Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

Verslaafd aan neusspray/Otrivin (xylometazoline)

47 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Verslaafd aan neusspray

Gebruik het beperkt dreuge, je neusslijmvlies went er te snel aan en je merkt niet dat het mis aan het gaan is. Is net als alcohol, een sluipmoordenaar
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Verslaafd aan neusspray

Nou van alcohol merk ik wel dat het mis aan het gaan is hoor..
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Verslaafd aan neusspray

Dreuge zei:
Ik heb ook Nasonex thuis, maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat deze shit verslavend is :confused: Heb daar ook nog niets van gemerkt, ik gebruik het 's ochtends tegen de hooikoorts, 1x spuiten in elk neusgat. Maar ik doe dit alleen in de hooikoorts periode dus ik neem aan dat ik me niet te veel zorgen hoef te maken?
Klik om te vergroten...

Nasonex is heel anders van samenstelling dan Otrivin (waar dit topic eigenlijk over gaat, zal de titel van het topic ook even aanpassen). De werkzame stof in Otrivin is xylometazoline. Dat is nou net het bestanddeel wat het neusslijmvlies aantast en daarom wordt er ook geadviseerd om het niet langer dan twee weken achtereenvolgens te gebruiken. Doe je dat wel, dan loop je dus het risico niet meer zonder te kunnen, omdat je neus dan steeds verstopt blijft zitten als je het niet hebt gebruikt.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nasonex is ook niet al te gezond toch, wel toch niet om lang te gebruiken.
Er zit dacht ik toch cortisone in?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Verslaafd aan neusspray

Marla Singer zei:
Nasonex heb ik ook geprobeerd, maar daar werd mijn neus ook alleen maar meer verstopt van... Ben toch bang dat ik mijn slijmvliezen al een beetje verneukt heb.
Klik om te vergroten...
Haha, dat weet ik wel zeker, nasonex deed bij mij maar weinig, vraag maar eens over de mogelijkheden van flixonase. Dat is een veel sterkere ontstekingsremmer die bij mij voor minder slijm in de neust zorgde. En ja dit helpt ook tegen hooikoorst.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gebruik nu al een half jaar dagelijks otrivin neusspray. M'n neus raakt continue verstopt door de neuspoliep die ik heb :(. Dat word echt een hel als ik geopereerd ben en ik voor een maand niks meer met m'n neus kan. Ik denk dat ik om wat ontstekingsremmers vraag bij de dokter.

Ik kan dat moment wel gebruiken om er meteen mee te stoppen want m'n neus is aardig naar de knoppen op dit moment.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Weet iemand of het waar is dat er een amphetamine-achtige stof in Neusspray zit?!?!

Ik ga zelf even op zoek en anders hoop ik dat jullie het weten!

Ben zelf ook verslaafd geweest aan neusspray, door middel van ephedra (puur toeval dat dit hielp) van mijn verstopte neus afgekomen en die neusspray dus laten staan...

Sindsdien (2-3 jaar geleden) nooit meer ernstige last gehad van een verstopte neus....

Als je er van afkomt, laten staan die troep! (al moet ik toegeven het voelde echt lekker hoe je neus ''openknarst'' door die spray hahaha)
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb niets kunnen vinden, dus zal wel onzin zijn maar toch ben ik benieuwd hoe het kan dat het zo verslavend is! Heb dan wel geen verstopte neus, als ik nog zon flesje had zou ik hem toch naast mn bed zetten :confused:

Kijk ook eens op dit forum daarin worden wel zinnige dingen gezegd:

http://www.medicity.nl/showthread.php?t=419

(en aan je arts heb je niet altijd zoveel voor dit probleem zo te lezen.)
*
*little star*Lid
01-01-2024, 00:00
#9
:openmouth:

wow wat een herkenning! Nooit geweten dat er meerdere mensen zijn die zoveel neusspray gebruiken. Ik gebruik het dagelijks. Geen idee hoeveel in een week. In ieder geval geen flesje. Ik ben het alleen wel gaan gebruiken om andere redenen. Ik ben gestart met neusspray toen ik een ernstige verkoudheid had en ik s'nachts lag te huilen van de pijn in mijn oren. De arts heeft mij toen een neusspray gegeven om alles los te maken. Sindsdien gebruik ik het dus zeer regelmatig :( En dit is al enkele jaren geleden gebeurt.
Ik gebruik nu neusspray als ik merk dat mijn neus dicht gaat zitten. Ik krijg dan hoofdpijn en een vervelende druk in mijn holtes/oren. Na het gebruik van de neusspray is dit eigenlijk direct weer weg. Logisch natuurlijk, mijn neus is er waarschijnlijk verslaafd aan geraakt.
Ik vind het knap dat er hier mensen zijn die de neusspray laten staan. Volgens mij word ik dan echt ziek van de pijn in mijn hoofd en oren. Is dit dan een periode waar je doorheen moet?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
BacingsPen zei:
Kijk ook eens op dit forum daarin worden wel zinnige dingen gezegd:

http://www.medicity.nl/showthread.php?t=419

(en aan je arts heb je niet altijd zoveel voor dit probleem zo te lezen.)
Klik om te vergroten...

Oeh, goede link. Zal 't is goed doorlezen, bedankt! :)
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
BacingsPen zei:
Weet iemand of het waar is dat er een amphetamine-achtige stof in Neusspray zit?!?!

Ik ga zelf even op zoek en anders hoop ik dat jullie het weten!
Klik om te vergroten...

Topsporters mogen het iig niet gebruiken, omdat het bij dopingtesten waargenomen wordt en ze dan de lul zijn. Amfetamine was o.a. vroeger in eerste instantie uitgevonden als middel bij astma, omdat het de luchtwegen open zet. Alleen vanwege de vervelende, ongezonde bijwerkingen, zijn ze uiteindelijk weer gestopt met het toe te dienen aan astmapatienten. In neusspray zit dus wel degelijk een amfetamine-achtig middel! Als je veel neusspray gebruikt kan je op den duur ook hartkloppingen krijgen. Komt dus door dat middel wat er in zit. Alleen de hoeveelheid is dusdanig laag, dat je er dus niet strak van gaat staan. Maar ja, wie weet als je een paar flesjes in 1x achterover klapt?? :mrgreen:

BacingsPen zei:
Heb niets kunnen vinden, dus zal wel onzin zijn maar toch ben ik benieuwd hoe het kan dat het zo verslavend is!
Klik om te vergroten...

Neusspray is niet zo verslavend door dat speed-achtige middel wat er in zit, maar omdat het na langdurig gebruik je slijmvliezen dusdanig aantast, dat ze niet zelfstandig meer kunnen werken. M.a.w. zonder neusspray blijf je die verstopte neus houden, wat voor veel mensen uiteraard heel onprettig is, aangezien je dan niet fatsoenlijk kunt ademen. Dus om dat tegen te gaan, pak je maar weer die neusspray en tast je je slijmvliezen alleen maar meer aan. Zo kom je dus heel gemakkelijk in dat cirkeltje en raak je als het ware verslaafd aan die stomme spray...
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mensen laat niet zomaar een septum correctie uitvoeren. KNO artsen stappen hier redelijk makkelijk tot over, hoe meer patiënten hoe meer cash zouden ze misschien denken, dat gevoel krijg ik wel.

Ik heb er nog steeds last van, kan wel ademen door beide neusgaten maar ik merk dat mijn neusslijmvlies gewoon nog steeds geiriteerd is.

Wat ben ik laks geweest.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
*little star* zei:
Is dit dan een periode waar je doorheen moet?
Klik om te vergroten...

Ja, en die is niet aangenaam. Je mag dan helemaal geen neusspray gebruiken, je moet wachten tot het vanzelf over gaat.

Er zijn volgens mij wel enkele homeopatische middelen die je wel mag gebruiken. Als je wilt stoppen moet je gewoon even langs gaan bij je arts en het met hem/haar overleggen. Die zullen waarschijnlijk wel weten of er nog iets is wat je als alternatief kunt gebruiken.
I
IrieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Verschrikkelijk ... dat afkicken (ok, ik zal niet overdrijven ... maar toch, I HATE THE FEELING!).
Wist al langer dan vandaag dat ik slecht bezig was met zoveel neusspray te gebruiken, maar lekker kunnen ademen, daar tekent toch iedereen voor?
Dus ik ben nu 3 dagen 'clean' (lol, ik vind stiekem toch grappig om de woorden 'verslaving' en 'clean' in mijn mond te nemen, naar aanleiding van een neusspray, maar bon, it is what it is), maar vind het enorm vervelend om continu met een verstopte neus te zitten (*edit* hier had ik bijna een heel flauwe mop geplaatst, gelukkig me tijdig kunnen inhouden) ... en heel beschamend als je 's middags met je collega's aan tafel zit. "Ben je nou weer verkouden?" "Je spreekt zo nasaal" "Jou neus is toch veel verstopt hé" etc.
Ik heb vooral bang dat ze me gaan verdenken van een speed- of cokeverslaving, terwijl het gewoon de neusspray is. Misschien moet ik het maar eerlijk bekennen: "Hoi, ik ben Irie en ik ben verslaafd aan ... neusspray" *applause*.
Pff ... wat een gedoe zeg ... ik hoop dat ik er snel weer vanaf ben. Het is niet de eerste keer (jaja, ben zelfs al 'hervallen' in mijn oude gewoontes), en ik besef maar al te goed dat het na een tijd terug goed komt ... maar het is die tussenperiode, waar ik met mijn bek open naar adem hap, nasaal spreek, moeilijk eet - want dat is gewoon ROT met een verstopte neus - en zo gefocussed ben op die verdomde verstopping.

Maar wat me wel opvalt (raar maar waar): ik snurk NIET met een verstopte neus, en met een open neus des te harder ... hiep hiep hoera voor het vriendje, die niet ALWEER op de andere kamer moet gaan liggen omdat het geluid niet te harden is, maar lekker van zijn nachtrust kan genieten ....
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als je collega's je gaan verdenken van speed en/of coke gebruik puur en alleen omdat je neus verstopt zit dan zijn 't echt dwazen :P. Als er iemand over gaat klagen en zeuren dan vertel je toch gewoon de waarheid? Ze hoeven 't alleen maar te googlen en dan zien wel dat het echt waar is. '

En goed voor je trouwens! Al 3 dagen zonder neusspray! Ik ben nu ook gestopt en dit is nu mijn 6e dag zonder neusspray. Het is soms echt kut, dan krijg ik een heel benauwd gevoel bij m'n neus en dan wil ik zo graag naar de apotheek to lopen. Maarja ik gebruikte al anderhalf flesje per week. Word nogal duur.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Geen ervaring met Otrivinverslaving, maar wel met de deze:


Dit is redelijk bekend bij de Belgen. Als je een verstopte neus hebt door bv verkoudheid dan snuif je er goed aan en je neus is meteen vrij. Het probleem is dat het na 10 minuten weer 'uitgewerkt' is dus snuif je er aan. Als je verkoudheid over is ga je uit automatisme regelmatig snuiven. Zelfs als je neus open is geeft het een 'luchtig' gevoel als je er eens aan trekt. In mijn gezin waren we met 2 die dit regelmatig deden. We begonnen elkaars inhaler te stelen omdat we moesten snuiven, best wel ziek eigenlijk. Ik heb ze uiteindelijk met moed overgeraakt en gestopt, maar die andere in men gezin zit er nog elke dag aan te trekken.
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#17
Toen ik nog vroeg in de basischool zat ( 6 jaa oud ofzo) gebruikte ik die zeker 2x tot 3x daags. Ik werd altijd gek van dat snot als je wou slapen, dus deed ik het voor het slapengaan. Ik werd nog gekker van dat snot als je vroeg wakker werd en je wou nog even slapen, dus deed ik het 's ochtends ook. Ben er dan van de ene op de andere dag mee gestopt en het niet meer aangeraakt voor 3 jaar toen m'n moeder zei dat je er verslaafd aan kon geraken :rolleyes:.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het was eventjes doorbijten, maar ik ben nu al zo'n 2,5 maand neusspray vrij. Yeah! :wave:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Miss Kittin zei:
Het was eventjes doorbijten, maar ik ben nu al zo'n 2,5 maand neusspray vrij. Yeah! :wave:
Klik om te vergroten...

Gefeliciteerd ! :grin:
D
Dr. TiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mensen er is een oplossing voor vrij ademen door je neus.

Ik heb het idee dat huisartsen worden omgekocht worden ofzo.
Want Neusspray met name otrivine is zware troep het verhelpt de verstopping.
Maar pakt het oorzaak niet aan. De verslavende factor is niet dat er mogelijk verslavende middelen in zou zitten. Maar het pakt je slijmvliesen aan door het te verdunnen of en dergelijks, Waardoor je lichaam de slijmvliesen nog dikker aan maakt. waardoor je omgeven moment niet meer zonder neusspray meer kan. De feit is de redenen dat je neus verstopt is zijn aantal oorzaken lucht vervuiling, allergie of je neus is maakt te dikke slijmvlies (komt door de neusspray)
Ik heb daar ervaring mee met verslaving van neus spray. het begon dat als ik naar bed ga kon ik niet slapen vanwege verstopte neus, terwijl overdag heb ik geen last van een verstopte neus. Dus begon ik een beetje otrivine te gebruiken en na een tijd had ik het overdag ook nodig. Van erger na kwaad dus. Wat bleek ik had huismijt allergie.
Nu komt het De oplossing om van de neusspray af te komen.
Heel simpel maar heel effectieve je neus heel goed en diep reinigen.
Er is een aparaat op de markt en kost bijna niks als je bedenkt hoe het je leven kan verbeteren.
http://www.hydromedonline.com/store.html
Waar ik het meeste mee zit dat het niet bekend is in nederland dit soort dergelijke product.
Mijn verklaring is duidelijk het heeft duidelijk met geld te maken. hele conspiricy maar het is duidelijk voor mij iedergeval. Hoe heb ik dit product ontdekt. OPRAH WINFREY. Iedergeval dit product werkt goed het reinigt je neus waardoor uiteindelijk de symptomen verdwijnen. En kan je opgelucht weer via je neus ademen zonder Junk gedrag te vertonen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."