Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving..de grote smoezenlijst

Verslaving..de grote smoezenlijst

72 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Modepop2
Haar partner was 36 jaar verslaafd aan hero. Zit in detox, wil daarna bij haar wonen. Ze is alert als hij gaat gebruiken hoe zou haar om de tuin kunnen leiden. Ennald hij betrapt word. Welke smoezen kunnen er kunnen

Ik had het in de OP duidelijker uit kunnen leggen.
@Modepop2 op dit forum gebruikt bijna iedereen verslaafden zijn hier in de minderheid en als ze dat willen dannsteunen we ze. Sommige gebruiken 1 keer jaar.anderen zijn al jaren clean of elke dag blowen.

Kortomm.we veroordelen niet.het voelt als een virtuele vriendenclub waar je echt jezelf kan zijn. En zomaar stoppen is niet makkelijk. Ik denk dat je zin daardoor verkeerd viel hier

Dus Ik snap jou kant..blijf van die troep af..maar dat is voor ons best pijnlijk
Door naar 2e bericht
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mensen die altijd pijn hadden zijn nu pijnvrij door wiet of kratom

Ik ken nog wel een veteraan die door drugs weer naar buiten durfde. Soms zelfs zonder hulphond hij is er nu mee gestopt. Maar gaat nogn steeds naar buiten.22 jaar binnennggezeten..

Mensen die trippen hebben vaak de. Meest prachtigenlevens inzichten..vele huwelijken die op springen stonden.maar na Een avond MDMA alles uitgesproken hebt

Probeer dus niet te snel te oordelen. Al begrijp ikjenangst maar heroïne is wel1 van.zwaarste en.smerigste drugs.

Je hebt ook drugs als xtc..ik leg t even.niet uit. Maar elkedag slikken heedt geen zinm dat heeft geen effect.idealiter word er dus 4x per jaar genomen.ik moet.de 1e verslaafde hieraannog tegenkomen.
Psmsorry voor alle spelfouten dat is die ziekte. Typen gaat even lastig
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Mrloverdj zei:
Mensen die altijd pijn hadden zijn nu pijnvrij door wiet of kratom

Ik ken nog wel een veteraan die door drugs weer naar buiten durfde. Soms zelfs zonder hulphond hij is er nu mee gestopt. Maar gaat nogn steeds naar buiten.22 jaar binnennggezeten..

Mensen die trippen hebben vaak de. Meest prachtigenlevens inzichten..vele huwelijken die op springen stonden.maar na Een avond MDMA alles uitgesproken hebt

Probeer dus niet te snel te oordelen. Al begrijp ikjenangst maar heroïne is wel1 van.zwaarste en.smerigste drugs.

Je hebt ook drugs als xtc..ik leg t even.niet uit. Maar elkedag slikken heedt geen zinm dat heeft geen effect.idealiter word er dus 4x per jaar genomen.ik moet.de 1e verslaafde hieraannog tegenkomen.
Psmsorry voor alle spelfouten dat is die ziekte. Typen gaat even lastig
Klik om te vergroten...
Ik oordeel over niemand,ik oordeel alleen over mijn eigen relatie,alles wat ik zeg heeft dus direct betrekking op mijn partner,die verzweeg jaren de hero verslaving voor mij,als ik in beginsel had geweten dat hij verslaafd was was ik nooit in deze relatie gestapt,nu zit ik er in en ervaar als ( niet verslaafde) dat door het gebruik van hem met alles wat daarbij komt kijken ik het zwaar te voortduren heb.
De stemmingswisselingen,het liegen en bedriegen,de agressie soms,het afwezig zijn....je hele levensvreugde word hier als niet verslaafde de dupe van.
Opstappen is de makkelijkste weg voor mij maar ook niet easy als je van iemand houdt..
Heb hem dus de keuze laten maken..of onze relatie of je verslaving....hij heeft dus voor de relatie gekozen vandaar de detox nu..
Wil hem die kans geven maar door jarenlang bedrog is mijn vertrouwen weg...ik zou dus graag tips ontvangen van gebruikers die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten zodat ik eerder door heb dat ik weer opnieuw belogen wordt,zodat ik veroordeel niemand,respect voor iedereen maar als gebruiker moet je eerlijk blijven naar je partner toe en dat is in mijn geval dus niet,een gebruiker heeft recht op zijn /haar gebruik maar een niet verslaafde heeft recht op een eerlijke relatie,hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
F
FineCrystallineLid
01-01-2024, 00:00
#4
"Maak je geen zorgen, het komt allemaal wel goed."
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#5
‘maar alcohol mag ik toch ook drinken? Dat is een hard drug’
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deze harddrug is maatschappelijk geaccepteerd...
De andere niet..
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hardcore_frk zei:
Alle miltairen, topsporters en Zuidas-advocaten gebruiken ook continue..
Klik om te vergroten...
Ik was militair en gebruikte toch echt niks
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rivalrie zei:
Ik was militair en gebruikte toch echt niks
Klik om te vergroten...
Ik was ook militair.. eerst dpl, daarna legionnair.
Ik heb in die tijd niets gebruikt.
Als legionnair al helemaal niet.
Je vloog er in dit soort gevallen er direct uit.
Qua conditie was dat ook al een no go.
En een zeer goede conditie hebben is noodzaak!...
Ik ben het dan ook niet eens met de uitspraak van " alle militairen gebruiken". Volkomen uit de lucht gegrepen nonsense!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Modepop2 als je je naam weg wilt, is ook goed laat maar weten :)
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Nee zo bedoel ik het zeker niet!..daarom staat ie ook bij verslaving.
Ik bedoel de smoezen die verslaafden gebruiken,als in..ontkenning of naar de buitenwereld toe. Zo'n lijst heeft toch ook op inet gestaan..kunnen best eye-openers zijn voor verslaafden of hun naaste.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik kwam alleen een topic uit 2011 tegen.
@Modepop2 vroeg naar smoesjes die een verslaafde gebruikt.en herkenning om verslavin goed te praten. Wie vult mijn lijst aan.

Alarmbellen naar naasten
Wel detox,-verdere behandeling of safehous weigeren.
Zeggen dat hij het alleen niet kan en niet zonder jou positiviteit en steun kan (hij verraad zichzelf dat hij het alleen niet kan en legt de verantwoording bij partner.

Net zoals bij mishandelingen altijd eeuwige spijt..hij zal het nooit meer doen..hij had het zo moeilijk etc..Maar ze hebben alleen spijt dat ze betrapt zijn.

Zeggen dat als hij/zij bij partner is extra gemotiveerd zijn.
Maar woorden zeggen niets. Daden wel.

Dat als het uit is, het hem nooit gaat lukken.

Smoesjes verslaving/misbruik
Ik gebruik toch niet zoveel
Zelfmedicatie
Ik gun het mijzelf
Ik heb mijzelf in de hand
Ik wil niet stoppen maar recreatief gebruiken.
Ben toch volwassen, baas over mn eigen lichaam.
-even weggaan..en dan gebruiken.
Ik ben toch niet agressief
Ik werk of functioneer toch gewoon. .
Het is maar een fase..ooit ga ik stoppen.
Ik kan wel stoppen, maar dit is niet het juiste moment
Ontkennen
Liegen
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#12
waarom zou je een smoes moeten hebben om drugs te gebruiken?

ik sta er altijd wat tweeslachtig in.. ofwel reëel.. hoe je het ook wil noemen.

op het moment dat ik gebruik overweeg bedenk ik me dat het ongezond is voor m'n lichaam.. m'n psyche..
de consequenties op de dagen erna.. etc. etc.
en dan maak in een afweging of ik het het waard vind.
ik accepteer de consequenties.. en achteraf baal ik wel eens van m'n beslissing.
met alcohol is het wel eens oppassen geblazen.. daardoor wordt m'n besluitvorming toch wel eens vertroebeld.

of vind je dat ik mezelf nu voor de gek houd?
dan mag je het gerust zeggen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Perenijsje zei:
Ik heb best wel veel smoezen/redenen waarom ik gebruik/mezelf toestemming geef, zoals

- Ik heb meer energie en zin om iets te doen (ipv accepteren dat ik soms minder energie/zin heb)
- Ik voel me blijer/meer ontspannen (wegmaken van negatieve emoties, me altijd "gelukkig" wil voelen, tegenslagen vergeten)
- Ik ben socialer/gezelliger ( nuchter ben ik veel meer geremd, praat ik minder, kijk meer de kat uit de boom, sta op de achtergrond)
- Ik ben zelfverzekerder (denk minder na over wat anderen van me vinden, heb minder bevestiging en goedkeuring van anderen nodig, gedraag me "losser")
- Ik heb meer lef ( durf/doe dingen die ik anders niet zo snel zou doen)
- Ik verveel me minder/tijd gaat sneller ( tijd met speed op vliegt voorbij)
- Ik kan me beter focussen op iets
- Ik ben creatiever, zowel in doen als in denken
- Het geeft me rust in mijn hoofd ( denk/pieker veel minder)
- Het geeft me rust in mijn hoofd/lichaam (als ik heel erg tegen de trek aan het vechten ben door wel weer te nemen)
- Ik mag het als beloning (bijv als ik al een tijdje niet gebruikt heb dat het dan wel weer eens mag, of gewoon als ik dingen goed heb gedaan)
- Ik heb toch geen verplichtingen dus het kan wel
- Het verdiept/verstevigt de relatie met mijn vriend/vrienden als we samen gebruiken
- De seks is geiler/ongeremder/intenser
- (Voor Corona, uitgaan is leuker, helemaal opgaan in de muziek, makkelijker contact leggen)
- Ik maak dingen mee die ik anders niet meemaak, beleef "avonturen"⁸
- Ik ontdek/experimenteer met nieuwe dingen
- Ik ben er eerlijk over en lieg en manipuleer niet en ben anderen niet tot last ermee
- Ik laat het niet zover komen dat ik het niet kan betalen/alles kwijtraak
- Ik vind het nog te leuk om helemaal te stoppen/het heeft ook nog veel voordelen
- Ik gebruik geen grote hoeveelheden, "anderen" gebruiken veel meer/vaker
- Als het echt niet "kan" doe ik het niet, ik heb mezelf wel in de hand
- Ik ga nog even door zodat ik mijn slaapritme niet helemaal in de war gooi
- Ik neem nog 1 lijntje tegen de brakheid/om de dag door te komen totdat ik weer kan slapen
- Ooit stop ik wel, heb ik het niet meer nodig, geen behoefte meer eraan
Klik om te vergroten...
Hoi perenijsje wat een eerlijke lijst.

Als ik eerlijk ben denk ik als je ooit stopt en nuchter deze lijst terugkreeg je meer ziet wat een reden was een smoes;

Je schrijft bijvoorbeeld dat je veel meer energie heb. Dit is kunstmatige energie. Je hebt wel even meer energie en daarna put je het uit.
De energie van speed is niet te vergelijk.met natuurlijke energie in een sportschool. Bewaart

Je zegt dst j.weinig afspraken hebt en de tijd zo snel.gast.als.je het omdraait draait je leven nu volledig.om.drugs
.niet om vrienden, werk,hobby je partners (zonder drugs)

Ik denk dat je het nu hiermee.heel oneens zijn. Ik denk dat je.een drugsband hebt opgebouwd met je gebruiikersvriend/vrienden.
Want.echte vrienden. Willen.je helpen met afkicken ipv meegebruiken.Jij gebruikt speed. Masr áls personen mdma gebruike ontstaat er ook. Een diepere.connectie. dat komt niet door de.personen of hun band. Maar door de MDMA. er zijn veel situatie waarbij je nuchter ineens.nieuwe vrienden gemaakt.blijkt te hebben maar nuchter is die klik weg.

Ik wil geen partypooper zijn of op de man spelen.maar ik dacht ook

Misschien leest iemand ooit dit topic.en jij.belicht de kant waarom je.wel gebruikt en ik de.kant wat een vermomde.valkuil is.wie weet..al heeft 1.iemand.er. maar wat aan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Martinus zei:
Oef. Naast LSD zou ik zelf moeite hebben met de meeste psychedelics die ik heb geprobeerd te misbruiken.

Ik vind het sowieso lastig te zeggen wanneer iets een verslaving is. Ik voel me niet verslaaft, maar ik heb zat gewoontes.

Ik drink bijvoorbeeld iedere dag een pot thee. Thee leek mij naast gewoon water het beste om te drinken. Ik vind leidingwater best vies dus. En het is goedkoop.

Maar in thee zitten ook stofjes. Is mijn reden van consumptie dan een smoes?
Klik om te vergroten...
De thee lijkt me geen verslaving. Als je opeens in de situatie zou komen dat je niet de beschikking hebt over thee, dan zou je prima even zonder kunnen, toch?

Maar misschien kan zelfs de thee wel gebruikt worden om even op een hele lichte manier te ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel? Zelf doe ik dit ook wel. Zelfs op dit moment nu. Ik voelde me een beetje onrustig en dan denk ik: even een theetje, dan kalmeer ik wat. Het is ook de reden waarom koffie wel een bakje troost wordt genoemd. Even ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel. Ik denk dat de gemene deler bij echte verslavingen en dit soort licht ontsnappingsgedrag dan ook is dat we nuchter een gevoel van onbehagen en/of een gevoel van niet content zijn ervaren. En dat dit komt, omdat we moeite hebben om de rust in onszelf te vinden. (Zen, ik zag dat jij je er ook mee bezig houdt) Ik ben van mening dat de echte onderliggende verslaving altijd de verslaving aan het denken is. (Nog) niet goed geaard zijn in de rust in onszelf.

Trouwens, als je het nog niet geprobeerd hebt: pers eens een citroen uit in een grote kan water. Kun je de hele dag van drinken en maakt water drinken super lekker én gezond. Zet de kan in de koelkast en het is nog lekkerder. Enige nadeel is dat het zuur van de citroen niet zo goed voor je tanden is, dus is het misschien aan te raden een rietje te gebruiken (vind dat zelf wel minder lekker drinken maar goed).

Fairflower zei:
Ik heb liever de problemen van verslaving (onder invloed zijn en door afkick gaan) dan dat ik terug met de onderliggende problemen in aanraking kom<;
Klik om te vergroten...
Dat klinkt niet best... Vaak is de angst voor een onderliggend probleem ook veel groter dan het eigenlijke probleem onder ogen komen.

Je weet dat de onderliggende problemen zo niet weggaan hè? En dat het moeilijker zal worden deze te onderdrukken, met nog zwaardere verslavingen en afkickperioden.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
De thee lijkt me geen verslaving. Als je opeens in de situatie zou komen dat je niet de beschikking hebt over thee, dan zou je prima even zonder kunnen, toch?

Maar misschien kan zelfs de thee wel gebruikt worden om even op een hele lichte manier te ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel? Zelf doe ik dit ook wel. Zelfs op dit moment nu. Ik voelde me een beetje onrustig en dan denk ik: even een theetje, dan kalmeer ik wat. Het is ook de reden waarom koffie wel een bakje troost wordt genoemd. Even ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel. Ik denk dat de gemene deler bij echte verslavingen en dit soort licht ontsnappingsgedrag dan ook is dat we nuchter een gevoel van onbehagen en/of een gevoel van niet content zijn ervaren. En dat dit komt, omdat we moeite hebben om de rust in onszelf te vinden. (Zen, ik zag dat jij je er ook mee bezig houdt) Ik ben van mening dat de echte onderliggende verslaving altijd de verslaving aan het denken is. (Nog) niet goed geaard zijn in de rust in onszelf.

Trouwens, als je het nog niet geprobeerd hebt: pers eens een citroen uit in een grote kan water. Kun je de hele dag van drinken en maakt water drinken super lekker én gezond. Zet de kan in de koelkast en het is nog lekkerder. Enige nadeel is dat het zuur van de citroen niet zo goed voor je tanden is, dus is het misschien aan te raden een rietje te gebruiken (vind dat zelf wel minder lekker drinken maar goed).


Dat klinkt niet best... Vaak is de angst voor een onderliggend probleem ook veel groter dan het eigenlijke probleem onder ogen komen.

Je weet dat de onderliggende problemen zo niet weggaan hè? En dat het moeilijker zal worden deze te onderdrukken, met nog zwaardere verslavingen en afkickperioden.
Klik om te vergroten...
ik heb gewoon heel weinig hoop dat ik met mijn onderliggende problemen echt uit de knoop geraak...ik heb er nogal wat...maar je hebt zeker gelijk...een ernstigere verslaving hoeft voor mij niet, deze is al ernstig genoeg :sweat:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Fairflower zei:
ik heb gewoon heel weinig hoop dat ik met mijn onderliggende problemen echt uit de knoop geraak...ik heb er nogal wat...maar je hebt zeker gelijk...een ernstigere verslaving hoeft voor mij niet, deze is al ernstig genoeg :sweat:
Klik om te vergroten...
Ik ken het gevoel...

Maar die hoop is denk ik ook iets dat gecultiveerd moet worden. Ik ervaar dat zelf wel echt zo. Door tóch face to face met een onderliggend probleem komen te staan, hoe overweldigend dat eerst ook voelt, en daar voor een tijdje niet van weg te kijken. Zo kun je in de praktijk leren dat je veeeel meer kunt verdragen dan je ooit had gedacht. En dat het grootste deel van de angst hem zit in de weerstand tégen het onder ogen komen van het probleem. En nog een geruststellende gedachte die ik ooit eens ergens hoorde: als je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, moet je weten dat je het alreeds verdraagt. Het precieze moment dat je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, verdraag je het al... Is dat niet een bemoedigende hoopvolle gedachte? :) Dit betekent dat je kunt beginnen het probleem onder ogen te komen, ook al is dat zeer pijnlijk/oncomfortabel. Want je doet het feitelijk al. En door dit zo te doen, zul je meer en meer hoop cultiveren dat je kunt dealen met je mentale problemen.

Mocht je daarmee bezig gaan, wens ik je daar heel veel succes bij. Het pad van verslaving is doodlopend. Het is alleen maar wegzinken in meer en meer ellende. Maar het pad van confrontatie is hoopvol. Zwaar/pijnlijk, maar tenminste hoopvol. En het zal beter en beter worden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
jives zei:
op nummer 1 staat momenteel, why nut?
Klik om te vergroten...
Ja inderdaad..heb je die gedachten vanuit een verslaving of gebruik je recreatief?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb best wel veel smoezen/redenen waarom ik gebruik/mezelf toestemming geef, zoals

- Ik heb meer energie en zin om iets te doen (ipv accepteren dat ik soms minder energie/zin heb)
- Ik voel me blijer/meer ontspannen (wegmaken van negatieve emoties, me altijd "gelukkig" wil voelen, tegenslagen vergeten)
- Ik ben socialer/gezelliger ( nuchter ben ik veel meer geremd, praat ik minder, kijk meer de kat uit de boom, sta op de achtergrond)
- Ik ben zelfverzekerder (denk minder na over wat anderen van me vinden, heb minder bevestiging en goedkeuring van anderen nodig, gedraag me "losser")
- Ik heb meer lef ( durf/doe dingen die ik anders niet zo snel zou doen)
- Ik verveel me minder/tijd gaat sneller ( tijd met speed op vliegt voorbij)
- Ik kan me beter focussen op iets
- Ik ben creatiever, zowel in doen als in denken
- Het geeft me rust in mijn hoofd ( denk/pieker veel minder)
- Het geeft me rust in mijn hoofd/lichaam (als ik heel erg tegen de trek aan het vechten ben door wel weer te nemen)
- Ik mag het als beloning (bijv als ik al een tijdje niet gebruikt heb dat het dan wel weer eens mag, of gewoon als ik dingen goed heb gedaan)
- Ik heb toch geen verplichtingen dus het kan wel
- Het verdiept/verstevigt de relatie met mijn vriend/vrienden als we samen gebruiken
- De seks is geiler/ongeremder/intenser
- (Voor Corona, uitgaan is leuker, helemaal opgaan in de muziek, makkelijker contact leggen)
- Ik maak dingen mee die ik anders niet meemaak, beleef "avonturen"
- Ik ontdek/experimenteer met nieuwe dingen
- Ik ben er eerlijk over en lieg en manipuleer niet en ben anderen niet tot last ermee
- Ik laat het niet zover komen dat ik het niet kan betalen/alles kwijtraak
- Ik vind het nog te leuk om helemaal te stoppen/het heeft ook nog veel voordelen
- Ik gebruik geen grote hoeveelheden, "anderen" gebruiken veel meer/vaker
- Als het echt niet "kan" doe ik het niet, ik heb mezelf wel in de hand
- Ik ga nog even door zodat ik mijn slaapritme niet helemaal in de war gooi
- Ik neem nog 1 lijntje tegen de brakheid/om de dag door te komen totdat ik weer kan slapen
- Ooit stop ik wel, heb ik het niet meer nodig, geen behoefte meer eraan
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Hoi perenijsje wat een eerlijke lijst.

Als ik eerlijk ben denk ik als je ooit stopt en nuchter deze lijst terugkreeg je meer ziet wat een reden was een smoes;

Je schrijft bijvoorbeeld dat je veel meer energie heb. Dit is kunstmatige energie. Je hebt wel even meer energie en daarna put je het uit.
De energie van speed is niet te vergelijk.met natuurlijke energie in een sportschool. Bewaart

Je zegt dst j.weinig afspraken hebt en de tijd zo snel.gast.als.je het omdraait draait je leven nu volledig.om.drugs
.niet om vrienden, werk,hobby je partners (zonder drugs)

Ik denk dat je het nu hiermee.heel oneens zijn maar.echte vrienden. Juist dst je clean bent. Jij gebruikt speed. Masr áls personen mdma gebruike ontstaat er ook. Een diepere.connectie. dat komt niet door de.personen of hun band. Maar door de MDMA. er zijn veel situatie waarbij je nuchter ineens.nieuwe vrienden gemaakt.blijkt te hebben maar nuchter is die klik weg.

Ik wil geen partypooper zijn of op de man spelen.maar ik dacht ook

Misschien leest iemand ooit dit topic.en jij.belicht de kant waarom je.wel gebruikt en ik de.kant wat een vermomde.valkuil is.wie weet..al heeft 1.iemand.er. maar wat aan.
Klik om te vergroten...
Heb je zelf wat op nu? Aan je typen te zien. :wink:

Nee maar ben het wel eens met je. Drugs lijkt het leven makkelijker te maken maar maakt het nuchtere leven daarna juist moeilijker. En je zult toch altijd weer moeten terugkeren naar nuchterheid.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Heb je zelf wat op nu? Aan je typen te zien. :wink:

Nee maar ben het wel eens met je. Drugs lijkt het leven makkelijker te maken maar maakt het nuchtere leven daarna juist moeilijker. En je zult toch altijd weer moeten terugkeren naar nuchterheid.
Klik om te vergroten...
Mijn spieren.werken niet altijd mee
Ik.stuur je wel.even een privébericht
En zal.het strak even opnieuw lezen en verbeteren.thanks!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."