#1
Hoe is het gegaan dit weekend?
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.Hoe is het gegaan dit weekend?
Ben verder ook wel trots trouwens. Blij dat het me tot nu toe op zich goed afgaat en de frisse ochtenden zijn goud! Maar het is soms dus concessies doen zoals hier eerder al werd gezegd, en dat is ook oké.Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.
Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.
Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
Goeie vraag. Hij steunt mij. Waar hij mij in het verleden nog wel eens probeerde over te halen als ik een nuchtere maand had bijvoorbeeld, doet hij dit nu totaal niet. We hebben er ook wel veel serieuze gesprekken over gevoerd.Hoe beleeft je partner je clean-time? Steunt hij jou of doet ie mee?
Jij gaat er goed op vooruit volgens mij, enjoy the ride!
Wat goed dat het je lukt om abstinent te blijven zonder dat je partner met jou ‘mee doet’. Zelf is mijn partner nu ook abstinent en dat werkt voor mij een stuk makkelijker. Mijn partner had overigens wel minder last van problematiserend gebruik dan ik.As we speak hangt mijn partner boven de wc 🤢. Kan een beetje leedvermaak toch niet onderdrukken hahaha 🙈 vandaag extra vrolijk en zonnig door het huis, dan inspireer ik hem ook nog wel 😜
Hahaha ja kan zomaar zijn dat ik nog heel lang abnormaal ga zijn. Maar ik hou er wel van om een ander pad te bewandelen dan de meute. Abnormaal = goed 😉Goed hoor @Pompoen - gek he dat drank en gezelligheid bij veel mensen synoniem zijn. Normaal doen, ja dat is wel echt een grappige. Weet je al hoe lang je abnormaal gaat doen? 😄
Vooral je eigen pad blijven volgen 😘Hahaha ja kan zomaar zijn dat ik nog heel lang abnormaal ga zijn. Maar ik hou er wel van om een ander pad te bewandelen dan de meute. Abnormaal = goed 😉
Ik word echt zo moe van die mensen haha. Ieder keer weer tekst en uitleg geven waarom je niet drinkt. Om vervolgens als niet normaal te worden weggezet, fuck off!! Ik zoek die mensen niet meer op.Mijn zusje vroeg vorige week, toen ik een wijntje afsloeg bij m’n ouders: “wanneer ga je weer normaal doen?” Haha. Ik kan er wel om lachen. Ook wel grappig dat anderen zo graag willen dat jij drinkt, toch een soort van ongemak of spiegel die ze ervaren denk ik.
Ja, dit. Echt weird. Ik was met ADE naar een feestje overdag gegaan (wel heel druk en natuurlijk urenlang zeer harde muziek). Helemaal nuchter en om 23:30 in bed. Volgende dag gammel en hoofdpijn. Was na een paar bakken koffie wel redelijk snel over. Afgeweken van mijn normale dagelijkse ritme dat ik eigenlijk 7 dagen per week aanhoud van rond 22u naar bed en rond 7u op.Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Bij mij werkt dit inderdaad erg goed. Maar het is inderdaad een afweging die je moet maken of je wilt dat de hele wereld het weet.Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma. Bam gooi je gelijk die deur dicht. Maar tegelijkertijd hoeft ook weer niet iedereen het te weten ofzo. Lastige.
Ik denk toch dat het wel een bepaald spanningsveld met zich meebrengt om onder gebruikers te begeven (voor mij in elk geval). Al is het maar heel erg onbewust.Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Ik dacht in een podcast eens te horen dat je brein zich in sommige situaties, bijvoorbeeld vlak voor gebruik, al instelt op het gebruik zelf. En daadwerkelijk ook al heropname van dopamine remt (geloof ik, zo goed zit ik niet in de materie, maar wellicht kan iemand aanvullen en/of corrigeren). Misschien werkt dat ook wel zo als jij je in zo’n setting zit die je associeert met gebruik. Wellicht handelt je brein dan ook naar een automatische kater… Omdat het gebruik immers altijd gepaard ging met een comedown. Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen. Best intens. Wel helemaal op een feest zoals @_shikantaza schrijft. Ik merkte dat ook wel wanneer ik nuchter op feesten rondliep.Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Terechte vraag. Hij ziet het wel als problematisch dat er eerder zo vaak en ook thuis gebruikt werd. Daar hebben we het veel over gehad. Maar hij ziet de oplossing anders. Hij ziet er geen probleem in om af en toe (= eens per 6-8 weken) iets te gebruiken en dat is wat hij nu gaat doen, zegt ie. Ik weet van mezelf dat ik eerst iets moet doorbreken voordat ik gereguleerd kan gebruiken (als ik dat überhaupt kan) en zie dus abstinentie voor nu als oplossing. Daarin liggen we niet op 1 lijn. Ik zie het in die zin ook als een groter probleem en spreek van verslaving, hij niet. Ik vraag me af of hij het op deze manier kan volhouden, maar hij moet hier toch zelf achter komen. Hem een bepaalde richting insturen werkt bij hem averechts. Dus misschien is dit onderdeel van zijn proces en gaat hij uiteindelijk ook richting abstinentie. Mocht het weer de verkeerde kant uitgaan dan ga ik dat zeker benoemen.Ik vind het interessant te lezen dat hij nu nog wel zo nu en dan gebruikt; gezien jij voor jezelf een (beginnend) probleem hebt erkend en er naar hebt gehandeld. Hoe ziet hij zijn eigen gebruik en hoe kijk jij daar naar?
Ja dit zou echt een goede zijn. Stoppen ze er meteen mee. Ik stel m ook wel eens terug: “waarom drink jij wel?”Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma.
Ik geloof dat meteen, dat je brein zich erop instelt. Heel interessant vind ik dat. Ben benieuwd of het dan ook minder wordt als het nuchter zijn voor jezelf en je brein het nieuwe normaal is. En dat van die prikkels denk ik ook inderdaad. Het katerige gevoel is nu al wel weer weg na een paar koffie, maar voel me nog wel moe. Kreeg wel echt een boost toen ik vanochtend met een goed gevoel en oprecht vrolijk m’n dochtertje uit bed haalde. Dat is echt alllllles waard 🥰🥰Wellicht handelt je brein dan ook naar een automatische kater… Omdat het gebruik immers altijd gepaard ging met een comedown. Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen.
Petje af voor deze zienswijze.Terechte vraag. Hij ziet het wel als problematisch dat er eerder zo vaak en ook thuis gebruikt werd. Daar hebben we het veel over gehad. Maar hij ziet de oplossing anders. Hij ziet er geen probleem in om af en toe (= eens per 6-8 weken) iets te gebruiken en dat is wat hij nu gaat doen, zegt ie. Ik weet van mezelf dat ik eerst iets moet doorbreken voordat ik gereguleerd kan gebruiken (als ik dat überhaupt kan) en zie dus abstinentie voor nu als oplossing. Daarin liggen we niet op 1 lijn. Ik zie het in die zin ook als een groter probleem en spreek van verslaving, hij niet. Ik vraag me af of hij het op deze manier kan volhouden, maar hij moet hier toch zelf achter komen. Hem een bepaalde richting insturen werkt bij hem averechts. Dus misschien is dit onderdeel van zijn proces en gaat hij uiteindelijk ook richting abstinentie. Mocht het weer de verkeerde kant uitgaan dan ga ik dat zeker benoemen.
De eerste keer dat ik nuchter naar een festival ging merkte ik dit gelijk, helemaal overprikkeld, hoofdpijn, niet kunnen slapen omdat mn hoofd bijna op exploderen stond van wat ik allemaal had meegemaakt. En de volgende dag had ik er nog steeds veel last van.Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen. Best intens.
Hier ook heel herkenbaar inderdaad! Altijd een lichte kater, als ik een nuchter feestje meepak.Ja, dit. Echt weird. Ik was met ADE naar een feestje overdag gegaan (wel heel druk en natuurlijk urenlang zeer harde muziek). Helemaal nuchter en om 23:30 in bed. Volgende dag gammel en hoofdpijn. Was na een paar bakken koffie wel redelijk snel over. Afgeweken van mijn normale dagelijkse ritme dat ik eigenlijk 7 dagen per week aanhoud van rond 22u naar bed en rond 7u op.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."