#1
Eindigheid is ook mooi ja. Dat is een groot deel van de schoonheid van het aardse bestaan.
Is dat omdat je het graag zo zou willen?Tja, kleine kans inderdaad. Ik zou er niet op inzetten bij het casino, haha. Maar wat mij betreft de enige mogelijke uitkomst..
Geen bestaan voor dit leven, geen bestaan na dit leven. Er was helemaal niets, nu is er zonder reden even iets en daarna zal er weer helemaal niets zijn, voor altijd. Toevallig zitten we nu even in die ene korte tijd dat er iets is.
Ik probeer te bevatten hoe dit voor zoveel mensen een aannemelijke mogelijkheid is. Het klinkt zo extreem onwaarschijnlijk.
Omdat we niet kunnen accepteren dat de dood de cirkel van het leven is.Het is wel een raar idee niet? Dat van alle mogelijkheden die je zou kunnen bedenken "niks" het gene is dat bij veel mensen bij de dood word bedacht.
Ik heb het zelf ook gedacht. Maar waarom? Is het een cultuur ding ofzo?
Wellicht vanuit de simpele redenatie dat er nu iets is en dat je je niets kunt herinneren van hiervoor dus dan zal er hierna wel weer niets zijn.Het is wel een raar idee niet? Dat van alle mogelijkheden die je zou kunnen bedenken "niks" het gene is dat bij veel mensen bij de dood word bedacht.
Ik heb het zelf ook gedacht. Maar waarom? Is het een cultuur ding ofzo?
Ja, voor het bestaan van een doorgaande ziel kan ik dus totaal geen aanleiding bedenken waarom die zou bestaan.Ff los van het "spirituele gebeuren.
Top uitgelegd..facts enzo..
Maar dat zie ik meer als de fysieke reden van sterfelijkheid. Leven na de dood..een invulling ervan telt dit gegeven niet meer mee. Dit is tot en met de dood ipv erna(en dan denken de meesten vanuit een ziel of energie, en niet aan ons lichaam wat inderdaad stopt en ontbind.
Omdat we niet kunnen accepteren dat de dood de cirkel van het leven is.
Wij mensen doen uitvaarten.mooie kleding aan bij de overledenen, uiteindelijk verdwijnt kist en lichaam in de grond.
Maar hoe we het ook veranderen door er bv een kist omheen te doen.
Uiteindelijk vergaat die ook.en alles word weer voedsel en aarde tot je weer op het punt van leven in de cirkel zit.
Uit de gedachtengang dat de dood enkel fysiek is. Dat zijn feiten.
Hoe dan ook. Zoals het nu is stopt het dood is dood. Wat iemand al schreef...je kinderen missen. Dat kan je ook opvatten als het aardse.leven missen en dat snap ik.
Nee, hoor. Het lijkt me een heerlijke gedachte dat het leven niet eindig is, of op een andere wijze doorgang vindt.Is dat omdat je het graag zo zou willen?
Maakt het uit? Het is niet alsof je je herinneringen en personage mee hoeft te nemen ofzo.Ik vrees dat ik toch niet dood ga, dat er daarna ook nog leven is. 😨🤢🤮
Hoe weet je het? Ik wist niet dat we al kennis over the life after death hebben.Maakt het uit? Het is niet alsof je je herinneringen en personage mee hoeft te nemen ofzo.
Maar is dat wel zo rationeel? Je zei eerder zelf: kleine kans, je zou er niet op inzetten bij het casino. En inderdaad, het is extreem onwaarschijnlijk dat er hiervoor nooit iets is geweest, je alleen dit leven hebt en daarna weer een oneindigheid van niets. Dus die absolute nietsheid besloot even 1 keer een bestaan van circa 80 jaren 'iets' te zijn en daarna nóóit weer?Nee, hoor. Het lijkt me een heerlijke gedachte dat het leven niet eindig is, of op een andere wijze doorgang vindt.
Maar ik ben erg rationeel en niet zo spiritueel ingesteld. Ik kan mij geen reden bedenken waarom het hierna verder zou gaan. Ik ben mijn hersenen, mijn lichaam is het instrument van mijn hersenen. Zodra dat weg is, is er niets meer. Net zoals niet geboren zijn. Dat wij hier zijn, is mijn inziens puur toeval als gevolg van de juiste botsingen van atomen.
Hoe weet je het? Ik wist niet dat we al kennis over the life after death hebben.
Organisch materiaal kan ontstaan uit anorganische elementen, die worden blootgesteld aan grote hoeveelheden elektriciteit (bliksem). Dat is door middel van experimenten ook aangetoond.Maar is dat wel zo rationeel? Je zei eerder zelf: kleine kans, je zou er niet op inzetten bij het casino. En inderdaad, het is extreem onwaarschijnlijk dat er hiervoor nooit iets is geweest, je alleen dit leven hebt en daarna weer een oneindigheid van niets. Dus die absolute nietsheid besloot even 1 keer een bestaan van circa 80 jaren 'iets' te zijn en daarna nóóit weer?
Ff los van het "spirituele gebeuren.Organisch materiaal kan ontstaan uit anorganische elementen, die worden blootgesteld aan grote hoeveelheden elektriciteit (bliksem). Dat is door middel van experimenten ook aangetoond.
Deze organische stoffen zijn zich gaan binden en er zijn cellen met DNA ontstaan. Toen volgde honderden miljoenen jaren van evolutie en is al het leven, zoals wij dat op aarde nu kennen, ontstaan. Inclusief wijzelf.
Die honderden miljoenen jaren, of misschien zelfs wel langer als je de leeftijd van de aarde neemt, maken de zeer kleine 'casinokans' wel eens stuk aannemelijker om daadwerkelijk plaats te vinden. Wat mijn inziens dus gewoon gebeurd is.
Daarbij treden in DNA strengen bij het kopiëren daarvan (in geval van celdeling, dat continue in ons lichaam plaatsvindt) foutjes op. Daardoor worden de DNA strengen steeds korter, wat de reden is van dat we verouderen, ziektes krijgen etc. Bij de mens is dat het dus ongeveer 80 jaar dat het DNA na heel veel keren kopiëren niet meer voldoende lengte heeft om ons in leven te houden. Daarna krijgen we ziektes en daaraan gaan we uiteindelijk dood.
Ik heb het idee dat er hier twee dingen door elkaar gehaald worden: de casinokans van organisch leven dat ontstaat uit anorganische materie en de casinokans dat er vanuit het niets ineens een tijdsbestek van grofweg 80 jaar ervaring (een mensenleven) ontstaat en daarna weer niets.Organisch materiaal kan ontstaan uit anorganische elementen, die worden blootgesteld aan grote hoeveelheden elektriciteit (bliksem). Dat is door middel van experimenten ook aangetoond.
Deze organische stoffen zijn zich gaan binden en er zijn cellen met DNA ontstaan. Toen volgde honderden miljoenen jaren van evolutie en is al het leven, zoals wij dat op aarde nu kennen, ontstaan. Inclusief wijzelf.
Die honderden miljoenen jaren, of misschien zelfs wel langer als je de leeftijd van de aarde neemt, maken de zeer kleine 'casinokans' wel eens stuk aannemelijker om daadwerkelijk plaats te vinden. Wat mijn inziens dus gewoon gebeurd is.
Daarbij treden in DNA strengen bij het kopiëren daarvan (in geval van celdeling, dat continue in ons lichaam plaatsvindt) foutjes op. Daardoor worden de DNA strengen steeds korter, wat de reden is van dat we verouderen, ziektes krijgen etc. Bij de mens is dat het dus ongeveer 80 jaar dat het DNA na heel veel keren kopiëren niet meer voldoende lengte heeft om ons in leven te houden. Daarna krijgen we ziektes en daaraan gaan we uiteindelijk dood.
Een "ziel" is ook een woord met een beetje een religieuze ondertoon. Wat dacht je van bewustzijn? Bewustzijn is hier, dat valt niet te ontkennen. Wat als dat de "ziel" is? Wat als de inhoud van bewustzijn verdwijnt, maar bewustzijn zelf niet? Immers, er is nooit aangetoond dat bewustzijn uit materie ontstaat, dus mogelijk is het er ook niet van afhankelijk.Ja, voor het bestaan van een doorgaande ziel kan ik dus totaal geen aanleiding bedenken waarom die zou bestaan.
Het accepteren dat er hierna niets meer is, is gebaseerd op niets meer dan een aanname/geloof.Dat wij het niet kunnen of willen accepteren en/of begrijpen dat er hierna niets meer is, ligt mijn inziens enkel aan onszelf (we zijn immers overlevers). Het biedt ons troost, tevens de basis van vele religies.
Heb jij nu herinneringen van je vorige leven? Ik totaal niks. Als er een volgend leven is kun je er ook vanuit gaan dat er een vorig leven was toch?
Natuurlijk is het allemaal speculatie, maar jij speculeer zelf ook dat je bang ben dat er een volgend leven is. Als je dan toch speculeer, speculeer dan iets wat je leuk vind.
Alvast zo denk ik er een beetje over. Waarom zou je voor het eind van je leven een doomscenario bedenken. Om extra te lijden?
Ah, jij ook al?Dit heb ik 2x meegemaakt. Kan zeggen dat ik weinig angst voelde. Volgens m'n psycholoog kan dat komen ........
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."