Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn laatste poging tot gecontroleerd gebruik 3mmc

Mijn laatste poging tot gecontroleerd gebruik 3mmc

255 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Waardevol inzicht! Alvast een spoiler alert: weet ook dat deze mind tricks de andere kant op zullen plaatsvinden. Op den duur gaat je brein je wijsmaken ‘dat het wel meeviel’ en het wel weer een keertje kan. Gebruik wordt gedownsized en geromantiseerd. Dit gaat je vroeg of laat ook gebeuren. Schrijf ook die momenten op en denk vooral terug aan jouw bovenstaande post.
Klik om te vergroten...
Goede reminder. De pijn van gebruik is snel vergeten. De mooie momenten van het begin worden verheerlijkt.

De (enigszins weggestopte) herinneringen aan de pijn van verslaving zijn mijn meest waardevolle herinneringen geworden.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
De (enigszins weggestopte) herinneringen aan de pijn van verslaving zijn mijn meest waardevolle herinneringen geworden.
Klik om te vergroten...
Precies dit. Voor mij geld dat ik de beschamende momenten in gebruik echt zo nu en dan weer actief ophaal. Met name rondom alcoholgebruik en de dronken beschamende momenten vol black-outs. Schandalig gedragen richting anderen, veel te amicaal en de volgende dag niet meer weten wat er precies is gebeurd. Tegelijkertijd 100% aanvoelen dat het niet pluis zit, verdoezeld onder een deken van angst, hoge hartslag, lichte zeurende paniek en bovenal onmacht.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#3
Damius zei:
Tegelijkertijd 100% aanvoelen dat het niet pluis zit, verdoezeld onder een deken van angst, hoge hartslag, lichte zeurende paniek en bovenal onmacht.
Klik om te vergroten...
Ouch die voel ik wel. The day after gebruik.. wat een ellende is het toch ook. Gevolgd door een hele week vermoeid zijn, depressief, prikkelbaar en slechte concentratie. Kan me niet vaak genoeg eraan herinneren dat dat de realiteit is. Gebruik is niet meer leuk.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Koffieb00n zei:
Ouch die voel ik wel. The day after gebruik.. wat een ellende is het toch ook. Gevolgd door een hele week vermoeid zijn, depressief, prikkelbaar en slechte concentratie. Kan me niet vaak genoeg eraan herinneren dat dat de realiteit is. Gebruik is niet meer leuk.
Klik om te vergroten...
Jep, die voel ik ook. Kan me de laatste keer 3m nog levendig voor de geest halen, nu bijna drie maanden terug. Met keiharde techno op mijn oren en diep weggedoken in mijn jas met grote stappen naar het station voor de trein naar Antwerpen, waar ik de dag erna moest werken. Hopend dat ik geen bekenden tegen zou komen. In mijn eentje - tegen de goede voornemens in - wéér genomen op een doordeweekse dag. Restantje weggeflikkerd onderweg. Voelde me schuldig, triest, opgefokt, eenzaam, nerveus en kon mijn energie nergens in kwijt. 3mmc? Neuh. Niet meer voor mij!! Niets leuks meer aan! 😶
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Koffieb00n zei:
Ouch die voel ik wel. The day after gebruik.. wat een ellende is het toch ook. Gevolgd door een hele week vermoeid zijn, depressief, prikkelbaar en slechte concentratie. Kan me niet vaak genoeg eraan herinneren dat dat de realiteit is. Gebruik is niet meer leuk.
Klik om te vergroten...
Idd. In het ergste geval dronk ik op m'n brakke dag weer een paar 'herstelbiertjes'. Om de boel maar weer te verdoven. Maar dan: de maandag die om de hoek komt kijken.
B
Be_a_voice_not_an_echoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt allemaal voor jullie reacties, inzichten en ervaringen! Zo te lezen heeft iedereen zijn / haar struggles qua gebruik. Daar sta ik niet altijd even bij stil, kom net uit mijn cocon wat dit betreft en mijn primaire doel was om hier wat houvast te hebben om mijn voornemen een grotere kans van slagen te geven.

Om mijn voortgang te kunnen delen, en ook te mogen delen in jullie kennis en ervaringen waardeer ik zeer!

Ik wens jullie ook allemaal succes met jullie worstelingen en moeilijkheden, en veel geluk in het leven ❤️
B
Be_a_voice_not_an_echoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zo, dat is dan zo goed als dag 17! 🎉 nog een paar dagen en dan drie weken geen 3 gebruikt. Zit me net te bedenken hoelang het geleden is geweest dat ik drie weken geen 3 heb gebruikt, dat is naar mijn beste weten ergens in 2022 geweest.

Voel me lekker, energiek en heb fijne dingen om mijn energie op te richten. Dat scheelt ook enorm!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Wie weet wil je over een paar weken helemaal geen 3mmc meer gebruiken. Bij mij ging het zo. Ik gun jou dat ook! Houd dit gevoel maar vast en lees je eigen post terug als je van plan bent weer te gaan gebruiken. Deze positieve energie krijg je cadeau bij je nuchterheid, mooi toch! ♥️
B
Be_a_voice_not_an_echoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jazz35 zei:
Wie weet wil je over een paar weken helemaal geen 3mmc meer gebruiken. Bij mij ging het zo. Ik gun jou dat ook! Houd dit gevoel maar vast en lees je eigen post terug als je van plan bent weer te gaan gebruiken. Deze positieve energie krijg je cadeau bij je nuchterheid, mooi toch! ♥️
Klik om te vergroten...
Dan zou ik helemaal de naam van dit topic moeten wijzigen, of helemaal een nieuw topic maken en overnieuw beginnen. Denk dat ik het oorspronkelijke doel maar aanhou 😜😘
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Bekijk het dag voor dag zou ik zeggen, en kijk wat het je geeft. Nu (na ruim twee weken) al heel veel, als ik het zo lees. Geweldig toch. Da's niet mis hoor, na jouw intensieve gebruik. De moeite van het koesteren waard. ♥️
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Naamvoorhier zei:
Dan zou ik helemaal de naam van dit topic moeten wijzigen, of helemaal een nieuw topic maken en overnieuw beginnen. Denk dat ik het oorspronkelijke doel maar aanhou 😜😘
Klik om te vergroten...
Waarom moet je dat nu al bepalen? Ik wil alleen maar zeggen dat het heel goed zou kunnen zijn dat je er along the way achterkomt dat je veel blijer/gezonder/energieker bent zonder. Je zou de eerste niet zijn. :wink: Is het bij jou ook niet zo gegaan als bij mij @Pompoen ? Beginnen met 'maar eens van die 3mmc afblijven' en er nu niet meer naar terug willen..?
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jazz35 zei:
Waarom moet je dat nu al bepalen? Ik wil alleen maar zeggen dat het heel goed zou kunnen zijn dat je er along the way achterkomt dat je veel blijer/gezonder/energieker bent zonder. Je zou de eerste niet zijn. :wink: Is het bij jou ook niet zo gegaan als bij mij @Pompoen ? Beginnen met 'maar eens van die 3mmc afblijven' en er nu niet meer naar terug willen..?
Klik om te vergroten...
De bittere realiteit voor de meesten die ‘een laatste poging’ tot gecontroleerd gebruik willen doen, is dat het momentum reeds is gepasseerd om dit nog te kunnen. Veelal is het helaas een streven naar een utopie waarin de lusten van gebruik hoger dan de lasten waren. Eenmaal te vaak misbruik gemaakt van de situatie, en de gebruiker kan nooit meer terug naar die eerste fase. Door nu een tijdje te stoppen komt een euforie en optimisme vrij die waarschijnlijk ten onrechte wordt verward met de kosten en baten balans van de beginfase. De enige manier om ooit mogelijkerwijs daar nog in de buurt te komen, is door lang, zeer lang, niet te gebruiken. En zelfs dan is de kans groot dat het nooit meer dat wat je zoekt zal leveren. Zoals @_shikantaza zo mooi schetst: herstel brengt dat wat de drugs hebben beloofd. Dat is de balans die realistischer is om na te streven.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heel mooi opgeschreven @Damius !

Ik snap je wel @Naamvoorhier . Dat je toeleeft naar de einddatum. Want dan mag het weer en kan het weer veilig. Hoop je waarschijnlijk. Maar dat is gewoon de verslaving.

Mijn ervaring is als je naast alleen clean zijn ook bezig gaat met herstel dat je na enige tijd clean zijn ook steeds minder wilt gebruiken. Want het past ook gewoon niet meer in het leven wat ik leid. Tuurlijk blijven de gedachtes ernaar. Maar meer en meer komt het inzicht dat een korte high het niet waard is voor de lange nasleep en ontwrichting die dat bij de omgeving te weegbrengt.

Fijn dat de laatste dagen voor je als een zonnetje lopen. Gaat ook weer voorbij helaas, maar laat je er niet door ontmoedigen 💪🏻.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eens met @Damius en @Koffieb00n - Bij je eerstvolgende gebruik zul je (direct of vrij snel) weer in dezelfde situatie belanden als voorheen. Maargoed, je wilt het zelf ervaren en het niet van de mensen met meer ervaring aannemen, dus doe dat dan maar. Heb ik zelf ook jarenlang gedaan, en dat was voor mij de enige manier om mezelf te overtuigen dat wat ik zocht niet meer bestond (en kan ik mezelf wel om voor m'n kop slaan). Ik hoop echt dat het je lukt hoor, maar ik ken eigenlijk niemand die gecontroleerd heeft kunnen gebruiken nadat het uit de hand gelopen is. En ik ken aardig wat verslaafden :wink:

En ik zou als ik jou was eens serieus na gaan denken over de actie die je gaat ondernemen als gecontroleerd gebruik niet mogelijk blijkt te zijn. Want teruggaan naar een paar keer per jaar MDMA is natuurlijk geen manier om uit de hand gelopen 3-MMC gebruik op te gaan vangen.

Interessant kijkvoer over de fases van herstel:
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Eens met @Damius en @Koffieb00n - Bij je eerstvolgende gebruik zul je (direct of vrij snel) weer in dezelfde situatie belanden als voorheen. Maargoed, je wilt het zelf ervaren en het niet van de mensen met meer ervaring aannemen, dus doe dat dan maar. Heb ik zelf ook jarenlang gedaan, en dat was voor mij de enige manier om mezelf te overtuigen dat wat ik zocht niet meer bestond (en kan ik mezelf wel om voor m'n kop slaan). Ik hoop echt dat het je lukt hoor, maar ik ken eigenlijk niemand die gecontroleerd heeft kunnen gebruiken nadat het uit de hand gelopen is. En ik ken aardig wat verslaafden :wink:

En ik zou als ik jou was eens serieus na gaan denken over de actie die je gaat ondernemen als gecontroleerd gebruik niet mogelijk blijkt te zijn. Want teruggaan naar een paar keer per jaar MDMA is natuurlijk geen manier om uit de hand gelopen 3-MMC gebruik op te gaan vangen.

Interessant kijkvoer over de fases van herstel:
Klik om te vergroten...
Interessante video @_shikantaza ! Heb net even het begin gekeken, kijk vanmiddag de rest. Misschien loop ik zelf nog tegen the wall aan, met 3mmc. Pas drie maanden gestopt namelijk. Al hoop ik van niet, omdat mijn gebruik maar van zo'n korte duur was. 😬🙏 Wel benieuwd nu! Thanks voor het delen. Voor TS wellicht óók interessant!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Waarom moet je dat nu al bepalen? Ik wil alleen maar zeggen dat het heel goed zou kunnen zijn dat je er along the way achterkomt dat je veel blijer/gezonder/energieker bent zonder. Je zou de eerste niet zijn. :wink: Is het bij jou ook niet zo gegaan als bij mij @Pompoen ? Beginnen met 'maar eens van die 3mmc afblijven' en er nu niet meer naar terug willen..?
Klik om te vergroten...
Klopt! Ik wil er niet meer naar terug, dat is wel duidelijk. Maar de kwestie bij mij is uiteindelijk niet zo zeer: wel/geen 3mmc, maar: wel/geen drugs. Daar kom ik steeds meer achter. Uiteindelijk gaat het erom dat ik met momenten de neiging heb om mezelf te verdoven. Dat is hele lange tijd goed gegaan en door het middel 3mmc liep het uit de hand. Maar de behoefte om mezelf te verdoven is er af en toe (wel steeds minder) nog steeds. Ik heb dat nooit erg gevonden, maar sinds ik afgelopen jaar met langere perioden niets gebruik, merk ik steeds duidelijker de negatieve effecten van drugs (in het algemeen) op en hoe het me in de weg kan zitten. En ook wat de voordelen zijn van langere tijd nuchter zijn. En toch blijft de twijfel om af en toe iets te gebruiken 😉 en misschien is dat ook oké.

dat filmpje is mega verhelderend inderdaad! Sinds ik die bekeken heb (dank @Koffieb00n voor het eerder toesturen) heb ik e.e.a. weer meer scherp.

_shikantaza zei:
Maargoed, je wilt het zelf ervaren en het niet van de mensen met meer ervaring aannemen, dus doe dat dan maar.
Klik om te vergroten...
Dit herken ik bij mezelf ook wel haha. Misschien is dat bij sommigen ook gewoon nodig in het proces. Ik begrijp dat je mensen wil behoeden en daardoor zijn deze kritische opmerkingen zeker helpend! Stapje voor stapje komen de inzichten wel.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Pompoen zei:
Klopt! Ik wil er niet meer naar terug, dat is wel duidelijk. Maar de kwestie bij mij is uiteindelijk niet zo zeer: wel/geen 3mmc, maar: wel/geen drugs. Daar kom ik steeds meer achter. Uiteindelijk gaat het erom dat ik met momenten de neiging heb om mezelf te verdoven. Dat is hele lange tijd goed gegaan en door het middel 3mmc liep het uit de hand. Maar de behoefte om mezelf te verdoven is er af en toe (wel steeds minder) nog steeds. Ik heb dat nooit erg gevonden, maar sinds ik afgelopen jaar met langere perioden niets gebruik, merk ik steeds duidelijker de negatieve effecten van drugs (in het algemeen) op en hoe het me in de weg kan zitten. En ook wat de voordelen zijn van langere tijd nuchter zijn. En toch blijft de twijfel om af en toe iets te gebruiken 😉 en misschien is dat ook oké.

dat filmpje is mega verhelderend inderdaad! Sinds ik die bekeken heb (dank @Koffieb00n voor het eerder toesturen) heb ik e.e.a. weer meer scherp.


Dit herken ik bij mezelf ook wel haha. Misschien is dat bij sommigen ook gewoon nodig in het proces. Ik begrijp dat je mensen wil behoeden en daardoor zijn deze kritische opmerkingen zeker helpend! Stapje voor stapje komen de inzichten wel.
Klik om te vergroten...
Dank @Pompoen ! ♥️ Ik zit inderdaad op hetzelfde spoor. Heb zo nu en dan óók nog die neiging tot verdoven en denk/hoop dat een ander middel voor af en toe nog wél kan. Net als TS dus eigenlijk. Time will tell. Maar met de dag/week/maand komt er meer inzicht in mijn patronen en daarmee minder zin/behoefte om te gebruiken.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Damius zei:
De bittere realiteit voor de meesten die ‘een laatste poging’ tot gecontroleerd gebruik willen doen, is dat het momentum reeds is gepasseerd om dit nog te kunnen. Veelal is het helaas een streven naar een utopie waarin de lusten van gebruik hoger dan de lasten waren. Eenmaal te vaak misbruik gemaakt van de situatie, en de gebruiker kan nooit meer terug naar die eerste fase. Door nu een tijdje te stoppen komt een euforie en optimisme vrij die waarschijnlijk ten onrechte wordt verward met de kosten en baten balans van de beginfase. De enige manier om ooit mogelijkerwijs daar nog in de buurt te komen, is door lang, zeer lang, niet te gebruiken. En zelfs dan is de kans groot dat het nooit meer dat wat je zoekt zal leveren. Zoals @_shikantaza zo mooi schetst: herstel brengt dat wat de drugs hebben beloofd. Dat is de balans die realistischer is om na te streven.
Klik om te vergroten...
Treffend opgeschreven weer @Damius . Dit is exact waarom middelen als xtc, mdma, 4fma, 4fa, speed, 4mmc, wiet, hash en nu óók 3mmc voortaan een no go area zijn voor mij. De lasten wegen absoluut niet meer op tegen de lusten.

Benieuwd @Naamvoorhier , of je uiteindelijk tot datzelfde inzicht komt. Als ik je beginpost lees, zie ik toch vooral veel lasten en weinig lusten meer. Maar het is inderdaad aan iedere persoon om dat voor zichzelf te ontdekken en ondervinden.

Succes verder met jouw eigen traject, voor ik je topic kaap! 😋
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazz35 zei:
daar vervolgens als een obsessieve speurhond naar op zoek te gaan. 🙈
Klik om te vergroten...
🤣
Been there done that. Mijn man verstopt alle zooi en vertrekt naar het buitenland, ik gelijk zoek modus aan . 🤣
B
Be_a_voice_not_an_echoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gaat vooralsnog goed, geen moeite om niet te gebruiken. Merk echt verschil in m’n koppie, voelt alsof ik eindelijk weer mezelf ben, erg fijn.

Heb vandaag vanwege aankomende wetswijziging wel van alles besteld waar ik nog benieuwd naar ben. Waarschijnlijk niet heel slim, wel goede test om te zien of ik er vanaf kan blijven 🤣💪🏻

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."