Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

Verslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

47 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aangezien ik het toch wel redelijk vaak hier op het forum voorbij zie komen - en ik zelf ook wel bijna altijd een flesje op mijn nachtkastje heb staan - vond ik het wel eens tijd worden om er een topic over te openen....

Verslaafd aan neusspray, wie heeft er nog meer ervaring mee? En hoe was het om er weer van af te komen? Hoe kom je er uberhaupt van af?

Hier is het topic om alles over je neusspray-verslaving kwijt te kunnen!
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Verslaafd aan neusspray

Door over te gaan op zoutoplossing.
N
NasicaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Verslaafd aan neusspray

Tripper zei:
Door over te gaan op zoutoplossing.
Klik om te vergroten...

Let wel, eerst water koken en dan zout toevoegen.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Verslaafd aan neusspray

Nasica zei:
Tripper zei:
Door over te gaan op zoutoplossing.
Klik om te vergroten...

Let wel, eerst water koken en dan zout toevoegen.
Klik om te vergroten...

Of gewoon meteen met gedeminiraliseerd water beginnen. :rolleyes:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Verslaafd aan neusspray

Die zoutoplossing vind ik dus waardeloos en werkt voor geen meter bij mij...
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Verslaafd aan neusspray

Marla Singer zei:
Die zoutoplossing vind ik dus waardeloos en werkt voor geen meter bij mij...
Klik om te vergroten...

Bij mij wel; zal wel komen omdat je neus al verziekt is door de 'echte' neusspray.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Verslaafd aan neusspray

Waarom ben je er in de eerste plaats aan begonnen? Omdat je neus verstopt zat? Die zat niet voor niets verstopt.

Het is lastig slapen en zo maar als je een tijd geen spray gebruikt gaat je neus weer normaal openstaan en kun je zonder droge mond en uitgedroogde lippen slapen.

Je houdt de cirkel in stand door steeds weer te sprayen. Ergens moet je er mee stoppen en even door die vervelende week heen met een verstopte neus.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Verslaafd aan neusspray

Drientje zei:
Ergens moet je er mee stoppen en even door die vervelende week heen met een verstopte neus.
Klik om te vergroten...

week?
Voor sommige duurt het een jaar :tearsofjoy:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Verslaafd aan neusspray

Het is een goed idee om hier eens een topic over te maken :) Er zijn toch wel vrij veel mensen die verslaafd zijn aan hun neusspray. Het is ook een verslaving die er makkelijk insluipt, weinig mensen weten dat het verslavend is en het is enorm makkelijk te krijgen.

Cold-turkey is hier de enige manier om ervan af te komen, even doorzetten. En je kunt daarbij andere middelen gebruiken om de neus open te houden, er zijn zowel plantaardige middelen en homeopathische middelen die verlichting kunnen geven. En die zijn niet verslavend, in tegenstelling tot de vaatvernauwers als een Otrivine.

Spoelen met een zoutoplossing kan ook helpen.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Verslaafd aan neusspray

Damn me dat ik zo dom ben geweest.

Ja ik heb een half jaar non stop otrivin gebruikt en ben toen Juli 2009 ermee gestopt. De eerste weken daarna was echt klote, mijn neus stond maximaal ongeveer 75% open. Ik kreeg van de huisarts verschillende ontstekingsremmers (flixonase), deze hielpen enigzins. Mijn neusslijmvlies is na ongeveer een jaar nog steeds erg geïriteerd en meestal zit een neus nog half dicht.

Dit spul kan met dom gebruik je neusslijmvlies echt naar de knoppen werken, volgens de KNO arts kan het nog maanden/ mogelijk jaren duren voordat het weer is zoals normaal. Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.

Tips:
1: stop ermee.
2: ga naar de huisarts met je probleem, hij zal je ontstekingsremmers voorschrijven die de klachten verminderen.
3: Ga met zout spoelen, doe dit met een 20ml spuitje. Doe een theelepeltje zout in een beker met lauw water (koken hoeft niet). Spuit het dan in je neus en inhaleer en snuit dan het water weer uit, zo kan je het snot er enigzins uit krijgen. Zout spoelen met een neusspray heeft geen zin.
4:confused:porten laat alles loskomen
5: Stomen kan soms fijn zijn.
6: blijft er vanaf, blijft er vanaf en blijf er vanaf.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Verslaafd aan neusspray

ik heb er zelfs 3 op m'n nachtkastje. dexa-rhinospray, een home made one van een andere apotheker en dannog iets tegen allergie O.o;;
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Verslaafd aan neusspray

Je neusvliezen zetten op als je geen spray meer gebruikt, als je sprayt dan is dit weg en kun je weer gemakkelijker ademen. Daarom is dit verslavend.
Neusspray verslaving is inderdaad best actueel en de enige manier is cold turkye afkicken en idd gaan voor een zoutoplossing. Ontstekkingremmer kan als het echt te erg wordt, maar meerstal komt het vanzelf god.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Verslaafd aan neusspray

Flameon zei:
Je neusvliezen zetten op als je geen spray meer gebruikt, als je sprayt dan is dit weg en kun je weer gemakkelijker ademen. Daarom is dit verslavend.
Neusspray verslaving is inderdaad best actueel en de enige manier is cold turkye afkicken en idd gaan voor een zoutoplossing. Ontstekkingremmer kan als het echt te erg wordt, maar meerstal komt het vanzelf god.
Klik om te vergroten...
Precies, mijn tip; doe dit ermee! :)

M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Verslaafd aan neusspray

Ik ben aan het afbouwen nu... Overdag spray ik al niet meer en ik hoef ook lang niet elke nacht meer. Alleen ik heb nu dus ook last van hooikoorts, waardoor ik toch die spray weer wat vaker nodig heb. En nee, zout water is echt geen oplossing voor mij. Wordt het zelfs alleen maar erger van!
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Verslaafd aan neusspray

Marla Singer zei:
Ik ben aan het afbouwen nu... Overdag spray ik al niet meer en ik hoef ook lang niet elke nacht meer. Alleen ik heb nu dus ook last van hooikoorts, waardoor ik toch die spray weer wat vaker nodig heb. En nee, zout water is echt geen oplossing voor mij. Wordt het zelfs alleen maar erger van!
Klik om te vergroten...

Marla! Voor hooikoorts heb ik speciale neusspray! Tried Nasonex before? Ik heb geen idee hoe ie hier komt anyways, ik heb helemaal geen hooikoorts of andere allergieëen :tearsofjoy:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Verslaafd aan neusspray

Nasonex heb ik ook geprobeerd, maar daar werd mijn neus ook alleen maar meer verstopt van... Ben toch bang dat ik mijn slijmvliezen al een beetje verneukt heb.
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Verslaafd aan neusspray

indd ik ben in mei erachter gekomen dat ik dagelijks nodig had om de nacht door te komen :(
Ik heb het laten staan en na een week(weet wel 9 maanden dagelijks gebruikt) was mijn neus open en vrij

Nu gebruik ik alleen als ik echt pot dicht zit door een verkoudheid en alleen die zoutoplossing van de apotheek.

Ik heb waardeering voor je want voor mij was het zeker een week lang elke avond een gevecht.
Zet door en ga voor je hooikoorts naar de huisarts en vertel ook dat je niet die spray kan.
Hij zal je ,als het goed is,kunnen helpen om er af te komen en anderen middelen voor te schrijven
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Verslaafd aan neusspray

Bij niet meer gebruikt heel het slijmvlies meestal vanzelf, kost echter wel veel tijd. Dan spreek ik over maanden!
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Verslaafd aan neusspray

Ik heb ook Nasonex thuis, maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat deze shit verslavend is :confused: Heb daar ook nog niets van gemerkt, ik gebruik het 's ochtends tegen de hooikoorts, 1x spuiten in elk neusgat. Maar ik doe dit alleen in de hooikoorts periode dus ik neem aan dat ik me niet te veel zorgen hoef te maken?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Verslaafd aan neusspray

Gebruik het beperkt dreuge, je neusslijmvlies went er te snel aan en je merkt niet dat het mis aan het gaan is. Is net als alcohol, een sluipmoordenaar

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."