#1
Petje af! @Klaasvaak91
Geen woorden maar daden. Hou dit vast💪🏻
Geen woorden maar daden. Hou dit vast💪🏻
Niks boeit me ,het werk steekt ook zwaar tegen … vissen is een hobby van me maar ook altijd blowen als ik dat deed ik sleutel ook graag maar ook altijd met joints erbij heb vandaag wel men grasmachine onderhoud gegeven en dat was wel een leuk uurtje …
Je hebt zeker een punt . Maar je moet het mentaal wel kunnen ik was (ben) nochtans een levenslustig persoon niemand kreeg (krijgt) mij klein maar ik zo voel ik me wel de laatste tijd klein !Ja alles is een keuze en de situatie waarin je nu zit moet je accepteren.
Het gevoel wat je nu hebt is goed. Het leven ervaren/zien als in is dit het nou.
Je hebt "alles" bereikt wat je wil en nu.... En nu kijken wat je echt wil en naar wat je wel allemaal kan en hebt. Je bent geen slachtoffer.
Zoek een nieuwe hobby (ga een taal leren of een instrument leren bespelen of opzoek naar je passie's en dromen). Denk daar gewoon eens over na. Of ga een leuke workshop volgen. Ga iets doen ipv weg kwijnen in zelfmedelijden 😁
Jij maakt jou eigen leven 🥳🥳🥳
Ook jij hebt een punt toen ik blowde kon ik het allemaal veel beter aan want ik had mijn ontsnapping de wiet in mijn geval hoe hard de dag ook was savonds had ik mijn joint en dan was voor mij alles goed en kon ik het relativeren en loslaten nu blijft het allemaal hangen ik kan het niet loslaten en de stress en slechte gevoelens hopen zich op ….Zoals ik je laatste berichten lees, zit het werk wat je nu doet je zwaar in de weg. Je geeft aan geen tijd en ruimte te voelen voor ontspanning. En alles was er overblijft gaat er weg aan renovaties.
Dat is wat ik eruit begreep in elk geval.
Ik zie hier wel twee belangrijke dingen in terugkomen: je hebt teveel hooi op je vork en/of je doet werk dat niet bij je past.
Stoppen met gebruiken brengt soms rigoreuze veranderingen met zich mee waarbij je vaak je leven anders moet gaan inrichten om het aangenaam te maken.
Het kan nu misschien voelen alsof alles MOET. Maar is dat ook zo?
Kan je bepaalde dingen niet uitstellen of op een lager pitje zetten zodat er wèl ruimte komt voor de rust die je klaarblijkelijk keihard nodig hebt?
Kan je ergens je prioriteiten niet anders stellen en andere keuzes maken?
Je kan de drugs wegnemen, maar daarmee verdwijnen nog niet de redenen waarom je zoveel gebruikte 🤷♂️
Men kan jou alleen klein krijgen als je je groot houdt. Wees gewoon jezelf. Hoef je je niet groot te houden en kan niemand je wat maken. 😘Je hebt zeker een punt . Maar je moet het mentaal wel kunnen ik was (ben) nochtans een levenslustig persoon niemand kreeg (krijgt) mij klein maar ik zo voel ik me wel de laatste tijd klein !
Ook jij hebt een punt toen ik blowde kon ik het allemaal veel beter aan want ik had mijn ontsnapping de wiet in mijn geval hoe hard de dag ook was savonds had ik mijn joint en dan was voor mij alles goed en kon ik het relativeren en loslaten nu blijft het allemaal hangen ik kan het niet loslaten en de stress en slechte gevoelens hopen zich op ….
Ja maar.....Je moet het willen... Je kan alles. 😁 En het brein is super maakbaar.Je hebt zeker een punt . Maar je moet het mentaal wel kunnen ik was (ben) nochtans een levenslustig persoon niemand kreeg (krijgt) mij klein maar ik zo voel ik me wel de laatste tijd klein !
Same.Uit mijn ervaring 'met wiet dan' hoeft dit niet zo te zijn. Ik was vroeger jaren 'verslaafd' aan wiet... toen ik besloten had te kappen ermee ben ik na een jaartje terug gaan blowen, en dit heeft niet als gevolg gehad dat ik meteen weer dagelijks blow. Ik blow zéér bewust en gecontroleerd nu, heb ook geen behoefte meer om elke dag een wietroes te ervaren. Op deze manier is het fijn en ik heb geen hunker naar wiet. Dus ik noem mezelf totaal niet verslaafd meer.
Same.
Er wordt hier geregeld nogal stellig beweerd "eens verslaafd is altijd verslaafd". Ik denk dat dat niet per se zo is. Ook ik heb jarenlang af en aan wiet gebruikt, maar leek toen nog niet écht over mijn verslaving heen te zijn. Zelfs toen ik maandenlang niet gebruikte, was er geregeld de "craving" (ik weet niet of je dit zo kunt noemen bij wiet?) naar wiet roken. Maar toen kwam er dik 1,5 jaar geleden een moment dat het gewoon klaar was. Geen moeite om te stoppen, geen "cravings", geen wachten tot ik weer kon/mocht. Het was gewoon klaar. Tot op de dag van vandaag niet weer gebruikt en geen behoefte aan.
Nu is dat dan wiet en denk ik dat je dit niet zomaar 1 op 1 kunt vergelijken met elke andere verslaving, maar toch denk ik dat niet zomaar over de gehele linie gezegd kan worden: "eens verslaafd, altijd verslaafd". Alleen ikzelf ben er al het bewijs voor dat dit niet waar is en jij dus ook en waarschijnlijk velen met ons.
Ik denk ook dat diezelfde gedachte "eens verslaafd, altijd verslaafd" en het rotsvaste geloof hierin, bijdraagt aan het niet echt los kunnen komen van een verslaving. Het is namelijk een geestelijk iets. Wat je gelooft wordt je werkelijkheid. Natuurlijk is dit wel wat simplistisch gesteld, maar imo is dit in de kern toch waar. Ik ben van mening dat als je écht gelooft: "ik ben klaar met dit gebruik", dat je gedachten vanaf dan ook geïnstrueerd zijn door deze overtuiging. Dan bedoel ik niet dat je simpelweg tegen jezelf zegt: "ik ben klaar met dit gebruik". Je kunt het niet afdwingen op die manier. Maar er kan een moment komen waarop je weet dat iets je niet meer dient. Dat datgene je tegenhoudt in het pad van ontwikkeling waar je op zit en dat je dán de keuze maakt om er klaar mee te zijn. Al wordt de keuze eigenlijk voor je gemaakt.
Haha ja staat me ook vaag bij.En als je weer een jointje zou roken?
Enfin we hebben dit gesprek al eerder gevoerd denk ik. Ik val in herhaling haha 😂
Nvm
Helemaal mee eens, zelfde gaat voor mij ook op met speedgebruik... was ik verslaafd? Misschien wel, ik gebruikte vroeger als 17/18jarige om de 2 dagen speed voor een geruime tijd. Ook in 1 klap mee gestopt... later sporadisch zeker nog speed gebruikt, zelfs vorig jaar nog... nooit nog behoefte gehad om het meer te gaan doen en zal ik ook nooit nog hebben.Same.
Er wordt hier geregeld nogal stellig beweerd "eens verslaafd is altijd verslaafd". Ik denk dat dat niet per se zo is. Ook ik heb jarenlang af en aan wiet gebruikt, maar leek toen nog niet écht over mijn verslaving heen te zijn. Zelfs toen ik maandenlang niet gebruikte, was er geregeld de "craving" (ik weet niet of je dit zo kunt noemen bij wiet?) naar wiet roken. Maar toen kwam er dik 1,5 jaar geleden een moment dat het gewoon klaar was. Geen moeite om te stoppen, geen "cravings", geen wachten tot ik weer kon/mocht. Het was gewoon klaar. Tot op de dag van vandaag niet weer gebruikt en geen behoefte aan.
Nu is dat dan wiet en denk ik dat je dit niet zomaar 1 op 1 kunt vergelijken met elke andere verslaving, maar toch denk ik dat niet zomaar over de gehele linie gezegd kan worden: "eens verslaafd, altijd verslaafd". Alleen ikzelf ben er al het bewijs voor dat dit niet waar is en jij dus ook en waarschijnlijk velen met ons.
Ik denk ook dat diezelfde gedachte "eens verslaafd, altijd verslaafd" en het rotsvaste geloof hierin, bijdraagt aan het niet echt los kunnen komen van een verslaving. Het is namelijk een geestelijk iets. Wat je gelooft wordt je werkelijkheid. Natuurlijk is dit wel wat simplistisch gesteld, maar imo is dit in de kern toch waar. Ik ben van mening dat als je écht gelooft: "ik ben klaar met dit gebruik", dat je gedachten vanaf dan ook geïnstrueerd zijn door deze overtuiging. Dan bedoel ik niet dat je simpelweg tegen jezelf zegt: "ik ben klaar met dit gebruik". Je kunt het niet afdwingen op die manier. Maar er kan een moment komen waarop je weet dat iets je niet meer dient. Dat datgene je tegenhoudt in het pad van ontwikkeling waar je op zit en dat je dán de keuze maakt om er klaar mee te zijn. Al wordt de keuze eigenlijk voor je gemaakt.
Haha ja staat me ook vaag bij.![]()
Ik heb een paar maanden na mijn initiële stoppen toen een maat langskwam en hij ging blowen meegeblowd om te zien hoe dat zou gaan (ik had er geen zin in, terwijl ik dat eerst altijd wel had) en toen ik dat deed kwam de bevestiging: nee, ik wil dit niet meer, ik wil niet meer vaag zijn.
Wellicht niet altijd en met alle middelen handig om zo'n bevestiging proberen te krijgen.
Helemaal mee eens, zelfde gaat voor mij ook op met speedgebruik... was ik verslaafd? Misschien wel, ik gebruikte vroeger als 17/18jarige om de 2 dagen speed voor een geruime tijd. Ook in 1 klap mee gestopt... later sporadisch zeker nog speed gebruikt, zelfs vorig jaar nog... nooit nog behoefte gehad om het meer te gaan doen en zal ik ook nooit nog hebben.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."