Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

Wat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

163 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gemberthee zei:
Is dat ook bij jou het geval?
Klik om te vergroten...
Nee hoor, niet op mij van toepassing gelukkig
Ik gebruik nog maar zeer zelden drugs die mij niet zijn voorgeschreven.
Ik gaf alleen maar een traject van verloederen aan.
Ik heb wel mensen gezien die al heel aardig op weg waren in dat verloederingstraject....weggerotte tanden, kapotte kleding....
aan deze mensen werd weleens kleding gegeven, die achtergebleven was van medeclienten, die uit de kliniek weggevlucht waren.
deze mensen gingen dus terug de maalstroom van verslaving ( aan smack) in...zo sterk was hun zucht naar deze drug!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Nee hoor, niet op mij van toepassing gelukkig
Ik gebruik nog maar zeer zelden drugs die mij niet zijn voorgeschreven.
Ik gaf alleen maar een traject van verloederen aan.
Ik heb wel mensen gezien die al heel aardig op weg waren in dat verloederingstraject....weggerotte tanden, kapotte kleding....
aan deze mensen werd weleens kleding gegeven, die achtergebleven was van medeclienten, die uit de kliniek weggevlucht waren.
deze mensen gingen dus terug de maalstroom van verslaving ( aan smack) in...zo sterk was hun zucht naar deze drug!
Klik om te vergroten...
Ah zo. Gelukkig jij niet dus. Goedzo! Ja dat is heel heftig zeg. Dat is echt de donkere kant van de mens eigenlijk. Ik weet het niet precies, maar ik denk dat de meeste hier wel een stuk betere zelfzorg hebben.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je jezelf in een toestand van zoals ik heb aangegeven, bevindt, dan heb je geen telefoon meer...want deze is allang verpatst...
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Als je jezelf in een toestand van zoals ik heb aangegeven, bevindt, dan heb je geen telefoon meer...want deze is allang verpatst...
Klik om te vergroten...
Dit zijn aannames, stop eens met aannames en continue alles deduceren en over één kam scheren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gevoelens niet blijvend??
Ik draag al 40 jaar een gebeurtenis mee, die qua gevoelens niets verandert. Nooit is veranderd...
40 jaar geleden (41 om precies te zijn) stortte mijn leven in elkaar.
Daar ben ik nooit overheen gekomen, dat trauma is als een molensteen om mijn nek.
Het heeft voor hele bizarre toestanden geleid en ik neem het trauma mee straks de oven in....
Dat gevoel van enorm verdriet, pijn en ellende het is blijvend.
Jammer maar helaas.
En ja, dit feit vond plaats op 22 december 1980, om ca. 20.00 uur, in... Maastricht.
Maastrichterbrugstraat 22.
Ja. In mijn geheugen gebrand. Vaak zijn het de nachtmerries daarover die mij op pijnlijke wijze weer wakker schudden.
Iedere keer weer. Best wel vaak trouwens maar nu in december veeel te vaak.. bah. Misère beaucoup!

En nou moeten we allemaal " vrede op aarde" en "heb uw naasten lief" gaan spelen enkele dagen later. Dit gaat hem niet worden voor mij. Nee.
Pais en vree?
Wel, dat zit er voor mij dus echt niet in!

Laat het maar gauw januari zijn. april is nog beter...
Ik kan haast niet wachten!!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Gevoelens niet blijvend??
Ik draag al 40 jaar een gebeurtenis mee, die qua gevoelens niets verandert. Nooit is veranderd...
40 jaar geleden (41 om precies te zijn) stortte mijn leven in elkaar.
Daar ben ik nooit overheen gekomen, dat trauma is als een molensteen om mijn nek.
Het heeft voor hele bizarre toestanden geleid en ik neem het trauma mee straks de oven in....
Dat gevoel van enorm verdriet, pijn en ellende het is blijvend.
Jammer maar helaas.
En ja, dit feit vond plaats op 22 december 1980, om ca. 20.00 uur, in... Maastricht.
Maastrichterbrugstraat 22.
Ja. In mijn geheugen gebrand. Vaak zijn het de nachtmerries daarover die mij op pijnlijke wijze weer wakker schudden.
Iedere keer weer. Best wel vaak trouwens maar nu in december veeel te vaak.. bah. Misère beaucoup!

En nou moeten we allemaal " vrede op aarde" en "heb uw naasten lief" gaan spelen enkele dagen later. Dit gaat hem niet worden voor mij. Nee.
Pais en vree?
Wel, dat zit er voor mij dus echt niet in!

Laat het maar gauw januari zijn. april is nog beter...
Ik kan haast niet wachten!!
Klik om te vergroten...
Ai!! Dat spijt me :(.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik wil nog zeggen dat ik er niet mee bedoelde dat de gevoelens helemaal kunnen verdwijnen. Dat kan helemaal niet. Zeker niet bij zulk heftig trauma als wat jij omschrijft @De Zandman. Voor mij geldt dat ik me niet constant zo voel als toen. (En dat bewustzijn is helpend om met de emoties om te kunnen gaan. Althans voor mij werkt dat zo.) Dat wilde ik nog zeggen uit respect voor jouw gevoelens en voor je trauma.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#8
Its quit simpel....als je afhankelijk bent van een middel om -normaal te functioneren even je verslaafd. De gevolgen ermee gepaard gaan verschillen per middel maar definiëren niet.of je verslaafd bent of niet.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Broodje saté zei:
Heb ook het gevoel dat er bij de meeste verslaafden onderliggende mentale problemen of trauma's zijn. Denk zelfs de meerderheid van DF en dat doet soms wel pijn om te zien, zeker als je die personen in het echt kent.
Klik om te vergroten...
99% die aan drugs gaat heeft bewust of onbewust een mentale situatie die erkend of verdrongen is. En daarnaast is verslaving genetisch bepaald. De één triggert het en de ander niet.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Interessante discussie die hier op gang komt.

@De Zandman heftig en pijnlijk hoe je dat omschrijft. Lijkt me zwaar om die last te dragen en geen uitzicht te hebben op verlichting.
Ik ben er zelf van overtuigd dat trauma's e.d. vroeg of laat op een manier wel verwerkt kunnen worden. Maar ik kan natuurlijk niet voor jou spreken.

Het vergt wel veel zelfonderzoek, mindfulness en dergelijke zaken om over lastige situaties heen te komen. En dan nog zal het misschien nooit verdwijnen. Alhoewel misschien wel op een andere manier ervaren. Als meer observerend toeschouwer zonder oordeel. Ipv dat de emoties of gebeurtenissen je overmannen.

Nogmaals, alle respect voor wat je hebt meegemaakt en ik kan niet voor jou spreken. Maar ik gun het je wel om er ooit verlichting in te krijgen op een gezonde manier.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord. Zijn natuurlijk geen eenvoudige onderwerpen en ik kan helaas geen lichaamstaal toevoegen op een forum. Maar het is niet bedoeld als advies ofzo, meer als mijn kijk op mijn eigen belevenissen in het leven.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Broodje saté zei:
Heb ook het gevoel dat er bij de meeste verslaafden onderliggende mentale problemen of trauma's zijn.
Klik om te vergroten...
Dat is een feit.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Interessante discussie die hier op gang komt.

@De Zandman heftig en pijnlijk hoe je dat omschrijft. Lijkt me zwaar om die last te dragen en geen uitzicht te hebben op verlichting.
Ik ben er zelf van overtuigd dat trauma's e.d. vroeg of laat op een manier wel verwerkt kunnen worden. Maar ik kan natuurlijk niet voor jou spreken.

Het vergt wel veel zelfonderzoek, mindfulness en dergelijke zaken om over lastige situaties heen te komen. En dan nog zal het misschien nooit verdwijnen. Alhoewel misschien wel op een andere manier ervaren. Als meer observerend toeschouwer zonder oordeel. Ipv dat de emoties of gebeurtenissen je overmannen.

Nogmaals, alle respect voor wat je hebt meegemaakt en ik kan niet voor jou spreken. Maar ik gun het je wel om er ooit verlichting in te krijgen op een gezonde manier.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord. Zijn natuurlijk geen eenvoudige onderwerpen en ik kan helaas geen lichaamstaal toevoegen op een forum. Maar het is niet bedoeld als advies ofzo, meer als mijn kijk op mijn eigen belevenissen in het leven.
Klik om te vergroten...
Heel mooi verwoord. Dit is ook wat ik bedoelde/ mijn intenties en gedachten.

Verder ook heel heldere uitspraken van de rest van de leden. Dit topic ervaar ik als confronterend én helpend. Thnx!
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kan niet meer mijn doordeweeks stress kwijt door manieren buiten een drugs weekend om vaak dus een nuchter weekend alleen het weekend gebruik is mij al 7 jaar niet gelukt om niet meer te doen op een tiental na. Das gewoon verslaaafd .
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
In dit geval kan je spreken over een geestelijke afhankelijkheid.
Lichamelijk lijkt me dit geen verslaving, maar als je niet goed functioneert zonder dat glas, dan is er inderdaad wel sprake van een verslaving. De hoeveelheid doet er minder toe.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor mij is verslaving tegen mijn wil en beter weten in toch iets gebruiken. Waarvan ik van te voren al weet dat het niet goed gaat aflopen, als in: meer nadelen dan voordelen.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Rodge zei:
Mij is tijdens 1 van mijn vele detoxen wel eens verteld dat ook al drink je bv voor het slapen gaan slechts 1 glaasje wijn of bier, maar kan je deze ene niet laten staan je toch verslaafd bent hoe onschuldig en weinig dit ook is. Dat het niet om het middel of de hoeveelheid gaat, maar of je het wel of niet kunt laten. Vind er zelf wel een kern van waarheid in zitten.
Klik om te vergroten...
Ja ik ook wel.
Dan heb je gewenste verslavingen en ongewenste. De bekende runnershigh is een goed voorbeeld van een gezonde scoring naar de begeerde stofjes. maar vind dit wel discutabel. De maatschappij drukt haar stempel op welke verslaving gezond of oké is. De ironie hiervan is mij wel duidelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bestaat dit, een zgn. Gezond gebruik van drugs?
Ik leg de verschillende vormen meer uit als : gebruik, waarbij er zogezegd sprake is van zo af en toe, waarbij er ( nog) geen hunkeren is naar opnieuw en meer.
Daarnaast bestaat er misbruik, en hierbij denk ik echt aan een hunkeren naar opnieuw, steeds meer, waarbij vaak er een (te) hoge belasting van het lichaam plaatsvindt, ( ongezond gebruiken) en we dus echt van een verslaving kunnen spreken.
Moet een verslaving altijd worden aangepakt?
Ik denk het wel, ook al omdat er verloedering op de loer ligt, naast grotere schade voor de gezondheid. Zoals in de post hierboven ook genoemd is in andere setting en woorden.
Soms functioneert men zelfs met een verslaving nog altijd goed, maar blijft dat met de tijd ook zo ? Ik denk uiteindelij
niet. Is er iets mis met zo af en toe?
Zolang dit zo blijft, m.i. niet.
Een gewenste verslaving zie ik niet vwb het gebruik van middelen aangaat...
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Ik leg de verschillende vormen meer uit als : gebruik, waarbij er zogezegd sprake is van zo af en toe, waarbij er ( nog) geen hunkeren is naar opnieuw en meer.
Daarnaast bestaat er misbruik
Klik om te vergroten...
Ook goed verwoord :thumbsup:
Alleen die 'zo af en toe' word weleens heel breed geïnterpreteerd.
Ik vind het gebrek aan onderwijs enorm achterhaald hierin. Hoe bestaat het dat hier geen aandacht aan word besteed. Grote gemiste kans imo.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zijn mensen die verslaafd zijn allemaal ongelukkig?
Voelen deze zich incompleet?
Dat weet ik niet maar deze stelling is interessant!
Hier moet ik eens even over nadenken....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op mijn middelbare school werd wel degelijk over drugs gesproken, maar meer oppervlakkig, maar ja toen waren we dertien of veertien jaar oud....en er werd toch al geblowd in die klas. Dat weet ik nog wel. ..
Met zo af en toe bedoel ik dat er van dat gebruik geen schade optreedt.
Zoals 1 x per drie maanden mdma, of iets in deze richting.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."