Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

Wat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

163 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
De Zandman zei:
Opm
Ik ben inderdaad verslaafd, en geweest.
Ik ben nog steeds verslaafd, in mijn geest, maar ik gebruik al vele jaren geen alcohol, weed meer. Ook weet ik helaas hoe oxcycodon smaakt en nog veel beter het effect daarvan.
Alcoholist, dat blijf ik, de rest van mijn leven.
Maar drinken, dat is passé. Al meer dan 20 jaar. Weed al meer dan 15 jaar.
Vanwege pijnlijke operaties leerde ik oxcycodon kennen en dat is geen verhaaltje voor het slapen gaan geweest...
Dus ik weet er wel iets van.
Klik om te vergroten...
Ah thnx voor je antwoord! Ik was even benieuwd: waarom blijf je alcoholist als je al zoveel jaren niet meer drinkt? In je geest zeg je... wat kan ik me daarbij voorstellen?

Ik denk nu alleen maar: wat super knap dat je nu niet meer verslaafd bent! En wat zonde om jezelf dan nog steeds verslaafd te noemen. Maar je hebt daar vast goede redenen voor.
G
GembertheeLid
De Zandman zei:
Antwoord: Ja. Ik kan dat.
Lichamelijk valt te beschrijven als ziek zijn door ontwenning verschijnselen.
Zoals trillen, beven, zweten, spasmen, slapeloosheid, misselijkheid, en diarree
Geestelijk is moeilijker, maar daarvan is te zeggen: cravings, depressie, overgevoeligheid, kuthumeur, kort lontje, en hevige angst, in deze hoek zit je dan.
Klik om te vergroten...
Duidelijk antwoord. Thnx! Dan is het bij mij toch psychisch inderdaad.
v
vaderLid
Gemberthee zei:
Of topic: ik heb wel een leuke tip..zo lang mogelijk een onbeduidend woordje in je hoofd herhalen .. Zoiets als: "de" ofzo. Op die manier ben ik toch een paar keer in slaap gevallen.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar. als je maar niet het woord 'dildo' gaat herhalen. in mijn geval dan. Terwijl ik blijf herhalen en herhalen, langzaamaan in een trance geraak - de twilght zone bereik- ontwaakt spontaan mijn tinitus.
De normaliter verlegen-timide oorsuis krijgt weer eens kapsones, en veranderd in een keihard, repeterend 'POING' geluid. elke 0.4 seconde. Maar ik blijf stug door chanten. Dildo-dildo-dildo-dildo.
poing!- poing!- poing!- poing!
Plotseling het bezef; zit ik in de twilight zone. of slaap ik al? waar ben ik? Ik zie in de verte een tunnel. Allemaal lichten. Het lijkt alsof de tunnel vol staat met vreemde wezens / entiteiten. Rijen dik. Dichterbij komend bemerk ik dat ze eigenlijk wel iets menselijks hebben, kleine mensjes, als kinderen. maar toch , die grote, bijna geheel zwarte, diepliggende ogen , en die spierwitte huid. Allen in een groot zwart glanzend gewaad, met hieronder kleurrijke stoffen, die het onderlijf bedekken. Ze lijken zich voort te bewegen, maar in een heel langzaam tempo, met een vreemd geluid. een kakofonie van enkel 'swoosh' , 'swoosh' 'swoosh'.
De tunnel lijkt te leiden naar een soort van poort. en ik plots zie een mens! een echt mens. Een grote brede man, Is hij de poortwachter? hij gebaart naar me en zegt 'kom, kom. kom'
Ken ik hem? hij lijkt mij wel te kennen; amicaal geleid hij me naar een smal pad., achter een paar hekken.
Hij kijkt naar mijn borstkas. ik krijg door dat ik een soort van ketting draag met een rode kaart met letters/ tekst. 'Le Bateau Records'
Ik zie nu dat hij ook een ketting omheeft, maar met een andere kleur kaart.. 'kom, kom' en de Brede man trekt me mee ,langs de vele rijen met wezens , naar de poort. En plots voel ik het. de energie,
De poort lijkt uit pure energie te bestaan.
Ik wordt naar binnen getrokken/ gezogen. ik zweef.... en op dat moment wordt ik altijd wakker.
En altijd met een vreemd kutgevoel .ik wilde doordromen. gaan met die banaan. maar helaas. de wekker gaat, ik voel me verrot. alsof ik totaal niet geslapen heb. Voel me ineens een oude man. maar ééntje met mooie belevenissen verpakt in mijn dromen, met een nachtmerrie sausje.

On topic: een verslaving heb je voor het leven. ééns een junk, altijd een junk.
Verslavingsgevoeligheid is bij iedereen aanwezig, tegenwoordig aantoonbaar in je genen. Zoek het niet op als je slechte genen hebt.
Afleiding hebben /zoeken is de basis..Energie steken in werken, sport , oude of nieuwe hobbies, en voor de lucky ones, je familie.
De zucht slijt. maar verwacht geen tipping point. die is er wel maar voel je niet. Het verdwijnt nooit helemaal. maar buig die negatieve drive om naar iets waar je positieve energie uit kunt halen.

En hier een link met nuttige info wbt inslapen:

Oefenen Overzicht

Alle (gratis) oefeningen van mentaal vitaal vind je hier. Werk bijvoorbeeld aan je mentale gezondheid, minder stress, beter slapen en minder piekeren.
www.snelbeterinjevel.nl www.snelbeterinjevel.nl
G
GembertheeLid
vader zei:
Herkenbaar. als je maar niet het woord 'dildo' gaat herhalen. in mijn geval dan. Terwijl ik blijf herhalen en herhalen, langzaamaan in een trance geraak - de twilght zone bereik- ontwaakt spontaan mijn tinitus.
De normaliter verlegen-timide oorsuis krijgt weer eens kapsones, en veranderd in een keihard, repeterend 'POING' geluid. elke 0.4 seconde. Maar ik blijf stug door chanten. Dildo-dildo-dildo-dildo.
poing!- poing!- poing!- poing!
Plotseling het bezef; zit ik in de twilight zone. of slaap ik al? waar ben ik? Ik zie in de verte een tunnel. Allemaal lichten. Het lijkt alsof de tunnel vol staat met vreemde wezens / entiteiten. Rijen dik. Dichterbij komend bemerk ik dat ze eigenlijk wel iets menselijks hebben, kleine mensjes, als kinderen. maar toch , die grote, bijna geheel zwarte, diepliggende ogen , en die spierwitte huid. Allen in een groot zwart glanzend gewaad, met hieronder kleurrijke stoffen, die het onderlijf bedekken. Ze lijken zich voort te bewegen, maar in een heel langzaam tempo, met een vreemd geluid. een kakofonie van enkel 'swoosh' , 'swoosh' 'swoosh'.
De tunnel lijkt te leiden naar een soort van poort. en ik plots zie een mens! een echt mens. Een grote brede man, Is hij de poortwachter? hij gebaart naar me en zegt 'kom, kom. kom'
Ken ik hem? hij lijkt mij wel te kennen; amicaal geleid hij me naar een smal pad., achter een paar hekken.
Hij kijkt naar mijn borstkas. ik krijg door dat ik een soort van ketting draag met een rode kaart met letters/ tekst. 'Le Bateau Records'
Ik zie nu dat hij ook een ketting omheeft, maar met een andere kleur kaart.. 'kom, kom' en de Brede man trekt me mee ,langs de vele rijen met wezens , naar de poort. En plots voel ik het. de energie,
De poort lijkt uit pure energie te bestaan.
Ik wordt naar binnen getrokken/ gezogen. ik zweef.... en op dat moment wordt ik altijd wakker.
En altijd met een vreemd kutgevoel .ik wilde doordromen. gaan met die banaan. maar helaas. de wekker gaat, ik voel me verrot. alsof ik totaal niet geslapen heb. Voel me ineens een oude man. maar ééntje met mooie belevenissen verpakt in mijn dromen, met een nachtmerrie sausje.

On topic: een verslaving heb je voor het leven. ééns een junk, altijd een junk.
Verslavingsgevoeligheid is bij iedereen aanwezig, tegenwoordig aantoonbaar in je genen. Zoek het niet op als je slechte genen hebt.
Afleiding hebben /zoeken is de basis..Energie steken in werken, sport , oude of nieuwe hobbies, en voor de lucky ones, je familie.
De zucht slijt. maar verwacht geen tipping point. die is er wel maar voel je niet. Het verdwijnt nooit helemaal. maar buig die negatieve drive om naar iets waar je positieve energie uit kunt halen.

En hier een link met nuttige info wbt inslapen:

Oefenen Overzicht

Alle (gratis) oefeningen van mentaal vitaal vind je hier. Werk bijvoorbeeld aan je mentale gezondheid, minder stress, beter slapen en minder piekeren.
www.snelbeterinjevel.nl www.snelbeterinjevel.nl
Klik om te vergroten...
Dat is nog eens leuk wakker worden :grin: mooi verhaal!

En duidelijke uitleg. Thnx! Ook voor de nuttige link!
L
LucidLucyLid
Verslaafd, of een verslaafde:

Zoals ik het zie: een persoon die niet met gevoelens/emoties om kan gaan, lastige situaties/confrontaties uit de weg gaat of juist bewust opzoekt, slecht grenzen aan kan geven en niet in staat is om te luisteren naar de behoeftes die hun innerlijke kind eigenlijk écht nodig heeft.

De oplossing: drugs! Om al die zaken te dempen. Maar eigenlijk maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
(Overigens kan je hier elke ander obsessief gedrag invullen, gokken, hobbies, sporten, eten, Netflixen, etc.)

En wat begint als een jointje of pilletje voor de lol. Voor iemand die aanleg heeft voor verslaving, wordt dit steeds meer. Meer verschillende drugs, combinaties, etc. Tot je leven nog maar om één ding draait, je volgende fix.

Alles ten doel om maar niet bezig te zijn met jezelf. Om eens alleen te zitten en gevoelens, gevoelens te laten zijn. En om te kijken naar je eigen karakter gebreken. Wat jij beter had kunnen doen.

Want ja, gebruiken en de hele wereld de schuld geven van jouw problemen, dat is veel makkelijker.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat die gevoelens en problemen aangaan misschien toch nog weleens makkelijker kan zijn dan gebruiken.

Oh wat heb ik mezelf veel de nesten in gewerkt. En m'n omgeving kapot gemaakt. Terwijl het aangaan van je verantwoordelijkheden het leven gewoon veel makkelijker en leuker maakt.

Maar daarvoor is eerlijkheid heel belangrijk. En dat vind ik lastig. Gezien ik al sinds m'n 5e levensjaar mezelf anders voordoe, dan ik werkelijk ben. Door pesterijen/trauma's wordt bij veel mensen verslaving getriggerd. (En genetische aanleg en blootstelling aan gebruik speelt ook mee)

Verder is verslaving een ziekte. Een chronische, progressieve, dodelijke ziekte. En er bestaat geen simpel medicijn voor helaas. Wel een simpel programma om clean te blijven.

Chronisch hoef ik denk ik niet uit te leggen.
Progressief betekend dat je steeds verder je grenzen verlegd. Als jong ventje zei ik altijd: 'ik ga nooit roken'.
Kijk waar we geëindigd zijn, het IV spuiten van flakka-achtige substanties. In mijn meest recente terugval wezen de shadowpeople mij de weg naar het dakraam om te vluchten voor de politie (die er helemaal niet was, ik had immers niets illegaal gedaan). Maar ik was bijna geëindigd als een van de mogelijke krantenkoppen 'verward persoon aangehouden op dak van woning' of 'verward persoon overleden na val uit raam'.
En dodelijk.... Tja de keren dat ik door het oog van de naald ben gegaan zijn niet meer op 2 handen te tellen.

Uiteindelijk is voor een verslaafde de drugs nooit het probleem. Het is de oplossing. De problemen zitten veel dieper. En pas als je die aanpakt, wordt het leven beter.

Ik kan hier nog wel even over doorlullen denk ik. Maar ik laat het hierbij.
M
MaddMonkeyLid
De Zandman zei:
Dat verloederen geldt niet voor iedereen natuurlijk.
Sommige alcoholisten gaan gewoon naar hun dagelijks werk en verloederen niet.
Daar staat tegenover dat er ook mensen zijn, die wél verloederen en bijna alles kwijt zijn geraakt...
Mijn visie is dus niet dat iedereen die verslaafd is, verloederen of in de goot terecht komt.
Dat heb ik ook nooit zo beweerd.
Ik zeg wél, dat verloedering inherent is mbt verslaving aan alcohol en drugs.
En idd gaat het om maken van keuzes.
Edoch, wie kiest ervoor, om verslaafd te worden?
Wie kiest ervoor om te verloederen?
Niemand.
Dus de zienswijze dat verslaafd en verloederen afhangt van de persoonlijkheid en keuzes maken daarin, daarmee ben ik het niet eens..
Dit k a n je gebeuren.
Het h o e f t niet.
Klik om te vergroten...
Nja ik vind dat je wel gelijk hebt als je stelt dat er altijd wel iets verloedert door de verslaving. Er is geen verslaving die er niet voor zorgt dat het een negatief effect heeft op iets in je leven.
L
LucidLucyLid
MaddMonkey zei:
Nja ik vind dat je wel gelijk hebt als je stelt dat er altijd wel iets verloedert door de verslaving. Er is geen verslaving die er niet voor zorgt dat het een negatief effect heeft op iets in je leven.
Klik om te vergroten...

Slechts een kwestie van tijd. Of het hebben van blinde vlekken. Maar iemand die verslaafd is, verloedert hoe dan ook iets. Of het nou z'n uiterlijk, normen en waarden, werk, financiën, relaties, of eigen behoeften en zelfliefde is. Naar verloop van tijd gaat er vanzelf iets kapot.

Maar dat heb je vaak niet door. Pas als het te laat is. Ik heb ook nog heel lang 'gefunctioneerd'. Gewoon een baan op HBO niveau etc. Maar mijn omgeving en vooral mijn eigenwaarde en (mentale) gezondheid, heb ik uiteindelijk compleet verwaarloosd.

Maar dat zag ik pas in toen ik een week of 5 clean was + intensieve therapie.

Eigenlijk is dat ook waar de grens van verslaving ligt. Kijk naar sportverslaving bijvoorbeeld.
Sporten is gezond, dus helemaal prima toch. Maar als je 3 keer per dag in de sportschool staat en afspraken afzegt om te sporten. En altijd doorknalt om maar niet met je gevoelens te zitten. Dan is gezond gedrag toch inneens obsessief en dus een verslaving.
D
De ZandmanLid
Teveel sport is ook ongezond....
R
RodgeLid
Mij is tijdens 1 van mijn vele detoxen wel eens verteld dat ook al drink je bv voor het slapen gaan slechts 1 glaasje wijn of bier, maar kan je deze ene niet laten staan je toch verslaafd bent hoe onschuldig en weinig dit ook is. Dat het niet om het middel of de hoeveelheid gaat, maar of je het wel of niet kunt laten. Vind er zelf wel een kern van waarheid in zitten.
S
SnuffLid
Heb ook het gevoel dat er bij de meeste verslaafden onderliggende mentale problemen of trauma's zijn. Denk zelfs de meerderheid van DF en dat doet soms wel pijn om te zien, zeker als je die personen in het echt kent.
D
De ZandmanLid
Iedereen krijgt te maken met trauma's, tegenslagen, narigheid. Ja ik ook.
Het is een grote, nee kardinale fout van mij geweest, om deze ellende te gaan wegdrukken met drugs. Want dan verwerk je niet of nauwelijks.
De meeste mensen gaan niet aan de drugs. ..waarom wij dan wel?
Ik spreek voor mezelf.
Na een heel vette traumatische ervaring kon ik deze domweg niet goed aan.
En dtoen kwamen de drugs per toeval op mijn pad. En ik nam ze. Ja.
Hebben ze mij geholpen? Scheelde het?
Nee. Uiteindelijk niet.
Ze hebben de zaak erger gemaakt, waardoor ik niet alledaagse dingen ben gaan doen....
Zoooo dom geweest. Was ik maar slimmer geweest.
Maar, ik is no use crying abortus spilt Milk, nietwaar.
Aan vroeger, daar hebben we n u niets aan. Nee. Passé!

En nu?
Iedere Kerstmis weer, heb ik het slecht.
En dus echt slecht, geloof me!
Alleen tegenwoordig ga ik daar nuchter doorheen, hoe moeilijk ook....
En verder?
Sommige drugs zal ik mijn verdere leven lang nooooooit meer nemen!
Hooguit heel af en toe een rc. 2fdck, dus. Maar, heel af en toe...
G
GembertheeLid
Iedereen krijgt te maken met trauma tegenslag en narigheid. Precies! Je zou ergens toch denken dat we er dan wel wat beter mee om zouden moeten gaan hè? Ik bedoel niet alleen verslaafden, maar ook de omgeving. Iedereen.

Het schijnt dat met kerst de kalmeringsmiddelen en antidepressiva moeilijk te krijgen is. Je bent er dus zeker niet alleen in.

Wel heel stom vind ik dat eigenlijk. Ikzelf heb gelukkig een fijne associatie met kerst, maar ik vind het bizar dat we zó bezig zijn met een nep plaatje met elkaar staande houden, dat we niet met elkaar kunnen praten over hoe het nou écht gaat.

Mijn ervaring is dat wij mensen het lastig vinden om over pijnlijke emoties te praten. Zowel die van onszelf als die van een ander. Je kan er zo van schrikken, omdat er écht fysieke pijn voelbaar is en, wanneer het echt heel heftig is, er gedachten kunnen zijn dat je het leven niet meer waard vindt. Dus natuurlijk proberen we ons ervoor te beschermen. Dat is een logische reactie.

Ikzelf probeer in elk geval niet te streng te zijn voor mezelf. Ik ben ergens heel erg van geschrokken. En die schrik bleef vet lang in mijn lijf rondhangen. Mijn lijf kon het niet ontladen. Zo is het gegaan. En nu vandaag de dag is het weer anders dan toen.

Het zou fijn zijn als iedereen zich er ten diepste van bewust is dat gevoelens niet blijvend zijn. Zodat we een beetje meer woorden kunnen geven aan wat ons pijn doet en we de pijn beter kunnen dragen als iets dat bij ons hoort of een ander ermee kunnen steunen.
D
De ZandmanLid
Gevoelens niet blijvend??
Ik draag al 40 jaar een gebeurtenis mee, die qua gevoelens niets verandert. Nooit is veranderd...
40 jaar geleden (41 om precies te zijn) stortte mijn leven in elkaar.
Daar ben ik nooit overheen gekomen, dat trauma is als een molensteen om mijn nek.
Het heeft voor hele bizarre toestanden geleid en ik neem het trauma mee straks de oven in....
Dat gevoel van enorm verdriet, pijn en ellende het is blijvend.
Jammer maar helaas.
En ja, dit feit vond plaats op 22 december 1980, om ca. 20.00 uur, in... Maastricht.
Maastrichterbrugstraat 22.
Ja. In mijn geheugen gebrand. Vaak zijn het de nachtmerries daarover die mij op pijnlijke wijze weer wakker schudden.
Iedere keer weer. Best wel vaak trouwens maar nu in december veeel te vaak.. bah. Misère beaucoup!

En nou moeten we allemaal " vrede op aarde" en "heb uw naasten lief" gaan spelen enkele dagen later. Dit gaat hem niet worden voor mij. Nee.
Pais en vree?
Wel, dat zit er voor mij dus echt niet in!

Laat het maar gauw januari zijn. april is nog beter...
Ik kan haast niet wachten!!
G
GembertheeLid
De Zandman zei:
Gevoelens niet blijvend??
Ik draag al 40 jaar een gebeurtenis mee, die qua gevoelens niets verandert. Nooit is veranderd...
40 jaar geleden (41 om precies te zijn) stortte mijn leven in elkaar.
Daar ben ik nooit overheen gekomen, dat trauma is als een molensteen om mijn nek.
Het heeft voor hele bizarre toestanden geleid en ik neem het trauma mee straks de oven in....
Dat gevoel van enorm verdriet, pijn en ellende het is blijvend.
Jammer maar helaas.
En ja, dit feit vond plaats op 22 december 1980, om ca. 20.00 uur, in... Maastricht.
Maastrichterbrugstraat 22.
Ja. In mijn geheugen gebrand. Vaak zijn het de nachtmerries daarover die mij op pijnlijke wijze weer wakker schudden.
Iedere keer weer. Best wel vaak trouwens maar nu in december veeel te vaak.. bah. Misère beaucoup!

En nou moeten we allemaal " vrede op aarde" en "heb uw naasten lief" gaan spelen enkele dagen later. Dit gaat hem niet worden voor mij. Nee.
Pais en vree?
Wel, dat zit er voor mij dus echt niet in!

Laat het maar gauw januari zijn. april is nog beter...
Ik kan haast niet wachten!!
Klik om te vergroten...
Ai!! Dat spijt me :(.
G
GembertheeLid
Ik wil nog zeggen dat ik er niet mee bedoelde dat de gevoelens helemaal kunnen verdwijnen. Dat kan helemaal niet. Zeker niet bij zulk heftig trauma als wat jij omschrijft @De Zandman. Voor mij geldt dat ik me niet constant zo voel als toen. (En dat bewustzijn is helpend om met de emoties om te kunnen gaan. Althans voor mij werkt dat zo.) Dat wilde ik nog zeggen uit respect voor jouw gevoelens en voor je trauma.
B
Brakka MangLid
Its quit simpel....als je afhankelijk bent van een middel om -normaal te functioneren even je verslaafd. De gevolgen ermee gepaard gaan verschillen per middel maar definiëren niet.of je verslaafd bent of niet.
B
BlyatmanLid
Broodje saté zei:
Heb ook het gevoel dat er bij de meeste verslaafden onderliggende mentale problemen of trauma's zijn. Denk zelfs de meerderheid van DF en dat doet soms wel pijn om te zien, zeker als je die personen in het echt kent.
Klik om te vergroten...
99% die aan drugs gaat heeft bewust of onbewust een mentale situatie die erkend of verdrongen is. En daarnaast is verslaving genetisch bepaald. De één triggert het en de ander niet.
L
LucidLucyLid
Interessante discussie die hier op gang komt.

@De Zandman heftig en pijnlijk hoe je dat omschrijft. Lijkt me zwaar om die last te dragen en geen uitzicht te hebben op verlichting.
Ik ben er zelf van overtuigd dat trauma's e.d. vroeg of laat op een manier wel verwerkt kunnen worden. Maar ik kan natuurlijk niet voor jou spreken.

Het vergt wel veel zelfonderzoek, mindfulness en dergelijke zaken om over lastige situaties heen te komen. En dan nog zal het misschien nooit verdwijnen. Alhoewel misschien wel op een andere manier ervaren. Als meer observerend toeschouwer zonder oordeel. Ipv dat de emoties of gebeurtenissen je overmannen.

Nogmaals, alle respect voor wat je hebt meegemaakt en ik kan niet voor jou spreken. Maar ik gun het je wel om er ooit verlichting in te krijgen op een gezonde manier.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord. Zijn natuurlijk geen eenvoudige onderwerpen en ik kan helaas geen lichaamstaal toevoegen op een forum. Maar het is niet bedoeld als advies ofzo, meer als mijn kijk op mijn eigen belevenissen in het leven.
M
MaddMonkeyLid
Broodje saté zei:
Heb ook het gevoel dat er bij de meeste verslaafden onderliggende mentale problemen of trauma's zijn.
Klik om te vergroten...
Dat is een feit.
D
De ZandmanLid
Gemberthee zei:
Kunnen jullie het psychische stuk wel goed onderscheiden van echt lichamelijke onthoudingsverschijnselen?
Klik om te vergroten...
Antwoord: Ja. Ik kan dat.
Lichamelijk valt te beschrijven als ziek zijn door ontwenning verschijnselen.
Zoals trillen, beven, zweten, spasmen, slapeloosheid, misselijkheid, en diarree
Geestelijk is moeilijker, maar daarvan is te zeggen: cravings, depressie, overgevoeligheid, kuthumeur, kort lontje, en hevige angst, in deze hoek zit je dan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."