Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - waar?

Tijd van bezinning - waar?

1591 antwoorden
193 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nu ben ik natuurlijk aan t stuiteren. Eerst nog ff napraten bij de meet, knuffelen, verkeerde gang, sjaal vergeten. Als het 9 uur klaar is ben ik niet 9.05 thuis zeg maar.

Kopje thee dan maar.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Manu76 zei:
Ja, geen alcohol gaat je zeker goed doen! En meetings en menselijke contacten ook.

Maar ik denk wel eens: wat doet je vreemd en wat lijk je op een compleet ander persoon als die van een aantal dagen terug. Ik denk dat je voorlopig netjes de medicatie van de professionele ondersteuning moet slikken.

Succes voorlopig want ups en downs zul je wel blijven hebben deze maanden.
Klik om te vergroten...
Ja dat is wel eerlijk. Sowieso ben ik met en zonder drank heel anders geweest maar ook die depressie waar ik telkens in en uit schiet.

Voor en na inname medicatie schijnt ook nogal een verschil te zijn. Voor de buitenwereld duidelijker dan voor mezelf. (Dat ik juist na de medicatie raar doe).
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Alinde zei:
Ja dat is wel eerlijk. Sowieso ben ik met en zonder drank heel anders geweest maar ook die depressie waar ik telkens in en uit schiet.

Voor en na inname medicatie schijnt ook nogal een verschil te zijn. Voor de buitenwereld duidelijker dan voor mezelf. (Dat ik juist na de medicatie raar doe).
Klik om te vergroten...
Niet persee raar, maar bipolair. Extreem positief en volle moed en plots volledig andere kant op, naar triest, boos... Kip of ei is dan niet duidelijk (is het deel van je ontwenning, medicijnen of gewoon onderdeel van je Bipolaire persoonlijkheid)

Komt goed, maar houd er gewoon rekening mee dat je flink schommelt!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja het is ook bizar soms hoe ik het totaal niet meer zie zitten en er dan een lichtpuntje is en opeens die hele zon weer gaat schijnen etc.

Soms kan een kwartiertje slapen dat verschil al maken.

Ik denk dat ik wat meer ‘pijlers’ nodig heb buiten de familie. Paar fellows in de buurt, duidelijke daginvulling Jan-Feb.
Vooral niet nu verhuizen (lang verhaal)
in ieder geval was deze avond nuttig.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
in ieder geval was deze avond nuttig.
Klik om te vergroten...

Neem dat vannacht mee naar je bedje.
Verder niet teveel nadenken.

Alinde zei:
duidelijke daginvulling
Klik om te vergroten...

Zal je zeker goed doen.
Is voor iedereen goed ben ik van mening.
Thuis zitten met weinig verplichtingen is niks. Mijn inziens.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan als het goed is weer 6 weken dagbehandeling bij ggz.
Daarna is het ergste qua benzo-na-weeën eraf als het goed gaat.

Dit zou normaal niet de bedoeling zijn om dit meerdere keren te doen. Eigenlijk 1 periode voor nood, dus ik ben een bespreekgeval. Zal ook afhangen van hoe druk… volgens mij bespreken ze het maandag.

Ja moet maar stoppen met nadenken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Ik kan als het goed is weer 6 weken dagbehandeling bij ggz.
Klik om te vergroten...

Weet je zeker dat dat helpend voor je is?
Of volg je het advies wat professionals zeggen?

Vandaar mijn vraag:
Ik heb een vrij pittige vorm van PTSS achter de kiezen. Ik zou ook dagbehandeling MGGZ kunnen doen voor een maandje of twee.
Maar ik heb er bewust voor gekozen om via de (ex) werkgever en reintergratiebureau te gaan kijken naar passend werk(zaamheden).
Ik wil namelijk niet steeds weer geconfontreerd worden met mensen die hetzelfde meegemaakt hebben als ik.
Absoluut niet ten nadelen van hen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik denk dat de confrontatie mij niet goed zal doen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank je. Dit is wel eigen keuze deze keer.

Ik snap wel wat je bedoelt. Misschien goed om een iets breder beeld te schetsen. Ik kon altijd bij mijn ouders ´hangen´ als ik mijn dag niet had. Beginnen met koffiedrinken, oh dan bleef ik wel lunchen, er moest vast nog wel iets in de tuin gebeuren, buurman kwam langs.... oh bijna avondeten. Ze wonen op t platteland dus er is altijd wel iets te doen met de dieren en de planten.

Na een gesprek tussen Brijder en de familie 'mag' dit niet meer. Niet aanwaaien en blijven hangen en koffiedrinken en nog een kopje en ff bij de beesten kijken etc. Best wel logisch maar het is wel even wennen want hier is nooit een duidelijke grens in geweest. Dus heel concreet, hier en nu, is het elke ochtend voor mij lastig dat die optie er niet is. Om even naar het dorp te fietsen, koffie te drinken en even te kijken hoe t allemaal loopt. (want zo kun je als Wajonger best je tijd vullen)

Ik heb uiteraard mijn ambulant begeleider gesproken. Hij neemt de eerste maanden NA benzo-afbouw heel serieus en zegt dat dat niet het moment is om te solliciteren en te re-integeren. Ik had zelf gekeken voor dagbesteding via verslavingzorg, hij zei dat hij dat niet direct bij mij vindt passen. En SPV (van GGZ) zei dat ze daar ook nog in gebruik zijn (?), dat lijkt me niet zo handig.
Dagbesteding via GGZ is een optie... alleen dat is best een eind fietsen en de ervaring leert dat ik er 9 van de 10 keer niet mijn bed voor uit kom. Ik bedoel, de verslaafde in mij vindt het heerlijk om zich nog een keertje om te draaien. Staan ook verder geen sancties op, wie er niet is die is er niet. Dat is nu voor mij niet helpend.

De dagbehandeling is voor nu de beste optie. Ik val echt nog onder het kopje crisis. Vanmorgen weer gedoucht (om 5.00 uur voor de verandering) en de vorige keer was letterlijk in t oude jaar. Vraag niet wat ik eet, want ik weet het echt niet. Dat creatieve van de dagbehandeling vind ik fijn, voor nu. En het is echt dichtbij. En je MOET wel gaan.
Ze vragen hoe je geslapen hebt, wat je gaat eten. Echt de basis-dingetjes. Want ik kan best online discussie voeren over van alles, maar een boterham smeren is moeilijk. Moet ook mijn tassen van de opname nog uitpakken. Om even de situatie nu te schetsen.

Kordie heel veel succes met jouw traject. Klinkt ook niet makkelijk, goed te horen dat je toe bent aan de volgende stap.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Duidelijk verhaal Alinde.
Dit lezende denk ik dat je inderdaad dat je een goeie keuze maakt.

Alinde zei:
Kordie heel veel succes met jouw traject. Klinkt ook niet makkelijk, goed te horen dat je toe bent aan de volgende stap
Klik om te vergroten...

Dankjewel.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dankjewel!

En t is natuurlijk best logisch dat je niet met 41 jaar te vaak bij je ouders moet hangen. Maar we hebben daar nooit duidelijke afspraken over gehad en ook als zij oppassen is het leuk om even langs te gaan en als het weer is om buiten te zitten etc etc etc. Sinds zij een gesprek met de Brijder gehad hebben is die route afgesloten en dat is voor mij echt een nachtmerrie als ik wakker word s nachts. Dan slaap ik tussen 2 en 3 als ik mazzel heb en dan word ik 3.00 uur wakker en dan voelt het als de hel.
(Ja ik vind benzo afbouw toch hel bij nader inzien). Ik heb dan ook even het gevoel dat ik niet naar buiten kan (kliniek-gevoel) en moet dan ff realiseren wat wel en niet klopt.

Nee, er zit geen nachtdienst, ja, ik kan gewoon naar buiten. Nee er loopt niemand op de gang. Nee ik kan niet naar ouders. Nee ik kan niet naar de buren midden in de nacht.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Yes… maar ik slik nu Antabus. De trek is er wel.

Misschien kan ik met de buurvrouw vaker afspreken.

En even bij mijn oude dagbesteding langs.
Klik om te vergroten...
Online meetings zijn er ook natuurlijk. Daar mag je gewoon zien 'bij aanschuiven '
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ze zeggen wel eens dat je er op uit moet, dat je niet kunt wachten tot er op een dag iemand bij je aanbelt om je te gaan helpen. Maar hier stond dus WEL letterlijk een fellow op de stoep donderdag om te vragen of ik mee ging.
Kun je nagaan hoe lui ik ben. Dat ik heb zitten wachten tot de hulp hier thuis bij mij kwam aankloppen. Sarcastisch uiteraard :wink:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dank je. Daar hadden we het al even over. Had ik me voor vanavond voorgenomen, online of offline. En dat werd dus offline, het was fijn.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk dat ik maar moet gaan accepteren dat ik nog een tijd slecht zal slapen. De lat op andere gebieden niet hoog leggen. Beetje creatieve therapie, meetings volgen.
Vriezer vol gooien met eten voor als koken of boodschappen doen niet lukt.

Er zit hier nou eenmaal geen nachtdienst.... ik moet er toch zelf doorheen. 3 x per week Antabus innemen bij beeldbellen. AH to go is geen optie meer. Althans wel voor een croissantje ofzo. Das misschien wel fijn als het echt een kutnacht is.
Bedoel 6 uur s ochtends wijn halen kan niet meer.... met Antabus.

Benzo-verslaving is de ergste verslaving volgens sommigen (ook personeel van de kliniek). Ik kan het maar beter serieus nemen, het zal niet vanzelf gaan.

Enige wat MOET.... is op kraamvisite gaan bij broer als het zo ver is. In tegenstelling tot kerst en mijn moeders verjaardag.... vind ik dat ik dat NIET kan afzeggen. Overigens was t vorige keren spannend of hij niet zou bellen als ik ladderzat was. Gelukkig is dat net goed gegaan. Daar hoef ik in ieder geval deze keer niet bang voor te zijn. Wil de baby een armbandje geven van mijzelf van vroeger. t moet nog even gerepareerd worden maar dat kan nog net op tijd, denk ik.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
De opruimkabouters van november hebben niet zo goed begrepen dat er een systeem zat in mijn huishouden. Het was 1000 % lief bedoeld maar ik ben nog steeds dingen kwijt.

Bijv een cadeaubon die ik morgen wel zou willen gebruiken. Hij lag op tafel. Er lag heel veel op tafel… en dat lag bij thuiskomst allemaal niet meer op tafel maar waar dan wel?

Moet dit midden in de nacht? Ja dit moet midden in de nacht.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het blijft een lastige. Wanneer is iets een achterdeurtje, wanneer is het betutteling? En in hoeverre kun je dat zelf nog bepalen?

Iemand van mijn laatste groep, zij levert haar pinpas ergens in, haar OV-kaart. Voor haar is dat vrijheid, juist doordat ze alle achterdeuren dichttimmert voor zichzelf. Nieuwe telefoon, nieuw nummer, geen nummers van de mensen van de kliniek.

Binnen de kliniek is het best onhandig dat je geen scharen mag, geen mesjes. Gewoon omdat je wel eens fatsoenlijk een appel wilt kunnen schillen maar dat gaat nou eenmaal niet. Geen nagelknippertje.... en dan schijnt er wel een gezamenlijk ding te zijn voor 3 afdelingen maar dat is dan net kwijt. Ik heb flink bonje gehad over nagels knippen op mijn eerste dag.

Wanneer mag je iemands pinpas meenemen, iemands wijn weggooien, iemands fietssleutel verstoppen, iemands messen weghalen? En wanneer kan diegene dit nog voor zichzelf bepalen of moet er ingegrepen worden? Mijn familie heeft iets meegenomen van mij wat ik niet fair vind. En het gaat er niet om dat ik 'dat ene' nu per se terug wil. Het gaat er om dat het VAN MIJ is. Ik ben qua alcohol nu 3 weken clean (benzo's iets korter) en ik vind nog steeds dat het niet fair is. We hebben het hier niet over een nagelknippertje helaas.

Het is een ethisch ding. Ik maak het niet concreet en ik hoef ook geen concrete antwoorden op een vaag verhaal. Maar denk dat het uiteindelijk bij veel mensen speelt, qua verslaving, relaties enzo.

Even een overpeinzing op de zondagochtend.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Alinde je zult inderdaad een tijd slecht slapen. Probeer daar vrede mee te sluiten. Hoe meer je er mee be ig bent, des te slechter slaap je. In mijn ervaring dan. Het komt allemaal goed.

Barrières opwerpen met pinpassen enzo hielp bij mij nooit echt. Uitvogelen waarom ik gebruikte en dat aanpakken werkte wel.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Thanks. Jij bent wel verhuisd toch? Vind ik ook best een stap.

ja het moet nu ff comfortabel zijn. Heb afgelopen zomer bijv nieuw duur dekbed gekocht maar ik vind het een rotding to be honest. Vannacht m’n ouwe vod er weer op gegooid en dan ga ik tot eind februari niet meer met dat nieuwe ding kloten of druk om maken.

Ik ben gewoon ziek. Kan nu geen carrière maken, geen beddenwinkels bezoeken. Kan wel schilderen en kleien. Meetings bezoeken. Maar bij benzo afkick ben je gewoon ziek. That ‘s what it is.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alinde zei:
Thanks. Jij bent wel verhuisd toch? Vind ik ook best een stap.

ja het moet nu ff comfortabel zijn. Heb afgelopen zomer bijv nieuw duur dekbed gekocht maar ik vind het een rotding to be honest. Vannacht m’n ouwe vod er weer op gegooid en dan ga ik tot eind februari niet meer met dat nieuwe ding kloten of druk om maken.

Ik ben gewoon ziek. Kan nu geen carrière maken, geen beddenwinkels bezoeken. Kan wel schilderen en kleien. Meetings bezoeken. Maar bij benzo afkick ben je gewoon ziek. That ‘s what it is.
Klik om te vergroten...
Ik ben verhuisd ja. Niet dat dat veel hielp om clean te blijven hoor. Daar is echt het interne werk voor nodig. Maar ik zit nu wel even goed hier in het ouderlijk huis. Rustige plek om m'n leven weer opnieuw op te bouwen. Inmiddels is er heel veel veranderd.

Je bent inderdaad ziek. Gun jezelf ook de rust om daar van te herstellen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dankjewel. Net als twee weken geleden in de kliniek, koorts is koorts, ziek is ziek. Toch ff accepteren.

Ah ik wist niet dat je daar wel je roots hebt. Ja heerlijk zou er ook goed kunnen wonen daar.

Wonen je ouders er ook nog? Niet antwoorden als ik teveel vraag. Hier zit m ook de crux in t woordje ‘platteland’. Ik vind t leven in de stad moeilijk en ga daarom regelmatig naar ouders. Toen ik zelf op platteland woonde had ik dit niet. Eind februari een gesprek met ouders plus broers plus een prof over ‘mijn casus’.

vanmorgen croissantjes gehaald, sap etc. T advies is om dezelfde etenstijden aan te houden als in de kliniek.

Die mensen kennen mij echt niet meer als ‘die ene die altijd om 7 uur wijn haalt’. De stad heeft ook voordelen 😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5152535455...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."