Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo Verslaving support

Benzo Verslaving support

233 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
H
Helene LouisaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben niet zo zeer verslaafd.. maar wel in het verleden gehad.. wel via mijn instantie. In de tussentijd wel opzoek geweest naar losse verkoop. Maar geluk bij ongeluk geen geld gehad.
Mag ik vragen hoe je aan die verslaving kwam? Ook voor mijzelf om er optijd bij te zijn, want ik wou eigenlijk via mijn instantie weer vragen..
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Helene Louisa zei:
Ik ben niet zo zeer verslaafd.. maar wel in het verleden gehad.. wel via mijn instantie. In de tussentijd wel opzoek geweest naar losse verkoop. Maar geluk bij ongeluk geen geld gehad.
Mag ik vragen hoe je aan die verslaving kwam? Ook voor mijzelf om er optijd bij te zijn, want ik wou eigenlijk via mijn instantie weer vragen..
Klik om te vergroten...
Mijn situatie was heel ongezond. Ik zat in een relatie wat eigenlijk niet meer gezond was. Daardoor raakte ik steeds verder in de stress. Daarom gebruikt ik benzo’s en alcohol en zowat alles om mijn stress en gedachtes te onderdrukken.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Helene Louisa zei:
Ik ben niet zo zeer verslaafd.. maar wel in het verleden gehad.. wel via mijn instantie. In de tussentijd wel opzoek geweest naar losse verkoop. Maar geluk bij ongeluk geen geld gehad.
Mag ik vragen hoe je aan die verslaving kwam? Ook voor mijzelf om er optijd bij te zijn, want ik wou eigenlijk via mijn instantie weer vragen..
Klik om te vergroten...
Dat zou ik niet doen. Mijn vraag is wat wil je ermee bereiken het is een hele korte termijn oplossing die je hersens alleen maar zwakker maken. Je kan beter een langer termijn doel bespreken met je deskundige.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik haak even in hoor! Ben onder professionele begeleiding sinds juni aan het afbouwen met de rc benzo's (bromazolam). Het lukt me inmiddels om soms een dag en/of nacht zonder te doen. Maar man, de rebound effecten daarna maken me echt moedeloos. Vannacht geen benzo genomen en dientengevolge geen oog dichtgedaan, vandaag bijna continu in een paniekaanval gezeten, die ik uiteindelijk alleen maar onderdrukt kreeg (na alle tips te hebben toegepast) met - jawel - een halve broma. Zucht. Hoe zijn jullie ervaringen met de rebound effecten? Ik vind ze pittig man! Probeer je verdomme te stoppen/minderen, kreeg je extra paniek cadeau. Ben er gewoon verdrietig van. :(
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
AntiBenzo1312 zei:
Hey hallo,
Ik wou even een topic openen zoals de meesten weten ben ik verslaafd aan benzodiazepines. Ik ben binnen 2maand afgekickt en nooit meer terug gevallen. Graag zou ik deze topic willen openen om mensen te helpen, of vragen te beantwoorden van mensen die vragen hebben voor mij.

met vriendelijke groeten,
Antibenzo1312
Klik om te vergroten...
Ik kan alle tips goed gebruiken, ook al ben ik onder behandeling bij een professional. Het is zo'n onstuimig en ingewikkeld traject met veel terugvalmomenten en veel angst (ik kamp met een ongespecificeerde bipolaire stoornis en een ongespecificeerde angststoornis, o ja, plus insomnia). Ik word er moe van.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Jazz35 zei:
Ik kan alle tips goed gebruiken, ook al ben ik onder behandeling bij een professional. Het is zo'n onstuimig en ingewikkeld traject met veel terugvalmomenten en veel angst (ik kamp met een ongespecificeerde bipolaire stoornis en een ongespecificeerde angststoornis, o ja, plus insomnia). Ik word er moe van.
Klik om te vergroten...
Hoe heb je afgebouwd sinds juni?
Ik bouw bepaalde medicijnen af en zit geen Bromazolam bij, maar als dat het geval was, denk ik dat ik een flinke periode zou moeten afbouwen van een halve pil.
Dus halve pil van 1,5 mg bijvoorbeeld.., zie ik mezelf in weken tot maanden afbouwen naar 0 mg. En laatste stappen van 0,5 naar 0 mg, als ik dan een terugval zou hebben, zie ik mezelf max 0,7 mg nemen op een lastig moment..
Geeft je professionele hulp je geen Diazepam of dergelijke pilletjes om wat makkelijker af te bouwen?
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Ik haak even in hoor! Ben onder professionele begeleiding sinds juni aan het afbouwen met de rc benzo's (bromazolam). Het lukt me inmiddels om soms een dag en/of nacht zonder te doen. Maar man, de rebound effecten daarna maken me echt moedeloos. Vannacht geen benzo genomen en dientengevolge geen oog dichtgedaan, vandaag bijna continu in een paniekaanval gezeten, die ik uiteindelijk alleen maar onderdrukt kreeg (na alle tips te hebben toegepast) met - jawel - een halve broma. Zucht. Hoe zijn jullie ervaringen met de rebound effecten? Ik vind ze pittig man! Probeer je verdomme te stoppen/minderen, kreeg je extra paniek cadeau. Ben er gewoon verdrietig van. :(
Klik om te vergroten...
Ja het laatste hoort erbij dit komt omdat je GABA receptoren zijn aangetast. Of terwijl je hersens zijn zwakker geworden. Dit word met de tijd steeds minder. Wat ik deed is dingen zoeken waar jij plezier in hebt. Je moet vooral dingen doen waar JIJ belang bij hebt. En ik zou wel minder van jezelf vragen ook qua werk/school. Aangeven dat je bezig bent met een verslaving. Mijn volgende vraag is hoe bouw jij af? Ik heb drie benzo’s gehad oxaze,valium,xanax. Ik slikte ook 9mg xanax per dag en moest switchen naar valium en dan wekelijks naar beneden. Het is niet de bedoeling om direct op 0 te gaan. Dat is onverantwoordelijk, bromazolam is een hele sterke benzo.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Jazz35 zei:
Ik haak even in hoor! Ben onder professionele begeleiding sinds juni aan het afbouwen met de rc benzo's (bromazolam). Het lukt me inmiddels om soms een dag en/of nacht zonder te doen. Maar man, de rebound effecten daarna maken me echt moedeloos. Vannacht geen benzo genomen en dientengevolge geen oog dichtgedaan, vandaag bijna continu in een paniekaanval gezeten, die ik uiteindelijk alleen maar onderdrukt kreeg (na alle tips te hebben toegepast) met - jawel - een halve broma. Zucht. Hoe zijn jullie ervaringen met de rebound effecten? Ik vind ze pittig man! Probeer je verdomme te stoppen/minderen, kreeg je extra paniek cadeau. Ben er gewoon verdrietig van. :(
Klik om te vergroten...
Ze kunnen je beter om een valium zetten zodat zij de doseringen kunnen bepalen. Jij kan in een zwak moment zelf aan je pillen komen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jazz35 zei:
Ik haak even in hoor! Ben onder professionele begeleiding sinds juni aan het afbouwen met de rc benzo's (bromazolam). Het lukt me inmiddels om soms een dag en/of nacht zonder te doen. Maar man, de rebound effecten daarna maken me echt moedeloos. Vannacht geen benzo genomen en dientengevolge geen oog dichtgedaan, vandaag bijna continu in een paniekaanval gezeten, die ik uiteindelijk alleen maar onderdrukt kreeg (na alle tips te hebben toegepast) met - jawel - een halve broma. Zucht. Hoe zijn jullie ervaringen met de rebound effecten? Ik vind ze pittig man! Probeer je verdomme te stoppen/minderen, kreeg je extra paniek cadeau. Ben er gewoon verdrietig van. :(
Klik om te vergroten...
Een dag overslaan zou ik eigenlijk afraden tenzij je op een hele lage dosering zit tegen het einde van de afbouw, want dan kan "om de dag" een goede strategie zijn om te minderen als je de pillen bijvoorbeeld niet fatsoenlijk kleiner meer krijgt.

Ik zweer eigenlijk bij de Ashton methode - overstappen op Diazepam en dat langzaam afbouwen. Door niet te nemen kwel je jezelf eigenlijk alleen maar, het wordt er alleen maar moeilijker van (zoals je hebt ondervonden).
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Een dag overslaan zou ik eigenlijk afraden tenzij je op een hele lage dosering zit tegen het einde van de afbouw, want dan kan "om de dag" een goede strategie zijn om te minderen als je de pillen bijvoorbeeld niet fatsoenlijk kleiner meer krijgt.

Ik zweer eigenlijk bij de Ashton methode - overstappen op Diazepam en dat langzaam afbouwen. Door niet te nemen kwel je jezelf eigenlijk alleen maar, het wordt er alleen maar moeilijker van (zoals je hebt ondervonden).
Klik om te vergroten...
Jup das het beste
B
BbyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jazz35 zei:
Ik haak even in hoor! Ben onder professionele begeleiding sinds juni aan het afbouwen met de rc benzo's (bromazolam). Het lukt me inmiddels om soms een dag en/of nacht zonder te doen. Maar man, de rebound effecten daarna maken me echt moedeloos. Vannacht geen benzo genomen en dientengevolge geen oog dichtgedaan, vandaag bijna continu in een paniekaanval gezeten, die ik uiteindelijk alleen maar onderdrukt kreeg (na alle tips te hebben toegepast) met - jawel - een halve broma. Zucht. Hoe zijn jullie ervaringen met de rebound effecten? Ik vind ze pittig man! Probeer je verdomme te stoppen/minderen, kreeg je extra paniek cadeau. Ben er gewoon verdrietig van. :(
Klik om te vergroten...
Ja dit is zeker herkenbaar voor mij en begrijp dat het je verdrietig maakt. Het is echt troep die benzo’s maar geef jezelf tijd en zorg voor fijne mensen om je heen. De ellende komt dubbel zo dwars terug met die rotzooi. Zit je thuis of in een kliniek? Ik ben afgekickt van bromo en pyra in een klieniek, met medicatie afgebouwd en zelfs dat vond ik mega pittig. Ik wens je veel kracht en sterkte 🥰
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
AntiBenzo1312 zei:
Ze kunnen je beter om een valium zetten zodat zij de doseringen kunnen bepalen. Jij kan in een zwak moment zelf aan je pillen komen.
Klik om te vergroten...
Och, ik moet er niet aan denken zeg. Haha, ik ben écht wel goed bezig met mijn afbouwtraject en inderdaad, soms is er een terugval en neem ik weer iets meer, maar over het algemeen gaat het goed. Alleen die klote rebound verschijnselen man, die zijn gewoon killing. Voelt soms alsof ik terug ben bij af, qua paniek. Moet er niet aan denken dat ik er zelf geen zeggenschap meer over heb. 🤐🙈
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Bby zei:
Ja dit is zeker herkenbaar voor mij en begrijp dat het je verdrietig maakt. Het is echt troep die benzo’s maar geef jezelf tijd en zorg voor fijne mensen om je heen. De ellende komt dubbel zo dwars terug met die rotzooi. Zit je thuis of in een kliniek? Ik ben afgekickt van bromo en pyra in een klieniek, met medicatie afgebouwd en zelfs dat vond ik mega pittig. Ik wens je veel kracht en sterkte 🥰
Klik om te vergroten...
Ik zit thuis momenteel, en werk zelfs gewoon. Al ben ik super somber vaak. Maar ik slik ook nog andere medicatie (quetiapine) en die werkt ook niet echt mee denk ik. Hoe lang duurde het bij jou voor die effecten verminderden?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Een dag overslaan zou ik eigenlijk afraden tenzij je op een hele lage dosering zit tegen het einde van de afbouw, want dan kan "om de dag" een goede strategie zijn om te minderen als je de pillen bijvoorbeeld niet fatsoenlijk kleiner meer krijgt.

Ik zweer eigenlijk bij de Ashton methode - overstappen op Diazepam en dat langzaam afbouwen. Door niet te nemen kwel je jezelf eigenlijk alleen maar, het wordt er alleen maar moeilijker van (zoals je hebt ondervonden).
Klik om te vergroten...
Diazepam... Pffff, ik weet niet hoor. Moet ik dáár dadelijk weer vanaf zien te komen. Ik zal het eens met mijn begeleider bespreken.

Sowieso dank allemaal voor het meedenken!!! ♥️ Het is gewoon zó kut dat je enerzijds voelt dat je goed bezig bent en dat je er anderzijds voor gestraft lijkt te worden. 😢
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Een dag overslaan zou ik eigenlijk afraden tenzij je op een hele lage dosering zit tegen het einde van de afbouw, want dan kan "om de dag" een goede strategie zijn om te minderen als je de pillen bijvoorbeeld niet fatsoenlijk kleiner meer krijgt.

Ik zweer eigenlijk bij de Ashton methode - overstappen op Diazepam en dat langzaam afbouwen. Door niet te nemen kwel je jezelf eigenlijk alleen maar, het wordt er alleen maar moeilijker van (zoals je hebt ondervonden).
Klik om te vergroten...
Ik zit al best op een lage dosering. Gebruikte vorig jaar nog anderhalve broma per nacht en dan óók nog extra voor spannende situaties! Nu zit ik op een kwart tot soms een halve per nacht en ben ik heel langzaam dmv mild exposure steeds meer spannende dingen zonder aan het proberen. Dus het voelt wel als tijd om soms eens een hele dag zonder te (moeten) kunnen. Maar die krijg ik gewoon meteen terug in de vorm van stress en paniek.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Och, ik moet er niet aan denken zeg. Haha, ik ben écht wel goed bezig met mijn afbouwtraject en inderdaad, soms is er een terugval en neem ik weer iets meer, maar over het algemeen gaat het goed. Alleen die klote rebound verschijnselen man, doe zijn gewoon killing. Voelt soms alsof ik terug ben bij af, qua paniek. Moet er niet aan denken dat ik er zelf geen zeggenschap meer over heb. 🤐🙈
Klik om te vergroten...
Dat is juist het ding. Je moet juist er geen zeggenschap over hebben. Dan krijg je die terugvallen ook niet met die terugval plak je eigenlijk plakband op een scheur. Het is een tijdelijke fix en de scheur word alleen maar groter.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
Diazepam... Pffff, ik weet niet hoor. Moet ik dáár dadelijk weer vanaf zien te komen. Ik zal het eens met mijn begeleider bespreken.

Sowieso dank allemaal voor het meedenken!!! ♥️ Het is gewoon zó kut dat je enerzijds voelt dat je goed bezig bent en dat je er anderzijds voor gestraft lijkt te worden. 😢
Klik om te vergroten...
Is de beste manier en de grootste kans. Je zult er niks van merken als dit met kleine stapjes gebeurd. En je kan op eigen tempo afbouwen ik wel tenminste. Als ik een weekje kut zat bleef ik op dezelfde dosering.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
AntiBenzo1312 zei:
Ja het laatste hoort erbij dit komt omdat je GABA receptoren zijn aangetast. Of terwijl je hersens zijn zwakker geworden. Dit word met de tijd steeds minder. Wat ik deed is dingen zoeken waar jij plezier in hebt. Je moet vooral dingen doen waar JIJ belang bij hebt. En ik zou wel minder van jezelf vragen ook qua werk/school. Aangeven dat je bezig bent met een verslaving. Mijn volgende vraag is hoe bouw jij af? Ik heb drie benzo’s gehad oxaze,valium,xanax. Ik slikte ook 9mg xanax per dag en moest switchen naar valium en dan wekelijks naar beneden. Het is niet de bedoeling om direct op 0 te gaan. Dat is onverantwoordelijk, bromazolam is een hele sterke benzo.
Klik om te vergroten...
Ik bouw op twee manieren af. De slaapdosering heb ik met veel meditatie, sport, rust etc. zelf weten terug te brengen van 1,5 tot 2 broma naar 0,25 tot 0,5. In spannende situaties is het nog lastiger. Als de paniek toeslaat, dan heb ik allerlei oefeningen en strategieën, maar ze werken gewoon nog niet altijd (de na wel, en dan ben ik ook wel blij en trots). Maar soms ben ik nog 'zwak' en wint de angst het. 😔

Ik slik naast de bromazolam nog quetiapine voor een ongespecificeerde angst- en bipolaire stoornis. Heb het idee dat dit me somber maakt. Slik het nu ruim een jaar en ben van alleen maar pieken momenteel naar een toch best diep dal gegaan.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
AntiBenzo1312 zei:
Dat is juist het ding. Je moet juist er geen zeggenschap over hebben. Dan krijg je die terugvallen ook niet met die terugval plak je eigenlijk plakband op een scheur. Het is een tijdelijke fix en de scheur word alleen maar groter.
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je zegt. Maar ik raak al in paniek bij het idee. Écht, ik ben heel gecontroleerd aan het afbouwen en dat gaat in principe best wel goed, als je bedenkt hoeveel jaar ik aan de benzo's en/of alcohol heb gezeten om rustig te worden. Dus ik denk écht dat ik het zelf kan. En mijn begeleider is het daarmee eens.

Ik snap heel goed dat dit praat van een van middelen afhankelijk persoon is, maar als ik zie welke stappen ik heb gemaakt in het afgelopen jaar, denk ik dat ik er zelfstandig moet kunnen komen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ga nu voor mezelf een heel strak schema maken voor de bromazolam en dat volgende week overleggen met mijn behandelaar. Daar ga ik proberen iedere twee of drie weken dan ietsje vanaf te halen. So be it, voor nu.

Nog drie maanden te gaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."