Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

Wat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

163 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Of het nou elke week of elke dag is,
Wanneer je het niet even een maand niet kan dan is het voor mij al een verslaving
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De Apotheker zei:
Of het nou elke week of elke dag is,
Wanneer je het niet even een maand niet kan dan is het voor mij al een verslaving
Klik om te vergroten...
Streng.
Maar wel slim, je onderschat het dan sowieso niet.

Beetje lastig in de praktijk, of je niet zonder kan, of dat je niet zonde wil..?
En waar ergens dan de real-verslaafden-smoes op de loer ligt dat je wel zonder zou kunnen, het niet doet terwijl je naar de Filistijnen gaat.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#3
QueerMan zei:
Streng.
Maar wel slim, je onderschat het dan sowieso niet.

Beetje lastig in de praktijk, of je niet zonder kan, of dat je niet zonde wil..?
En waar ergens dan de real-verslaafden-smoes op de loer ligt dat je wel zonder zou kunnen, het niet doet terwijl je naar de Filistijnen gaat.
Klik om te vergroten...
Ik heb 7 jaar wekelijks gebruikt en recent een jaar meerdere keren per week en dagelijks... Wekelijks is net te hanteren maar voelt evenveel als verslaving maar omdat het een buffer heeft lang vol te houden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Maximusso zei:
Als het je lukt alle doordeweekse dagen niet te gebruiken, dan zou ik het geen verslaving noemen.

Zodra je de maandag er een keertje bijpakt, omdat je bent zo brak en kan anders niet uit bed komen....om naar je werk te gaan of wat dan ook. Dan zou ik zeggen dat je vanaf daar problemen gaat krijgen. De dinsdag is namelijk ook wel een fijne dag om nog even door te gaan, omdat je op maandag meer hebt genomen dan de bedoeling was. En als je dan toch bezig bent...waarom zou je de woensdag dan overslaan? En vanaf donderdag is het al bijna weekend en dan wil je ook niet brak zijn. En vrijdag is het eigenlijk al weekend dus dan gebruik je binnen je eigen afspraken. Is laatste dagje van de week en daarna weekend en dan kan je weer gebruiken! Euh, wat wacht?
Klik om te vergroten...
Dit lijkt op een verslavings opbouw met speed.
Vooral het " brak" kunnen worden, en de manier van het tegengaan daarvan....door opnieuw in te gaan nemen.
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Dit lijkt op een verslavings opbouw met speed.
Vooral het " brak" kunnen worden, en de manier van het tegengaan daarvan....door opnieuw in te gaan nemen.
Klik om te vergroten...
Daar zat ik inderdaad aan te denken. Doordat ik in een zomervakantie ging gebruiken bij een groep die elke dag gebruikte heb ik geen periode gehad van alleen eerst weekenden. Hooguit paar keer op zaterdag gedaan, omdat iemand anders het voor me regelde. Toen ben ik mee gegaan om het te halen. En bij die dealer zaten veel lui die elke dag daar bleven zitten in huis. Heel gezellig in de vakantie daar zitten met een groep, biertje drinken, roken en wat snuiven. Maakt het uit vakantie! Maar school begon weer en ik dacht dat iedereen zou stoppen, inclusief mezelf. Weer richten op school, maar blijkbaar was het voor hun niet alleen vanwege vakantie. En ik kwam in bovenstaande cyclus terecht. Maar ik voelde me goed met speed op, dus zag de gevaren niet. En zo begon mijn verslaving.

Als je alleen in weekenden wil gebruiken dan lukt dat het best met gelijkgestemden. Zitten er een paar bij die daar anders over denken dan zou ik daar ver van weg blijven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Apotheker zei:
Ik heb 7 jaar wekelijks gebruikt en recent een jaar meerdere keren per week en dagelijks... Wekelijks is net te hanteren maar voelt evenveel als verslaving maar omdat het een buffer heeft lang vol te houden.
Klik om te vergroten...
N.....heeft dat te maken met het financiële plaatje, dat " net te hanteren"?
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
N.....heeft dat te maken met het financiële plaatje, dat " net te hanteren"?
Klik om te vergroten...
Nee eigenlijk niet,
Een week is net genoeg om de klap op te vangen waardoor je ook kan blijven werken en geestelijk net stabiel blijft (maakt het niet beter uiteraard).
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Op zich dus eigenlijk "net niet verslaafd "
Qua blijven werken, er zijn mensen die stevig aan de smack zitten, iedere dag nemen, maar toch gewoon blijven werken!
Ik zag ooit eens in een documentaire iemand, die als hij kocht, meteen 2 bricks of meer kocht, daarvoor procentueel minder geld kwijt was dan iemand die een pakje koopt, en zijn werk heel gewoon goed bleef doen.
Wat hij kocht was ook nog eens van goede kwaliteit
Dus verslaafd zijn en toch werken, het is dus mogelijk !
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
We zouden er nog een woord aan toe kunnen voegen, inherent aan het woord verslaving.
Dat is het woord: "verloedering"
Verslaving leidt vooral na langere tijd vaak tot verloedering en/of het zich in de goot bevinden.
Het een kan haast niet zonder het andere zou je haast zeggen, toch?
Klik om te vergroten...
Nee hoor.
Ik durf best toe te geven dat ik verslaafd ben geweest. En daar wil ik ook aan toevoegen dat ik nooit zonder werk zat, en niemand het ooit door had aangezien ik mij steeds verzorgde zoals ik altijd al deed.
Verloedering is een gegeven dat niet per definitie vasthangt aan verslaving imo, maar eerder persoonsgebonden.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Goh in eerste instantie is iets een verslaving, als je er dagelijks nr snakt, nodig hebt en dus ook (bijna) dagelijks gebruikt. Maar als je een middel, maar ook zaken als gokken, bvb enkel in het weekend blijkt nodig te hebben en ook daadwerkelijk gebruikt, is dat net zozeer een verslaving, maar toch net iets anders. Vroeger (17-25j) ging ik elk weekend weg met constant volk rondom me, dronk vaak tot het gaatje (over de limiet), tot kotsen toe en eens op spoed, ik viel neer n was volledig weg, had toen 2.4 promille, voor iemand met bmi van rond de 18, was dit dus giiiiiga. Maar doorheen die periode, weekend alles, maar ohwee v zondagmiddag tot donderdag moest ik geen druppel bb, was precies week gedegouteerd vd alcohol, ook ask mn pa zag drinken, da rook, echt bweikes😂 Ook vb voorbije 3-4j, ging amper nog weg, dronk ik effectief maanden tot langer dan halfjaar niks alcohol, ik was, ask dan is dronk heel snel zatjes, mr dan in gezelschap, benk doordrinker, mr nooit meer over de limiet gegaan. Ook amper een kater gehad, denk zelfs nooit of moet zijn dat anderen de symptomen van een kater ferm overdrijven. Dus nope, alcohol, nul verslaving.

Cannabis
, sinds mn 18, doorheen de jaren wel gebruikt, roken, cake, vapen, nope totaaaaaal mn ding niet, was wel gieren course, mr bluuh ik word al misselijk vd geur v rook/verbrand.

Dan eigenlijk nooit niks anders dan alcohol gebruikt tot mijn 26 à 27j.
Sinds mn 26j Zolpidem op recept, jaren gebruikt (regel v max 3 achtereen, dit jaren zo kunnen doen)
Sindsdien ook gaan experimenteren met oa, magic truffs, LSD, mdma, GHB, 2cb, 4fa.
Gebruik was eerste jaren heel braaf, tussen mdma, later 4fa zaten maanden tussen.
Dan die 4fa sneller volgend op elkaar gaan gebruiken, nr einde toe (richting de ban) 2wekelijks. Dus ja hier was toch soort v verslaving gecreëerd.

Dan 2 x binnen 3j nierstenen gehad, 1ste maal maar 1 koliek, 2 maal zat ik maan thuis met vele kolieken (meerdere per week, soms meer per dag, de ene al heftiger dan de andere). Zo kwam de Tramadol een kleine overname placeren, pillen werkten te traag, dus kreeg vloeistof (Contramal) en werkte echt wel fijn bij kolieken, en als de pijn echt weg was, bleef er zo'n heerlijk zorgeloos warm deken over je liggen, dus ook beginnen nemen, zonder dat ik pijn had, ook nadat niersteen eruit was. Ik snakte echt nr dat flesje dat daar stond, ik was kei euforisch dat ik nog vol flesje via arts kon bemachtigen (had gelogen dat vorige bijna op was). Dat was op dat moment niets meer of minder dan een verslaving. Even de Tramadol rc O-DSMT geprobeerd, maar nope te veel bijwerkingen. Ook nooit nul intentie gehad om terug Tramadol te bemachtigen. Ik zou het nu ook helemaal niet meer hoeven, bluuh.

Ondertussen was ik voos vd Zolpidem, craving, blackouts, dit gestopt en zo kwam ik vrij snel op de benzo rc's...en oooohja msschn nog wel de grootste duivel op vlak tolerantie en verslaving en de snelheid dat je al met verslaving kan zitten, een slapende duivel. En dan zijn er indd enerzijds de lamleggers n anderzijds de wat meer recreatieve, euforische benzo's...ach beide met hun contra's. Dus ja hier heb ik toch nogal tolerantie opgebouwd, eenmaal als 2 weken zwaar afgekickt, 2 weken zonder benzo's, pure hel, maar blijft vr mij toch een zwak, deze kleine duiveltjes.

En dan laatste 2j andere stim rc's waar 4fma en 6apb toch wel heel vet zijn. En ik 2 weken geleden plots 3mmc nam, kort na 4fma en 6apb n dat de lijn van rustpauzes tussen zeker serotonine en dopamine slurpers, meer n meer vervaagde. Dus een stim verslaving ligt soms toch op de loer. Doordat ik langere periode op ziekenkas heb gestaan bij vorige job, was er ook massa's tijd om al dat spul te testen.
Nu hopelijk, met nieuwe n voorlopig fijne job n collega's, word mn gebruik lekker teruggeschroefd.

Damn wa ne boek weer😂 Jups deels nog zeker door de 4f-mph, 25mg is toch ferm dosiske😛

S
SnuffLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben verslaafd aan A-php.
Heb nu twee weken niet meer gebruikt en denk er elke dag meerdere keren aan.
Heb vandaag 10 gram besteld en een kluis met tijdsslot gekocht. Deze kan tot 6 weken permanent dichtzitten, geen sleutel, geen code.

Met m'n vriendin afgesproken dat er 1 avond per maand 1 gram gebruikt mag worden, dus deze stash zal 10 maanden meegaan.

Alles of niks mentaliteit is moeilijk als verslaafde. Ik vind het fijn dat ik er eerlijk met haar over kon praten en zo tot een compromise zijn gekomen.

Zullen speciale avonden worden die ik zal koesteren. Tolerantie zal nihil zijn. En ik vind dit fijner dan mezelf pijn te doen en nooit meer te gebruiken.

Ja, ik ben verslaafd, maar liever een rem op en occasioneel/gecontroleerd gebruik dan elke dag er grammen zitten door jagen.

Is dat erg om er aan toe te geven? Misschien. Maar het stelt ergens ook gerust. En 1x per maand vind ik nu niet problematisch aangezien ik wel 10g per week gebruikte.

Achja misschien neemt de verslaving de bovenhand en ben ik het nog niet de baas, maar af en toe zou moeten kunnen, nee?

Of maak ik mezelf maar iets wijs.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alles met mate zal wel moeten kunnen denk ik. Maar het is wel jouw zwakte om er dus langer mee door te gaan of meer te gebruiken dan je eigenlijk had gewild.

Ikzelf probeer van slaapmedicatie af te komen. Ik denk dat benzo wel mijn zwakte blijft. Voor mij is het dus beter om het helemaal niet in huis hebben. Ook geen kluis of wat dan ook.

Wel een mooie vraag @De Zandman. Voelt voor mij ook goed om er over te praten.

Verslaving betekent voor mij vooral angst om mijn welzijn en wantrouwen in mijn eigen kunnen als ik het niet gebruik. Als ik wel gebruik, heb ik precies dezelfde gevoelens, omdat ik het zo'n vies spul vind. Het voelt voor mij als een soort ongezonde haat/liefdesverhouding.

Overigens heeft mijn omgeving echt helemaal niets door. Ik kom helemaal niet angstig/gestresst/depri over, geen problemen op welk gebied dan ook. Verslaving kan echt verborgen zijn voor de omgeving. (Ben ik niet trots op hoor).

Maar nu ik het zelf ondervind ben ik anders naar mensen met verslaving gaan kijken. Voorheen was het toch vooral een ver van mijn bed show en had ik bijna de neiging om ze apart onder te brengen in mijn hoofd. "De mensen die de maatschappij niet aan kunnen." Super kort door de bocht. Gelukkig brengt het me in die zin wel dit stukje levenservaring. Het is echt iets heel menselijks.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goed beschreven, @ Gemberthee!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
We zouden er nog een woord aan toe kunnen voegen, inherent aan het woord verslaving.
Dat is het woord: "verloedering"
Verslaving leidt vooral na langere tijd vaak tot verloedering en/of het zich in de goot bevinden.
Het een kan haast niet zonder het andere zou je haast zeggen, toch?
Klik om te vergroten...
Absoluut niet mee eens. Ik heb mezelf nooit verloederd. En ook altijd net zoals @CuriousExplorer gewoon aan het werk gebleven en voor mezelf gezorgd.

Deze twee woorden gaan voor mij dus absoluut niet hand in hand samen.

Wel is ieder persoon en verslaving anders. Dus er zijn ook heus wel mensen voor wie dit wel zo is.

Maar persoonlijk vind ik dit alles behalve een goede woordkeuze.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Verslaving leidt vooral na langere tijd vaak tot verloedering en/of het zich in de goot bevinden.
Klik om te vergroten...
Sorry maar dit ligt aan de keuzes en karakter van een persoon.
Tijdens alcohol en cocaïne verslaving nooit iets verloederd. Altijd blijven werken, doorgaan met bezigheden en altijd in contact gebleven met hen die belangrijk dat waren/zijn.
Ondanks verslaving gewoon functioneren/functioneel dus ik sta ook niet achter de woordkeuze verloedering.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat verloederen geldt niet voor iedereen natuurlijk.
Sommige alcoholisten gaan gewoon naar hun dagelijks werk en verloederen niet.
Daar staat tegenover dat er ook mensen zijn, die wél verloederen en bijna alles kwijt zijn geraakt...
Mijn visie is dus niet dat iedereen die verslaafd is, verloederen of in de goot terecht komt.
Dat heb ik ook nooit zo beweerd.
Ik zeg wél, dat verloedering inherent is mbt verslaving aan alcohol en drugs.
En idd gaat het om maken van keuzes.
Edoch, wie kiest ervoor, om verslaafd te worden?
Wie kiest ervoor om te verloederen?
Niemand.
Dus de zienswijze dat verslaafd en verloederen afhangt van de persoonlijkheid en keuzes maken daarin, daarmee ben ik het niet eens..
Dit k a n je gebeuren.
Het h o e f t niet.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het is in ieder geval zeker iets om bewust mee bezig te zijn vind ik. Dat je jezelf eerlijk kan blijven aankijken: zorg ik nog steeds goed genoeg voor mezelf? Wat heeft mijn lichaam en geest nodig om beter voor mezelf te zorgen? Bij elke verslaafde ligt hierin ruimte voor verbetering uiteraard.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het kardinale punt in deze is dat naarmate de verslaving toeneemt, je de grenzen van goed voor jezelf zorgen, steeds weer verschoven worden.
En dit niet te voordele ...als je maar een voorraadje hebt, zodat je kunt nemen wanneer het je uitkomt!,
En het tandenpoetsen/ een goede maaltijd eten en je goed kleden, dat komt steeds verder in de schaduw te staan, wordt steeds minder belangrijk...want dit kost allemaal geld , en dat geld heb je ergens anders voor nodig!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja in jouw omschrijving ben je inderdaad een stuk verder verwijderd van zelfzorg. Is dat ook bij jou het geval? In dat geval is afkicken hard nodig, met hulp, want dit brengt je helemaal niets. Dat verdien je niet hoor.

Zelfzorg kun je ook zien als emotionele voeding. Op dat gebied zit ik zelf meer zeg maar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
We zouden er nog een woord aan toe kunnen voegen, inherent aan het woord verslaving.
Dat is het woord: "verloedering"
Verslaving leidt vooral na langere tijd vaak tot verloedering en/of het zich in de goot bevinden.
Het een kan haast niet zonder het andere zou je haast zeggen, toch?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."