Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

Hoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

87 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Het hangt vooral af van de organisatie waar je terecht komt. Ik zou je willen aanraden om een rondje te bellen met verschillende organisaties en je situatie uitvte leggen. Sneller dan 6 weken zou moeten kunnen. Als je echt diep zit dan zou ik in zee gaan met een voorstel van: 2 weken detox + 6/7 weken kliniek + 20 weken nazorg, eventueel met Safehouse-opname post-kliniek.

Het is verre van ideaal maar als je je niet gehoord voelt, zoek door totdat je bij een persoon of organisatie belandt waar je dat wel voelt. Als je je zo vroeg in het proces er niet fijn voelt, komt dat waarschijnlijk ook niet.

Zit je bij een kleinere organisatie?
Klik om te vergroten...
De organisatie is een grotere, met verschillende zorgafdelingen (verslaving, eetproblemen etc.).
Ik ben erg bang om nog ergens naartoe te bellen maar ik zal zeker nadenken over waar ik naartoe zou kunnen bellen. Een voormalig ambulant behandelaar heb ik afgelopen week wel al gebeld omdat het me te veel werd, de onduidelijkheid en de mogelijkheden.

Ik heb gezocht naar een goede organisatie maar er werd mij verteld dat ik therapie-resistent ben en ben zodoende bij een soort eind-station van de GGZ beland... dus het lijkt erop dat ik nergens meer terecht kan. Mijn vroegere psychiater heb ik nog eens gemaild begin vorig jaar, zij was ook erg goed. Heb helaas nooit antwoord gekregen.

In het algemeen (dus niet een reactie op jou)
Ik ben de hoop wel kwijt zoals het nu gaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Cardboard Ik zou toch eens bellen met een kleinere instantie die aan dubbelle diagnose doet. Of als je dat te spannend vindt, kijken of je ze via Whatsapp of een e-mail kunt benaderen.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
@Cardboard Ik zou toch eens bellen met een kleinere instantie die aan dubbelle diagnose doet. Of als je dat te spannend vindt, kijken of je ze via Whatsapp of een e-mail kunt benaderen.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je advies, dit valt te proberen, misschien is er meer hoop bij een kleinere (persoonlijker gerichte) organisatie. Ik ga het proberen en zal hier updaten als er nieuws is.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#4
MR_CHIP zei:
ik heb me laten vertellen dat die een soort wachtlijstbemiddeling kunnen doen
Klik om te vergroten...
Dat is goed om te weten. Zorgverzekering ga ik benaderen, zien of zij iets kunnen doen qua wachttijd. Bedankt voor je tip
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
wat voor zorgverzekering heb je
ik heb me laten vertellen dat die een soort wachtlijstbemiddeling kunnen doen
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
ben benieuwd , ik volg mee
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pfoe sterkte man.

Welke regio woon je? Ik weet dat de verslavingszorg waar ik in behandeling ben geen wachttijden heeft op dit moment. Hooguit enkele dagen maar absoluut niet 6 weken!

PB me maar, ik kan je het doorgeven.

Verder, probeer je rust te bewaren in deze situatie, hoe moeilijk dat ook is en hoe moeilijk je dat ook gemaakt word door je psychische problematiek.

Is er niemand in je omgeving waar je mee kunt praten? Ventileren? Dat kan soms echt even steun geven. Ook al is het een kleine pleister op een hele grote pijnlijke wond op dit moment.
Maar probeer die kracht te vinden in jezelf om met deze situatie om te gaan. Ik weet er alles van om in hopeloze situaties op hulp te moeten wachten. En hoe angstig, hopeloos je je daardoor kan voelen, maar verlies niet de kracht en energie om door te gaan.

Veel sterkte Cardboard.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Cardboard hoe gaat ie nu ?
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dankjulliewel voor de reacties. We zijn plots een maand verder, beter laat (reageren) dan nooit denk ik.
Ben een paar weken flink de weg kwijt geweest. Werd "gelukkig" op de dag van mijn laatste bericht hier opgenomen.

Ik zit nu een paar weken achter nazorg aan. Zorgwekkend is dat die nazorg waarschijnlijk nog een paar maanden op zich zal laten wachten.
Inmiddels doen mijn hersenen het wel weer redelijk en kan ik beter actie ondernemen met alle tips hier.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#10
Behoefte om wat te schrijven.

Nu 6,5 week binnen. Er is veel gebeurt in de tussentijd - veel verstoringen buiten de opname om die invloed hebben op de opname. Bij binnenkomst had ik gezegd dat ik niet te lang hier wil blijven, wat nog steeds zo is.
Maar.
Er is veel niet gelopen zoals verwacht en van tevoren besproken. Ambulant begeleiders die me in mijn thuissituatie zouden helpen tijdens opname, waren regelmatig niet bereikbaar. Kwamen voorbesproken afspraken niet na. Geen van hen was bij de laatste 2 (3?) gesprekken met psychiater, arts, verpleging, psycholoog etcetera. Dit was voor opname nadrukkelijk besproken: ze zouden die rol op zich nemen.

Het ambulante behandelteam heeft zich weinig gemengd in de opname. Zij hebben niet echt een beeld van de situatie naar mijn idee want er wordt weinig tot niet gehandeld vanuit hun kant. Terwijl zij het na de opname weer over zullen nemen - en dat is over een dag of 2, 3.

Sinds ik hier ben is mijn slaap van 1,5u per nacht naar ongeveer 4,5u per nacht gegaan. Best wat winst, zeker. Maar nog steeds een groot probleem. Waar niets mee gedaan wordt. Ik blijf het aangeven. Na 4 weken vragen om hulp hierbij mocht ik een middel proberen. Het gaf me een half uur per nacht extra met verder veel bijwerkingen en weinig profijt. In overleg mee gestopt. Het idee voor een ander middel, geopperd door het ambulante behandelteam, werd geweigerd door de psychiater hier.
Zulke korte nachten, tussen de 3 en 4,5 uur, houden mijn herstel tegen en maken me steeds wanhopiger. De gedachten aan middelen nemen elke dag toe, zeker sinds de laatste week.

Ik denk er niet alleen aan ("straks als ik thuis ben dan...") maar zijn er ook dromen. Ben bang het niet in de hand te hebben zodra ik weer alleen ben. Er is een (te lange) wachttijd voor een behandeling bij verslavingszorg. Mijn overbruggingstraject in deze kliniek. deeltijd behandeling, start ook niet meteen zodra ik thuis ben - wat te veel ruimte geeft. Hoe graag ik ook wil volhouden, weet ik niet of dit lukt.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een eigen topic, dus laat ik deze toch gebruiken om te schrijven.

De 6 van de 7 weken opname heb ik gehamerd op nazorg voor direct na opname (om terugval zo goed als mogelijk te voorkomen). Detox was erg zwaar, toch gelukt. Het ging imo heel snel (daarnaast, voor RC's was geen aandacht) maar ik was wel ruim 5 weken gestopt.
De verpleging en begeleiding hebben me wel echt enorm geholpen. Meer dan verwacht. Maar de artsen... die ketsten elk idee van zowel mij als het ambulante team af. Van tot rust komen was geen sprake, er was geen gesprek mogelijk.
De nazorg waar ik al 6 weken om vroeg, werd pas aan het eind van de opname aangevraagd. Dit betekende 2 weken thuis zonder plan - ook tot verbazing van de verpleging daar.
Zelf gevraagd om regelmatig telefonisch contact vanaf thuiskomst, in de hoop dat het me zou helpen vol te houden.

Waar ik bang voor was en hoopte dat niet zou gebeuren, gebeurde tóch. Ik viel terug. Het was wat ik al die tijd zei; straks is alles voor niets geweest. En ook bleef ik zeggen na mijn delier: 'dit nooit meer'. Ik begrijp mezelf niet.

De onderliggende problemen blijven (onbehandeld) zolang het alcoholmisbruik doorgaat.
Ik ben boos op zowel de GGZ als mezelf. Mijn enige optie lijkt om het zelf te proberen, alleen betwijfel ik of dat wel mogelijk is. De hulpverlening heeft ook sterke twijfels uitgesproken. Omdat opnieuw klinisch (in een verslavingskliniek dit keer) geen optie meer is wegens privé omstandigheden, heb ik gevraagd om deeltijd behandeling. Dit lijkt hen niet intensief genoeg. Mij ook niet, maar weet het anders ook niet meer.

Bedankt voor het lezen. Dit moest me even van het hart.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goh, dat is dan echt erg onhandig afgehandeld en opgepakt qua planning en nazorg. En jij zit nu dus weer in vergelijkbare ellende.

Uiteindelijk moet je het altijd zelf doen, maar dat zou niet zonder steun en hulp moeten hoeven. Je bent namelijk niet alleen.

Probeer er toch het beste van te maken en zelf zoveel mogelijk het gebruik te beperken. Sterkte en hou vol!
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Goh, dat is dan echt erg onhandig afgehandeld en opgepakt qua planning en nazorg. En jij zit nu dus weer in vergelijkbare ellende.

Uiteindelijk moet je het altijd zelf doen, maar dat zou niet zonder steun en hulp moeten hoeven. Je bent namelijk niet alleen.

Probeer er toch het beste van te maken en zelf zoveel mogelijk het gebruik te beperken. Sterkte en hou vol!
Klik om te vergroten...
Wijze woorden, en kan me erin vinden. Momenteel in een afbouw proces. Met horten en stoten maar liever dit dan terug bij af geraken.

Bedankt voor je reactie! 🦾
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sterkte man!!
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
hoe gaat ie nu ?
Klik om te vergroten...
Bedankt voor het vragen.
Het zelf afbouwen is ergens mislukt. Er gebeurde te veel in een hele korte tijd. Sinds vorige week drink ik weer belachelijk veel. Ben nogal wanhopig. En boos op mezelf dat ik dit doe.

Ik wacht nog op een 3e intake en één of twee onderzoeken. Over een paar weken hoop ik te starten met de (ambulante) behandeling.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat wil je precies afbouwen? En hoeveel drink je nu? Ik las dat je een delier heb gehad, lijkt me erg heftig. Ben je niet bang dat je weer dje kant op gaat door het drinken?

Misschien kan je naar NA of AA meetings gedurende de tijd dat je op je intake wacht?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Cardboard zei:
Bedankt voor het vragen.
Het zelf afbouwen is ergens mislukt. Er gebeurde te veel in een hele korte tijd. Sinds vorige week drink ik weer belachelijk veel. Ben nogal wanhopig. En boos op mezelf dat ik dit doe.

Ik wacht nog op een 3e intake en één of twee onderzoeken. Over een paar weken hoop ik te starten met de (ambulante) behandeling.
Klik om te vergroten...
ahh balen
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#18
Brakka Mang zei:
Wat wil je precies afbouwen?
Klik om te vergroten...
Alcohol

En hoeveel drink je nu? Ik las dat je een delier heb gehad, lijkt me erg heftig. Ben je niet bang dat je weer dje kant op gaat door het drinken?
Klik om te vergroten...
Ongeveer 6 liter bier per dag (4,8/5,0%). En ben zeer zeker erg bang voor nog een delier. Toen dit gebeurde vorige keer zei ik; 'dit nooit meer'.

Misschien kan je naar NA of AA meetings gedurende de tijd dat je op je intake wacht?
Klik om te vergroten...
Goed idee. Dit neem ik mij regelmatig voor.
Ironisch genoeg vergeet ik het ook telkens. Ik moet zo'n meeting in mijn digitale agenda zetten. Bedankt voor de herinnering.


Edit: eigenlijk moet er vooral (na opnieuw abstinent te zijn) iets veranderen aan de achterliggende problemen. Anders blijft dit zich herhalen....
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cardboard zei:
Alcohol


Ongeveer 6 liter bier per dag (4,8/5,0%). En ben zeer zeker erg bang voor nog een delier. Toen dit gebeurde vorige keer zei ik; 'dit nooit meer'.


Goed idee. Dit neem ik mij regelmatig voor.
Ironisch genoeg vergeet ik het ook telkens. Ik moet zo'n meeting in mijn digitale agenda zetten. Bedankt voor de herinnering.


Edit: eigenlijk moet er vooral (na opnieuw abstinent te zijn) iets veranderen aan de achterliggende problemen. Anders blijft dit zich herhalen....
Klik om te vergroten...
Je kan ook online meeting volgen mocht de drempel te hoog zijn om nu in deze situatie fysieke meetings te bezoeken. Je kan deze vinden voor NA https://www.nanederland.nl/meetings/
En voor AA:
aa-nederland.nl

Online Bijeenkomsten

Online Bijeenkomsten Meetings Online volgen Op deze pagina vindt u een overzicht van alle actuele online meetings die men kan bijwonen. U kunt direct deelnemen aan de meeting door op de deelnemen knop te klikken. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar de Zoom meeting. Dagelijks Anonieme...
aa-nederland.nl aa-nederland.nl

De hoeveelheid alcohol valt nu nog mee dus als je nu jezelf bij elkaar raapt en het afbouwt in een week, of meteen stopt, zal het met de ontwenning nog wel meevallen.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Dat klinkt alsof het ook sneller kan gaan. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat ze de verwachtingen een beetje proberen te temperen, maar dat ze ondertussen je opname zo snel mogelijk proberen te regelen. Hopelijk valt de wachttijd uiteindelijk mee.
Klik om te vergroten...
Het leek er donderdag wel op dat dit het geval is. Toen hoorde ik: het kan vrijdag of maandag/dinsdag worden. En nu hoor ik hele andere dingen.

Het kan zijn dat ze me probeerde gerust te stellen. Alleen werd er de afgelopen bel-contacten (met onbekende collega's) totaal iets anders gezegd (als in: weken wachttijd).
Door de psychische problemen die ik heb raak ik nog dieper in crisis. Ik heb wel iets aan je reactie, misschien klopt het wat je zegt en wordt het toch zsm geregeld.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."