Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jazz35 zei:
Hoe is het @Pompoen ?
Klik om te vergroten...
Mijn mooie plan is echt finaal mislukt🥴
Heb xtc op gisteren.

Jammer, had mezelf echt een keer een nuchtere ervaring gegund op een festival, ook gewoon om te weten hoe ik dat nou echt vind en hoe me dat vergaat. Maar nog geen 2 uur binnen ben ik al overstag gegaan. Was ook echt zo ontzettend weinig voor nodig.. ik weet nog niet helemaal waarom. Heb het wel binnen de perken gehouden vergeleken met voorgaande festivals en ben om 0:00 meteen richting bed gegaan terwijl de rest nog naar een after ging. Heb echt een ontzettend leuke dag gehad en alleen maar gedanst, waar ik ook zo’n behoefte aan had.

Komende dagen ga ik maar eens nadenken wat ik hier nou eigenlijk écht mee wil, hoe ik me tot drugs wil verhouden. Ik denk dat ik nog niet klaar ben voor een “nooit meer alcohol/drugs”, al weet ik dat dat waarschijnlijk het beste zou zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Pompoen zei:
Helemaal gelijk hoor! Ik weet het ergens ook echt wel. Vind het ook zwak. Het is me niet gelukt om me aan mijn voornemen te houden gisteren en die beslissing was in een split second genomen. En zo al 2 andere keren begin deze maand.

Weet je wat het is. Een aantal maanden terug baalde ik zo ontzettend van mijn gebruik en liep het echt uit de hand. Toen had ik super goed voor ogen dat ik dit niet wilde en dat geheelonthouding daarvoor nodig was. Ben daar heel intensief mee bezig geweest, veel over gelezen/geluisterd, veel gedeeld met anderen. Het was echt een topic waar ik dagelijks mee bezig was. Ik maakte steeds een superstrak plan voor het weekend waarin ik alle scenario’s had uitgedacht en er een oplossing voor had, zodat ik niet overstag zou gaan. Dit is de laatste paar weken aan het afzwakken en dan heb ik minder scherp waarom ik ook alweer niks meer kan/wil drinken/gebruiken. En komt dat stemmetje: het kan wel weer, gun jezelf ook eens iets, de rest kan het ook, blablabla. En dan heb ik een leuke dag gehad en denk ik: zie je, misschien is het ook wel oké zo. Maar dat is natuurlijk ook gewoon goedpraten, dat besef ik me ergens ook wel.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nodig heb om voor de volle 100% die keuze te maken. Ja, het moet weer een keer gigantisch fout gaan zodat ik bevestiging heb: zie je, het kan écht niet meer. Maar daar wil ik liever niet naartoe werken. Ik vind het gewoon echt wel heel lastig..
Klik om te vergroten...
+ 1, 100%.

Wat een lastige hè! Damn.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pompoen zei:
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nodig heb om voor de volle 100% die keuze te maken. Ja, het moet weer een keer gigantisch fout gaan zodat ik bevestiging heb: zie je, het kan écht niet meer. Maar daar wil ik liever niet naartoe werken. Ik vind het gewoon echt wel heel lastig..
Klik om te vergroten...
Verslaving is progressief. Zonder interventie komt dat moment vanzelf. Maar belangrijker: je lijkt het ietwat uit jezelf te plaatsen in deze alinea. Namelijk: er moet iets ‘van buiten’ gebeuren, of ‘mijn excessieve gebruik moet mij overkomen’. En dat stuur je zelf aan natuurlijk. Ik zou eigenlijk een ander perspectief leidend laten zijn: namelijk het geloof dat je anders wil. En het niet tot dit kritieke moment laat komen, maar het voor bent. Dat moet je echter zelf diep van binnen willen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Pompoen zei:
Heel!
Ik merkte in die maanden geheelonthouding wel echt dat ik vaak heel trots op mezelf was, echt meer zelfvertrouwen kreeg op allerlei vlakken, het gevoel had controle te hebben. Veel concentratie en betere focus op werk, scherper, angsten die verminderden. Echt heel fijn. Dat ebt nu weer een beetje weg. Dus misschien moet ik het van die kant proberen te bekijken. in plaats van: “ik mag/kan geen drugs meer” naar “ik kies voor een leven waarin ik de touwtjes in handen heb, me trots voel enz enz. Dan kies je voor iets positiefs ipv het vermijden van iets negatiefs. Maar goed, dat zeg ik nu weer zo mooi en op dit moment ben ik er ook echt wel weer overtuigd van, maar dat is standaard the day after.

Nou fijn dat ik dit toch weer ff gedeeld heb. Heb veel aan zowel de steunende, herkenbare als kritische berichten hier.
Klik om te vergroten...
Klinkt als een heel gezonde manier van omdenken. Voor mij voelt het precies zo. Geheelonthouding doet me goed, maakt me kalmer en stabieler merk ik. Dat zou ik mezelf (meer) moeten gunnen. Goed dat je het weer even gedeeld hebt en in kaart gebracht voor jezelf. ♥️ Dat helpt inderdaad vaak. Delen delen delen.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
+ 1, 100%.

Wat een lastige hè! Damn.
Klik om te vergroten...
Heel!
Ik merkte in die maanden geheelonthouding wel echt dat ik vaak heel trots op mezelf was, echt meer zelfvertrouwen kreeg op allerlei vlakken, het gevoel had controle te hebben. Veel concentratie en betere focus op werk, scherper, angsten die verminderden. Echt heel fijn. Dat ebt nu weer een beetje weg. Dus misschien moet ik het van die kant proberen te bekijken. in plaats van: “ik mag/kan geen drugs meer” naar “ik kies voor een leven waarin ik de touwtjes in handen heb, me trots voel enz enz. Dan kies je voor iets positiefs ipv het vermijden van iets negatiefs. Maar goed, dat zeg ik nu weer zo mooi en op dit moment ben ik er ook echt wel weer overtuigd van, maar dat is standaard the day after.

Nou fijn dat ik dit toch weer ff gedeeld heb. Heb veel aan zowel de steunende, herkenbare als kritische berichten hier. Stapje voor stapje kom ik wel waar ik zijn moet 😅
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oh ja, een hele grote @Mindless @LucidLucy @Koffieb00n - werk. Betaald werk vooral. Daar heb ik al meerdere fellows op stuk zien gaan. Werk boven herstel zetten, want werk is toch goed en ik voel me zo nuttig. Ze vielen allemaal terug. En als ik pasgeleden niet in m'n proeftijd was ontslagen was 't mij waarschijnlijk ook overkomen. Da's echt een venijnige.

Het liefst zou ik er ook niet meer aan beginnen 😂
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Damius zei:
Verslaving is progressief. Zonder interventie komt dat moment vanzelf. Maar belangrijker: je lijkt het ietwat uit jezelf te plaatsen in deze alinea. Namelijk: er moet iets ‘van buiten’ gebeuren, of ‘mijn excessieve gebruik moet mij overkomen’. En dat stuur je zelf aan natuurlijk. Ik zou eigenlijk een ander perspectief leidend laten zijn: namelijk het geloof dat je anders wil. En het niet tot dit kritieke moment laat komen, maar het voor bent. Dat moet je echter zelf diep van binnen willen.
Klik om te vergroten...
Het komt inderdaad vanzelf @Pompoen

Misschien ter inspiratie even wat "dagboek" threads doorlezen. Wat je te wachten zou kunnen staan, bijvoorbeeld hier of daar of deze of die maar het
is heel begrijpelijk dat je de motivatie nog niet hebt als je er nog maar weinig gevolgen van hebt ondervonden.

Uiteindelijk is voor velen "de bodem van de put" toch het enige dat helpt. Maar hoe diep die put is blijft de vraag :wink:

Bezoekjes aan de SEH, spoedopnames, verwondingen, bijna-dood-ervaringen, noem maar op. Ik heb wel eens (naakt) met een honkbalknuppel
op m'n slaapkamer klaar gezeten om de Hells Angels die met afgezaagde shotguns in huis waren te grazen te nemen. Dat was uiteraard
niet echt, en er is niks gebeurd, en een week later heb ik 't vrolijk nog een keer gedaan. Dus 't kan ook meevallen :wink:

En misschien gebeurt er jou wel helemaal niks. Maar misschien ook wel. Het is maar net hoe veel risico je bereid bent te nemen.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Damius zei:
Verslaving is progressief. Zonder interventie komt dat moment vanzelf. Maar belangrijker: je lijkt het ietwat uit jezelf te plaatsen in deze alinea. Namelijk: er moet iets ‘van buiten’ gebeuren, of ‘mijn excessieve gebruik moet mij overkomen’. En dat stuur je zelf aan natuurlijk. Ik zou eigenlijk een ander perspectief leidend laten zijn: namelijk het geloof dat je anders wil. En het niet tot dit kritieke moment laat komen, maar het voor bent. Dat moet je echter zelf diep van binnen willen.
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je zegt. En dat is precies het punt waarbij het bij mij op dit moment soms schommelt. Een periode wilde ik het echt diep van binnen, echter de laatste tijd wankelt dat wat merk ik en dan ga ik dus ook snel weer de mist in. Ik moet er weer wat meer en bewuster mee bezig zijn. Weer meer erover lezen, dingen erover opschrijven (wat nuchter zijn me brengt, wat drugs me vooral niet brengt), doelen stellen. En het ook serieuzer nemen.

Meteen daarin wel weer een klein stapje gezet zojuist. Ik kwam er net achter dat mijn vriend coke over had van gisteren en die thuis heeft neergelegd. Ik heb hem meteen gezegd dat ik dat niet meer in huis wil hebben. Het geeft me onrust en ik vertrouw mezelf er op dit moment niet meer mee. Morgen brengt hij het bij een vriend.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Het komt inderdaad vanzelf @Pompoen

Misschien ter inspiratie even wat "dagboek" threads doorlezen. Wat je te wachten zou kunnen staan, bijvoorbeeld hier of daar of deze of die maar het
is heel begrijpelijk dat je de motivatie nog niet hebt als je er nog maar weinig gevolgen van hebt ondervonden.

Uiteindelijk is voor velen "de bodem van de put" toch het enige dat helpt. Maar hoe diep die put is blijft de vraag :wink:

Bezoekjes aan de SEH, spoedopnames, verwondingen, bijna-dood-ervaringen, noem maar op. Ik heb wel eens (naakt) met een honkbalknuppel
op m'n slaapkamer klaar gezeten om de Hells Angels die met afgezaagde shotguns in huis waren te grazen te nemen. Dat was uiteraard
niet echt, en er is niks gebeurd, en een week later heb ik 't vrolijk nog een keer gedaan. Dus 't kan ook meevallen :wink:

En misschien gebeurt er jou wel helemaal niks. Maar misschien ook wel. Het is maar net hoe veel risico je bereid bent te nemen.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je zo meedenkt. Ik ga die dagboek threads bekijken. De bodem van de put met de voorbeelden zoals jij die beschrijft, ken ik inderdaad niet. Heftig ook jouw eigen voorbeeld. Maar misschien is dit een kwestie van tijd en dat moment wil ik echt niet afwachten eigenlijk. Vandaag merk ik weer een sterke motivatie om het anders te willen, ben m’n agenda al weer aan het bekijken op de activiteiten die erin staan komende tijd en hoe ik die nuchter aan ga vliegen (of niet ga). Maar ergens ben ik ook bang dat die motivatie weer wat in gaat kakken als het dus een tijdje goed gaat, zoals afgelopen tijd bleek. Moet er gewoon echt scherp op blijven en daar ligt vooral ook wel een uitdaging.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pompoen zei:
Ik heb hem meteen gezegd dat ik dat niet meer in huis wil hebben. Het geeft me onrust en ik vertrouw mezelf er op dit moment niet meer mee. Morgen brengt hij het bij een vriend.
Klik om te vergroten...
Heel verstandig. Dit soort onnodige risico’s inderdaad gewoon beperken.

Hoe zit je partner trouwens nog in de wedstrijd? Als ik het goed las een tijdje terug, begreep ik dat hij wilde minderen maar niet geheelonthouden zoals jij besloot te gaan doen. Hoe gaat dat hem af? Lukt het hem om zich aan zijn afspraken te houden?
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Damius zei:
Hoe zit je partner trouwens nog in de wedstrijd? Als ik het goed las een tijdje terug, begreep ik dat hij wilde minderen maar niet geheelonthouden zoals jij besloot te gaan doen. Hoe gaat dat hem af? Lukt het hem om zich aan zijn afspraken te houden?
Klik om te vergroten...
Het gaat zeker beter dan voorheen, als in: er wordt thuis geen dealer meer gebeld als er vrienden gewoon langskomen en hij doet ook steeds vaker met mij mee alcoholvrij (en dan dus ook drugsvrij) of gaat soms eerder mee naar huis bij avonden/feestjes waar wordt gebruikt (en soms ook niet). Ik zie wel dat hij zijn best doet en al met al gebruikt hij zeker minder maar nog steeds wel vaker dan mij lief is eigenlijk. Als we er een gesprek over hebben dan komt dat altijd vanuit mij, er wordt dan ook niet meer gezegd dan “je hebt gelijk” en “ik zal erop letten” waarna er weer even wat minder frequent wordt gebruikt. Ik vind dat soms wel lastig want wil hem niks verbieden, maar vind ook dat ik er iets van mag vinden en zeggen (en dat doe ik ook wel). Dus ook hij is er nog niet, net als ik trouwens.

Ik zie het wat meer dan hij als probleem soms, denk ik. Ik neem me dus ook vaak voor niet te gebruiken wat nu enkele keren niet is gelukt en dan valt het (mij) meteen op dat ik mijn gebruik niet in de hand heb. Hij neemt zich bij voorbaat bij sommige momenten al voor om wél te gebruiken (net als vrienden) en dan lijkt dat dus meteen geen probleem. Hij heeft er nadien ook minder last van dan ik. Ik voel me schuldig, baal van mijn brakheid etc, dat heeft hij niet. Dusja.. dat..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Pompoen zei:
Het gaat zeker beter dan voorheen, als in: er wordt thuis geen dealer meer gebeld als er vrienden gewoon langskomen en hij doet ook steeds vaker met mij mee alcoholvrij (en dan dus ook drugsvrij) of gaat soms eerder mee naar huis bij avonden/feestjes waar wordt gebruikt (en soms ook niet). Ik zie wel dat hij zijn best doet en al met al gebruikt hij zeker minder maar nog steeds wel vaker dan mij lief is eigenlijk. Als we er een gesprek over hebben dan komt dat altijd vanuit mij, er wordt dan ook niet meer gezegd dan “je hebt gelijk” en “ik zal erop letten” waarna er weer even wat minder frequent wordt gebruikt. Ik vind dat soms wel lastig want wil hem niks verbieden, maar vind ook dat ik er iets van mag vinden en zeggen (en dat doe ik ook wel). Dus ook hij is er nog niet, net als ik trouwens.

Ik zie het wat meer dan hij als probleem soms, denk ik. Ik neem me dus ook vaak voor niet te gebruiken wat nu enkele keren niet is gelukt en dan valt het (mij) meteen op dat ik mijn gebruik niet in de hand heb. Hij neemt zich bij voorbaat bij sommige momenten al voor om wél te gebruiken (net als vrienden) en dan lijkt dat dus meteen geen probleem. Hij heeft er nadien ook minder last van dan ik. Ik voel me schuldig, baal van mijn brakheid etc, dat heeft hij niet. Dusja.. dat..
Klik om te vergroten...
Lastig joh, maar een huishouden met één clean en één in gebruik wordt uiteindelijk altijd twee in gebruik :(
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Lastig joh, maar een huishouden met één clean en één in gebruik wordt uiteindelijk altijd twee in gebruik :(
Klik om te vergroten...
Ja ik snap dat je dat zegt. Al kan ik me ook niet meer voorstellen dat ik terug ga naar waar ik vandaan kwam. In die zin is er toch ook echt wel wat veranderd bij mezelf heb ik het idee, al gaat het dus soms wel mis.

ik ben er nu in ieder geval weer helemaal klaar mee 😅 zal wel af en toe een update plaatsen hier
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pompoen zei:
Het gaat zeker beter dan voorheen, als in: er wordt thuis geen dealer meer gebeld als er vrienden gewoon langskomen en hij doet ook steeds vaker met mij mee alcoholvrij (en dan dus ook drugsvrij) of gaat soms eerder mee naar huis bij avonden/feestjes waar wordt gebruikt (en soms ook niet). Ik zie wel dat hij zijn best doet en al met al gebruikt hij zeker minder maar nog steeds wel vaker dan mij lief is eigenlijk. Als we er een gesprek over hebben dan komt dat altijd vanuit mij, er wordt dan ook niet meer gezegd dan “je hebt gelijk” en “ik zal erop letten” waarna er weer even wat minder frequent wordt gebruikt. Ik vind dat soms wel lastig want wil hem niks verbieden, maar vind ook dat ik er iets van mag vinden en zeggen (en dat doe ik ook wel). Dus ook hij is er nog niet, net als ik trouwens.

Ik zie het wat meer dan hij als probleem soms, denk ik. Ik neem me dus ook vaak voor niet te gebruiken wat nu enkele keren niet is gelukt en dan valt het (mij) meteen op dat ik mijn gebruik niet in de hand heb. Hij neemt zich bij voorbaat bij sommige momenten al voor om wél te gebruiken (net als vrienden) en dan lijkt dat dus meteen geen probleem. Hij heeft er nadien ook minder last van dan ik. Ik voel me schuldig, baal van mijn brakheid etc, dat heeft hij niet. Dusja.. dat..
Klik om te vergroten...
Hartstikke goed. Ik lees hier in ieder geval een grote mate van bewustzijn / bewustwording. Zowel bij je partner als bij jou. En het klinkt alsof jullie goed het dialoog voeren. Blijf dat vooral doen zou ik willen zeggen.

Dat hij andere normen en waarden hanteert voor z'n eigen gebruik hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In een gezonde relatie moet dat ook kunnen. Met oog voor de ander natuurlijk. In mijn optiek wordt de situatie pas kritiek wanneer hij zijn eigen gebruik boven jouw herstelproces (noem ik het toch maar even) zet - en dat jij daar uiteindelijk ook weer onder lijdt. Dat kan soms in kleine dingen zitten (toch drugs in jouw aanwezigheid gebruiken, terwijl je dat misschien liever niet wilt omdat het triggert - ik noem maar een voorbeeld).

Nogmaals: ik vind het echt bewonderings-waardig om te zien hoe jij je proces aanpakt. En dat alles zonder professionele hulp. Ergens zie ik gecontroleerd gebruik absoluut nog wel als een realistisch scenario voor jou. Maar als ik de tijd vooruit zou kunnen spoelen, dan zou ik eigenlijk veel meer benieuwd zijn naar of je dat in de toekomst uberhaupt wilt. En niet of je het kunt.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Damius zei:
Dat hij andere normen en waarden hanteert voor z'n eigen gebruik hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In een gezonde relatie moet dat ook kunnen. Met oog voor de ander natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Eens! Dat vind ik dus ook. Ik wil ook wel dat we elkaar hierin vrij kunnen laten mits het binnen de perken blijft.
Damius zei:
In mijn optiek wordt de situatie pas kritiek wanneer hij zijn eigen gebruik boven jouw herstelproces (noem ik het toch maar even) zet - en dat jij daar uiteindelijk ook weer onder lijdt. Dat kan soms in kleine dingen zitten (toch drugs in jouw aanwezigheid gebruiken, terwijl je dat misschien liever niet wilt omdat het triggert - ik noem maar een voorbeeld).
Klik om te vergroten...
En ook eens! Hier moeten we gewoon alert op blijven denk ik.
Damius zei:
Ergens zie ik gecontroleerd gebruik absoluut nog wel als een realistisch scenario voor jou. Maar als ik de tijd vooruit zou kunnen spoelen, dan zou ik eigenlijk veel meer benieuwd zijn naar of je dat in de toekomst uberhaupt wilt. En niet of je het kunt.
Klik om te vergroten...
Grappig dat je dit nu zegt, want precies hierover had ik het net met een vriendin die weet van dit hele proces waar ik doorheen ga. Ik zei dat ik niet meer zo onbezonnen kan gebruiken als voorheen. Ik vind het het naderhand eigenlijk nooit meer waard, merk ik. Hoe leuk Koningsdag ook was, toch zit het me naderhand niet helemaal lekker en baal ik dat ik weer dagen lang moe ben, me minder kan concentreren op werk, korter lontje heb enz. Daarnaast heb ik inmiddels een bepaald beeld van drugs gekregen (door alles wat ik heb gemerkt en wat ik erover heb gelezen/geleerd), dat ik er niet echt meer ongedwongen van kan genieten ofzo. Op het moment wel even, maar ervoor (het verheugen) en erna (nagenieten) niet meer. Dus ik kan me ook zomaar voorstellen dat ik op een gegeven moment tot de conclusie kom dat het me niks meer brengt en ik het niet meer wil.

Dank je wel voor je berichtje 🤗
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Heel erg herkenbaar wat jullie allemaal schrijven. Drugs is voor mij zó lang 'normaal' geweest en 'de norm', dat uitgaan zonder drugs (nu nóg) haast onmogelijk lijkt. De ene na de andere drugs viel af voor mij, omdat het vroeg of laat ging fucken met mijn hoofd, tóch is er iets in mij dat het lastig vindt om het helemaal los te laten. En dan sta ik weer op een feest te hopen dat ik me niet rot/anxious ga voelen nadat ik iets heb genomen. Altijd alert of het wel lekker valt, altijd op m'n hoede. Bang dat ik weer ga malen. En als ik mezelf zoals gisteren bijvoorbeeld dan in de dansles zie, dan ben ik zó met volle teugen aan het genieten, met alleen een flesje water langs de kant, dat ik gewoon wéét dat ik het leuk kan hebben zonder. Leuker zelfs, zorgelozer waarschijnlijk. Maar. Het. Lukt. Me. Nog. Niet. Verdomme.

Ik ga 1 en 2 juni naar 909-Festival. Doelstelling voor mezelf is (bedenk ik nu ter plekke) om één van de twee dagen in ieder geval geen drugs te gebruiken!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mooi geschreven die laatste alinea @Pompoen . Ik heb mijn drugsgebruik van begin tot eind wel eens opgedeeld in bepaalde 'fases'. Precies hoe jij het zo benoemt was bij mij de een na laatste fase:

'De voordelen van gebruik zijn maar van korte duur en eigenlijk wil ik er al een tijd mee stoppen, maar toch lukte het me alleen niet'

Misschien dat jij dit al wel herkent, maar ik had op den duur op een feestje, tijdens het uitgaan of bij iemand thuis ook al dat ik er op een gegeven moment niet meer lekker in kwam. Met mn hoofd zat ik al bij het gegeven dat de comedown weer zwaar zal worden en dat ik er de komende week weer last van ging hebben. Bepaalde afspraken die ik dan had waarvan ik wist dat ik er niet 100% kon zijn en daar maakte ik me dan al weer druk om. Op het feest 😑.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#18
Koffieb00n zei:
Mooi geschreven die laatste alinea @Pompoen . Ik heb mijn drugsgebruik van begin tot eind wel eens opgedeeld in bepaalde 'fases'. Precies hoe jij het zo benoemt was bij mij de een na laatste fase:

'De voordelen van gebruik zijn maar van korte duur en eigenlijk wil ik er al een tijd mee stoppen, maar toch lukte het me alleen niet'

Misschien dat jij dit al wel herkent, maar ik had op den duur op een feestje, tijdens het uitgaan of bij iemand thuis ook al dat ik er op een gegeven moment niet meer lekker in kwam. Met mn hoofd zat ik al bij het gegeven dat de comedown weer zwaar zal worden en dat ik er de komende week weer last van ging hebben. Bepaalde afspraken die ik dan had waarvan ik wist dat ik er niet 100% kon zijn en daar maakte ik me dan al weer druk om. Op het feest 😑.
Klik om te vergroten...
Die fases herken ik wel inderdaad! Het nieuwsgierig zijn naar - het af en toe gebruiken op bepaalde momenten - het standaard gebruiken op bepaalde momenten - het meer gebruiken dan je lief is en besef dat dit anders moet - het minder/niet willen gebruiken maar het lukt niet - het niet meer hoeven te gebruiken.

Bedoel je dit soort fases? Dat laatste, niet eens meer het niet willen, maar het niet hóeven, daar hoop ik steeds meer naartoe te gaan. En stom ja, tijdens gebruik en tijdens feest je al druk maken om de volgende dag, maar tóch door blijven gebruiken. Dat heb ik inderdaad ook wel gehad.. dan voegt het ook écht niks meer toe.

Hoe gaat het jou nu af @Koffieb00n? En jou @Damius? Ik haal veel uit jullie herkenbaarheid
D
DirtyhuismusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ha Pompoen, ik volg jouw topic al een hele tijd. Omdat het heel herkenbaar is. Ik ben een vrouw van 30+, leuke vriend, goede baan. Niks aan de hand zou je zeggen. Het enige probleem is dat ik regelmatig drugs gebruikt, maar dat eigenlijk niet (meer) wil. Het is allemaal onschuldig begonnen met een pilletje op een festival. En is sinds corona uit de hand gelopen met wekelijks op thuisfeestjes. Ik ben niet verslaafd, maar zodra ik alcohol drink dan heb ik wel gelijk cravings. Als ik daar nu 1x per maand aan toegeef, heb ik daarna ontzettend last van een mentale kater. Dan neem ik mezelf voor het niet meer te doen. Om het vervolgens een maand later wel weer te doen. Je kent het :wink: ik denk dus dat ik diep van binnen niet wil stoppen, maar ik weet stiekem dat dat uiteindelijk wel is waar ik naar toe wil gaan. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee worstel :) . I
B
Be_a_voice_not_an_echoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Pompoen zei:
Een hele tijd heel goed! Afgelopen weekend toch weer iets gebruikt op een technofeestje. Waar ik oké mee ben. Komende tijd weer even focus op goed voor mezelf zorgen. We gaan binnenkort lekker op vakantie dus dat helpt ook. Eind augustus hebben we een feestje bij mensen thuis waarvan ik weet dat er gebruikt gaat worden. Ik heb al aangegeven alleen met het eten aan te haken om mezelf hierin te beschermen. Zo probeer ik de komende maanden steeds een plan te hebben voor momenten waarin ik anders zou gebruiken.

En hoe gaat het bij jou?
Klik om te vergroten...
Fijn dat het goed gaat, en dat je in ieder geval bewust een afweging maakt wanneer het ok is, en dat je situaties uit de weg gaat waar de verleiding op de loer ligt!

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, hoe ga je dat vorm geven? Vakantie zorgt voor weinig triggers / mogelijkheden?

Bij mij gaat lekker, weinig momenten waarop ik kan gebruiken ook, dus wat dat betreft nog niet echt getest ook, maar… so far, so good 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."