Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd aan blowen en pokeren

Vriend verslaafd aan blowen en pokeren

190 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Eens. Maar het is wel een keuze wat je wel of niet acceptabel vindt.
Klik om te vergroten...
Mensen doen veel als ze verliefd zijn 😄
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
CuriousExplorer zei:
Nou ja, als hij elke dag 4 joints nodig heeft kun je inderdaad van een verslaving spreken, ook al heeft hij dit zelf niet door.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De frequentie van gebruik bepaalt niet per se of er sprake is van verslaving. Nou ben ik wel met je eens dat 4 joints per avond wel een hoeveelheid is die een verhoogd risico geeft op verslaving. Maar die verslaving wordt gedefinieerd van de mate van problemen die mensen hebben geassocieerd met gebruik. Dus het draait er volledig om of iemand in staat is relaties, werk, financiën, emoties en gezondheid te onderhouden. Hierboven lees ik wel een aantal tekenen dat dat niet zo best loopt: het blowen leidt tot ruzies in de relatie en (mogelijk) tot geldproblemen dus dat zijn wel indicatoren voor een verslaving. Maar er zijn ook mensen die vaak blowen en daar niet zo'n last van hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Catwoman zei:
Ik denk ook dat hij verslaafd is. Hij wil alleen zelf niet toegeven dat het een probleem is. Hij vind dat hij niet veel blowt en dat het geen kwaad kan en hij vind dat ik overdrijf als ik over zijn geldproblemen begin want het is allemaal niet zo erg.
Klik om te vergroten...
Misschien een goed idee om even samen een testje op Jellinek erover in te vullen? Daar kan je kijken of je gebruik een probleem is of niet. Dat is dan gelijk een goed aanknopingspunt voor een verder gesprek.

Heb ik een verslaving? | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl

Het probleem willen erkennen kan onderdeel zijn van de verslavingsproblematiek, van het rationaliseren. Dat is op zich zijn goed recht, maar op een gegeven moment is bij jou de koek natuurlijk ook op. Vandaar je eigen grenzen bewaken, duidelijk communiceren maar geen ultimatums stellen of met jij-bakken komen.

Catwoman zei:
Ik ben iemand die vaak aan de ander denkt en mezelf soms wel vergeet. Hij weet dit en maakt daar naar mijn idee soms misbruik van. Ik weet dat hij een goeie jongen is maar soms zie ik een kant van hem die mij niet bevalt en dat is volgens mij de verslaving. Ik moet daarom wel mijn grenzen bewaken.

Ik ben bang dat hij niet gaat werken aan zichzelf aangezien hij het probleem er niet van in ziet. Vorig jaar zijn we samen naar de brijder geweest en toen kwam daar ook uit dat hij het wel prima vind zo en geen noodzaak ziet om er iets aan te doen. Daarom weet ik ook niet of ik wel met hem verder kan
Klik om te vergroten...
Misschien is het goed als je dit ook zo tegen hem zegt!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De frequentie van gebruik bepaalt niet per se of er sprake is van verslaving. Nou ben ik wel met je eens dat 4 joints per avond wel een hoeveelheid is die een verhoogd risico geeft op verslaving. Maar die verslaving wordt gedefinieerd van de mate van problemen die mensen hebben geassocieerd met gebruik. Dus het draait er volledig om of iemand in staat is relaties, werk, financiën, emoties en gezondheid te onderhouden. Hierboven lees ik wel een aantal tekenen dat dat niet zo best loopt: het blowen leidt tot ruzies in de relatie en (mogelijk) tot geldproblemen dus dat zijn wel indicatoren voor een verslaving. Maar er zijn ook mensen die vaak blowen en daar niet zo'n last van hebben.
Klik om te vergroten...
Hoezo bepaalt de frequentie niet mee?
Je hebt zat mensen die elk weekend cocaïne gebruiken, maar toch hun sociale leven perfect op de rails hebben, die nooit afspraken missen, of die nooit afwezig zijn op het werk.
Hoe je het ook wil noemen, ook dat blijft verslaafd imo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
CuriousExplorer zei:
Hoezo bepaalt de frequentie niet mee?
Je hebt zat mensen die elk weekend cocaïne gebruiken, maar toch hun sociale leven perfect op de rails hebben, die nooit afspraken missen, of die nooit afwezig zijn op het werk.
Hoe je het ook wil noemen, ook dat blijft verslaafd imo.
Klik om te vergroten...
De gebruiksfrequentie is niet de bepalende factor, maar veel tijd spenderen aan middelengebruik of zaken daaromheen kunnen wel een kenmerk zijn van verslaving. Dat is althans hoe een stoornis met middelengebruik gediagnosticeerd wordt volgens het handboek DSM V.

De term verslaving is in populaire zin nogal verwaterd. Men raakt in de volksmond verslaafd aan Tetris of Sudoku of aan koekjes eten, zelfs als dat niet echt tot problemen in het dagelijks leven leidt. Iedereen kan natuurlijk zijn eigen betekenis plakken aan een woord, maar in klinische zin is er een combinatie van problemen op verschillende sociale vlakken vereist voordat er sprake is van problematisch gebruik / verslaving / stoornis met middelengebruik.

decorrespondent.nl

Ons beeld van verslaving klopt niet. En het bepaalt ons drugsverbod

Aan het fel bestrijden van drugs kleven nogal wat nadelen. Ik onderzoek daarom of er een nieuw drugsbeleid mogelijk is. Deze maand: verslaving, en hoe we daarmee omgaan. Is het risico dat sommige mensen verslaafd raken reden om drugs helemaal te verbieden?
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
De gebruiksfrequentie is niet de bepalende factor, maar veel tijd spenderen aan middelengebruik of zaken daaromheen kunnen wel een kenmerk zijn van verslaving. Dat is althans hoe een stoornis met middelengebruik gediagnosticeerd wordt volgens het handboek DSM V.

De term verslaving is in populaire zin nogal verwaterd. Men raakt in de volksmond verslaafd aan Tetris of Sudoku of aan koekjes eten, zelfs als dat niet echt tot problemen in het dagelijks leven leidt. Iedereen kan natuurlijk zijn eigen betekenis plakken aan een woord, maar in klinische zin is er een combinatie van problemen op verschillende sociale vlakken vereist voordat er sprake is van problematisch gebruik / verslaving / stoornis met middelengebruik.

decorrespondent.nl

Ons beeld van verslaving klopt niet. En het bepaalt ons drugsverbod

Aan het fel bestrijden van drugs kleven nogal wat nadelen. Ik onderzoek daarom of er een nieuw drugsbeleid mogelijk is. Deze maand: verslaving, en hoe we daarmee omgaan. Is het risico dat sommige mensen verslaafd raken reden om drugs helemaal te verbieden?
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
Klik om te vergroten...
Dus je ben pas verslaaft aan koekjes als je zo dik ben dat je niet met zonder rolator kan lopen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Martinus zei:
Dus je ben pas verslaaft aan koekjes als je zo dik ben dat je niet met zonder rolator kan lopen?
Klik om te vergroten...
Je bent verslaafd aan koekjes als je de hele dag in gedachten bezig bent met koekjes eten en als je ruzie krijgt met je partner om koekjes en je gezondheidsklachten krijgt vanwege het koekjes eten. Ondertussen neem je jezelf voor dat je geen koekjes meer gaat eten, maar op je werk kan je je niet concentreren omdat je daar alleen maar bezig bent met strategieën bedenken hoe je je koekjestrommel gevuld maar verborgen kan houden voor je collega's. Daaraan spendeer je zoveel geld dat je niet meer goed voor jezelf kan zorgen.

Er zijn wel verschillende gradaties mogelijk van koekjesverslaving. Dus je kan van die criteria een aantal problemen hebben, maar een aantal ook niet. Dan heb je misschien een lichte stoornis met koekjesgebruik of een matige stoornis met koekjesgebruik.

Wanneer ben je verslaafd? | Jellinek

Verslaving wordt vastgesteld aan de hand van 11 criteria. Heb je 2 of 3 criteria dan ben je mild verslaafd, 6 of meer symptomen betekent ernstig verslaafd.
www.jellinek.nl www.jellinek.nl
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Syl zei:
Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste in een relatie vind is toch wel vertrouwen.
Iemand moet zelf ook willen veranderen anders werkt het gewoon niet.
De "relatie" bestaat nu vooral uit het controleren en achterhalen van dingen.
Ik spreek uit ervaring, je kunt een ander niet veranderen.
Als hij er open voor zou staan om te stoppen en hulp te accepteren is er nog een mogelijkheid.

Maar zo te horen vind hij het wel ok zo op deze manier.
Je stopt al je energie en tijd in iemand die zelf niet wil veranderen.
Laat niet met je sollen..
Wil hij niet stoppen en werken aan zichzelf, prima maar dan zou ik voor mezelf kiezen.
Op deze manier vergooi je je eigen toekomst.
Klik om te vergroten...
Dit... Had het niet beter kunnen verwoorden.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wens je daarnaast heel veel sterkte in deze moeilijke tijden. ❤️
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
MetalGuy zei:
Ik wens je daarnaast heel veel sterkte in deze moeilijke tijden. ❤️
Klik om te vergroten...

Dank je wel! Ik vind het best moeilijk. Ik ga voor mezelf wat dingen op een rijtje zetten en binnenkort een gesprek met hem aan
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Catwoman zei:
Dank je wel! Ik vind het best moeilijk. Ik ga voor mezelf wat dingen op een rijtje zetten en binnenkort een gesprek met hem aan
Klik om te vergroten...
Goed bezig! Het is ook heel moeilijk en vraagt dan ook de beste voorbereiding voor jou en voor hem.

Topper ben je dat je dat zelf inziet! 💪🏼❤️
L
Let It HappenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik weet niet alle ins en outs maar het is zoals hierboven beschreven belangrijk om aan jezelf te denken. Ben ik gelukkig of zal ik op de huidige manier gelukkig kunnen worden.
Probeer niet aan te vallen maar spreek wel jouw gevoel uit welke je ervaart en waar je je wellicht zorgen over maakt. De uiteindelijke stap om te stoppen moet wel daadwerkelijk door je partner worden gemaakt, dat is het vervelendste aan een verslaving.

Merk je dat er wil is, kun je wellicht samen doelen opstellen of bespreken waar hij gelukkig van wordt of graag wil bereiken (gezondheid, mooie auto of wellicht een groter te besteden bedrag voor jullie/zijn hobby's) uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat het "zonder reden" stoppen met blowen lastig kan zijn. Daarnaast kan een app zoals i am sober een goede steun bieden als hij bereid is te stoppen.

In ieder geval veel stertke en succes met jullie gesprek. Stay strong!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Catwoman zei:
Dank je wel!

Wat erg dat jij in de schulden zat vanwege je ex. Gelukkig hebben wij onze financiën apart en dat wil ik ook zo houden. Ik vertrouw hem namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Vertrouwen is de basis van iedere relatie.
Als je hem niet vertrouwt zegt dit heel veel.
Wil je echt zo’n toekomst ?
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nou het is uit hoor. Het is vanmorgen geëscaleerd. Misschien maar beter ook. Hij wil niet geholpen worden
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb vandaag met het afgesproken en ga vanmiddag naar hem toe. Ik wil dan ook met hem praten en vertellen aan hem waar ik tegen aan loop. Hopelijk neemt hij dat serieus en doet hij er iets mee
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
CuriousExplorer zei:
Ik snap zijn kant ook ergens...Als het inderdaad klopt dat er bijna geen weed ib zit, dan snap ik dat hijzelf dit niet problematisch vindt.

Vraag hem dit op een rustige manier .
Mensen bijten zo snel niet. 😄
Klik om te vergroten...
Dat is maar net zoals je dit bekijkt.
Een verslaafde die geen geld meer krijgt van zijn partner is niet meer te vertrouwen.
Ook niet vwb bijten..
Mijn advies: als hij er niet voor de volle 110% voor wil gaan, kappen ermee.
Je verdient veeeeel beter dan dit..
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Dat is maar net zoals je dit bekijkt.
Een verslaafde die geen geld meer krijgt van zijn partner is niet meer te vertrouwen.
Klik om te vergroten...
Hier ga je wel meteen van het slechtste uit hoor.
De Zandman zei:
Ook niet vwb bijten..
Mijn advies: als hij er niet voor de volle 110% voor wil gaan, kappen ermee.
Je verdient veeeeel beter dan dit..
Klik om te vergroten...
Klopt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
CuriousExplorer zei:
Hier ga je wel meteen van het slechtste uit hoor.
Klik om te vergroten...

Edit Zandman
Reken maar van yes....drugs blijven zo nr.1
Partner blijft nr. 2.
Dat gaat dus niet werken....
CuriousExplorer zei:
Klopt.
Klik om te vergroten...
V
VlindertjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb geprobeerd om met hem te praten maar hij komt dan weer met de opmerking dat ik maar een ander moet zoeken. Dit zegt hij vaak als ik hem ergens mee confronteer en/of ergens over wil praten. Ik heb dan het gevoel dat hij mij niet serieus neemt. Ik heb ook het gevoel dat hij door zijn verslavingen een muur om zich heen heeft gebouwd. We hebben nu afgesproken dat we van de week samen gaan zitten om echt te praten, ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Het plan voor stoppen met roken:

Stap 1 stoppen.

Andere plannen bestaan er niet qua minderen of in stapjes, hij zit weer tijd te rekken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."