Vrij simpel: ik denk dat zoiets niet gebeurt.
Wat kan gebeuren is dat het concept van het ego verdwijnt, waardoor je geen onderscheid meer maakt tussen jezelf en dat wat daarbuiten ligt. Dat is wat anders dan universeel bewustzijn dat alom aanwezig is. Ook al kan je ervaring het idee geven dat je overal was. Dat lijkt me een logisch gevolg van dat je niet meer weer waar de grenzen van jezelf zijn. Want hoe kan je jezelf lokaliseren als je niet weet waar je begint of eindigt?
Je zou wat mij betreft het dus beter kunnen hebben over 'veelomvattend'. Het gaat om extra-ego maar niet universeel ego.
Doet me denken aan iets wat Rupert Spira zei hierover:
Wat als je een foto maakt van een object, laten we zeggen: een vaas met bloemen. Je ziet op de foto dan een beeld van die vaas met bloemen, met kleuren en vormen.
Maar wat nu, als je hypothetisch gezien van letterlijk élk mogelijk standpunt een foto van deze zelfde vaas met bloemen zou maken en deze allemaal over elkaar heen zou leggen en er 1 beeld van zou maken? Wat zou je daarop dan zien?
Niets.
Geen kleuren, geen vormen.
Mijn opvatting hierover:
Ondanks dat er geen kleuren en vormen te zien zijn, heeft dit niets álle kleuren en vormen in zichzelf. Het is puur wit licht.
Teruggrijpend op Huxley:
Bij een ego-dood ervaar je een ongefilterde massa van informatie die je eigen perspectief overstijgt. Maar dat bevat nog niet alle perspectieven, en zeker niet een coherent begrip van alle mogelijke perspectieven tegelijkertijd. Dat is althans het deel van Mind at Large wat ik nogal ongeloofwaardig vind. Ik zou echt niet weten hoe die informatieoverdracht tussen het ik en het alles dan precies zou moeten plaatsvinden.
Als een prisma:
Het witte licht (door het hoofd gezien als niets, door het hart gezien als alles) komt de geest (die fungeert als de prisma) binnen die dit licht refracteert tot beelden van kleuren en vorm die we als zodanig zien. Elk van deze beelden is een gelimiteerde representatie van het pure witte licht.
Mijn opvatting hierover is dat het universele er in ligt dat wanneer men stopt met het kijken naar het gerefracteerde geprojecteerde beeld en zichzelf weer kent als het witte "licht" zelf, vervolgens dit witte licht het gerefracteerde beeld overstemt. Met andere woorden: er wordt (zonder twijfel) gezien dat álles gemaakt is van hetzelfde "spul" dat je zelf bent.
Nou het lijkt me niet dat je tijdens of na een trip of meditatiesessie ineens het volledig besef hebt van de belevingswereld van een 14-jarig jongetje in Kenia die lijdt aan ondervoeding. Dus is het bewustzijn dan universeel? Nee, lijkt me niet. Ik snap ook niet waarom het dan ineens uni-verseel moet zijn (allesomvattend) en niet multi-verseel of extra-verseel (meeromvattend dan het gebruikelijke ego). Ik vind dat ook nogal een absurd harde claim, dat je dan ineens begrip hebt van alles. Lijkt mij schier onmogelijk.
Middels de geest (hier bedoelend: de prisma van hierboven) is er maar 1 gedachte tegelijk mogelijk. Wie weet kunnen sommigen zich verplaatsen naar het standpunt van bijvoorbeeld dat 14-jarige jongetje in Kenia, maar dan verliezen ze het standpunt dat ze daarvoor hadden, zolang ze dat standpunt van dat jongetje hebben.
Ondertussen echter, zijn ze al die tijd ononderbroken het allesomvattende witte licht dat het standpunt van zichzelf ziet, alsook het standpunt van het 14-Jarige jongetje (en alle andere standpunten) én waarvan élk gerefracteerd geprojecteerd beeld gemaakt is. De onderliggende realiteit van alle kleuren (en vormen) is het witte (onzichtbare) "licht".
Okay
@Neo-Shulginist je kan de werking van LSD heel goed uitleggen en inmiddels zou ik ook zeggen dat een ervaring nou eenmaal een ervaring is — het heeft niet zoveel zin om een onderscheid te maken tussen echte en niet echte ervaringen. Maar waar het mij om gaat is dit:
Wat gebeurt er nou precies tijdens een trip? Kun je tijdens een trip één worden met het universele bewustzijn of niet? En als niet (en daar gaan we allebei op onze eigen manier vanuit), is LSD dan op de lange termijn bevordelijk voor eenwording of niet?
Je kunt niet 1 worden met universeel bewustzijn. Universeel bewustzijn is al alles, inclusief jezelf. Wat LSD kan doen, is je helpen los te laten van de patronen van gelimiteerde geprojecteerde projecties en terug te komen naar het standpunt van universeel bewustzijn, dat je al bent.