#1
Ik vind deze ook heel fijn.
Verlangen naar lief te hebben is nog steeds verlangen en angst om iemand kwijt te raken is nog steeds angst. 'Wie' heb je lief? En 'wie' ben je bang om kwijt te raken? Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'. Op zich is daar niets 'slechts' aan, omdat het verstand niet beter weet. Er is ook niets 'slechts' aan het ego. Goed en slecht vallen binnen dualiteit. Wanneer je de wereld vanuit een non-duaal perspectief bekijkt, is er geen goed en slecht. Maar wat handelen naar verlangen en angst wél doet, is je ego intact houden. Als je heel goed naar je werkelijke ervaring kijkt, zie je dat je slechts je zintuigen hebt én gedachten die daar hun mening over geven. Wat gedachten over je perceptie heeft te zeggen is per definitie niet waar. Het is een conceptuele interpretatie van de werkelijkheid. Het is slechts taal. Woorden/concepten waar we compleet van in de ban zijn geraakt in onze maatschappij.ElvenSpice zei:Maar als het ego angst en het verlangen is naar iets, hoe verschilt dat dan naar het verlangen om lief te hebben of de angst om iemand kwijt te raken. Dit zet ons toch juist in actie om onze relaties gezond in stand te houden met andere mensen?
Het ego is niet slecht, omdat het verteld wat je moet doen. Wat belangrijk is hoe je naar die acties kijkt.
ElvenSpice zei:Ik zelf denk dat het universum in bewustzijn (kennis of complexiteit) groeit, dit komt doordat de informatie in het universum toeneemt. Dit spreekt op het moment wel de huidige natuurkunde tegen want er gaat immers nooit energie verloren, dus kan er ook niet meer substantie bij komen die voor meer complexiteit zorgt.
Zo blijft er weinig romantiek overMindless zei:Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'.
Wat is geluk dan?Mindless zei:...de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden.
Mindless zei:Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'.
Zero- zei:Zo blijft er weinig romantiek over![]()
Mindless zei:...de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden.
Zero- zei:Wat is geluk dan?
Dat zijn de vragen. Dat is waar dit alles om draait.ZERO- zei:Toevallig was ik van de week nog aan het nadenken, nu ik in Londen zit: wie ben ik eigenlijk zonder mijn studie, mijn vrienden, familie en mijn vertrouwde omgeving om me heen? Wat blijft er dan nog van mij over?
Klopt! Als je gesteld bent op romantische liefde, moet je je niet met non-dualiteit bezig houden, want daar blijft helemaal niets van over.Zo blijft er weinig romantiek over![]()
Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.Wat is geluk dan?
Maar dan klinkt geluk juist als iets heel neutraals. Dat is best gek..? Ik word niet bijzonder vrolijk van bewust zijn van mijn bewustzijn (hoewel het ongetwijfeld zal bijdragen aan mijn levensgeluk in het algemeen)..Mindless zei:Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.
Het is niet zo dat meditatie altijd direct resulteert in een gevoel van vrede, geluk, etc. Wanneer iemand bewust wordt van bewustzijn, zijn er vaak in heel korte tijd alweer gedachten die je proberen af te leiden. Het moment dat je gaat geloven dat jij die gedachten denkt, ben je alweer uit je meditatie. Hierdoor komen veel mensen te snel tot de conclusie dat er simpelweg niets is te vinden in het eigen bewustzijn. In het begin zul je waarschijnlijk een paar seconden puur en alleen bewust kunnen zijn van bewustzijn, zonder gedachten te geloven. Door het vaker te "doen" wordt die periode langer en langer en hoe minder geloof in en identificatie met gedachten er is, hoe meer je vrede, geluk, liefde, etc. zult ervaren. Maar er komt nog bij dat wanneer je bewuster wordt, je ook geleidelijk bewuster wordt van alles wat er in je onderbewuste zit. Er zullen dus ook angsten en andere emoties omhoog komen. De truc daarbij is om die sensaties compleet te voelen zonder er een oordeel over te vellen. Die gevoelens/sensaties zullen dan langzaam "losweken" in jouw bewustzijn en uiteindelijk helemaal loskomen en afvloeien. Dit kan gepaard gaan met enorme euforie en opluchting.ZERO- zei:Maar dan klinkt geluk juist als iets heel neutraals. Dat is best gek..? Ik word niet bijzonder vrolijk van bewust zijn van mijn bewustzijn (hoewel het ongetwijfeld zal bijdragen aan mijn levensgeluk in het algemeen)..Mindless zei:Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.
Het gaat ook makkelijker en makkelijker worden. Aan de andere kant zal het ego tegelijkertijd ook geniepiger en geniepiger worden, maar zolang er geen interesse is in die gedachten hebben ze geen enkele invloed op jou. Jouw "wapen" tegen het ego is simpelweg je bewustzijn. Er is maar één ding waar het ego absoluut niet tegen kan en dat is bewustzijn ervan. Als je bewust bent ván onbewustheid (het ego) sta je er al buiten als het ware. Je hoeft werkelijk niets te doen, maar dat is precies waarom mensen hier zo'n moeite mee hebben.Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval! Ik ben twee weken terug weer eens met een meditatie-app begonnen en was hierover aan het nadenken vandaag toen ik naar huis liep vanochtend. Sinds ik dit gelezen heb gaat het af en toe uitzetten van mijn gedachten wel een stuk gemakkelijker.
Wow op deze ideeën kwam ik ongeveer tijdens mijn laatste 2C-B trip, niet specifiek over dromen maar ik zat over reïncarnatie te denken en je ziel die als het ware een keuze maakt, als idee. Grappig dat dit filmpje dat ook zo naar voren brengt! Ik ga die andere filmpjes binnenkort ook kijken als ik tijd heb!Mindless zei:Mooi kort filmpje van Alan Watts:
Ik vond zijn denkwijze wel interessant. Dat wil niet persé zeggen dat ik het er mee eens ben, maar wel dat ik het een leuk gedachten-experiment vind om wat meer over op te zoeken.MeejheM zei:fool, vanwege jouw reactie heb ik dat filmpje bekeken, en dit is het eerste filmpje waarvan ik meer dan twee stappen kan volgen in de redenatie. ik zie alleen de relavantie niet ten opzichte van singulariteit niet echt.
hij schept meer het beeld van een utopische manier van in het leven staan. ik vermoed dat je met een computer, smartphone, media verslaving etc. er helaas alleen maar naar kan streven.
Als je met je verstand (rationeel en logisch) naar Watts luistert, is dat prima te doen. Watts vertelt óver non-dualiteit.MeejheM zei:fool, vanwege jouw reactie heb ik dat filmpje bekeken, en dit is het eerste filmpje waarvan ik meer dan twee stappen kan volgen in de redenatie. ik zie alleen de relavantie niet ten opzichte van singulariteit niet echt.
hij schept meer het beeld van een utopische manier van in het leven staan. ik vermoed dat je met een computer, smartphone, media verslaving etc. er helaas alleen maar naar kan streven.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."