Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Verslaving is progressief. Zonder interventie komt dat moment vanzelf. Maar belangrijker: je lijkt het ietwat uit jezelf te plaatsen in deze alinea. Namelijk: er moet iets ‘van buiten’ gebeuren, of ‘mijn excessieve gebruik moet mij overkomen’. En dat stuur je zelf aan natuurlijk. Ik zou eigenlijk een ander perspectief leidend laten zijn: namelijk het geloof dat je anders wil. En het niet tot dit kritieke moment laat komen, maar het voor bent. Dat moet je echter zelf diep van binnen willen.
Klik om te vergroten...
Het komt inderdaad vanzelf @Pompoen

Misschien ter inspiratie even wat "dagboek" threads doorlezen. Wat je te wachten zou kunnen staan, bijvoorbeeld hier of daar of deze of die maar het
is heel begrijpelijk dat je de motivatie nog niet hebt als je er nog maar weinig gevolgen van hebt ondervonden.

Uiteindelijk is voor velen "de bodem van de put" toch het enige dat helpt. Maar hoe diep die put is blijft de vraag :wink:

Bezoekjes aan de SEH, spoedopnames, verwondingen, bijna-dood-ervaringen, noem maar op. Ik heb wel eens (naakt) met een honkbalknuppel
op m'n slaapkamer klaar gezeten om de Hells Angels die met afgezaagde shotguns in huis waren te grazen te nemen. Dat was uiteraard
niet echt, en er is niks gebeurd, en een week later heb ik 't vrolijk nog een keer gedaan. Dus 't kan ook meevallen :wink:

En misschien gebeurt er jou wel helemaal niks. Maar misschien ook wel. Het is maar net hoe veel risico je bereid bent te nemen.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Damius zei:
Verslaving is progressief. Zonder interventie komt dat moment vanzelf. Maar belangrijker: je lijkt het ietwat uit jezelf te plaatsen in deze alinea. Namelijk: er moet iets ‘van buiten’ gebeuren, of ‘mijn excessieve gebruik moet mij overkomen’. En dat stuur je zelf aan natuurlijk. Ik zou eigenlijk een ander perspectief leidend laten zijn: namelijk het geloof dat je anders wil. En het niet tot dit kritieke moment laat komen, maar het voor bent. Dat moet je echter zelf diep van binnen willen.
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je zegt. En dat is precies het punt waarbij het bij mij op dit moment soms schommelt. Een periode wilde ik het echt diep van binnen, echter de laatste tijd wankelt dat wat merk ik en dan ga ik dus ook snel weer de mist in. Ik moet er weer wat meer en bewuster mee bezig zijn. Weer meer erover lezen, dingen erover opschrijven (wat nuchter zijn me brengt, wat drugs me vooral niet brengt), doelen stellen. En het ook serieuzer nemen.

Meteen daarin wel weer een klein stapje gezet zojuist. Ik kwam er net achter dat mijn vriend coke over had van gisteren en die thuis heeft neergelegd. Ik heb hem meteen gezegd dat ik dat niet meer in huis wil hebben. Het geeft me onrust en ik vertrouw mezelf er op dit moment niet meer mee. Morgen brengt hij het bij een vriend.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Het komt inderdaad vanzelf @Pompoen

Misschien ter inspiratie even wat "dagboek" threads doorlezen. Wat je te wachten zou kunnen staan, bijvoorbeeld hier of daar of deze of die maar het
is heel begrijpelijk dat je de motivatie nog niet hebt als je er nog maar weinig gevolgen van hebt ondervonden.

Uiteindelijk is voor velen "de bodem van de put" toch het enige dat helpt. Maar hoe diep die put is blijft de vraag :wink:

Bezoekjes aan de SEH, spoedopnames, verwondingen, bijna-dood-ervaringen, noem maar op. Ik heb wel eens (naakt) met een honkbalknuppel
op m'n slaapkamer klaar gezeten om de Hells Angels die met afgezaagde shotguns in huis waren te grazen te nemen. Dat was uiteraard
niet echt, en er is niks gebeurd, en een week later heb ik 't vrolijk nog een keer gedaan. Dus 't kan ook meevallen :wink:

En misschien gebeurt er jou wel helemaal niks. Maar misschien ook wel. Het is maar net hoe veel risico je bereid bent te nemen.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je zo meedenkt. Ik ga die dagboek threads bekijken. De bodem van de put met de voorbeelden zoals jij die beschrijft, ken ik inderdaad niet. Heftig ook jouw eigen voorbeeld. Maar misschien is dit een kwestie van tijd en dat moment wil ik echt niet afwachten eigenlijk. Vandaag merk ik weer een sterke motivatie om het anders te willen, ben m’n agenda al weer aan het bekijken op de activiteiten die erin staan komende tijd en hoe ik die nuchter aan ga vliegen (of niet ga). Maar ergens ben ik ook bang dat die motivatie weer wat in gaat kakken als het dus een tijdje goed gaat, zoals afgelopen tijd bleek. Moet er gewoon echt scherp op blijven en daar ligt vooral ook wel een uitdaging.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pompoen zei:
Ik heb hem meteen gezegd dat ik dat niet meer in huis wil hebben. Het geeft me onrust en ik vertrouw mezelf er op dit moment niet meer mee. Morgen brengt hij het bij een vriend.
Klik om te vergroten...
Heel verstandig. Dit soort onnodige risico’s inderdaad gewoon beperken.

Hoe zit je partner trouwens nog in de wedstrijd? Als ik het goed las een tijdje terug, begreep ik dat hij wilde minderen maar niet geheelonthouden zoals jij besloot te gaan doen. Hoe gaat dat hem af? Lukt het hem om zich aan zijn afspraken te houden?
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Damius zei:
Hoe zit je partner trouwens nog in de wedstrijd? Als ik het goed las een tijdje terug, begreep ik dat hij wilde minderen maar niet geheelonthouden zoals jij besloot te gaan doen. Hoe gaat dat hem af? Lukt het hem om zich aan zijn afspraken te houden?
Klik om te vergroten...
Het gaat zeker beter dan voorheen, als in: er wordt thuis geen dealer meer gebeld als er vrienden gewoon langskomen en hij doet ook steeds vaker met mij mee alcoholvrij (en dan dus ook drugsvrij) of gaat soms eerder mee naar huis bij avonden/feestjes waar wordt gebruikt (en soms ook niet). Ik zie wel dat hij zijn best doet en al met al gebruikt hij zeker minder maar nog steeds wel vaker dan mij lief is eigenlijk. Als we er een gesprek over hebben dan komt dat altijd vanuit mij, er wordt dan ook niet meer gezegd dan “je hebt gelijk” en “ik zal erop letten” waarna er weer even wat minder frequent wordt gebruikt. Ik vind dat soms wel lastig want wil hem niks verbieden, maar vind ook dat ik er iets van mag vinden en zeggen (en dat doe ik ook wel). Dus ook hij is er nog niet, net als ik trouwens.

Ik zie het wat meer dan hij als probleem soms, denk ik. Ik neem me dus ook vaak voor niet te gebruiken wat nu enkele keren niet is gelukt en dan valt het (mij) meteen op dat ik mijn gebruik niet in de hand heb. Hij neemt zich bij voorbaat bij sommige momenten al voor om wél te gebruiken (net als vrienden) en dan lijkt dat dus meteen geen probleem. Hij heeft er nadien ook minder last van dan ik. Ik voel me schuldig, baal van mijn brakheid etc, dat heeft hij niet. Dusja.. dat..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pompoen zei:
Het gaat zeker beter dan voorheen, als in: er wordt thuis geen dealer meer gebeld als er vrienden gewoon langskomen en hij doet ook steeds vaker met mij mee alcoholvrij (en dan dus ook drugsvrij) of gaat soms eerder mee naar huis bij avonden/feestjes waar wordt gebruikt (en soms ook niet). Ik zie wel dat hij zijn best doet en al met al gebruikt hij zeker minder maar nog steeds wel vaker dan mij lief is eigenlijk. Als we er een gesprek over hebben dan komt dat altijd vanuit mij, er wordt dan ook niet meer gezegd dan “je hebt gelijk” en “ik zal erop letten” waarna er weer even wat minder frequent wordt gebruikt. Ik vind dat soms wel lastig want wil hem niks verbieden, maar vind ook dat ik er iets van mag vinden en zeggen (en dat doe ik ook wel). Dus ook hij is er nog niet, net als ik trouwens.

Ik zie het wat meer dan hij als probleem soms, denk ik. Ik neem me dus ook vaak voor niet te gebruiken wat nu enkele keren niet is gelukt en dan valt het (mij) meteen op dat ik mijn gebruik niet in de hand heb. Hij neemt zich bij voorbaat bij sommige momenten al voor om wél te gebruiken (net als vrienden) en dan lijkt dat dus meteen geen probleem. Hij heeft er nadien ook minder last van dan ik. Ik voel me schuldig, baal van mijn brakheid etc, dat heeft hij niet. Dusja.. dat..
Klik om te vergroten...
Lastig joh, maar een huishouden met één clean en één in gebruik wordt uiteindelijk altijd twee in gebruik :(
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Lastig joh, maar een huishouden met één clean en één in gebruik wordt uiteindelijk altijd twee in gebruik :(
Klik om te vergroten...
Ja ik snap dat je dat zegt. Al kan ik me ook niet meer voorstellen dat ik terug ga naar waar ik vandaan kwam. In die zin is er toch ook echt wel wat veranderd bij mezelf heb ik het idee, al gaat het dus soms wel mis.

ik ben er nu in ieder geval weer helemaal klaar mee 😅 zal wel af en toe een update plaatsen hier
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pompoen zei:
Het gaat zeker beter dan voorheen, als in: er wordt thuis geen dealer meer gebeld als er vrienden gewoon langskomen en hij doet ook steeds vaker met mij mee alcoholvrij (en dan dus ook drugsvrij) of gaat soms eerder mee naar huis bij avonden/feestjes waar wordt gebruikt (en soms ook niet). Ik zie wel dat hij zijn best doet en al met al gebruikt hij zeker minder maar nog steeds wel vaker dan mij lief is eigenlijk. Als we er een gesprek over hebben dan komt dat altijd vanuit mij, er wordt dan ook niet meer gezegd dan “je hebt gelijk” en “ik zal erop letten” waarna er weer even wat minder frequent wordt gebruikt. Ik vind dat soms wel lastig want wil hem niks verbieden, maar vind ook dat ik er iets van mag vinden en zeggen (en dat doe ik ook wel). Dus ook hij is er nog niet, net als ik trouwens.

Ik zie het wat meer dan hij als probleem soms, denk ik. Ik neem me dus ook vaak voor niet te gebruiken wat nu enkele keren niet is gelukt en dan valt het (mij) meteen op dat ik mijn gebruik niet in de hand heb. Hij neemt zich bij voorbaat bij sommige momenten al voor om wél te gebruiken (net als vrienden) en dan lijkt dat dus meteen geen probleem. Hij heeft er nadien ook minder last van dan ik. Ik voel me schuldig, baal van mijn brakheid etc, dat heeft hij niet. Dusja.. dat..
Klik om te vergroten...
Hartstikke goed. Ik lees hier in ieder geval een grote mate van bewustzijn / bewustwording. Zowel bij je partner als bij jou. En het klinkt alsof jullie goed het dialoog voeren. Blijf dat vooral doen zou ik willen zeggen.

Dat hij andere normen en waarden hanteert voor z'n eigen gebruik hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In een gezonde relatie moet dat ook kunnen. Met oog voor de ander natuurlijk. In mijn optiek wordt de situatie pas kritiek wanneer hij zijn eigen gebruik boven jouw herstelproces (noem ik het toch maar even) zet - en dat jij daar uiteindelijk ook weer onder lijdt. Dat kan soms in kleine dingen zitten (toch drugs in jouw aanwezigheid gebruiken, terwijl je dat misschien liever niet wilt omdat het triggert - ik noem maar een voorbeeld).

Nogmaals: ik vind het echt bewonderings-waardig om te zien hoe jij je proces aanpakt. En dat alles zonder professionele hulp. Ergens zie ik gecontroleerd gebruik absoluut nog wel als een realistisch scenario voor jou. Maar als ik de tijd vooruit zou kunnen spoelen, dan zou ik eigenlijk veel meer benieuwd zijn naar of je dat in de toekomst uberhaupt wilt. En niet of je het kunt.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Damius zei:
Dat hij andere normen en waarden hanteert voor z'n eigen gebruik hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In een gezonde relatie moet dat ook kunnen. Met oog voor de ander natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Eens! Dat vind ik dus ook. Ik wil ook wel dat we elkaar hierin vrij kunnen laten mits het binnen de perken blijft.
Damius zei:
In mijn optiek wordt de situatie pas kritiek wanneer hij zijn eigen gebruik boven jouw herstelproces (noem ik het toch maar even) zet - en dat jij daar uiteindelijk ook weer onder lijdt. Dat kan soms in kleine dingen zitten (toch drugs in jouw aanwezigheid gebruiken, terwijl je dat misschien liever niet wilt omdat het triggert - ik noem maar een voorbeeld).
Klik om te vergroten...
En ook eens! Hier moeten we gewoon alert op blijven denk ik.
Damius zei:
Ergens zie ik gecontroleerd gebruik absoluut nog wel als een realistisch scenario voor jou. Maar als ik de tijd vooruit zou kunnen spoelen, dan zou ik eigenlijk veel meer benieuwd zijn naar of je dat in de toekomst uberhaupt wilt. En niet of je het kunt.
Klik om te vergroten...
Grappig dat je dit nu zegt, want precies hierover had ik het net met een vriendin die weet van dit hele proces waar ik doorheen ga. Ik zei dat ik niet meer zo onbezonnen kan gebruiken als voorheen. Ik vind het het naderhand eigenlijk nooit meer waard, merk ik. Hoe leuk Koningsdag ook was, toch zit het me naderhand niet helemaal lekker en baal ik dat ik weer dagen lang moe ben, me minder kan concentreren op werk, korter lontje heb enz. Daarnaast heb ik inmiddels een bepaald beeld van drugs gekregen (door alles wat ik heb gemerkt en wat ik erover heb gelezen/geleerd), dat ik er niet echt meer ongedwongen van kan genieten ofzo. Op het moment wel even, maar ervoor (het verheugen) en erna (nagenieten) niet meer. Dus ik kan me ook zomaar voorstellen dat ik op een gegeven moment tot de conclusie kom dat het me niks meer brengt en ik het niet meer wil.

Dank je wel voor je berichtje 🤗
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Heel erg herkenbaar wat jullie allemaal schrijven. Drugs is voor mij zó lang 'normaal' geweest en 'de norm', dat uitgaan zonder drugs (nu nóg) haast onmogelijk lijkt. De ene na de andere drugs viel af voor mij, omdat het vroeg of laat ging fucken met mijn hoofd, tóch is er iets in mij dat het lastig vindt om het helemaal los te laten. En dan sta ik weer op een feest te hopen dat ik me niet rot/anxious ga voelen nadat ik iets heb genomen. Altijd alert of het wel lekker valt, altijd op m'n hoede. Bang dat ik weer ga malen. En als ik mezelf zoals gisteren bijvoorbeeld dan in de dansles zie, dan ben ik zó met volle teugen aan het genieten, met alleen een flesje water langs de kant, dat ik gewoon wéét dat ik het leuk kan hebben zonder. Leuker zelfs, zorgelozer waarschijnlijk. Maar. Het. Lukt. Me. Nog. Niet. Verdomme.

Ik ga 1 en 2 juni naar 909-Festival. Doelstelling voor mezelf is (bedenk ik nu ter plekke) om één van de twee dagen in ieder geval geen drugs te gebruiken!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Pompoen zei:
Ik snap je en herken het helemaal hoor!
het scheelt denk ik enorm dat je thuis niet drinkt en ook geen drugs hebt liggen. Dan kom je er minder snel mee in aanraking. Volgens mij ben je verder hartstikke goed en bewust bezig! En wat je zegt, een proces gaat soms met hobbels, waarna je het weer oppakt en weer een stapje verder komt bij waar je zijn wil.

Zelf had ik in juni een festival gepland staan waar ik mogelijk wilde gebruiken, maar we hebben het kaartje door omstandigheden verkocht. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg en gaan we lekker een weekendje weg. Nu pas eind juli weer een feestje staan, wat betekent dat ik dan bijna 3 maanden niet heb gebruikt. En wie weet gaat het me tegen die tijd zo gemakkelijk af en/of bevalt het me zo goed dat ik ermee door ga.

Leuk om elkaar op de hoogte te houden 🤗
Klik om te vergroten...
Heel goed zeg. Drie maanden niet straks klinkt inderdaad heel gezond. Kan me eerlijk gezegd best voorstellen dat de behoefte gewoon verdwijnt. Merk ik nu al eerlijk gezegd. Mijn man is nu bijna een jaar gestopt met drinken, althans, héél af en toe maakt hij een uitzondering (ja, hij is één van de zeldzame mensen die dat kunnen) en ik merk dat hij er - ook bij bijzondere gelegenheden - steeds minder behoefte aan heeft. Op het festival dit weekend had hij bv wél een beetje drugs gebruikt, maar níet gedronken.

Wie weet verdwijnt jouw zin in drugs uiteindelijk ook gewoon. Of misschien doe je het wél weer een keertje, kan ook. Je bent in ieder geval ook absoluut op de goede weg. En inderdaad leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden! ♥️
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Update! 6 weken niet gebruikt! En sowieso al een langere periode veel minder vaak dan voorheen. Begin me langzaam maar zeker beter te voelen. Weer wat meer in balans, wat vaker vrolijk, meer ruimte in mijn hoofd. Drukte van werk is ook wat minder nu. 6 weken voelt als eeuwen. Vooral als ik me bewust ben van welke “drugsmomenten” anderen in mijn omgeving wel hebben gehad en ik dus heb geskipt. Sowieso in het afgelopen half jaar veel momenten niet gebruikt waarbij ik dat anders wel gedaan zou hebben. maar eigenlijk is 6 weken ook nog helemaal niets haha.

Volgende week hebben we met vrienden afgesproken waar mijn beginpost over gaat. Ik merk dat mijn brein nu al tegen me begint te kletsen dat het wel weer een keer mag: “Het is immers best al weer een tijd geleden. ik hou mezelf, áls ik gebruik, best goed in de hand tegenwoordig. Af en toe mag je wel even los, toch?”

Is dit nu mijn verslaafde brein of mag het gewoon écht wel weer een keer? Haha. Tegelijkertijd wéét ik dat als ik nuchter blijf, ik de dag erna daar in ieder geval geen spijt van ga krijgen. Bij wél gebruik is het nog maar de vraag. En ik begin me eindelijk weer wat beter te voelen, gooi ik dat dan weer overboord? Zomaar wat hersenspinsels..
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Pompoen zei:
Update! 6 weken niet gebruikt! En sowieso al een langere periode veel minder vaak dan voorheen. Begin me langzaam maar zeker beter te voelen. Weer wat meer in balans, wat vaker vrolijk, meer ruimte in mijn hoofd. Drukte van werk is ook wat minder nu. 6 weken voelt als eeuwen. Vooral als ik me bewust ben van welke “drugsmomenten” anderen in mijn omgeving wel hebben gehad en ik dus heb geskipt. Sowieso in het afgelopen half jaar veel momenten niet gebruikt waarbij ik dat anders wel gedaan zou hebben. maar eigenlijk is 6 weken ook nog helemaal niets haha.

Volgende week hebben we met vrienden afgesproken waar mijn beginpost over gaat. Ik merk dat mijn brein nu al tegen me begint te kletsen dat het wel weer een keer mag: “Het is immers best al weer een tijd geleden. ik hou mezelf, áls ik gebruik, best goed in de hand tegenwoordig. Af en toe mag je wel even los, toch?”

Is dit nu mijn verslaafde brein of mag het gewoon écht wel weer een keer? Haha. Tegelijkertijd wéét ik dat als ik nuchter blijf, ik de dag erna daar in ieder geval geen spijt van ga krijgen. Bij wél gebruik is het nog maar de vraag. En ik begin me eindelijk weer wat beter te voelen, gooi ik dat dan weer overboord? Zomaar wat hersenspinsels..
Klik om te vergroten...
Goedemorgen! Ik heb je beginpost ook weer eens doorgelezen :).

Volgens mij houd je jezelf inderdaad steeds beter in de hand, zoals je zelf al schrijft. Een belangrijker argument vind ik eigenlijk de frequentie van gebruik. Ik zou dat gewoon op maximaal eens per kwartaal zetten. Niet zes weken. Na zes weken ben je er neurologisch simpelweg nog niet. Door telkens drie maanden tussen gebruik te laten, zorg je ervoor dat slechte patronen minder de kans krijgen om in te slijten. Je gaat met deze frequentie telkens ook even door de ‘roze wolk’ fase én komt de muur tegen. Terwijl de kans kleiner is dat dat met zes weken ook het geval is. Je blijft dan wellicht hangen in de roze wolk fase, waardoor de negatieve middellange termijneffecten op je algehele gemoedstoestand overschaduwd raken door de kunstmatige disbalans in jouw dopamine huishouden. Dat leidt wellicht tot een onterecht gevoel van voldoening (lees: ik voel mij eigenlijk best prima, zo schadelijk is het niet). En met dat gevoel is zes weken typisch zo’n frequentie dat de stap naar maandelijks gebruik zo gezet is. En in relatie tot jouw beginpost (meerdere keren per week toen je uit de bocht vloog) zou voor mij persoonlijk aanleiding geven om strenger te zijn dan zes wekelijks. Misschien zelfs eens per half jaar oid.

Hoe dan ook: het gaat je helpen om een besluit te nemen. Dan is de discussie in je hoofd beslecht. Schrijf dat besluit op (hier, of spreek het uit tegen je vrienden oid) en houd jezelf eraan. Als je toch besluit te gebruiken: stel kaders en spreek die ook uit. Je zult zien dat het helpt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pompoen zei:
Update! 6 weken niet gebruikt! En sowieso al een langere periode veel minder vaak dan voorheen. Begin me langzaam maar zeker beter te voelen. Weer wat meer in balans, wat vaker vrolijk, meer ruimte in mijn hoofd. Drukte van werk is ook wat minder nu. 6 weken voelt als eeuwen. Vooral als ik me bewust ben van welke “drugsmomenten” anderen in mijn omgeving wel hebben gehad en ik dus heb geskipt. Sowieso in het afgelopen half jaar veel momenten niet gebruikt waarbij ik dat anders wel gedaan zou hebben. maar eigenlijk is 6 weken ook nog helemaal niets haha.

Volgende week hebben we met vrienden afgesproken waar mijn beginpost over gaat. Ik merk dat mijn brein nu al tegen me begint te kletsen dat het wel weer een keer mag: “Het is immers best al weer een tijd geleden. ik hou mezelf, áls ik gebruik, best goed in de hand tegenwoordig. Af en toe mag je wel even los, toch?”

Is dit nu mijn verslaafde brein of mag het gewoon écht wel weer een keer? Haha. Tegelijkertijd wéét ik dat als ik nuchter blijf, ik de dag erna daar in ieder geval geen spijt van ga krijgen. Bij wél gebruik is het nog maar de vraag. En ik begin me eindelijk weer wat beter te voelen, gooi ik dat dan weer overboord? Zomaar wat hersenspinsels..
Klik om te vergroten...
Goed bezig! Als je weer gebruikt ga je verder waar je gebleven was.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Pompoen zei:
Update! 6 weken niet gebruikt! En sowieso al een langere periode veel minder vaak dan voorheen. Begin me langzaam maar zeker beter te voelen. Weer wat meer in balans, wat vaker vrolijk, meer ruimte in mijn hoofd. Drukte van werk is ook wat minder nu. 6 weken voelt als eeuwen. Vooral als ik me bewust ben van welke “drugsmomenten” anderen in mijn omgeving wel hebben gehad en ik dus heb geskipt. Sowieso in het afgelopen half jaar veel momenten niet gebruikt waarbij ik dat anders wel gedaan zou hebben. maar eigenlijk is 6 weken ook nog helemaal niets haha.

Volgende week hebben we met vrienden afgesproken waar mijn beginpost over gaat. Ik merk dat mijn brein nu al tegen me begint te kletsen dat het wel weer een keer mag: “Het is immers best al weer een tijd geleden. ik hou mezelf, áls ik gebruik, best goed in de hand tegenwoordig. Af en toe mag je wel even los, toch?”

Is dit nu mijn verslaafde brein of mag het gewoon écht wel weer een keer? Haha. Tegelijkertijd wéét ik dat als ik nuchter blijf, ik de dag erna daar in ieder geval geen spijt van ga krijgen. Bij wél gebruik is het nog maar de vraag. En ik begin me eindelijk weer wat beter te voelen, gooi ik dat dan weer overboord? Zomaar wat hersenspinsels..
Klik om te vergroten...
Lekker bezig hoor, Pompoen! Knap van je. ♥️ Ik heb nu zelf twee maanden geen 3mmc gebruikt en dat voelt ook als enorm lang, ook al is het in de ogen van anderen misschien nog niets. 😅 En ik snap je gedachtengang en gevoel over die aankomende gebeurtenis heel goed. Zit zelf in zo'n beetje exact dezelfde situatie. Ik heb overigens al een tijd geleden besloten dat ik op Awakenings iets mag gebruiken en verder voorlopig even helemaal niets. Dus een gekozen moment en ver vooruit gepland. Voor mij werkt dat wel aardig, geloof ik. Wij zijn volgens mij allebei geen mensen die snel uit de bocht vliegen met het gebruiken van enorme hoeveelheden. Maar ik denk niet dat dat 3mmc wordt. Denk eerlijk gezegd dat ik daar maar beter helemaal vanaf kan blijven. En ik vermoed dat hetzelfde voor jou jou geldt.
Bedenk je inderdaad maar goed wat voor gevoel je erna zult hebben en of dat het waard is. Misschien word je er uiteindelijk wel blijer van als je het niet doet. Hoe dan ook, je bent lekker on track zo te lezen! 🥰
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
wat knap

ik heb nu 2 maanden niet gebruikt en het kan alleen maar beter worden
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja wat is wijsheid? Wat is je doel?

Wil jij stoppen met drugs dan is af en toe gebruiken natuurlijk een domme zet. Wil jij je drugsgebruik minderen wat je al gedaan hebt. En wil je gewoon lekker eens in de paar maand gebruiken en lukt jou dit ook ja waarom niet he?

Maar als je nu kan stoppen maar ervoor kiest om wel door te gaan en af en toe te gebruiken. Kan het maar zo zijn dan je straks 40/45 bent en dit dus nog steeds doet! Wil je dat? Zou je dit erg vinden? Nee? Nou lekker af en toe gebruiken. Ja? Stop er nu dan alvast mee en bespaar je alle ellende die je over een paar jaar misschien gaat hebben!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Goed bezig! Als je weer gebruikt ga je verder waar je gebleven was.
Klik om te vergroten...
Ja zo is het ook! :)

Jazz35 zei:
Wij zijn volgens mij allebei geen mensen die snel uit de bocht vliegen met het gebruiken van enorme hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Dank je wel voor je lieve berichtje! Qua hoeveelheid vlieg ik niet zo snel uit de bocht inderdaad. Dagen doorgaan heb ik ook nog nooit gedaan. Qua frequentie heb ik bewezen wel uit de bocht te kunnen vliegen.
Jazz35 zei:
Maar ik denk niet dat dat 3mmc wordt. Denk eerlijk gezegd dat ik daar maar beter helemaal vanaf kan blijven. En ik vermoed dat hetzelfde voor jou jou geldt.
Klik om te vergroten...
Goede keuze!! Ik heb afgelopen half jaar sowieso geen 3mmc meer gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kost me ook geen moeite mee eigenlijk. Het zou dan een keer coke of xtc zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Pompoen zei:
Ja zo is het ook! :)


Dank je wel voor je lieve berichtje! Qua hoeveelheid vlieg ik niet zo snel uit de bocht inderdaad. Dagen doorgaan heb ik ook nog nooit gedaan. Qua frequentie heb ik bewezen wel uit de bocht te kunnen vliegen.

Goede keuze!! Ik heb afgelopen half jaar sowieso geen 3mmc meer gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kost me ook geen moeite mee eigenlijk. Het zou dan een keer coke of xtc zijn.
Klik om te vergroten...
Mooi zelfinzicht. Herkenbaar ook, niet met hoeveelheid, wél met frequentie. 🤔
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Damius zei:
Goedemorgen! Ik heb je beginpost ook weer eens doorgelezen :).

Volgens mij houd je jezelf inderdaad steeds beter in de hand, zoals je zelf al schrijft. Een belangrijker argument vind ik eigenlijk de frequentie van gebruik. Ik zou dat gewoon op maximaal eens per kwartaal zetten. Niet zes weken. Na zes weken ben je er neurologisch simpelweg nog niet. Door telkens drie maanden tussen gebruik te laten, zorg je ervoor dat slechte patronen minder de kans krijgen om in te slijten. Je gaat met deze frequentie telkens ook even door de ‘roze wolk’ fase én komt de muur tegen. Terwijl de kans kleiner is dat dat met zes weken ook het geval is. Je blijft dan wellicht hangen in de roze wolk fase, waardoor de negatieve middellange termijneffecten op je algehele gemoedstoestand overschaduwd raken door de kunstmatige disbalans in jouw dopamine huishouden. Dat leidt wellicht tot een onterecht gevoel van voldoening (lees: ik voel mij eigenlijk best prima, zo schadelijk is het niet). En met dat gevoel is zes weken typisch zo’n frequentie dat de stap naar maandelijks gebruik zo gezet is. En in relatie tot jouw beginpost (meerdere keren per week toen je uit de bocht vloog) zou voor mij persoonlijk aanleiding geven om strenger te zijn dan zes wekelijks. Misschien zelfs eens per half jaar oid.

Hoe dan ook: het gaat je helpen om een besluit te nemen. Dan is de discussie in je hoofd beslecht. Schrijf dat besluit op (hier, of spreek het uit tegen je vrienden oid) en houd jezelf eraan. Als je toch besluit te gebruiken: stel kaders en spreek die ook uit. Je zult zien dat het helpt.
Klik om te vergroten...
Ja fijn jouw bericht! En bedankt dat je de moeite neemt zo uitgebreid te reageren. Hiervoor schreef ik dit bericht met mijn innerlijke dialoog denk ik. En dit heb ik dus nodig want nu ik dit lees, denk ik: ik wíl dit nu helemaal niet doorbreken. En ik weet inmiddels dat ik het ook leuk kan hebben zonder. Ik ga jouw bericht volgende week nog eens lezen 😁

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."