Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe verslavend zijn benzo's nu echt?

Hoe verslavend zijn benzo's nu echt?

99 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voor mij was het grootste probleem met Benzo’s de lichamelijke afhankelijkheid. Die treedt al op bij een paar weken dagelijks gebruik. Ik heb ze veel onregelmatig genomen na stimulantengebruik en twee periodes van voorgeschreven dagelijks gebruik gehad waarin ik er op een gegeven moment niet meer zonder kon. Als ik dan mijn Benzo’s niet nam dan sliep ik slecht en was ik angstig om niets. Cravings heb ik nooit gehad maar binnen een paar weken werden ze wel noodzakelijk om me enigszins normaal te kunnen voelen, en dat is ook verslaving - lichamelijk.

Eenmaal gevangen genomen door de Benzo’s was het erg moeilijk om er weer vanaf te komen, en dit gecombineerd met dat ik me “gewoon relaxed” voelde als ik ze nam (dwz het voelde niet echt als onder invloed zijn, en het was een heel gemakkelijke manier van ontspannen bij stress) is toch wel heel gevaarlijk. Veel mensen hebben onder Benzo’s niet door hoe zwaar ze onder invloed zijn met alle risico’s van dien. Plus ik heb hier vaker posts gezien van mensen die de ontwenning weer op gingen vangen met Benzo’s en zo alleen maar verder verslaafd raakten. De ontwenning kan bij langdurig gebriuk van hoge doseringen dodelijk zijn, dus het is nog best gevaarlijk ook. Ik zou alleen nog een enkele dosis willen als ik geopereerd moet worden want dat is voor mij een hel, maar anders echt nooit meer.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste mede psychonauten.

Ik wil eens polsen of benzodiazepinen nu echt zo verslavend zijn als wordt beweert.

Eventjes geleden vroeg iemand op dit forum of xanax een goed idee is bij angstaanvallan. Ik heb hem geantwoord dat xanax angstaanvallen onderdrukt maar niet geneest, het zal hem in de toekomst niet beschermen tegen nieuwe aanvallen. Maar persoonlijk vind ik dat toch een uitstekend middel om die aanvallen te onderdrukken.

Ikzelf ben ook patient in de psychiatrie en ervaar psychotische angstaanvallen, daarom heb ik een pillendoosje in de vorm van een sleutelhanger. Daar zit xanax in en ik heb dat heel de tijd op zak. Als ik op mijn werk of zo een aanval krijg is dat voor mij een uitstekende manier om er eentje slikken en verder te gaan met de orde van de dag.

Maar verschillende mensen begonnen te waarschuwen voor de verslavende werking en zeiden dat hij er een probleem mee zal bij krijgen als hij dat begint in te nemen. Persoonlijk ervaar ik dat helemaal niet. Ik neem dat al jaren en van verslavend effect is bij mij geen sprake, ik kan gemakkelijk weken tot zelfs maanden zonder zolang ik geen aanval krijg.

Het is zelfs zo dat een psychiater mij in het verleden maandenlang uni-tranxene heeft voorgeschreven en ik nam dat dagelijks in. Later bij een andere psychiater werd dat stop gezet en ik had geen enkele moeite om dat te laten.

Ik heb ook een alcoholverslaving en ben al een aantal keer in opname geweest. Nooit ben ik daar ook maar 1 keer iemand tegen gekomen die daar zat voor benzo's. 1 keer was er op de afdeling een huisdokter die verslaafd was aan zolpidem maar van de 10tallen verslaafden die ik ooit gekend heb is er niet 1 die aan de xanax hing of zo.

Dus als patient die xanax als indien nodig gebruikt heb ik helemaal niet de indruk dat dat echt verslavend is.

Ik wil ook de beweringen van die die anders zeggen niet zomaar naast mij neer leggen als nonsens. Ik geloof wel dat er iets van aan is al ervaar ik dat helemaal niet.

Dus zou ik wel eens willen polsen op dit forum of er mensen zijn hier die er echt aan verslaafd zijn. Dan bedoel ik dat ze geen dag zonder kunnen en hevige cravings ervaren door die benzo's. Of is het allemaal wat overroepen en zijn benzo's best wel safe als medicijn?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een benzodiazepine is een veilig medicijn voor iemand die het nodig heeft.
Iemand met angststoornissen of bepaalde aandoeningen.

Maar het is een verslavend middel.
Je bent psychiatrisch patient.
Dan zullen ze jou wel al op de gevaren gewezen hebben.
Zelf onlangs in opname geweest en benzodiazepines raadden ze daar ten strengste af en gaan ze ook niet geven als het totaal niet nodig is.
Ik kreeg een benzodiazepine voor nachtelijke pijnen.
Heb me snel laten vangen aan dagelijks gebruik.
In combinatie met RC benzos kon ik al snel niet meer functioneren zonder een bepaalde dosering.

Al na enkele weken gebruik kan je last hebben van onwenningsverschijnselen bij het staken van gebruik.
Bij mensen die maanden of jaren deze middelen gebruiken is stoppen zelfs levensgevaarlijk en moet er afgebouwt worden.
Het is dus degelijk een verslavend middel.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#4
PsyTekz zei:
Een benzodiazepine is een veilig medicijn voor iemand die het nodig heeft.
Iemand met angststoornissen of bepaalde aandoeningen.

Maar het is een verslavend middel.
Je bent psychiatrisch patient.
Dan zullen ze jou wel al op de gevaren gewezen hebben.
Zelf onlangs in opname geweest en benzodiazepines raadden ze daar ten strengste af en gaan ze ook niet geven als het totaal niet nodig is.
Ik kreeg een benzodiazepine voor nachtelijke pijnen.
Heb me snel laten vangen aan dagelijks gebruik.
In combinatie met RC benzos kon ik al snel niet meer functioneren zonder een bepaalde dosering.

Al na enkele weken gebruik kan je last hebben van onwenningsverschijnselen bij het staken van gebruik.
Bij mensen die maanden of jaren deze middelen gebruiken is stoppen zelfs levensgevaarlijk en moet er afgebouwt worden.
Het is dus degelijk een verslavend middel.
Klik om te vergroten...
Je liet je vangen aan dageliks gebruik, maar was dat omdat je je aandoening wilde controleren of omdat je er craving naar kreeg?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless : benzo afkick is in vergelijking met alcohol ontwenningsverschijnselen veel gemener en ook veel zwaarder.
Dat kan ik helaas uit eigen ervaring zeggen.
Benzo ontwenning duurt veel langer, en je voelt het tot in je tenen, die ontwenningsverschijnselen.
Ik heb er ongeveer 8 weken over gedaan, en met alcohol was het een week of 3 tamelijk zwaar. Ik zal die benzo ontwenning mijn hele leven lang niet vergeten!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
Och man. Na een half jaar dagelijks Lorazepam :( Er kwam geen eind aan de ontwenningsverschijnselen, leek het.
Klik om te vergroten...
Hoeveel Lorazepam gebruikte je? Ben je er nu vanaf?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Hoeveel Lorazepam gebruikte je? Ben je er nu vanaf?
Klik om te vergroten...
3x 1mg per dag. Gelukkig al een hele tijd geen Benzo’s gehad.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank voor je antwoord, wat goed dat je het afgebouwd hebt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb een maand of 4 / 5 dagelijks alcohol gedronken. Variërend van hoeveelheid. Maar in de laatste weken was het redelijk normaal om op dagelijkse basis een equivalent van 10-12 standaard glazen te drinken.

Daarvoor dronk ik overigens ook zeker 4 of 5 van de 7 dagen per week. Al jaren lang.

Van de een op de andere dag kon ik cold turkey stoppen, zonder problemen. Uiteraard ging ik wel meer blowen. Maar ik had niet echt afkick.

Van benzo's daarintegen. Die ben ik over de maanden steeds frequenter gaan gebruiken voor ik de kliniek in ging. Maar ik was rete bang voor verslaving. Eerst hield ik er minimaal een week tussen. Uiteindelijk gebruikte ik 2/3 dagen wel, dan weer 2/3 dagen niet. Het werd wel steeds lastiger niet te gebruiken.

Tot ik ineens een epileptisch insult kreeg omdat de flunitrazolam uitwerkte....

Daarna ook langzaam afgebouwd van een relatief zeer lage dosis. Ik begon op 10mg diazepam. Al was dat wel te laag, want die omzetting was geen pretje. Maar zelfs dat afbouwen, ging gepaard met de nodige afkickverschijnselen van verwarring en derealisatie.

Zegt genoeg denk toch 😅
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wel…. Afkick van Alprazolam is voor mij het ergste wat mij ooit is overkomen.
Gebruikte maar enkele dagen en nooit weken na elkaar met telkens genoeg dagen tussen, na enkele weekend stevig xanax gebruik en daar ineens mee te stoppen kreeg ik een seizure en een epileptische aanval, als ik op dat moment niemand bij me had kon ik dit niet meer navertellen!!
ook op dit moment zit aan een afkick, mijn laatste genomen vorige zaterdag na enkele dagen achtereen (4mg in totaal) kan ik op dit moment nog steeds NIET slapen, enorme angsten en zweet aanvallen, duizelig, paniek, totaal geen eetlust en al vele kilo’s afgevallen.
Stop ermee en blijf er vanaf nu het nog kan
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Btw, zelf ook al 10tal keer afgekickt van de GHB en dat is echt peanuts vergeleken met benzo’s
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dank voor het delen van je ervaringen Verrekijker. Zelf bezig met de afbouw van Lorazepam, na gebruik van vele jaren.
T is naar dat het bij anderen ook zo heftig is maar het is ook steunend om dat te lezen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#13
dupont zei:
6 weken was voor mij al genoeg om hooked te zijn. Wat mij betreft zit de limiet al op twee weken dagelijks gebruik.
Klik om te vergroten...
Ja ik zit straks op 3week want ik ga wornsdag beginnen met ssri. En dan wil ik nog pammetjes gebruiken voor de eerste 2week.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Kan je aanraden om niet langer dan 6week eraan te zitten. En zo min mogelijk en via de huisarts en heel goed communiceren met de arts.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
trippymeeuw zei:
Kan je aanraden om niet langer dan 6week eraan te zitten. En zo min mogelijk en via de huisarts en heel goed communiceren met de arts.
Klik om te vergroten...
6 weken was voor mij al genoeg om hooked te zijn. Wat mij betreft zit de limiet al op twee weken dagelijks gebruik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
trippymeeuw zei:
Ja ik zit straks op 3week want ik ga wornsdag beginnen met ssri. En dan wil ik nog pammetjes gebruiken voor de eerste 2week.
Klik om te vergroten...
Succes daarmee 🙏. Zou de Benzo's zeker afbouwen in jouw geval.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
Succes daarmee 🙏. Zou de Benzo's zeker afbouwen in jouw geval.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben nu aan het accepteren dat ik nu gewoon niet zonder medicatie kan leven tot aan de therapie. Moet sws aan de benzo’s blijven totdat de ssri zijn aangeslagen dus na 2week. Zit er aan te denken om te overleggen om dan een andere benzo te nemen omdat ik nu 2receptej heb gehad van oxaze
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#18
trippymeeuw zei:
Ja ik ben nu aan het accepteren dat ik nu gewoon niet zonder medicatie kan leven tot aan de therapie. Moet sws aan de benzo’s blijven totdat de ssri zijn aangeslagen dus na 2week. Zit er aan te denken om te overleggen om dan een andere benzo te nemen omdat ik nu 2receptej heb gehad van oxaze
Klik om te vergroten...
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Torchic zei:
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Ik bespreek het wel met me huisarts. Ik kan die benzo later wel afbouwen. Als ik nog 2weken benzo’s gebruik zit ik er 3weken aan. Volgens de richtlijnen zou je dan nog makkelijk kunnen stoppen. En dan werken de ssri ook
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Na 3 weken kun je al aardig hooked aan de Benzo's zitten hoor....twee weken is echt een soort van maximum.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."