#1
Mensen doen veel als ze verliefd zijn 😄Eens. Maar het is wel een keuze wat je wel of niet acceptabel vindt.
Mensen doen veel als ze verliefd zijn 😄Eens. Maar het is wel een keuze wat je wel of niet acceptabel vindt.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De frequentie van gebruik bepaalt niet per se of er sprake is van verslaving. Nou ben ik wel met je eens dat 4 joints per avond wel een hoeveelheid is die een verhoogd risico geeft op verslaving. Maar die verslaving wordt gedefinieerd van de mate van problemen die mensen hebben geassocieerd met gebruik. Dus het draait er volledig om of iemand in staat is relaties, werk, financiën, emoties en gezondheid te onderhouden. Hierboven lees ik wel een aantal tekenen dat dat niet zo best loopt: het blowen leidt tot ruzies in de relatie en (mogelijk) tot geldproblemen dus dat zijn wel indicatoren voor een verslaving. Maar er zijn ook mensen die vaak blowen en daar niet zo'n last van hebben.Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.
Misschien een goed idee om even samen een testje op Jellinek erover in te vullen? Daar kan je kijken of je gebruik een probleem is of niet. Dat is dan gelijk een goed aanknopingspunt voor een verder gesprek.Ik denk ook dat hij verslaafd is. Hij wil alleen zelf niet toegeven dat het een probleem is. Hij vind dat hij niet veel blowt en dat het geen kwaad kan en hij vind dat ik overdrijf als ik over zijn geldproblemen begin want het is allemaal niet zo erg.
Misschien is het goed als je dit ook zo tegen hem zegt!Ik ben iemand die vaak aan de ander denkt en mezelf soms wel vergeet. Hij weet dit en maakt daar naar mijn idee soms misbruik van. Ik weet dat hij een goeie jongen is maar soms zie ik een kant van hem die mij niet bevalt en dat is volgens mij de verslaving. Ik moet daarom wel mijn grenzen bewaken.
Ik ben bang dat hij niet gaat werken aan zichzelf aangezien hij het probleem er niet van in ziet. Vorig jaar zijn we samen naar de brijder geweest en toen kwam daar ook uit dat hij het wel prima vind zo en geen noodzaak ziet om er iets aan te doen. Daarom weet ik ook niet of ik wel met hem verder kan
Hoezo bepaalt de frequentie niet mee?Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De frequentie van gebruik bepaalt niet per se of er sprake is van verslaving. Nou ben ik wel met je eens dat 4 joints per avond wel een hoeveelheid is die een verhoogd risico geeft op verslaving. Maar die verslaving wordt gedefinieerd van de mate van problemen die mensen hebben geassocieerd met gebruik. Dus het draait er volledig om of iemand in staat is relaties, werk, financiën, emoties en gezondheid te onderhouden. Hierboven lees ik wel een aantal tekenen dat dat niet zo best loopt: het blowen leidt tot ruzies in de relatie en (mogelijk) tot geldproblemen dus dat zijn wel indicatoren voor een verslaving. Maar er zijn ook mensen die vaak blowen en daar niet zo'n last van hebben.
De gebruiksfrequentie is niet de bepalende factor, maar veel tijd spenderen aan middelengebruik of zaken daaromheen kunnen wel een kenmerk zijn van verslaving. Dat is althans hoe een stoornis met middelengebruik gediagnosticeerd wordt volgens het handboek DSM V.Hoezo bepaalt de frequentie niet mee?
Je hebt zat mensen die elk weekend cocaïne gebruiken, maar toch hun sociale leven perfect op de rails hebben, die nooit afspraken missen, of die nooit afwezig zijn op het werk.
Hoe je het ook wil noemen, ook dat blijft verslaafd imo.
Dus je ben pas verslaaft aan koekjes als je zo dik ben dat je niet met zonder rolator kan lopen?De gebruiksfrequentie is niet de bepalende factor, maar veel tijd spenderen aan middelengebruik of zaken daaromheen kunnen wel een kenmerk zijn van verslaving. Dat is althans hoe een stoornis met middelengebruik gediagnosticeerd wordt volgens het handboek DSM V.
De term verslaving is in populaire zin nogal verwaterd. Men raakt in de volksmond verslaafd aan Tetris of Sudoku of aan koekjes eten, zelfs als dat niet echt tot problemen in het dagelijks leven leidt. Iedereen kan natuurlijk zijn eigen betekenis plakken aan een woord, maar in klinische zin is er een combinatie van problemen op verschillende sociale vlakken vereist voordat er sprake is van problematisch gebruik / verslaving / stoornis met middelengebruik.
![]()
Ons beeld van verslaving klopt niet. En het bepaalt ons drugsverbod
Aan het fel bestrijden van drugs kleven nogal wat nadelen. Ik onderzoek daarom of er een nieuw drugsbeleid mogelijk is. Deze maand: verslaving, en hoe we daarmee omgaan. Is het risico dat sommige mensen verslaafd raken reden om drugs helemaal te verbieden?decorrespondent.nl
Je bent verslaafd aan koekjes als je de hele dag in gedachten bezig bent met koekjes eten en als je ruzie krijgt met je partner om koekjes en je gezondheidsklachten krijgt vanwege het koekjes eten. Ondertussen neem je jezelf voor dat je geen koekjes meer gaat eten, maar op je werk kan je je niet concentreren omdat je daar alleen maar bezig bent met strategieën bedenken hoe je je koekjestrommel gevuld maar verborgen kan houden voor je collega's. Daaraan spendeer je zoveel geld dat je niet meer goed voor jezelf kan zorgen.Dus je ben pas verslaaft aan koekjes als je zo dik ben dat je niet met zonder rolator kan lopen?
Dit... Had het niet beter kunnen verwoorden.Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste in een relatie vind is toch wel vertrouwen.
Iemand moet zelf ook willen veranderen anders werkt het gewoon niet.
De "relatie" bestaat nu vooral uit het controleren en achterhalen van dingen.
Ik spreek uit ervaring, je kunt een ander niet veranderen.
Als hij er open voor zou staan om te stoppen en hulp te accepteren is er nog een mogelijkheid.
Maar zo te horen vind hij het wel ok zo op deze manier.
Je stopt al je energie en tijd in iemand die zelf niet wil veranderen.
Laat niet met je sollen..
Wil hij niet stoppen en werken aan zichzelf, prima maar dan zou ik voor mezelf kiezen.
Op deze manier vergooi je je eigen toekomst.
Ik wens je daarnaast heel veel sterkte in deze moeilijke tijden. ❤️
Goed bezig! Het is ook heel moeilijk en vraagt dan ook de beste voorbereiding voor jou en voor hem.Dank je wel! Ik vind het best moeilijk. Ik ga voor mezelf wat dingen op een rijtje zetten en binnenkort een gesprek met hem aan
Vertrouwen is de basis van iedere relatie.Dank je wel!
Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
Dat is maar net zoals je dit bekijkt.Ik snap zijn kant ook ergens...Als het inderdaad klopt dat er bijna geen weed ib zit, dan snap ik dat hijzelf dit niet problematisch vindt.
Vraag hem dit op een rustige manier .
Mensen bijten zo snel niet. 😄
Hier ga je wel meteen van het slechtste uit hoor.Dat is maar net zoals je dit bekijkt.
Een verslaafde die geen geld meer krijgt van zijn partner is niet meer te vertrouwen.
Klopt.Ook niet vwb bijten..
Mijn advies: als hij er niet voor de volle 110% voor wil gaan, kappen ermee.
Je verdient veeeeel beter dan dit..
Hier ga je wel meteen van het slechtste uit hoor.
Klopt.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."