Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIhkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

Ihkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

230 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eindigheid is ook mooi ja. Dat is een groot deel van de schoonheid van het aardse bestaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hardcore_frk zei:
Tja, kleine kans inderdaad. Ik zou er niet op inzetten bij het casino, haha. Maar wat mij betreft de enige mogelijke uitkomst..
Klik om te vergroten...
Is dat omdat je het graag zo zou willen?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Geen bestaan voor dit leven, geen bestaan na dit leven. Er was helemaal niets, nu is er zonder reden even iets en daarna zal er weer helemaal niets zijn, voor altijd. Toevallig zitten we nu even in die ene korte tijd dat er iets is.

Ik probeer te bevatten hoe dit voor zoveel mensen een aannemelijke mogelijkheid is. Het klinkt zo extreem onwaarschijnlijk.
Klik om te vergroten...

Het is wel een raar idee niet? Dat van alle mogelijkheden die je zou kunnen bedenken "niks" het gene is dat bij veel mensen bij de dood word bedacht.

Ik heb het zelf ook gedacht. Maar waarom? Is het een cultuur ding ofzo?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
Het is wel een raar idee niet? Dat van alle mogelijkheden die je zou kunnen bedenken "niks" het gene is dat bij veel mensen bij de dood word bedacht.

Ik heb het zelf ook gedacht. Maar waarom? Is het een cultuur ding ofzo?
Klik om te vergroten...
Omdat we niet kunnen accepteren dat de dood de cirkel van het leven is.

Wij mensen doen uitvaarten.mooie kleding aan bij de overledenen, uiteindelijk verdwijnt kist en lichaam in de grond.


Maar hoe we het ook veranderen door er bv een kist omheen te doen.

Uiteindelijk vergaat die ook.en alles word weer voedsel en aarde tot je weer op het punt van leven in de cirkel zit.

Uit de gedachtengang dat de dood enkel fysiek is. Dat zijn feiten.

Hoe dan ook. Zoals het nu is stopt het dood is dood. Wat iemand al schreef...je kinderen missen. Dat kan je ook opvatten als het aardse.leven missen en dat snap ik.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Het is wel een raar idee niet? Dat van alle mogelijkheden die je zou kunnen bedenken "niks" het gene is dat bij veel mensen bij de dood word bedacht.

Ik heb het zelf ook gedacht. Maar waarom? Is het een cultuur ding ofzo?
Klik om te vergroten...
Wellicht vanuit de simpele redenatie dat er nu iets is en dat je je niets kunt herinneren van hiervoor dus dan zal er hierna wel weer niets zijn.

Ik dacht eerst ook zo hoor. Als je er diep over na gaat denken, denk ik dat de meesten gauw zullen zien dat het een hele rare conclusie is ja.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mrloverdj zei:
Ff los van het "spirituele gebeuren.
Top uitgelegd..facts enzo..

Maar dat zie ik meer als de fysieke reden van sterfelijkheid. Leven na de dood..een invulling ervan telt dit gegeven niet meer mee. Dit is tot en met de dood ipv erna(en dan denken de meesten vanuit een ziel of energie, en niet aan ons lichaam wat inderdaad stopt en ontbind.
Klik om te vergroten...
Ja, voor het bestaan van een doorgaande ziel kan ik dus totaal geen aanleiding bedenken waarom die zou bestaan.

Dat wij het niet kunnen of willen accepteren en/of begrijpen dat er hierna niets meer is, ligt mijn inziens enkel aan onszelf (we zijn immers overlevers). Het biedt ons troost, tevens de basis van vele religies.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mrloverdj zei:
Omdat we niet kunnen accepteren dat de dood de cirkel van het leven is.

Wij mensen doen uitvaarten.mooie kleding aan bij de overledenen, uiteindelijk verdwijnt kist en lichaam in de grond.


Maar hoe we het ook veranderen door er bv een kist omheen te doen.

Uiteindelijk vergaat die ook.en alles word weer voedsel en aarde tot je weer op het punt van leven in de cirkel zit.

Uit de gedachtengang dat de dood enkel fysiek is. Dat zijn feiten.

Hoe dan ook. Zoals het nu is stopt het dood is dood. Wat iemand al schreef...je kinderen missen. Dat kan je ook opvatten als het aardse.leven missen en dat snap ik.
Klik om te vergroten...

Ik snap je niet helemaal? Hoe maakt dit het logisch dat er "niks" is na het leven?

Heeft het functioneren van de realiteit iets te zeggen over wat er buiten de realiteit mogelijk is?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Is dat omdat je het graag zo zou willen?
Klik om te vergroten...
Nee, hoor. Het lijkt me een heerlijke gedachte dat het leven niet eindig is, of op een andere wijze doorgang vindt.

Maar ik ben erg rationeel en niet zo spiritueel ingesteld. Ik kan mij geen reden bedenken waarom het hierna verder zou gaan. Ik ben mijn hersenen, mijn lichaam is het instrument van mijn hersenen. Zodra dat weg is, is er niets meer. Net zoals niet geboren zijn. Dat wij hier zijn, is mijn inziens puur toeval als gevolg van de juiste botsingen van atomen.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vrees dat ik toch niet dood ga, dat er daarna ook nog leven is. 😨🤢🤮
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
cutepool zei:
Ik vrees dat ik toch niet dood ga, dat er daarna ook nog leven is. 😨🤢🤮
Klik om te vergroten...
Maakt het uit? Het is niet alsof je je herinneringen en personage mee hoeft te nemen ofzo.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk dat ik minder bang ben voor de dood zelf dan het stukje acceptatie dat ik hem op dat moment niet kan ontsnappen. Als het komt dan komt het en zullen we het moeten accepteren ( tenzij je plotseling verongelukt in bijvoorbeeld een auto) Maar het lijkt me heel lastig om te moeten accepteren dat het verhaal echt afgelopen moet zijn. Gedachtens als heb ik wel alles uit het leven gehaalt wat ik eruit wou halen, kan ik met een tevreden hart sterven? Zijn er mensen waar ik nog graag iets mee recht zou willen zetten? / iets zou willen vertellen? Gaan mijn kinderen het zonder mij kunnen? Zal ik gemist worden? Tegelijkertijd zul je ook veel nadenken over de dingen waar je trots op bent en de leuke herrineringen die je hebt mogen beleven.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Martinus zei:
Maakt het uit? Het is niet alsof je je herinneringen en personage mee hoeft te nemen ofzo.
Klik om te vergroten...
Hoe weet je het? Ik wist niet dat we al kennis over the life after death hebben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hardcore_frk zei:
Nee, hoor. Het lijkt me een heerlijke gedachte dat het leven niet eindig is, of op een andere wijze doorgang vindt.

Maar ik ben erg rationeel en niet zo spiritueel ingesteld. Ik kan mij geen reden bedenken waarom het hierna verder zou gaan. Ik ben mijn hersenen, mijn lichaam is het instrument van mijn hersenen. Zodra dat weg is, is er niets meer. Net zoals niet geboren zijn. Dat wij hier zijn, is mijn inziens puur toeval als gevolg van de juiste botsingen van atomen.
Klik om te vergroten...
Maar is dat wel zo rationeel? Je zei eerder zelf: kleine kans, je zou er niet op inzetten bij het casino. En inderdaad, het is extreem onwaarschijnlijk dat er hiervoor nooit iets is geweest, je alleen dit leven hebt en daarna weer een oneindigheid van niets. Dus die absolute nietsheid besloot even 1 keer een bestaan van circa 80 jaren 'iets' te zijn en daarna nóóit weer?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
cutepool zei:
Hoe weet je het? Ik wist niet dat we al kennis over the life after death hebben.
Klik om te vergroten...

Heb jij nu herinneringen van je vorige leven? Ik totaal niks. Als er een volgend leven is kun je er ook vanuit gaan dat er een vorig leven was toch?

Natuurlijk is het allemaal speculatie, maar jij speculeer zelf ook dat je bang ben dat er een volgend leven is. Als je dan toch speculeer, speculeer dan iets wat je leuk vind.

Alvast zo denk ik er een beetje over. Waarom zou je voor het eind van je leven een doomscenario bedenken. Om extra te lijden?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Maar is dat wel zo rationeel? Je zei eerder zelf: kleine kans, je zou er niet op inzetten bij het casino. En inderdaad, het is extreem onwaarschijnlijk dat er hiervoor nooit iets is geweest, je alleen dit leven hebt en daarna weer een oneindigheid van niets. Dus die absolute nietsheid besloot even 1 keer een bestaan van circa 80 jaren 'iets' te zijn en daarna nóóit weer?
Klik om te vergroten...
Organisch materiaal kan ontstaan uit anorganische elementen, die worden blootgesteld aan grote hoeveelheden elektriciteit (bliksem). Dat is door middel van experimenten ook aangetoond.

Deze organische stoffen zijn zich gaan binden en er zijn cellen met DNA ontstaan. Toen volgde honderden miljoenen jaren van evolutie en is al het leven, zoals wij dat op aarde nu kennen, ontstaan. Inclusief wijzelf.

Die honderden miljoenen jaren, of misschien zelfs wel langer als je de leeftijd van de aarde neemt, maken de zeer kleine 'casinokans' wel eens stuk aannemelijker om daadwerkelijk plaats te vinden. Wat mijn inziens dus gewoon gebeurd is.

Daarbij treden in DNA strengen bij het kopiëren daarvan (in geval van celdeling, dat continue in ons lichaam plaatsvindt) foutjes op. Daardoor worden de DNA strengen steeds korter, wat de reden is van dat we verouderen, ziektes krijgen etc. Bij de mens is dat het dus ongeveer 80 jaar dat het DNA na heel veel keren kopiëren niet meer voldoende lengte heeft om ons in leven te houden. Daarna krijgen we ziektes en daaraan gaan we uiteindelijk dood.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hardcore_frk zei:
Organisch materiaal kan ontstaan uit anorganische elementen, die worden blootgesteld aan grote hoeveelheden elektriciteit (bliksem). Dat is door middel van experimenten ook aangetoond.

Deze organische stoffen zijn zich gaan binden en er zijn cellen met DNA ontstaan. Toen volgde honderden miljoenen jaren van evolutie en is al het leven, zoals wij dat op aarde nu kennen, ontstaan. Inclusief wijzelf.

Die honderden miljoenen jaren, of misschien zelfs wel langer als je de leeftijd van de aarde neemt, maken de zeer kleine 'casinokans' wel eens stuk aannemelijker om daadwerkelijk plaats te vinden. Wat mijn inziens dus gewoon gebeurd is.

Daarbij treden in DNA strengen bij het kopiëren daarvan (in geval van celdeling, dat continue in ons lichaam plaatsvindt) foutjes op. Daardoor worden de DNA strengen steeds korter, wat de reden is van dat we verouderen, ziektes krijgen etc. Bij de mens is dat het dus ongeveer 80 jaar dat het DNA na heel veel keren kopiëren niet meer voldoende lengte heeft om ons in leven te houden. Daarna krijgen we ziektes en daaraan gaan we uiteindelijk dood.
Klik om te vergroten...
Ff los van het "spirituele gebeuren.
Top uitgelegd..facts enzo..

Maar dat zie ik meer als de fysieke reden van sterfelijkheid. Leven na de dood..een invulling ervan telt dit gegeven niet meer mee. Dit is tot en met de dood ipv erna(en dan denken de meesten vanuit een ziel of energie, en niet aan ons lichaam wat inderdaad stopt en ontbind.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hardcore_frk zei:
Organisch materiaal kan ontstaan uit anorganische elementen, die worden blootgesteld aan grote hoeveelheden elektriciteit (bliksem). Dat is door middel van experimenten ook aangetoond.

Deze organische stoffen zijn zich gaan binden en er zijn cellen met DNA ontstaan. Toen volgde honderden miljoenen jaren van evolutie en is al het leven, zoals wij dat op aarde nu kennen, ontstaan. Inclusief wijzelf.

Die honderden miljoenen jaren, of misschien zelfs wel langer als je de leeftijd van de aarde neemt, maken de zeer kleine 'casinokans' wel eens stuk aannemelijker om daadwerkelijk plaats te vinden. Wat mijn inziens dus gewoon gebeurd is.

Daarbij treden in DNA strengen bij het kopiëren daarvan (in geval van celdeling, dat continue in ons lichaam plaatsvindt) foutjes op. Daardoor worden de DNA strengen steeds korter, wat de reden is van dat we verouderen, ziektes krijgen etc. Bij de mens is dat het dus ongeveer 80 jaar dat het DNA na heel veel keren kopiëren niet meer voldoende lengte heeft om ons in leven te houden. Daarna krijgen we ziektes en daaraan gaan we uiteindelijk dood.
Klik om te vergroten...
Ik heb het idee dat er hier twee dingen door elkaar gehaald worden: de casinokans van organisch leven dat ontstaat uit anorganische materie en de casinokans dat er vanuit het niets ineens een tijdsbestek van grofweg 80 jaar ervaring (een mensenleven) ontstaat en daarna weer niets.

Het eerste is een objectieve observatie van de materiële wereld, het tweede is bekeken vanuit jouw subjectieve bewustzijn.

Jij hebt duidelijk een materialistisch wereldbeeld (het fysieke universum is fundamenteel en van daaruit ontstaan organismen en daarin bewustzijn) maar er is nooit verklaard hoe bewustzijn uit materie kan ontstaan. Toch bestaat onze primaire ervaring uit bovengenoemd subjectieve bewustzijn.

Alle dingen die je omschrijft zullen kloppen, maar hebben betrekking op materie.

Hardcore_frk zei:
Ja, voor het bestaan van een doorgaande ziel kan ik dus totaal geen aanleiding bedenken waarom die zou bestaan.
Klik om te vergroten...
Een "ziel" is ook een woord met een beetje een religieuze ondertoon. Wat dacht je van bewustzijn? Bewustzijn is hier, dat valt niet te ontkennen. Wat als dat de "ziel" is? Wat als de inhoud van bewustzijn verdwijnt, maar bewustzijn zelf niet? Immers, er is nooit aangetoond dat bewustzijn uit materie ontstaat, dus mogelijk is het er ook niet van afhankelijk.

Hardcore_frk zei:
Dat wij het niet kunnen of willen accepteren en/of begrijpen dat er hierna niets meer is, ligt mijn inziens enkel aan onszelf (we zijn immers overlevers). Het biedt ons troost, tevens de basis van vele religies.
Klik om te vergroten...
Het accepteren dat er hierna niets meer is, is gebaseerd op niets meer dan een aanname/geloof.

Je kunt onmogelijk wéten dat er hierna geen ervaring meer zal zijn. Maar aangezien je alleen maar ervaring kent, is het niet logischer om daar vanuit te gaan, in plaats van dat waar je enkel een concept van hebt (niets)?
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Heb jij nu herinneringen van je vorige leven? Ik totaal niks. Als er een volgend leven is kun je er ook vanuit gaan dat er een vorig leven was toch?

Natuurlijk is het allemaal speculatie, maar jij speculeer zelf ook dat je bang ben dat er een volgend leven is. Als je dan toch speculeer, speculeer dan iets wat je leuk vind.

Alvast zo denk ik er een beetje over. Waarom zou je voor het eind van je leven een doomscenario bedenken. Om extra te lijden?
Klik om te vergroten...

Ik speculeer niet echt, ik geloof dat er niks meer is. Gewoon lekker dood. Maar ben bang dat ik geen gelijk heb 🤷🏼‍♂️ angst is een raare ding, heel vaak onafhankelijk van ons zelf.
Het is zo een beetje als met mensen die voor het donker angstig zijn. Er zit niks, ze weten het, maar toch...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Geen schrik voor de dood.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rivalrie zei:
Dit heb ik 2x meegemaakt. Kan zeggen dat ik weinig angst voelde. Volgens m'n psycholoog kan dat komen ........
Klik om te vergroten...
Ah, jij ook al?
Welkom bij de club!
Ik heb geen adhd, maar je gevoel is herkenbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."