Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp mijn partner is verslaafd aan heroine

Help mijn partner is verslaafd aan heroine

407 antwoorden
71 weergaven
18-5-2026
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Modepop2 zei:
Wat bedoel je met geagiteerd?
Klik om te vergroten...
Aha je bedoeld geprikkeld etc...er was nooit een directe aanleiding daarvoor,dat gebeurde altijd uit het niets en om niets...ik denk dat dat het moment was dat de ontwenning begon en hij dus medicatie moest nemen om dat ziek worden de kop in te drukken...maar dat is mijn gedachte...dus als de troep uitgewerkt was...hij kon dan werkelijk van de ene minuut op de andere minuut veranderen van mood...heel naar !!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Gode zij dank.
Chinezen is lighter, dan shotten.
"Bij" gebruik, dus.
Tenminste, daar ga je vanuit.
Wanneer was hij geagiteerd, was daar een directe aanleiding voor?
Klik om te vergroten...
Gode zij dank vind ik wel een beetje klinken alsof het niets voorstelt

De medicatie die hij heeft gekregen. Is zodat bij nooit meer die drugs hoeft te gebruiken en z'n medicatie werkt dan dus ook niet uit..

Modepop2 zei:
Dankjewel en een ieder hier want ik voel en ervaar zoveel steun hier !!!
Om duidelijkheid te scheppen ,ik heb mijn eigen huisje en mijn 2 zonen van in de twintig wonen bij mij,mijn verslaafde partner heeft ook zijn eigen huis en daar verder alles goed op de rit,gezien de verslavings problematiek wil ik met deze man geen huisje boompje beestje...een paar dagen bij hem thuis en een paar dagen bij mij gaat prima,zo wonen we samen maar dan in 2 huizen..ik wil ten alle tijden mijn huisje behouden,gaat het even niet dan kan ik naar mijn eigen huis,ik heb mijn eigen inkomen en kan goed voor mezelf zorgen,ik ben alles behalve afhankelijk van hem en wil dat heel grasg zo houden...er schuilt in hem.een lieve man die zijn hart op de goede plaats heeft zitten,dit word alleen vaak verstoord door gebruik....en dan nam ik altijd de benen...ging ik gewoon naar mijn eigen toko !! Ben ook altijd erg concequent...er zitten concequenties verbonden aan gebruik en gedrag,dan pak ik dus mijn spullen en ben weg ! Ik denk dat het alleen op deze manier blijft werken...heb ook heel veel leuke en fijne momenten met hem dus los laten is lastig...verstand en hart werken niet altijd samen,ook heb ik erg veel steun aan hem,hij steunt mij in het verzorgen van mijn zieke moeder,hij doet alles voor me..doet de boodschappen..kookt..helpt me boven gebruikelijk met alles eigenlijk..het is geen sene junk..zoals hij dat noemt..gaat ook niet om met andere verslaafden..heeft alles verder goed op de rit..werkt en verzorgd zich ook goed,het is alleen dat gedrag wat voort komt uit gebruik...en dat accepteer ik gewoon niet meer,heb ik ook laten zien dat ik dat gewoon niet accepteer...hebben we het leuk samen dan geniet ik er van..slaat dat om in agressie of narcistisch gedrag ben ik naar mijn eigen huis!! Spreek ik met vriendinnen af en doe mijn eigen ding,ik ben niet eenzaam hoor,ik heb kinderen die mij op handen dragen en genoeg vrienden en kennissen,hij echter is eenzaam en alleen dus op deze manier loopt het eigenlijk tussen ons,hij klampt zich vast aan mij..want als hij mij verliest verliest hij alles..voor mij ziet dat er gelukkig anders uit..ik heb genoeg mensen om me heen dus hoef me niet eenzaam en alleen te voelen,natuurlijk geef ik om deze man..anders was ik niet samen met hem,maar ik hou heel goed in mijn achterhoofd dat ik in deze relatie zelfstandig moet blijven,niet afhankelijk van hem moet zijn nooit ! Ik hoop dat ik het dan op een goede manier aanpak...en verder hou ik jullie hier op de hoogte..ben zo enorm blij met jullie allemaal want dit heb ik echt nodig !! Jullie weten waar jullie over praten,zijn inderdaad ervaringsdeskundig en ik ondervind daar heel veel steun aan,nogmaals dankjullie wel !!! Dat jullie er voor mij zijn!
Klik om te vergroten...
Ik heb echt met je te doen als ik dit leest.
Want..je praat zijn verslaving of gedrag eigenlijk een beetje goed door te zeggen dat hij lieve kanten heeft, je steunt en het is geen stereotype junk..nouja dat is hij eigenlijk wel.en zo niet doet dat er toe?

De feiten zijn dat je geen toekomst met hem hebt.Ter bescherming naar je kinderen en jezelf ga je alleen naar hem toe en zijn drugsgebruik bepaalt of je blijft of weggaat.

Je houd je eigen huis, je eigen leven, je eigen vriendinnen.

En aan de andere kant heb je een dubbelleven met je heroïneverslaafde vriend die alleen jou heeft.Ik vrees dat het een kwestie van tijd is dat hij weer gebruikt en ik hoop dat je dan nog net zo sterk bent!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
In de jaren dat je nog van niets wist, had hij toen ook medicatie?

Bovenstaande post is helaas ook mijn gevoel er over.

@ Mrloverdj,
Met gode zij dank geef ik nadrukkelijk aan, dat het juist WEL wat voorstelt....voor alle duidelijkheid.
Ik zeg dit zeer zelden.

Anyway. Ik ben nu uitgesproken.
Ik geef de microfoon nu over aan de anderen in dit thread.
Go ahead.
H
Henk11Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mrloverdj zei:
Niets aan toe te voegen! Je weet al dat samenwonen geen optie is. Op dit forum zitten een hoop ervaringsdeskundige van beide kanten.
Er wordt juist op dit forum echt niet zomaar geroepen dat een relatie met een (ex)verslaafde hopeloos is.

Maar ik weet zeker dat elk lid dat dit topic leest, weet dat dit uitstel van executie is.

Juist omdat je overkomt als iemand die sterk in haar schoenen staat, empathisch is, zelfinzicht en gezonde eisen stelt. Gun ik je die frustrerende lijdensweg niet die gaat komen als je vriend klaar is met zijn detox.

Beterschap beloven, liegen ,wantrouwen, schade herstellen, frustratie, emoties,.terugval etc.. dat is niet alleen een kwestie van tijd, het is al begonnen (alles komt goed want er is een afspraak met GGZ..)
Klik om te vergroten...
Mij heeft siprelexa ssri 15mg en trazodone 100mg enorm geholpen en goede indica (niet zomaar de ene drug door andere vervangen hoor en snap ik, maar dat hielp mij.. Dit is anders 36jaar gebruikt, ik denk persoonlijk dat ad na het afkicken veeel ondersteuning beid en een goede therapeut/psychiater, die psycholoog ben ik nog altijd dankbaar, zo goed en getraint is voor deze situatie en mijn vragen, antwoorden een heel ander perspectief gaven, lijk ik vermelde dat ik niet naar een supermarkt durfde gaan, en deze zin blijft mij bij, oké *** maar wat is het ergste dat kan gebeuren? (dit is mijn verhaal, advies maar is niet hetzelfde door de jaren)
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#5
MrJunkieXL zei:
Wat een rotsituatie zeg...😪 Gelukkig dat je hier wat medeleven en begrip kan vinden alleen jammer dat je zo'n persoon nu niet in real life hebt. Je kunt zoals Mrlovedj aangeeft misschien wel op zoek gaan naar hulp. Met een verslavingsarts in gesprek gaan en misschien voor jouzelf met een psycholoog? Ik denk dat je dat persoonlijk wel nodig hebt nu. Niet dat ik je niet een sterk persoon vind want je bent hartstikke sterk! Persoonlijk zou ik in jou situatie eerlijkheid het belangrijkste vinden dat is namelijk het enige wat je nu verdient van hem. Geen lariekoek dat het allemaal prima gaat, de waarheid! Zodat je weet waar je aan toe bent! Verder wil ik je nogmaals sterkte wensen en verder kunnen we niet veel voor je betekenen.... hopelijk komen er betere tijden aan voor je! En hopelijk ook voor hem natuurlijk!
Klik om te vergroten...
Dankjewel ,het doet me zo goed,lees jin ook mijn reactie die ik gaf op de rest hier? Want die is mede aan jou gericht!
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hey, ik heb je verhaal gelezen.

Mijn broer was ook verslaafd aan heroïne, toen ik rond de 23 was. Hij wilde er nooit over praten en heeft lang ontkend dat hij een probleem had. Ik kon niet tot hem doordringen. Uiteindelijk heeft hij zelf hulp gezocht en dat hele proces heeft 6 jaar geduurd.
Vaak is er een reden waarom mensen verslaafd raken. Mijn broer is autistisch.

Wat ik van die periode heb geleerd is dat je een verslaafde niet kan helpen, die kan alleen zichzelf helpen. De wil moet vanuit hemzelf komen. Anders gaat het niet lukken.

Ik zou, nu je even wat afstand kan nemen, alles goed voor jezelf op een rijtje zetten. Hoe lang ben jij bereid om hierin mee te gaan? Ga je er zelf niet aan onderdoor?
Besef je wel dat er een reële kans is dat hij terugvalt, en liegen hoort ook daarbij. Een verslaving van 36 jaar, dat is niet in 1 jaar opgelost. Hou er serieus rekening mee, anders word je weer zo teleurgesteld.

Dat van liefde en verstand, snap ik helemaal! Ik ben zelf ook vaak lang blijven hangen in ongelukkige relaties, ben ook geen opgever.
Maar degene die jou echt gelukkig kan maken, dat ben jijzelf! Het leven is te kort om ongelukkig te zijn.
Kies wijs! Verlies niet je hoofd. Mijn moeder zei altijd denk eerst aan jezelf en je eigen geluk.

Heel veel sterkte!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Natozlato zei:
Hey, ik heb je verhaal gelezen.

Mijn broer was ook verslaafd aan heroïne, toen ik rond de 23 was. Hij wilde er nooit over praten en heeft lang ontkend dat hij een probleem had. Ik kon niet tot hem doordringen. Uiteindelijk heeft hij zelf hulp gezocht en dat hele proces heeft 6 jaar geduurd.
Vaak is er een reden waarom mensen verslaafd raken. Mijn broer is autistisch.

Wat ik van die periode heb geleerd is dat je een verslaafde niet kan helpen, die kan alleen zichzelf helpen. De wil moet vanuit hemzelf komen. Anders gaat het niet lukken.

Ik zou, nu je even wat afstand kan nemen, alles goed voor jezelf op een rijtje zetten. Hoe lang ben jij bereid om hierin mee te gaan? Ga je er zelf niet aan onderdoor?
Besef je wel dat er een reële kans is dat hij terugvalt, en liegen hoort ook daarbij. Een verslaving van 36 jaar, dat is niet in 1 jaar opgelost. Hou er serieus rekening mee, anders word je weer zo teleurgesteld.

Dat van liefde en verstand, snap ik helemaal! Ik ben zelf ook vaak lang blijven hangen in ongelukkige relaties, ben ook geen opgever.
Maar degene die jou echt gelukkig kan maken, dat ben jijzelf! Het leven is te kort om ongelukkig te zijn.
Kies wijs! Verlies niet je hoofd. Mijn moeder zei altijd denk eerst aan jezelf en je eigen geluk.

Heel veel sterkte!
Klik om te vergroten...

Mooie post en mee eens. Verslaafden kunnen alleen zichzelf helpen. Anderen kunnen helpen, maar de verslaafde moet die hulp dan wel verwelkomen en zelf echt beter willen worden voor zichzelf.

Op die manier naar liefde en verstand kijken snap ik, al denk ik toch dat het hart vertrouwt kan worden. Maar dat emoties en liefde/hart nog weleens verward worden met elkaar. Emoties kunnen je vertellen dat je iemand niet moet loslaten, terwijl echte liefde/hart juist bereid is los te laten. We reduceren liefde vaak tot een emotie (ik ook) en willen die emotie vasthouden, maar dat zorgt voor zoveel problemen omdat geen enkel gevoel altijd hetzelfde kan blijven. (emotie = energy in motion) Het is belangrijk te weten dat het hart vertrouwt kan worden. Wijsheid is van het :redheart:, niet het hoofd. Het hoofd is goed in kille berekeningen maken, als een robot. :wink: Daarop vertrouwen voor zaken aangaande liefde kan (net als afgaan op emoties) ook helemaal misgaan. (helaas zelf ondervonden :( )

Ik denk dat Roxette gelijk had: listen to your heart.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mij vermoei je iig niet! Ik vraag mijzelf soms juist af of ik niet teveel reageer.
Ik heb veel respect en bewondering voor je hoe je oprecht veel moeite doet om de verslaving te begrijpen. Ik denk dat dit ook je grootste kracht is en je uit deze situatie gaat helpen.

Je zoekt geen excuses voor zijn gedrag, maar je gaat zelf op zoek naar antwoorden ipv hem blind geloven.

In dit geval is zijn verslaving echt een hersenziekte. Zijn brein is zodanig geprogrammeerd dat het destructief is. Hij voelt zich normaal met drugs en ziek zonder.

Elk persoon, elk brein loopt op herhalingen..gewoontes zijn sterk. Het enige wat ervoor kan zorgen dat zijn brein anders geprogrammeerd gaat worden zijn beslissingen. Niet afgaan op zijn gevoel, maar op zijn verstand. Hij moet niet enkel kijken naar de afkick, want vermijden van geestelijke en fysieke pijn is een natuurlijke reactie.

Hij moet het grote plaatje zien, tegen de stroom inzwemmen, net zolang tot de stroom heel langzaam begint te keren.

Of zie het als een heel snel groot draaiend rad/wiel. Als je die enkel stilzet met heel veel geweld( enkel afkickt)..ja en dan...?Dan draait het rad niet meer..en als er beweging aandient, dan kiest het de richting van de minste weerstand..de grootste aantrekkelingskracht..de verkeerde kant weer op dus.

Dat rad moet dus niet alleen tot stilstand komen, maar ook met heel veel kracht de andere kant op worden gedraaid, de goede kant. Dat is loodzwaar en voelt heel onnatuurlijk, tot het rad langzaam aan de slag te pakken krijgt en uiteindelijk de goede kant op blijft draaien. De vicieuze cirkel is nu in positieve zin in gang gezet.

Bij verslaving als hersenziekte moet je psychische cravings zien als elke keer tegenwind..op boksen tegen een enorme storm. Je weet nooit hoe het weer is en hoe zwaar je moet vechten het rad de juiste kant op te laten draaien.

Alleen als je hier heel bewust van bent en jezelf goed traint..
Dan nog zal je verslaving nooit weggaan..het weer blijft onvoorspelbaar..maar je bent je ervan bewust en op voorbereid. Je hebt de wilskracht en de bereidheid om de storm of tegenwind aan te gaan. Dat is omgaan met nuchter leven na een verslavingsziekte na 30+ jaar.

Een gezond brein (of een bewust herstellende brein met positieve affirmaties) heeft de wind mee en hoeft zich weinig zorgen te maken..het rad blijft in de goede richting draaien door de kracht van herhaling.

Het is een metafoor, maar ook een eenvoudige natuurkunde wet en hoe het brein werkt op alle vlakken bij grote veranderingen.

Ik zou proberen ook naar jezelf zo te kijken. Zoek geen antwoorden meer op de vraag waarom je de verkeerde kant op draait.
Dat is niet belangrijk voor de stappen.
Stap 1 is bewustwording..
Stap 2 is dit enorme rad..want elke dag zonder verandering in jullie relatie, niet ingrijpen.. betekent automatisch dat het de verkeerde kant op gaat.

Dat betekent dus ook je niet laten leiden door je gevoel (je liefde, geen pijn van het uitmaken willen) maar wees je eigen kapitein en baseer de stappen in je leven op dat rad..dat wat je voortaan in de toekomst doet bijdraagt aan het rad de andere kant op te laten gaan.


Ik snap dat je bang bent hem kwijt te raken, maar kan het niet zo zijn dat je hem allang kwijt bent geraakt?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mooie metafoor @Mrloverdj! Niet eerder gehoord.

In mijn wat andere kijk op liefde zie ik liefde als de grote rivier van het leven (de Tao). Dit is hoe de natuur stroomt daar waar zij wil stromen. Wij als individuen hebben het idee in deze stroming te zitten en klampen ons vast aan objecten in de rivier: stenen, vastzittende takken/bomen. Dit is wat we vaak doen met romantische liefde: het vast willen houden aan een bepaald punt in de rivier/het leven. Het kan zijn dat een tak loskomt en je een tijdje (sommigen hun leven lang) samen met elkaar mee stroomt met de rivier, maar deze tak kan ergens anders weer vast komen te zitten of in een andere stroming terecht komen dan jij. Vastklampen aan een vast punt in de rivier doet pijn omdat de rivier op je in blijft beuken. En uiteindelijk zal de rivier het toch winnen. Maar op het moment dat je loslaat besef je dat je weer mee stroomt met de rivier en dat dit is wat liefde is. De liefde was niet de relatie met de vastzittende tak of steen, de liefde is de gehele rivier. En nu je je er door mee laat voeren beweeg jij áls de rivier. Er is geen verschil tussen jou en de rivier.

Het is niet alleen een romantische liefde waar je je aan vast kunt klampen, maar ook een (heroïne) verslaving. Dat is dan jouw "beloved" geworden. De ander, waar je niet zonder denkt te kunnen. Je zult weer moeten leren mee stromen met de rivier, de "beloved" die je nooit kunt kwijtraken.
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mrloverdj zei:
Ik verzon de metafoor ter plekke.
Hoe jij het schets vind ik mooi uitgelegd wat liefde nu echt is.

Vooral je laatste alinea vind ik erg raak.
Want kies je voor hem, dan kies je ook voor de verslaving. Niettemin is zoiets makkelijk gezegd als buitenstaander.

@Modepop2 ik twijfel er niet aan of je de kracht kan vinden om weer verantwoordelijk te zijn voor je eigen geluk, veel sterkte en wees ook trots op jezelf op wat je allemaal bereikt hebt. Misschien lijkt er weinig te zijn verandert, maar elke verandering begint in je hoofd.
Klik om te vergroten...
Dankjewel,inderdaad...elke verandering begint in je hoofd,voel me zoveel sterker na al jullie adviezen en medeleven,ik heb veel op een rijtje kunnen krijgen in mijn hoofd,ga niet meer voor wat mij ongelukkig maakt,ga alleen nog voor wat mij wel gelukkig maakt en dat is een relatie die gezond is,en nuchter !!!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Mooie metafoor @Mrloverdj! Niet eerder gehoord.

In mijn wat andere kijk op liefde zie ik liefde als de grote rivier van het leven (de Tao). Dit is hoe de natuur stroomt daar waar zij wil stromen. Wij als individuen hebben het idee in deze stroming te zitten en klampen ons vast aan objecten in de rivier: stenen, vastzittende takken/bomen. Dit is wat we vaak doen met romantische liefde: het vast willen houden aan een bepaald punt in de rivier/het leven. Het kan zijn dat een tak loskomt en je een tijdje (sommigen hun leven lang) samen met elkaar mee stroomt met de rivier, maar deze tak kan ergens anders weer vast komen te zitten of in een andere stroming terecht komen dan jij. Vastklampen aan een vast punt in de rivier doet pijn omdat de rivier op je in blijft beuken. En uiteindelijk zal de rivier het toch winnen. Maar op het moment dat je loslaat besef je dat je weer mee stroomt met de rivier en dat dit is wat liefde is. De liefde was niet de relatie met de vastzittende tak of steen, de liefde is de gehele rivier. En nu je je er door mee laat voeren beweeg jij áls de rivier. Er is geen verschil tussen jou en de rivier.

Het is niet alleen een romantische liefde waar je je aan vast kunt klampen, maar ook een (heroïne) verslaving. Dat is dan jouw "beloved" geworden. De ander, waar je niet zonder denkt te kunnen. Je zult weer moeten leren mee stromen met de rivier, de "beloved" die je nooit kunt kwijtraken.
Klik om te vergroten...
Ik verzon de metafoor ter plekke.
Hoe jij het schets vind ik mooi uitgelegd wat liefde nu echt is.

Vooral je laatste alinea vind ik erg raak.
Want kies je voor hem, dan kies je ook voor de verslaving. Niettemin is zoiets makkelijk gezegd als buitenstaander.

@Modepop2 ik twijfel er niet aan of je de kracht kan vinden om weer verantwoordelijk te zijn voor je eigen geluk, veel sterkte en wees ook trots op jezelf op wat je allemaal bereikt hebt. Misschien lijkt er weinig te zijn verandert, maar elke verandering begint in je hoofd.
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Natozlato zei:
Hey, ik heb je verhaal gelezen.

Mijn broer was ook verslaafd aan heroïne, toen ik rond de 23 was. Hij wilde er nooit over praten en heeft lang ontkend dat hij een probleem had. Ik kon niet tot hem doordringen. Uiteindelijk heeft hij zelf hulp gezocht en dat hele proces heeft 6 jaar geduurd.
Vaak is er een reden waarom mensen verslaafd raken. Mijn broer is autistisch.

Wat ik van die periode heb geleerd is dat je een verslaafde niet kan helpen, die kan alleen zichzelf helpen. De wil moet vanuit hemzelf komen. Anders gaat het niet lukken.

Ik zou, nu je even wat afstand kan nemen, alles goed voor jezelf op een rijtje zetten. Hoe lang ben jij bereid om hierin mee te gaan? Ga je er zelf niet aan onderdoor?
Besef je wel dat er een reële kans is dat hij terugvalt, en liegen hoort ook daarbij. Een verslaving van 36 jaar, dat is niet in 1 jaar opgelost. Hou er serieus rekening mee, anders word je weer zo teleurgesteld.

Dat van liefde en verstand, snap ik helemaal! Ik ben zelf ook vaak lang blijven hangen in ongelukkige relaties, ben ook geen opgever.
Maar degene die jou echt gelukkig kan maken, dat ben jijzelf! Het leven is te kort om ongelukkig te zijn.
Kies wijs! Verlies niet je hoofd. Mijn moeder zei altijd denk eerst aan jezelf en je eigen geluk.

Heel veel sterkte!
Klik om te vergroten...
Dankjewel ,ik begrijp je advies en hou me vast aan het feit dat ik mezelf elke dag opnieuw kan afvragen of ik dit nog wil en kan,ik pluk de dag,opnieuw gebruik liegen dat zal voor mij het keerpunt zijn en zal ik spijkers met koppen slaan,die afspraak staat met mezelf !
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Mij vermoei je iig niet! Ik vraag mijzelf soms juist af of ik niet teveel reageer.
Ik heb veel respect en bewondering voor je hoe je oprecht veel moeite doet om de verslaving te begrijpen. Ik denk dat dit ook je grootste kracht is en je uit deze situatie gaat helpen.

Je zoekt geen excuses voor zijn gedrag, maar je gaat zelf op zoek naar antwoorden ipv hem blind geloven.

In dit geval is zijn verslaving echt een hersenziekte. Zijn brein is zodanig geprogrammeerd dat het destructief is. Hij voelt zich normaal met drugs en ziek zonder.

Elk persoon, elk brein loopt op herhalingen..gewoontes zijn sterk. Het enige wat ervoor kan zorgen dat zijn brein anders geprogrammeerd gaat worden zijn beslissingen. Niet afgaan op zijn gevoel, maar op zijn verstand. Hij moet niet enkel kijken naar de afkick, want vermijden van geestelijke en fysieke pijn is een natuurlijke reactie.

Hij moet het grote plaatje zien, tegen de stroom inzwemmen, net zolang tot de stroom heel langzaam begint te keren.

Of zie het als een heel snel groot draaiend rad/wiel. Als je die enkel stilzet met heel veel geweld( enkel afkickt)..ja en dan...?Dan draait het rad niet meer..en als er beweging aandient, dan kiest het de richting van de minste weerstand..de grootste aantrekkelingskracht..de verkeerde kant weer op dus.

Dat rad moet dus niet alleen tot stilstand komen, maar ook met heel veel kracht de andere kant op worden gedraaid, de goede kant. Dat is loodzwaar en voelt heel onnatuurlijk, tot het rad langzaam aan de slag te pakken krijgt en uiteindelijk de goede kant op blijft draaien. De vicieuze cirkel is nu in positieve zin in gang gezet.

Bij verslaving als hersenziekte moet je psychische cravings zien als elke keer tegenwind..op boksen tegen een enorme storm. Je weet nooit hoe het weer is en hoe zwaar je moet vechten het rad de juiste kant op te laten draaien.

Alleen als je hier heel bewust van bent en jezelf goed traint..
Dan nog zal je verslaving nooit weggaan..het weer blijft onvoorspelbaar..maar je bent je ervan bewust en op voorbereid. Je hebt de wilskracht en de bereidheid om de storm of tegenwind aan te gaan. Dat is omgaan met nuchter leven na een verslavingsziekte na 30+ jaar.

Een gezond brein (of een bewust herstellende brein met positieve affirmaties) heeft de wind mee en hoeft zich weinig zorgen te maken..het rad blijft in de goede richting draaien door de kracht van herhaling.

Het is een metafoor, maar ook een eenvoudige natuurkunde wet en hoe het brein werkt op alle vlakken bij grote veranderingen.

Ik zou proberen ook naar jezelf zo te kijken. Zoek geen antwoorden meer op de vraag waarom je de verkeerde kant op draait.
Dat is niet belangrijk voor de stappen.
Stap 1 is bewustwording..
Stap 2 is dit enorme rad..want elke dag zonder verandering in jullie relatie, niet ingrijpen.. betekent automatisch dat het de verkeerde kant op gaat.

Dat betekent dus ook je niet laten leiden door je gevoel (je liefde, geen pijn van het uitmaken willen) maar wees je eigen kapitein en baseer de stappen in je leven op dat rad..dat wat je voortaan in de toekomst doet bijdraagt aan het rad de andere kant op te laten gaan.


Ik snap dat je bang bent hem kwijt te raken, maar kan het niet zo zijn dat je hem allang kwijt bent geraakt?
Klik om te vergroten...
Opnieuw weer enorm bedankt voor je reactie,zo mooi verwoord !! En ik heb er zoveel aan !!! Veel meer dan hulp bij een ggz instelling...ik laat je schrijven even goed op me inwerken..het is allemaal heel veel informatie maar zeerzeker doeltreffend,vind het fijn dat je zoveel reageerd,dat helpt mij enorm,jullie mensen hier zijn goud waard !!! Zoveel respect voor,erg waardevol voor mij.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik zie momenteel door de bomen het bos ook niet meer hoor.
Heb een enorme mental breakdown en weet niet wat te doen. Me kratom is op, me quatiapine is op. Dus word een hele nacht opblijven. Wil mezelf van kant maken momenteel😪 ben in me oude dorp waar ik het bij iedereen heb verpest. Nergens om naartoe te gaan, overal wachtlijsten voor safehousen of begeleid wonen. Weet niet meer wat te doen!!!! De kans dat ik 1 deze dagen naar iemand toe ga waar ik heftig aan de heroine en crack zal gaan is enorm. Het enige wat me nu rust zou bieden is een benzoje maar ook daar kan ik niet meer aan komen omdat ik ook daaraan verslaafd was. Huisarts geeft me dit zeker niet en heb geen toegang tot me bankrekening dus kan ook geen rc's bestellen. Wat moet ik nou met me leven?😔
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
MrJunkieXL zei:
Ik zie momenteel door de bomen het bos ook niet meer hoor.
Heb een enorme mental breakdown en weet niet wat te doen. Me kratom is op, me quatiapine is op. Dus word een hele nacht opblijven. Wil mezelf van kant maken momenteel😪 ben in me oude dorp waar ik het bij iedereen heb verpest. Nergens om naartoe te gaan, overal wachtlijsten voor safehousen of begeleid wonen. Weet niet meer wat te doen!!!! De kans dat ik 1 deze dagen naar iemand toe ga waar ik heftig aan de heroine en crack zal gaan is enorm. Het enige wat me nu rust zou bieden is een benzoje maar ook daar kan ik niet meer aan komen omdat ik ook daaraan verslaafd was. Huisarts geeft me dit zeker niet en heb geen toegang tot me bankrekening dus kan ook geen rc's bestellen. Wat moet ik nou met me leven?😔
Klik om te vergroten...
Ik heb m'n antwoorden naar het andere topic verplaatst.
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#16
MrJunkieXL zei:
Ik zie momenteel door de bomen het bos ook niet meer hoor.
Heb een enorme mental breakdown en weet niet wat te doen. Me kratom is op, me quatiapine is op. Dus word een hele nacht opblijven. Wil mezelf van kant maken momenteel😪 ben in me oude dorp waar ik het bij iedereen heb verpest. Nergens om naartoe te gaan, overal wachtlijsten voor safehousen of begeleid wonen. Weet niet meer wat te doen!!!! De kans dat ik 1 deze dagen naar iemand toe ga waar ik heftig aan de heroine en crack zal gaan is enorm. Het enige wat me nu rust zou bieden is een benzoje maar ook daar kan ik niet meer aan komen omdat ik ook daaraan verslaafd was. Huisarts geeft me dit zeker niet en heb geen toegang tot me bankrekening dus kan ook geen rc's bestellen. Wat moet ik nou met me leven?😔
Klik om te vergroten...
Oh wat erg voor je !! Laat alsjeblieft die troep achter wege,probeer sterk te zijn !! Het is nooit te laat om een beter leven te krijgen,geloof in jezelf !! Ik heb oprecht met je te doen,sta op..schouders eronder...waar een wil is is een weg !
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Modepop2 zei:
Oh wat erg voor je !! Laat alsjeblieft die troep achter wege,probeer sterk te zijn !! Het is nooit te laat om een beter leven te krijgen,geloof in jezelf !! Ik heb oprecht met je te doen,sta op..schouders eronder...waar een wil is is een weg !
Klik om te vergroten...
Dankjewel ik bekijk het weer wat positiever. Ga tot morgen uitzitten en dan achter me kratom en quatiapine aan. Het is alleen zo naar dat ik zo lang in me oude omgeving moet rondhangen en maar niet aan een woonplek weet te komen. Me verleden achtervolgt me hier heel erg wat een terugval uitlokt. Blijf naar oplossingen zoeken en dat voorkomen. Doe me best👍🏻
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#18
MrJunkieXL zei:
Dankjewel ik bekijk het weer wat positiever. Ga tot morgen uitzitten en dan achter me kratom en quatiapine aan. Het is alleen zo naar dat ik zo lang in me oude omgeving moet rondhangen en maar niet aan een woonplek weet te komen. Me verleden achtervolgt me hier heel erg wat een terugval uitlokt. Blijf naar oplossingen zoeken en dat voorkomen. Doe me best👍🏻
Klik om te vergroten...
Doe je best !!! Je kunt het !!!!! Zie het als een uitdaging om te kunnen laten zien dat je het anders kunt ,ik snap dat de omgeving klote is..zodra de kans zich voordoet probeer weg te blijven uit die omgeving en probeer in een volledig andere omgeving een nieuwe start op te bouwen,klinkt allemaal easy...dat snap ik,maar weg van alle verleidingen zal helpen ( denk ik als leek) kop omhoog en doorrrrrrrrrrr 💪💪💪
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Modepop2 zei:
Doe je best !!! Je kunt het !!!!! Zie het als een uitdaging om te kunnen laten zien dat je het anders kunt ,ik snap dat de omgeving klote is..zodra de kans zich voordoet probeer weg te blijven uit die omgeving en probeer in een volledig andere omgeving een nieuwe start op te bouwen,klinkt allemaal easy...dat snap ik,maar weg van alle verleidingen zal helpen ( denk ik als leek) kop omhoog en doorrrrrrrrrrr 💪💪💪
Klik om te vergroten...
Dat is precies me insteek, maar aan een woning komen is tegenwoordig niet zo eenvoudig meer😅 ben zelfs opzoek naar kamers, safehousen alles om maar te ontsnappen aan dit zwarte gat... maar tot nu toe zonder succes😢
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#20
MrJunkieXL zei:
Dat is precies me insteek, maar aan een woning komen is tegenwoordig niet zo eenvoudig meer😅 ben zelfs opzoek naar kamers, safehousen alles om maar te ontsnappen aan dit zwarte gat... maar tot nu toe zonder succes😢
Klik om te vergroten...
Kan je misschien antikraak gaan wonen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."