Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
87 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo zit het wel in elkaar @PsychedelicMagic je kan geen dingen 'weten' waar je geen bewijs van hebt. En dat is een feit, dat weet ik wel lol!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
Klik om te vergroten...
Door te leren wat we niet zijn, leren we uiteindelijk wat we zijn. Lijden is denk ik de grote leermeester en de kracht die ons uiteindelijk terug naar de essentie brengt, maar daarnaast nog meer doet, namelijk ons compassie leren. En waarvoor? Om een hoger bewustzijn op deze wereld te brengen.

Uiteraard maar mijn mening, maar ik denk echt dat dit een leerschool is ja.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
Klik om te vergroten...
Hèhèhè...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind de dood maar een klootzak.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeer interessant gesprek.

Ieder zijn waarheid is waar. Iedereen heeft gelijk. Trek je jezelf los van je eigen identiteit zul je de waarheid achter de ander zijn uitspraken zien.

Wanneer dit mogelijk is, is er mogelijkheid tot filosoferen ipv discussiëren, want dan zal men zien dat niemand het weet.

Ik volg zeer geboeid mee.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless
Volgens mij zijn wij helemaal niet zo belangrijk als jij denkt en zijn wij gewoon een tijdelijke diersoort op deze planeet.

Met een beetje mazzel evolueren we door naar iets anders, maar ik denk dat de kans groter is dat we onszelf de nek zullen omdraaien en dus gaan uitsterven. Geen probleem, andere levensvormen die beter tegen de omstandigheden kunnen die wij per ongeluk gecreeerd hebben (een veel heter klimaat vol CO2 en andere stoffen waar de mens niet zo goed tegen kan) zullen het dan mogen proberen.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
Klik om te vergroten...
Ik doe hier een korte poging er op in te gaan, en uw vraag te beantwoorden zoals ik ze zie; al is dat moeilijk want het leven uitleggen in woorden is niet simpel. Een perspectief delen online is een uitdaging.
Ik heb nog niet eerder gereageerd op dit topic dus u weet mijn geheelperspectief niet wat voor moeite kan zorgen, toch probeer ik duidelijk te zijn en een visie te delen die mij amuseert en u misschien ook kan raken.

Leren is slechts een woord. Het klopt maar klopt evenzeer niet; het is een vraag van vrije wil, hebben we die of niet; is leren een actief proces of niet; wat bedoelen we met leren indien we niet weten wat vrije wil is?

Om tot een balans te komen dient de chaos er eerst te zijn en dient deze in contact te komen met elkaar. En zo kunnen variaties in het leven, in de vorm van verscheidene perspectieven ontstaan; u bent een perspectief en zo ben ik er een. Er valt te leren dat ieder perspectief even waar is, en dat leren is er voor de ervaring van het leven zelf. Doch dit is slechts taal, want leren vraagt idd om een actief lijkend proces en een ding dat leert met een doel of een leerkracht. Het kan evenzeer bekeken worden als het universum dat tot een ruststand komt en wij zijn een deel van dat proces, ons bewustzijn is een verdeling in dat proces; een illusie.
Maar wat is echt? Een illusie is ook echt, tenminste voor degene die de illusie ervaart. Zo is de illusie van vrije wil echt, al is vrije wil niet echt.
De vis groeit in de vijver omdat de vijver is, en omdat de vijver vanuit een staat van chaos een equilibrium vormt waarvan de vis een deel is. Of vanuit equilibrium net chaos vormt. Maar waarom is de vis dan, wat is zijn doel zogezegd?
Langs de ene kant is er geen doel, langs de andere kant is het bestaan van de vis enorm noodzakelijk voor het doel van de vijver. Maar de vis is de vijver, de vis is geen alien die er in kwam maar groeit er uit als een appel van een appelboom.
De mens groeit uit het universum. Er is geen doel en toch wel; en in lijn staan met die waarheid doet de stroming niet langer aanvoelen als weerstand maar als de hartslag van creatie.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@Mindless
Volgens mij zijn wij helemaal niet zo belangrijk als jij denkt en zijn wij gewoon een tijdelijke diersoort op deze planeet.

Met een beetje mazzel evolueren we door naar iets anders, maar ik denk dat de kans groter is dat we onszelf de nek zullen omdraaien en dus gaan uitsterven. Geen probleem, andere levensvormen die beter tegen de omstandigheden kunnen die wij per ongeluk gecreeerd hebben (een veel heter klimaat vol CO2 en andere stoffen waar de mens niet zo goed tegen kan) zullen het dan mogen proberen.
Klik om te vergroten...
Zoals ik al eerder zei: Weg met de mens!
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsychedelicMagic zei:
Ikzelf voer nooit discussies. Vind ik ontzettend zinloos, en de mening van andere mensen interesseren mij niet. Discusseren is voor veel mensen niet om van te leren maar om de discussie te winnen, zodat hun ego weer wordt gestreeld.

Wat betreft keihard bewijs voor ufos: bijna al het keiharde bewijs (neergestorte ufos, mogelijk zelfs lichamen, zeer hoge resolutie videobeelden) wordt zeer geheim gehouden. Via Bob Lazar en wat andere mensen is er al heel wat uitgelekt. Momenteel is er metamateriaal afkomstig van UFOs vanuit overheden verstrekt aan onderzoekers van het Amerikaanse leger. Als blijkt dat dit materiaal echt buitenaards is, komt dit mogelijk in allerlei wetenschappelijke tijdschriften te staan. En dat is dan wel keihard bewijs dat wij worden bezocht door zeer intelligente buitenaardse wezens... Hopelijk gebeurt dit al in 2020. Dat zou ontzettend stoer zijn. Afgelopen jaar is er al heel veel veranderd op gebied van ufologie.
Ik begrijp het wel goed dat Amerika en andere overheden de waarheid over ufos geheim houdt. Het vormt een existentiële dreiging voor ons. We kunnen er NOG niks tegen doen.
Klik om te vergroten...
Het is niet dat er geen discussies over zijn en dat je sowieso een krank bent omdat je er in geloofd. De kans is overigens immens groot dat er buitenaards leven is en ook dat dat onze planeet ooit bezocht. Wat wel raar is is dat de overheid die terecht niet te vertrouwen is hier dan nu en dan wat van zou lossen, en dat op zich danweer absoluut geen conspiracy kan zijn...
Het is evenzeer gek om dat zomaar te geloven dan om zomaar te geloven dat er geen aliens zijn toch? Al die mensen kunnen omgekocht zijn... Wat als, zoals McKenna bvb suggereert; dit alles een afleiding is om ons van de echte aliens te doen wegkijken, paddenstoelen en andere soorten die al op aarde leven en de overheid stillaan maar zeker aan het uitroeien is...
Of dat het simpelweg een afleiding is om te geloven dat ruimtevaart de oplossing zou zijn voor onze problemen terwijl de lizard aliens die ons regeren onze habitat verwoesten? Ooit David Icke gezien/gelezen?
Het is nogal kortzichtig om van iets 100% zeker te zijn (of je zo te presenteren), wanneer daar op zich geen bewijs van is dat meer of minder nep/geplaatst kan zijn dan ander bewijs.
Begrijp me niet verkeerd ik steun je compleet dat de overheid ons voorliegt, en dat het leger er een gevaarlijke tool van is.
Ik vind wel dat je jezelf fel houdt aan 1 kant van een mogelijk verhaal terwijl een deceptie van zo’n niveau vaak meer dan een enkele deceptie is. De vraag is namelijk bent u met wat u ontdekt vrij? Zoneen hebben ze u wrs nog steeds bij uw pietje... Zolang je moet wachten, hopen, vrezen, ... is men niet anders bezig dan de kerk die u een duivel en Messias aanbood om de macht bij uzelf te ontnemen. Dat laatste is een belangrijk symptoom van bullshit...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
PsychedelicMagic zei:
Het bewijs ligt hem in zijn totaliteit. En als jij er niet in wilt geloven, prima.. En het valt mij ontzettend van je tegen dat je het een flutartikel noemt, een flutboek en wat waardeloze artikelen. Of je bent mij aan het trollen, of je bent gewoon simpel. Ik reageer niet meer op jou.
Klik om te vergroten...
@acht.zes heeft geen commentaar over jou geloof maar hij heeft wel commentaar, net als ik, als iemand roept dat er " harde bewijzen" zijn. Die zijn er simpelweg niet.


PsychedelicMagic zei:
Het vormt een existentiële dreiging voor ons.
Klik om te vergroten...
Waarom gaan we meteen uit van dreiging? en nogmaals als die aliens ons wat aan willen doen, dan kunnen ze dat met een poep en een scheet. Ze zijn immers ook lichtjaren onze kant opgekomen. Dan hebben ze wel wat meer dan onze flut atoombommetjes.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Dualiteit is dan ook de grote illusie. :) De boomknuffelaar ís ook de boom. Maar niet op het conceptuele dualistische niveau. Niet in de illusie van tijd/ruimte/materie. Maar aangezien de illusie het enige is dat bestaat (ik maar hier nu even onderscheid tussen 'zijn' en 'bestaan') heeft die dualiteit toch relevantie. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen jou als dit lichaam en de vloer waarop je loopt bijvoorbeeld. Ik kan niet als (in taal) gedefinieerde entiteit één worden met de vloer, omdat 'ik' ophoudt daar waar mijn huid in aanraking komt met de "buitenwereld".
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens dat dualiteit relevantie heeft. Maar als in essentie dualiteit een illusie is, dan past incarnatie daar niet in. Eventuele reincarnatie gaat ook voorbij tijd/ruimte/materie namelijk en voorbij tijd/ruimte is alleen maar eenheid.
In mijn logica past incarnatie niet in mijn overtuiging van eenheid. Maar goed ook ik heb geen bewijs :). Het is alleen maar een gedachte/filosofie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vind het ip zich al zeer verbazingwekkend, hoe er in dit topic toch een gigantische deelneming er de laatste paar dagen plaatsvindt!!
Weten we zeker, dat er geen alien tussen zit, die het een of ander gehackt heeft, en voortdurend een enorme input aan het geven is?
Serieus nu, ik moet zeggen dat er de laatste posts er theorieën hier worden geplaatst, waar ik helaas niet " bij" kan.
M.a.w. een en ander groeit boven mijn pet.
Op het moment, dat ik lees dat bomen " denken" en " weten" , en dat er een soort van ( wiskundige) formules er aan te pas gaan komen, dan moet ik zogezegd afhaken.
Ik blijf uiteraard der zaak dit zeer interessante topic aandachtig volgen.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
Ik vind het ip zich al zeer verbazingwekkend, hoe er in dit topic toch een gigantische deelneming er de laatste paar dagen plaatsvindt!!
Weten we zeker, dat er geen alien tussen zit, die het een of ander gehackt heeft, en voortdurend een enorme input aan het geven is?
Serieus nu, ik moet zeggen dat er de laatste posts er theorieën hier worden geplaatst, waar ik helaas niet " bij" kan.
M.a.w. een en ander groeit boven mijn pet.
Op het moment, dat ik lees dat bomen " denken" en " weten" , en dat er een soort van ( wiskundige) formules er aan te pas gaan komen, dan moet ik zogezegd afhaken.
Ik blijf uiteraard der zaak dit zeer interessante topic aandachtig volgen.
Klik om te vergroten...
Ach kerel breek me de bek niet open. Ik zit hier in een gesprek met mezelf, zonder gedachten, met enkel een paar cijfers en het onuitspreekbare. Top zo’n drugsforum..
@Mezelf @Mindless @acht.zes @שמש
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mezelf zei:
Helemaal mee eens dat dualiteit relevantie heeft. Maar als in essentie dualiteit een illusie is, dan past incarnatie daar niet in. Eventuele reincarnatie gaat ook voorbij tijd/ruimte/materie namelijk en voorbij tijd/ruimte is alleen maar eenheid.
In mijn logica past incarnatie niet in mijn overtuiging van eenheid. Maar goed ook ik heb geen bewijs :). Het is alleen maar een gedachte/filosofie.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt en ben het er ook zeker mee eens dat je nooit écht incarneert in een lichaam. In de zin van dat jij als bewustzijn of ziel 'in' een lichaam komt te zitten. Dat is allemaal nou juist de illusie denk ik: we zijn nooit ergens anders geweest, we gaan nergens anders heen en we kunnen ook nergens anders heen. We zijn eeuwig op een tijdloze, dimensie- loze "plek". Alle ervaring gaat door ons heen, in plaats van dat wij er doorheen gaan.

Maar alsnog, jij hebt nu jouw ervaring van jouw lichaam en geest, niet die van mij. En dat is wat ik persoonlijk zie als een 'incarnatie'. Een eventueel volgend leven (volgende ervaring) heb je een ander lichaam en geest, wat dan in die zin een reïncarnatie genoemd zou kunnen worden in mijn ogen. Een nieuwe interactieve film, een nieuwe droom. :) Zo zie ik het zelf meer, in plaats van dat er echt iets ín een lichaam komt te zitten.

Ben oprecht benieuwd naar hoe jij hier tegenaan kijkt. :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Maar alsnog, jij hebt nu jouw ervaring van jouw lichaam en geest, niet die van mij. En dat is wat ik persoonlijk zie als een 'incarnatie'. Een eventueel volgend leven (volgende ervaring) heb je een ander lichaam en geest, wat dan in die zin een reïncarnatie genoemd zou kunnen worden in mijn ogen. Een nieuwe interactieve film, een nieuwe droom. :) Zo zie ik het zelf meer, in plaats van dat er echt iets ín een lichaam komt te zitten.

Ben oprecht benieuwd naar hoe jij hier tegenaan kijkt. :)
Klik om te vergroten...
In die zin kan het zeker als reïncarnatie gezien worden. Maar je weet heel goed dat 99% van de gevallen niet op die manier naar reïncarnatie wordt gekeken. Maar hoe jij het schets, geloof ik zeer zeker in. Ik noemde dat alleen geen reïncarnatie.

Leuke is dat ik mij dus in deze theorie, ook een zogenaamde "toekomstige ik" zou kunnen herinneren. Want tjah, in de toekomst heb ik allang geleefd. Een vorig leven/ervaring herinneren hoeft dus niet alleen een ervaring te zijn uit het verleden. In deze theorie zou ik zelfs herinneringen van jou kunnen hebben of van of van wie dan ook dat nu leeft.

Ik ben iedereen al geweest en moet iedereen nog worden.
Tijd is niet lineair buiten dit bestaan.

Daarom lijkt het dat wanneer we eenheid ervaren, we alles al weten. Tenminste zo ervaar ik vaak eenheid tijdens bijvoorbeeld een trip of meditatie. Geen vragen meer en kennis over alles. Welke kennis precies weet ik niet maar het is wel de kennis over "alles". We zijn hier om te leren maar ook weer niet want we weten alles al. We zijn er altijd al geweest, ook in de toekomst. Alles is toch "nu" dus ook mijn volgende en of vorige ervaring. Alle kennis of ervaring dat ik nog moet leren is allang geleerd.... Ik begin te raaskallen :)

Blijft mooi hé deze onderwerpen. Hoe dichter je bij de waarheid komt, hoe groter de paradox gaat worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
In die zin kan het zeker als reïncarnatie gezien worden. Maar je weet heel goed dat 99% van de gevallen niet op die manier naar reïncarnatie wordt gekeken. Maar hoe jij het schets, geloof ik zeer zeker in. Ik noemde dat alleen geen reïncarnatie.
Klik om te vergroten...
Eerlijk gezegd vergeet ik in het dagelijks leven meestal dat de meeste mensen geloven dat ze echt in een lichaam zitten en dat reïncarnatie voor hen dus iets anders betekent dan voor mij. Natuurlijk, wanneer ik hierover ga nadenken zoals ik hier ook vaak doe, dan komt dit geregeld wel weer naar boven. Maar je projecteert vaak toch je eigen zienswijze (onbedoeld) ook op anderen.

Mezelf zei:
Leuke is dat ik mij dus in deze theorie, ook een zogenaamde "toekomstige ik" zou kunnen herinneren. Want tjah, in de toekomst heb ik allang geleefd. Een vorig leven/ervaring herinneren hoeft dus niet alleen een ervaring te zijn uit het verleden. In deze theorie zou ik zelfs herinneringen van jou kunnen hebben of van of van wie dan ook dat nu leeft.

Ik ben iedereen al geweest en moet iedereen nog worden.
Tijd is niet lineair buiten dit bestaan.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat dus zelf nooit meegemaakt, echt vorige levens en levens van "anderen" voor mij zien afspelen. Dus voor mij is dat altijd wat abstract. Het is denk ik ook helemaal niet nodig om te weten dat anderen ook jezelf zijn, want in de meditatieve (eventueel psychedelische) staat kan duidelijk gezien worden: er is gewoon geen grens aan bewustzijn, dus een 'ander' is niet mogelijk. Maar ik ben er toch ook wel benieuwd naar hoe dat is om de andere levens die ik geleefd heb te kunnen zien.

Mezelf zei:
Daarom lijkt het dat wanneer we eenheid ervaren, we alles al weten. Tenminste zo ervaar ik vaak eenheid tijdens bijvoorbeeld een trip of meditatie. Geen vragen meer en kennis over alles. Welke kennis precies weet ik niet maar het is wel de kennis over "alles". We zijn hier om te leren maar ook weer niet want we weten alles al. We zijn er altijd al geweest, ook in de toekomst. Alles is toch "nu" dus ook mijn volgende en of vorige ervaring. Alle kennis of ervaring dat ik nog moet leren is allang geleerd.... Ik begin te raaskallen :)
Klik om te vergroten...
Het is makkelijk om hierover beginnen te raaskallen, want wat kan er mogelijk interessanter zijn dan dit? :grimacing:

Mezelf zei:
Blijft mooi hé deze onderwerpen. Hoe dichter je bij de waarheid komt, hoe groter de paradox gaat worden.
Klik om te vergroten...
Zeker weten!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Eerlijk gezegd vergeet ik in het dagelijks leven meestal dat de meeste mensen geloven dat ze echt in een lichaam zitten en dat reïncarnatie voor hen dus iets anders betekent dan voor mij. Natuurlijk, wanneer ik hierover ga nadenken zoals ik hier ook vaak doe, dan komt dit geregeld wel weer naar boven. Maar je projecteert vaak toch je eigen zienswijze (onbedoeld) ook op anderen.
Klik om te vergroten...

Vind dat altijd wel leuk om over na te denken.
Sinds dat ik 6 jaar was had ik altijd de zelfde nachtmerrie.

Ik loop in het bos en dan stap ik ergens op en dan onploft de boel.
Erg jong om zo een gedetailleerde droom te hebben die maar terug bleef komen.

Zoals ik al vanaf kleins af aan vaker heb gehoord dat het het einde was van mijn vorige leven.
Dat ik een op een landmijn stapte in een jungle in een oorlog.
Met de combinatie dat mijn opa van een land komt waar oorlog was.

Ik geloof niet in reïncarnatie op deze manier.
Maar dat is net als ik vorige keer zei, soms zie je een kindje maar dan lijkt het net of die een oude ziel heeft..
Super interessant om over na te denken.
Meer onder het mom van
'Stel je voor dat het op die manier werkt'

Het is leuk om te filosoferen over dingen en ze van een ander perspectief te bekijken ook al geloof je niet dat het zo in elkaar zit
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zo maar eens een idee.
Als je in aliens gelooft, kan je dan zeggen, dat je óók in "spoken" gelooft?
Gedaantenverschijningen, van reeds overledenen?
In een soort van Amityville House?
Wat denken jullie hiervan?

Btw, ik heb óók vaak terugkerende dezelfde dromen, over nare militaire ervaringen zogezegd.
Iedere keer dezelfde.
Daarvan zeiden artsen, dat dit tot een verwerkingsproces behoort.
Zou vanzelf minder moeten worden.
Dat is nu, jaren later, Nog steeds niet gebeurd, dit proces gaat maar door....en door...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Legio Patria Nostra zei:
Btw, ik heb óók vaak terugkerende dezelfde dromen, over nare militaire ervaringen zogezegd.
Iedere keer dezelfde.
Daarvan zeiden artsen, dat dit tot een verwerkingsproces behoort.
Zou vanzelf minder moeten worden.
Dat is nu, jaren later, Nog steeds niet gebeurd, dit proces gaat maar door....en door...
Klik om te vergroten...
Het zwarte boekje is meer dan wat je je bewust kunt herinneren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."