#1
Mooi gezchreven,dankjewel,weet je ik probeer sterk te zijn maar vaak krijg je ongevraagd van bekenden toch informatie waar je niet op zit te wachten..zojuist stuurde iemand..hij heeft jullie foto van zijn whatsapp profiel gehaald....dan kun je 2 dingen denken:Ik mag niet zeggen dat misbruik Y erger is dan misbruik X, .maar ik weet wel dat narcistisch misbruik bijna een meesterwerk is tussen alle soorten misbruik.
Het is zo verfijnd en geraffineerd. Vaak zijn het juist de intellitente gevoelige vrouwen die ze uitzoeken.
Het enige voordeel van een narcist..als hij echt beseft en ervaart dat alle touwtjes zijn doorgeknipt en jij niet meer zijn marionettenpoppetje is, dan is hij alle interesse verloren.. hjj laat je liggen, stapt over je heen en zoekt zijn volgende slachtoffer.
Een narcist zal alleen iets geven in de relatie, als het een investering is voor zichzelf. Jij komt op dat voetstuk zodat je nog meer voor hem over hebt. Voor jou gaat hij smekend op zijn knieën omdat je nog heel bruikbaar bent.
Maar jij hebt zelf de touwtjes doorgeknipt, je wist wat eraan zat te komen dus de val kon je opvangen...en nee het gaat allemaal nog niet soepel , maar voordat hij je kon checken of je nog bruikbaar was, was je al weg. Ik ken je niet, maar als ik je soms lees ben ik zo trots op je!
En als we in deze metafoor blijven hangen en er in verder denken is het helemaal niet zo gek wat je nu ervaart. Nu je écht vrij bent, besef je pas hoe gebonden je aan hem was. Ook al bewoog je zelf..hij was het sturende brein..alles draaide om zijn verslaving. Als jij naar links wilde speelde hij mee of maakte het je heel moeilijk. Maar ook als hij mee speelde.hij bepaalde. Hoe makkelijk je deed(geen ruzies, geen tegenstribbelen) hoe soepeler jullie bewogen(jullie relatie ging) maar het was achteraf fake..niet echt.
Je bent niet op de grond als een hoopje ellende blijven liggen. Je bent weggewandeld en vrij. Toen ik vrij was uit mijn huwelijk(een narcist, gelukkig wel bevestigd door ggz) overviel die vrijheid me zo..alles stond altijd in het teken van partner. Dat was ik gewend hoe rot ook.
Een narcist kent simpelweg geen liefde naar andere mensen. Echt niet. Daarom is er ook geen echte pijn als het voorbij is..wel als ze denken dat jii nog een optie bent..het idee dat niemand hem meer aanbad,dat hij niet meer speciaal is voor iemand.
Daar kunnen ze niet mee omgaan.. dus als er pijn lijkt te zijn..dat is met sneeuw voor de zon verdwenen als er weer een andere vrouw is.
Toen ik aankondigde te scheiden ging ex sigaretten halen en naar bed.. 2 dagen later had ex een ander.
@Modepop2 @De Zandman heeft gelijk..wees blij dat het zo gelopen is.. dit had nog zoveel meer leed kunnen aanbrengen..kunnen? 100% dat het anders was gebeurd.
Je hebt nog gevoelens voor hem. Dat is logisch.. het zit in onze natuur onze partner te behouden..zonder die drang waren we allang uitgestorven. Dit is ook de reden dat vrouwen moeilijker kunnen loslaten dan mannen. Een vrouw word zwanger, is kwetsbaar, moet baren, heeft de man harder nodig dan andersom...dit klinkt zo primitief..maar ons brein werkt nog steeds zo. Het is onnatuurlijk om de moderne manier van relaties te verbreken uit te voeren.
En dat is de reden waarom het soms tegen je gevoel lijkt in te gaan...
Dit komt van Desmond Morris, ik heb hier ongelooflijk veel aan gehad. Het is een vrij onconventionele aanpak hoe ik met dingen omga. Maar ik had daadwerkelijk antwoorden nodig op vragen als..waarom bleef ik bij hem, waarom mis ik hem.
Desmond morris schrijft over de mens alsof hij een aap ras observeert en omschrijft.
Ook deze manier van afstand nemen en analyseren heeft mij enorm geholpen. Het gaf mij rust..gevoelens hebben was normaal..het was verklaarbaar en zelfs logisch. Het zei niets over mijn verstand. Het zei zelfs niet over hem! Ik was een enorme pleaser en zorgen en kon al die dingen bij mijn ex kwijt. Ik miste dat zorgen en pleasen en de waardering die ik ervoor terug kreeg. Het was logisch dat ik dat koppelde aan hem. Ik.miste het om geliefd te zijn en de aandacht te krijgen. Maar uiteraard associeerde ik dat met ex. O wat miste ik ex. Maar achteraf gezien had ex ook een ander kunnen zijn. Ik was verliefd op het verliefd zijn. Je gevoel gaat echt weg voor ex. Ik vind het ergens ook iets wat je moet koesteren. Niet je gevoelens voor hem. Maar jij bent dus wel in staat om lief te hebben, om ondanks je woede empathie te vinden. Dat maakt je mens, en een mooi mens ook.
1* hij heeft zich er bij neergelegd en ben ik er dus vanaf.
2* Dit is ook een vorm.van manupilatie om uit te vinden of ik daar op reageer zodat hij af kan tasten of er nog gevoel zit bij mij zodat hij weer kan toeslaan.
Bij een narcist( we hebben geen diagnose) werkt het vaak ook zo dat wanneer ze beter kunnen krijgen ze jouw ook dumpen en gaan!
Ze zijn altijd op zoek naar iets nieuws of iets achter de hand..
Hij heeft mij nooit verlaten,altijd won hij me terug en deed dasr moeite voor( gemeend of niet gemeend) dat houden we maar in het midden.
Als je met een narcist te maken hebt geven die in beginsel niet op..maar je voelt je ( als zij wel opgeven) dan ook als vrouw aangetast! Je word zonder pardon als een zak vuil aan de kant gezet en ingeruild voor een ander.
Ondanks dat mijn keuze de juiste is en ik daar nogsteeds achter sta is dit wel weer op een andere manier een pijnlijk gevoel,ik zie echt op dit moment de bomen door het bos niet meer..puur door het verdriet en de pijn!
Pijn omdat je belazert bent ivm die heroine...dubbel pijn omdat je als vrouw ook blijkbaar niet meer was dan een meubelstuk in huis!
Nu ik.er al dagen over nadenk heb ik ook ervaren dat er nooit echt intimiteit is geweest,niet zoals het hoort te zijn ,heb me nooit echt geliefd en gewild gevoeld...het leek er meer op dat hij alles op de automatische piloot deed,omdat het nou eenmaal bij een relatie hoort...ik ben van nature ook een persoon die graag wil weten waar ze aan toe is en wat ze kan verwachten,nu blijft elke dag een stem in mijn hoofd praten die vraagt...wat gaat hij doen? Moet ik me er op voorbereiden dat hij toch nog contact gaat zoeken? Of kan ik er vanuit gaan dat ik hem nu nooit meer hoor of zie...ik kan het zo moeilijk afsluiten doordat ik gewoonweg niet kan inschatten wat ik nog kan verwachten,kijk continu over mijn schouders als je snapt wat ik bedoel waardoor ik me nog niet vrij voel !