Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

Hoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

87 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het hangt vooral af van de organisatie waar je terecht komt. Ik zou je willen aanraden om een rondje te bellen met verschillende organisaties en je situatie uitvte leggen. Sneller dan 6 weken zou moeten kunnen. Als je echt diep zit dan zou ik in zee gaan met een voorstel van: 2 weken detox + 6/7 weken kliniek + 20 weken nazorg, eventueel met Safehouse-opname post-kliniek.

Het is verre van ideaal maar als je je niet gehoord voelt, zoek door totdat je bij een persoon of organisatie belandt waar je dat wel voelt. Als je je zo vroeg in het proces er niet fijn voelt, komt dat waarschijnlijk ook niet.

Zit je bij een kleinere organisatie?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cardboard zei:
Vanavond hoorde ik dat het nog 6 weken kan duren.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt alsof het ook sneller kan gaan. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat ze de verwachtingen een beetje proberen te temperen, maar dat ze ondertussen je opname zo snel mogelijk proberen te regelen. Hopelijk valt de wachttijd uiteindelijk mee.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Dat klinkt alsof het ook sneller kan gaan. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat ze de verwachtingen een beetje proberen te temperen, maar dat ze ondertussen je opname zo snel mogelijk proberen te regelen. Hopelijk valt de wachttijd uiteindelijk mee.
Klik om te vergroten...
Het leek er donderdag wel op dat dit het geval is. Toen hoorde ik: het kan vrijdag of maandag/dinsdag worden. En nu hoor ik hele andere dingen.

Het kan zijn dat ze me probeerde gerust te stellen. Alleen werd er de afgelopen bel-contacten (met onbekende collega's) totaal iets anders gezegd (als in: weken wachttijd).
Door de psychische problemen die ik heb raak ik nog dieper in crisis. Ik heb wel iets aan je reactie, misschien klopt het wat je zegt en wordt het toch zsm geregeld.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Het hangt vooral af van de organisatie waar je terecht komt. Ik zou je willen aanraden om een rondje te bellen met verschillende organisaties en je situatie uitvte leggen. Sneller dan 6 weken zou moeten kunnen. Als je echt diep zit dan zou ik in zee gaan met een voorstel van: 2 weken detox + 6/7 weken kliniek + 20 weken nazorg, eventueel met Safehouse-opname post-kliniek.

Het is verre van ideaal maar als je je niet gehoord voelt, zoek door totdat je bij een persoon of organisatie belandt waar je dat wel voelt. Als je je zo vroeg in het proces er niet fijn voelt, komt dat waarschijnlijk ook niet.

Zit je bij een kleinere organisatie?
Klik om te vergroten...
De organisatie is een grotere, met verschillende zorgafdelingen (verslaving, eetproblemen etc.).
Ik ben erg bang om nog ergens naartoe te bellen maar ik zal zeker nadenken over waar ik naartoe zou kunnen bellen. Een voormalig ambulant behandelaar heb ik afgelopen week wel al gebeld omdat het me te veel werd, de onduidelijkheid en de mogelijkheden.

Ik heb gezocht naar een goede organisatie maar er werd mij verteld dat ik therapie-resistent ben en ben zodoende bij een soort eind-station van de GGZ beland... dus het lijkt erop dat ik nergens meer terecht kan. Mijn vroegere psychiater heb ik nog eens gemaild begin vorig jaar, zij was ook erg goed. Heb helaas nooit antwoord gekregen.

In het algemeen (dus niet een reactie op jou)
Ik ben de hoop wel kwijt zoals het nu gaat.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Cardboard Ik zou toch eens bellen met een kleinere instantie die aan dubbelle diagnose doet. Of als je dat te spannend vindt, kijken of je ze via Whatsapp of een e-mail kunt benaderen.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
@Cardboard Ik zou toch eens bellen met een kleinere instantie die aan dubbelle diagnose doet. Of als je dat te spannend vindt, kijken of je ze via Whatsapp of een e-mail kunt benaderen.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je advies, dit valt te proberen, misschien is er meer hoop bij een kleinere (persoonlijker gerichte) organisatie. Ik ga het proberen en zal hier updaten als er nieuws is.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#7
MR_CHIP zei:
ik heb me laten vertellen dat die een soort wachtlijstbemiddeling kunnen doen
Klik om te vergroten...
Dat is goed om te weten. Zorgverzekering ga ik benaderen, zien of zij iets kunnen doen qua wachttijd. Bedankt voor je tip
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
wat voor zorgverzekering heb je
ik heb me laten vertellen dat die een soort wachtlijstbemiddeling kunnen doen
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cardboard zei:
Even een vraag aan diegenen die meelezen: ik heb gehoord over meetings die niet per se de religieuze kant op gaan. Weet iemand welke meeting/organisatie ik hiervoor moet hebben?
Klik om te vergroten...
De 12 stappen fellowships zijn niet religieus. Als er God wordt gezegd, wordt er een hogere macht bedoeld die je zelf mag uitkiezen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar het draait om het delen van ervaring en elkaar helpen en niet om welk geloof dan ook.

Het enige vereiste voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken. Onder invloed zijn is OK, hoe ongemakkelijk dat ook mag voelen.

Geef het een kans. Luister naar de overeenkomsten en stel vragen als je die hebt. Ga eerst maar eens naar 5-6 meetings voordat je besluit of het iets voor je is of niet.

Als je toch weerstand voelt kun je een Recovery Dharma meeting proberen. Daar zijn er een paar van in NL.

Smart Recovery is er ook nog maar AFAIK zijn er geen meetings in Nederland maar mogelijk wel online engelstalige.

En je kunt links naar lotgenotengroepen en meer informatie vinden in deze thread.

Tot slot: bezoek zeker eens een face 2 face meeting naast een online meeting.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
De 12 stappen fellowships zijn niet religieus. Als er God wordt gezegd, wordt er een hogere macht bedoeld die je zelf mag uitkiezen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar het draait om het delen van ervaring en elkaar helpen en niet om welk geloof dan ook.

Het enige vereiste voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken. Onder invloed zijn is OK, hoe ongemakkelijk dat ook mag voelen.

Geef het een kans. Luister naar de overeenkomsten en stel vragen als je die hebt. Ga eerst maar eens naar 5-6 meetings voordat je besluit of het iets voor je is of niet.

Als je toch weerstand voelt kun je een Recovery Dharma meeting proberen. Daar zijn er een paar van in NL.

Smart Recovery is er ook nog maar AFAIK zijn er geen meetings in Nederland maar mogelijk wel online engelstalige.

En je kunt links naar lotgenotengroepen en meer informatie vinden in deze thread.

Tot slot: bezoek zeker eens een face 2 face meeting naast een online meeting.
Klik om te vergroten...
Het ding is dat ik om trauma-redenen een allergie heb tegen religie (of 'hogere machten'). Ieder hun ding maar bij 'God/hogere macht'-gepraat haak ik af. Heb die meeting toen wel helemaal gevolgd en het mooie vind ik dat er meerdere (abstinente) mensen waren die hun telefoonnummer gaven voor het geval ik hen als sponsor zou willen.

Dankjewel voor de verwijzing naar je thread met de informatie over lotgenotengroepen, en zeker ook dank voor de nuttige info over het bestaan van Dharma Meetings.

En in het algemeen: dank allemaal voor jullie behulpzaamheid en steun.


Los van al het bovenstaande:
Gisteren moest ik een ochtend en middag zonder alcohol. Hoopte dat dit wel zou lukken, in de ochtend 5mg diazepam genomen om te voorkomen dat ik daar ontwennend en wel aanwezig zou zijn. Helaas was dat alsnog het geval zo rond het middaguur.
Het was me al eerder duidelijk dat dit echt moet stoppen, maar zeker sinds gisteren. Het enige wat mij nog kon helpen om thuis te komen, is dat er iemand was die me een -pam kon geven.

Er is niks zieligs aan, zo is mijn verhaal niet bedoelt. Het is om aan te geven dat dit echt wel een heftige(re) situatie is dan ik een dag of 2 geleden in de gaten had. Schaam me dood. En het voelt goed om hier open te kunnen zijn en jullie tips en steun te ontvangen.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#11
Even mijn topic omhoog schoppen.

Ik ben de afgelopen weken geschrokken van mezelf en zie (mede hierdoor) dat alcohol niet het specifieke probleem is. Denk dat onderbehanderling + mijn gedrag (alles zoveel mogelijk dempen) het hoofdprobleem is nu.
Voorheen was het wiet, en nu dit.

Baal enom van mezelf.

Ik wil dit niet meer... maar hoe stop ik het?

Ik heb (oa) een GAS maar alle meds zijn zonder overleg stopgezet.
Mag dat wel?

(ik kom nu via 'derden' aan de medicatie die ik de afgelopen 10+ jaar op voorschrift kreeg) .
Hulpverlening houdt het voor mijn gevoel tegen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Cardboard zei:
Even mijn topic omhoog schoppen.

Ik ben de afgelopen weken geschrokken van mezelf en zie (mede hierdoor) dat alcohol niet het specifieke probleem is. Denk dat onderbehanderling + mijn gedrag (alles zoveel mogelijk dempen) het hoofdprobleem is nu.
Voorheen was het wiet, en nu dit.

Baal enom van mezelf.

Ik wil dit niet meer... maar hoe stop ik het?
Hulpverlening houdt het voor mijn gevoel tegen.
Klik om te vergroten...
Ja... het middel is niet het probleem. Het middel is jouw oplossing voor een probleem waar je je geen raad mee weet. En dat probleem zit zo diep in je, en daar heb je je hele leven lang omweggetjes omheen verzonnen om je leven draaglijk te maken (ipv de confrontatie aan te gaan en het in de kern op te lossen), waardoor het zo ingewikkeld is geworden dat het niet 1-2-3 helder te krijgen is. Allemaal een combinatie van opvoeding, ervaring, conditionering, niet-helpend perspectieven die je jezelf hebt aangeleerd. Maar je kunt de oorzaak vinden en aanpakken, door het samen met iemand te doen. En als je het gewoon gaat doen, dan zal je gaandeweg merken dat als je het anders doet, je gaat groeien en je pijn minder wordt. En als je jezelf blijft uitdagen zul je gaan inzien wat je probleem was, en dat zal wegsmelten. En dan wordt gebruiken een keuze in plaats van dwangmatig.

En als je stopt met drinken ga je roken. Stop je met roken ga je snaaien. Stop je met snaaien ga je shoppen, sporten, gokken, vreemd, noem maar op. De verslaving vindt altijd een manier om zich te uiten.

Eens een meeting proberen misschien? AA, CA, NA, enz?
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Ja... het middel is niet het probleem. Het middel is jouw oplossing voor een probleem waar je je geen raad mee weet.

Eens een meeting proberen misschien? AA, CA, NA, enz?
Klik om te vergroten...
Dank voor je reactie. Een meeting zou zeer zeker helpend kunnen zijn, alleen waar vind ik er eentje zonder 'hogere macht/god'?
Tips van iedereen zijn welkom.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een hogere macht betekent niet meer dan groter dan jouw zelf, dit omdat je het niet alleen kunt. Daar ben je inmiddels wel achter. Een hogere macht kunnen ook de meetings zijn bijvoorbeeld. Til er niet te zwaar aan, want het zijn gewoon onzinnige 'princiliele' nonsense. Know all about it , been there done that🤣
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Brakka Mang zei:
Een hogere macht betekent niet meer dan groter dan jouw zelf, dit omdat je het niet alleen kunt. Daar ben je inmiddels wel achter. Een hogere macht kunnen ook de meetings zijn bijvoorbeeld. Til er niet te zwaar aan, want het zijn gewoon onzinnige 'princiliele' nonsense. Know all about it , been there done that🤣
Klik om te vergroten...
Precies dit. De groep is mijn zorgzame hogere macht. Coke was mijn destructieve hogere macht (want ik deed alles wat ik maar kon om er aan te komen). Ik vervang negativiteit door positiviteit en zorgzaamheid.

Ik had altijd een hekel aan geloven, dacht dat mensen die geloven dom waren. Maar het beste dat ik altijd zelf kon bedenken bracht me naar de afgrond. Toen ik me open ging stellen (o.a. voor een geloof dat ik zelf mocht verzinnen) ging ik groeien in plaats van mezelf kapot maken.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
En je kunt een keer bij Recovery Dharma kijken. Boeddhistisch herstel. En anders even in de sticky post over zelfhulpgroepen kijken. Er is genoeg keus.
Klik om te vergroten...
Dank voor deze tip.
Mijn weerstand tegen gepraat over hogere macht(en) heeft te maken met trauma, hierom schrikt het mij inderdaad af. Denk dat Recovery Dharma meer wat voor me is, ik ben het aan het bekijken.

Bedankt.
Ook aan de anderen die meedenken/lezen!
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een update.

Het ging de afgelopen weken vrij dramatisch. Wakker worden met een kater van jewelste. De echte ontwenning (trillen, zweten, schokjes in mijn ledematen) begint eind van de ochtend.
Naast alcoholontwenning spelen er ook paniekklachten (die er al waren voor ik ooit begon met drinken). Die zijn, niet zo gek, flink verergerd.

Naar mijn mening is het mis gegaan met de afbouw in de kliniek. De artsen wisten niet wat ze deden, wilden me zo snel mogelijk laten afbouwen. En snel ging het.
Helaas dachten ze dat ik drank wilde vervangen met benzodiazepinen, wat niet het geval is. De razendsnelle afbouw (van 120 of 140mg dia naar 0 in 11 dagen) heeft naar mijn idee bijgedragen aan de terugval. Dit alles werd overigens geleid door een basis arts in opleiding.

Al waren er bij die terugval meerdere factoren aanwezig, zoals eerder genoemd; geen vervolgplan voor na ontslag, geen nazorg. Van gesloten afdeling naar een paar weken alleen thuis.

Ik ben nu bezig om op eigen houtje manieren te vinden om dit op te lossen.
Het moeilijke, imo schandalige eigenlijk, is dat ik dit na vele keren vragen om hulp, zelf 'moet' doen. Ik weet gewoon niet wat anders. Hulp heb ik gevraagd - meermaals. Tot nog toe alleen met als antwoord dat het overlegd wordt.

Nu zit ik opnieuw zelf uit te zoeken hoe ik zo veilig mogelijk kan afbouwen. Sinds anderhalve week weer af en toe Kratom om de ontwenning te onderdrukken en even te slapen of ontspannen.
De moeilijkere optie waarin ik nog zoekende ben, is om het met RC benzo's te doen, hoewel ik weet dat dit gevaarlijk is. Norflurazepam is dan mijn vervanging voor diazepam. Maar zo houd ik de artsen en verpleegkundigen die ik nu zie, voor de gek. Dan denkt men; het valt wel mee. Terwijl de ontwenningsverschijnselen onderdrukt worden doordat ik zelf voor doktertje speel.

Een dag niet drinken lukt me nog steeds niet. Minder drinken wel, met horten en stoten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Cardboard zei:
Een update.

Het ging de afgelopen weken vrij dramatisch. Wakker worden met een kater van jewelste. De echte ontwenning (trillen, zweten, schokjes in mijn ledematen) begint eind van de ochtend.
Naast alcoholontwenning spelen er ook paniekklachten (die er al waren voor ik ooit begon met drinken). Die zijn, niet zo gek, flink verergerd.
Naar mijn mening is het mis gegaan met de afbouw in de kliniek. De artsen wisten niet wat ze deden, wilden me zo snel mogelijk laten afbouwen. En snel ging het.
Helaas dachten ze dat ik drank wilde vervangen met benzodiazepinen, wat niet het geval is. De razendsnelle afbouw (van 120 of 140mg dia naar 0 in 11 dagen) heeft naar mijn idee bijgedragen aan de terugval. Al waren er meerdere factoren. Zoals wat ik al had verteld; geen vervolgplan voor na ontslag, geen nazorg.

Ik ben nu bezig om op eigen houtje manieren te vinden om dit op te lossen.
Het moeilijke, imo schandalige eigenlijk, is dat ik dit na vele keren vragen om hulp, zelf 'moet' doen. Ik weet gewoon niet wat anders. Hulp heb ik gevraagd - meermaals. Tot nog toe alleen met als antwoord dat het overlegd wordt.

Nu zit ik opnieuw zelf uit te zoeken hoe ik zo veilig mogelijk kan afbouwen. Sinds anderhalve week weer af en toe Kratom om de ontwenning te onderdrukken en even te slapen of ontspannen.
De moeilijkere optie waarin ik nog zoekende ben, is om het met RC benzo's te doen, hoewel ik weet dat dit gevaarlijk is. Norflurazepam is dan mijn vervanging voor diazepam. Maar zo houd ik de artsen en verpleegkundigen die ik nu zie, voor de gek. Dan denkt men; het valt wel mee. Terwijl de ontwenningsverschijnselen onderdrukt worden doordat ik zelf voor doktertje speel.

Een dag niet drinken lukt me nog steeds niet. Minder drinken wel, met horten en stoten.
Klik om te vergroten...
Misschien contact zoeken met Erik Paling, Radboud UMC. Dat is de beste Benzo expert van ons kikkerlandje.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cardboard zei:
doordat ik zelf voor doktertje speel.
Klik om te vergroten...

Ondanks je minder succes in de kliniek, moet je dit nooit gaan doen.
Zelf met RC's etc gaan "spelen" is nooit verstandig.
Maakt het bespreek met een andere arts eventueel.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
is een opname in een ziekenhuis niet het beste met alle symptomen die je vertoont
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."