Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd en gecontroleerd gebruiken

Verslaafd en gecontroleerd gebruiken

48 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben erg benieuwd wie na erkenning van verslaving en langere tijd van middelen misbruik er in is geslaagd om , met of zonder behandeling, xA programma of zelf-therapie - gecontroleerd te gebruiken. Zo ja, hoe is dit gelukt en hoelang heeft dit geduurd en waar blijkt uit dat dit nu wel lukt? Of ben je ervan overtuigd dat dit onmogelijk is?

Ikzelf heb 10 jaar + af en aan diverse middelen misbruikt met diverse daarop volgende rockbottoms ofcourse. Ik ben diverse keren in klinieken opgenomen geweest, twee klinische behandelingen en detox, heb meerdere jaren met verslaafden gewerkt( en mezelf vooral tegengewerkt 😜) en eigenlijk pas nadat ik onderliggende problematiek heb aangepakt, maatschappelijke problematiek, familiebanden hersteld, tientallen boeken over verslaving, menselijk brein, mindfulness, etc etc heb verslonden, burgelijk leven ben gaan leiden en familieman ben geworden en na meerdere jaren nig kleine uitglijders kan ik inmiddels zeggen dat het mij nu ook lukt ondanks dat ik er ook heilig van overtuigd was dat dit niet kon. Kan de vinger er nog niet op leggen maar wat ook heel belangrijk is denk is is dat ik mijzelf , mijn ziekte(niet verslaving) en mijn verleden heb geaccepteerd en met 99% daarvan ook in het reine ben.

Waaruit blijkt dat ik dit kan? Ik zoek het niet meer op, weiger drank en drugs zonder dat ik met mijzelf een strijd moet aangaan, als ik het wel doe(heel sporadisch) wordt ik het eigenlijk snel zat, ik denk na over de gevolgen van als ik wel zou gaan gebruiken: ik voel mij goed en gebruiken kan leiden tot een kater of dagen verrot voelen. Is het mij niet waard.

Lang verhaal ,maar hoor graag van anderen soortgelijkige verhalen. Misschien om mijzelf ervan te overtuigen dat het wel kan na decennia te hebben gehoord dat het niet kan🤣
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Brakka Mang zei:
Ben erg benieuwd wie na erkenning van verslaving en langere tijd van middelen misbruik er in is geslaagd om , met of zonder behandeling, xA programma of zelf-therapie - gecontroleerd te gebruiken. Zo ja, hoe is dit gelukt en hoelang heeft dit geduurd en waar blijkt uit dat dit nu wel lukt? Of ben je ervan overtuigd dat dit onmogelijk is?

Ikzelf heb 10 jaar + af en aan diverse middelen misbruikt met diverse daarop volgende rockbottoms ofcourse. Ik ben diverse keren in klinieken opgenomen geweest, twee klinische behandelingen en detox, heb meerdere jaren met verslaafden gewerkt( en mezelf vooral tegengewerkt 😜) en eigenlijk pas nadat ik onderliggende problematiek heb aangepakt, maatschappelijke problematiek, familiebanden hersteld, tientallen boeken over verslaving, menselijk brein, mindfulness, etc etc heb verslonden, burgelijk leven ben gaan leiden en familieman ben geworden en na meerdere jaren nig kleine uitglijders kan ik inmiddels zeggen dat het mij nu ook lukt ondanks dat ik er ook heilig van overtuigd was dat dit niet kon. Kan de vinger er nog niet op leggen maar wat ook heel belangrijk is denk is is dat ik mijzelf , mijn ziekte(niet verslaving) en mijn verleden heb geaccepteerd en met 99% daarvan ook in het reine ben.

Waaruit blijkt dat ik dit kan? Ik zoek het niet meer op, weiger drank en drugs zonder dat ik met mijzelf een strijd moet aangaan, als ik het wel doe(heel sporadisch) wordt ik het eigenlijk snel zat, ik denk na over de gevolgen van als ik wel zou gaan gebruiken: ik voel mij goed en gebruiken kan leiden tot een kater of dagen verrot voelen. Is het mij niet waard.

Lang verhaal ,maar hoor graag van anderen soortgelijkige verhalen. Misschien om mijzelf ervan te overtuigen dat het wel kan na decennia te hebben gehoord dat het niet kan🤣
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar, de acceptatie en realisatie dat het nier meer kan. Ik zit nog redelijk dicht op de ellende met 1,5 jaar clean dus de overtuiging om nuchter te blijven is er wel. Als ik weer begin ben ik binnen de kortste keren weer waar ik gebleven was en raak ik de controle weer helemaal kwijt zoals ik ‘m al zo lang kwijt was maar dat iet wilde zien. Plus herstel heeft me zo véél gebracht. Dat geef ik niet zomaar op. Misschien zijn er mensen die het kunnen maar ik ben niet bereid om te proberen te ontdekken of ik er één van ben op dit moment.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Helemaal niet gebruiken is veel makkelijker dan gecontroleerd gebruiken. Accepteren dat gecontroleerd gebruiken geen haalbare optie is, is niet makkelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat wil ik graag geloven!
Ontwenningsverschijnselen vallen niet mee, ook niet van anti depressie medicijnen
Weet je zeker dat je zonder deze kunt?
Houd vol, het gaat goed zo
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Brakka Mang zei:
Misschien....
Klik om te vergroten...
Pas maar op met je overmoed :)
Ik geloof niet zo in uitglijden..
Geen gecontroleerde gebruikers dromen hier.
Lekker positief zijn dat ik bepaalde drugs achter me kan laten en toch lekker leven!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als ik wil gebruiken dan moet ik mezelf afvragen waarom ik dit wil.
Is het voor de gezelligheid, of is het omdat ik stress / naar gevoel weg wil hebben. Kortom een negatieve emotie positief proberen te maken met alcohol.
Mijn ervaring is dat dat gewoon niet werkt en dan moet ik sterk zijn tegen mezelf en niet dat eerste glas bv gaan nemen, want dan gaat het mis die dag.
En de dagen daarna.

"je mag nooit meer iets gebruiken" werkt voor mij als een mentaal gevecht.
Wetende dat dit vaak wel het beste is. Want limiet leggen is vaak het lastige.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sinds afgelopen 2 jaar gebruik ik weer, daarvoor 10 jaar niks gebruikt (ook geen alcohol). Gebruik semi-wekelijks, en dan altijd iets verschillend (kratom, phenibut, 3-fpm, psychedelica etc.). Alcohol drink ik eigenlijk bijna nooit meer.

Gaat in principe prima omdat ik nu de valkuilen in een vroeg stadium herken. Ging pas geleden wel even de verkeerde richting op (iets een paar weekenden achter elkaar gebruikt tegen afspraak met mezelf in), maar zo erg als vroeger wordt het gelukkig niet meer. Less is more is nu mijn motto
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je gecontroleerd/sporadisch kon gebruiken dan deed je dit waarschijnlijk wel al. Al gebruik je maandelijks ipv elk weekend dan is op papier maandelijks natuurlijk beter. Maar om nou te spreken van gecontroleerd gebruiken?

Er zullen vast welk mensen zijn die na hun verslaving af en toe nog wat kunnen drinken of bij een festival 1/2 wat gebruiken. Maar ik denk als we de statistieken erbij pakken dat de meeste mensen die denken af en toe te kunnen gebruiken toch weer in hun oude patroon vervallen. Komt nog bij waarom zou je het jezelf aandoen?

brdrstr zei:
Sinds afgelopen 2 jaar gebruik ik weer, daarvoor 10 jaar niks gebruikt (ook geen alcohol). Gebruik semi-wekelijks, en dan altijd iets verschillend (kratom, phenibut, 3-fpm, psychedelica etc.). Alcohol drink ik eigenlijk bijna nooit meer.
Klik om te vergroten...
Bijna wekelijks aan de drugs noem ik niet echt gecontroleerd gebruiken lol.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
"je mag nooit meer iets gebruiken" werkt voor mij als een mentaal gevecht.
Wetende dat dit vaak wel het beste is. Want limiet leggen is vaak het lastige.
Klik om te vergroten...
Dit ook inderdaad. Ik denk dat de meesten van ons wel een een poosje gestopt zijn om vervolgens tegen onszelf te zeggen. Zie je wel ik heb geen probleem. En dan weer bij een verjaardag of iets anders toch weer een drankje doen en zich nog weten te beheersen. Lekker voor je ego is dat. Eerst een poosje gestopt en nu gewoon normaal een paar drankjes gedaan. ZIE JE WEL!

En dan ben je ineens 6 maand verder en dan kijk je terug en besef je dat je toch weer aardig hard op weg bent om alles te verneuken.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#10
annihilation zei:
Bijna wekelijks aan de drugs noem ik niet echt gecontroleerd gebruiken lol.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik het puur ter ontspanning, de ene week wel, de andere week niet. Ik heb er doordeweeks geen last van, en als ik wil kan ik nu gewoon beslissen om niks meer te gebruiken zonder cravings oid. Ook gebruik ik geen achterlijke hoeveelheden of zware middelen, en zit altijd laag in dosis. Dat noem ik gecontroleerd gebruik.

Als iemand wekelijks wat biertjes drinkt op vrijdag, noem jij dat dan ook ongecontroleerd gebruik?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
brdrstr zei:
Als iemand wekelijks wat biertjes drinkt op vrijdag, noem jij dat dan ook ongecontroleerd gebruik?
Klik om te vergroten...
Dat ligt er maar aan. Als ze zich voornemen om 4 drankjes te doen en zich daar aan houden kan ik best instemmen met dat dat gecontroleerd is.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#12
brdrstr zei:
Als iemand wekelijks wat biertjes drinkt op vrijdag, noem jij dat dan ook ongecontroleerd gebruik?
Klik om te vergroten...
als je verder nooit geen problemen met alcohol gehad hebt dan niet echt nee.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat is een beetje de valkuil van verslaving denk ik. Denken dat je écht weer gecontroleerd kunt gebruiken. Maar je moet jezelf zo streng in de gaten houden, want gecontroleerd gebruiken zoals iemand zonder een verslaving gaat denk ik niet meer lukken.

Ik zit zelf op dit moment niet in een actieve verslaving, al heel lang niet en heb er ook geen moeite mee. Maar ik haal buitenom wiet, niets in huis.

Als er nu drugs voor mijn neus ligt, snuif ik het alsnog op.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#14
annihilation zei:
als je verder nooit geen problemen met alcohol gehad hebt dan niet echt nee.
Klik om te vergroten...
Ik snap trouwens wel waar je naartoe wilde hoor. Ik zal het nog even verder uitleggen, want ik denk dat hier ook veel verslaafden meelezen, en dan komt mijn bericht misschien over van, ja het is mogelijk om ooit weer gecontroleerd te gebruiken.

Ik ben 10 jaar lang clean gebleven, en ook echt 100% clean. Had ik na 1 jaar weer kunnen gaan gebruiken? Absoluut niet. 2 jaar? Nee. 5 jaar? Misschien, maar ook hier moet ik nee op antwoorden. 10 jaar is echt een hele lange tijd, en in die tijd heb ik aan mezelf gewerkt. Ik zit goed in mijn vel (op wat stress na dan) en ik weet wat mijn triggers zijn, en heb hier ook aan gewerkt.

Ga er vanuit dat als je verslaafd bent, dat je nooit meer gecontroleerd kan gebruiken. Ik gebruik nu weer sinds 2 jaar, en tot nu toe gaat het goed. Maar zoals ik al in mijn bericht zei kan het toch weer mis gaan en heb ik me niet aan m'n eigen afspraak gehouden. Omdat ik nu goed in mijn vel zit, kan ik hier ook goed mee omgaan. Maar wat als het weer klote gaat? Ik kan je het antwoord wel geven. Ik speel dus ook met vuur.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
brdrstr zei:
Ik snap trouwens wel waar je naartoe wilde hoor. Ik zal het nog even verder uitleggen, want ik denk dat hier ook veel verslaafden meelezen, en dan komt mijn bericht misschien over van, ja het is mogelijk om ooit weer gecontroleerd te gebruiken.

Ik ben 10 jaar lang clean gebleven, en ook echt 100% clean. Had ik na 1 jaar weer kunnen gaan gebruiken? Absoluut niet. 2 jaar? Nee. 5 jaar? Misschien, maar ook hier moet ik nee op antwoorden. 10 jaar is echt een hele lange tijd, en in die tijd heb ik aan mezelf gewerkt. Ik zit goed in mijn vel (op wat stress na dan) en ik weet wat mijn triggers zijn, en heb hier ook aan gewerkt.

Ga er vanuit dat als je verslaafd bent, dat je nooit meer gecontroleerd kan gebruiken. Ik gebruik nu weer sinds 2 jaar, en tot nu toe gaat het goed. Maar zoals ik al in mijn bericht zei kan het toch weer mis gaan en heb ik me niet aan m'n eigen afspraak gehouden. Omdat ik nu goed in mijn vel zit, kan ik hier ook goed mee omgaan. Maar wat als het weer klote gaat? Ik kan je het antwoord wel geven. Ik speel dus ook met vuur.
Klik om te vergroten...
Die laatste paar regels is inderdaad wel de kern van waar het om gaat en eigenlijk dan pas kom je erachter maar het blijft russisch roulette. Het gaat nu al een tijd heel goed, er is ook een periode geweest dat het slechter, mentaal, ging. In beide perioden ben ik niet met gebruiken bezig geweest. In de weekenden zijn mijn kinderen er dus dan is er 0 intentie om te gebruiken, en doordeweeks heb ik ook diverse verplichtingen met ze. Nu komende week ivm met kerstvakantie is het een week kids-vrij en dan zit ik te denken wat kan ik doen: En dan begin ik te denken aan de dingen die nog in huis gedaan moeten worden, spullen die ik kan opknappen etc etc. Waar ik vroeger, tot paar jaar terug, meteen was gaan kijken welk feest of met wie ik is een paar dagen naar de klote zou kunnen gaan .
Ik realiseer me dat nu ik dit schrijf pas eigenlijk hahaha.

De enigste afspraak die ik met mezelf maak is oud en nieuw, mocht ik iets met vrienden plannen dan ga ik zeker drinken als ik daar zin in heb mocht het gezelschap juist zijn.....Maar ergens vermoedt ik al dat ik er geen zin in ga hebben en dat betekent dan dat ik een ouwe lul begin te worden,🤣
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja is mij gelukt :cheerpompom:
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben nu 9 maanden in herstel. Zo sterk als ik me nu voel, denk ik dat gecontroleerd gebruiken op zich wel zou moeten lukken. Maar ik kies ervoor om het niet te doen. Dat is uiteindelijk toch gewoon het makkelijkste en het meest veilige. Ik ben inmiddels ook alweer 35 jaar en heb mijn portie wel gehad. Lang leven het familieleven!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb >7 jaar dagelijks nicotine gebruikt, na een aantal stoppogingen ben ik daar uiteindelijk (tot nu toe) mee gestopt, nicotine wil ik echt nooit meer gebruiken, het is de "domste periode" van mijn leven geweest, het idee om nu weer gecontroleerd te willen gaan gebruiken is absurd, het is misschien heel even "lekker", maar vooral toch echt vies, ongezond, kostbaar en levert weinig anders op dan het opwekken en wegdrukken van afkickverschijnselen. De eerste sigaret die ik op zou steken zou me draaierig en misselijk maken, met pure spijt als gevolg... Als iemand het me aanbiedt kost het me geen enkele moeite om vooral de nadelen in te zien... Inmiddels heb ik ruim 15 jaar niet gerookt, dus ook tijd speelt hier een flinke rol.

Echte Cannabis daarentegen... De geur, de smaak, de rituelen, de prettige werking (die er eigenlijk alleen is als ik de consumptie zeldzaam hou) ...
Wat ik heb, gaat op. Dit heb ik maanden niet gebruikt en ga dat met de jaarwisseling bij een cannabiskennis doen, wat overblijft, laat ik daar achter.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
New Dawn zei:
Ik heb >7 jaar dagelijks nicotine gebruikt, na een aantal stoppogingen ben ik daar uiteindelijk (tot nu toe) mee gestopt, nicotine wil ik echt nooit meer gebruiken, het is de "domste periode" van mijn leven geweest, het idee om nu weer gecontroleerd te willen gaan gebruiken is absurd, het is misschien heel even "lekker", maar vooral toch echt vies, ongezond, kostbaar en levert weinig anders op dan het opwekken en wegdrukken van afkickverschijnselen. De eerste sigaret die ik op zou steken zou me draaierig en misselijk maken, met pure spijt als gevolg... Als iemand het me aanbiedt kost het me geen enkele moeite om vooral de nadelen in te zien... Inmiddels heb ik ruim 15 jaar niet gerookt, dus ook tijd speelt hier een flinke rol.

Echte Cannabis daarentegen... De geur, de smaak, de rituelen, de prettige werking (die er eigenlijk alleen is als ik de consumptie zeldzaam hou) ...
Wat ik heb, gaat op. Dit heb ik maanden niet gebruikt en ga dat met de jaarwisseling bij een cannabiskennis doen, wat overblijft, laat ik daar achter.
Klik om te vergroten...
Is ook een vorm van gecontroleerd gebruiken. Je kent je valkuil dus laat je het achter. Als dat zo gaat als gepland is het goed toch. Wiet en hasj ben ik ruim een jaar mee gestopt nu definitief na den decennia niet meer structureel gebruikt te hebben. Stopte met zelf halen, toen rookte ik wel is mee paar hijzen. Dat ging zo tot vorig jaar tot ik weer met een groep blowers om ging. Toen heb ik twee of drie keer hasj gehaald en toen wist ik weer waarom ik gestopt was 🤣 Wordt er heel passief van, paranoia , soort van angstig of versterkt deze. Nu als mensen blowen in een ruimte waar ik kom loop ik meestal snel weer weg omdat ik niet meer tegen de lucht kan ofzo.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ga het na deze maand weer proberen om THC gecontroleerd te gebruiken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."