Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Wees niet te streng voor jezelf, een terugval hoort erbij zegt men wel.
Het is goed dat je weet waardoor het is misgegaan, en alcohol is een slechte raadgever.
Raap jezelf op en begin opnieuw met nuchter te blijven.
Klik om te vergroten...
Dank je voor je reactie! Precies zoals ik het nu probeer te zien en doen. Op een of andere manier voel ik me zelfs een beetje opgelucht, ik denk omdat nu duidelijk is dat ik weer nuchter ga blijven ofzo.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Wees niet te streng voor jezelf, een terugval hoort erbij zegt men wel.
Het is goed dat je weet waardoor het is misgegaan, en alcohol is een slechte raadgever.
Raap jezelf op en begin opnieuw met nuchter te blijven.
Klik om te vergroten...
dit dus hele goede les wees idd niet die hard boos op jezelf
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pompoen zei:
Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu.
Klik om te vergroten...
Dit is een goed inzicht denk ik. Eigenlijk is het al vorige week begonnen en toen leek het nog bewust en gecontroleerd te gaan, maar waarschijnlijk was de verslaving al toe aan het slaan.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pompoen zei:
Oké waar ik ergens misschien al bang voor was is gisteren gebeurd. Gisteren kwam een vriendin langs en ik besloot wijn mee te drinken. Er lag nog wat coke en 3M in huis van het feestje en dat heb ik er gisteravond doorheen gejast. Ik kon niet stoppen, het moest op. Natuurlijk slecht geslapen en nu moe en gaar.

Baal van mezelf. Was zo goed bezig afgelopen tijd. Ik twijfelde al toen we de coke en 3M bewaarden na het feestje vorige week. Had het weg moeten gooien, dan was er gisteren sowieso niks gebruikt. Daarnaast had ik ook niet moeten drinken. Ook dit wist ik en was ook de reden dat ik afgelopen 3 maanden niet heb gedronken. Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu. Was er zoveel mee bezig afgelopen week, ook door het feit dat er dus nog drugs in huis lagen.

Ik doe heel erg m’n best om nu niet in een grote zelfhaat te belanden. Dat lukt gelukkig wel. Ergens merk ik ook rust. Ik heb mezelf bewezen dat ik beter gewoon niet drink (en gebruik). Lekker duidelijk en ik hoef hierover dus niet meer te discussiëren in m’n hoofd. Dus ik probeer het maar als een les te zien. En dooorrr.
Klik om te vergroten...
Dikke knuffel voor jou! 💛
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Dit is een goed inzicht denk ik. Eigenlijk is het al vorige week begonnen en toen leek het nog bewust en gecontroleerd te gaan, maar waarschijnlijk was de verslaving al toe aan het slaan.
Klik om te vergroten...
Precies, dat denk ik nu ook
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pompoen zei:
Oké waar ik ergens misschien al bang voor was is gisteren gebeurd. Gisteren kwam een vriendin langs en ik besloot wijn mee te drinken. Er lag nog wat coke en 3M in huis van het feestje en dat heb ik er gisteravond doorheen gejast. Ik kon niet stoppen, het moest op. Natuurlijk slecht geslapen en nu moe en gaar.

Baal van mezelf. Was zo goed bezig afgelopen tijd. Ik twijfelde al toen we de coke en 3M bewaarden na het feestje vorige week. Had het weg moeten gooien, dan was er gisteren sowieso niks gebruikt. Daarnaast had ik ook niet moeten drinken. Ook dit wist ik en was ook de reden dat ik afgelopen 3 maanden niet heb gedronken. Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu. Was er zoveel mee bezig afgelopen week, ook door het feit dat er dus nog drugs in huis lagen.

Ik doe heel erg m’n best om nu niet in een grote zelfhaat te belanden. Dat lukt gelukkig wel. Ergens merk ik ook rust. Ik heb mezelf bewezen dat ik beter gewoon niet drink (en gebruik). Lekker duidelijk en ik hoef hierover dus niet meer te discussiëren in m’n hoofd. Dus ik probeer het maar als een les te zien. En dooorrr.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk is dit een klassieke terugval volgens het boekje.

Maar wat heel goed hieraan is, dat je niet boos bent op jezelf, dat je er een les uit trekt en dat je gemotiveerd bent om weer door te gaan waar je gebleven was. Jij komt er wel! Succes.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mooi inzicht waar je mee aan de slag kunt!

Probeer inderdaad niet in boosheid of teleurstelling naar jezelf te belanden. Dat kan je er op dit moment eigenlijk niet bij hebben. Zoals eerder al gezegd, een terugval kan erbij horen.

Zie het maar zo; de zieke gedachtes in je hoofd hebben langzaam de deurtjes open gezet naar een terugval. Dat gaat sneaky en geleidelijk. Hoe beter je daar inzicht in krijgt, hoe beter je er op voorbereid kan zijn. Het is geen zwakte, morele tekortkoming, ontbreken van een ruggengraat. Het is echt een sneaky verslavingsstem.

Kusje erop en weer door!

Dat is hoe ik het meestal benader in elk geval.

Uitbrakken en de draad weer oppakken. Hugs! ❤️
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Harde klap heb je jezelf gegeven, maar als je weer op kunt staan en weer een plan kunt maken, dan zijn de laatste maanden zeker een goede les geweest. Deze terugval zie ik persoonlijk niet als een positieve les, want je wist het allang :sunglasses:.

Ga je nogmaals proberen een 6 maanden sober te blijven? Of eerst maar eens 30 dagen en dan weer plannen?

Heel veel sterkte en je hebt jezelf laatste tijd bewezen dan je er zin in hebt en dat je leven best ok is zonder je feestjes/ verdovende middelen!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#9
RnB_fan zei:
Eigenlijk is dit een klassieke terugval volgens het boekje.

Maar wat heel goed hieraan is, dat je niet boos bent op jezelf, dat je er een les uit trekt en dat je gemotiveerd bent om weer door te gaan waar je gebleven was. Jij komt er wel! Succes.
Klik om te vergroten...
Dank je wel!!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Mooi inzicht waar je mee aan de slag kunt!

Probeer inderdaad niet in boosheid of teleurstelling naar jezelf te belanden. Dat kan je er op dit moment eigenlijk niet bij hebben. Zoals eerder al gezegd, een terugval kan erbij horen.

Zie het maar zo; de zieke gedachtes in je hoofd hebben langzaam de deurtjes open gezet naar een terugval. Dat gaat sneaky en geleidelijk. Hoe beter je daar inzicht in krijgt, hoe beter je er op voorbereid kan zijn. Het is geen zwakte, morele tekortkoming, ontbreken van een ruggengraat. Het is echt een sneaky verslavingsstem.

Kusje erop en weer door!

Dat is hoe ik het meestal benader in elk geval.

Uitbrakken en de draad weer oppakken. Hugs! ❤️
Klik om te vergroten...
Dank je wel voor je reactie! Ik probeer het nu ook op die manier te benaderen en dat helpt wel :)
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
Harde klap heb je jezelf gegeven, maar als je weer op kunt staan en weer een plan kunt maken, dan zijn de laatste maanden zeker een goede les geweest.
Klik om te vergroten...
Het plan was inderdaad even weg, maar heb ik nu weer scherp! En ik weet dat het moet lukken want veel lastige momenten heb ik inmiddels doorstaan.
Manu76 zei:
Deze terugval zie ik persoonlijk niet als een positieve les, want je wist het allang :sunglasses:.
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je dit? Dat ik die lessen al wist of dat ik wist dat dit ging gebeuren?
Manu76 zei:
Ga je nogmaals proberen een 6 maanden sober te blijven? Of eerst maar eens 30 dagen en dan weer plannen?
Klik om te vergroten...
goeie vraag. Per maand is wellicht toch beter. Of per weekend van tevoren een plan maken, zo startte ik eerder ook en werkte goed.
Manu76 zei:
Heel veel sterkte en je hebt jezelf laatste tijd bewezen dan je er zin in hebt en dat je leven best ok is zonder je feestjes/ verdovende middelen!
Klik om te vergroten...
Dank je wel!! En helemaal waar 😊
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Pompoen zei:
Hoe bedoel je dit? Dat ik die lessen al wist of dat ik wist dat dit ging gebeuren?
Klik om te vergroten...

Ik noem dit geen goede les, omdat je één week na terugval, met drugs in de buurt wijn gaat drinken. En dan doen alsof je niet had kunnen zien aankomen dat je ook de 3M en Coke erdoor zou gaan jassen?

Ik herken het wel, je was weer helemaal vergeten dat je niet verslaafd was en toch wel. :) Je hebt geen probleem met verslaving totdat je drugs neemt..

Sterkte en ja, eerst maar eens een paar weken genieten zonder verdoving, dan een maand en dan wordt het weer helder...

Tot volgend weekeinde zal wel makkelijk worden waarschijnlijk en dan volgende gevaar is als het weer 22⁰c wordt?
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Ik noem dit geen goede les, omdat je één week na terugval, met drugs in de buurt wijn gaat drinken. En dan doen alsof je niet had kunnen zien aankomen dat je ook de 3M en Coke erdoor zou gaan jassen?

Ik herken het wel, je was weer helemaal vergeten dat je niet verslaafd was en toch wel. :) Je hebt geen probleem met verslaving totdat je drugs neemt..

Sterkte en ja, eerst maar eens een paar weken genieten zonder verdoving, dan een maand en dan wordt het weer helder...

Tot volgend weekeinde zal wel makkelijk worden waarschijnlijk en dan volgende gevaar is als het weer 22⁰c wordt?
Klik om te vergroten...
Tja ik begrijp ik wat je zegt hoor. Ik denk nu achteraf ook: hoe dom kun je zijn. En misschien had ik het ergens ook wel verwacht en heb ik het alsnog laten gebeuren. Ik weet het ook niet zo goed. Ik denk nu achteraf wel dat dit nodig was om er weer echt ff scherp op te worden want dat was aan het verslappen. En besef dat dit ook mijn eerste echte serieuze stoppoging is.. Een volgende keer hoop ik hier alerter op te zijn en zorg ik dat er überhaupt geen drugs in huis bewaard worden. Daarin was ik wel wat laks of overmoedig..

22 graden is overigens niet zozeer een trigger, inmiddels al vaker met vrienden of op terras alcoholvrij gedronken. Ik moet in het algemeen gewoon alert zijn op alcohol, dat besef ik me weer. Voor elk weekend een plan maken; wat ga ik doen en wat ga ik dan drinken (alcoholvrij). Zolang ik daar bewust mee bezig ben, moet het goedkomen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pompoen zei:
.......... Per maand is wellicht toch beter. Of per weekend
Klik om te vergroten...
Mijn advies is: pak dit net zo aan, zoals de AA dit zegt.
wees nuchter voor vandaag. En morgen maak je dezelfde afspraak met jezelf.
Per 24 uur, dan is het niet zo groot en zwaar als dat je zegt: ik drink nooit meer of ik gebruik nooit meer.
Op deze manier kun je het Halen. Het redden om nuchter te zijn en te blijven.
Voor mij heeft dit tot nu toe al meer dan 25 jaar gewerkt, en als ik het kan, dan kun jij dit ook!
Begin opnieuw, van voren af aan.
Alle sterkte toegewenst!
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Stoer dat je dit gewoon weer eerlijk opschrijft en met ons deelt!


Pompoen zei:
Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu.
Klik om te vergroten...
Dit is een waardevol en belangrijk inzicht. Voor mij overigens geheel herkenbaar. Je zou je 1 van je onderzoeksvragen voor de komende wellicht kunnen aanscherpen / aanpassen. In plaats van: “hoe wil ik mij tot middelen verhouden?” naar: “welke relatie wil ik met drank hebben?”. Tip van de sluier: de conclusie die ik zelf heb getrokken in mijn eigen proces is dat ik niet meer wil drinken. In ieder geval nóg een jaar niet (ik zit al op een jaar, waarschijnlijk drink ik nooit meer). Dat bied mij rust en perspectief. En bovenal: geen enkele onbeheersbare craving naar drugs of andere middelen. Ik ben en blijf volledig in control door de drank links te laten staan.

Heb je al een beeld van hoe je je tot drank wilt verhouden?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pompoen zei:
Mijn mooie plan is echt finaal mislukt🥴
Heb xtc op gisteren.

Jammer, had mezelf echt een keer een nuchtere ervaring gegund op een festival, ook gewoon om te weten hoe ik dat nou echt vind en hoe me dat vergaat. Maar nog geen 2 uur binnen ben ik al overstag gegaan. Was ook echt zo ontzettend weinig voor nodig.. ik weet nog niet helemaal waarom. Heb het wel binnen de perken gehouden vergeleken met voorgaande festivals en ben om 0:00 meteen richting bed gegaan terwijl de rest nog naar een after ging. Heb echt een ontzettend leuke dag gehad en alleen maar gedanst, waar ik ook zo’n behoefte aan had.

Komende dagen ga ik maar eens nadenken wat ik hier nou eigenlijk écht mee wil, hoe ik me tot drugs wil verhouden. Ik denk dat ik nog niet klaar ben voor een “nooit meer alcohol/drugs”, al weet ik dat dat waarschijnlijk het beste zou zijn.
Klik om te vergroten...
Je hebt er in ieder geval van genoten. Dat is ook wat waard. En toch ook nieuw gedrag door niet te afteren.

Nou alleen oppassen dat het hier voorlopig bij blijft. Vooral dinsdag, dan is de dip het meest voelbaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Je hebt er in ieder geval van genoten. Dat is ook wat waard. En toch ook nieuw gedrag door niet te afteren.

Nou alleen oppassen dat het hier voorlopig bij blijft. Vooral dinsdag, dan is de dip het meest voelbaar.
Klik om te vergroten...
Dat heb ik dus nooit. Merk het nog het meest de dag na gebruik. En ook dat valt best mee.

Laag/normaal doseren, goed drinken, fruit eten, gezond eten erna, op tijd gaan slapen, magnesium en L-Tryptofaan supplementeren.

Voor de dinsdag ben ik alweer de oude.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Je hebt er in ieder geval van genoten. Dat is ook wat waard. En toch ook nieuw gedrag door niet te afteren.

Nou alleen oppassen dat het hier voorlopig bij blijft. Vooral dinsdag, dan is de dip het meest voelbaar.
Klik om te vergroten...
Thanks voor je reactie. Ja ik denk dat ik af en toe behoefte heb om stoom af te blazen en vind dat heerlijk om dan gewoon keihard te dansen, met anderen in dezelfde vibe te zitten en even mijn hoofd uit te zetten.
Een vriendin zei het gisteren nog tegen me: ik ben zo iemand die alles altijd helemaal goed wil doen en dan nog is het niet goed genoeg. Wil graag een goede moeder zijn, een fijne partner, een goede vriendin voor mijn vrienden, heb een baan met veel verantwoordelijkheid binnen de jeugd ggz, doe daarnaast nog een opleiding erbij en wil ook nog goed voor mezelf zorgen als in gezond eten, goed slapen etc. Op zich allemaal heel normaal maar ik kan daarin echt wel heel streng voor mezelf zijn en ben me altijd zo bewust van alles. Die vriendin zei: ik ben blij dat je je ook nog een leuke dag gunt met wat drugs als je daar gewoon zin in hebt, ook al is het misschien beter van niet. Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag wel.

Maar de scheidslijn is dun inderdaad. Ik snap haar punt totaal, maar zij heeft ook niet dat wekelijks gebruik gehad wat echt wel problematisch aan het worden was (bij mij dus). Ik moet oppassen dat ik niet in oud gebruik ga vervallen zoals deze maand wel weer een keer gebeurde.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Dat heb ik dus nooit. Merk het nog het meest de dag na gebruik. En ook dat valt best mee.
Klik om te vergroten...
Ik heb die dip na xtc vaak ook de dag erna meteen maar dat is vooral vermoeidheid ook. Echt somberheid heb ik dan gelukkig niet (wel na het wekelijks 3M gebruik van voorheen). Sterker nog, soms voel ik me de hele week juist heel goed (behalve moe), een soort van nagenietend van het feestje.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Pompoen zei:
Thanks voor je reactie. Ja ik denk dat ik af en toe behoefte heb om stoom af te blazen en vind dat heerlijk om dan gewoon keihard te dansen, met anderen in dezelfde vibe te zitten en even mijn hoofd uit te zetten.
Een vriendin zei het gisteren nog tegen me: ik ben zo iemand die alles altijd helemaal goed wil doen en dan nog is het niet goed genoeg. Wil graag een goede moeder zijn, een fijne partner, een goede vriendin voor mijn vrienden, heb een baan met veel verantwoordelijkheid binnen de jeugd ggz, doe daarnaast nog een opleiding erbij en wil ook nog goed voor mezelf zorgen als in gezond eten, goed slapen etc. Op zich allemaal heel normaal maar ik kan daarin echt wel heel streng voor mezelf zijn en ben me altijd zo bewust van alles. Die vriendin zei: ik ben blij dat je je ook nog een leuke dag gunt met wat drugs als je daar gewoon zin in hebt, ook al is het misschien beter van niet. Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag wel.

Maar de scheidslijn is dun inderdaad. Ik snap haar punt totaal, maar zij heeft ook niet dat wekelijks gebruik gehad wat echt wel problematisch aan het worden was (bij mij dus). Ik moet oppassen dat ik niet in oud gebruik ga vervallen zoals deze maand wel weer een keer gebeurde.
Klik om te vergroten...
Tsja... conditionering is een bitch. Als je festivals met gebruik associeert en je wilt niet gebruiken dan is een festival bezoeken niet handig. Maar je hebt er een goede ervaring bij, en je merkt vanzelf wat het met je doet. Chill out. Misschien pak je de draad weer gewoon op, misschien niet. Dan heb je het antwoord dat je zocht toch? Je bent al zo veel verder dan menig ander forumlid dat worstelt met gebruik. Je doet 't echt wel goed.

En nuchter dansen is ook fijn hoor. Heb je dat al eens geprobeerd?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."