Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen verlichte meester over LSD en meditatie

Een verlichte meester over LSD en meditatie

112 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Is dat het vaak pas beoordeelbaar, bewust, of hier betekenis aan geven kan worden, NA deze ervaring. Waardoor het meteeen objectief , relatief wordt.
Klik om te vergroten...
Ja, helemaal gelijk. Het er na afloop over hebben, zoals tijdens deze discussie, zorgt ook al voor ruis en verstoringen. Om te beginnen heb je het al over een herinnering, niet de ervaring zelf, en dan moet je die ook nog omzetten in worden (!)

Maar daarom ben ik nu wel op een punt aangekomen dat ik het ‘evalueren’ van de ervaring een beetje aan het loslaten ben. En dat voelt goed. Dus daar ben ik jou en @Neo-Shulginist dankbaar voor.
Mezelf zei:
Maar doe dat ajb ook met idee dat een bijv samādhi niet alleen maar via 1 enkele weg of op 1 juiste manier of in 1 vorm bestaat. Want dat is dus ook een aanname
Klik om te vergroten...
Ja precies. Ik zag samādhi altijd als een soort eenheid met de kosmos en dat is misschien 1 form van samādhi, maar samādhi kan misschien ook een verder niet bijzonder moment zijn, dat door een bepaalde ingeving ineens transcendent wordt. Dus daar moet ik me iets meer voor openstellen door mijn ideeën over samādhi los te laten.
Mezelf zei:
Natuurlijk horen er nog wat grijze tinten in maar dan zou je het ook niet zo mooi beknopt kunnen houden.
Klik om te vergroten...
En dit snap ik heel goed ja 🙂 Ik wilde het een beetje samenvatten, maar dan gaan bepaalde nuances verloren.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Ja, helemaal gelijk. Het er na afloop over hebben, zoals tijdens deze discussie, zorgt ook al voor ruis en verstoringen. Om te beginnen heb je het al over een herinnering, niet de ervaring zelf, en dan moet je die ook nog omzetten in worden (!)

Maar daarom ben ik nu wel op een punt aangekomen dat ik het ‘evalueren’ van de ervaring een beetje aan het loslaten ben. En dat voelt goed. Dus daar ben ik jou en @Neo-Shulginist dankbaar voor.
Klik om te vergroten...
Jij bedankt voor deze geweldige discussie !!! 🙏🙏🙏
(al vind ik op 1 of andere manier het woord "discussie" te negatief beladen maar je snapt wat ik bedoel)
OtherShore zei:
En dit snap ik heel goed ja 🙂 Ik wilde het een beetje samenvatten, maar dan gaan bepaalde nuances verloren.
Klik om te vergroten...
Ik had het zelf, voor Mezelf, niet beter zo beknopt kunnen verwoorden.

Namasté !
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Nou betwijfel ik of je daarmee roze olifantjes gaat zien (sorry @Roze Olifant ), die zijn namelijk vaak veel te lief (snel goed gemaakt hé? @Roze Olifant :wink: ), voor een deliriant.

Maar hou me ten goed hoor maar begrijp je vraag denk ik wel want met delirianten kan je wel echt degelijk dingen volledig inbeelden/fantaseren en dus ook echt zien. Waar je het bij psychedelica toch vaak over vervormingen hebt van de al aanwezige externe of inwendige prikkels.
Klik om te vergroten...
Toen LSD in de mode was, neigden velen ernaar om Godsdiensten en Meditatie gebruiken gelijk te schakelen met LSD gebruik. Maar is de meditatie hallucinatie hetzelfde als die men van LSD krijgt?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casrus zei:
Maar is de meditatie hallucinatie hetzelfde als die men van LSD krijgt?
Klik om te vergroten...
Eigenlijk was dat precies mijn vraag, alleen ging ik ervan uit dat de LSD ervaring een hallucinatie was en de meditatie ervaring echt. Maar je kan het ook omdraaien natuurlijk of ze allebei bestempelen als hallucinaties. Intelligente opmerking 🙂
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Je kunt niet 1 worden met universeel bewustzijn. Universeel bewustzijn is al alles, inclusief jezelf. Wat LSD kan doen, is je helpen los te laten van de patronen van gelimiteerde geprojecteerde projecties en terug te komen naar het standpunt van universeel bewustzijn, dat je al bent.
Klik om te vergroten...
Het gevoel dat ik had tijdens de trip die ik hierboven beschreef was dat ik alle bewustzijnen omvatte en in principe het perspectief van elk bewustzijn in kon nemen ook al kon ik niet alle bewustzijnen tegelijk aannemen in al hun specificiteit, omdat ik dan de focus verloor (ik kon er wel heel veel tegenlijk aannemen, maar zeker niet alle). De grenzen tussen mijn individuele bewustzijn en dat van anderen waren dus vervaagt en ik voelde dat we in principe één waren. Verder had ik ook het gevoel dat alle bewustzijnen in mijn bewustzijn waren en dat ik daarom op elk bewustzijn in kon zoomen als ik dat wilde. Zoiets. Moeilijk uit de drukken in woorden. Ik weet niet of universeel bewustzijn voor deze ervaring de juiste naam is. Het voelde veelomvattend.

Mooie gelijkenis trouwens van Rupert Spira.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Toen LSD in de mode was, neigden velen ernaar om Godsdiensten en Meditatie gebruiken gelijk te schakelen met LSD gebruik. Maar is de meditatie hallucinatie hetzelfde als die men van LSD krijgt?
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Eigenlijk was dat precies mijn vraag, alleen ging ik ervan uit dat de LSD ervaring een hallucinatie was en de meditatie ervaring echt. Maar je kan het ook omdraaien natuurlijk of ze allebei bestempelen als hallucinaties. Intelligente opmerking 🙂
Klik om te vergroten...
Zoals ik hierboven al probeerde uit te leggen blijken die oude hippies daar dus best gelijk in te hebben. Wat meditatiesessies, psychedelische trips, en spiritueel-religieuze ervaringen met elkaar gemeen hebben is daling van de activiteit in het DMN, waardoor het brein het concept van 'ik' (het ego) niet meer actief handhaaft, en het brein decentraal gaat werken. Daardoor zijn er belangrijke kenmerken die overeenkomen: een tijdloze en onzegbare ervaring die gekenmerkt wordt door nieuwe inzichten, gevoelens van verbondenheid, creativiteit en een diepzinnige ervaring die als leidraad kan dienen om betekenis te geven aan het leven.
Zo'n ervaring is te bereiken via seks / tantra, trance, meditatie, hypnose, kunst, en ook psychedelica. Natuurlijk zijn er nuanceverschillen tussen die ervaringen, maar dat komt ook deels doordat het brein in een meer suggestieve staat komt waardoor iemand open staat voor invloeden van buitenaf. De setting speelt dus een belangrijke rol in de uiteindelijke ervaring :wink:
Neo-Shulginist zei:
Even over een andere boeg, want eerder werd in dit topic al opgeworpen dat er sinds het boek van Osho ook vergaande vorderinge zijn gemaakt in wetenschappelijk onderzoek naar ego-dood.

Echt fundamenteel op dit punt is de publicatie van Carhart-Harris et al. (2014) over de werking van het Default Mode Network (DMN). Dat Default Mode Network is een vrij stabiele connectie tussen verschillende hersengebieden die samen betrokken zijn bij de productie van het ego. Even in lekentermen uitgelegd zijn er natuurlijk verschillende cognitieve functies nodig om de grenzen van jezelf te herkennen. Informatie afkomstig van de ogen, het evenwicht, de huid, en het gehoor, moet met elkaar verbonden worden en geordend volgens een idee van hetgeen wat al die informatie met elkaar verbindt. Dus het DMN verbindt hersengebieden met elkaar, ordent die informatie, en geeft zo een interpretatie van welke delen van de informatie horen bij 'ik' en welke delen van de informatie bij 'daarbuiten'.

Nu blijkt dus dat tijdens psychedelische ervaringen de activiteit in dit Default Mode Network daalt.

Oftewel: de massa van binnenkomende informatie wordt niet meer geordend, waardoor je het vermogen verliest om nog onderscheid te maken tussen jezelf en het andere. Daardoor krijg je verlies van ego, en allerlei nieuwe inputs van informatie die leiden tot verwarring maar ook creativiteit (dankzij nieuwe inzichten). Op hersenscans is dit terug te herkennen omdat hersendelen (zoals bijvoorbeeld de visuele cortex) ineens zelfstandig de binnenkomende informatie moeten verwerken, en daardoor meer decentraal connectie proberen te zoeken. Je hebt dit mogelijk ook wel eens gezien in een superbekende grafiek over toegenomen hersenconnectiviteit tijdens psychedelische trips:


Bekijk bijlage 54318
Daarin zie je verschillende hersendelen met verschillende kleuren, en de strepen zijn connecties tussen die hersendelen zoals vastgesteld tijdens hersenscans.

Het blijkt ook dat dit twee verschillende 'stable states of consciousness' zijn, die elkaar kunnen afwisselen.

De theorie van Carhart-Harris et al. (2014) is dus dat de entropie (zeg maar chaos) in het brein toeneemt omdat er geen centrale sturing meer is die bepaalt welke hersendelen wanneer met welke moeten communiceren om een eenzelvig beeld te produceren (wat het DMN doet). Daardoor neemt decentrale communicatie tussen hersendelen toe, waardoor het brein op nieuwe manieren met zichzelf gaat praten. Tegenwoordig is er dus ook een booming tak van de neurofarmacologie die onderzoekt hoe dit dan via leerprocessen leidt tot duurzame veranderingen in gedrag. Want die wetenschappers zien ook wel dat fundamentele psychedelische ervaringen vaak leiden tot verschillen in gedrag en denken. Blijkt dus dat psychedelica inderdaad een proces aanwakkeren wat 'neuroplasticiteit' wordt genoemd. De bestaande neuronen in het brein blijken nieuwe verbindingen te groeien met naastgelegen neuronen, en dat soort nieuwe shortcuts maken het makkelijker om de nieuwe inzichten weer op te roepen.

Kijk, nou wil ik dit niet allemaal te plat slaan met allerlei beta-wetenschappelijke inzichten, want dat is ook slechts een perspectief. Details over biochemische processen gaat ons vermoedelijk nooit echt wat leren over hoe het is om betekenis of waarde te ervaren. Maar ik vind dit soort wetenschappelijke inzichten wel een fundamenteel begrip geven over wat nou het verschil in bewustzijn is tussen ego en extra-ego. We kunnen er namelijk onderdelen van meten.

www.frontiersin.org

Frontiers | The entropic brain: a theory of conscious states informed by neuroimaging research with psychedelic drugs

Entropy is a dimensionless quantity that is used for measuring uncertainty about the state of a system but it can also imply physical qualities, where high e...
www.frontiersin.org www.frontiersin.org
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Vrij simpel: ik denk dat zoiets niet gebeurt.

Wat kan gebeuren is dat het concept van het ego verdwijnt, waardoor je geen onderscheid meer maakt tussen jezelf en dat wat daarbuiten ligt. Dat is wat anders dan universeel bewustzijn dat alom aanwezig is. Ook al kan je ervaring het idee geven dat je overal was. Dat lijkt me een logisch gevolg van dat je niet meer weer waar de grenzen van jezelf zijn. Want hoe kan je jezelf lokaliseren als je niet weet waar je begint of eindigt?
Je zou wat mij betreft het dus beter kunnen hebben over 'veelomvattend'. Het gaat om extra-ego maar niet universeel ego.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan iets wat Rupert Spira zei hierover:

Wat als je een foto maakt van een object, laten we zeggen: een vaas met bloemen. Je ziet op de foto dan een beeld van die vaas met bloemen, met kleuren en vormen.

Maar wat nu, als je hypothetisch gezien van letterlijk élk mogelijk standpunt een foto van deze zelfde vaas met bloemen zou maken en deze allemaal over elkaar heen zou leggen en er 1 beeld van zou maken? Wat zou je daarop dan zien?

Niets.

Geen kleuren, geen vormen.


Mijn opvatting hierover:

Ondanks dat er geen kleuren en vormen te zien zijn, heeft dit niets álle kleuren en vormen in zichzelf. Het is puur wit licht.


Neo-Shulginist zei:
Teruggrijpend op Huxley:


Bij een ego-dood ervaar je een ongefilterde massa van informatie die je eigen perspectief overstijgt. Maar dat bevat nog niet alle perspectieven, en zeker niet een coherent begrip van alle mogelijke perspectieven tegelijkertijd. Dat is althans het deel van Mind at Large wat ik nogal ongeloofwaardig vind. Ik zou echt niet weten hoe die informatieoverdracht tussen het ik en het alles dan precies zou moeten plaatsvinden.
Klik om te vergroten...

Als een prisma:

thumb_720_450_dreamstime_m_41249358.jpg

Het witte licht (door het hoofd gezien als niets, door het hart gezien als alles) komt de geest (die fungeert als de prisma) binnen die dit licht refracteert tot beelden van kleuren en vorm die we als zodanig zien. Elk van deze beelden is een gelimiteerde representatie van het pure witte licht.

Mijn opvatting hierover is dat het universele er in ligt dat wanneer men stopt met het kijken naar het gerefracteerde geprojecteerde beeld en zichzelf weer kent als het witte "licht" zelf, vervolgens dit witte licht het gerefracteerde beeld overstemt. Met andere woorden: er wordt (zonder twijfel) gezien dat álles gemaakt is van hetzelfde "spul" dat je zelf bent.


Neo-Shulginist zei:
Nou het lijkt me niet dat je tijdens of na een trip of meditatiesessie ineens het volledig besef hebt van de belevingswereld van een 14-jarig jongetje in Kenia die lijdt aan ondervoeding. Dus is het bewustzijn dan universeel? Nee, lijkt me niet. Ik snap ook niet waarom het dan ineens uni-verseel moet zijn (allesomvattend) en niet multi-verseel of extra-verseel (meeromvattend dan het gebruikelijke ego). Ik vind dat ook nogal een absurd harde claim, dat je dan ineens begrip hebt van alles. Lijkt mij schier onmogelijk.
Klik om te vergroten...
Middels de geest (hier bedoelend: de prisma van hierboven) is er maar 1 gedachte tegelijk mogelijk. Wie weet kunnen sommigen zich verplaatsen naar het standpunt van bijvoorbeeld dat 14-jarige jongetje in Kenia, maar dan verliezen ze het standpunt dat ze daarvoor hadden, zolang ze dat standpunt van dat jongetje hebben.

Ondertussen echter, zijn ze al die tijd ononderbroken het allesomvattende witte licht dat het standpunt van zichzelf ziet, alsook het standpunt van het 14-Jarige jongetje (en alle andere standpunten) én waarvan élk gerefracteerd geprojecteerd beeld gemaakt is. De onderliggende realiteit van alle kleuren (en vormen) is het witte (onzichtbare) "licht".


OtherShore zei:
Okay @Neo-Shulginist je kan de werking van LSD heel goed uitleggen en inmiddels zou ik ook zeggen dat een ervaring nou eenmaal een ervaring is — het heeft niet zoveel zin om een onderscheid te maken tussen echte en niet echte ervaringen. Maar waar het mij om gaat is dit:

Wat gebeurt er nou precies tijdens een trip? Kun je tijdens een trip één worden met het universele bewustzijn of niet? En als niet (en daar gaan we allebei op onze eigen manier vanuit), is LSD dan op de lange termijn bevordelijk voor eenwording of niet?
Klik om te vergroten...
Je kunt niet 1 worden met universeel bewustzijn. Universeel bewustzijn is al alles, inclusief jezelf. Wat LSD kan doen, is je helpen los te laten van de patronen van gelimiteerde geprojecteerde projecties en terug te komen naar het standpunt van universeel bewustzijn, dat je al bent.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed dat je weer terug bent @Mindless Ik heb je gemist
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Goed dat je weer terug bent @Mindless Ik heb je gemist
Klik om te vergroten...
Ik had even een pauze nodig, maar het begon weer te kriebelen.

Wat een warm welkom. :blush:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Het gevoel dat ik had tijdens de trip die ik hierboven beschreef was dat ik alle bewustzijns omvatte en in principe het perspectief van elk bewustzijn in kon nemen ook al kon ik niet alle bewustzijnen tegelijk aannemen in al hun specificiteit, omdat ik dan de focus verloor (ik kon er wel heel veel tegenlijk aannemen, maar zeker niet alle). De grenzen tussen mijn individuele bewustzijn en dat van anderen waren dus vervaagt en ik voelde dat we in principe één waren. Verder had ik ook het gevoel dat alle bewustzijnen in mijn bewustzijn waren en dat ik daarom op elk bewustzijn in kon zoomen als ik dat wilde. Zoiets. Moeilijk uit de drukken in woorden. Ik weet niet of universeel bewustzijn voor deze ervaring de juiste naam is. Het voelde veelomvattend.

Mooie gelijkenis trouwens van Rupert Spira.
Klik om te vergroten...
Er zijn meerdere mensen met deze ervaring. Je hoort het ook veel bij mensen met NDE's.

Super interessant allemaal!

Zoals gezegd ligt voor mij het universele erin dat alles gemaakt is van hetzelfde "spul". Het is overal. Niet dat je per se op elk moment een kijkje kan nemen in elk van de andere huidige (en geweeste en toekomstige) standpunten, al is dat wellicht potentieel wel mogelijk.

De vorm is ondergeschikt aan de vormloze realiteit waarvan die vorm gemaakt is. De kleur is ondergeschikt aan de kleurloze realiteit waarvan die kleur gemaakt is.

Al is het wel super interessant hoe sommigen vertellen dat ze andere standpunten in konden nemen. Persoonlijk heb ik dat niet ervaren, al heb ik misschien iets verwants ervaren op LSD waarbij de vriend waarmee ik tripte en ik soms niet wisten welke gedachte nou van onszelf was en welke van de ander. Het leek in elkaar over te lopen en meermaals zeiden we precies hetzelfde tegelijk.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Ik had even een pauze nodig, maar het begon weer te kriebelen.

Wat een warm welkom. :blush:
Klik om te vergroten...
:hearteyes::hearteyes::hearteyes::hearteyes:
Hi! Wat fijn dat je terug bent!
Ik heb jou en je aanwezigheid hier enorm gemist.
Blij dat je ok bent!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ik had even een pauze nodig, maar het begon weer te kriebelen.

Wat een warm welkom. :blush:
Klik om te vergroten...
Ja we maakte ons al zorgen en is zelfs in het modteam besproken of er een manier was je te contacten haha. Fijn dat je er weer bent man. Ik hoop alles goed en wel!?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Ja we maakte ons al zorgen en is zelfs in het modteam besproken of er een manier was je te contacten haha. Fijn dat je er weer bent man. Ik hoop alles goed en wel!?
Klik om te vergroten...
Ja het gaat goed met me, met uitzondering van rugpijn eigenlijk.

Had niet zo moeten vertrekken achteraf. Ik merk dat veel mensen over me inzaten en dat was niet nodig geweest als ik gewoon had gezegd waarom ik hier even weg moest en dat ik dus even een pauze zou gaan nemen van DF.

De reden is dat hier soms rationele discussie niet mogelijk is. Dat sommige dingen hier zo gevoelig liggen dat er (imo vanuit een bepaalde ideologie) niet over gesproken mag worden. Zo zit ik niet in elkaar. Als de intentie niet verkeerd is, moet alles bespreekbaar zijn, is mijn instelling.

Ik kon daar niets mee en had er even geen zin meer in. Maar ik had dat wel even kunnen aangeven. Excuses daarvoor aan iedereen die over me inzat.

Ben erg blij met het warme welkom en natuurlijk is DF ook awesome op zoveel manieren. Had alleen even tijd voor mezelf (kleine m :wink: ) nodig. Ook mede omdat ik een beetje te verslaafd aan DF was.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."