Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

Hoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

87 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#1
Brakka Mang zei:
Je kan ook online meeting volgen mocht de drempel te hoog zijn om nu in deze situatie fysieke meetings te bezoeken. Je kan deze vinden voor NA https://www.nanederland.nl/meetings/
En voor AA:
aa-nederland.nl

Online Bijeenkomsten

Online Bijeenkomsten Meetings Online volgen Op deze pagina vindt u een overzicht van alle actuele online meetings die men kan bijwonen. U kunt direct deelnemen aan de meeting door op de deelnemen knop te klikken. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar de Zoom meeting. Dagelijks Anonieme...
aa-nederland.nl aa-nederland.nl

De hoeveelheid alcohol valt nu nog mee dus als je nu jezelf bij elkaar raapt en het afbouwt in een week, of meteen stopt, zal het met de ontwenning nog wel meevallen.
Klik om te vergroten...
Dank je, dat van die online meetings (buiten covid-gedoe) wist ik niet. Dit helpt en ik ga het proberen. Wordt het geaccepteerd als je aanwezig bent en het niet gelukt is nuchter te blijven?

De hoeveelheid is wel een ruwe schatting, ik ga regelmatig naar de nachtwinkel en vergeet de daadwerkelijke hoeveelheden vaak. Door dat geheugenprobleem ben ik ook in een delier terecht gekomen; ik gaf veel minder door dan ik daadwerkelijk dronk. Ik neem naast alcohol regelmatig bromazolam. Dat speelt denk ik een grote factor in de ontwenningsverschijnselen.

Meteen stoppen werd mij sterk afgeraden door de verslavingszorg trouwens, met gevaar voor een delier of insult... En dan gaat mijn hoofd weer tekeer ("je mag niet stoppen, je moet blijven drinken" - dat gedoe).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cardboard zei:
Dank je, dat van die online meetings (buiten covid-gedoe) wist ik niet. Dit helpt en ik ga het proberen. Wordt het geaccepteerd als je aanwezig bent en het niet gelukt is nuchter te blijven?

De hoeveelheid is wel een ruwe schatting, ik ga regelmatig naar de nachtwinkel en vergeet de daadwerkelijke hoeveelheden vaak. Door dat geheugenprobleem ben ik ook in een delier terecht gekomen; ik gaf veel minder door dan ik daadwerkelijk dronk. Ik neem naast alcohol regelmatig bromazolam. Dat speelt denk ik een grote factor in de ontwenningsverschijnselen.

Meteen stoppen werd mij sterk afgeraden door de verslavingszorg trouwens, met gevaar voor een delier of insult... En dan gaat mijn hoofd weer tekeer ("je mag niet stoppen, je moet blijven drinken" - dat gedoe).
Klik om te vergroten...
Combinatie alcohol met pammetjes heeft mij hele dagen doen vergeten 😅

Wat betreft niet nuchter aanwezig zijn in meetings, ja liever.niet. Maar het is geen doodzonde. Je hoeft je camera niet aan te zetten. En je mic kan je muten. De meetings zijn de hele dag door. Dus je kan ook ochtendmeetibgs pakken. Dat hielp mij echt wel na terugvallen. Ik ueb tijden gehad dat ik twee drie meetings op een dag pakte om weer even in de juiste flow te komen.

Slik je nu ook pammetjes? Of gaat het alleen nog over bier?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Cardboard zei:
Bedankt voor de info, heb het meteen opgezocht. Deze arts gaat zo te lezen specifiek over benzo verslaving - ik zit niet met een benzodiazepine-verslaving maar met een alcoholverslaving. ('Het verhaal 'alcohol en benzooi werken op dezelfde receptoren' ken ik nu wel - ik wil van alcohol af. Dat doet echt iets heel anders met me).

Weinig zin in dat de focus verlegd wordt op iets wat er niet is. Alcohol moet stoppen, daar ben ik heel duidelijk in tegen de psychiater en arts.

Wat ik hiervoor terug kreeg is een antipsychoticum. Ik heb zelf gezocht en gevraagd om de volgende dingen; of baclofen een optie is - of iets anders tegen de ontwenning wat veilig is nu ik nog drink. Of een ambulante detox vlak voor mijn vervolgtraject.
Alles is nee.
Antipsychotica, dat is hun antwoord op alles.
Klik om te vergroten...
Ah, dan heb ik jouw post verkeerd begrepen, sorry.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Ah, dan heb ik jouw post verkeerd begrepen, sorry.
Klik om te vergroten...
Even terug gelezen. Vergat in mijn post van vanochtend om nog erbij te vermelden dat het om alcohol gaat die met diazepam werd afgebouwd.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
Cardboard zei:
Daar zat ik net, na mijn reactie, over na te denken. Dan wordt bedoelt dat ik lichamelijk gemonitord word als ik het goed begrijp? Dus los van psychisch - op een 'normale' afdeling.
Klik om te vergroten...
Ligt er maar net aan wat het ziekenhuis aanbied je hebt ook zo geheten PAAZ afdelingen daar gebeurt beide
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#6
@MR_CHIP

Ah dat bedoel je. Ik zat dus al in een ziekenhuis die beiden doet, 7 weken lang.
Alleen kwam het na-traject en specialistische behandeling dus niet. Een PAAZ lijkt me dan redelijk het zelfde behalve dat het een normaal ziekenhuis is.

Nogmaals zo'n opname, waar dan ook, is zoals eerder geschreven geen optie wegens privé redenen - [ edit ] als de omstandigheden privé anders waren zou ik direct, met lood in mn schoenen wel, voor een opname gaan bij specialistische zorg.

Maar dit staat allemaal al de vorige posts en beginpost. De opname, de omstandigheden die het moeilijk maken. Etc.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cardboard zei:
@MR_CHIP

Ah dat bedoel je. Ik zat dus al in een ziekenhuis die beiden doet, 7 weken lang.
Alleen kwam het na-traject en specialistische behandeling dus niet. Een PAAZ lijkt me dan redelijk het zelfde behalve dat het een normaal ziekenhuis is.

Nogmaals zo'n opname, waar dan ook, is zoals eerder geschreven geen optie wegens privé redenen - [ edtit ] als de omstandigheden privé anders waren zou ik direct, met lood in mn schoenen wel, voor een opname gaan bij specialistische zorg.

Maar dit staat allemaal al de vorige posts en beginpost. De opname, de omstandigheden die het moeilijk maken. Etc.
Klik om te vergroten...
Ik ben toch bang dat je hier alleen op die manier uitkomt. Klinische opname met nazorg van te voren uitgeplozen, met Safehouse.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#8
MR_CHIP zei:
is het niet zo dat alcohol net als benzo's potentieel lichamelijk gevaarlijk kan zijn om van af te kicken/minderen
Klik om te vergroten...
Jawel. Kans op een insult bijvoorbeeld. Vandaar dat er altijd wordt afgebouwd; direct stoppen kan levensgevaarlijk zijn bij bepaalde dagelijkse hoeveelheden.

@_shikantaza
Dat vrees ik zelf ook. :( Het is een erg lastige situatie omdat ik thuis niet nog eens weg kan. Er is geen netwerk.

Hoop dat ambulante detox naast huidige dagbesteding mogelijk is tot ik de echte behandeling van de verslavingszorg in ga..
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Ik ben toch bang dat je hier alleen op die manier uitkomt. Klinische opname met nazorg van te voren uitgeplozen, met Safehouse.
Klik om te vergroten...
is het niet zo dat alcohol net als benzo's potentieel lichamelijk gevaarlijk kan zijn om van af te kicken/minderen
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Cardboard zei:
Een update.

Het ging de afgelopen weken vrij dramatisch. Wakker worden met een kater van jewelste. De echte ontwenning (trillen, zweten, schokjes in mijn ledematen) begint eind van de ochtend.
Naast alcoholontwenning spelen er ook paniekklachten (die er al waren voor ik ooit begon met drinken). Die zijn, niet zo gek, flink verergerd.

Naar mijn mening is het mis gegaan met de afbouw in de kliniek. De artsen wisten niet wat ze deden, wilden me zo snel mogelijk laten afbouwen. En snel ging het.
Helaas dachten ze dat ik drank wilde vervangen met benzodiazepinen, wat niet het geval is. De razendsnelle afbouw (van 120 of 140mg dia naar 0 in 11 dagen) heeft naar mijn idee bijgedragen aan de terugval. Dit alles werd overigens geleid door een basis arts in opleiding.

Al waren er bij die terugval meerdere factoren aanwezig, zoals eerder genoemd; geen vervolgplan voor na ontslag, geen nazorg. Van gesloten afdeling naar een paar weken alleen thuis.

Ik ben nu bezig om op eigen houtje manieren te vinden om dit op te lossen.
Het moeilijke, imo schandalige eigenlijk, is dat ik dit na vele keren vragen om hulp, zelf 'moet' doen. Ik weet gewoon niet wat anders. Hulp heb ik gevraagd - meermaals. Tot nog toe alleen met als antwoord dat het overlegd wordt.

Nu zit ik opnieuw zelf uit te zoeken hoe ik zo veilig mogelijk kan afbouwen. Sinds anderhalve week weer af en toe Kratom om de ontwenning te onderdrukken en even te slapen of ontspannen.
De moeilijkere optie waarin ik nog zoekende ben, is om het met RC benzo's te doen, hoewel ik weet dat dit gevaarlijk is. Norflurazepam is dan mijn vervanging voor diazepam. Maar zo houd ik de artsen en verpleegkundigen die ik nu zie, voor de gek. Dan denkt men; het valt wel mee. Terwijl de ontwenningsverschijnselen onderdrukt worden doordat ik zelf voor doktertje speel.

Een dag niet drinken lukt me nog steeds niet. Minder drinken wel, met horten en stoten.
Klik om te vergroten...
Het is mij meerdere malen gelukt om van hoge doseringen benzo's af te bouwen met behulp van flubromazepam. Misschien heb je er wat aan. Veel succes in ieder geval!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cardboard zei:
Jawel. Kans op een insult bijvoorbeeld. Vandaar dat er altijd wordt afgebouwd; direct stoppen kan levensgevaarlijk zijn bij bepaalde dagelijkse hoeveelheden.

@_shikantaza
Dat vrees ik zelf ook. :( Het is een erg lastige situatie omdat ik thuis niet nog eens weg kan. Er is geen netwerk.

Hoop dat ambulante detox naast huidige dagbesteding mogelijk is tot ik de echte behandeling van de verslavingszorg in ga..
Klik om te vergroten...
Ja lastig, maar als je je verslaving niet onder controle krijgt raak je alles kwijt.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#12
@RnB_fan
Bedankt voor de suggestie. Ik vind flubromazepam best eng omdat de werking zo lang is.
Het gaat in mijn geval om afbouwen en vervolgens stoppen met alcohol. Vooralsnog houd ik het bij lorazepam of norflurazapam.

In het elgemeen: dank voor het meedenken aan allen.
Ik ben wederom bezig met een zo veilig mogelijke afbouw. De verslavingszorg raadt sterk af om ineens te stoppen. Ik merk wel dat het langzaam afbouwen redelijk gaat, echter heb ik hier wel begeleiding bij nodig. Gevraagd om een ambulante detox voor nu.

Vind het prettig om hier open te kunnen zijn. Dank allemaal.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Cardboard zei:
Het gaat in mijn geval om afbouwen en vervolgens stoppen met alcohol.
Klik om te vergroten...
En wat zijn de hoeveelheden die je dagelijks nodig hebt om de dag door te komen?
Kun je stabiliseren op een sixpack per dag en afbouwen of zijn de hoeveelheden en type drank nog niet stabiel deze dagen?
En de Benzodiazepines blijf je daar voorlopig een stabiele dagelijkse dosis gebruiken?

Poco a poco en dagelijks dagboek met oa middelengebruik bijhouden kan het afbouwproces overzichtelijker maken.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je zou het kunnen proberen met baclofen via de huisarts of verslavingszorg voor de korte termijn, maar de oorzaak van het moeten drinken kan je toch echt het beste in een kliniek aanpakken of iig met professionele hulp en idd niet zelf dokter gaan spelen en lopen klooien met
RC's.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#15
Manu76 zei:
En wat zijn de hoeveelheden die je dagelijks nodig hebt om de dag door te komen?
Kun je stabiliseren op een sixpack per dag en afbouwen of zijn de hoeveelheden en type drank nog niet stabiel deze dagen?
En de Benzodiazepines blijf je daar voorlopig een stabiele dagelijkse dosis gebruiken?

Poco a poco en dagelijks dagboek met oa middelengebruik bijhouden kan het afbouwproces overzichtelijker maken.
Klik om te vergroten...
Ongeveer 2 liter bier en een 20cl flesje sterke drank. Ik probeer het nu, zoals je zegt, te stabiliseren hierop. Paar dagen zo houden en dan weer een flesje bier eraf.
Benzodiazepines neem ik zo nodig in de ochtend - een zo laag mogelijke dosering. Ik probeer het niet te nemen op dagen dat ik contact heb met een professional. Die kunnen me beter wel in ontwenning zien. En ik neem ook soms een RC benzo dus weer beginnen met een gebruiksdagboek is een heel goed plan.

Inderdaad, poco a poco.
Dankjewel voor het meedenken!


Brakka Mang zei:
Je zou het kunnen proberen met baclofen via de huisarts of verslavingszorg voor de korte termijn, maar de oorzaak van het moeten drinken kan je toch echt het beste in een kliniek aanpakken of iig met professionele hulp en idd niet zelf dokter gaan spelen en lopen klooien met
RC's.
Klik om te vergroten...
Dank voor je suggestie. Baclofen heb ik geopperd bij twee artsen, zowel verslavingszorg als reguliere zorg. Die willen dit beiden niet voorschrijven. De huisarts was nog niet in me op gekomen, dat kan en zal ik nog proberen.
Zelf de dokter uithangen is zeer zeker niet de bedoeling. Bedankt voor je reactie!


Los van reacties:
Gisteren is het, wel met de (waarschijnlijk) nog doorwerkende norflurazepam van 3 dagen ervoor, gelukt om tot 19:30 niet te drinken.
Ik heb nu ongeveer 3mg flubromazepam genomen, vind dat wel een enge(re) RC benzo. Maar hoop dat het hiermee wat beter lukt om het drinken langer uit te stellen en zo mogelijk één bier eraf te halen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Cardboard zei:
Ongeveer 2 liter bier en een 20cl flesje sterke drank. Ik probeer het nu, zoals je zegt, te stabiliseren hierop. Paar dagen zo houden en dan weer een flesje bier eraf.
Benzodiazepines neem ik zo nodig in de ochtend - een zo laag mogelijke dosering. Ik probeer het niet te nemen op dagen dat ik contact heb met een professional. Die kunnen me beter wel in ontwenning zien. En ik neem ook soms een RC benzo dus weer beginnen met een gebruiksdagboek is een heel goed plan.

Inderdaad, poco a poco.
Dankjewel voor het meedenken!



Dank voor je suggestie. Baclofen heb ik geopperd bij twee artsen, zowel verslavingszorg als reguliere zorg. Die willen dit beiden niet voorschrijven. De huisarts was nog niet in me op gekomen, dat kan en zal ik nog proberen.
Zelf de dokter uithangen is zeer zeker niet de bedoeling. Bedankt voor je reactie!


Los van reacties:
Gisteren is het, wel met de (waarschijnlijk) nog doorwerkende norflurazepam van 3 dagen ervoor, gelukt om tot 19:30 niet te drinken.
Ik heb nu ongeveer 3mg flubromazepam genomen, vind dat wel een enge(re) RC benzo. Maar hoop dat het hiermee wat beter lukt om het drinken langer uit te stellen en zo mogelijk één bier eraf te halen.
Klik om te vergroten...
Zou het niet beter voor je zijn om die Benzo's niet te nemen en het drinken niet uit te stellen? Wat schiet je op met zo lang mogelijk niet drinken? Het lijkt me logischer om je drankgebruik regelmatig over de dag te verdelen en dat rustig af te bouwen.

Maar ik ben geen zorgprofessional, dus het beste bespreek je dat met je zorgverleners.

Spoiler: Klik hier als je een confronterende opmerking wilt lezen.
Ik vind "ik neem ook soms een RC benzo" en "Zelf de dokter uithangen is zeer zeker niet de bedoeling" wel vrij tegenstrijdig overkomen overigens. Ben je wel eerlijk naar je behandelaars? "Die kunnen me beter wel in ontwenning zien" klinkt mij als manipulatie in de oren.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Zou het niet beter voor je zijn om die Benzo's niet te nemen en het drinken niet uit te stellen? Wat schiet je op met zo lang mogelijk niet drinken? Het lijkt me logischer om je drankgebruik regelmatig over de dag te verdelen en dat rustig af te bouwen.

Maar ik ben geen zorgprofessional, dus het beste bespreek je dat met je zorgverleners.

Spoiler: Klik hier als je een confronterende opmerking wilt lezen.
Ik vind "ik neem ook soms een RC benzo" en "Zelf de dokter uithangen is zeer zeker niet de bedoeling" wel vrij tegenstrijdig overkomen overigens. Ben je wel eerlijk naar je behandelaars? "Die kunnen me beter wel in ontwenning zien" klinkt mij als manipulatie in de oren.
Klik om te vergroten...
Op het eerste: mij werd door de verslavingszorg eerder geadviseerd om het drinken juist uit te stellen, vandaar. Ben het wel met jouw idee eens om het beter wel te verspreiden over de dag, dan zou een afbouw minder lastig moeten zijn. Gezien ze dat ook met afbouwschema's doen - die medicatie is ook niet alleen 's avonds.

De confronterende opmerking:
Ik begrijp dat het tegenstrijdig klinkt - ben niet zo goed in mezelf uitleggen.
Wat er gebeurt is dat ik uit wanhoop, vanwege de weinige zorg (waar ik wel om vraag en opties aandraag zoals baclofen, en vraag om hun opties/ideeën - welke allemaal worden afgeketst/geen antwoord op komt) alsnog zelf ga dokteren. Dat is geen manipulatie, dat is angst en de eerder genoemde wanhoop.

Wat ik doe is dus niet wat ik wil, maar wel denk dat nodig is.

Manipulatie is in ieder geval zeker niet de intentie.
Verstoppen dat ik een groot probleem heb zorgt in mijn ogen voor niet de juiste zorg. Toen ik er eerlijk over was, zorgde dit óók voor veel problemen. Ik zit vast.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Cardboard zei:
Op het eerste: mij werd door de verslavingszorg eerder geadviseerd om het drinken juist uit te stellen, vandaar. Ben het wel met jouw idee eens om het beter wel te verspreiden over de dag, dan zou een afbouw minder lastig moeten zijn. Gezien ze dat ook met afbouwschema's doen - die medicatie is ook niet alleen 's avonds.

De confronterende opmerking:
Ik begrijp dat het tegenstrijdig klinkt - ben niet zo goed in mezelf uitleggen.
Wat er gebeurt is dat ik uit wanhoop, vanwege de weinige zorg (waar ik wel om vraag en opties aandraag zoals baclofen, en vraag om hun opties/ideeën - welke allemaal worden afgeketst/geen antwoord op komt) alsnog zelf ga dokteren. Dat is geen manipulatie, dat is angst en de eerder genoemde wanhoop.

Wat ik doe is dus niet wat ik wil, maar wel denk dat nodig is.

Manipulatie is in ieder geval zeker niet de intentie.
Verstoppen dat ik een groot probleem heb zorgt in mijn ogen voor niet de juiste zorg. Toen ik er eerlijk over was, zorgde dit óók voor veel problemen. Ik zit vast.
Klik om te vergroten...
Ik ben natuurlijk maar een buitenstaander voor jouw gedachtengangen. En ik snap 't ook wel hoor. Van de Benzo's (en andere drugs) af vond ik één van de engste dingen uit m'n leven.

Maar ik ben toch wel beniewd wat eerlijk zijn voor problemen opleverde voor jou die je door minder eerlijk te zijn niet ervaart.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Ik ben natuurlijk maar een buitenstaander voor jouw gedachtengangen. En ik snap 't ook wel hoor. Van de Benzo's (en andere drugs) af vond ik één van de engste dingen uit m'n leven.

Maar ik ben toch wel beniewd wat eerlijk zijn voor problemen opleverde voor jou die je door minder eerlijk te zijn niet ervaart.
Klik om te vergroten...
Zelf vind ik alcohol een stuk moeilijker en enger, al geeft stoppen met benzodiazepinen waarschijnlijk soortgelijke ontwenningsverschijnselen (?). Ik baal momenteel van de combinatie.

Mag ik je pb'en over het tweede stukje? (Ik probeer het zo anoniem mogelijk te houden. :) )
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Cardboard zei:
Zelf vind ik alcohol een stuk moeilijker en enger, al geeft stoppen met benzodiazepinen waarschijnlijk soortgelijke ontwenningsverschijnselen (?). Ik baal momenteel van de combinatie.

Mag ik je pb'en over het tweede stukje? (Ik probeer het zo anoniem mogelijk te houden. :) )
Klik om te vergroten...
Ja, Alcohol is engen, het is een stuk giftiger en daardoor verwoestender.

Je mag altijd een bericht sturen en ‘t blijft tussens ons 🤐
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."