Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - waar?

Tijd van bezinning - waar?

1591 antwoorden
187 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Even mijn hoofd koel komt veel op me af nu. Mijn lichaam heeft echt een klap gehad en eerlijk gezegd zou ik een keer ambu gebeld hebben als die niet vorige keer al geweest waren.
Die houden niet zo van dronken mensen.

Kan ook bij dagbehandeling even raad vragen aan verpleging zometeen die kunnen ook ff kijken. Denk maar even mee.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Denk dat ik nog ff niet bel en even bij dagbehandeling vraag wat wijsheid is. Dat zijn verpleedkunigen.
Ik krijg stress nu want de wasmachine doet ook raar en mijn onderburen ook.

AAAh.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ook heel voorzichtig broer gecontact want vooral om hem was ik verdrietig. Ik heb hem even de ruimte gegeven een aantal weken door geen contact te zoeken. Niet uit boosheid maar uit ruimte geven en woorden zoeken.

Dit is een heel neutrale opening. MIjn douche is stuk en ik zou bij ´zijn´ sportschool kunnen douchen dit weekend. Maar wil even weten of hij daar aan toe is, om mij op die sportschool te zien.

We gaan overigens ook samen in gesprek met een prof erbij en wilden elkaar eigenlijk even niet spreken voor die tijd. Maar ik ben benieuwd of het okee is voor hem om wel gewoon okee en doei te zeggen op een openbare locatie. Want die douche is echt stuk, dat werd precies vanmorgen eigenlijk een probleem. Is geen flauwe smoes.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb nog steeds dat werkboek niet omdat t ene boek niet matchte met het andere. Van CA en AA. Ik dacht dat er een stap was om het goed te maken met je naasten. Misschien kies ik niet steeds de goede woorden. Inmiddels weet ik dat het hele gezin toch nog open staat voor contact. En dan is niet alles vergeven en ik vraag ook niet om vergeving maar waar ik laatst dacht dat ik het definitief kapot had gemaakt blijkt dat niet zo te zijn. Vind het ook wel eng want geen contact vind ik vaak makkelijker dan contact herstellen. Veel vriendschappen zijn boos geëindigd.
En bij Brijder binnenkort een gesprek met de professional erbij van hoe verder.
Ik ben er ook niet bij gebaat als elke theevisite eindigt in schuld maar je moet ook niet doen alsof er niets gebeurd is. Maar daar helpen ze wel bij en t komt ook weer terug bij de stappen geloof ik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Ik heb nog steeds dat werkboek niet omdat t ene boek niet matchte met het andere. Van CA en AA. Ik dacht dat er een stap was om het goed te maken met je naasten. Misschien kies ik niet steeds de goede woorden. Inmiddels weet ik dat het hele gezin toch nog open staat voor contact. En dan is niet alles vergeven en ik vraag ook niet om vergeving maar waar ik laatst dacht dat ik het definitief kapot had gemaakt blijkt dat niet zo te zijn. Vind het ook wel eng want geen contact vind ik vaak makkelijker dan contact herstellen. Veel vriendschappen zijn boos geëindigd.
En bij Brijder binnenkort een gesprek met de professional erbij van hoe verder.
Ik ben er ook niet bij gebaat als elke theevisite eindigt in schuld maar je moet ook niet doen alsof er niets gebeurd is. Maar daar helpen ze wel bij en t komt ook weer terug bij de stappen geloof ik.
Klik om te vergroten...
Begin er maar gewoon aan. 12 stappen is 12 stappen. CA gebruikt het boek van AA. Vraag desnoods je sponsor om afdvies.

In stap 9 maken we 't goed met mensen die we schade hebben aangedaan.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Ik heb nog steeds dat werkboek niet omdat t ene boek niet matchte met het andere. Van CA en AA. Ik dacht dat er een stap was om het goed te maken met je naasten. Misschien kies ik niet steeds de goede woorden. Inmiddels weet ik dat het hele gezin toch nog open staat voor contact. En dan is niet alles vergeven en ik vraag ook niet om vergeving maar waar ik laatst dacht dat ik het definitief kapot had gemaakt blijkt dat niet zo te zijn. Vind het ook wel eng want geen contact vind ik vaak makkelijker dan contact herstellen. Veel vriendschappen zijn boos geëindigd.
En bij Brijder binnenkort een gesprek met de professional erbij van hoe verder.
Ik ben er ook niet bij gebaat als elke theevisite eindigt in schuld maar je moet ook niet doen alsof er niets gebeurd is. Maar daar helpen ze wel bij en t komt ook weer terug bij de stappen geloof ik.
Klik om te vergroten...

En dit is precies waarom stap 9, stap 9 is. Daar ben je aan toe na stap 8. Geloof me, tegen de tijd dat je in stap 9 aankomt, kijk je zó anders tegen zaken aan.

En het meest belangrijkste nog wel. Je hebt eerlijk, zonder oordeel, leren kijken naar jouw aandeel in situaties. En dat gaat je helpen om op de juiste manier die banden te herstellen.
Je ziet beter waar jij zelf schuld hebt waar je eerst de schuld afschuift op anderen. En andersom zie je ook waar je juist geen schuld in hebt waar je zelf eerst jezelf heel veel schuld oplegde.

Zou je dit te vroeg in je proces doen, heb je deze inzichten niet. En dan maak je vaak juist meer kapot dan dat je aan het herstellen bent.

Ook dit is goed om met je sponsor te bespreken. Heb je contact met haar?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nee heb gevraagd welke meeting zij bezoekt dit weekend want dan ga ik die ook doen maar geeft ze geen antwoord op.,

Meer kan ik ff niet zeggen ivm privacy. Heb wel actief geprobeerd.

Heel mooi uitgelegd dankjewel. Was zo verdrietig vanmiddag over contact broer. Hikken en snikken in de groep en t begon telkens opnieuw. Voelde ook fijn.

Sorry 1 ding las ik niet goed. Concreet sprak ik broer nu een week of 4 niet over dit alles. Ik kan niet zeggen broer als ik bij stap 9 ben dan bel ik…
Klinkt misschien ff bot maar hij wil wel nu in gesprek en niet over voetbal. Hij voelt zich rot.

misschien morgen iemand anders van mijn belijst bellen als ik Y niet hoor?

We moeten van brijder ook nu al een familie gesprek eind februari
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedoel oprecht hoe ga ik hier morgen mee aan de slag?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Nee heb gevraagd welke meeting zij bezoekt dit weekend want dan ga ik die ook doen maar geeft ze geen antwoord op.,

Meer kan ik ff niet zeggen ivm privacy. Heb wel actief geprobeerd.
Klik om te vergroten...

Meestal werkt meerdere keren bellen wel. We zeggen weleens: het is een belprogramma, geen app-programma.

Als ze meermaals niet opneemt en niet op app reageert, zou ik misschien iemand anders zoeken 😅

Of hadden jullie al een band opgebouwd?

Alinde zei:
Heel mooi uitgelegd dankjewel. Was zo verdrietig vanmiddag over contact broer. Hikken en snikken in de groep en t begon telkens opnieuw. Voelde ook fijn.

Sorry 1 ding las ik niet goed. Concreet sprak ik broer nu een week of 4 niet over dit alles. Ik kan niet zeggen broer als ik bij stap 9 ben dan bel ik…
Klinkt misschien ff bot maar hij wil wel nu in gesprek en niet over voetbal. Hij voelt zich rot.
Klik om te vergroten...
Nee, tuurlijk niet. Je kan niet mensen ontlopen tot je aan stap 9 toe bent haha

Waar ik je voor wil behoeden, is dat je te snel alles goed wilt maken. Zo'n band herstellen kost tijd. En laten we eerlijk zijn: de woorden van een verslaafde zijn vaak niet veel waard.
Hoe vaak hebben we eerder niet tegen onze naasten gelogen? Of ze dingen beloofd die we niet na (konden) komen?

Dat vertrouwen terugkrijgen kost tijd. En werkt vaak met daden, niet met woorden.

Het is een bekend patroon dat we alles zo snel mogelijk goed willen maken.

Als je contact wilt met je broer en eerlijk wilt vertellen wat er is gebeurt, zou ik dat zeker ook doen. En daarin mag je best eerlijk zijn over wat er in je omgaat of ging.

Maar probeer vooral over jouw ervaring of gevoelens te praten. En niet te richten op de ander. Dan gaat het vaak al snel richting schuld.

En praat hier misschien eens over met een fellow of sponsor vlak voordat je je broer belt. Door eerst even een fellow te bellen en dit uit te leggen, kom je waarschijnlijk in de juiste mindset om een open gesprek met je broer aan te gaan 😉

En dat kan dan al juist een eerste opstap zijn naar vertrouwen. En dat kan over tijd groeien. Maar echt de diepte in duiken over het verleden, zou ik even mee wachten.

Alinde zei:
misschien morgen iemand anders van mijn belijst bellen als ik Y niet hoor?

We moeten van brijder ook nu al een familie gesprek eind februari
Klik om te vergroten...

Ja breid je netwerk wat uit zou ik zeggen. Zelf belde ik op een gegeven moment elke keer iemand anders. Daar ben ik nu ook van terug gekomen.
Ik heb nu zo'n vier fellows die ik echt geregeld bel. Minstens twee keer per week en sommigen om de dag of elke dag. Zo weten we van elkaar wat er speelt en kunnen we ook een beetje op elkaar letten. (En inmiddels zijn het gewoon hele hechte vriendschappen. Niet meer zomaar die ene fellow).

En daarnaast bel ik dan nog weleens een 'random' iemand. Iemand die het zichtbaar moeilijk had, een nieuwkomer als ik zijn nummer heb, of gewoon random iemand die ineens in m'n gedachten voorbij komt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank je! Qua sponsor is ze telefonisch bereikbaar in de auto naar werk anders appen. Zal dit nog wel duidelijk vragen want misschien heb ik t niet goed begrepen, Liefst tussen 5 en 6 zei ze. Even verder op laptop
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ah ok dan bel ik morgen even een fellow die ik al ken. Hij kent het programma al heel lang en heel goed en had het vlg mij afgerond. Maar korte terugval. Die is wel bereikbaar altijd.

Broer dringt juist wel aan op die stap en ik probeeerde dat af te houden maar toen ging ie het appen. Goed dat ik hier nu even heel zorgvuldig mee omga. Want ik vroeg hem letterlijk dat gesprek nu niet te doen en vooral niet op app maar toen kreeg ik het op app.

Ik vind het programma wel steeds bijzonderder worden. Fijn ook dat bellen en niet groepsapps etc. Hoe doe je dat als je op kantoor zit, even in de pauze terugbellen? Overigens kent broer de 12 stappen vanuit zijn werk als hulpverlener. Maar hij is dan ook van copy paste en we beginnen bij 9. Thans Lucid.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Ah ok dan bel ik morgen even een fellow die ik al ken. Hij kent het programma al heel lang en heel goed en had het vlg mij afgerond. Maar korte terugval. Die is wel bereikbaar altijd.
Klik om te vergroten...
Inderdaad goed om met dit soort dingen bij de mensen aan te kloppen die al lang meedraaien. Hun netwerk is vaak groot binnen de meetings en weten dus vaak wel waar te zoeken.

Alinde zei:
Broer dringt juist wel aan op die stap en ik probeeerde dat af te houden maar toen ging ie het appen. Goed dat ik hier nu even heel zorgvuldig mee omga. Want ik vroeg hem letterlijk dat gesprek nu niet te doen en vooral niet op app maar toen kreeg ik het op app.

Overigens kent broer de 12 stappen vanuit zijn werk als hulpverlener. Maar hij is dan ook van copy paste en we beginnen bij 9. Thans Lucid.
Klik om te vergroten...

Oh dat is wel vervelend zeg...
Ik zou hier zelf ook niet zo snel van weten hoe ik daarmee om kan gaan. (Dus ik zou er ook iemand voor bellen haha)

Alinde zei:
Ik vind het programma wel steeds bijzonderder worden. Fijn ook dat bellen en niet groepsapps etc. Hoe doe je dat als je op kantoor zit, even in de pauze terugbellen?
Klik om te vergroten...

Ja dat ligt er bij mij heel erg aan. Vaak neem ik wel even op. Als het langere gesprekken worden, kap ik het wel even af en vraag of we op een ander moment verder kunnen bellen.

Lukt dat niet, kan ik vaak alsnog even een sms of appje sturen met de vraag of het dringend is.

Maargoed, ik heb veel flexibiliteit op mijn werk. Zolang het werk maar gebeurt, mag ik heel veel.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hele rare aanval, wachten op telefoon hap.

Raar is dat hele tijd wil je dood en op t moment dat je dan echt niet goed bent ga je alles doen om jezelf te redden
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is al laat ga maar lekker naar je bedje
Zegt dat wijf.

Ben letterlijk met mijn kop in de lege flessen gevallen van de week. Stonden er 20 ofzo en het leek wel kegelen.

En dan later bulten en blauwe plekken tegenkomen.

Ga zelf naar je bedje trut.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben nuchter by the way nu
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kan morgen ochtend naar de huisartsenpost. Als ik vannacht weer onwel word mag ik ze bellen en gaan ze toch kijken voor ambu als ik goed begreep.
Veel water, veel zout nu.

Kan ik hopelijk ook even die tong laten checken en de blauwe plekken. Was goed idee gisteren om wel de vloer vrij te maken van scherpe dingen. Toch maar weer n bed zo
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Bedoel oprecht hoe ga ik hier morgen mee aan de slag?
Klik om te vergroten...
Hmm. Uitstellen tot je bij stap 9 bent gaat inderdaad ver. Ik vind de timing niet ideaal. Meestal worden dit soort gesprekken tegen het eind van een klinische behandeling of in de nazorg gedaan. @LucidLucy heeft al veel goeds gezegd. Luister, ga je niet verdedigen en verplaats je in de ander, en luister, luister, luister.

Ben je de nacht verder OK door gekomen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Hele rare aanval
Klik om te vergroten...

Soort paniekaanval?
Vervelend en beangstigend.

Je lichaam en brein heeft afgelopen twee weken weer wat moeten verwerken qua liters alcohol. Dus opzich verklaarbaar dat er nu wat dingen uitkomen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja, van moe voelen, kun je misschien in de nabije toekomst last van blijven hebben. In de kliniek zullen ze je eerste dagen misschien zelfs extra laten slapen. Ik denk trouwens dat het vooral afbouwen wordt in de kliniek toch?
Sterkte en rust toegewenst.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gr. Weer moet ik ergens inloggen.

Nee ik weet niet waar mijn wachtwoord is. Ik kan dit allemaal niet hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5253545556...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."