Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

Verslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

47 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb niets kunnen vinden, dus zal wel onzin zijn maar toch ben ik benieuwd hoe het kan dat het zo verslavend is! Heb dan wel geen verstopte neus, als ik nog zon flesje had zou ik hem toch naast mn bed zetten :confused:

Kijk ook eens op dit forum daarin worden wel zinnige dingen gezegd:

http://www.medicity.nl/showthread.php?t=419

(en aan je arts heb je niet altijd zoveel voor dit probleem zo te lezen.)
*
*little star*Lid
01-01-2024, 00:00
#2
:openmouth:

wow wat een herkenning! Nooit geweten dat er meerdere mensen zijn die zoveel neusspray gebruiken. Ik gebruik het dagelijks. Geen idee hoeveel in een week. In ieder geval geen flesje. Ik ben het alleen wel gaan gebruiken om andere redenen. Ik ben gestart met neusspray toen ik een ernstige verkoudheid had en ik s'nachts lag te huilen van de pijn in mijn oren. De arts heeft mij toen een neusspray gegeven om alles los te maken. Sindsdien gebruik ik het dus zeer regelmatig :( En dit is al enkele jaren geleden gebeurt.
Ik gebruik nu neusspray als ik merk dat mijn neus dicht gaat zitten. Ik krijg dan hoofdpijn en een vervelende druk in mijn holtes/oren. Na het gebruik van de neusspray is dit eigenlijk direct weer weg. Logisch natuurlijk, mijn neus is er waarschijnlijk verslaafd aan geraakt.
Ik vind het knap dat er hier mensen zijn die de neusspray laten staan. Volgens mij word ik dan echt ziek van de pijn in mijn hoofd en oren. Is dit dan een periode waar je doorheen moet?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
BacingsPen zei:
Kijk ook eens op dit forum daarin worden wel zinnige dingen gezegd:

http://www.medicity.nl/showthread.php?t=419

(en aan je arts heb je niet altijd zoveel voor dit probleem zo te lezen.)
Klik om te vergroten...

Oeh, goede link. Zal 't is goed doorlezen, bedankt! :)
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
BacingsPen zei:
Weet iemand of het waar is dat er een amphetamine-achtige stof in Neusspray zit?!?!

Ik ga zelf even op zoek en anders hoop ik dat jullie het weten!
Klik om te vergroten...

Topsporters mogen het iig niet gebruiken, omdat het bij dopingtesten waargenomen wordt en ze dan de lul zijn. Amfetamine was o.a. vroeger in eerste instantie uitgevonden als middel bij astma, omdat het de luchtwegen open zet. Alleen vanwege de vervelende, ongezonde bijwerkingen, zijn ze uiteindelijk weer gestopt met het toe te dienen aan astmapatienten. In neusspray zit dus wel degelijk een amfetamine-achtig middel! Als je veel neusspray gebruikt kan je op den duur ook hartkloppingen krijgen. Komt dus door dat middel wat er in zit. Alleen de hoeveelheid is dusdanig laag, dat je er dus niet strak van gaat staan. Maar ja, wie weet als je een paar flesjes in 1x achterover klapt?? :mrgreen:

BacingsPen zei:
Heb niets kunnen vinden, dus zal wel onzin zijn maar toch ben ik benieuwd hoe het kan dat het zo verslavend is!
Klik om te vergroten...

Neusspray is niet zo verslavend door dat speed-achtige middel wat er in zit, maar omdat het na langdurig gebruik je slijmvliezen dusdanig aantast, dat ze niet zelfstandig meer kunnen werken. M.a.w. zonder neusspray blijf je die verstopte neus houden, wat voor veel mensen uiteraard heel onprettig is, aangezien je dan niet fatsoenlijk kunt ademen. Dus om dat tegen te gaan, pak je maar weer die neusspray en tast je je slijmvliezen alleen maar meer aan. Zo kom je dus heel gemakkelijk in dat cirkeltje en raak je als het ware verslaafd aan die stomme spray...
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mensen laat niet zomaar een septum correctie uitvoeren. KNO artsen stappen hier redelijk makkelijk tot over, hoe meer patiënten hoe meer cash zouden ze misschien denken, dat gevoel krijg ik wel.

Ik heb er nog steeds last van, kan wel ademen door beide neusgaten maar ik merk dat mijn neusslijmvlies gewoon nog steeds geiriteerd is.

Wat ben ik laks geweest.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
*little star* zei:
Is dit dan een periode waar je doorheen moet?
Klik om te vergroten...

Ja, en die is niet aangenaam. Je mag dan helemaal geen neusspray gebruiken, je moet wachten tot het vanzelf over gaat.

Er zijn volgens mij wel enkele homeopatische middelen die je wel mag gebruiken. Als je wilt stoppen moet je gewoon even langs gaan bij je arts en het met hem/haar overleggen. Die zullen waarschijnlijk wel weten of er nog iets is wat je als alternatief kunt gebruiken.
I
IrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Verschrikkelijk ... dat afkicken (ok, ik zal niet overdrijven ... maar toch, I HATE THE FEELING!).
Wist al langer dan vandaag dat ik slecht bezig was met zoveel neusspray te gebruiken, maar lekker kunnen ademen, daar tekent toch iedereen voor?
Dus ik ben nu 3 dagen 'clean' (lol, ik vind stiekem toch grappig om de woorden 'verslaving' en 'clean' in mijn mond te nemen, naar aanleiding van een neusspray, maar bon, it is what it is), maar vind het enorm vervelend om continu met een verstopte neus te zitten (*edit* hier had ik bijna een heel flauwe mop geplaatst, gelukkig me tijdig kunnen inhouden) ... en heel beschamend als je 's middags met je collega's aan tafel zit. "Ben je nou weer verkouden?" "Je spreekt zo nasaal" "Jou neus is toch veel verstopt hé" etc.
Ik heb vooral bang dat ze me gaan verdenken van een speed- of cokeverslaving, terwijl het gewoon de neusspray is. Misschien moet ik het maar eerlijk bekennen: "Hoi, ik ben Irie en ik ben verslaafd aan ... neusspray" *applause*.
Pff ... wat een gedoe zeg ... ik hoop dat ik er snel weer vanaf ben. Het is niet de eerste keer (jaja, ben zelfs al 'hervallen' in mijn oude gewoontes), en ik besef maar al te goed dat het na een tijd terug goed komt ... maar het is die tussenperiode, waar ik met mijn bek open naar adem hap, nasaal spreek, moeilijk eet - want dat is gewoon ROT met een verstopte neus - en zo gefocussed ben op die verdomde verstopping.

Maar wat me wel opvalt (raar maar waar): ik snurk NIET met een verstopte neus, en met een open neus des te harder ... hiep hiep hoera voor het vriendje, die niet ALWEER op de andere kamer moet gaan liggen omdat het geluid niet te harden is, maar lekker van zijn nachtrust kan genieten ....
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je collega's je gaan verdenken van speed en/of coke gebruik puur en alleen omdat je neus verstopt zit dan zijn 't echt dwazen :P. Als er iemand over gaat klagen en zeuren dan vertel je toch gewoon de waarheid? Ze hoeven 't alleen maar te googlen en dan zien wel dat het echt waar is. '

En goed voor je trouwens! Al 3 dagen zonder neusspray! Ik ben nu ook gestopt en dit is nu mijn 6e dag zonder neusspray. Het is soms echt kut, dan krijg ik een heel benauwd gevoel bij m'n neus en dan wil ik zo graag naar de apotheek to lopen. Maarja ik gebruikte al anderhalf flesje per week. Word nogal duur.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."