#1
ZERO- zei:Ik ben klaar met mijn groepsbehandeling![]()
![]()
![]()
Dat is fijn!
Ging het goed? Wat heb je er allemaal uit geleerd? Ga je zelf er nu ook mee door of laat je het hierbij?
ZERO- zei:Ik ben klaar met mijn groepsbehandeling![]()
![]()
![]()
Mooi!ZERO- zei:Ik ben klaar met mijn groepsbehandeling![]()
![]()
![]()
Ehm tja wat is goed.. Ben (meestal) weer rustig in m'n hoofd en dat is het belangrijkste, maar mijn klachten zijn (nog) niet helemaal over. Ik blijf soms enorm heftig reageren op bepaalde situaties + daar moeilijk mee om kunnen gaan (=zelfbeschadiging). Ik weet niet of ik daar ooit helemaal van af kom maar ik hoop in ieder geval wel dat de pauzes ertussen nu weer steeds langer zullen worden. Maar heb wel meer door hoe mijn negatieve gedachtegang getriggerd wordt en hoe ik me op mijn ademhaling en lichaam kan concentreren om dat te onderbreken.oortjes zei:ZERO- zei:Ik ben klaar met mijn groepsbehandeling![]()
![]()
![]()
Dat is fijn!
Ging het goed? Wat heb je er allemaal uit geleerd? Ga je zelf er nu ook mee door of laat je het hierbij?
Er zijn natuurlijk allerlei verschillende soorten meditaties waarvan er imo al veel zijn die niet meer zijn dan veredelde concentratie oefeningen. Ik denk dat het sowieso eerst handig is om te bedenken wat je denkt te bereiken met meditatie. Wil je bijvoorbeeld meer rust in je hoofd? Minder compulsieve gedachten? Meditatie is daar goed voor maar het is zeker geen quick fix en het tegenstrijdige is vaak ook dat als iemand echt goed bezig is met meditatie, eerst zal gaan merken dat men eerst nog (veel) meer last gaat krijgen van een druk hoofd.mariocart zei:Eerder deed ik dus aan yoga en (passief) mediteren. EErst yoga en als ik daarmee klaar ben ga ik liggen op een mat en ga ik liggend mediteren. Nu past yoga niet bij mij en de passieve manier van mediteren hou ik niet vol.
Is er een actieve vorm van meditatie? zo ja, hoe doe je dat dan? Ga je dan mantra's zingen of moet je op een bepaalde manier dansen?
Psychedelibee zei:Dit heb ik nu ook een paar keer tijdens psychedelica (2cc en 2cb) gedaan. Ik ging bewust gevoelens van angst of onvrede op roepen en daar op focussen. Eerst werd het onprettige gevoel erger, maar dit sloeg snel om in juist een zeer prettig en vrij gevoel. Erg interessant, wil het zeker nog eens met wat diepere middelen herhalen. Maar ook nuchter zal dit goed werken denk ik.Mindless zei:Wat ik ook vaak doe is mediteren op de energieën in mij. Als ik me bijvoorbeeld opgejaagd voel, dan mediteer ik op dat gevoel. Als je dat lang genoeg doet zonder er een mening over te vormen, begint je beleving van die energie te veranderen. Dan merk ik soms ineens dat als ik het vanuit dat andere (neutrale) perspectief bekijk, deze energie ineens heel prettig aanvoelt. Op een gegeven moment begint het dan ook veel meer te stromen/los te komen.
Ik moest hier stiekem toch wel om lachenPsychedelibee zei:Dat van die ongemakkelijke sensaties komt me wel erg bekend voor tijdens het mediteren, vooral als ik echt ga zitten met de ogen dicht. Zojuist ook ruim 1,5 gemediteerd, twee sessies achter elkaar. Geruime tijd ontiegelijke jeuk over heel mijn lichaam, alsof er een hele mieren stam over me heen liep. Echt ondragelijk werd het na een tijd, tot het punt dat ik er eigenlijk mee wilde stoppen. Maar toch door gegaan en de dwang om te krabben weerstaan, uiteindelijk tegen het einde werd de jeuk gelukkig weer minder en maakte het plaats voor een gevoel van bevrijding, rust, vrede, bijna euforisch. Uiteindelijk wel echt de moeite, maar best lastig om dan door te gaan.
Valt wel mee joh: https://www.youtube.com/channel/UCqW54i ... gTA/videosZERO- zei:Ik moest hier stiekem toch wel om lachenMaar waarom 1,5 uur mediteren? Dat is toch mega lang?
De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar... Wth..Exceptional Insight zei:Valt wel mee joh: https://www.youtube.com/channel/UCqW54i ... gTA/videosZERO- zei:Ik moest hier stiekem toch wel om lachenMaar waarom 1,5 uur mediteren? Dat is toch mega lang?
Dat was ook behoorlijk lang inderdaad. Doe ik normaal ook nooit eigenlijk, ga sowieso zelden echt zitten voor mediteren. Normaal doe ik het altijd door de dag heen tijdens mijn dagelijkse bezigheden, maar eens in de paar weken ga ik nog wel eens tussen de 30 en 60 minuten echt met mijn ogen dicht zitten om te mediteren. Als ik er echt voor ga zitten en de tijd neem kan ik veel dieper gaan, dus was benieuwd hoe 90 minuten zou zijn. Zoals je las was het best zwaar, maar ergens had het wel een heel hoop weg van trippen alleen dan een stuk helderder. Maar alles vervaagde tegen het einde, tijd betekende niet veel meer, mijn lichaam was na die marteling ook zo goed als vervaagd en mentaal werd ik er extreem zen en bijna euforisch van. Kortom best cool om dat zonder drugs mee te maken.ZERO- zei:Ik moest hier stiekem toch wel om lachen Maar waarom 1,5 uur mediteren? Dat is toch mega lang?
Anderhalf uur is ook wel echt lang en vereiste heel veel doorzettingsvermogen op dat moment, maar tegen het einde was het geweldig toen ik door alle onrust heen was.ZERO- zei:Maar ik vind die oefeningen van 3 kwartier wel écht veel te lang. Het laatste gedeelte val ik of elke keer bijna in slaap of ik word op een gegeven moment ongeduldig. Ik vraag me nog steeds af hoe je die anderhalf uur hebt uitgehouden Psychedelibee.
Drie keer per dag moet ik even een paar minuten met m'n aandacht door m'n lichaam gaan en even stilstaan bij mijn ademhaling. De lange oefening was de eerste twee weken elke dag een lichaamsverkenning en nu week 3 moet ik die afwisselen met een liggende bewegingsoefening, soort yoga-oefeningen maar dan met aandacht voor de grenzen van je lichaam. Die laatste vind ik trouwens een stuk chiller om te doen. Ik vind het fijn om m'n lichaam te voelen. De lichaamsverkenning gaat door beide benen apart heen en dat duurt best lang. De eerste week kreeg ik elke keer het laatste kwartier hoofdpijn, bij de tweede en derde week ging het óf beter óf ik was ongeduldig (óf ik had moeite om niet in slaap te vallen).Mindless zei:Wat is die ademhalingsoefening dan zero?
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. :PMindless zei:Je zult je bewust worden van eventuele geloven, aannames en identificaties en jij zal de onwaarheid in al deze dingen gaan zien, wat zeer pijnlijk kan zijn op de momenten dat je nog kijkt als jouw persoon: wie je denkt dat je bent.
Ik mediteer sowieso niet voor m'n rust op dat moment. Nouja, ook wel om rustiger in mijn hoofd te worden, dat ben ik inmiddels ook wel meer, maar ook om meer in contact te komen met mijn lichaam. Aangezien ik moeilijk met emoties om kan gaan.Psychedelibee zei:Het lijkt misschien averechts te werken aangezien je mediteren voor de rust doet, maar ga je door die ongemakken heen dan voelt dat extreem bevrijdend en zal het je uiteindelijk echte rust geven.
Tijdens één van de laatste keren dat ik ongeduldig werd herinnerde ik me eens dat jij had gepost dat je juist je aandacht op het negatieve gevoel ging leggen wat je een keer had. Dat heb ik ook geprobeerd toen ik ongeduldig werd maar het lukte niet echt om er rustiger van te worden. Maar goed. Dat is m'n hele probleem. Acceptatie. Haha. *slaat zichzelf voor hoofd*Psychedelibee zei:Probeer dus volgende keer juist je bewustzijn op het ongeduld te richten en er neutraal naar te kijken, dat ongeduld komt ergens vandaan en door er dieper op in te zoemen kun je er uiteindelijk ook makkelijker overheen komen of het accepteren.
Dit vind ik dan wel weer geruststellend.Mindless zei:Maar het is juist een goed teken dat je oncomfortabele gevoelens begint te krijgen. Dan weet je dat de meditatie in gang is gezet.
Hehe :PZERO- zei:Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. :PMindless zei:Je zult je bewust worden van eventuele geloven, aannames en identificaties en jij zal de onwaarheid in al deze dingen gaan zien, wat zeer pijnlijk kan zijn op de momenten dat je nog kijkt als jouw persoon: wie je denkt dat je bent.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."