Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkickverschijnselen Speed (vraag aan afkickers)

Afkickverschijnselen Speed (vraag aan afkickers)

64 antwoorden
55 weergaven
18-5-2026
M
MipseyLid
01-01-2024, 00:00
#1
afkicker zei:
Hallo beste mensen!

Na een periode van 3 jaar speed te hebben gebruikt zit ik nu in mijn derde week zonder speed.

Het begon allemaal onschuldig met eens een snuif (zoals bij velen van ons) maar groeide uit tot dagelijks gebruik. Vooral de laatste tijd deed het ook niet veel meer met mij, het leek wel of de speed zijn werking verloren had. Verder begon ik depressief te worden, was enorm veranderd (niks boeit me meer) en het leek wel of mijn lichaam aan het eind van mijn latijn was gekomen..Zo kon ik gewoon niet meer doorgaan..

Ik heb dus de knoop doorgehakt en ben zo'n drie weken geleden gestopt met speed. De eerste twee weken was ik enorm moe en heb ik veel geslapen, nu gaat het iets beter wat betreft mijn moeheid. Verder heb ik vaak last van nachtzweten en de gekste en raarste dromen. Ik moet zeggen dat het ik het gevoel heb dat ik enorm veel droom in tegenstelling tot eerder. Ook ben ik prikkelbaar en heb nog steeds depri gevoelens maar het gaat beetje bij beetje beter.

Ik neem aan dat al mijn klachten horen bij het afkicken van speed. Ik wil hier een beetje met medelotgenoten in contact komen die ook aan het afkicken zijn of al heel ver op weg zijn. Wat waren jullie klachten allemaal en hoelang zou het zoiets duren alvorens ik weer de oude ben?

Groet,

een afkicker
Klik om te vergroten...
Ik gebruik nu 9 weken niet meer na 30 jaar elke dag speed te hebben gebruikt het is niet zo dat ik als een uitgemergelde met zwarte kringen om me ogen uitzag in tegendeel in de 30 jaar dat ik gebruikte zag niemand of merkte niemand dat ik gebruikte ik ging wel veel op stap en de mensen in het uitgaans circuit wisten dat ik het deed maar doordeweeks in het normalen leven viel niemand het op ik ben ik ben nu 45 en vind het tijd dat ik nu de eerste poging ga doen om te stoppen maar ben al 9 weken aan het struggle met mijn gevoel en energię level ik weet niet of ik daar langer voor nodig heb omdat ik al vanaf mijn puberteit Elkę dag gebruik en 30 jaar lang is meerendeels van mijn leven dus ik weet bijna niet beter maar ik wił graag doorzetten maar vraag me af hoe lang ik nog in deze achtbaan van gevoelens en moeheid blijf want dat Maakt het voor mij Zo moeilijk heb nergens zin in voel me opeens heel onzeker en er komen weinig prikkels binnen heeft er nog iemand ervaring met echt echt lang gebruik zoals 20 jaar of langer zou graag hun verhaal horen want daar kan ik weinig over vinden ik denk namelijk dat dat nog dieper zit wat betrefd afkicken voor iedereen wat ermee is gestopt respect en zeker volhouden ook al is het soms moeilijk
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mipsey zei:
Ik gebruik nu 9 weken niet meer na 30 jaar elke dag speed te hebben gebruikt het is niet zo dat ik als een uitgemergelde met zwarte kringen om me ogen uitzag in tegendeel in de 30 jaar dat ik gebruikte zag niemand of merkte niemand dat ik gebruikte ik ging wel veel op stap en de mensen in het uitgaans circuit wisten dat ik het deed maar doordeweeks in het normalen leven viel niemand het op ik ben ik ben nu 45 en vind het tijd dat ik nu de eerste poging ga doen om te stoppen maar ben al 9 weken aan het struggle met mijn gevoel en energię level ik weet niet of ik daar langer voor nodig heb omdat ik al vanaf mijn puberteit Elkę dag gebruik en 30 jaar lang is meerendeels van mijn leven dus ik weet bijna niet beter maar ik wił graag doorzetten maar vraag me af hoe lang ik nog in deze achtbaan van gevoelens en moeheid blijf want dat Maakt het voor mij Zo moeilijk heb nergens zin in voel me opeens heel onzeker en er komen weinig prikkels binnen heeft er nog iemand ervaring met echt echt lang gebruik zoals 20 jaar of langer zou graag hun verhaal horen want daar kan ik weinig over vinden ik denk namelijk dat dat nog dieper zit wat betrefd afkicken voor iedereen wat ermee is gestopt respect en zeker volhouden ook al is het soms moeilijk
Klik om te vergroten...
Na zo’n lange periode van gebruik kun je nog lang vermoeid zijn. Moet je doorheen. Gebruik je huidige onvrede niet als excuus om te gebruiken.

Ga even bij de huisarts langs met je problemen. Hij / zij kan e.e.a. laten onderzoeken, bloedwaarden meten lijkt me een logische eerste stap.

Ik heb niet zo heel lang gebruikt, een jaar of tien voornamelijk coke in de weekenden en ik ben na bijna 1,5 jaar clean nog steeds snel moe.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mipsey zei:
Ik gebruik nu 9 weken niet meer na 30 jaar elke dag speed te hebben gebruikt het is niet zo dat ik als een uitgemergelde met zwarte kringen om me ogen uitzag in tegendeel in de 30 jaar dat ik gebruikte zag niemand of merkte niemand dat ik gebruikte ik ging wel veel op stap en de mensen in het uitgaans circuit wisten dat ik het deed maar doordeweeks in het normalen leven viel niemand het op ik ben ik ben nu 45 en vind het tijd dat ik nu de eerste poging ga doen om te stoppen maar ben al 9 weken aan het struggle met mijn gevoel en energię level ik weet niet of ik daar langer voor nodig heb omdat ik al vanaf mijn puberteit Elkę dag gebruik en 30 jaar lang is meerendeels van mijn leven dus ik weet bijna niet beter maar ik wił graag doorzetten maar vraag me af hoe lang ik nog in deze achtbaan van gevoelens en moeheid blijf want dat Maakt het voor mij Zo moeilijk heb nergens zin in voel me opeens heel onzeker en er komen weinig prikkels binnen heeft er nog iemand ervaring met echt echt lang gebruik zoals 20 jaar of langer zou graag hun verhaal horen want daar kan ik weinig over vinden ik denk namelijk dat dat nog dieper zit wat betrefd afkicken voor iedereen wat ermee is gestopt respect en zeker volhouden ook al is het soms moeilijk
Klik om te vergroten...

Wat @dupont al zei kan ik alleen maar beamen. Zelf heb ik vrij kort maar krachtig aan de uppers gezeten. Maar naar mijn idee heeft de duur van het gebruik maar beperkt invloed op het lichamelijk herstel. In elk geval als het in de jaren loopt.

Neem anders een voorbeeld aan René van Collem, de drummer van Doe Maar. 30 jaar lang aan de drugs gezeten, maar is nu al geruime tijd clean. Hij geeft ook weleens lezingen enzo.

Ik ken zelf ook wel een aantal mensen die 20+ jaar aan de speed of aan de crack hebben gezeten die nu een prima clean leven hebben. Maar die eerste maanden zijn gewoon echt niet tof. Herstel heeft tijd nodig. Veel tijd.

Heb je iets waardoor je om kan leren gaan met de nieuwe emoties? Een behandeling oid?

Verder inderdaad geen slecht idee om eens even langs de HA te gaan en je bloedwaardes te meten. Dan kan je de vermoeidheid daaruit in elk geval uitsluiten.
n
nutsssLid
01-01-2024, 00:00
#4
:wave: Goed bezig! Volhouden! Hoort er allemaal bij.


:smoke:
D
DarkTerrorFreakLid
01-01-2024, 00:00
#5
Endymion zei:
Zo lang speed gebruiken slaat ook nergens op. Na een paar dagen zijn je reserves wel op en is het tijd om het weer aan te vullen.

Je ziet zo vaak zulke verhalen voorbijkomen maar ik snap echt niet hoe je op het idee komt om dit te gaan doen. Het langste wat ik ooit heb volgehouden is 2 a 3 weken maar toen was ik het ook echt helemaal zat en dat zou ik ook niet zo snel weer opnieuw doen.

Weekendje door is leuk maar daarna is het weer tijd om bij te komen. Dan is het toch ook weer lekker om normaal te kunnen eten en slapen.
Klik om te vergroten...

Toen ik elke dag aan de pep zat kon ik gewoon normaal eten en slapen hoor. Dan raak je er zo aan gewend. Het effect is ook niet meer wat het is geweest, maar als je het niet gebruikt ben je zo moe en heb je nergens zin in.

@ Marla

Ben nu gestopt met doordeweeks te gebruiken sinds Januari, kan het goed volhouden (op een enkele zonde dag na dan). Na 2 weken was me vermoeidheid inderdaad minder, al slaap ik nu doordeweeks nog veel. Maar goed, ik heb het er voor over. Me gezondheid is een stuk beter geworden en het effect van pep veel lekkerder :grin:
M
MeMyselfAndPepLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb het zelf ook als ik een tijdje niet kan gebruiken omdat ik dan geen geld meer heb zoals nu.
Ik ben dan echt snel aangebrand, heb het spontaan warm en benauwd (op komende vase's) en zweet veel in mijn slaap. Ik slaap ook heel veel en denk regelmatig (denk aan ongeveer 2 keer per uur) aan pep.
Ik heb vandaag mijn eerste afspraak bij de verslavingszorg om hier vanaf te komen.
Maar toch denk ik dat ik nooit meer zou kunnen stoppen. Ik hoop natuurlijk wel dat het lukt.
Groetjes
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tja, die dromen zijn heel normaal. Ik vind het zelfs fijn om weer eens te dromen. Afgelopen week was ik een weekje naar Zweden en had daarvoor ook een week niets gebruikt. Ik heb echt elke nacht heel fijn gedroomd en werd met een glimlach wakker. Gelukkig word ik nooit badend in het zweet wakker. Ben een onmogelijke koukleum en meestal vind ik het behaaglijk wanneer mensen zich kapot zweetten.

De vermoeidheid is weinig tegen te doen. Je kunt de brakheid van de eerste week opvangen met heel veel vitamine-c en L-tryptophan(smartshop)dat wordt in je lichaam omgezet in serotonine. De beste manier tegen de vermoeidheid is bewegen! Ga een lange wandeling maken. Ja ik weet, je bent moe en ook al loop je waarschijnlijk de eerste kilometer op je tandvlees je zult zien dat je werkelijk opknapt van beweging. Al ga je maar met de hond uit, doe iets want van stilzitten wordt je nog moeier.
Ik heb gemerkt dat als ik toegeef aan mijn behoefte aan slaap(normaal slaap ik al 10 uur per nacht)ik eigenlijk niet de dringende behoefte voel om uit bed te komen. Even plassen en een kop thee en weer terug naar bed. Stug 16-17 uur per nacht en dat twee weken lang en je blijft je moe voelen.
Ik zit in de ziektewet thuis en de dagen glijden dan zo'n beetje aan je voorbij, twee weken in bed gebivakkeert en ineens moest ik allerlei afspraken gaan na komen die vroeg in de ochtend gepland stonden. Na twee dagen ineens druk rondrennen was ik helemaal niet moe meer. Ik had zelfs moeite om in slaap te komen :grin: . Misschien is het even doorbijten maar als je jezelf vermanend toespreekt en volhoudt dan gaat het ineens een stuk beter!

Veel aan drugs denken is ook een bekende van me. Gelukkig heb ik hiermee leren omgaan middels de verslavingszorg. Tegenwoordig gebruik ik 1 keer in de twee weken een kwart gram pep, ergens in een weekend ofzo en verder haal ik plezier uit denken aan drugs en de leuke momenten. Door de therapy heb ik niet meer de drang om meteen te willen gebruiken als ik aan pep denk, of het zie. Tegenwoordig bepaal ik de spelregels van drugsgebruik en niet meer de drugs.

Moodswings heb ik gelukkig niet zoveel last van. Kan wel heel prikkelbaar zijn maar meestal reageer ik dat af op iets wat er geen last van heeft(mede weggebruikers platschelden en dat soort fratsen). Vroeger schoof ik nogal eens uit mijn slof tegen ouders en familie maar tegewoordig ben ik van mening dat zij niet de dupe hoeven te worden van mijn drugsdip. Liever ga ik dan een eind wandelen. Tegen de tijd dat ik uit gewandeld ben is het scherpe van de bui er al af en kun je gewoon meedoen met de normale gang van zaken.

@ alle mensen die pogingen doen om te stoppen: Leg de lat niet te hoog neer voor jezelf. Ga niet jezelf dwingen om nooit meer drugs te mogen gebruiken, mocht je dan een keer een overtreding maken, hoef je er ook niet te lang over in te zitten en zonder piekeren verder gaan met je stop poging.
Ik legde de lat voor mezelf wel te hoog en iedere keer als ik dan toch weer een lijn op had voelde ik me kut plus de brakheid. Wees niet te streng voor jezelf maar houdt je aan de doelstelling. Desnoods doe je er een heel jaar over, als je het maar haalt!
Veel succes!!!

X
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: pep afkick/rebound.

pauluz zei:
Wat betreft de speed afkick (knip) ...% werkzaame stof .Een partij knetter zuivere pep op demarkt brengen is bijna vragen om problemen. Ik dwaal een beetje af ,maar volgende keer ga ik er verder op in, OK?
Klik om te vergroten...

Erg goed, maar ik zou me de volgende keer eerst even voorstellen :rolleyes:


Drientje zei:
Stug 16-17 uur per nacht en dat twee weken lang en je blijft je moe voelen.
Ik zit in de ziektewet thuis en de dagen glijden dan zo'n beetje aan je voorbij, twee weken in bed gebivakkeert en ineens moest ik allerlei afspraken gaan na komen die vroeg in de ochtend gepland stonden. Na twee dagen ineens druk rondrennen was ik helemaal niet moe meer. Ik had zelfs moeite om in slaap te komen
Klik om te vergroten...

Als je lange nachten slaapt, word je daar niet fitter van, alleen maar meer vermoeid. Te weinig slapen is niet goed, teveel slapen is echter net zo slecht. Met gemiddeld 8 uur nachtrust moet een mens kunnen toe komen, ga je veel meer slapen dan word je dus echt niet fitter....

Hemi
T
TaatLid
01-01-2024, 00:00
#9
Klopt...van te lang slapen word ik lui en lam, maar helaas word ik van mezelf na een avondje stappen nooit eerder wakker dan 2 uur smiddags, en dan blijf ik vaak nog liggen ook..

Over die verslaving van dagelijks gebruik, die sluipt er sneller in dan je denkt..
Heb het een paar keer meegemaakt, en de langste periode was voor mij gelukkig 'maar' 2 maanden en heb het de laatste tijd goed onder controle..
Moet morgen alleen al om 5:45 op, dus dat word wel een bommetje om mezelf wakker te krijgen :rolleyes:
e
esth0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
vanavond mn laatse gram... owjeehh..
e
esth0rLid
01-01-2024, 00:00
#11
Djeez, als ik dit zo lees word ik wel n beetje bang, want ik weet dat het moet, maar jezus...
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#12
esth0r zei:
Djeez, als ik dit zo lees word ik wel n beetje bang, want ik weet dat het moet, maar jezus...
Klik om te vergroten...

Het is maar even zwaar, daarna word je met de dag gelukkiger dat je het niet meer nodig hebt.
J
Jan janssenLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik moest ook even 'bij' slapen :wink: maar is ook wel logisch :sunglasses:
het zweten en dromen heb k eigenlijk alleen de 1e paar dagen gehad.. ben nu weer mezelf, zelfvertrouwen is terug, zie er weer gezond uit en ben weer heerlijk vrolijk :wave:
blij dat ik van die zooi af ben :mrgreen:
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#14
goedzp(Y)
i
ibra_is_imbaLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik ben 3 maanden geleden gestopt na 8 maanden 1 a 2 gr dagelijks gebruik. De eerste week sliep ik vaak. Voor de rest heb ik geen enkel negatief effect, geen dromen, ben niet depri of zo,

speed :grin: , is eigenlijk een drug voor nerds
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#16
nou je kan ook overdrijven,, als je een nerd pep geeft gaat hij volgens mij 24uur lang zonder stop lullen over wiskunden enzo,, geen een nerd geen pep!! :P
e
esth0rLid
01-01-2024, 00:00
#17
dag 1 zonder problemen doorgekomen, vandaag is dag 2.
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Keep it up! Het is inprinciepe heel makkelijk eigenlijk... alleen heel veel slapen en gezond eten en binnen 1 weekje voel je je weer op en top! :mrgreen:
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#19
het gaat je lukken!! ik ken je niet maar ik voel het!! wees sterk~!~ :wink:
S
SmithjeuhnLid
01-01-2024, 00:00
#20
Om iedereen hier wat moed in te spreken...
Er is een leven na de Speedverslaving !

Heb zelf bijna 3jaar in een situatie gezeten waarbij ik eigelijk altijd grotere hoeveelheden in huis had,
veel te doen had, weinig kon slapen...
Speed was mijn enigste broodwinning, speed was mijn enigste vriend, speed was mijn leven en alles er rond.

'k Gebruikte dagelijks, hoeveel ik op het laatste gebruikte heb'k echt geen idee van, heb het ooit wel eens een week bijgehouden en dat kwam op +-35gr/week...

Ik was een levend lijk, soms zo paranoïa dat'k al het contact met de buitenwereld afsloot.
Ook had ik argwaan tegenover al mijn 'vrienden', mensen die ik kende van vroeger had ik al lang laten vallen...

En jah, gewichtverlies, 3jaar gelede woog'k 115-120kg, 7maand geleden woog'k nog 74kg...

In elk geval, om verder te gaan... door bepaalde omstandigheden ben'k abrupt gedwongen geworden om mijn leven extreem te veranderen.
'k Ben verhuisd, nieuw gsm-nummer, geen contact meer met de 'vrienden'...

Ook ik heb afgezien, zoals'k bij iedereen hier lees...
Eerst 3weken constant slapen, zweetaanvallen, oververmoeidheid, spierpijn.
Daarna depressief zijn, moedeloos, nergens geen zin meer in..
'k zag het zelfs niet zitten om naar de kruidenier 50m verder te gaan !

Die periode heeft langer geduurd, 3 à 4maand.

Toen bijna al mijn spaarcenten opgebruikt waren, heb'k al mijn moed samengeraapt, ben ik nieuwe kleren gaan kopen en bij de kapper geweest...
Om de volgende dag (vrijdag 25 juli) spontaan te gaan solliciteren in het grootwarenhuis hier vlakbij.
Met het goede nieuws dat ik maandag mocht beginnen !

Ondertussen heb'k de eerste dag van mijn 7e week achter de rug in de Wijnafdeling, het werk bevalt me zéér goed en wordt ook goed geaccepteerd in de groep.

Ja, het was onwennig, zeg maar RAAR, om te gaan werken, om in een cleane omgeving te zijn...
Nu nog heb'k het moeilijk om te praten over dingen die niet over drugs gaan, en moet ik zoeken naar gespreksonderwerpen.

Ook heb ik nog altijd last van symptomen die volgens mij aan mijn gebruik te wijten zijn,
zoals moeilijk in slaap raken, als ik moe wordt en 'k ga niet direct slapen ben'k weer wakker voor minstens 3uur, soms moeilijk eten, concentratiestoornissen, spierkrampen en -trekkingen na een lange werkdag, ...


Maar... kheb véél meer positieve vooruitgangen geboekt :)
Mijn gewicht heb'k nu weer omhoog gekregen tot 98kg, mijn huid is ongelooflijk veel gezonder, 'k heb veel meer kleur in mijn gezicht...

Geestelijk ben'k eindelijk, na al die tijd, een beetje tot rust gekomen.
En het is ZALIG !
'k Kan me eindelijk weer oprecht interesseren in dingen, een film kan me ook echt boeien, een gesprek kan me tot nieuwe inzichten brengen. Allemaal kleine dingen die ik nooit miste, maar blij ben dat 'k ze terug heb :)



Hopelijk geeft mijn verhaal sommigen van jullie de moed om het vol te houden,
want... Het is het echt wel waard !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."