Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

Hoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

87 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is helaas nogal mis gegaan qua communicatie bij mijn behandeling na de detox.

De wacht tijd zou vanaf april zo'n 8 tot 10 weken zijn, Dit werden al 7 maanden.

Er zou in juni of juli ook een andere behandeling binnen de verslavingszorg plaatsvinden. Zij zouden de psychische problemen (voornamelijke oorzaken) ook mee behandelen. Een maand geleden vroeg ik in een kennismakingsgesprek, wanneer die behandelingen zouden starten en in welke volgorde.
De behandelaar wist van niets en zei dat de andere instelling (GGZ) dit moest oppakken.

Ik heb dus tijdens intake(s), het onderzoek naar andere aandoeningen en advies gesprek gewacht op wanneer alles zou starten - blijk ik nooit op een (lange) wachtlijst te zijn geplaatst. En werd mij ook verteld dat de GGZ organisatie het psychische deel moest oppakken, terwijl anders afgesproken (gelukkig was iemand van GGZ daarbij en heeft dit ook bevestigd).

De behandeling voor verslaving is zeer abrupt gestopt, GGZ houdt mij enkel in de gaten en behandelt mij medicamenteus maar zonder psychologische behandeling. En als ik mij niet opnieuw laat opnemen binnen een tijd waarin ik niet weg kan thuis, stopt de hulp.

Die detox een tweede keer doen is al erg genoeg. Ik begrijp er helemaal niets van, dat als deze met één week verschoven wordt, alles van voor af aan begint. Dus de aanmelding met wachtlijsten.

Door die ene week verschil stopt álles en moet ik van voor af aan beginnen (met wachten)....
Ik word niet goed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cardboard zei:
Het is helaas nogal mis gegaan qua communicatie bij mijn behandeling na de detox.

De wacht tijd zou vanaf april zo'n 8 tot 10 weken zijn, Dit werden al 7 maanden.

Er zou in juni of juli ook een andere behandeling binnen de verslavingszorg plaatsvinden. Zij zouden de psychische problemen (voornamelijke oorzaken) ook mee behandelen. Een maand geleden vroeg ik in een kennismakingsgesprek, wanneer die behandelingen zouden starten en in welke volgorde.
De behandelaar wist van niets en zei dat de andere instelling (GGZ) dit moest oppakken.

Ik heb dus tijdens intake(s), het onderzoek naar andere aandoeningen en advies gesprek gewacht op wanneer alles zou starten - blijk ik nooit op een (lange) wachtlijst te zijn geplaatst. En werd mij ook verteld dat de GGZ organisatie het psychische deel moest oppakken, terwijl anders afgesproken (gelukkig was iemand van GGZ daarbij en heeft dit ook bevestigd).

De behandeling voor verslaving is zeer abrupt gestopt, GGZ houdt mij enkel in de gaten en behandelt mij medicamenteus maar zonder psychologische behandeling. En als ik mij niet opnieuw laat opnemen binnen een tijd waarin ik niet weg kan thuis, stopt de hulp.

Die detox een tweede keer doen is al erg genoeg. Ik begrijp er helemaal niets van, dat als deze met één week verschoven wordt, alles van voor af aan begint. Dus de aanmelding met wachtlijsten.

Door die ene week verschil stopt álles en moet ik van voor af aan beginnen (met wachten)....
Ik word niet goed.
Klik om te vergroten...
Ga op zoek naar een plek waar je op korte termijn terecht kunt. Die zijn er wel.

En in de tussentijd kun je meetings pakken en stappenwerkt gaan doen.

My god wat een wachttijd :(

Als je verder wil zoeken en hulp wil, vraag maar. Ik help je graag op weg.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Ga op zoek naar een plek waar je op korte termijn terecht kunt. Die zijn er wel.

En in de tussentijd kun je meetings pakken en stappenwerkt gaan doen.

My god wat een wachttijd :(

Als je verder wil zoeken en hulp wil, vraag maar. Ik help je graag op weg.
Klik om te vergroten...
Dankjewel, dat ga ik doen. Aan het zoeken en Brijder zit hier niet ver vandaan, wat zij kunnen bieden ga ik onderzoeken. Mogelijk valt daar iets te behalen voor me.
Hoop wel dat het FACT betrokken kan blijven want mijn SPV'er daar is wel kundig en doet ook erg haar best voor me, en als eerder genoemd komt ze ook voor mij op.

Hele detox is eigenlijk voor niks geweest sinds die beloofde behandeling zo plotsklaps is stopgezet. 7 maanden voor niks gewacht en hetgeen waar ik naartoe werkte; weg.

De reden daarvoor was dat er enkel en alleen op middelengebruik werd gefocust, maar niets met het psychische deel - wat bij mij zwaarder weegt maar zonder behandeling daarvoor, het gebruik verergert tot ik niet meer geholpen kan worden.

Ik hoop ergens de combinatie psychiatrische hulpverlening (als hoofdmoot) met verslavingsbehandeling daarnaast te vinden.
[Deels een antwoord op jou en deels iets wat ik van mij af wilde schrijven in het algemeen].

@_shikantaza
Als ik er niet uit kom dan zal ik je een PB sturen, dankjewel voor het meedenken!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Cardboard zei:
De reden daarvoor was dat er enkel en alleen op middelengebruik werd gefocust, maar niets met het psychische deel - wat bij mij zwaarder weegt maar zonder behandeling daarvoor, het gebruik verergert tot ik niet meer geholpen kan worden.
Klik om te vergroten...
Vaak wordt de behandeling voor het psychische deel pas gestart als je minimaal twee maanden clean bent. Tijdens een detox hoef je er eigenlijk niet op te rekenen dat de onderliggende problematiek aangepakt gaat worden. Dat komt later. Dus misschien wil je iets dat niet bestaat/mogelijk is. Voorwaarde voor psychiatrische hulpverlening is bijna altijd clean zijn.

Je kunt de onderliggende problematiek pas duidelijk in kaart brengen en aanpakken als je niet meer in gebruik zit. Zo simpel is het. Anders blijft steeds onduidelijk wat nu komt door de verslaving en wat door iets anders.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Vaak wordt de behandeling voor het psychische deel pas gestart als je minimaal twee maanden clean bent. Tijdens een detox hoef je er eigenlijk niet op te rekenen dat de onderliggende problematiek aangepakt gaat worden. Dat komt later. Dus misschien wil je iets dat niet bestaat/mogelijk is. Voorwaarde voor psychiatrische hulpverlening is bijna altijd clean zijn.

Je kunt de onderliggende problematiek pas duidelijk in kaart brengen en aanpakken als je niet meer in gebruik zit. Zo simpel is het. Anders blijft steeds onduidelijk wat nu komt door de verslaving en wat door iets anders.
Klik om te vergroten...
En de psychische hulp lig je zo eruit als je ook maar 1x gebruikt
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Vaak wordt de behandeling voor het psychische deel pas gestart als je minimaal twee maanden clean bent. Tijdens een detox hoef je er eigenlijk niet op te rekenen dat de onderliggende problematiek aangepakt gaat worden. Dat komt later. Dus misschien wil je iets dat niet bestaat/mogelijk is. Voorwaarde voor psychiatrische hulpverlening is bijna altijd clean zijn.

Je kunt de onderliggende problematiek pas duidelijk in kaart brengen en aanpakken als je niet meer in gebruik zit. Zo simpel is het. Anders blijft steeds onduidelijk wat nu komt door de verslaving en wat door iets anders.
Klik om te vergroten...
Ik volg je.

Wat het probleem bij deze instantie is, is dat de verslavingszorg bij intake herhaaldelijk heeft gezegd dat zij tegelijkertijd het psychische deel zouden meenemen in behandeling. Nogmaals, een andere hulpverlener was bij deze gesprekken en heeft dit gelukkig kunnen beamen. Ik zou zowel op gebied van verslaving, als psychisch behandeld worden. Een PTSS behandeling zou starten, ik zou hiervoor aangemeld zijn. Dit is allemaal niet gebeurt.

Dan hadden ze niet zulke beloftes moeten doen.
Ik ben voor deze combi-behandeling een high care detox aangegaan en was clean toen de behandeling startte (en tijdens). Alleen werd er met de psychische problematiek niets gedaan.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#7
@OtherShore en @MR_CHIP
Het kan weleens helpen om even goed te lezen wat het verloop was. Dit had ik namelijk al uitgelegd. Zie post hieronder.
Cardboard zei:
Het is helaas nogal mis gegaan qua communicatie bij mijn behandeling na de detox.

De wacht tijd zou vanaf april zo'n 8 tot 10 weken zijn, Dit werden al 7 maanden.

Er zou in juni of juli ook een andere behandeling binnen de verslavingszorg plaatsvinden. Zij zouden de psychische problemen (voornamelijke oorzaken) ook mee behandelen. Een maand geleden vroeg ik in een kennismakingsgesprek, wanneer die behandelingen zouden starten en in welke volgorde.
De behandelaar wist van niets en zei dat de andere instelling (GGZ) dit moest oppakken.

Ik heb dus tijdens intake(s), het onderzoek naar andere aandoeningen en advies gesprek gewacht op wanneer alles zou starten - blijk ik nooit op een (lange) wachtlijst te zijn geplaatst. En werd mij ook verteld dat de GGZ organisatie het psychische deel moest oppakken, terwijl anders afgesproken (gelukkig was iemand van GGZ daarbij en heeft dit ook bevestigd - dat verslavingszorg hier ook mee aan de slag zou gaan met mij).

De behandeling voor verslaving is zeer abrupt gestopt, GGZ houdt mij enkel in de gaten en behandelt mij medicamenteus maar zonder psychologische behandeling. En als ik mij niet opnieuw laat opnemen binnen een tijd waarin ik niet weg kan thuis, stopt de hulp.

Die detox een tweede keer doen is al erg genoeg. Ik begrijp er helemaal niets van, dat als deze met één week verschoven wordt, alles van voor af aan begint. Dus de aanmelding met wachtlijsten.

Door die ene week verschil stopt álles en moet ik van voor af aan beginnen (met wachten)....
Ik word niet goed.
Klik om te vergroten...
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klotesituatie...

Ik kan eigenlijk alleen maar beamen wat @_shikantaza zegt.

Verder zal een goede kliniek altijd kijken naar de problematiek die eronder ligt. Maar soms is die weer dusdanig specialistisch dat vervolgbehandeling dan nodig is. Mijn inziens kan je het best altijd eerst die verslaving tackelen. Zaken als traumatherapie of omgaan met andere psychische problemen, kan je daarna ook nog oppakken.

Een route als detox - verslavingskliniek - specialistische ggz is dan wel logisch.

Zelf was dat voor mij niet per se nodig. Ik heb na de kliniek gebruik gemaakt van nog een 12 weeks ambulant traject. 2,5 dag in de week schematherapie. En vervolgens ben ik doorgegaan met zorg aan huis via de WMO. Zo heb ik heel langzaam de zorg afgebouwd en dat is me heel goed bevallen. (Even los gezien van herstel via 12-stappen meetings, want dat loopt nog gewoon door)
Daarna heb ik nog een jaar WMO zorg gehad gericht op Autisme.

Ik heb overwogen om EMDR te doen. Maar uiteindelijk lukt het me nu redelijk om ermee om te gaan, dus zie ik dat niet meer als nodig.

Hopelijk weet je iets te vinden waar je wèl sneller terecht kan. Ik heb zelf bij Changes GGZ gezeten. Zowel de kliniek als de dagbehandeling.

Buitenlandse klinieken zijn soms ook sneller dan binnenlandse. Dan wordt het al snel Zuid Afrika of Portugal.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."