Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp mijn partner is verslaafd aan heroine

Help mijn partner is verslaafd aan heroine

407 antwoorden
66 weergaven
18-5-2026
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mrloverdj zei:
Ik krijg het gevoel dat je bang bent voor herhaling vd geschiedenis. Dat het verhaal een andere wending krijgt en je de relatie weer.een kans geeft..

Als eerst..ik geloof niet in het oppakken van een relatie. Als.mensen dat toch doen begin dan met dezelfde persoon een nieuwe relatie.want de oude werkte niet.
Een nieuwe relatie kenmerkt zich niet door

'streep eronder, opnieuw liefde verklaren en een hoop beloftes en afspraken dat het dit keer anders gaat'

Het moet ook daadwerkelijk anders gaan en dit kan je pas na maanden (minimaal) concluderen.

Jij weet ook wel dat dat geen optie meer is. Bewust het risico nemen om weer in dezelfde achtbaan te stappen gaat niet meer.

Ik denk..misschien was mijn bejubebeling over je nieuwe fase wat te voorbarig..goed dat je opmerkt dat er nu maar 1 ding telt en dat is vol houden!

Hem niet terug nemen(hou jezelf ook dat voor.. nieuwe kans..bestaat niet..je kiest niet voor een nieuwe nuchtere kans, je kiest weer voor een verslaafde)

Je kan me altijd berichtje sturen en hier posten,. Misschien helpt dat ook.

Je schrijft dat je vaker weer de relatie begon nadat je het verbrak, wat is de langste periode dat je zonder hem volgehouden hebt?
Klik om te vergroten...
Ik ben me bewust dat dit het einde MOET zijn ,begrijp ook niet dat er nog enig gevoel van liefde tussen aanhalingstekens ergens diep in mij schuilt voor dit monster....sorrie dat ik dit zo benoem maar terugkijkend op het verleden was hij een monster...
Ik kan nu kijken van buiten af...voorheen stond ik er midden in,was ik deel van het geheel..nu kijk ik vanaf de zijlijn en zie ik hoe het was...HOE HET ECHT WAS....hooguit 1 week zijn we meerdere keren uit elkaar geweest,na 2 dagen begonnen de apjes binnen te stromen met lange spijt betuigingen en liefdesverklaringen...dan stond hij weer voor mijn deur en was het MIJN fout hem weer binnen te laten!!
Dit is in al die jaren tientallen keren gebeurd dus steeds hetzelfde patroon...mijn hart won het keer op keer van mijn verstand...maar na elke keer brokkelde er wat liefde af en werd ik sterker...wat me het meest pijn doet is het besef dat er misbruik is gemaakt van mijn goedheid en liefde....dat ik naief was en het punt nog niet bereikt had om de knoop door te hakken,zover ben ik nu wel maar dat neemt niet weg dat het evengoed erg pijnlijk is,weet ook dat het pijnlijker zal zijn als ik de confrontatie met hem weer moet aangaan ,dat wil ik niet meer,het is beter als ik hem nooit maar dan ook nooit meer zie of hoor ,de angst bekruipt mij alleen als ik aan zijn patronen denk..straks staat hij weer voor mijn deur en sta ik dus ongewild weer oog in oog met deze man ,hij wist mij altijd te manipuleren,kent mijn zwakte en zal daar gebruik of beter gezegd misbruik van maken ! Ik wil dit leven niet meer,denk aan de ene kant dat hij me nu ook met rust laat,echter de angst dat hij dat niet doet bekruipt mij en ik zie daar tegenop...niet meer en niet minder...leef nu in een soort roes...kan het niet bevatten dat iemand zo een misbruik kan maken van mijn oprechte gevoelens,het zou bijna strafbaar moeten zijn !!
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mrloverdj zei:
Ik lees dit nu pas.Helemaal mee eens.
Over dat spionnetje..die heb je ook figuurlijk nodig in je leven. Bedenk wat je nodig hebt om een situatie te voorkomen dat je in contact komt.

Pak bv morgen al zijn spullen in,.neem iemand mee als je het -zonder aan te kondigen per app of aanbellen- voor zijn voordeur neer zet.
Zo heeft hij ook geen reden om langs te komen, voor jou ook weer een symbolische afsluiting.

Of laat iemand anders zijn spullen bij hem neerzetten of ergens afgeven.
Is hij vaak niet thuis, bang dat zijn tas nat word..niet jou probleem!

Je hebt al gemerkt als je ook aan de omgeving duidelijk maakt wat je standpunt is. Dat dit je goed helpt.

Kijk of dat ook lukt voor komende periode. Iemand die elke dag(zo vaak je nodig hebt) even bij je checkt..gaat alles goed, stond hij voor je deur.. iemand die je kan helpen als je bv nog spullen van hem hebt.

De ironie is..een psychische craving is het constant bezig zijn met het middel..of dat je nu contact zoekt met een dealer,.er aan denkt of juist probeert te weerstaan.

Zelfs als je weet dat gebruik je nog slechter kan laten voelen. Je krijgt het maar niet uit je kop.(herkenbaar?.aan hem denken..positief of negatief..je vecht tegen de craving)


Niet voor niets trok ik de vergelijking met een verslaving.. Voor jou(iedereen die afkickt van een product of een persoon(liefdesverdriet) geld hetzelfde...
Zorg goed voor jezelf!!
Eet gezond,.beweeg en/of sport
Vecht ertegen!
Zoek steun!
Zoek afleiding

Stel..hij kickt af..Dan moet hij zijn leven opnieuw invullen.
Jij ook..ook al heb je je kinderen..kijk of je die 'piekertijd' over hem kan vervangen dor een hobby of interesse..

Je nieuwe leven moet je even heel geforceerd afdwingen..niet passief afwachten tot alles sljjt en beter gaat. Ik zeg altijd..

Na 21.dagen is.je nieuwe.leven/daginvulling/mindset een gewoonte. 3 weken dus! Hou desnoods een dagboekje bij.. wat zijn je doelen..wat heb je vandaag gedaan om eraan te werken..

Na 90 dagen een automatisme..Dan kan de vlag uit..

Sorry voor de lange postings. Krijg ze nooit korter.
Klik om te vergroten...
@De Zandman @Mrloverdj ik heb zoveel aan deze adviesen en dit mede leven,dank jullie wel !! Kom er morgen op terug,ben te moe nu door ernstig slaap tekort.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk, dat het zwaarste element waar je nu doorheen moet, namelijk een gigantische teleurstelling dat het dan toch de heroïne is, waarvan je verloren hebt, het ergste deel is.
Daarna de woede, omdat nu blijkt, dat hij je opnieuw, ondanks alle afspraken alsnog naast zich neergelegd heeft en voor de horse blijft gaan, en dat hij de kluit is blijven belazeren.
Een Chinese wijsgeer zei ooit:
U kunt zich nergens zo goed in vergissen, dan in uw medemens.
Voila, ook hier dus.
En niet één keer, in jouw kwestie, maar talloze keren.
Tot aan het bittere einde toe.
En ja, dan vertrouw je niemand meer....
Zo ben ik ook geworden.
Ik vertrouw niets en niemand meer. Echt waar.
Als je maar vaak genoeg een dolk in je rug gestoken krijgt, dan word je heel logisch, zeer wantrouwend.

Modepop, ik ga ervan uit dat dit wantrouwen slijt met het verloop van tijd.
Er zijn zoveel mensen die dus n i e t de boel bedonderen...en uit die categorie moet er toch iemand zijn, die jou wél waardig vindt en voor 1000 % voor jou en de jouwen gaan zal.
Nu even niet.
Eerst moeten de wonden flink geheeld zijn.
Maar de littekens, die blijven....
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Ik denk, dat het zwaarste element waar je nu doorheen moet, namelijk een gigantische teleurstelling dat het dan toch de heroïne is, waarvan je verloren hebt, het ergste deel is.
Daarna de woede, omdat nu blijkt, dat hij je opnieuw, ondanks alle afspraken alsnog naast zich neergelegd heeft en voor de horse blijft gaan, en dat hij de kluit is blijven belazeren.
Een Chinese wijsgeer zei ooit:
U kunt zich nergens zo goed in vergissen, dan in uw medemens.
Voila, ook hier dus.
En niet één keer, in jouw kwestie, maar talloze keren.
Tot aan het bittere einde toe.
En ja, dan vertrouw je niemand meer....
Zo ben ik ook geworden.
Ik vertrouw niets en niemand meer. Echt waar.
Als je maar vaak genoeg een dolk in je rug gestoken krijgt, dan word je heel logisch, zeer wantrouwend.

Modepop, ik ga ervan uit dat dit wantrouwen slijt met het verloop van tijd.
Er zijn zoveel mensen die dus n i e t de boel bedonderen...en uit die categorie moet er toch iemand zijn, die jou wél waardig vindt en voor 1000 % voor jou en de jouwen gaan zal.
Nu even niet.
Eerst moeten de wonden flink geheeld zijn.
Maar de littekens, die blijven....
Klik om te vergroten...
De zandman heel erg mooi verwoord,precies wat ik voel heb jij beschreven,ik tel mijn zegeningen,mijn prachtige zonen ,mijn moeder die ik nog heb,mijn vrienden maar ook dit forum en jullie horen daar bij ! Het is een steun die ik ontvang wat mij ontroerd,die me sterkt in dit proces en mijn vangnet is,ik ben zo dankbaar dat ik hier zoveel medeleven en steun ontvang...❤
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben blij, dat wij iets voor je kunnen betekenen.
Wij allemaal denk ik, maar aangezien ik alleen voor mijzelf kan spreken, zeg ik:
ik in ieder geval.
Ik loop nu al 64 jaren rond op deze aardkloot, ik neem wat levenservaring mee..
Jij hebt je familie nog, en dat moet je als zegen bezien.
Ik heb helemaal niemand meer.
Iedereen is reeds overleden.
tan pi, kassian.. .
voor jou:
Alle sterkte!

Het wordt vanzelf minder, deze shit...
Komt tijd, komt raad.
Count your blessings, en dit doe je al heel goed!
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Ik ben blij, dat wij iets voor je kunnen betekenen.
Wij allemaal denk ik, maar aangezien ik alleen voor mijzelf kan spreken, zeg ik:
ik in ieder geval.
Ik loop nu al 64 jaren rond op deze aardkloot, ik neem wat levenservaring mee..
Jij hebt je familie nog, en dat moet je als zegen bezien.
Ik heb helemaal niemand meer.
Iedereen is reeds overleden.
tan pi, kassian.. .
voor jou:
Alle sterkte!

Het wordt vanzelf minder, deze shit...
Komt tijd, komt raad.
Count your blessings, en dit doe je al heel goed!
Klik om te vergroten...
Dankjewel dat je er bent !!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dank je!
En na enige tijd zit jij weer in een positieve stroming, en ga je iemand ontmoeten die wel jouw liefde waard is...dit leidt geen twijfel!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alles wat je nu opnoemt, is volkomen begrijpelijk.
Ik heb het idee, dat zogezegd het kwartje echt gevallen is...

Geef het tijd om te beginnen. Neem die tijd ook.
Komt tijd, komt raad...
Het gaat slijten, absoluut, maar
Vergeten doe je dit nooit.
Let wel, deze ervaring is een echt zeldzame.
Niet te geloven eigenlijk..
en toch:
Er komen betere tijden!
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Alles wat je nu opnoemt, is volkomen begrijpelijk.
Ik heb het idee, dat zogezegd het kwartje echt gevallen is...

Geef het tijd om te beginnen. Neem die tijd ook.
Komt tijd, komt raad...
Het gaat slijten, absoluut, maar
Vergeten doe je dit nooit.
Let wel, deze ervaring is een echt zeldzame.
Niet te geloven eigenlijk..
en toch:
Er komen betere tijden!
Klik om te vergroten...
Dank voor je begrip in hoe ik me voel,het is nu bijna een week geleden,ik merk dat de omgeving rond mij nu wel vind dat ik erover op moet houden,in beginsel vragen ze hoe het gaat maar men gaat weer verder met het leven en ik moet dat ook maar doen en hier niet in blijven hangen...men beseft niet hoe dit mij kapot heeft gemaakt,kunnen niet invoelen hoe dit werkelijk is,het is nog veel te vers om de draad weer op te pakken en het naast me neer te leggen,dat kost tijd..daarom ben ik jullie allen hier zo dankbaar dat jullie het op kunnen brengen om naar mijn gezeur te blijven luisteren en daar steeds opnieuw weer serieus op reageren en mij een hart onder de riem steken! Heb ik zoveel respect voor ! Jullie hebben mij hier vanaf het begin doorheen gesleept en bijna alles is uitgekomen zoals jullie mij erop hebben voorbereid,en nu de nasleep...kan geen ggz instelling tegen op boksen want hier vind ik de kracht die ik nodig heb om mezelf er doorheen te slaan.
Zo dankbaar...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is een kenmerkende reactie van de mensen om je heen.
Dit zie je ook vaak na een overlijden.
" nou moet je toch eens ophouden met zeuren, want het duurt al zo lang"
" zet je er nou eens overheen"!
" ach, iemand zoals jij heeft toch zo een andere kerel.. stop nou met zeuren"
En dit allemaal, omdat jij wat meer tijd nodig hebt met het verwerken van dit verlies...
Dan zeg ik: laat ze maar.
Neem je tijd.
Van belang is het om te weten, dat er betere tijden komen!
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Dat is een kenmerkende reactie van de mensen om je heen.
Dit zie je ook vaak na een overlijden.
" nou moet je toch eens ophouden met zeuren, want het duurt al zo lang"
" zet je er nou eens overheen"!
" ach, iemand zoals jij heeft toch zo een andere kerel.. stop nou met zeuren"
En dit allemaal, omdat jij wat meer tijd nodig hebt met het verwerken van dit verlies...
Dan zeg ik: laat ze maar.
Neem je tijd.
Van belang is het om te weten, dat er betere tijden komen!
Klik om te vergroten...
Klopt precies zoals jij het zegt,het enige wat mij nu bezig houd is dat ik alert ben en om.me heen kijk..welke opening en hoe gaat hij zoeken....mij persoonlijk kan hij niet bereiken omdat ik hem overal waar kan geblokt heb,normaliter in dergelijk situatie begon hij eerst met zielige apjes en complete liefdesverklaringen per mail waar ik altijd in stonk ! Maar aangezien dat mailen en appen nu niet gaat vraag ik me af wat ik kan verwachten..je zal toch als normaal denkend mens denken die durft nooit meer zijn gezicht te vertonen ? Maargoed jullie verwachten het wel dus we gaan het maar ervaren...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hij heeft maar één mogelijkheid om te proberen om contact met je te kunnen krijgen.
En dat is:
Naar jouw huis komen, en proberen bij je te komen om "te kunnen praten met jou" want hoe dan ook, hij zal blijven proberen om je te paaien.
Om je weer voor zijn karretje te spannen.
Te manipuleren.
Daarom:
Laat hem NOOIT MEER binnenkomen!
Ik zou zelfs de deur niet opendoen!
Het leidt tot niets, behalve nog meer ellende.
Deze man weet precies wat jouw zwakke plekjes zijn, en is absoluut een meester in het jou alsnog ompraten, envdan krijg je een herhaling van zetten...wat je niet wil.
Wacht maar af.
Komen zal hij....
Trap er niet in!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
belangrijk @Modepop2
Hij heeft nog steeds een bepaalde macht over je. Je bent veel bezig met of hij contact zoekt.

Stel hij zoekt over 10 dagen contact..in tussentiid haal jij je schouders op. Maak je je weerbaar voor hem en vecht je voor je eigen leven.

Stel hij zoekt over 10 dagen contact.. in tussentijd heb je heel veel stress hierover, je blijft in onzekerheid zitten wat zijn volgende stap gast worden en je kan het maar niet loslaten.

Wat ik ermee wil zeggen..of hij ooit nog contact zoekt hoeft geen grote klap te geven. Hoe jij ermee omgaat, kan je meer kapot maken dan het moment zelf.

En echt, ik weet hoe moeilijk het is. Maar het enige waar je nu invloed op hebt is het eigen reactie. En als je daar geen invloed op hebt is het wel je reactie daarop..

In het het begin is het 100% moeilijk, bloed zweet en tranen.
Uiteindelijk overwin je een stukje en is het 90% bloed,zweet en tranen en 10% steun, zelfliefde en nieuw aangeleerd gedrag en ervaringen.


En zo ga je telkens een stapje verder. Maar het gaat helaas niet vanzelf.
Uitmaken is 1,.je hebt de macht terug of hij een rol speelt in je leven.
En nu moet je knokken voor de rol die hij in je kop speelt en krijgt.

Als ik hier aan je vraag hoe het met je gaat, verwacht ik echt geen reactie dat je al 10 stappen verder bent, niet eens een. Het is gewoon oprechte interesse en een uitnodiging om van je af te schrijven. Heb je verder wat afleiding. Wanneer lukte het je vandaag wel minder met hem bezig te zijn?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Modepop2 zei:
Ik ben vandaag erg druk geweest met werk en administratie,toch speelt het continu door je hoofd,1 masl in tranen uitgebarsten maar herstelde mezelf vrij snel..brienden en fam die een bloemetje komen brengen,lekkere chocolaatjes om me op te fleuren,dan gaat het allemaal aardig,zodra je weer alleen bent hakt het er weer in,het is vallen en opstaan maar doe mijn uiterste best om mijn zinnen te verzetten..
Klik om te vergroten...
Het geeft niet als je huilt. Je kan het zo bekijken dat als je alleen bent, dat het moeilijker gaat.. Maar ik vind het al heel wat dat je zoveel bezig bent geweest en dat je ook daadwerkelijk wat uit handen hebt gekregen!
Het is gewoon een proces wat veel energie kost.
De fake it till you make it werkt wel.
Er zijn genoeg vrouwen die zich ziek melden voor hun werk.
In dit geval.. bouw eerst je leven op,in jouw geval is het meer je leven behouden, en het gevoel volgt vanzelf.

Ik vind het heel knap dat je hem nog steeds blokkeert en je oude patroon nog steeds hebt doorbroken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mijn dank!
Ik probeer de TS bij te staan.
Zoals ik dit probeer voor iedereen die er iets aan heeft..
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mrloverdj zei:
Het geeft niet als je huilt. Je kan het zo bekijken dat als je alleen bent, dat het moeilijker gaat.. Maar ik vind het al heel wat dat je zoveel bezig bent geweest en dat je ook daadwerkelijk wat uit handen hebt gekregen!
Het is gewoon een proces wat veel energie kost.
De fake it till you make it werkt wel.
Er zijn genoeg vrouwen die zich ziek melden voor hun werk.
In dit geval.. bouw eerst je leven op,in jouw geval is het meer je leven behouden, en het gevoel volgt vanzelf.

Ik vind het heel knap dat je hem nog steeds blokkeert en je oude patroon nog steeds hebt doorbroken.
Klik om te vergroten...
Ik doe mijn best om te volharden 😘😘
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Dit is een mooie, en goede beschrijving!
Loslaten van iemand gaat niet zomaar.... door wat voor reden dan ook!
Klik om te vergroten...
Het is alsof dit voor mij geschreven is,kwam het tegen op internet.
We zijn nu een week verder,gelukkig nog niets vernomen,het heeft eerder nooit zolang geduurd voordat hij weer op de stoep stond dus de hoop begint een beetje te groeien dat het hem wel duidelijk is dat hij het ook niet meer hoeft te proberen,ik werd gisteren gebeld door hulp voor naasten vanuit de verslavingszorg,heb haar gezegd te stoppen met de module omdat ik de relatie heb beeindigd,deze mevrouw gaf echter precies hetzelfde aan als jullie,dat ik voorbereid moet zijn op een opening die hij weer zal zoeken ( wellicht) schijnt ook echt bij verslavingsgedrag te horen.. ik heb dit patroon ook wel gezien bij hem maar het enige verschil nu is dat hij het altijd binnen dag of 3 al deed,het zou in dit geval wel beter voor me zijn dat hij nu zoveel troep gebruikt dat hij daardoor niets voelt en het dus best vind zo ,heroine verdoofd ook eenzaam voelen en hartzeer alhoewel ik me afvraag of deze man wel een hart heeft... ik ontmoette gisteren mijn oude huisarts bij de snackbar,die man is al jaren met pensioen maar zei me...je ziet er niet goed uit,gaat het wel goed met je? Na hem in lange lijnen het verhaal te hebben verteld zei hij...je moet niet vergeten dat deze man *ziek* is...het is niet hij..maar de Heroine die dit met hem doet....nou sorrie maar je kunt alles wel op die zooi afschuiven,natuurlijk is hij ziek maar hij kon tochzeker wel gewoon eerlijk zijn ?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vergevingsgezind zijn, of worden, hangt ook ervan af hoe groot het leed is geweest wat jou is aangedaan. Logisch uiteraard.
Ik zag laatst op een documentaire over Auschwitz overlevenden, waarin er één vrouw ter terechtzitting aangaande een oud SS er die alsnog was getraceerd en opgepakt, dat die vrouw hem vergaf voor wat hij jaar, en de mensen daar had aangedaan.
Dat leidde tot een storm van kritiek van andere overlevenden, die absoluut niet in staat waren om deze vergiffenis te kunnen begrijpen.
Maar deze vrouw kon dit dus wél.
Kun je dit voorstellen?!
Iemand die de afgrijselijke tijd en behandeling in dat kamp, welke werkelijk niet zijn voor te stellen zo erg, aan een mededader en plain publique nog wel, kon vergeven?
En dan voor wat mij betreft, ik heb toch wel een aantal lieden die in mijn zwarte boekje zijn opgeschreven, die ik echt niet kan en wil vergeven. Nee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Vergevingsgezind zijn, of worden, hangt ook ervan af hoe groot het leed is geweest wat jou is aangedaan. Logisch uiteraard.
Ik zag laatst op een documentaire over Auschwitz overlevenden, waarin er één vrouw ter terechtzitting aangaande een oud SS er die alsnog was getraceerd en opgepakt, dat die vrouw hem vergaf voor wat hij jaar, en de mensen daar had aangedaan.
Dat leidde tot een storm van kritiek van andere overlevenden, die absoluut niet in staat waren om deze vergiffenis te kunnen begrijpen.
Maar deze vrouw kon dit dus wél.
Kun je dit voorstellen?!
Iemand die de afgrijselijke tijd en behandeling in dat kamp, welke werkelijk niet zijn voor te stellen zo erg, aan een mededader en plain publique nog wel, kon vergeven?
En dan voor wat mij betreft, ik heb toch wel een aantal lieden die in mijn zwarte boekje zijn opgeschreven, die ik echt niet kan en wil vergeven. Nee.
Klik om te vergroten...
We hebben het er vaker over gehad maar wrok werkt écht als een soort geestelijk vergif. Vergif voor jou welteverstaan, niet voor degene die jou ooit benadeeld heeft. Jij bent de enige die eronder lijdt.

Misschien zag die vrouw dat heel goed in en kon daarom vergeven. Het gaat er dan niet meer om wat er gebeurd is, maar dat ze vrij wou zijn van wrok.

En dan is er nog iets wat mogelijk kan helpen: Je kunt een hekel aan iemand hebben, hem/haar zelfs haten als persoon, maar tegelijk beseffen dat diegene in wezen ook blanco ter wereld is gekomen, net als jij. Wat er allemaal later is gebeurd heeft zo iemand gevormd, hem/haar gemaakt tot een persoon die tot dingen in staat is die we kwaad zouden noemen. Een product van deze maatschappij. Dit betekent niet dat diegene niet schuldig is, maar als je je beseft dat zelfs hij/zij in essentie datgene is dat blanco ter wereld kwam, dan kun je van dát in hem/haar houden en de persoon misschien makkelijker vergeven. En dus niet omwille van diegene, maar omwille van jezelf. Om zelf weer vrij te zijn.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Vergevingsgezind zijn, of worden, hangt ook ervan af hoe groot het leed is geweest wat jou is aangedaan. Logisch uiteraard.
Ik zag laatst op een documentaire over Auschwitz overlevenden, waarin er één vrouw ter terechtzitting aangaande een oud SS er die alsnog was getraceerd en opgepakt, dat die vrouw hem vergaf voor wat hij jaar, en de mensen daar had aangedaan.
Dat leidde tot een storm van kritiek van andere overlevenden, die absoluut niet in staat waren om deze vergiffenis te kunnen begrijpen.
Maar deze vrouw kon dit dus wél.
Kun je dit voorstellen?!
Iemand die de afgrijselijke tijd en behandeling in dat kamp, welke werkelijk niet zijn voor te stellen zo erg, aan een mededader en plain publique nog wel, kon vergeven?
En dan voor wat mij betreft, ik heb toch wel een aantal lieden die in mijn zwarte boekje zijn opgeschreven, die ik echt niet kan en wil vergeven. Nee.
Klik om te vergroten...
Ja en nee..op kan ik het mij voorstellen.
Werd in die documentaire ook verteld hoe die vrouw tot vergiffenis is gekomen, of wat meer uitleg, wat zij daar onder verstaat bijvoorbeeld.

Ik kan het mooi vertellen, maar ook niet altijd in de praktijk. In de praktijk voelt vergeven als iets accepteren. Je komt ook niet zomaar tot vergeven, al die fases hebben nut. Alleen zou het fijn zijn als iedereen dat beseft. Alle pijn en woede..komt daar uiteindelijk ook iets kwaads uit voort..stel je vergeeft niet en lijd nog 20 jaar, of een stap verder..je neemt wraak of anderen lijden eronder. Ben je dan slachtoffer van het kwaad of er zelf onderdeel van geworden.

Sorry @Modepop2 Ik dwaal veels te veel af,je ziet. Ik leer ook van je proces. Hoe gaat het vandaag?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."