#1
Ben je een schrijvende psycholoog ofzo? Je weet dingen zo goed te duiden en te verwoorden 👌🏻Moedig besluit!
Tussen de regels door in je posts lees ik veel dat je bezig bent met je gevoel en hoe je daartoe te verhouden. Ik begrijp dat goed. Een belangrijk inzicht waar ik op den duur achterkwam in mijn eigen herstelproces, is dat een belangrijke rode draad in mijn afgelopen jaren (tijdens en rondom ietwat excessief drugsbruik) was dat ik telkens opzoek was naar de 'quick fix' om mij toch goed te voelen. En daarvoor bijvoorbeeld naar de middelen greep, omdat het een directe oplossing leek te bieden voor ongemak waar ik mee kampte. Met oog hierop las ik het volgende:
Om eerlijk te zijn: als je merkt dat feedback van anderen je energie kosten, dan lig je goed op koers. Dat betekent namelijk dat je vanuit nieuwe invalshoeken aan het nadenken bent over jou als persoon en jouw gedrag. Je stapt nu in verbinding, door over je gevoel te praten en het van je af te schrijven, in plaats van dat je je isoleert door naar middelen te grijpen. En dat kan soms confronterend zijn. Soms ook niet, want het staat je vrij om het ergens mee eens of oneens te zijn. Hoe dan ook ondersteunt dit zeer zeker waar je mee bezig bent (om terug te komen op jouw quote). Namelijk: je kwetsbaar opstellen, zodat jij als persoon groeit. En dat vergt moed, openheid en kwetsbaarheid. Til ook niet te zwaar aan eenieders feedback of tips. Zie het gewoon als een gratis cadeau, die je niet verplicht hoeft aan te nemen.
Wellicht is onderstaande video ook interessant:
Weet inmiddels ook wel wat een achterliggende oorzaak is waardoor ik sneller naar 3 heb gegrepen, dat is echter niet iets wat ik zo kan fixen, het is ook maar een deel van m’n uitdaging.
Merk wel dat het me enorm helpt om op dit forum te zitten in plaats van alleen maar in mijn eigen hoofd hiermee bezig te zijn. Zoals je zegt, dat is wel confronterend, maar het is ook een noodzaak om tot inzichten te komen en tot daadwerkelijke verandering!