Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe is het gegaan dit weekend?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Positief hoor!
Ik lees misschien wel een beetje, dat je niet echt de knoop door hebt gehakt en daarom nog wel te maken hebt met "overdenken". Als je helemaal achter je besluit zou staan, denk ik dat je dat overdenken niet meer meemaakt.
Had je een exact doel gesteld? X maanden of iets dergelijks?

Ga zo door en blijf genieten van de positieve effecten zoals je al doet!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#3
HappyMind zei:
Hoe is het gegaan dit weekend?
Klik om te vergroten...
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pompoen zei:
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
Klik om te vergroten...
Ben verder ook wel trots trouwens. Blij dat het me tot nu toe op zich goed afgaat en de frisse ochtenden zijn goud! Maar het is soms dus concessies doen zoals hier eerder al werd gezegd, en dat is ook oké.

het helpt me wel enorm door hier te delen en te lezen. 😊
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe beleeft je partner je clean-time? Steunt hij jou of doet ie mee?
Jij gaat er goed op vooruit volgens mij, enjoy the ride!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Hoe beleeft je partner je clean-time? Steunt hij jou of doet ie mee?
Jij gaat er goed op vooruit volgens mij, enjoy the ride!
Klik om te vergroten...
Goeie vraag. Hij steunt mij. Waar hij mij in het verleden nog wel eens probeerde over te halen als ik een nuchtere maand had bijvoorbeeld, doet hij dit nu totaal niet. We hebben er ook wel veel serieuze gesprekken over gevoerd.

Het liefst zou ik willen dat hij mee doet, maar hij gaat z’n eigen proces door. Gebruikt al veel minder vaak, maar nog wel soms. Gisteren heeft hij wel gebruikt en daar ben ik oké mee.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pompoen zei:
As we speak hangt mijn partner boven de wc 🤢. Kan een beetje leedvermaak toch niet onderdrukken hahaha 🙈 vandaag extra vrolijk en zonnig door het huis, dan inspireer ik hem ook nog wel 😜
Klik om te vergroten...
Wat goed dat het je lukt om abstinent te blijven zonder dat je partner met jou ‘mee doet’. Zelf is mijn partner nu ook abstinent en dat werkt voor mij een stuk makkelijker. Mijn partner had overigens wel minder last van problematiserend gebruik dan ik.
Ik vind het interessant te lezen dat hij nu nog wel zo nu en dan gebruikt; gezien jij voor jezelf een (beginnend) probleem hebt erkend en er naar hebt gehandeld. Hoe ziet hij zijn eigen gebruik en hoe kijk jij daar naar? Vooral niet nu aan ‘m vragen als ‘ie boven het toilet hangt :wink:.

een fijne zaterdag een keep it up!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Goed hoor @Pompoen - gek he dat drank en gezelligheid bij veel mensen synoniem zijn. Normaal doen, ja dat is wel echt een grappige. Weet je al hoe lang je abnormaal gaat doen? 😄
Klik om te vergroten...
Hahaha ja kan zomaar zijn dat ik nog heel lang abnormaal ga zijn. Maar ik hou er wel van om een ander pad te bewandelen dan de meute. Abnormaal = goed 😉
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Pompoen zei:
Hahaha ja kan zomaar zijn dat ik nog heel lang abnormaal ga zijn. Maar ik hou er wel van om een ander pad te bewandelen dan de meute. Abnormaal = goed 😉
Klik om te vergroten...
Vooral je eigen pad blijven volgen 😘
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#10
As we speak hangt mijn partner boven de wc 🤢. Kan een beetje leedvermaak toch niet onderdrukken hahaha 🙈 vandaag extra vrolijk en zonnig door het huis, dan inspireer ik hem ook nog wel 😜
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pompoen zei:
Mijn zusje vroeg vorige week, toen ik een wijntje afsloeg bij m’n ouders: “wanneer ga je weer normaal doen?” Haha. Ik kan er wel om lachen. Ook wel grappig dat anderen zo graag willen dat jij drinkt, toch een soort van ongemak of spiegel die ze ervaren denk ik.
Klik om te vergroten...
Ik word echt zo moe van die mensen haha. Ieder keer weer tekst en uitleg geven waarom je niet drinkt. Om vervolgens als niet normaal te worden weggezet, fuck off!! Ik zoek die mensen niet meer op.

Maar mooi dat jij erom kan lachen 😘.

Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma. Bam gooi je gelijk die deur dicht. Maar tegelijkertijd hoeft ook weer niet iedereen het te weten ofzo. Lastige.

Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Koffieb00n zei:
Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Klik om te vergroten...
Ja, dit. Echt weird. Ik was met ADE naar een feestje overdag gegaan (wel heel druk en natuurlijk urenlang zeer harde muziek). Helemaal nuchter en om 23:30 in bed. Volgende dag gammel en hoofdpijn. Was na een paar bakken koffie wel redelijk snel over. Afgeweken van mijn normale dagelijkse ritme dat ik eigenlijk 7 dagen per week aanhoud van rond 22u naar bed en rond 7u op.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Koffieb00n zei:
Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma. Bam gooi je gelijk die deur dicht. Maar tegelijkertijd hoeft ook weer niet iedereen het te weten ofzo. Lastige.
Klik om te vergroten...
Bij mij werkt dit inderdaad erg goed. Maar het is inderdaad een afweging die je moet maken of je wilt dat de hele wereld het weet.

Voor mij voelt het toch extra veilig ofzo. Alsof ik minder snel kan maken om terug te vallen, want iedereen weet m'n achtergrond. En tegelijkertijd weet je nooit wie het kan raken. Of ze bijvoorbeeld een familielid hebben die in de ellende zit. En dat ze zien dat er wèl een oplossing is. Stukje stap 12 eigenlijk.

Maarja, soms heb ik er ook even geen zin in om het uit te leggen. Gebeurt niet heel vaak tho 😂

Koffieb00n zei:
Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Klik om te vergroten...
Ik denk toch dat het wel een bepaald spanningsveld met zich meebrengt om onder gebruikers te begeven (voor mij in elk geval). Al is het maar heel erg onbewust.

Maar ook in sociale situaties waar niet gebruikt wordt, maar die buiten het 'normale' zijn voor mij, krijg ik katers. Heb ik bijvoorbeeld een meeting met 40+ man, is er niets aan de hand. Want het gaat volgens het vaste patroon. En die 'rituelen' bieden houvast. Heb ik een (brave) verjaardag met 40+ mensen, is dat al een heel ander verhaal.

Vorige week na de dag van herstel ook wel aardig katerig. Nu was ik al heel moe. Maar zo'n groot evenement met prikkels heeft veel impact.

Ach... Ze zijn nooit zo erg als alcohol of alfa katers 😂
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Koffieb00n zei:
Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Klik om te vergroten...
Ik dacht in een podcast eens te horen dat je brein zich in sommige situaties, bijvoorbeeld vlak voor gebruik, al instelt op het gebruik zelf. En daadwerkelijk ook al heropname van dopamine remt (geloof ik, zo goed zit ik niet in de materie, maar wellicht kan iemand aanvullen en/of corrigeren). Misschien werkt dat ook wel zo als jij je in zo’n setting zit die je associeert met gebruik. Wellicht handelt je brein dan ook naar een automatische kater… Omdat het gebruik immers altijd gepaard ging met een comedown. Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen. Best intens. Wel helemaal op een feest zoals @_shikantaza schrijft. Ik merkte dat ook wel wanneer ik nuchter op feesten rondliep.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Damius zei:
Ik vind het interessant te lezen dat hij nu nog wel zo nu en dan gebruikt; gezien jij voor jezelf een (beginnend) probleem hebt erkend en er naar hebt gehandeld. Hoe ziet hij zijn eigen gebruik en hoe kijk jij daar naar?
Klik om te vergroten...
Terechte vraag. Hij ziet het wel als problematisch dat er eerder zo vaak en ook thuis gebruikt werd. Daar hebben we het veel over gehad. Maar hij ziet de oplossing anders. Hij ziet er geen probleem in om af en toe (= eens per 6-8 weken) iets te gebruiken en dat is wat hij nu gaat doen, zegt ie. Ik weet van mezelf dat ik eerst iets moet doorbreken voordat ik gereguleerd kan gebruiken (als ik dat überhaupt kan) en zie dus abstinentie voor nu als oplossing. Daarin liggen we niet op 1 lijn. Ik zie het in die zin ook als een groter probleem en spreek van verslaving, hij niet. Ik vraag me af of hij het op deze manier kan volhouden, maar hij moet hier toch zelf achter komen. Hem een bepaalde richting insturen werkt bij hem averechts. Dus misschien is dit onderdeel van zijn proces en gaat hij uiteindelijk ook richting abstinentie. Mocht het weer de verkeerde kant uitgaan dan ga ik dat zeker benoemen.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Koffieb00n zei:
Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma.
Klik om te vergroten...
Ja dit zou echt een goede zijn. Stoppen ze er meteen mee. Ik stel m ook wel eens terug: “waarom drink jij wel?”
Damius zei:
Wellicht handelt je brein dan ook naar een automatische kater… Omdat het gebruik immers altijd gepaard ging met een comedown. Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen.
Klik om te vergroten...
Ik geloof dat meteen, dat je brein zich erop instelt. Heel interessant vind ik dat. Ben benieuwd of het dan ook minder wordt als het nuchter zijn voor jezelf en je brein het nieuwe normaal is. En dat van die prikkels denk ik ook inderdaad. Het katerige gevoel is nu al wel weer weg na een paar koffie, maar voel me nog wel moe. Kreeg wel echt een boost toen ik vanochtend met een goed gevoel en oprecht vrolijk m’n dochtertje uit bed haalde. Dat is echt alllllles waard 🥰🥰
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pompoen zei:
Terechte vraag. Hij ziet het wel als problematisch dat er eerder zo vaak en ook thuis gebruikt werd. Daar hebben we het veel over gehad. Maar hij ziet de oplossing anders. Hij ziet er geen probleem in om af en toe (= eens per 6-8 weken) iets te gebruiken en dat is wat hij nu gaat doen, zegt ie. Ik weet van mezelf dat ik eerst iets moet doorbreken voordat ik gereguleerd kan gebruiken (als ik dat überhaupt kan) en zie dus abstinentie voor nu als oplossing. Daarin liggen we niet op 1 lijn. Ik zie het in die zin ook als een groter probleem en spreek van verslaving, hij niet. Ik vraag me af of hij het op deze manier kan volhouden, maar hij moet hier toch zelf achter komen. Hem een bepaalde richting insturen werkt bij hem averechts. Dus misschien is dit onderdeel van zijn proces en gaat hij uiteindelijk ook richting abstinentie. Mocht het weer de verkeerde kant uitgaan dan ga ik dat zeker benoemen.
Klik om te vergroten...
Petje af voor deze zienswijze.
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Damius zei:
Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen. Best intens.
Klik om te vergroten...
De eerste keer dat ik nuchter naar een festival ging merkte ik dit gelijk, helemaal overprikkeld, hoofdpijn, niet kunnen slapen omdat mn hoofd bijna op exploderen stond van wat ik allemaal had meegemaakt. En de volgende dag had ik er nog steeds veel last van.

Als ik gebruik heb ik dat vrijwel niet als ik niet te veel doe.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Ja, dit. Echt weird. Ik was met ADE naar een feestje overdag gegaan (wel heel druk en natuurlijk urenlang zeer harde muziek). Helemaal nuchter en om 23:30 in bed. Volgende dag gammel en hoofdpijn. Was na een paar bakken koffie wel redelijk snel over. Afgeweken van mijn normale dagelijkse ritme dat ik eigenlijk 7 dagen per week aanhoud van rond 22u naar bed en rond 7u op.
Klik om te vergroten...
Hier ook heel herkenbaar inderdaad! Altijd een lichte kater, als ik een nuchter feestje meepak.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Goed hoor @Pompoen - gek he dat drank en gezelligheid bij veel mensen synoniem zijn. Normaal doen, ja dat is wel echt een grappige. Weet je al hoe lang je abnormaal gaat doen? 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."