Keihard!
Super vet!
Ik heb veel bewondering voor hoe jij elke dag zoveel in je herstel kunt pompen. Respect daarvoor, vind ik oprecht knap. Ik vind dat toch lastig om me daar (elke dag) toe te zetten. Naast alle verplichtingen die het leven ansich al met zich meebrengt heb ik er ook gewoon niet altijd zin in. Soms maakt me dat wel onzeker, maar andere kant denk ik weer van het is goed, eigen tempo, zolang ik het programma maar niet loslaat. Sowieso klein houden: elke dag clean in een gewonnen dag.
Mooi geschreven @LucidLucy , dank voor het delen. En fijn te horen dat het goed met je gaat. Bijzonder dat da NA/AA daar zo klein is. Schaamte voor verslaving zal in die cultuur ongetwijfeld ook een rol spelen. Wat betreft NA: misschien zijn Chinezen ook wel simpelweg de sjaak wanneer ze voor de dag komen met hun verslaving. Dat met oog op dat social credit system en alle sancties die daaruit volgen. De ideale burger he...
Ik ben het toch wel erg oneens met deze uitspraak. Ik geloof in een god die goed voor me zorgt en me geeft wat nodig is. Dat is niet altijd wat ik wil, maar wel wat op de lange termijn goed voor me is.You don’t deserve this fucking shit. Life is unfair.
Stephen Fry zei: “atheism is not just about believing whether there is a god, even in the assumption that there is one, what kind of God is he? It’s perfectly apparent that he’s monstrous and deserves no respect whatsoever”.
Ach, waren die dingen nooit gebeurd, had ik nooit gestaan waar ik nu sta. Geleerd wat ik nu weet. Had ik nooit zo aan mezelf gewerkt. Uiteindelijk ben ik nu beter af, dan wanneer ik een gemakkelijk, burgerlijk leventje had gehad.Het ontroert me, het doet me pijn om te zien dat iemand die zo duidelijk vol kansen zit en duidelijk heel intelligent is de pech heeft om zo door het leven te worden gegrepen.
Thanks!Ik heb je altijd gemogen en dat doe ik nog steeds.
dank voor het delen. 🤝
Je zou denken dat ik graag had gewild dat je het helemaal eens was met mij, en dat is een goed gevoel, maar dit is een antwoord wat ik veel liever heb omdat het echt is. Dank voor je eerlijkheid. Ik leer elke keer beter mezelf inleven in anderen. 21 jarige Dirk had waarschijnlijk alles gedaan om je te overtuigen van mijn gelijk. En nu vind ik het zo veel fijner om te horen dat nee niet iedereen is het met me eens. Ik heb het soms ook fout. En we kunnen naast elkaar leven.Ik ben het toch wel erg oneens met deze uitspraak. Ik geloof in een god die goed voor me zorgt en me geeft wat nodig is. Dat is niet altijd wat ik wil, maar wel wat op de lange termijn goed voor me is.
It is life that fucks me over, god is just helping me win this shit.
En inmiddels mag ik toch wel zeggen dat ik aardig veel vertrouwen heb gekregen in die liefdevolle, zorgzame God. En vertrouwen is iets dat groeit door bepaalde overwinningen. Die hogere macht heeft zich echt aan mij moeten bewijzen. But hey, it works!
Dat is niet altijd zo geweest. Drie á vier jaar geleden was ik het wèl heel erg eens geweest met die uitspraak van Fry. Er is veel gebeurd sindsdien.
Ach, waren die dingen nooit gebeurd, had ik nooit gestaan waar ik nu sta. Geleerd wat ik nu weet. Had ik nooit zo aan mezelf gewerkt. Uiteindelijk ben ik nu beter af, dan wanneer ik een gemakkelijk, burgerlijk leventje had gehad.
Again, ik krijg niet wat ik wil, maar wat op de lange termijn toch goed voor me is ☺️
Thanks!
Ik heb het soms ook fout.
Over dit onderwerp zou ik niet spreken in termen van goed of fout.En nu vind ik het zo veel fijner om te horen dat nee niet iedereen is het met me eens. Ik heb het soms ook fout.
Mooi gesproken, en ook Daniel Arends erbij halen.Fout zou ik niet zeggen. Het is ieders eigen beleving van spiritualiteit denk ik. En ik heb er inmiddels veel aan om wèl een geloof te hebben waar ik het voorheen totale onzin vond.
Dat is ook een beetje de grap aan geloof. Het is geen exacte wetenschap. Het is precies zoals het woord zegt: geloven. Dat is niet 'weten' of 'bewijzen'.
Was voor mij wel erg moeilijk om daar m'n weg in te vinden haha
Het is een beetje zoals Daniel Arends ook ooit zij. "Wat ik zo mooi vind aan geloof is dat je het kunt doen in iets waarvan je twijfelt of het wel zo is. Je gelooft in iets waarbij je het risico loopt dat je op de dag des oordeels met lege handen komt te staan."
Dat zou geen goed of fout geven.
Dat vind ik zo lastig aan religie, waarbij geloof dus allerlei regels krijgt en wordt gepretendeerd dat iets wel zo 'is'. En dat daar vervolgens oorlogen om worden gevoerd enzo. Beetje jammer 😅
Dit gaat gedisliked worden als vliegen op stront maarPersoonlijk geldt dat God en ik al lang geleden afgesproken hebben elkaar niet meer lastig te vallen.![]()
Deze is nieuw voor me; als ik 'm tegenkom trap ik 'm eerst in z'n ballen, denk ik nog steeds regelmatig.Als er een after life is… noodle armpjes of niet ik beuk die “god” helemaal in elkaar.
Tegen het woord God heb ik altijd weerstand gehad. Langzaam aan wordt het minder. Wat mij erg heeft geholpen was toen iemand vertelde dat het middel waaraan hij verslaafd was een destructieve kracht was, en dat voor zijn herstel hij een constructieve kracht daar tegenover heeft gezet. Voor mij zijn dat mijn vrienden en fellows. Ik weet dat zij altijd het beste met mij voor hebben, ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens. Noem het god vs de duivel voor mijn part. Ik beschouw mijzelf nog steeds als niet-religieus. Hoe het leven ook loopt, ik kan het niet echt beïnvloeden, alleen hanteerbaar proberen te houden door mijn kijk erop aan te passen, kritisch in de gaten te houden voor mijn welzijn, en hulp vragen (en geven uiteraard). Vroeger vond ik mijzelf agnost (bewijs het maar dat 'ie bestaat!) maar dat bracht me niet verder. Ik wilde altijd overal bewijs voor hebben. Waarschijnlijk had dat allemaal te maken met mijn onzekerheden.Grappig hoe goden voor de meeste mensen altijd een entiteit aannemen in de vorm van iets tastbaars haha
Al het andere lijkt boven ons begrip te gaan. Logisch natuurlijk. Anders kan je er niet echt een beeltenis van maken.
Ik zie God meer als een soort energie van het universum die zich kenbaar maakt in kleine hints (synchroniciteit) en/of spreekt via andere mensen.
Meer dan dat eigenlijk ook niet. Dus houd ik 'm ook niet verantwoordelijk voor alle ellende die er in de wereld ontstaat. Dat lijkt er eerder te ontstaan wanneer een zieke geest (zoals bijvoorbeeld ik) zijn eigen wil gaat volgen en daarbij geen oog heeft voor de behoeftes van anderen. Je zou dat ook 'de duivel' kunnen noemen, I guess.
Een hiernamaals geloof ik eigenlijk ook niet echt in. De beeldspraak van hemel en hel valt hier op aarde zelf te creëren in hoe we als mens zelf met situaties omgaan denk ik.
Tegen het woord God heb ik altijd weerstand gehad. Langzaam aan wordt het minder. Wat mij erg heeft geholpen was toen iemand vertelde dat het middel waaraan hij verslaafd was een destructieve kracht was, en dat voor zijn herstel hij een constructieve kracht daar tegenover heeft gezet. Voor mij zijn dat mijn vrienden en fellows. Ik weet dat zij altijd het beste met mij voor hebben, ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens. Noem het god vs de duivel voor mijn part. Ik beschouw mijzelf nog steeds als niet-religieus. Hoe het leven ook loopt, ik kan het niet echt beïnvloeden, alleen hanteerbaar proberen te houden door mijn kijk erop aan te passen, kritisch in de gaten te houden voor mijn welzijn, en hulp vragen (en geven uiteraard). Vroeger vond ik mijzelf agnost (bewijs het maar dat 'ie bestaat!) maar dat bracht me niet verder. Ik wilde altijd overal bewijs voor hebben. Waarschijnlijk had dat allemaal te maken met mijn onzekerheden.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."