Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSteeds meer coke

Steeds meer coke

381 antwoorden
68 weergaven
18-5-2026
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wil zeker geen dingen zeggen die het verslaafde deel smoezen kunnen geven om weer te gebruiken. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om realistisch te zijn. Het lijkt nu alsof je van jezelf verwacht dat je door een sterke wil om niet te willen gebruiken, kunt stoppen. Maar dat is realistisch gezien, niet erg logisch. Als dat zo zou zijn, zouden maar heel weinig mensen hulp nodig hebben. Dus het is veel realistischer om het te waarderen als het even lukt om op pure wilskracht niet te gebruiken en het niet als falen te zien als dat niet lukt.

Dus, zolang je niet in een situatie zit waarbij je hulp en methoden krijgt om je te steunen bij het stoppen, is er echt geen reden om boos op jezelf te zijn als je even de fout in gaat. Dat is niet realistisch. Het enige dat je wil-om-te-stoppen echt moet doen, is zorgen dat je hulp, informatie, methoden en manieren krijgt om dit te gaan verwezenlijken. En dat deed je door je vriend te bellen. Dus geef jezelf een enorme schouderklop. Je bent echt heel goed bezig!
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#2
CaRRita zei:
Ik wil zeker geen dingen zeggen die het verslaafde deel smoezen kunnen geven om weer te gebruiken. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om realistisch te zijn. Het lijkt nu alsof je van jezelf verwacht dat je door een sterke wil om niet te willen gebruiken, kunt stoppen. Maar dat is realistisch gezien, niet erg logisch. Als dat zo zou zijn, zouden maar heel weinig mensen hulp nodig hebben. Dus het is veel realistischer om het te waarderen als het even lukt om op pure wilskracht niet te gebruiken en het niet als falen te zien als dat niet lukt.

Dus, zolang je niet in een situatie zit waarbij je hulp en methoden krijgt om je te steunen bij het stoppen, is er echt geen reden om boos op jezelf te zijn als je even de fout in gaat. Dat is niet realistisch. Het enige dat je wil-om-te-stoppen echt moet doen, is zorgen dat je hulp, informatie, methoden en manieren krijgt om dit te gaan verwezenlijken. En dat deed je door je vriend te bellen. Dus geef jezelf een enorme schouderklop. Je bent echt heel goed bezig!
Klik om te vergroten...
Dat is zeker waar. En het stomme is dat ik dat bij andere ook niet zou verwachten. Maar bij mezelf is altijd een ander verhaal. Maar inderdaad als het zo makkelijk was..
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Ben je vrijdag naar de meeting geweest?
Klik om te vergroten...
Nee. Ik durfde niet. Lang verhaal. Morgen is er een meeting bij mij in de buurt en dan ga ik wel echt. Want het gaat gewoon niet goed. En ik zit er echt doorheen.
probeer niet al te boos op mezelf te zijn nu maar dat is heel erg lastig. Morgen zelfs me kaart voor Ajax afstaan voor die meeting. Zegt voor mij genoeg dat ik echt weet dat dit niet meer kan als ik dat oversla haha.
probeer nog maar beetje te kunnen lachen om mezelf 😅
h
hansie24Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Jongens... kap nâh!
Klik om te vergroten...
Okee
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Shitzooi zei:
Nee. Ik durfde niet. Lang verhaal. Morgen is er een meeting bij mij in de buurt en dan ga ik wel echt. Want het gaat gewoon niet goed. En ik zit er echt doorheen.
probeer niet al te boos op mezelf te zijn nu maar dat is heel erg lastig. Morgen zelfs me kaart voor Ajax afstaan voor die meeting. Zegt voor mij genoeg dat ik echt weet dat dit niet meer kan als ik dat oversla haha.
probeer nog maar beetje te kunnen lachen om mezelf 😅
Klik om te vergroten...
Okay, kan gebeuren. Mijn standaardstrategie is ook vermijding, hoewel ik dat minder en minder doe nu in herstel.

Meestal staat er bij de meetinginfo een telefoonnummer. Bel dat nummer vandaag maar even, dan kun je afspreken dat je een half uurtje van tevoren kunt komen als het nog rustig is. Gewoon even zeggen dat je het moeilijk vindt. Dan vangt iemand je op en proberen ze je op je gemak te stellen voordat er een hele groep voor de deur staat ofzo, dat wil nog wel eens afschrikken (bij mij zeker zo in het begin).

Bijna iedereen vindt zijn of haar eerste meeting eng. Niks geks aan. Als je het deelt in de groep zul je wel wat herkenning vinden en meestal delen mensen dan nog wel even over hun eigen eerste meeting.

Laat je ons nog even weten hoe het was? Als je nog vragen mocht hebben, stel ze. Mag ook privé, m'n inbox staat voor iedereen open.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
Okay, kan gebeuren. Mijn standaardstrategie is ook vermijding, hoewel ik dat minder en minder doe nu in herstel.

Meestal staat er bij de meetinginfo een telefoonnummer. Bel dat nummer vandaag maar even, dan kun je afspreken dat je een half uurtje van tevoren kunt komen als het nog rustig is. Gewoon even zeggen dat je het moeilijk vindt. Dan vangt iemand je op en proberen ze je op je gemak te stellen voordat er een hele groep voor de deur staat ofzo, dat wil nog wel eens afschrikken (bij mij zeker zo in het begin).

Bijna iedereen vindt zijn of haar eerste meeting eng. Niks geks aan. Als je het deelt in de groep zul je wel wat herkenning vinden en meestal delen mensen dan nog wel even over hun eigen eerste meeting.

Laat je ons nog even weten hoe het was? Als je nog vragen mocht hebben, stel ze. Mag ook privé, m'n inbox staat voor iedereen open.
Klik om te vergroten...
Heel lief dankjewel. En een heel goed idee. Dat ga ik zeker doen.
en ja ik zal laten weten hoe het ging! We gaan er voor!
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Shitzooi zei:
Morgen zelfs me kaart voor Ajax afstaan voor die meeting. Zegt voor mij genoeg dat ik echt weet dat dit niet meer kan als ik dat oversla haha.
Klik om te vergroten...
Jeetje man, wat goed! Als ze het zouden weten, zou de hele Arena voor je juichen, weet ik zeker. Wij doen het ook, hier. :cheerpompom:

En besef je goed: het gaat over één meeting. Deze meeting morgen. De rest van de toekomst zie je dan daarna weer. Maar je hoeft alleen maar morgen daar heen te gaan en morgen de meeting mee te maken. Verder niets. Houd het overzichtelijk bro.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Shitzooi zei:
Heel lief dankjewel. En een heel goed idee. Dat ga ik zeker doen.
en ja ik zal laten weten hoe het ging! We gaan er voor!
Klik om te vergroten...
Heb je al gebeld?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Shitzooi zei:
Heel lief dankjewel. En een heel goed idee. Dat ga ik zeker doen.
en ja ik zal laten weten hoe het ging! We gaan er voor!
Klik om te vergroten...

dupont zei:
Heb je al gebeld?
Klik om te vergroten...

Mocht je nog niet gebeld hebben, dan hierbij (hopelijk) een steuntje in de rug.

Van tevoren bellen kan een groot deel van de spanning wegnemen. Dan heb je alvast een stem gehoord en kan je inderdaad afspreken om lekker op tijd te komen. En dan is in elk geval die bekende stem daar alvast aanwezig.

Ik doe dit ook nog geregeld als ik een nieuwe meeting bezoek wat verder van huis. Ook al kom ik al ruim 2 jaar bij de meetings. Een nieuwe groep blijft toch altijd even spannend. Zeker omdat ik best wel moeite heb met groepen onbekenden. 1-op-1 gaat dat gelukkig vaak beter met onbekenden. En dan is het toch fijn als ik in elk geval bij één iemand een gesprekje kan aanknopen met: 'aaah dus volgens mij had ik jou aan de lijn.'

Veel succes, en naast spanning ook plezier morgen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Shitzooi hoe was de meeting?
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi iedereen!

sorry voor de late update. Maar ja ik ben naar de meeting geweest! Het viel me heel erg mee. Vond het mega spannend en het van te voren bellen heeft zeker geholpen (dankjewel voor de tip nogmaals).
ik weet nog niet of dit echt wat voor mij is. Maar na 1x kan je dat nog niet eerlijk beoordelen. Door de spanning zat ik ook heel erg in me hoofd dus heb ik niet alles mee gekregen. Dus donderdag ga ik weer. En zaterdag naar een andere meeting. Dan wacht een vriend van die vriend me op. Misschien dat dat wat extra rust geeft.
verder gaat het beter met me. Morgen eindelijk weer terug de sportschool in (train normaal 4-6 x per week kracht ben nu al 2 weken niet geweest pff). Daar kijk ik echt weer naar uit en dat helpt ook gewoon met het clean blijven. Ben in ieder geval goed gemotiveerd :).
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Shitzooi zei:
Hoi iedereen!

sorry voor de late update. Maar ja ik ben naar de meeting geweest! Het viel me heel erg mee. Vond het mega spannend en het van te voren bellen heeft zeker geholpen (dankjewel voor de tip nogmaals).
ik weet nog niet of dit echt wat voor mij is. Maar na 1x kan je dat nog niet eerlijk beoordelen. Door de spanning zat ik ook heel erg in me hoofd dus heb ik niet alles mee gekregen. Dus donderdag ga ik weer. En zaterdag naar een andere meeting. Dan wacht een vriend van die vriend me op. Misschien dat dat wat extra rust geeft.
verder gaat het beter met me. Morgen eindelijk weer terug de sportschool in (train normaal 4-6 x per week kracht ben nu al 2 weken niet geweest pff). Daar kijk ik echt weer naar uit en dat helpt ook gewoon met het clean blijven. Ben in ieder geval goed gemotiveerd :).
Klik om te vergroten...
Goede houding. Ga er een tijdje heen en geef het een kans. Bel ook mensen van de meeting, of het nou goed gaat of slecht.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Helaas is het gister mis gegaan met gebruik. Het lukt me niet om weg te gooien deze keer. Vorige keer nog zo trots op mezelf dat ik na een paar nakkies het heb weg gegooid.
ik wil vanavond weer naar de NA meeting. Maar nu ben ik een beetje bang. Voel me altijd ongemakkelijk bij mensen als ik onder invloed ben. Behalve dan op feestjes of iets. Maar nu vroeg ik me af, als ik mezelf zo ver krijg, of je wel welkom bent als je hebt gebruikt..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Balen dat het weer is misgegaan. Ik hoop dat je jezelf snel weet te herpakken. Meetings kunnen daar zeker bij helpen! Knap dat je toch probeert de moed bijeen te rapen om naar een meeting te gaan! Dat laat toch zien dat je graag wilt en het in elk geval probeert.

Hoe het werkt:

NA traditie 3: de enige voorwaarde voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken.

Dit betekent dat iedereen die graag zou willen stoppen meer dan welkom is bij NA. Er staat niet dat je al gestopt moet zijn, enkel dat je dat verlangen hebt.

Deze tradities zijn heilig en leidend voor besluitvorming van de groep.

In de praktijk zal elke groep hier anders mee omgaan. Over het algemeen zal je worden gevraagd niet te sharen wanneer je de afgelopen 24 uur hebt gebruikt. Voor of na de meeting of in de pauze (als die er is) mag je natuurlijk wel in gesprek gaan met je fellows.

In een goede groep zullen de fellows juist proberen om een praatje met je aan te gaan, aan te moedigen om het te blijven te proberen en vragen of ze iets voor je kunnen doen.

Ik ben talloze keren onder invloed geweest op de meeting. Ik heb zelfs onder invloed service gedaan. Maar ik was welkom, omdat ik liever wilde stoppen, maar het niet altijd lukte.

Ik kreeg er over het algemeen juist respect voor terug omdat ik het in elk geval bleef proberen.

De meeste groepen zullen je overigens ook vragen om geen drugs of drank bij je te dragen op de meeting.

En sommige meetings zullen er ook op neerkijken als iemand onder invloed is. Let wel, dit is hun probleem.
De bedoeling is dat we juist tolerant zijn in dat soort situaties en proberen hulpt te bieden.

Immers: You can't blame an addict for behaving like an addict!

Veel succes vanavond!
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Balen dat het weer is misgegaan. Ik hoop dat je jezelf snel weet te herpakken. Meetings kunnen daar zeker bij helpen! Knap dat je toch probeert de moed bijeen te rapen om naar een meeting te gaan! Dat laat toch zien dat je graag wilt en het in elk geval probeert.

Hoe het werkt:

NA traditie 3: de enige voorwaarde voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken.

Dit betekent dat iedereen die graag zou willen stoppen meer dan welkom is bij NA. Er staat niet dat je al gestopt moet zijn, enkel dat je dat verlangen hebt.

Deze tradities zijn heilig en leidend voor besluitvorming van de groep.

In de praktijk zal elke groep hier anders mee omgaan. Over het algemeen zal je worden gevraagd niet te sharen wanneer je de afgelopen 24 uur hebt gebruikt. Voor of na de meeting of in de pauze (als die er is) mag je natuurlijk wel in gesprek gaan met je fellows.

In een goede groep zullen de fellows juist proberen om een praatje met je aan te gaan, aan te moedigen om het te blijven te proberen en vragen of ze iets voor je kunnen doen.

Ik ben talloze keren onder invloed geweest op de meeting. Ik heb zelfs onder invloed service gedaan. Maar ik was welkom, omdat ik liever wilde stoppen, maar het niet altijd lukte.

Ik kreeg er over het algemeen juist respect voor terug omdat ik het in elk geval bleef proberen.

De meeste groepen zullen je overigens ook vragen om geen drugs of drank bij je te dragen op de meeting.

En sommige meetings zullen er ook op neerkijken als iemand onder invloed is. Let wel, dit is hun probleem.
De bedoeling is dat we juist tolerant zijn in dat soort situaties en proberen hulpt te bieden.

Immers: You can't blame an addict for behaving like an addict!

Veel succes vanavond!
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Nee ik zou zeker niks mee nemen!
ik hoop dat het me lukt om te gaan. Wil nog wel eens een paniekaanval krijgen helaas. Maar goed ik heb nog even om mezelf te herpakken en me klaar te maken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Shitzooi zei:
Dankjewel! Nee ik zou zeker niks mee nemen!
ik hoop dat het me lukt om te gaan. Wil nog wel eens een paniekaanval krijgen helaas. Maar goed ik heb nog even om mezelf te herpakken en me klaar te maken.
Klik om te vergroten...
Je kunt ook altijd iemand van de meeting bellen he. Of beter nog bel je er een paar en leg je uit wat er is gebeurd. Wedden dat je herkenning krijgt?

En een nieuwe meeting onder invloed zou voor mij ook too much zijn. Maar onthoud dat je welkom bent ook al heb je gebruikt of ben je onder invloed. De tradities zijn heilig en @LucidLucy heeft de 3e traditie hier al genoemd.

Wees vooral niet te streng voor jezelf, terugvallen hoort bij vroeg herstel. Il zou het gek vinden als iemand naar meetings ging en daarna nooit meer gebruikte. Bij mij duurde 't een jaar of vier voordat het echt goed lukte. Blijven gaan en blijven volhouden en je komt er uit.

Kun je terughalen wat je dacht of deed voordat je weer ging scoren? Of dat zich een bepaalde situatie voordeed? Dat zou een goed inzicht kunnen opleveren om de volgende keer een andere actie in te zetten - zodat je afleiding kunt zoeken, een fellow kunt bellen ipv je dealer, weg van huis kunt gaan zonder telefoon en pinpas todat de trek weg is, etc.
V
Vieze asbakLid
01-01-2024, 00:00
#17
Shitzooi zei:
Ik wil jullie oprecht bedanken voor de fijne en lieve reacties en de tips. Zit veel in me hoofd op dit moment van wat ik heb gehoord op de meeting.
merk bijvoorbeeld dat ik het heel moeilijk kan accepteren dat ik niet meer kan drinken. Ik heb zaterdag avond een verjaardag van een vriendin die ik al super lang niet gezien heb. Ben bang dat als ik niet ga dat de vriendschap wel over is. Mijn close vrienden en vriendinnen heb ik verteld dat ik sober wil zijn en dat ik verslaafd ben. Maar zou dat nog niet met haar durven delen bijvoorbeeld. Ik ga dus niet naar de verjaardag. Want ik weet dat ik dan ga drinken. Maar godver dat voelt gewoon klote. Ik ging voorheen elk weekend weg naar vrienden en zit nu al paar weken voor al thuis. En dan heb ik ook nog eens geen werk school. Ben heel erg extravert van mezelf en vind het zo lastig. Maar bijna bij alles komt alcohol kijken en ik kan dat nu gewoon nog niet aan die verleiding
Klik om te vergroten...
Kies echt voor jezelf, echte vrienden zullen je steunenn. Bekijk het vooral per 24u en denk niet teveel over wat er komen gaat. Het zL gelijkelijk beter gaan maar niet per se makkeljjer en dat is niet erg.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben nu al 3 uur misselijk en trillerig van de spanning. Maar heb besloten te gaan! Heb alleen soms uit paniek de angst over te geven (gebeurd letterlijk nooit en toch heb ik het) dus dat maakt me wel een beetje bang. Maar goed ik wil gaan en ik zorg dat ik wat eerder ben. Dan zal ik kijken of ik het durf aan te geven. De meeting is om 7. We gaan er weer voor!
en na de meeting kan ik lekker in me bed liggen met me hond Ajax kijken om tot rust te komen. Gaat helemaal goed komen.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#19
dupont zei:
Je kunt ook altijd iemand van de meeting bellen he. Of beter nog bel je er een paar en leg je uit wat er is gebeurd. Wedden dat je herkenning krijgt?

En een nieuwe meeting onder invloed zou voor mij ook too much zijn. Maar onthoud dat je welkom bent ook al heb je gebruikt of ben je onder invloed. De tradities zijn heilig en @LucidLucy heeft de 3e traditie hier al genoemd.

Wees vooral niet te streng voor jezelf, terugvallen hoort bij vroeg herstel. Il zou het gek vinden als iemand naar meetings ging en daarna nooit meer gebruikte. Bij mij duurde 't een jaar of vier voordat het echt goed lukte. Blijven gaan en blijven volhouden en je komt er uit.

Kun je terughalen wat je dacht of deed voordat je weer ging scoren? Of dat zich een bepaalde situatie voordeed? Dat zou een goed inzicht kunnen opleveren om de volgende keer een andere actie in te zetten - zodat je afleiding kunt zoeken, een fellow kunt bellen ipv je dealer, weg van huis kunt gaan zonder telefoon en pinpas todat de trek weg is, etc.
Klik om te vergroten...
Het stomme is dat ik precies weet waarom en wat er afspeelt voor ik ga gebruiken. Ik heb MBT therapie en dat zorgt voor veel inzicht. Alleen soms lijkt het alsof ik gewoon schijt aan mezelf heb en even niet me best wil doen voor alles. Dan voel ik me gewoon een beetje op. En daar baal ik van.
ik ben bijvoorbeeld wel van mijn eetbuien afgekomen en me depressie door meer inzicht te hebben in wat ik nou eigenlijk voel en wat de aanleiding is. Ik heb borderline vandaar dat ik MBT volg (hiervoor DGT). Daarom baal ik extra dat dit er nu is..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Shitzooi zei:
Alleen soms lijkt het alsof ik gewoon schijt aan mezelf heb en even niet me best wil doen voor alles.
Klik om te vergroten...
Juuuup super herkenbaar! 😅

In Zuid Afrika zeiden ze weleens tegen mij: "You see all the red lights, but you deliberately ignore them. Why is that?"

Het antwoord is vaak dat ik het dan niet op kan brengen om goed voor mezelf te zorgen. Dat kan meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld omdat ik te weinig zelfliefde heb. Maar ook omdat ik al erg moe ben en chagrijnig raak. Of simpelweg omdat het de makkelijke en veilige weg is. (Lijkt te zijn past hier beter in deze context)

Shitzooi zei:
Dan voel ik me gewoon een beetje op. En daar baal ik van.
Klik om te vergroten...
Wat wel interessant is, is om eens te gaan kijken hoe dit te voorkomen is. En als het dan toch gebeurt, wat je eventueel ook kan doen ipv gebruiken.

Voor mij was het zeker in het begin heel belangrijk om te voorkomen dat het tot dat punt kwam. Dus op tijd aanvoelen wanneer ik rust en ontspanning nodig heb.

Maar zeker na wat oefening lukt het ook wel om iets gezonds te doen als ik wél al dat punt heb bereikt.

Blijf het in elk geval proberen! En super goed dat je gewoon de moed bijeenraapt om te gaan!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1314151617...20
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."