Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIhkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

Ihkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

230 antwoorden
42 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voordat je geboren bent, ben je niet dood, want je bent er in het geheel niet, je moet nog " ontstaan", dus kan je voor het moment van ontstaan niet dood zijn.
@Mindless, jouw visie graag?
Op zich vind ik dit een interessante visie...
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik geloof niet echt in dood. Dood betekent voor mij dat iets helemaal weg is. Leeg.

Naar mijn idee is er energie dat gewoon overgaat in iets anders.
A
AnarcrimLid
01-01-2024, 00:00
#3
Leven na de dood, volgens mij kan het niet anders.

Er is niks in het heelal wat spontaan ontstaat of ineens ophoud te bestaan,
alles gaat over in een andere vorm.
Stofwolken worden sterren of hele stelsels en zelfs in een zwart gat verdwijnt niet alles. (er komt wat uit)

E=mc² vertelt ons dat er 2 "dingen" zijn in het heelal,
Energie en materie.

Kwantummechanica vertelt ons dat materie ook energie is. (opgesloten energie/kleine om zichzelf draaiende energie wervelingen)
Dus is er eigenlijk maar 1 "ding" in het heelal,
Energie.

Schrödingers kat vertelt ons dat bewustzijn invloed heeft op het gedrag van materie en energie.
Dus zijn er weer 2 "dingen" in het heelal,
Energie en Bewustzijn.

De 1ste wet van Anarcrim zegt, Energie is gestuurd Bewustzijn. (onbewijsbaar, maar)
Dat zou betekenen dat er alleen maar Bewustzijn is.

En Bewustzijn zou dan ontstaan uit het niets en terug gaan naar het niets ?
De eerste wet van thermodynamica zegt dat energie nooit verloren gaat, maar alleen over kan gaan in n andere vorm.

Mijn inziens....
Heb je God, laten we hem Heelal noemen om (christelijke) misverstanden te voorkomen.
Misschien is Brahman passender..... ennieweej...

Het leven is een leerschool waar je ervaringen op kunt doen in een "Van elkaar afgescheiden-tijds-omgeving"
waar je sommige zaken makkelijker kunt leren dan in een "Allemaal-verbonden-tijdloze omgeving".
( beetje "in de hemel leer je niks want iedereen is tevreden"-idee") of
(in het Al-bewustzijn is iedereen bewust en doet elkaar niks aan omdat ze beseffen dat alles verbonden is)

7 chacra;s, 7 verschillende nivo;s van incarnatie in deze "Goden-school"
Van het basale tot het spirituele.
Zoals een kind bezig is met eerste levensbehoeftes en een bejaarde (oh kut, das tegenwoordig natuurlijk een geriatrisch uitgedaagde)
bezig is met meer spirituele en of altruistische zaken.

Dat heb je bij "volwassenen" ook, als ie zich alleen bezig houden met eten, vechten, neuken en geld ( lees macht)
dan zitten die dus in het 1ste nivo en heb je n volwassen kind.
En zo heb je dus ook kinderen die wijzer/volwassener zijn dan ouderen, heel ander nivo dus.
En iedereen heeft de vrije keus om er zo lang over te doen als je wilt,

Zo zijn we geschapen in hetzelfde beeld om uiteindelijk een eigen universum te scheppen.

Daarom heb ik een afkeer van dat verschrikkelijk misleidende zinnetje in de bijbel wat zegt,
"uit stof bent u geschapen en tot stof zult u wederkeren".
Die zin legt de nadruk op de tijdelijke stof en maakte mensen afhankelijk van de geestelijk leiders.

"Uit Bewustzijn bent u geschapen en tot Bewustzijn zult u wederkeren".
DAT is een zin die vertrouwen schept in het leven na de dood !
Maar het schept ook onafhankelijkheid
en onafhankelijke mensen hebben de neiging om zichzelf te zijn ongeacht wat een ander denkt of vind.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anarcrim zei:
Leven na de dood, volgens mij kan het niet anders.

Er is niks in het heelal wat spontaan ontstaat of ineens ophoud te bestaan,
alles gaat over in een andere vorm.
Stofwolken worden sterren of hele stelsels en zelfs in een zwart gat verdwijnt niet alles. (er komt wat uit)

E=mc² vertelt ons dat er 2 "dingen" zijn in het heelal,
Energie en materie.

Kwantummechanica vertelt ons dat materie ook energie is. (opgesloten energie/kleine om zichzelf draaiende energie wervelingen)
Dus is er eigenlijk maar 1 "ding" in het heelal,
Energie.

Schrödingers kat vertelt ons dat bewustzijn invloed heeft op het gedrag van materie en energie.
Dus zijn er weer 2 "dingen" in het heelal,
Energie en Bewustzijn.

De 1ste wet van Anarcrim zegt, Energie is gestuurd Bewustzijn. (onbewijsbaar, maar)
Dat zou betekenen dat er alleen maar Bewustzijn is.

En Bewustzijn zou dan ontstaan uit het niets en terug gaan naar het niets ?
De eerste wet van thermodynamica zegt dat energie nooit verloren gaat, maar alleen over kan gaan in n andere vorm.

Mijn inziens....
Heb je God, laten we hem Heelal noemen om (christelijke) misverstanden te voorkomen.
Misschien is Brahman passender..... ennieweej...

Het leven is een leerschool waar je ervaringen op kunt doen in een "Van elkaar afgescheiden-tijds-omgeving"
waar je sommige zaken makkelijker kunt leren dan in een "Allemaal-verbonden-tijdloze omgeving".
( beetje "in de hemel leer je niks want iedereen is tevreden"-idee") of
(in het Al-bewustzijn is iedereen bewust en doet elkaar niks aan omdat ze beseffen dat alles verbonden is)

7 chacra;s, 7 verschillende nivo;s van incarnatie in deze "Goden-school"
Van het basale tot het spirituele.
Zoals een kind bezig is met eerste levensbehoeftes en een bejaarde (oh kut, das tegenwoordig natuurlijk een geriatrisch uitgedaagde)
bezig is met meer spirituele en of altruistische zaken.

Dat heb je bij "volwassenen" ook, als ie zich alleen bezig houden met eten, vechten, neuken en geld ( lees macht)
dan zitten die dus in het 1ste nivo en heb je n volwassen kind.
En zo heb je dus ook kinderen die wijzer/volwassener zijn dan ouderen, heel ander nivo dus.
En iedereen heeft de vrije keus om er zo lang over te doen als je wilt,

Zo zijn we geschapen in hetzelfde beeld om uiteindelijk een eigen universum te scheppen.

Daarom heb ik een afkeer van dat verschrikkelijk misleidende zinnetje in de bijbel wat zegt,
"uit stof bent u geschapen en tot stof zult u wederkeren".
Die zin legt de nadruk op de tijdelijke stof en maakte mensen afhankelijk van de geestelijk leiders.

"Uit Bewustzijn bent u geschapen en tot Bewustzijn zult u wederkeren".
DAT is een zin die vertrouwen schept in het leven na de dood !
Maar het schept ook onafhankelijkheid
en onafhankelijke mensen hebben de neiging om zichzelf te zijn ongeacht wat een ander denkt of vind.
Klik om te vergroten...
Zo kijk ik er ook naar!

En over het "tot stof zult u wederkeren". Ik ben het er ook niet mee eens maar aangezien de meeste mensen denken dat ze slechts het lichaam zijn in een wereld gemaakt van materie is het wel begrijpelijk. In relatieve zin is het ook waar: het lichaam zal tot stof wederkeren. Alleen, we zijn niet het lichaam en ook nooit geweest (imo).
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind deze bijbel spreuk nou juist een van de mooiste en ook nog eens de waarheid!
Van ons allemaal keert iig ons lichaam terug naar stof.

De tweede spreuk die ik ontzettend goed vind, is deze:

Hij, die zonder zonden is, die werpe de eerste steen.

Deze zin heeft mij al enkele keren uit een bekeuringssituatie geholpen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Ik vind deze bijbel spreuk nou juist een van de mooiste en ook nog eens de waarheid!
Van ons allemaal keert iig ons lichaam terug naar stof.
Klik om te vergroten...
Hij is ook mooi. Alles wat we in de wereld zijn, zal weggevaagd worden. De tijdelijkheid der dingen is imo ook juist een prachtig iets.

Het gaat alleen voorbij aan dat wat we zijn, dat wat niet zal vergaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
De hamvraag blijft, waar gaat de ziel, het bewustzijn dan naartoe?
Energie gaat weliswaar niet verloren, in die zin dat alle Energie omgezet wordt in....warmte
nou is een stoffelijk overschot in het geheel niet meer warm zoals bekend, waar gaat de warmte van de ziel dan heen?
Ik denk, dat deze uitgestraald wordt, de ruimte in.
Daar waar het donker en koud is, woning heerst, alsmede knersing van tanden totdat alles in een zwart gat verdwijnt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
De hamvraag blijft, waar gaat de ziel, het bewustzijn dan naartoe?
Energie gaat weliswaar niet verloren, in die zin dat alle Energie omgezet wordt in....warmte
nou is een stoffelijk overschot in het geheel niet meer warm zoals bekend, waar gaat de warmte van de ziel dan heen?
Ik denk, dat deze uitgestraald wordt, de ruimte in.
Daar waar het donker en koud is, woning heerst, alsmede knersing van tanden totdat alles in een zwart gat verdwijnt.
Klik om te vergroten...
Daar verschillen de meningen over, maar zoals ik zelf al vaker heb gezegd:

De ziel gaat nergens heen. Waar kán de ziel heen? De ziel is de "ruimte" waarin het fysieke universum verschijnt. Het is niet groot en niet klein, want vergeleken met wat? Er is alleen maar de ziel/essentie. Het is overal en nergens. Het is dat wat er voor de big bang al was. De big bang vindt plaats in de ziel en de ziel zijn wij. De ziel is niet warm en niet koud. Al dat soort dingen hebben betrekking tot het lichaam. De ziel zelf is niet in de wereld, de wereld is in de ziel.

Natuurlijk is dat ook maar mijn overtuiging.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#9
LunaRavi zei:
Ik heb er superveel angst voor. Juist het ongrijpbare...nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.

Net zoals als ik probeer te begrijpen hoe groot het heelal is. Gewoon zo grot dat er geen einde is, gewoon niet te bevatten
Klik om te vergroten...
Pfff dat voel ik ook als ik aan de dood denk. Het stoppen van mijn eigen ZIJN , niet meer bestaan….….kan het niet bevatten. Wordt er misselijk van zelfs…..pfff. Die angst , wsch ook reden van nemen benzos. Omdat ik alleen s nachts , alleen in t donker zulke gedachten krijg.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eve's drop zei:
Ik heb geen angst voor de dood,

Wel heb ik angst voor wat mijn nabestaande zullen moeten doormaken als hun papa er niet meer is.
Klik om te vergroten...
Juist, precies dit.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb geen angst voor de dood,

Wel heb ik angst voor wat mijn nabestaande zullen moeten doormaken als hun papa er niet meer is.


Mindless zei:
Daar verschillen de meningen over, maar zoals ik zelf al vaker heb gezegd:

De ziel gaat nergens heen. Waar kán de ziel heen? De ziel is de "ruimte" waarin het fysieke universum verschijnt. Het is niet groot en niet klein, want vergeleken met wat? Er is alleen maar de ziel/essentie. Het is overal en nergens.
Klik om te vergroten...

De ziel leeft voort in de harten van je dierbare, het is niet zoals de meeste denken een onderdeel van je lichaam, in mijn ogen leeft jou ziel in iemand die om je geeft.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Daar verschillen de meningen over, maar zoals ik zelf al vaker heb gezegd:

De ziel gaat nergens heen. Waar kán de ziel heen? De ziel is de "ruimte" waarin het fysieke universum verschijnt. Het is niet groot en niet klein, want vergeleken met wat? Er is alleen maar de ziel/essentie. Het is overal en nergens. Het is dat wat er voor de big bang al was. De big bang vindt plaats in de ziel en de ziel zijn wij. De ziel is niet warm en niet koud. Al dat soort dingen hebben betrekking tot het lichaam. De ziel zelf is niet in de wereld, de wereld is in de ziel.

Natuurlijk is dat ook maar mijn overtuiging.
Klik om te vergroten...
Wat ik wel grappig vind, is wat jij zegt heel erg lijkt op wat ik bij mijn laatste truffel trip had: ik was alles en niets. Ik was de aarde, de dieren, het heelal, alles! Tenminste, zo voelde het. Ik weet nu achteraf dat het niet echt zo was natuurlijk 😂

Dat wil niet zeggen dat ik geloof dat dit er gebeurt met onze ziel, maar ik sta hier wel open voor omdat het op dat moment zo echt voelde in de trip.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Juist, precies dit.
Klik om te vergroten...

Daarom heb ik ons allen in ons huishouden goed verzekerd.

Dan is dat in ieder geval een kopzorg minder.

Wel een beetje luguber hoor om voor je koters een overlijdensverzekering af te sluiten.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eve's drop zei:
Daarom heb ik ons allen in ons huishouden goed verzekerd.

Dan is dat in ieder geval een kopzorg minder.

Wel een beetje luguber hoor om voor je koters een overlijdensverzekering af te sluiten.
Klik om te vergroten...
Ik heb precies hetzelfde gedaan hoor. Dan weet je iig dat ze 'gewoon' verder kunnen gaan.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Zanza zei:
Ik heb precies hetzelfde gedaan hoor. Dan weet je iig dat ze 'gewoon' verder kunnen gaan.
Klik om te vergroten...
Moest mijn partner sterven …kan ik gewoon niet verder leven. Wel financieel maar neen zonder hem zal of zou het niet gaan. Gedaan , licht uit 🥺🙏
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eve's drop zei:
ik heb zelfs als mijn muziek lijst klaar, verwijzing naar wat luister je nu hardere stylen haha!
Klik om te vergroten...
Haha, ik zal er mede voor zorgen dat dat topic goed gevuld staat dan iig
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zanza zei:
Ik heb precies hetzelfde gedaan hoor. Dan weet je iig dat ze 'gewoon' verder kunnen gaan.
Klik om te vergroten...

Ze hebben in ieder geval geen hele berg met geld te betalen en beslissingen maken in tijden van rouw, ik heb zelfs als mijn muziek lijst klaar, verwijzing naar wat luister je nu hardere stylen haha!
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#18
whitesugar zei:
Wat ik wel grappig vind, is wat jij zegt heel erg lijkt op wat ik bij mijn laatste truffel trip had: ik was alles en niets. Ik was de aarde, de dieren, het heelal, alles! Tenminste, zo voelde het. Ik weet nu achteraf dat het niet echt zo was natuurlijk 😂

Dat wil niet zeggen dat ik geloof dat dit er gebeurt met onze ziel, maar ik sta hier wel open voor omdat het op dat moment zo echt voelde in de trip.
Klik om te vergroten...
Het is niet zo ver gezocht. In feite is alles energie. Wij ook. Ligt natuurlijk iets gecompliceerder, maar veel oosterse religies gaat het ook vooral om energie en hoe daarmee om te gaan.

Ik raakte zelf veel meer content met de dood door deze manier van denken. Het leven is eindig, maar de energie gaat niet verloren. Die blijft voortbestaan en voedt weer andere levens(vormen).
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#19
MaddMonkey zei:
Het is niet zo ver gezocht. In feite is alles energie. Wij ook. Ligt natuurlijk iets gecompliceerder, maar veel oosterse religies gaat het ook vooral om energie en hoe daarmee om te gaan.

Ik raakte zelf veel meer content met de dood door deze manier van denken. Het leven is eindig, maar de energie gaat niet verloren. Die blijft voortbestaan en voedt weer andere levens(vormen).
Klik om te vergroten...
Ik wil niet zeggen dat ik er zeker van ben dat ik dit geloof, maar door mijn laatste trip ga ik wel steeds meer geloven dat het wel waar kan zijn wat je zegt. Dit was namelijk exact wat ik voelde!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb zelf nogal wat met de dood te maken gehad.
Jazeker.
Er staan nogal wat interessante visies in dit thread, ik kan toevoegen dat ik me blijf afvragen a l s we al een ziel hebben, als we in leven zijn, zo ja hoe is deze te beschrijven, en wat wanneer het lichaam het opgeeft, wat er precies gebeurt.
Ik blijf het een fascinerend onderwerp vinden.
Ik zou van wat gezworen kameraden nog weleens willen ontmoeten....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."