Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNature is speaking to us! Are we listening?

Nature is speaking to us! Are we listening?

82 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is een theorie die mij bezig houd.
De explosie van de overbevolking ..
Stikstofprobleem..
Grondstoffen misbruik.
En een hoop meer hoe wij de aarde om de zeep helpen als we zo doorgaan..
De aarde vind zijn weg wel om zichzelf te reinigen.
Net als ons lichaam die word aangevallen en zichzelf daarna verdedigd om zichzelf te helen.

90551365_1624428387706672_8132216628730396672_n.jpg
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#2
De natuur heeft geen stem, het is gewoon een ziedende massa organismen en moleculen die toevallig wat organisatie toont.

Honderden jaren werden we ook door de pest gedecimeerd terwijl we veel minder schade aanrichtten.

Wat mij betreft is dit een semi-aluhoedjesidee wat we NA deze crisis wel weer gaan bespreken. Als het überhaupt al relevantie heeft.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
De natuur heeft zeker een stem..
Niet een stem zoals jij dat denkt letterlijk.
Maar er is veel meer aan de hand dan alleen een virus..
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Revolutionair
Ik kan me daar wel in vinden. De mens heeft de balans in de natuur verstoord en de natuur probeert die balans te herstellen. En dat gaat vrij vlotjes ondanks al onze technologie en kennis omdat er te veel mensen op deze aardkloot te dicht op elkaar wonen en de mens niet in staat is met zijn allen een eenduidige aanpak te kiezen waar alle mensen zich aan houden.

Ik bedoel, in China was de aanpak goed. Hun maatregelen waren uiterst ingrijpend, en werden goed opgevolgd, mede doordat er daar nog respect is voor de overheid. Ruim 81500 besmettingen lijkt veel, maar als je dat afsteekt tegen de 1,4 miljard mensen die daar wonen is maar 1 op de 17.000 mensen besmet geweest en hebben ze de zaak daar alweer onder controle.
Wij wisten wat er te wachten stond, we waren gewaarschuwd, en toch is het probleem hier vele male groter geworden dan waar het probleem is ontstaan. En nu zijn we veel te laat en gaat de regering er van uit dat we allemaal Corona krijgen, terwijl dat in China (alsmede een paar andere landen) absoluut niet het geval is (hoewel dat nog wel kan komen omdat door onze laksheid het virus ook daar weer voet aan aarde zal zetten.

Om even te verduidelijken, hieronder een lijst met het meeste aantal besmettingen per land.

81.591 China
69.176 Italy
55.231 US
42.058 Spain
32.991 Germany
24.811 Iran
22.635 France
9.877 Switzerland
9.137 Korea, South
8.164 United Kingdom
5.585 Netherlands
5.283 Austria
4.269 Belgium
2.866 Norway
2.792 Canada
2.362 Portugal
2.318 Australia
2.299 Sweden
2.247 Brazil
1.930 Israel


En dan doet Europa het vrij slecht met 12 landen in de top 10. Nog schrikbarender wordt het als je het aantal besmettingen afzet tegen het aantal bewoners van een land. Dan krijg je een heel ander lijstje:

Italy 1/852
Switzerland 1/867
Spain 1/1117
Austria 1/1590
Norway 1/1870

Germany 1/2424
Belgium 1/2693
France 1/2960

Iran 1/3014
Nederland 1/3066
Sweden 1/4349
Portugal 1/4657
Israel 1/4766
US 1/5576

Korea, South 1/5636
United Kingdom 1/7900
Australia 1/10353
Canada 1/12839
China 1/17000
Brazil 1/92567



Conclusie: Als we nou een beetje de ernst van de situatie hadden ingezien en gehandeld hadden zoals in China dan had het hier wel 2 maanden helemaal platgelegen maar waren we er dan wel vanaf, met in totaal maar rond de 1000 besmettingen (als we dezelfde cijfers van China hadden gehaald) en ongeveer 50 doden. Maar nee, 'wij' wisten het weer beter, dus zitten we nu op 1 besmetting per 3000 Nederlanders (officieel dan, want er wordt niet meer getest dus ik denk eerder aan 1 op de 1500 mensen)

Het verwachte aantal doden in Nederland valt ook te berekenen, 5.585 besmettingen zorgt voor 277 doden. Als 70% van de Nederlanders Corona krijgt (wat Rutte en zijn vriendjes ons zeggen) dan zullen er in Nederland in totaal 70% van 17.000.000 inwoners = 11.900.000 besmettingen gaan zijn terwijl het sterftecijfer in Nederland bij Corona maar liefst ongeveer 5% bedraagt en uiteindelijk maar liefst 595.000 mensen aan Corona zullen gaan overlijden. Gelukkig ligt het sterftecijfer een stuk lager aangezien er niet meer echt getest wordt, maar met een sterftecijfer van 1% heb je alsnog ruim 100.000 doden in Nederland, terwijl wij er niet in een maand of 3 vanaf zijn maar we daar een heel jaar over zullen gaan doen.

Nee, dan hadden ze het in China toch wat beter gedaan denk ik zo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
ATGC zei:
De natuur heeft geen stem, het is gewoon een ziedende massa organismen en moleculen die toevallig wat organisatie toont.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:

Een ziedende massa moleculen die toevallig wat organisatie toont en zo per ongeluk extreem complexe intelligente, bewuste(!) systemen vormt. Right...

Wij zijn (deel van) de natuur, dus de natuur is intelligent en bewust in (als!) ons. Waarom zou dat waar de natuur uit komt intelligente, bewuste en naar vrede, liefde en schoonheid zoekende wezens maken? Omdat dat waar de natuur (het universum) uit komt meer bewust, meer intelligent, meer vredig, meer vervuld van liefde en schoonheid is. Niet minder... Duh! Natuurlijk heeft de natuur een wil/stem.

Werkelijk absurd dat materialistische wereldbeeld als je er bij stilstaat...
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#6
Helemaal eens met 8.6 hier!

Ik heb het idee dat de Nederlandse overheid te laat en te slap actie heeft ondernomen en dat de Nederlandse bevolking erg asociaal en laks om is gegaan met de maatregelen die wel zijn genomen. Naar mijn idee komt dit omdat we een te slappe overheid en te anti-autoritaire houding hebben in Nederland.

Laat ik beginnen met te zeggen dat de overheid verre van heilig is. Ik zie dagelijks van dichtbij hoe de overheid fouten maakt op verschillende schaalniveaus. De meesten van jullie weten hoe ik denk over onze belachelijke drugswetgeving bijvoorbeeld. Ook ben ik geen fan van de huidige VVD regering. Als we een paar miljoen meer hadden geinvesteerd in onderzoek en zorg hadden we nu waarschijnlijk miljarden euro's en vele mensenlevens kunnen besparen in deze crisis. In plaats daarvan vond de VVD het belangrijker om de dividend-belasting van de grootste en rijkste multinationals omlaag te brengen.

"Een beetje meer China in Nederland!"
Kritiek op de overheid is van cruciaal belang en ik heb zelf ook veel kritiek op onze overheid. En toch vind ik dat we "een beetje meer China nodig hebben in Nederland". Door de overheid uit te hollen met jarenlange bezuinigingen en door echt iedereen te pas en te onpas te laten participeren, en door iedereen zijn mening serieus te nemen, is een cultuur ontstaan waarbij de mening van "Jantje uit de achterbuurt" even waardevol wordt gevonden als de mening van een wetenschapper die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar een bepaald thema. Dit is gewoon niet goed voor ons!

Volgens mij hebben we een overheid nodig die wat minder doet wat populair is bij "Jantje" en wat meer doet wat echt nodig is. Hiervoor hebben we een overheid nodig die wat sterker op kan treden. Nu laat de overheid het teveel over aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen. En zoals we afgelopen week hebben gezien bij een simpele regel als "1,5 meter afstand houden" kunnen we dat in Nederland onvoldoende.

Corona is kinderspel vergeleken met de klimaatcrisis

Het duurde een paar weken/maanden voordat Corona vanuit China kwam overwaaien naar Nederland. We hebben kunnen zien dat we de gevolgen zijn van het te laat/ te weinig maatregelen nemen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de Corona-crisis kinderspel is vergeleken met de toekomstige Klimaatcrisis. Het probleem met de klimaatcrisis is dat deze zich nog veel langzamer ontwikkeld. Het gaat hierbij niet om weken/maanden maar om decennia voordat het probleem echt goed zichtbaar zal zijn. Bovendien gaan de gevolgen voor de wereld naar alle waarschijnlijkheid veel en veel groter zijn dan de Corona-crisis die we nu meemaken. Maar omdat het zo langzaam en onzichtbaar gaat zullen veel mensen de dreiging van de klimaatcrisis onderschatten of ontkennen.

Wat hebben we nodig?

Volgens mij hebben we een sterkere overheid nodig die noodzakelijke maatregelen neemt. Ook als deze niet populair zijn. Nu lopen we nog jaren lang te kletsen over het al dan niet bouwen van een enkele windmolen terwijl we het zouden moeten hebben over waar we er tientallen tegelijk neerzetten. Volgens mij hebben we veel zwaardere belastingen nodig op vliegen en op vlees. En dat zeg ik als reisliefhebber en carnivoor. Misschien hebben we zelfs een limiet nodig aan het aantal kinderen dat mensen mogen krijgen om de overbevolking van de wereld tegen te gaan.

Anyways.... long story short: we zijn met teveel mensen, we stoten teveel CO2 uit. Op basis van vrijwilligheid krijgen we de zaken niet snel genoeg geregeld in tijden van crisis (Corona of Klimaat). We hebben een sterkere overheid nodig die doet wat nodig is. Ook als het niet populair is.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Eik zei:
Ik heb het idee dat de Nederlandse overheid te laat en te slap actie heeft ondernomen en dat de Nederlandse bevolking erg asociaal en laks om is gegaan met de maatregelen die wel zijn genomen. Naar mijn idee komt dit omdat we een te slappe overheid en te anti-autoritaire houding hebben in Nederland.
Klik om te vergroten...

ik ben het met je eens..
als ik nederlanders vergelijk met een boel andere nationaliteiten vind ik ons over het algemeen een
opportunistisch, eigengereid en eigenwijs volkje dat vindt dat het zich een hoop kan en mag permiteren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja het valt toch wel erg op hoe er in China een echt eenheids gevoel is en wij in het westen meer een groep individuen zijn die grote moeite hebben met persoonlijke opofferingen te doen voor het geheel, omdat dat 'ons leven' in de weg staat. Zelfs als die opofferingen eigenlijk heel klein zijn...
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat we gewoon simpelweg een beetje decadent geworden zijn. Alles is een balans. Ik zou niet willen dat we zoals China worden met een mega-autoritaire overheid die geen tegenspraak accepteert. Ik denk wel dat we een stapje in de richting van China moeten zetten. Dat we iets vaker moeten zeggen: - "vervelend dat u nu slagschaduw in uw tuin krijgt maar we vinden het redden van de wereld nog net even wat belangrijker"
- "als u nu geen 1,5 meter afstand houdt dan maak ik een aantekening in uw paspoort dat u geen recht meer heeft op een IC bed"
- "ik snap dat die biefstuk lekker is, maar elke dag vlees eten kan gewoon niet meer, we belasten die biefstuk met 10 euro en dat geven we uit aan gezondheidszorg, windmolens en onderwijs"

Ik eet ook liever elke dag vlees. Het is namelijk fucking lekker! En ik ga ook liever 3 keer per jaar vliegen. En ook ik vind windmolens maar lelijke dingen die ik liever niet in mijn achtertuin heb. Maar sommige shit is gewoon nodig! Laten we de dingen die nodig zijn nou eens gewoon doen ipv van ons als verwende kindjes te gedragen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eik zei:
Ik denk dat we gewoon simpelweg een beetje decadent geworden zijn. Alles is een balans. Ik zou niet willen dat we zoals China worden met een mega-autoritaire overheid die geen tegenspraak accepteert. Ik denk wel dat we een stapje in de richting van China moeten zetten.
Klik om te vergroten...
Nee inderdaad, het moet niet doorslaan naar dat. Maar wij zouden zeker wat van China kunnen leren wat betreft de solidariteit van het Chinese volk ja. Zeg nou zelf, wat betekent 'Nederlander' zijn tegenwoordig nou nog? Dit is echt weleens anders geweest. Maar nu zie je, wat de gevolgen zijn van het ontbreken van zo'n collectieve identiteit in een tijd van crisis. Jeugd die nog geen moment gehinderd kan worden in hun "lifestyle". En geen moment erbij stilstaan dat zij door hun gedrag misschien de directe aanleiding zullen zijn voor het ziek worden en misschien wel sterven van andere mensen. Je kunt zeggen, ach dat is de leeftijd... Maar is dat zo? Ik kan mij niet herinneren dat de jeugd een paar decennia geleden zó extreem egoïstisch, zelf-gecentreerd en narcistisch was. Niet dat alle jeugd zo is natuurlijk en ook niet alleen de jeugd...

Eik zei:
Dat we iets vaker moeten zeggen: - "vervelend dat u nu slagschaduw in uw tuin krijgt maar we vinden het redden van de wereld nog net even wat belangrijker"
- "als u nu geen 1,5 meter afstand houdt dan maak ik een aantekening in uw paspoort dat u geen recht meer heeft op een IC bed"
- "ik snap dat die biefstuk lekker is, maar elke dag vlees eten kan gewoon niet meer, we belasten die biefstuk met 10 euro en dat geven we uit aan gezondheidszorg, windmolens en onderwijs"

Ik eet ook liever elke dag vlees. Het is namelijk fucking lekker! En ik ga ook liever 3 keer per jaar vliegen. En ook ik vind windmolens maar lelijke dingen die ik liever niet in mijn achtertuin heb. Maar sommige shit is gewoon nodig! Laten we de dingen die nodig zijn nou eens gewoon doen ipv van ons als verwende kindjes te gedragen.
Klik om te vergroten...
Kan ik me op zich wat bij voorstellen en sommige van die maatregelen zijn op dit moment ook gewoon nodig denk ik. Toch vind ik het jammer dat het op die manier moet. Als de bevolking zelf wat meer het idee had deel van een groter geheel uit te maken, dan waren veel van dat soort maatregelen niet eens nodig. Je kunt, als je niet alleen aan jezelf denkt bijvoorbeeld ook zelf bedenken dat je misschien niet steeds met het vliegtuig moet gaan, niet elke dag vlees hoeft te eten, niet vlakbij mensen moet gaan staan als dat ivm mogelijke besmetting gevaar oplevert voor jezelf én/of de gehele maatschappij. Je kunt denken om anderen, in plaats van alleen om jezelf. Het is gewoon spijtig dat al die dingen geforceerd moeten worden door een overheid, omdat mensen niet zelf verantwoordelijkheid en solidariteit voelen. Het moet toch niet zo zijn dat het meer en meer de kant opgaat van een politiestaat waar een kudde niet zelf nadenkende mensen met harde hand in het gareel gehouden moet worden door een overheid... Op vlakken begint dat nu al zo te worden, maar die weg moeten we echt niet verder ingaan...
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vind dat, net als jij, heel triest inderdaad. Maar je ziet keer op keer dat mensen het niet uit zichzelf doen. Mensen vliegen meer dan ooit. Mensen eten nog steeds waanzinnig veel vlees en mensen houden zich niet aan die 1,5 meter afstand.

Vind ik een dwingende, autoritaire overheid prettig? Nee! Denk ik dat het noodzakelijk is om nog veel ergere zaken te voorkomen? Absoluut!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eik zei:
Vind ik een dwingende, autoritaire overheid prettig? Nee! Denk ik dat het noodzakelijk is om nog veel ergere zaken te voorkomen? Absoluut!
Klik om te vergroten...

Je zal volgens mij gewoon het ene probleem in het andere omruilen.

De reden dat ze in China gedisciplineerder zijn is volgens mij omdat ze daar meer ervaring hebben met dergelijke ziektes. Een autoritaire overheid helpt volgens mij niet want mijn weten heeft diezelfde overheid het de eerste dagen zelfs proberen in de doofpot te steken.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Mindless

Wetenschappers moeten ook betaald worden. Veel onderzoeken zijn niet onafhankelijk en wordt er naar gewenste uitkomsten onderzocht. Zelfs resultaten afgezwakt of weggelaten omdat het niet strookt met wat wenselijk is. Zie het WODC.

China groeit al jaren, maar lang niet iedereen heeft het goed. Mensen zijn nog veel meer gewend. Maken langere dagen en moeten verder reizen. Geen luxe CAO's. Dat is hier al veranderd bij 'nieuwe' contracten, maar zij draaien op voor de 'oude' contracten zonder hetzelfde ervoor terug te krijgen. De huidige werknemers betalen de pensioenen voor de ouderen. Omgekeerde piramide nu. Tevens groeit de schuldenlast en zijn de glorietijden voorbij.

De klimaateffecten zijn inderdaad niet direct ontstaan. Dat heeft jaren geduurd voordat ze merkbaar waren. Zelfs als we nu zouden stoppen met uitstoten van schadelijke gassen, zou dat pas over 10 of zelfs 20 jaar merkbaar zijn. Dit was natuurlijk allang bekend en toch wachten tot de nood aan de man is. Overal zijn oplossingen voor, maar nog steeds hebben de huidige belangen een grotere prioriteit. Huizen kunnen veel goedkoper worden gebouwd, energieneutraal en CO2 vrij. Kon 10 jaar geleden al. Kijk maar naar eens naar EPS (piepschuim) huis op YT. Helaas is de grond bijna overal veel te duur. Door gemeentes die zich rijk rekenen. Hoeveel gemeentes overigens fors hebben verloren op verkeerde bouw inschattingen.

De bevolking gaat uiteindelijk na nog wat groei snel afnemen. Er worden te weinig kinderen geboren. Ik heb daar eerder een video over geplaatst.

De macht ligt nog steeds bij het volk als we het maar willen en eens worden!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cerberus zei:
Je zal volgens mij gewoon het ene probleem in het andere omruilen.
Klik om te vergroten...
Waar leidt je dat uit af? Volgens mij gaat het om de juiste balans vinden tussen twee uitersten met aan de ene kant totale anarchie en de andere kant een totale politiestaat. Ik denk dat beide uitersten niet wenselijk zijn en ben van mening dat we in Nederland een decadente samenleving hebben met een te slappe overheid.

Cerberus zei:
De reden dat ze in China gedisciplineerder zijn is volgens mij omdat ze daar meer ervaring hebben met dergelijke ziektes. Een autoritaire overheid helpt volgens mij niet want mijn weten heeft diezelfde overheid het de eerste dagen zelfs proberen in de doofpot te steken.
Klik om te vergroten...
Ik ben het niet eens met jouw inschatting dat de discipline in China niets te maken heeft met dat ze daar een sterkere/meer autoritaire overheid hebben. De ervaring met eerdere ziektes zal zeker ook een rol spelen. Maar ik ben er van overtuigd dat ook de sterke Chinese overheid en dus de sterkere maatregelen een cruciale rol hebben gespeeld in het onder controle krijgen van de crisis.

Uit eerdere posts herken ik jouw aversie tegen overheid en autoriteit en dat is wat mij betreft prima. Maar denk jij serieus dat mensen uit zichzelf gaan doen wat nodig is? Is volgens jou politie, overheid en dwang helemaal overbodig? Zo niet dan is het dus een belangafweging: "wat vind je erger; het beperken van individuele vrijheden of het voorkomen/beperken van bepaalde rampen zoals nu Corona en in de toekomst de opwarming van de aarde".
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Eik
Anyways.... long story short: we zijn met teveel mensen, we stoten teveel CO2 uit. Op basis van vrijwilligheid krijgen we de zaken niet snel genoeg geregeld in tijden van crisis (Corona of Klimaat). We hebben een sterkere overheid nodig die doet wat nodig is. Ook als het niet populair is.
Klik om te vergroten...
Ik ben het helemaal eens met je betoog.

De VVD kan wel inpakken bij de komende verkiezingen, dat lijkt me duidelijk. Maar ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat de mensheid hier iets van heeft opgestoken. Als dit alles voorbij is dan gaan we gewoon weer verder met de aarde vervuilen denk ik.

Want dat dat we de aarde langzaam aan het vernietigen zijn heeft straks niemand het meer over. Herstel van de economie zal belangrijker gevonden worden dan een lange termijn probleem zoals de opwarming van de aarde, en de enkeling die het daar nog wel over heeft zal warrig worden aangekeken want 'we hebben wel wat anders aan ons hoofd nu'.

@Mindless
Zolang een en ander vrijblijvend zal zijn zal er echt niks veranderen hoor, dat hebben we nu wel geleerd van deze situatie. Eigenlijk zullen er strenge regels moeten komen zoals @Eik al stelt, maar de partij die met dingen komt als 'maar 1 vliegvakantie per 3 jaar per gezin' zal de verkiezingen echt niet gaan winnen. Dus worden dat straks weer halfbakken maatregelen die nog niet half genoeg zijn om ook maar iets uit te maken.

Wij zijn (deel van) de natuur, dus de natuur is intelligent en bewust in (als!) ons. Waarom zou dat waar de natuur uit komt intelligente, bewuste en naar vrede, liefde en schoonheid zoekende wezens maken? Omdat dat waar de natuur (het universum) uit komt meer bewust, meer intelligent, meer vredig, meer vervuld van liefde en schoonheid is.
Klik om te vergroten...
Dat is dan weer iemand die spreekt uit 'gevoel'. Want in de natuur bestaat er helemaal geen goed of slecht, geen rechtvaardigheid, vrede en dergelijke. In de natuur gaat het om overleven, punt uit. De natuur is helemaal niet intelligent, de natuur past zich alleen maar aan, aan nieuwe situaties door middel van evolutie. En de mens intelligent? Laat me niet lachen.

Je gaat mij niet vertellen dat er een universum met bewustzijn is die heeft besloten om het meest vernietigende schepsel ooit op aarde te creeren, namelijk de mens. De aarde was veel en veel beter af geweest zonder onze soort, daar ben ik van overtuigd!

De mensheid is gewoon ontzettend dom met al dat verstand En dan heb je ook nog een snel groeiende groep mensen die bewust hun verstand uitschakelt en alles op gevoel doet en zaken als angst en zorgen maken als ongewenst beschouwen, mensen met oogkleppen op die menen dat zolang je maar liefde uitstraalt dat het goed komt. En het is nu juist die groep die het minst heeft geluisterd naar de adviezen en zo mede heeft gezorgd voor de situatie zoals die nu is met dat geneuzel zo van 'liefde is het medicijn tegen Corona' en andere onzin. En toen ik daar iets van zei 'was ik niet echt spiritueel' of zoiets, je wist (of voelde) het toen nog beter. Maar je gevoel was dus niet juist. Daar zou je het nu toch wel met me eens over moeten zijn, of niet @Mindless?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
8️⃣6️⃣ zei:
De VVD kan wel inpakken bij de komende verkiezingen, dat lijkt me duidelijk
Klik om te vergroten...

Denk je dat met het vooruitzicht van nog meer schulden erbij? Lijkt me niet dat de rijkeren dat willen ophoesten. Ik denk zelfs dat daarom de VVD misschien nog gaat groeien, tenzij bijv. Baudet een grotere vuist kan maken. Vergeet niet dat dankzij de strenge bezuinigingen van de afgelopen jaren we nu veel extra geld kunnen uitgeven. Zou heel anders geweest als de overheid meer had uitgegeven wat een aantal partijen wilden. Niet dat ik het ermee eens ben hoe het gegaan is!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Waar leidt je dat uit af? Volgens mij gaat het om de juiste balans vinden tussen twee uitersten met aan de ene kant totale anarchie en de andere kant een totale politiestaat. Ik denk dat beide uitersten niet wenselijk zijn en ben van mening dat we in Nederland een decadente samenleving hebben met een te slappe overheid.
Klik om te vergroten...

Omdat ik niet denk dat die balans die jij wilt iets is die je in de hand kunt hebben. Hoe sterker je overheid maakt, hoe sterker ze zijn om zichzelf nog sterker te maken.
Ik denk niet dat de Nederlandse overheid te slap is, als ze willen kunnen ze jullie in volledige lockdown plaatsen. Ze kiezen er gewoon voor om het niet te doen, omdat ze andere motieven hebben of theorieën. Ze laten jullie doen omdat ze hopen op groepsimmuniteit, niet omdat ze je bewegingsvrijheid hoog in vaandel houden.

Eik zei:
Ik ben het niet eens met jouw inschatting dat de discipline in China niets te maken heeft met dat ze daar een sterkere/meer autoritaire overheid hebben. De ervaring met eerdere ziektes zal zeker ook een rol spelen. Maar ik ben er van overtuigd dat ook de sterke Chinese overheid en dus de sterkere maatregelen een cruciale rol hebben gespeeld in het onder controle krijgen van de crisis.
Klik om te vergroten...

Ja, de maatregelen spelen zeker een rol, maar exact dezelfde maatregelen kun je hier nemen, met de sterkte die de Europese overheden hebben. Je hebt daarvoor geen sterkere overheid nodig. Wel een die meer weet wat te doen in gevallen zoals deze. En ook de overheid in China had meer ervaring net als de bevolking.

Eik zei:
Uit eerdere posts herken ik jouw aversie tegen overheid en autoriteit en dat is wat mij betreft prima. Maar denk jij serieus dat mensen uit zichzelf gaan doen wat nodig is? Is volgens jou politie, overheid en dwang helemaal overbodig? Zo niet dan is het dus een belangafweging: "wat vind je erger; het beperken van individuele vrijheden of het voorkomen/beperken van bepaalde rampen zoals nu Corona en in de toekomst de opwarming van de aarde".
Klik om te vergroten...

Dat zijn levensvragen waar ik al jaren over nadenk en nog geen overtuigd antwoord op heb, maar in het geval van opwarming van de aarde zie ik meer heil in hoop op technologische vooruitgang dan inperken van vrijheid. Als je op een groene manier naar de andere kant van de wereld kon, zou er geen probleem zijn. En ik ben ervan overtuigd dat in vrije samenlevingen zulke uitvindingen sneller zullen plaatsvinden dan in autoritaire. Autoritaire overheden zullen de gemakkelijkste weg kiezen namelijk de status quo behouden. Waarom staat China gekend als land die alles namaakt? Waarom liep de soviet unie zo achter qua technologische vooruitgang dan de andere helft van Europa?
Er moet er uiteindelijk maar 1 zijn die zoiets uitvindt, of dingen uitvindt die naar de uiteindelijke doorbraak leiden. En vrije mensen gaan sneller kunnen onderzoeken wat ze willen / hun creativiteit de vrije loop laten gaan. In tegenstelling tot onder autoritaire regimes: eerst door een hoop politieke en bureaucratische rompslomp gaan, die uiteindelijk niets oplevert.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat we "Rationeel" en "Spiritueel" heel goed kunnen combineren. Als ik mijn "spirituele bril" opzet geloof ik dat we allemaal voortkomen uit dezelfde energie en dat we heel nauw verbonden zijn met elkaar en misschien zelfs 1 en dezelfde entiteit zijn. Zeker weten doe ik dit echter niet. Ik denk ook niet dat er snel wetenschappelijk bewijs voor of tegen deze theorie zal komen. Met mijn spirituele bril op geloof ik erin dat uiteindelijk alles mooi en goed is zoals het is. Dat we de ellende nodig hebben om ook het mooie te ervaren.

Als ik dan mijn "rationele" bril op zet dan vrees ik dat 8.6 hier gelijk heeft en dat we te weinig leren van onze fouten en dat we niet vrijwillig datgene gaan doen dat nodig is om een gigantische klimaatcrisis te voorkomen. Een crisis waarvan we al sinds de jaren '70 weten dat hij eraan komt. Met deze bril op vrees ik voor de conflicten en moeilijkheden waar mijn dochters mee te maken gaan krijgen in de toekomst. Een toekomst waar ik ze tegen wil beschermen en waarbij ik keer op keer tot de conclusie kom dat ik als vader tekort schiet in het beschermen van mijn dochters omdat het me niet lukt mensen te mobiliseren.

Uiteindelijk denk ik dat beide brillen waar zijn. Ik geloof dat ergens op een bepaalde manier alles goed is zoals het is. Maar daarmee geloof ik ook dat ik nu als mens mijn gevoel moet volgen en moet proberen hier, in deze wereld, iets te doen om de mensheid en vooral ook mijn kinderen te beschermen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Albedo
De huidige regering heeft de Corona kwestie verkeerd aangepakt en zal daarop worden afgerekend. Ze hebben een vervelende ziekte in huis gehaald die nog heel veel leed zal geven en menig Nederlander zal de schuld daarvan terecht bij de huidige regering leggen.

De VVD is kansloos de komende verkiezingen. Net zoals Trump (jongens, niks aan de hand met dat griepje, we gaan begin april gewoon weer aan het werk) niet zal worden herkozen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#20
Cerberus zei:
Dat zijn levensvragen waar ik al jaren over nadenk en nog geen overtuigd antwoord op heb, maar in het geval van opwarming van de aarde zie ik meer heil in hoop op technologische vooruitgang dan inperken van vrijheid. Als je op een groene manier naar de andere kant van de wereld kon, zou er geen probleem zijn. En ik ben ervan overtuigd dat in vrije samenlevingen zulke uitvindingen sneller zullen plaatsvinden dan in autoritaire. Autoritaire overheden zullen de gemakkelijkste weg kiezen namelijk de status quo behouden. Waarom staat China gekend als land die alles namaakt? Waarom liep de soviet unie zo achter qua technologische vooruitgang dan de andere helft van Europa?
Er moet er uiteindelijk maar 1 zijn die zoiets uitvindt, of dingen uitvindt die naar de uiteindelijke doorbraak leidt. En vrije mensen gaan sneller kunnen onderzoeken wat ze willen / hun creativiteit de vrije loop laten gaan. In tegenstelling tot onder autoritaire regimes: eerst door een hoop politieke en bureaucratische rompslomp gaan, die uiteindelijk niets oplevert.
Klik om te vergroten...
Sterke post @Cerberus . Ik heb een hoge achting van jouw verstand en ik neem jouw mening serieus. Je draagt een hoop zaken aan waar ik het mee eens ben. Het verschil zit hem erin dat je, naar mijn idee, een wat te optimistisch mensbeeld hebt en iets teveel vertrouwen dat het "allemaal wel goed komt door technologische innovaties". Uiteindelijk zijn we het volgens mij beide eens dat beide uitersten (onderdrukkende politiestaat en totale anarchie) niet wenselijk zijn. Het gaat er dus om waar de juiste balans ligt. Ik ben voor zoveel mogelijk vrijheid maar ik denk dat "zoveel mogelijk" wat minder is dan hoe jij dat inschat.

Ik vrees, net als 8.6 dat we hier veel te weinig van leren en uiteindelijk gewoon verder gaan met de wereld te verkloten. Natuurlijk gaan een aantal mensen minder, vliegen en minder vlees eten. Dat doe ik ook. Maar dat gaat te weinig en te laat zijn.

Tot slot nog even een kleine opmerking over de overheid. Je spreekt de hele tijd over "ze". In mijn ogen zijn we in een democratie met ons allen de overheid. Het is dus geen "ze" tegenover "ons". De overheid doet in principe gewoon wat het electoraat wenst...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."