Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
58 weergaven
18-5-2026
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik snap je punt. Het klinkt logisch, maar toch kan ik het niet echt plaatsen. Maar ik begrijp wat je bedoelt
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gewoon niet beginnen met dat spul x)
Dat is nog altijd het beste!
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is altijd het beste inderdaad.

'' De eerste of tweede sigaret, of zelfs de tiende (met geluk)
die iemand rookt, kan de hunkering veroorzaken. Waar het op neer
komt is dat je door te roken, een gevoel krijgt wat je weg probeert
te halen door te roken. Dit gevoel gaat nooit meer helemaal weg,
tenzij je stopt. Kort gezegd: roken veroorzaakt problemen die er nooit
waren geweest zonder sigaret "
Klik om te vergroten...

Onthoud dit, en je ziet waarom roken zo ontzettend nutteloos en belachelijk is. Geld betalen om je lichaam consequent naar de klote te helpen? Het is puur om de economie draaiende te houden, om de zakken van die rijke kloten te spekken. Maar dat is een discussie los hiervan.

Ben geen antiroker, onthoud dat ook.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#4
De ontwenning van roken, het lege bijna niet waarneembare gevoel, het irritante gevoel dat we alleen kennen als 'ik wil een sigaret' is precies hetzelfde als normale honger en stress. Het zit ook in de maagstreek. Daarom is het ook zo'n bitch, die nicotine. En daarom weten wilskracht stoppers nooit wanneer ze nou echt gestopt zijn, want honger blijf je houden.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Klopt, das het nare eraan. Als je er nooit aan begint zul je het ook niet lekker vinden, maar zodra je begint met roken blijf je het je levenlang merken...

Was ik maar nooit begonnen, zo veel makkelijker :P

Scheelt een hoop geld in ieder geval, had een leuk autootje kunnen kopen :sunglasses:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Probeer niet te denken dat het te laat is. Je zegt 'was ik er maar nooit aan begonnen', en ja tuurlijk, dat heeft vrijwel elke roker. Hoe dan ook, probeer er open voor te staan dat het honderd keer beter voelt om te stoppen. Hoewel ik dit zelf ook lastig vind begin ik me dit steeds meer te realiseren. En nogmaals, lees het boek van allen carr. Kijk de dvd (pm me als je m wilt) en sta er open voor. Het is zonder twijfel de meest verslavende drug ooit, maar gelukkig met een van de mildste ontwenningen. Helaas is het als roker moeilijk om dit te zien.

Je snapt me wel. Als je wilt stoppen lukt het je, het is niet anders voor andere dna voor jou, mij, of elke andere roker.

respect
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Know, was ook meer een sarcastische opmerking. :grin: Weet van mezelf dat ik kan stoppen want heb het al vaker gedaan voor langere tijd. Het is meer het punt dat je er voor 100% achter moet staan.

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om te stoppen want ik geniet er nog teveel van, als je er niet volledig achter staat heeft het ook geen zin.

Ik ga wel zeker dat boek van Allen Carr lezen, klinkt interessant! En misschien denk ik er daarna wel heel anders over :smoke:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik weet niet wat jij ons probeert aan te smeren, maargoed.

smartieandme lees idd het boek, misschien verandert dat de ilussie dat je het lekker vind. Wie weet, zou toch geen kwaad kunnen om te proberen?

idd, dacht ik ook :wink:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Stoppen met roken is niet moeilijk. Het is moeilijk omdat je niet begrijpt wáárom je rookt.

En daarbij komt, je kan mensen niet dwingen hun levensstijl te veranderen alleen omdat andere mensen het niet waarderen. Die aanpak heeft ook gefaald met het alcoholverbod in Amerika.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Man we zijn hier bezig over tabak en die gast probeert ons kaarsen aan te smeren:tongueout:
k
kafka43Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben nu 68 en rook sinds mijn 18 jaar. Ik ben 4 maanden rookvrij met de hulp van een rookstoppneumoloog en Champix.(In België is er voor beide tussenkomst van de ziekteverzekering!)
Ik wou dit even laten weten. Misschien kan het sommige rokers helpen.
Ik heb soms nog drang en af en toe verlangen.
Ben twee kilo bijgekomen.

Ik noem mijzelf nog niet een ex-roker maar een niet-roker.

Zelfs met hulpmiddelen blijft het verdomd moeilijk. Succes aan ieder die probeert te stoppen.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb ook ergens gelezen dat je verslaafd kan geraken aan het rollen of schieten van sigaretten. Omdat je dan eigenlijk tegen je lichaam zegt dat je stof eraan komt. Herkenbaar voor iemand?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roken is een drugsverslaving, en niets anders. Waarom kunnen we gewoontes buiten roken wel gemakkelijk afleren, en het roken zelf is plotseling zo'n vaste gewoonte worden dat we het maar niet meer proberen? Ja hoor, daar ga ik weer met me oh zo irritante allen car citaten. Maar geloof me, ik begrijp steeds beter hoe het in elkaar zit, en hoe meer je erover weet, hoe makkelijker het is om die stap van het stoppen zelf te maken. (dan spreek ik mezelf tegen, maar ik weet er nu dus veel meer over, dus maandag is het weer afgelopen met al dat gerook. Het helpt echt.

'' In London we drive to the left, but we don't have any problems driving to the right when we're abroad do we? ''
Klik om te vergroten...
Met andere woorden, hoe ik het zie, roken is geen gewoonte maar puur het gemis van de nicotine. En door de illusies die je zelf creëert denk je dat roken een gewoonte is.

Zie wat je er mee doet. In mijn ogen is roken geen gewoonte, maar denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, niet?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vraag me plotseling af hoeveel nicotine je binnenkrijgt bij een sigaret. Als ik de pakjes lees staat er een aantal op, maar als je rekening zou houden met verbrande nicotine, nicotine die in de sigaret achterblijft, nicotine die je weer uitademt, aantal trekjes om de zoveel seconden etc.

Zou dat te meten zijn?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Op het moment dat roken een gewoonte geworden is doe je het ook niet meer omdat je het lekker vind, maar puur omdat je het gewend bent. Op zo'n moment heeft roken sowieso geen zin meer.

Jullie hebben me toch een beetje gemotiveerd, want ik ben voor het weekend toch maar begonnen met nog minder roken. Rook er nu nog 2 of 3 op een dag, voor mij momenteel goed genoeg :)
Z
ZumLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben al 1,5 jaar bevrijd van het roken dankzij het boek van Allen Carr en ik weet ook dat ik er echt nooit meer 1 zal opsteken.

Ik heb er een berg rust bij gekregen en een hele hoop energie..heerlijk gewoon :) :grin:

Er zwerft nog ergens een torrentje rond met de nederlandse video versie van stoppen met roken van Allen Carr (p.m. voor een linkje).
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
LeonR123 zei:
Ik vraag me plotseling af hoeveel nicotine je binnenkrijgt bij een sigaret. Als ik de pakjes lees staat er een aantal op, maar als je rekening zou houden met verbrande nicotine, nicotine die in de sigaret achterblijft, nicotine die je weer uitademt, aantal trekjes om de zoveel seconden etc.

Zou dat te meten zijn?
Klik om te vergroten...

Heb ooit een aflevering van de Rekenkamer gezien waar ze van alles over roken gaan uitrekenen. Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken. Daarmee meten ze precies wat er in je longen binnenkomt enzo, best interessant. Weet alleen niet meer hoeveel precies :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Heel toevallig deze TV-tip:

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1980/tabak/

Vanavond op Nederland 1 om 20:30

"Wat zit er tegenwoordig in een sigaret? De industrie heeft de keuze uit honderden, mogelijk schadelijke, toevoegingen. Waarom is de lijst met toevoegingen niet openbaar zoals de Europese regelgeving voorschrijft? "

@moderator sorry voor de dubbele post, kan mijn vorige niet meer bewerken.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken.
Klik om te vergroten...

Dat is dus geen betrouwbare bron, aangezien ik niemand ken die een sigaret van begin tot eind in een teug leegrookt. Misschien ben jij er zo een? Ik ken ze in elk geval niet :P Het schijnt dat meer dan de helft van de nicotine al verbrand is voor het je longen bereikt.

Het schijnt ook te zijn dat als je alle nicotine uit 1 sigaret puur zou injecteren in een ader je dood zou gaan. Dat heb ik althans begrepen.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja gezellig, lekker wedden om iets waar je leven vanaf hangt :P Hoewel, het lijkt me onwaarschijnlijk dat je bij een sigaret eten je dood zal gaan.

maarja, wie is er zo stom om tabak te 'eten' wat godsgruwelijk goor is? Zoiets gebeurd of alleen bij baby's en peuters, of hele domme mensen. Als je dan dood gaat is dat gewoon natuurlijke selectie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."