Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving..de grote smoezenlijst

Verslaving..de grote smoezenlijst

72 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Modepop2 als je je naam weg wilt, is ook goed laat maar weten :)
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee zo bedoel ik het zeker niet!..daarom staat ie ook bij verslaving.
Ik bedoel de smoezen die verslaafden gebruiken,als in..ontkenning of naar de buitenwereld toe. Zo'n lijst heeft toch ook op inet gestaan..kunnen best eye-openers zijn voor verslaafden of hun naaste.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Perenijsje zei:
Ik heb best wel veel smoezen/redenen waarom ik gebruik/mezelf toestemming geef, zoals

- Ik heb meer energie en zin om iets te doen (ipv accepteren dat ik soms minder energie/zin heb)
- Ik voel me blijer/meer ontspannen (wegmaken van negatieve emoties, me altijd "gelukkig" wil voelen, tegenslagen vergeten)
- Ik ben socialer/gezelliger ( nuchter ben ik veel meer geremd, praat ik minder, kijk meer de kat uit de boom, sta op de achtergrond)
- Ik ben zelfverzekerder (denk minder na over wat anderen van me vinden, heb minder bevestiging en goedkeuring van anderen nodig, gedraag me "losser")
- Ik heb meer lef ( durf/doe dingen die ik anders niet zo snel zou doen)
- Ik verveel me minder/tijd gaat sneller ( tijd met speed op vliegt voorbij)
- Ik kan me beter focussen op iets
- Ik ben creatiever, zowel in doen als in denken
- Het geeft me rust in mijn hoofd ( denk/pieker veel minder)
- Het geeft me rust in mijn hoofd/lichaam (als ik heel erg tegen de trek aan het vechten ben door wel weer te nemen)
- Ik mag het als beloning (bijv als ik al een tijdje niet gebruikt heb dat het dan wel weer eens mag, of gewoon als ik dingen goed heb gedaan)
- Ik heb toch geen verplichtingen dus het kan wel
- Het verdiept/verstevigt de relatie met mijn vriend/vrienden als we samen gebruiken
- De seks is geiler/ongeremder/intenser
- (Voor Corona, uitgaan is leuker, helemaal opgaan in de muziek, makkelijker contact leggen)
- Ik maak dingen mee die ik anders niet meemaak, beleef "avonturen"⁸
- Ik ontdek/experimenteer met nieuwe dingen
- Ik ben er eerlijk over en lieg en manipuleer niet en ben anderen niet tot last ermee
- Ik laat het niet zover komen dat ik het niet kan betalen/alles kwijtraak
- Ik vind het nog te leuk om helemaal te stoppen/het heeft ook nog veel voordelen
- Ik gebruik geen grote hoeveelheden, "anderen" gebruiken veel meer/vaker
- Als het echt niet "kan" doe ik het niet, ik heb mezelf wel in de hand
- Ik ga nog even door zodat ik mijn slaapritme niet helemaal in de war gooi
- Ik neem nog 1 lijntje tegen de brakheid/om de dag door te komen totdat ik weer kan slapen
- Ooit stop ik wel, heb ik het niet meer nodig, geen behoefte meer eraan
Klik om te vergroten...
Hoi perenijsje wat een eerlijke lijst.

Als ik eerlijk ben denk ik als je ooit stopt en nuchter deze lijst terugkreeg je meer ziet wat een reden was een smoes;

Je schrijft bijvoorbeeld dat je veel meer energie heb. Dit is kunstmatige energie. Je hebt wel even meer energie en daarna put je het uit.
De energie van speed is niet te vergelijk.met natuurlijke energie in een sportschool. Bewaart

Je zegt dst j.weinig afspraken hebt en de tijd zo snel.gast.als.je het omdraait draait je leven nu volledig.om.drugs
.niet om vrienden, werk,hobby je partners (zonder drugs)

Ik denk dat je het nu hiermee.heel oneens zijn. Ik denk dat je.een drugsband hebt opgebouwd met je gebruiikersvriend/vrienden.
Want.echte vrienden. Willen.je helpen met afkicken ipv meegebruiken.Jij gebruikt speed. Masr áls personen mdma gebruike ontstaat er ook. Een diepere.connectie. dat komt niet door de.personen of hun band. Maar door de MDMA. er zijn veel situatie waarbij je nuchter ineens.nieuwe vrienden gemaakt.blijkt te hebben maar nuchter is die klik weg.

Ik wil geen partypooper zijn of op de man spelen.maar ik dacht ook

Misschien leest iemand ooit dit topic.en jij.belicht de kant waarom je.wel gebruikt en ik de.kant wat een vermomde.valkuil is.wie weet..al heeft 1.iemand.er. maar wat aan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
Oef. Naast LSD zou ik zelf moeite hebben met de meeste psychedelics die ik heb geprobeerd te misbruiken.

Ik vind het sowieso lastig te zeggen wanneer iets een verslaving is. Ik voel me niet verslaaft, maar ik heb zat gewoontes.

Ik drink bijvoorbeeld iedere dag een pot thee. Thee leek mij naast gewoon water het beste om te drinken. Ik vind leidingwater best vies dus. En het is goedkoop.

Maar in thee zitten ook stofjes. Is mijn reden van consumptie dan een smoes?
Klik om te vergroten...
De thee lijkt me geen verslaving. Als je opeens in de situatie zou komen dat je niet de beschikking hebt over thee, dan zou je prima even zonder kunnen, toch?

Maar misschien kan zelfs de thee wel gebruikt worden om even op een hele lichte manier te ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel? Zelf doe ik dit ook wel. Zelfs op dit moment nu. Ik voelde me een beetje onrustig en dan denk ik: even een theetje, dan kalmeer ik wat. Het is ook de reden waarom koffie wel een bakje troost wordt genoemd. Even ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel. Ik denk dat de gemene deler bij echte verslavingen en dit soort licht ontsnappingsgedrag dan ook is dat we nuchter een gevoel van onbehagen en/of een gevoel van niet content zijn ervaren. En dat dit komt, omdat we moeite hebben om de rust in onszelf te vinden. (Zen, ik zag dat jij je er ook mee bezig houdt) Ik ben van mening dat de echte onderliggende verslaving altijd de verslaving aan het denken is. (Nog) niet goed geaard zijn in de rust in onszelf.

Trouwens, als je het nog niet geprobeerd hebt: pers eens een citroen uit in een grote kan water. Kun je de hele dag van drinken en maakt water drinken super lekker én gezond. Zet de kan in de koelkast en het is nog lekkerder. Enige nadeel is dat het zuur van de citroen niet zo goed voor je tanden is, dus is het misschien aan te raden een rietje te gebruiken (vind dat zelf wel minder lekker drinken maar goed).

Fairflower zei:
Ik heb liever de problemen van verslaving (onder invloed zijn en door afkick gaan) dan dat ik terug met de onderliggende problemen in aanraking kom<;
Klik om te vergroten...
Dat klinkt niet best... Vaak is de angst voor een onderliggend probleem ook veel groter dan het eigenlijke probleem onder ogen komen.

Je weet dat de onderliggende problemen zo niet weggaan hè? En dat het moeilijker zal worden deze te onderdrukken, met nog zwaardere verslavingen en afkickperioden.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
De thee lijkt me geen verslaving. Als je opeens in de situatie zou komen dat je niet de beschikking hebt over thee, dan zou je prima even zonder kunnen, toch?

Maar misschien kan zelfs de thee wel gebruikt worden om even op een hele lichte manier te ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel? Zelf doe ik dit ook wel. Zelfs op dit moment nu. Ik voelde me een beetje onrustig en dan denk ik: even een theetje, dan kalmeer ik wat. Het is ook de reden waarom koffie wel een bakje troost wordt genoemd. Even ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel. Ik denk dat de gemene deler bij echte verslavingen en dit soort licht ontsnappingsgedrag dan ook is dat we nuchter een gevoel van onbehagen en/of een gevoel van niet content zijn ervaren. En dat dit komt, omdat we moeite hebben om de rust in onszelf te vinden. (Zen, ik zag dat jij je er ook mee bezig houdt) Ik ben van mening dat de echte onderliggende verslaving altijd de verslaving aan het denken is. (Nog) niet goed geaard zijn in de rust in onszelf.

Trouwens, als je het nog niet geprobeerd hebt: pers eens een citroen uit in een grote kan water. Kun je de hele dag van drinken en maakt water drinken super lekker én gezond. Zet de kan in de koelkast en het is nog lekkerder. Enige nadeel is dat het zuur van de citroen niet zo goed voor je tanden is, dus is het misschien aan te raden een rietje te gebruiken (vind dat zelf wel minder lekker drinken maar goed).


Dat klinkt niet best... Vaak is de angst voor een onderliggend probleem ook veel groter dan het eigenlijke probleem onder ogen komen.

Je weet dat de onderliggende problemen zo niet weggaan hè? En dat het moeilijker zal worden deze te onderdrukken, met nog zwaardere verslavingen en afkickperioden.
Klik om te vergroten...
ik heb gewoon heel weinig hoop dat ik met mijn onderliggende problemen echt uit de knoop geraak...ik heb er nogal wat...maar je hebt zeker gelijk...een ernstigere verslaving hoeft voor mij niet, deze is al ernstig genoeg :sweat:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fairflower zei:
ik heb gewoon heel weinig hoop dat ik met mijn onderliggende problemen echt uit de knoop geraak...ik heb er nogal wat...maar je hebt zeker gelijk...een ernstigere verslaving hoeft voor mij niet, deze is al ernstig genoeg :sweat:
Klik om te vergroten...
Ik ken het gevoel...

Maar die hoop is denk ik ook iets dat gecultiveerd moet worden. Ik ervaar dat zelf wel echt zo. Door tóch face to face met een onderliggend probleem komen te staan, hoe overweldigend dat eerst ook voelt, en daar voor een tijdje niet van weg te kijken. Zo kun je in de praktijk leren dat je veeeel meer kunt verdragen dan je ooit had gedacht. En dat het grootste deel van de angst hem zit in de weerstand tégen het onder ogen komen van het probleem. En nog een geruststellende gedachte die ik ooit eens ergens hoorde: als je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, moet je weten dat je het alreeds verdraagt. Het precieze moment dat je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, verdraag je het al... Is dat niet een bemoedigende hoopvolle gedachte? :) Dit betekent dat je kunt beginnen het probleem onder ogen te komen, ook al is dat zeer pijnlijk/oncomfortabel. Want je doet het feitelijk al. En door dit zo te doen, zul je meer en meer hoop cultiveren dat je kunt dealen met je mentale problemen.

Mocht je daarmee bezig gaan, wens ik je daar heel veel succes bij. Het pad van verslaving is doodlopend. Het is alleen maar wegzinken in meer en meer ellende. Maar het pad van confrontatie is hoopvol. Zwaar/pijnlijk, maar tenminste hoopvol. En het zal beter en beter worden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
jives zei:
op nummer 1 staat momenteel, why nut?
Klik om te vergroten...
Ja inderdaad..heb je die gedachten vanuit een verslaving of gebruik je recreatief?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb best wel veel smoezen/redenen waarom ik gebruik/mezelf toestemming geef, zoals

- Ik heb meer energie en zin om iets te doen (ipv accepteren dat ik soms minder energie/zin heb)
- Ik voel me blijer/meer ontspannen (wegmaken van negatieve emoties, me altijd "gelukkig" wil voelen, tegenslagen vergeten)
- Ik ben socialer/gezelliger ( nuchter ben ik veel meer geremd, praat ik minder, kijk meer de kat uit de boom, sta op de achtergrond)
- Ik ben zelfverzekerder (denk minder na over wat anderen van me vinden, heb minder bevestiging en goedkeuring van anderen nodig, gedraag me "losser")
- Ik heb meer lef ( durf/doe dingen die ik anders niet zo snel zou doen)
- Ik verveel me minder/tijd gaat sneller ( tijd met speed op vliegt voorbij)
- Ik kan me beter focussen op iets
- Ik ben creatiever, zowel in doen als in denken
- Het geeft me rust in mijn hoofd ( denk/pieker veel minder)
- Het geeft me rust in mijn hoofd/lichaam (als ik heel erg tegen de trek aan het vechten ben door wel weer te nemen)
- Ik mag het als beloning (bijv als ik al een tijdje niet gebruikt heb dat het dan wel weer eens mag, of gewoon als ik dingen goed heb gedaan)
- Ik heb toch geen verplichtingen dus het kan wel
- Het verdiept/verstevigt de relatie met mijn vriend/vrienden als we samen gebruiken
- De seks is geiler/ongeremder/intenser
- (Voor Corona, uitgaan is leuker, helemaal opgaan in de muziek, makkelijker contact leggen)
- Ik maak dingen mee die ik anders niet meemaak, beleef "avonturen"
- Ik ontdek/experimenteer met nieuwe dingen
- Ik ben er eerlijk over en lieg en manipuleer niet en ben anderen niet tot last ermee
- Ik laat het niet zover komen dat ik het niet kan betalen/alles kwijtraak
- Ik vind het nog te leuk om helemaal te stoppen/het heeft ook nog veel voordelen
- Ik gebruik geen grote hoeveelheden, "anderen" gebruiken veel meer/vaker
- Als het echt niet "kan" doe ik het niet, ik heb mezelf wel in de hand
- Ik ga nog even door zodat ik mijn slaapritme niet helemaal in de war gooi
- Ik neem nog 1 lijntje tegen de brakheid/om de dag door te komen totdat ik weer kan slapen
- Ooit stop ik wel, heb ik het niet meer nodig, geen behoefte meer eraan
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Hoi perenijsje wat een eerlijke lijst.

Als ik eerlijk ben denk ik als je ooit stopt en nuchter deze lijst terugkreeg je meer ziet wat een reden was een smoes;

Je schrijft bijvoorbeeld dat je veel meer energie heb. Dit is kunstmatige energie. Je hebt wel even meer energie en daarna put je het uit.
De energie van speed is niet te vergelijk.met natuurlijke energie in een sportschool. Bewaart

Je zegt dst j.weinig afspraken hebt en de tijd zo snel.gast.als.je het omdraait draait je leven nu volledig.om.drugs
.niet om vrienden, werk,hobby je partners (zonder drugs)

Ik denk dat je het nu hiermee.heel oneens zijn maar.echte vrienden. Juist dst je clean bent. Jij gebruikt speed. Masr áls personen mdma gebruike ontstaat er ook. Een diepere.connectie. dat komt niet door de.personen of hun band. Maar door de MDMA. er zijn veel situatie waarbij je nuchter ineens.nieuwe vrienden gemaakt.blijkt te hebben maar nuchter is die klik weg.

Ik wil geen partypooper zijn of op de man spelen.maar ik dacht ook

Misschien leest iemand ooit dit topic.en jij.belicht de kant waarom je.wel gebruikt en ik de.kant wat een vermomde.valkuil is.wie weet..al heeft 1.iemand.er. maar wat aan.
Klik om te vergroten...
Heb je zelf wat op nu? Aan je typen te zien. :wink:

Nee maar ben het wel eens met je. Drugs lijkt het leven makkelijker te maken maar maakt het nuchtere leven daarna juist moeilijker. En je zult toch altijd weer moeten terugkeren naar nuchterheid.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Heb je zelf wat op nu? Aan je typen te zien. :wink:

Nee maar ben het wel eens met je. Drugs lijkt het leven makkelijker te maken maar maakt het nuchtere leven daarna juist moeilijker. En je zult toch altijd weer moeten terugkeren naar nuchterheid.
Klik om te vergroten...
Mijn spieren.werken niet altijd mee
Ik.stuur je wel.even een privébericht
En zal.het strak even opnieuw lezen en verbeteren.thanks!
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#11
Truetruffles zei:
"Ik doe het alleen als er iemand anders bij is. alleen blowen ga ik het niet meer doen."

Om vervolgens de dag erna naar een vriend te gaan om de blowen.
Klik om te vergroten...
Haha oei, deze komt wel een beetje dicht bij huis. Gebruik nooit in mijn eentje, maar dat heeft er wel toe geleid dat ik met mijn vrienden voornamelijk zuip en drugs gebruik. Probeer het nu af en toe ook anders te doen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
....... Zo kun je in de praktijk leren dat je veeeel meer kunt verdragen dan je ooit had gedacht. En dat het grootste deel van de angst hem zit in de weerstand tégen het onder ogen komen van het probleem. En nog een geruststellende gedachte die ik ooit eens ergens hoorde: als je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, moet je weten dat je het alreeds verdraagt. Het precieze moment dat je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, verdraag je het al... Is dat niet een bemoedigende hoopvolle gedachte? :) Dit betekent dat je kunt beginnen het probleem onder ogen te komen, ook al is dat zeer pijnlijk/oncomfortabel. Want je doet het feitelijk al. En door dit zo te doen, zul.......
Klik om te vergroten...
Hier staat een enorm grote waarheid, en geloof me, ik kan het weten!
Het gaat hier om.
In een situatie verkerende en dit kan vanalles zijn, kom je jezelf weleens goed tegen.
Zelfs in zoverre soms dat je denkt, ik stop ermee, want ik kan nu niet meer, nu is het afgelopen.
Ik ben te vermoeid, of ik heb teveel stress, te veel problemen tegelijkertijd, you name it.

Is deze gedachte op dat moment juist?
Klopt dat?
NEE!
zoals hier al staat, en ik heb in mijn verschillende trainingen o zo vaak gedacht: ik kan geen stap meer zetten, ik ben kapot...Welaan, dit is niet waar. Nee.
Op het moment van deze gedachtengang, kun je, echt waar, nog heel veel verder, voordat je echt aan het einde bent!
Lichamelijk, of geestelijk.
Dat maakt niks uit.

Sommige van mijn echt zware trainingen heb ik niet bewust meer meegemaakt, maar, ik ging verder.
Gewoon de ene voet voor de andere blijven zetten.
Pak de koppelriem van degene, die voor je loopt vast, met 1 hand, en leer te "slapen", terwijl je verder loopt. Kan dat echt?
Jazeker, dat kan!
En het mooie aan deze kennis is, dat je dus echt in bijna alle extremere omstandigheden dit kunt toepassen!
Ga gewoon door.
Het kan. Laat negatieve gedachten niet toe. Ga gewoon verder. Niet lullen, verder!

Kijk naar mij.
Ik ben er nog steeds...ondanks zeer extreme omstandigheden.

C'est ca!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben mezelf niet zonder drugs
j
jivesLid
01-01-2024, 00:00
#14
op nummer 1 staat momenteel, why nut?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik ben mezelf niet zonder drugs
Klik om te vergroten...
Bedoel je daarmee omdat je anders ontwenning hebt of omdat je niet de 'verbeterde versie' van jezelf ben door die drugs.

Ben benieuwd over welke drug het gaat of beter gezegd, welk effect het op je heeft dat je je dan weer jezelf voelt. :)
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
"Anders word ik echt depressief in de lockdown"
(Vaker gebruiken om te ontsnappen aan de verveling/eenzaamheid)
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mrloverdj zei:
Bedoel je daarmee omdat je anders ontwenning hebt of omdat je niet de 'verbeterde versie' van jezelf ben door die drugs.

Ben benieuwd over welke drug het gaat of beter gezegd, welk effect het op je heeft dat je je dan weer jezelf voelt. :)
Klik om te vergroten...
Pep, nu niet meer maar toen ik verslaafd was voelde ik me zo leeg zonder.
Ik wist niet meer wie ik was zonder speed en hoe ik me moest gedragen zonder, communiceren ging niet en gewoon totale leegte in m’n hoofd. Speed had een karakter voor mij gekweekt en zonder speed wist ik niet meer wie ik was

Gelukkig is dat gevoel al anderhalf jaar niet meer naar boven gekomen :)
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Jesse Pinkvrouw zei:
Speed had een karakter voor mij gekweekt en zonder speed wist ik niet meer wie ik was
Klik om te vergroten...
Vind dat je dat goed verwoord. Drugs creëert een soort alterego wat we graag willen zijn.
Wat ik ook meemaak is dat exverslaafden van bv Coke of andere uppers het idee hadden dat eindelijk hun echte talenten en kunnen naar boven kwam.
Aan 1 stuk door schilderijen maken.

Maar dat talent komt niet naar voren door drugs.het is de energie die je leent waardoor je jezelf durft te uiten en denkt jezelf gevonden te hebben. Het is ook niet willen accepteren terug te moeten gaan naar de persoon die een stuk minder kan produceren.

Het lukt niet altijd, maar het is mooi te zien als ze nuchter dan nog steeds verfen. En beseffen dat het socializen aan te leren is. Dat 10.kunstwerken per dag niets te maken heeft met je innerlijke kunstenaar bevrijden. Maar alles met een drugsflow wat een onnatuurlijk hoog tempo creëert.

1 schilderij per dag is ook oke.


Over muziek..
Ik geef toe..zonder drugs hadden we hele goede muziek gemist die juist tot stand is gekomen doordat de muzikanten onder invloed waren.

Maar het is wel een geliefde smoes onder muzikanten hierdoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Drugs creëren een soort van alter ego...
Jazeker, ik voeg hier aan toe:
Drugs creëren naast een soort van alter ego, een situatie waarin de gebruiker belogen en bedrogen wordt.
Dat komt door de verkeerde informatie, die deze drugs afgeven.
Zeer zeker door de stimulanten!
Je kan domweg niet meer kapot....want je wordt niet moe, en je voelt je ge wel dig goed..totdat de (stimulanten) uitgewerkt zijn, en je de rekening gepresenteerd krijgt.
Tenminste, zo werkte het op mij.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Drugs kunnen functioneel zijn....hiervan zeg ik, dat dit meestal de drugs zijn, die uit een apotheek op recept verstrekt worden.
Zoals: opioiden.
Opiaten, pijnstillers, tranquilizers, slaapmiddelen, en nog veel meer, waarmee misbruik een heel eenvoudig te bewandelen weg is.
De terugweg vinden is veeeel moeilijker. Dit doet namelijk "auww"...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."