De 12 stappen fellowships zijn niet religieus. Als er God wordt gezegd, wordt er een hogere macht bedoeld die je zelf mag uitkiezen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar het draait om het delen van ervaring en elkaar helpen en niet om welk geloof dan ook.
Het enige vereiste voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken. Onder invloed zijn is OK, hoe ongemakkelijk dat ook mag voelen.
Geef het een kans. Luister naar de overeenkomsten en stel vragen als je die hebt. Ga eerst maar eens naar 5-6 meetings voordat je besluit of het iets voor je is of niet.
Als je toch weerstand voelt kun je een Recovery Dharma meeting proberen. Daar zijn er een paar van in NL.
Smart Recovery is er ook nog maar AFAIK zijn er geen meetings in Nederland maar mogelijk wel online engelstalige.
En je kunt links naar lotgenotengroepen en meer informatie vinden in
deze thread.
Tot slot: bezoek zeker eens een face 2 face meeting naast een online meeting.
Het ding is dat ik om trauma-redenen een allergie heb tegen religie (of 'hogere machten'). Ieder hun ding maar bij 'God/hogere macht'-gepraat haak ik af. Heb die meeting toen wel helemaal gevolgd en het mooie vind ik dat er meerdere (abstinente) mensen waren die hun telefoonnummer gaven voor het geval ik hen als sponsor zou willen.
Dankjewel voor de verwijzing naar je thread met de informatie over lotgenotengroepen, en zeker ook dank voor de nuttige info over het bestaan van Dharma Meetings.
En in het algemeen: dank allemaal voor jullie behulpzaamheid en steun.
Los van al het bovenstaande:
Gisteren moest ik een ochtend en middag zonder alcohol. Hoopte dat dit wel zou lukken, in de ochtend 5mg diazepam genomen om te voorkomen dat ik daar ontwennend en wel aanwezig zou zijn. Helaas was dat alsnog het geval zo rond het middaguur.
Het was me al eerder duidelijk dat dit echt moet stoppen, maar zeker sinds gisteren. Het enige wat mij nog kon helpen om thuis te komen, is dat er iemand was die me een -pam kon geven.
Er is niks zieligs aan, zo is mijn verhaal niet bedoelt. Het is om aan te geven dat dit echt wel een heftige(re) situatie is dan ik een dag of 2 geleden in de gaten had. Schaam me dood. En het voelt goed om hier open te kunnen zijn en jullie tips en steun te ontvangen.