Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving..de grote smoezenlijst

Verslaving..de grote smoezenlijst

72 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
C
Cruelti.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
De Apotheker zei:
Je leeft elke dag,
Sterven doe je maar 1 keer.
Klik om te vergroten...
Je begrijpt wat ik bedoel.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb geen smoesjes. Ik doe gewoon wat ik wil. En als ik iets niet wil dan doe ik het niet.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Modepop2 zei:
Ik oordeel over niemand,ik oordeel alleen over mijn eigen relatie,alles wat ik zeg heeft dus direct betrekking op mijn partner,die verzweeg jaren de hero verslaving voor mij,als ik in beginsel had geweten dat hij verslaafd was was ik nooit in deze relatie gestapt,nu zit ik er in en ervaar als ( niet verslaafde) dat door het gebruik van hem met alles wat daarbij komt kijken ik het zwaar te voortduren heb.
De stemmingswisselingen,het liegen en bedriegen,de agressie soms,het afwezig zijn....je hele levensvreugde word hier als niet verslaafde de dupe van.
Opstappen is de makkelijkste weg voor mij maar ook niet easy als je van iemand houdt..
Heb hem dus de keuze laten maken..of onze relatie of je verslaving....hij heeft dus voor de relatie gekozen vandaar de detox nu..
Wil hem die kans geven maar door jarenlang bedrog is mijn vertrouwen weg...ik zou dus graag tips ontvangen van gebruikers die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten zodat ik eerder door heb dat ik weer opnieuw belogen wordt,zodat ik veroordeel niemand,respect voor iedereen maar als gebruiker moet je eerlijk blijven naar je partner toe en dat is in mijn geval dus niet,een gebruiker heeft recht op zijn /haar gebruik maar een niet verslaafde heeft recht op een eerlijke relatie,hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
Klik om te vergroten...
Wat je wel vaak bij dope verslaafden ziet is dat ze beginnen met pijnstillers gebruiken na bijvoorbeeld een operatie waar ze heftige pijn van hebben, want ja als je echt veel pijn hebt voelt het zo fijn als die oxycodon inkickt en je pijn ineens weg is. Maar het enge aan morfine is dat je er ook euforisch van word en al je mentale zorgen ook in 1 klap verdwenen zijn. Zo raken een hoop mensen verslaafd aan morfine en blijven ze gebruiken ook als ze geen pijn meer hebben. Wat uiteindelijk omslaat in heroine omdat de pijnstillers dan te duur worden of er niet meer makkelijk aan kunnen komen. Zo raken een hoop mensen ook verslaafd aan kalmeringspillen bij angst en kunnen vervolgens niet meer zonder hun pillen leven. Drugs, alcohol of medicijnen het maakt niet uit niemand raakt zomaar verslaafd er spelen meestal een hoop dingen mee bij een verslaving. De meeste raken verslaafd door het verkeerd gebruiken van een middel zoals gevoelens afvlakken en niet voor de rush die de middelen hun geeft. Al kan je natuurlijk ook verslaafd worden aan het fijne gevoel van middelen wat ook voorkomt en meesppeelt bij verslaving.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zie op dit forum vaak de volgende smoezen voorbijkomen:
  • Ik heb mijn gebruik in de hand.
  • Ik ben dan wel dagenlang wakker aan de speed, maar verder leef ik heel gezond.
  • Ik gebruik nu minder dan voorgaande keren, dus het valt mee.
  • Ik weet wel wat ik doe.
  • Ik gebruik nu voor de laatste keer even goed, en daarna een tijd lang niet (blijkt meestal korter te zijn dan gepland)
  • Er is iets vervelends gebeurd dus nu mag het van mezelf
Van niet problematische gebruikers hoor je deze smoezen nooit. Die hebben niet het gevoel zich te moeten verantwoorden voor hun gebruik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
" is het voor jou nou echt zo'n probleem?
ik neem maar heel weinig bij".....
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
KlaasVaak zei:
Van niet problematische gebruikers hoor je deze smoezen nooit. Die hebben niet het gevoel zich te moeten verantwoorden voor hun gebruik.
Klik om te vergroten...
Exact, dit verwoord je heel goed. En zo bedoelde ik het topic ook. De smoezen van verslaafden naar zichzelf of anderen, of zo ernstig misbruiken dat het geheim moet blijven.niet de recreatieve gebruiker of diegene die er vrede mee heeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mrloverdj zei:
Exact, dit verwoord je heel goed. En zo bedoelde ik het topic ook. De smoezen van verslaafden naar zichzelf of anderen, of zo ernstig misbruiken dat het geheim moet blijven.niet de recreatieve gebruiker of diegene die er vrede mee heeft.
Klik om te vergroten...
Dat je er "vrede mee hebt" kan ook nog een (subtiele) smoes zijn. Het is in werkelijkheid vaak eerder "je erbij neerleggen", wat eerder een tolereren van de verslaving is dan echt een vrede. Je leert ermee leven, maar eigenlijk ben je gebonden door de verslaving.

Nog een smoes die ik zelf veel gebruikt heb: "met psychedelica confronteer je jezelf juist met je problemen in plaats van ervoor weg te lopen" Dit kan waar zijn, maar in de praktijk gebruikte ik deze smoes ook geregeld om te vluchten van problemen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het neemt de pijn weg.

Gebruik(te) ik dikwijls. Het nam ook helaas ook effectief even de pijn weg.
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Het neemt de pijn weg.

Gebruik(te) ik dikwijls. Het nam ook helaas ook effectief even de pijn weg.
Klik om te vergroten...
Deze reden gebruikt hij voornamelijk !!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Modepop2 zei:
Deze reden gebruikt hij voornamelijk !!
Klik om te vergroten...
Herkenbaar.
Maar drugs moet je vooral nemen als extra in het leven , niet om tekorten op te vullen.
T
TruetrufflesLid
01-01-2024, 00:00
#11
"Ik doe het alleen als er iemand anders bij is. alleen blowen ga ik het niet meer doen."

Om vervolgens de dag erna naar een vriend te gaan om de blowen.
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat ik vaak aan heb moeten horen (alcohol probleem)

- ik kan heus wel zonder
- ik ben toch niet agressief
- niet zo zeuren, het valt allemaal heel erg mee
- ik wilde gewoon wat ontspannen
- het is maar een biertje
- vrienden drinken ook
- ik ben niemand tot last
- ik drink toch niet elke dag
Etc
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alsof ik dit zelf gezegd heb toen ik nog zoop....
Heel erg bekend!
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Dat je er "vrede mee hebt" kan ook nog een (subtiele) smoes zijn. Het is in werkelijkheid vaak eerder "je erbij neerleggen", wat eerder een tolereren van de verslaving is dan echt een vrede. Je leert ermee leven, maar eigenlijk ben je gebonden door de verslaving.

Nog een smoes die ik zelf veel gebruikt heb: "met psychedelica confronteer je jezelf juist met je problemen in plaats van ervoor weg te lopen" Dit kan waar zijn, maar in de praktijk gebruikte ik deze smoes ook geregeld om te vluchten van problemen.
Klik om te vergroten...

Oef. Naast LSD zou ik zelf moeite hebben met de meeste psychedelics die ik heb geprobeerd te misbruiken.

Ik vind het sowieso lastig te zeggen wanneer iets een verslaving is. Ik voel me niet verslaaft, maar ik heb zat gewoontes.

Ik drink bijvoorbeeld iedere dag een pot thee. Thee leek mij naast gewoon water het beste om te drinken. Ik vind leidingwater best vies dus. En het is goedkoop.

Maar in thee zitten ook stofjes. Is mijn reden van consumptie dan een smoes?
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb liever de problemen van verslaving (onder invloed zijn en door afkick gaan) dan dat ik terug met de onderliggende problemen in aanraking kom<;
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Perenijsje zei:
Ik heb best wel veel smoezen/redenen waarom ik gebruik/mezelf toestemming geef, zoals

- Ik heb meer energie en zin om iets te doen (ipv accepteren dat ik soms minder energie/zin heb)
- Ik voel me blijer/meer ontspannen (wegmaken van negatieve emoties, me altijd "gelukkig" wil voelen, tegenslagen vergeten)
- Ik ben socialer/gezelliger ( nuchter ben ik veel meer geremd, praat ik minder, kijk meer de kat uit de boom, sta op de achtergrond)
- Ik ben zelfverzekerder (denk minder na over wat anderen van me vinden, heb minder bevestiging en goedkeuring van anderen nodig, gedraag me "losser")
- Ik heb meer lef ( durf/doe dingen die ik anders niet zo snel zou doen)
- Ik verveel me minder/tijd gaat sneller ( tijd met speed op vliegt voorbij)
- Ik kan me beter focussen op iets
- Ik ben creatiever, zowel in doen als in denken
- Het geeft me rust in mijn hoofd ( denk/pieker veel minder)
- Het geeft me rust in mijn hoofd/lichaam (als ik heel erg tegen de trek aan het vechten ben door wel weer te nemen)
- Ik mag het als beloning (bijv als ik al een tijdje niet gebruikt heb dat het dan wel weer eens mag, of gewoon als ik dingen goed heb gedaan)
- Ik heb toch geen verplichtingen dus het kan wel
- Het verdiept/verstevigt de relatie met mijn vriend/vrienden als we samen gebruiken
- De seks is geiler/ongeremder/intenser
- (Voor Corona, uitgaan is leuker, helemaal opgaan in de muziek, makkelijker contact leggen)
- Ik maak dingen mee die ik anders niet meemaak, beleef "avonturen"⁸
- Ik ontdek/experimenteer met nieuwe dingen
- Ik ben er eerlijk over en lieg en manipuleer niet en ben anderen niet tot last ermee
- Ik laat het niet zover komen dat ik het niet kan betalen/alles kwijtraak
- Ik vind het nog te leuk om helemaal te stoppen/het heeft ook nog veel voordelen
- Ik gebruik geen grote hoeveelheden, "anderen" gebruiken veel meer/vaker
- Als het echt niet "kan" doe ik het niet, ik heb mezelf wel in de hand
- Ik ga nog even door zodat ik mijn slaapritme niet helemaal in de war gooi
- Ik neem nog 1 lijntje tegen de brakheid/om de dag door te komen totdat ik weer kan slapen
- Ooit stop ik wel, heb ik het niet meer nodig, geen behoefte meer eraan
Klik om te vergroten...
Hoi perenijsje wat een eerlijke lijst.

Als ik eerlijk ben denk ik als je ooit stopt en nuchter deze lijst terugkreeg je meer ziet wat een reden was een smoes;

Je schrijft bijvoorbeeld dat je veel meer energie heb. Dit is kunstmatige energie. Je hebt wel even meer energie en daarna put je het uit.
De energie van speed is niet te vergelijk.met natuurlijke energie in een sportschool. Bewaart

Je zegt dst j.weinig afspraken hebt en de tijd zo snel.gast.als.je het omdraait draait je leven nu volledig.om.drugs
.niet om vrienden, werk,hobby je partners (zonder drugs)

Ik denk dat je het nu hiermee.heel oneens zijn. Ik denk dat je.een drugsband hebt opgebouwd met je gebruiikersvriend/vrienden.
Want.echte vrienden. Willen.je helpen met afkicken ipv meegebruiken.Jij gebruikt speed. Masr áls personen mdma gebruike ontstaat er ook. Een diepere.connectie. dat komt niet door de.personen of hun band. Maar door de MDMA. er zijn veel situatie waarbij je nuchter ineens.nieuwe vrienden gemaakt.blijkt te hebben maar nuchter is die klik weg.

Ik wil geen partypooper zijn of op de man spelen.maar ik dacht ook

Misschien leest iemand ooit dit topic.en jij.belicht de kant waarom je.wel gebruikt en ik de.kant wat een vermomde.valkuil is.wie weet..al heeft 1.iemand.er. maar wat aan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Martinus zei:
Oef. Naast LSD zou ik zelf moeite hebben met de meeste psychedelics die ik heb geprobeerd te misbruiken.

Ik vind het sowieso lastig te zeggen wanneer iets een verslaving is. Ik voel me niet verslaaft, maar ik heb zat gewoontes.

Ik drink bijvoorbeeld iedere dag een pot thee. Thee leek mij naast gewoon water het beste om te drinken. Ik vind leidingwater best vies dus. En het is goedkoop.

Maar in thee zitten ook stofjes. Is mijn reden van consumptie dan een smoes?
Klik om te vergroten...
De thee lijkt me geen verslaving. Als je opeens in de situatie zou komen dat je niet de beschikking hebt over thee, dan zou je prima even zonder kunnen, toch?

Maar misschien kan zelfs de thee wel gebruikt worden om even op een hele lichte manier te ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel? Zelf doe ik dit ook wel. Zelfs op dit moment nu. Ik voelde me een beetje onrustig en dan denk ik: even een theetje, dan kalmeer ik wat. Het is ook de reden waarom koffie wel een bakje troost wordt genoemd. Even ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel. Ik denk dat de gemene deler bij echte verslavingen en dit soort licht ontsnappingsgedrag dan ook is dat we nuchter een gevoel van onbehagen en/of een gevoel van niet content zijn ervaren. En dat dit komt, omdat we moeite hebben om de rust in onszelf te vinden. (Zen, ik zag dat jij je er ook mee bezig houdt) Ik ben van mening dat de echte onderliggende verslaving altijd de verslaving aan het denken is. (Nog) niet goed geaard zijn in de rust in onszelf.

Trouwens, als je het nog niet geprobeerd hebt: pers eens een citroen uit in een grote kan water. Kun je de hele dag van drinken en maakt water drinken super lekker én gezond. Zet de kan in de koelkast en het is nog lekkerder. Enige nadeel is dat het zuur van de citroen niet zo goed voor je tanden is, dus is het misschien aan te raden een rietje te gebruiken (vind dat zelf wel minder lekker drinken maar goed).

Fairflower zei:
Ik heb liever de problemen van verslaving (onder invloed zijn en door afkick gaan) dan dat ik terug met de onderliggende problemen in aanraking kom<;
Klik om te vergroten...
Dat klinkt niet best... Vaak is de angst voor een onderliggend probleem ook veel groter dan het eigenlijke probleem onder ogen komen.

Je weet dat de onderliggende problemen zo niet weggaan hè? En dat het moeilijker zal worden deze te onderdrukken, met nog zwaardere verslavingen en afkickperioden.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
De thee lijkt me geen verslaving. Als je opeens in de situatie zou komen dat je niet de beschikking hebt over thee, dan zou je prima even zonder kunnen, toch?

Maar misschien kan zelfs de thee wel gebruikt worden om even op een hele lichte manier te ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel? Zelf doe ik dit ook wel. Zelfs op dit moment nu. Ik voelde me een beetje onrustig en dan denk ik: even een theetje, dan kalmeer ik wat. Het is ook de reden waarom koffie wel een bakje troost wordt genoemd. Even ontsnappen aan een oncomfortabel gevoel. Ik denk dat de gemene deler bij echte verslavingen en dit soort licht ontsnappingsgedrag dan ook is dat we nuchter een gevoel van onbehagen en/of een gevoel van niet content zijn ervaren. En dat dit komt, omdat we moeite hebben om de rust in onszelf te vinden. (Zen, ik zag dat jij je er ook mee bezig houdt) Ik ben van mening dat de echte onderliggende verslaving altijd de verslaving aan het denken is. (Nog) niet goed geaard zijn in de rust in onszelf.

Trouwens, als je het nog niet geprobeerd hebt: pers eens een citroen uit in een grote kan water. Kun je de hele dag van drinken en maakt water drinken super lekker én gezond. Zet de kan in de koelkast en het is nog lekkerder. Enige nadeel is dat het zuur van de citroen niet zo goed voor je tanden is, dus is het misschien aan te raden een rietje te gebruiken (vind dat zelf wel minder lekker drinken maar goed).


Dat klinkt niet best... Vaak is de angst voor een onderliggend probleem ook veel groter dan het eigenlijke probleem onder ogen komen.

Je weet dat de onderliggende problemen zo niet weggaan hè? En dat het moeilijker zal worden deze te onderdrukken, met nog zwaardere verslavingen en afkickperioden.
Klik om te vergroten...
ik heb gewoon heel weinig hoop dat ik met mijn onderliggende problemen echt uit de knoop geraak...ik heb er nogal wat...maar je hebt zeker gelijk...een ernstigere verslaving hoeft voor mij niet, deze is al ernstig genoeg :sweat:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fairflower zei:
ik heb gewoon heel weinig hoop dat ik met mijn onderliggende problemen echt uit de knoop geraak...ik heb er nogal wat...maar je hebt zeker gelijk...een ernstigere verslaving hoeft voor mij niet, deze is al ernstig genoeg :sweat:
Klik om te vergroten...
Ik ken het gevoel...

Maar die hoop is denk ik ook iets dat gecultiveerd moet worden. Ik ervaar dat zelf wel echt zo. Door tóch face to face met een onderliggend probleem komen te staan, hoe overweldigend dat eerst ook voelt, en daar voor een tijdje niet van weg te kijken. Zo kun je in de praktijk leren dat je veeeel meer kunt verdragen dan je ooit had gedacht. En dat het grootste deel van de angst hem zit in de weerstand tégen het onder ogen komen van het probleem. En nog een geruststellende gedachte die ik ooit eens ergens hoorde: als je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, moet je weten dat je het alreeds verdraagt. Het precieze moment dat je denkt dat een gevoel ondraaglijk is, verdraag je het al... Is dat niet een bemoedigende hoopvolle gedachte? :) Dit betekent dat je kunt beginnen het probleem onder ogen te komen, ook al is dat zeer pijnlijk/oncomfortabel. Want je doet het feitelijk al. En door dit zo te doen, zul je meer en meer hoop cultiveren dat je kunt dealen met je mentale problemen.

Mocht je daarmee bezig gaan, wens ik je daar heel veel succes bij. Het pad van verslaving is doodlopend. Het is alleen maar wegzinken in meer en meer ellende. Maar het pad van confrontatie is hoopvol. Zwaar/pijnlijk, maar tenminste hoopvol. En het zal beter en beter worden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
jives zei:
op nummer 1 staat momenteel, why nut?
Klik om te vergroten...
Ja inderdaad..heb je die gedachten vanuit een verslaving of gebruik je recreatief?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."