Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd en gecontroleerd gebruiken

Verslaafd en gecontroleerd gebruiken

48 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Manu76 zei:
Goed zo, vooral geen risico nemen!

Maar vergeet je niet ook een beetje, dat je dankbaar mag zijn, dat je niet drinkt en dat je nu kunt leven zonder de alcohol?
In ieder geval, ik weet wel zeker dat je dankbaar mag zijn dat je geen drank meer nodig hebt om de dagen door te komen.
Klik om te vergroten...

Noot:
Jazeker, ik ben blij dat ik de drank heb kunnen afzweren uit mijn leven!
Ik kan er niet mee omgaan.
Als ik die stof binnen krijg, dan gaan er rare dingen gebeuren waar ik zelf het slachtoffer van word en een heleboel ellende staat mij dan te wachten. Geld op, ziek zijn, domme dingen doen.... allemaal shit gebeurt er dan.
Ongecontroleerde zaken.
NEE. Dat wil ik niet meer! Ik laat dat eerste glas staan. Dan blijf ik de baas over mezelf en gebeuren er geen dwaasheden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Manu76 zei:
Goed zo, vooral geen risico nemen!

Maar vergeet je niet ook een beetje, dat je dankbaar mag zijn, dat je niet drinkt en dat je nu kunt leven zonder de alcohol?
In ieder geval, ik weet wel zeker dat je dankbaar mag zijn dat je geen drank meer nodig hebt om de dagen door te komen.
Klik om te vergroten...
Ik Ben heeeeel erg dankbaar, Dat ik geen alcohol Meer nodig heb om de dag door te moment, ja.
Maar de prijs was hoog die ik betaald heb, Dat moet ik wel zeggen!
Een en ander ging niet van een leien dakje.
Daar was wel wat inzet en hulp bij nodig......
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Een en ander ging niet van een leien dakje.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik zo. Alleen verleden is nu gelukkig verleden en vandaag is heerlijk zonder de drang om te moeten scoren.. (met een beetje geluk kunnen we de momenten van het nu waarderen, al zit ik zelf nog in laatste afbouwfase van een antidepressiva en zorgt dat ook wel eens voor vreemde wolken op een zonnige dag).
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat is goed om te horen. Hier bij de slijter stond verdorie een bord van Malibu buiten.

Er is een fella die bij het winkelcentrum woont. Weet zeker dat zij wil helpen als ik boodschappen doen lastig vind. Haar drug of choice is ook alcohol.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Weet je zeker dat je zonder deze kunt?
Klik om te vergroten...
Ja, ik weet zeker dat ik de SSRI niet nodig heb om gelukkig te zijn.

Maar de ontwenningsverschijnselen zijn dusdanig, dat ik wel degelijk heel langzaam moet afbouwen.
Ik zit nu volgens mij definitief onder de 5mg/dag, maar hoe ik op de 0mg kom is me nog niet geheel duidelijk. Ik denk dat ik wel tot 2mg weet te komen met stapjes van 1mg verminderen en af en toe een paracetamol en een mini stapje naar boven op dagen dat het te zwaar is. Ik mik op einde Maart begin April de eerste dagen met 0mg!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
De beer is los - dat is een mooie uitdrukking idd voor wat hier ook gebeurt, het kan echt niet meer.

Vind t wel kut hoe overal in winkels, op tv etc drank is. Maar dat is een andere discussie.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
De beer is los - dat is een mooie uitdrukking idd voor wat hier ook gebeurt, het kan echt niet meer.

Vind t wel kut hoe overal in winkels, op tv etc drank is. Maar dat is een andere discussie.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat binnen 5 a 10 jaar alcohol het nieuwe roken is geworden en dat ook aan banden wordt gelegd.

Zie nu reclames op TV dat alcohol 7 verschillende soorten kankers geeft. 10+ jaar geleden was nog het gezondheids advies om een alcoholische drank per dag te drinken vanwege de voordelen ervan. Nu is het advies "drink niet. En anders niet meer dan 1 per dag" dus dat komt op ten duur wel goed denk ik.

Zelfs alcoholvrije bier wordt afgeraden vanwege de suikers erin. Het komt echt wel goed denk ik.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Verschrikkelijk. We hadden het er gisteren nog over… bijv programma’s als first dates dat gaat zo vaak over alcohol.
Ik kijk dat niet meer. In de kliniek was iemand die wilde het juist kijken, haha. Beer van een vent en elke dag first dates.. ben benieuwd hoe het zou zijn als 1 supermarktketen geen alcohol zou verkopen en alle verslaafden in herstel zouden daar heen gaan…
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Verschrikkelijk. We hadden het er gisteren nog over… bijv programma’s als first dates dat gaat zo vaak over alcohol.
Ik kijk dat niet meer. In de kliniek was iemand die wilde het juist kijken, haha. Beer van een vent en elke dag first dates.. ben benieuwd hoe het zou zijn als 1 supermarktketen geen alcohol zou verkopen en alle verslaafden in herstel zouden daar heen gaan…
Klik om te vergroten...
Bij de discounters staat het in ieder geval niet door de hele winkel. Alleen in het drankgedeelte en af en toe in de rekken van de weekaanbieding. Bij de upmarket supermarkten staat het met de feestdagen zelfs tussen fruit en groente.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank je, dat is best een idee eigenlijk. Want het is een probleem... voor mij.
Afgelopen week ging toevallig een fellow mee boodschappen doen (kwam ik tegen) en dat hielp wel.

In de supermarkt hier staat het werkelijk overal. Echt overal. Naast de zuivel, op alle kopse kanten, bij de zoutjes, bij de frisdrank, bij de kassa. Grappig genoeg is dat ook de (enige) supermarkt waar je vanuit de Brijder naartoe kunt in je vrije uurtje dus dat is best bizar. Behoorlijk exposure voor alle alcoholics. Aan de andere kant is gelukkig een winkelcentrum met veel kleine ondernemers (bakker, slager, groenteboer) dus als ik de tijd neem, kan ik daar mijn boodschappen doen.

Godzijdank hebben ze niet een graaibak met benzo's. Tussen de pantoffels.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Godzijdank hebben ze niet een graaibak met benzo's. Tussen de pantoffels.
Klik om te vergroten...

Wat niet is, kan zomaar nog komen, nietwaar.

Vwb de alcohol in de supermarkt, is het je niet opgevallen, dat deze op strategische plekken in de winkel te koop staat, zodat je al winkelende deze wel tegen m o e t komen?
Geboefte is het, die verkopers!
Ik had er in het begin toen ik gestopt was met zuipen, heel veel moeite mee met al die aparte speciaal biersoorten die ik in de supermarkt tegen kwam.
Maar met de tijd die verloopt, wordt de zucht vanzelf minder!
Ik heb er nu geen problemen meer mee.
Vroeger bekeek ik al die biersoorten nog eens, kijken waar de meeste alcohol in zit en zo....
Maar ik ben ervan af.
Echte triggers zoals heel warme zomerdagen en dan dorst krijgen, is zo een trigger.
Deze toestand moet ik voorkomen.
En zo zijn er nog wel wat meer triggers, deze probeer ik allemaal te voorkomen.
Geen toetjes met alcohol bereid nemen bijvoorbeeld.
Ook geen mondwater op alcohol basis nemen.
En...beslist geen "alcohol vrij" bier drinken.
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Beetje persoonlijk dit misschien maar whatever.

Ik associeerde een paar tientallen jaren lang fappen (masturberen) met porno. Na vele pogingen om met beide te stoppen en evenveel terugvallen merkte ik steeds dat bij een terugval naar fappen ook altijd meteen de porno er weer bij kwam kijken. Toen vorig jaar een dik halfjaar volledige onthouding gedaan (no-fap/no-porn/retentie). Toen in een zeer stressvolle periode de druk van de ketel gehaald (knaamean?). En wat bleek: geen zucht meer naar porno. Fappen triggert porno kijken niet meer. Succesvol mijn porno verslaving overwonnen dus. Dat was ook mijn eigenlijke probleem.

Ben ook 2 jaar lang wietvrij en had een tijdje terug na een paar LSD trips zin om in de comedown wiet te doen. Niet gedaan, mede omdat ik ergens bang ben dat ik dat dan niet bij alleen die comedown van LSD ga gebruiken, ondanks dat ik nu al jaren nooit meer aan wiet denk (behalve dus in de comedown van LSD). Misschien dus gewoon beter niet eens proberen.
Klik om te vergroten...
Hoe voelde je je na een tijde niet fappen?
Pak meer zelfvertrouwen en beter slapen??
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja is mij gelukt :cheerpompom:
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben nu 9 maanden in herstel. Zo sterk als ik me nu voel, denk ik dat gecontroleerd gebruiken op zich wel zou moeten lukken. Maar ik kies ervoor om het niet te doen. Dat is uiteindelijk toch gewoon het makkelijkste en het meest veilige. Ik ben inmiddels ook alweer 35 jaar en heb mijn portie wel gehad. Lang leven het familieleven!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben erg benieuwd wie na erkenning van verslaving en langere tijd van middelen misbruik er in is geslaagd om , met of zonder behandeling, xA programma of zelf-therapie - gecontroleerd te gebruiken. Zo ja, hoe is dit gelukt en hoelang heeft dit geduurd en waar blijkt uit dat dit nu wel lukt? Of ben je ervan overtuigd dat dit onmogelijk is?

Ikzelf heb 10 jaar + af en aan diverse middelen misbruikt met diverse daarop volgende rockbottoms ofcourse. Ik ben diverse keren in klinieken opgenomen geweest, twee klinische behandelingen en detox, heb meerdere jaren met verslaafden gewerkt( en mezelf vooral tegengewerkt 😜) en eigenlijk pas nadat ik onderliggende problematiek heb aangepakt, maatschappelijke problematiek, familiebanden hersteld, tientallen boeken over verslaving, menselijk brein, mindfulness, etc etc heb verslonden, burgelijk leven ben gaan leiden en familieman ben geworden en na meerdere jaren nig kleine uitglijders kan ik inmiddels zeggen dat het mij nu ook lukt ondanks dat ik er ook heilig van overtuigd was dat dit niet kon. Kan de vinger er nog niet op leggen maar wat ook heel belangrijk is denk is is dat ik mijzelf , mijn ziekte(niet verslaving) en mijn verleden heb geaccepteerd en met 99% daarvan ook in het reine ben.

Waaruit blijkt dat ik dit kan? Ik zoek het niet meer op, weiger drank en drugs zonder dat ik met mijzelf een strijd moet aangaan, als ik het wel doe(heel sporadisch) wordt ik het eigenlijk snel zat, ik denk na over de gevolgen van als ik wel zou gaan gebruiken: ik voel mij goed en gebruiken kan leiden tot een kater of dagen verrot voelen. Is het mij niet waard.

Lang verhaal ,maar hoor graag van anderen soortgelijkige verhalen. Misschien om mijzelf ervan te overtuigen dat het wel kan na decennia te hebben gehoord dat het niet kan🤣
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Brakka Mang zei:
Ben erg benieuwd wie na erkenning van verslaving en langere tijd van middelen misbruik er in is geslaagd om , met of zonder behandeling, xA programma of zelf-therapie - gecontroleerd te gebruiken. Zo ja, hoe is dit gelukt en hoelang heeft dit geduurd en waar blijkt uit dat dit nu wel lukt? Of ben je ervan overtuigd dat dit onmogelijk is?

Ikzelf heb 10 jaar + af en aan diverse middelen misbruikt met diverse daarop volgende rockbottoms ofcourse. Ik ben diverse keren in klinieken opgenomen geweest, twee klinische behandelingen en detox, heb meerdere jaren met verslaafden gewerkt( en mezelf vooral tegengewerkt 😜) en eigenlijk pas nadat ik onderliggende problematiek heb aangepakt, maatschappelijke problematiek, familiebanden hersteld, tientallen boeken over verslaving, menselijk brein, mindfulness, etc etc heb verslonden, burgelijk leven ben gaan leiden en familieman ben geworden en na meerdere jaren nig kleine uitglijders kan ik inmiddels zeggen dat het mij nu ook lukt ondanks dat ik er ook heilig van overtuigd was dat dit niet kon. Kan de vinger er nog niet op leggen maar wat ook heel belangrijk is denk is is dat ik mijzelf , mijn ziekte(niet verslaving) en mijn verleden heb geaccepteerd en met 99% daarvan ook in het reine ben.

Waaruit blijkt dat ik dit kan? Ik zoek het niet meer op, weiger drank en drugs zonder dat ik met mijzelf een strijd moet aangaan, als ik het wel doe(heel sporadisch) wordt ik het eigenlijk snel zat, ik denk na over de gevolgen van als ik wel zou gaan gebruiken: ik voel mij goed en gebruiken kan leiden tot een kater of dagen verrot voelen. Is het mij niet waard.

Lang verhaal ,maar hoor graag van anderen soortgelijkige verhalen. Misschien om mijzelf ervan te overtuigen dat het wel kan na decennia te hebben gehoord dat het niet kan🤣
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar, de acceptatie en realisatie dat het nier meer kan. Ik zit nog redelijk dicht op de ellende met 1,5 jaar clean dus de overtuiging om nuchter te blijven is er wel. Als ik weer begin ben ik binnen de kortste keren weer waar ik gebleven was en raak ik de controle weer helemaal kwijt zoals ik ‘m al zo lang kwijt was maar dat iet wilde zien. Plus herstel heeft me zo véél gebracht. Dat geef ik niet zomaar op. Misschien zijn er mensen die het kunnen maar ik ben niet bereid om te proberen te ontdekken of ik er één van ben op dit moment.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Helemaal niet gebruiken is veel makkelijker dan gecontroleerd gebruiken. Accepteren dat gecontroleerd gebruiken geen haalbare optie is, is niet makkelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat wil ik graag geloven!
Ontwenningsverschijnselen vallen niet mee, ook niet van anti depressie medicijnen
Weet je zeker dat je zonder deze kunt?
Houd vol, het gaat goed zo
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Brakka Mang zei:
Misschien....
Klik om te vergroten...
Pas maar op met je overmoed :)
Ik geloof niet zo in uitglijden..
Geen gecontroleerde gebruikers dromen hier.
Lekker positief zijn dat ik bepaalde drugs achter me kan laten en toch lekker leven!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ik wil gebruiken dan moet ik mezelf afvragen waarom ik dit wil.
Is het voor de gezelligheid, of is het omdat ik stress / naar gevoel weg wil hebben. Kortom een negatieve emotie positief proberen te maken met alcohol.
Mijn ervaring is dat dat gewoon niet werkt en dan moet ik sterk zijn tegen mezelf en niet dat eerste glas bv gaan nemen, want dan gaat het mis die dag.
En de dagen daarna.

"je mag nooit meer iets gebruiken" werkt voor mij als een mentaal gevecht.
Wetende dat dit vaak wel het beste is. Want limiet leggen is vaak het lastige.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."