Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeditatie

Meditatie

91 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Laat ik hier dan eens een topic over openen. Ben er een paar weken geleden mee begonnen, met een app die je door een eerste aantal sessies heen leidt. Vond ik wel zo makkelijk. Alleen nu heb ik hem uit en moet ik voor meerdere sessies betalen, wat ik natuurlijk niet ga doen. :grin:

Hebben jullie nog tips om er zelf goed mee verder te gaan? Wanneer en hoe vaak mediteren jullie en wanneer vind je dat het fijnst om te doen? En hoelang doe je dat dan?

Ik merk zelf trouwens al wel dat m'n gedachten minder 'ver' afdwalen dan eerst. Als ze al afdwalen gaat het meestal over wat ik aan het doen ben, het mediteren zelf, dat ik kriebel heb, iets hoor, of ik het goed doe, e.d. En als ze wat verder afdwalen kan ik het spoor van hoe ik op die gedachte ben gekomen altijd precies terug volgen. Verder helpt 1 denken bij inademen en 2 bij uitademen mij wel om m'n aandacht er beter bij te houden.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kampte op de middelbare school met faalangst en ben toen een beetje gaan mediteren om te ontspannen. Ben toen 1 keer echt naar een andere plek afgereisd, heel bijzonder was dat! Moet helaas zeggen dat ik er nu te weinig geduld voor heb... Ik moet iets te doen hebben, kan niet goed stil zitten. Dat denken aan kriebeltjes wat jij noemt heb ik ook en leidt me te veel af van het mediteren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
De belangrijkste tip is denk ik om niet een 'spiritueel leven' naast je dagelijkse bestaan te creëren. Meditatie mag dan eerst iets lijken dat je 'doet', maar dit is niet echt het geval. Meditatie is simpelweg 'bewustzijn van bewustzijn', niet een positie aannemen en proberen stil te zijn. Meditatie is ook geen methode, maar het "einddoel" zelf. Dit kan allemaal erg lastig en onbegrijpelijk lijken in het begin, maar dat is omdat we zó gefixeerd zijn op doen en niet op zijn. Belangrijker dan specifieke momenten "bezig" zijn met meditatie (er echt voor gaan zitten) is dus om door de dag steeds kleine bewuste momentjes te hebben. Vóóral tijdens contact met andere mensen. Dat echt ervoor gaan zitten is trouwens wel hartstikke goed hoor, maar pas ermee op dat je je leven niet gaat opdelen. Dan kun je namelijk al gauw krijgen dat het normale dagelijkse leven in enorm contrast gaat staan met het transcendentale aspect van spiritualiteit. Meditatie wordt dan een vlucht van het dagelijks leven en dan ben je in principe hetzelfde bezig als wanneer je van je angsten vlucht door het nemen van verdovende middelen, het vergaren van materiële zaken om je leegte te vullen, het zoeken naar iemand om je compleet te maken, enzovoort.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmm, dat doe ik ook wel. Die kleine momentjes doe ik eigenlijk echt heel lang al, bedenk ik me nu. Soms gaan bepaalde momenten zo snel voorbij, vind het belangrijk om daar dan even bewust van te worden. Valt dat ook onder meditatie?
Maar door ervoor te gaan zitten en de tijd te nemen mijn hoofd een stuk leger te maken (en al die gedachten even bewust te laten voor wat ze zijn), merk ik wel dat ik de rest van de dag in het algemeen rustiger ben.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Volgens mij kan het geen kwaad om elke dag een vast moment te pakken en dan te gaan zitten en bewust te mediteren. Maar ik ben het wel met Mindless eens dat je het daar niet bij zou moeten laten. Zie dat als het opzetje voorde hele dag door mediteren. Mediteren kun je inderdaad gewoon tijdens je dagelijkse dingen doen. Tijdens het sporten, auto rijden, werken, gesprekken, alles eigenlijk. Dat dit nog niet ten alle tijde lukt is trouwens niet gek hoor, maar hoe vaker je bewust bent van je bewustzijn, hoe makkelijker je continu in de meditatieve staat kunt verkeren.

Uiteraard gebeuren er soms dingen waardoor je uit die meditatieve staat raakt, als je je daar ook van bewust bent kun je dat snel herkennen en weer makkelijker terug naar meditatie.

Ik dacht vroeger ook dat mediteren iets was dat je heel bewust ging doen en waar je dan voor moest zitten en een specifieke ademhaling voor moest aannemen. Hoewel dat middelen kunnen zijn die je kunnen helpen met mediteren is dat niet het mediteren zelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Autorijden is een hele goeie. :) Bij autorijden moet je sowieso al zoveel mogelijk in het nu zijn, dus daar gaat het bijna als vanzelf. Het is ook handig om bewust te worden tijdens dingen die je misschien als saai of vervelend ervaart. Tandenpoetsen bijvoorbeeld is een ideaal moment om even bewust te worden. Of afwassen, het vuilnis naar buiten brengen, eten koken, de was doen, je bed opmaken, enzovoort. Dingen die je (misschien) liever niet doet en waarbij je normaal uitkijkt naar het moment wanneer ze gedaan zijn, zijn hier ideaal voor. In plaats van steeds in gedachten naar de toekomst gericht te zijn, kun je deze momenten benutten om bewust te worden en tegelijkertijd stoor je je niet of minder aan de activiteit. Een vervelend klusje kan op die manier zelfs erg leuk worden!

En inderdaad, er is helemaal niets mis met conventionele meditatie. Doe het beide zou ik zeggen. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Oke nou dan blijkt dus nu dat ik eigenlijk al heel vaak soortvan mediteer zonder het door te hebben gehad, haha. Misschien kan ik het nu dan wat gerichter en nog bewuster aanpakken :wink: Ik was er de laatste tijd met name mee bezig tijdens het wachten op openbaar vervoer, dat haat ik namelijk.
Oh ja en ik heb hier geen internet (alleen wifi waar mogelijk) en dat helpt ook aardig.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
dan mag je bij mij thuis wel even therapeutisch komen onthaasten. ik heb nog zat van dat soort klusjes.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik probeer er ook mee bezig te zijn in het dagelijks leven tijdens allerlei 'klusjes' of bijvoorbeeld in de bus ofzo. Juist omdat ik echt gaan zitten om te mediteren niet meer zo goed voor elkaar krijg als voorheen.

Heb nog een boek te leen wat ik nog steeds uit moet lezen, maar wel kan aanraden met betrekking tot dit onderwerp: http://www.bol.com/nl/p/rusten-in-zijn/1001004001981969/ De ondertitel klinkt wat vaag en dat is het boek ook wel een beetje maar heel interessant!
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb net nog even gemediteerd en wou wat een verschil! Was de hele dag al een beetje in de weer met gedachten, maar ik heb met net even besloten om toch maar eens te proberen mediteren. Voornamelijk ook omdat hier op het forum weer veel actief over wordt gepraat en ik het al lang niet meer serieus had gedaan. De eerste 10 minuten zijn best moeilijk, je gedachten dwalen nog constant af naar dingen, ik weet meestal ook niet waar ik me moet op focussen bij het mediteren.
Iedereen heeft het altijd over het derde oog, kijk naar het midden van je voorhoofd, maar dit is soms toch moeilijk om vol te houden.
Wat bij mij heel erg goed werkt, is 1 minuut recht in de vlam van een kaarsje of lamp lijken. Als je nu je ogen sluit heb je voor de komende 5 minuten een punt wat je kan blijven volgen zodat je dieper in je innerlijke zicht komt. Uiteindelijk verdwijnt dit ook, maar dit is het moment dat je niet meer met zicht bezig moet zijn, maar over moet gaan naar gevoel. Voel je lichaam, de warmte, adem ritmisch diep in en uit. Langzaam begin je in een trans te komen en dit is het omslag punt waar je nergens meer op wacht maar alleen nog plezier hebt van wat je ervaart. Alle sensaties worden waar genomen, gedachten worden kalm. Je bent gefocust en kan helder denken.
Dit heeft een erg positieve invloed op hoe helder je handelt.
Aanrader om te mediteren is dit filmpje!
[youtube]/watch?v=g7EHidYj9BQ[/youtube]
C
ChrysaorLid
01-01-2024, 00:00
#11
[youtube]-OkCwjpeiBc[/youtube]
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Soms heb ik het gevoel alsof ik het weer iets is wat ik 'moet' van mezelf, maar zodra ik denk 'gun jezelf eens gewoon die paar minuten per dag dat je helemaal NIKS hoeft + niks hoeft te denken' en ineens gaat het me dan een stuk makkelijker af :wink:
Probeer het nu ook steeds vaker tijdens dingen te doen, maar zat me gister kapot te ergeren aan m'n lange busrit en toen was het wel even erg moeilijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ZERO- zei:
Soms heb ik het gevoel alsof ik het weer iets is wat ik 'moet' van mezelf, maar zodra ik denk 'gun jezelf eens gewoon die paar minuten per dag dat je helemaal NIKS hoeft + niks hoeft te denken' en ineens gaat het me dan een stuk makkelijker af :wink:
Probeer het nu ook steeds vaker tijdens dingen te doen, maar zat me gister kapot te ergeren aan m'n lange busrit en toen was het wel even erg moeilijk.
Klik om te vergroten...
Uitdagingen zijn goed. :wink:

Maar de ergernissen van het OV zijn een uitzondering. Daar is geen enkele meditatie tegen opgewassen.

:wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Jajoh, helemaal dik in de file op Piccadilly Circus. Het uitzicht was in ieder geval niet verkeerd!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZERO- zei:
met een app
Klik om te vergroten...
Hoe heet die app? :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
SmartieAndMe zei:
ZERO- zei:
met een app
Klik om te vergroten...
Hoe heet die app? :wink:
Klik om te vergroten...
Ik heb deze keer Calm gebruikt, maar een half jaartje terug Headspace. Die was ook fijn. Bij Calm kan je er geluiden onder zetten; regen of strand of zo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bij meditatie zullen opgekropte gevoelens bovenkomen (mits je het goed "doet"). Hier een heel goed filmpje wat hier het een en ander over uitlegt en wat de verschillende "fases" zijn van het bewustwordingsproces:

M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#18
ho is, dat filmpje hoort weer in een ander topic thuis. :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Had inderdaad in het NDVT :wink: gepost kunnen worden. Deze is echter heel erg handig voor mensen die met meditatie bezig zijn.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Toevallig noemde m'n psycholoog het ook vorige week. Ik ga er zeker eens mee aan de slag! Wat zijn jullie ervaringen betreft mediteren?

EDIT en dan bedoel ik vooral degenen met een druk hoofd :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."