#1
Ik wil zeker geen dingen zeggen die het verslaafde deel smoezen kunnen geven om weer te gebruiken. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om realistisch te zijn. Het lijkt nu alsof je van jezelf verwacht dat je door een sterke wil om niet te willen gebruiken, kunt stoppen. Maar dat is realistisch gezien, niet erg logisch. Als dat zo zou zijn, zouden maar heel weinig mensen hulp nodig hebben. Dus het is veel realistischer om het te waarderen als het even lukt om op pure wilskracht niet te gebruiken en het niet als falen te zien als dat niet lukt.
Dus, zolang je niet in een situatie zit waarbij je hulp en methoden krijgt om je te steunen bij het stoppen, is er echt geen reden om boos op jezelf te zijn als je even de fout in gaat. Dat is niet realistisch. Het enige dat je wil-om-te-stoppen echt moet doen, is zorgen dat je hulp, informatie, methoden en manieren krijgt om dit te gaan verwezenlijken. En dat deed je door je vriend te bellen. Dus geef jezelf een enorme schouderklop. Je bent echt heel goed bezig!
Dus, zolang je niet in een situatie zit waarbij je hulp en methoden krijgt om je te steunen bij het stoppen, is er echt geen reden om boos op jezelf te zijn als je even de fout in gaat. Dat is niet realistisch. Het enige dat je wil-om-te-stoppen echt moet doen, is zorgen dat je hulp, informatie, methoden en manieren krijgt om dit te gaan verwezenlijken. En dat deed je door je vriend te bellen. Dus geef jezelf een enorme schouderklop. Je bent echt heel goed bezig!
