Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen verlichte meester over LSD en meditatie

Een verlichte meester over LSD en meditatie

112 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
En wat betekent hoger en lager eigenlijk precies?
Klik om te vergroten...
Nou precies dat ! ... Daarom "woorden" komen nooit écht helemaal in de buurt van wat we nou bedoelen en of ervaren (hebben).
OtherShore zei:
Dus tot die tijd zou ik voorzichtig willen blijven met aannames en met LSD
Klik om te vergroten...
Ik zou voorzichtig blijven in aannames in het algemeen inderdaad en zeker ook met LSD. Maar doe dat ajb ook met idee dat een bijv samādhi niet alleen maar via 1 enkele weg of op 1 juiste manier of in 1 vorm bestaat. Want dat is dus ook een aanname, zoals ik denk dat dit zo in elkaar steekt een aanname is. Bij alles probeer ik dit bewust bij mezelf te blijven doen maar betrap me vaker dan niet erop dat ook ik snel iets als waarheid of feit neer zet, vaak onbewust. Zit hem vaak in de kleine details van woordkeuze.

Als ik heb zeg heb ingezien, stel ik dat het waar is. Maar dat hoeft helemaal niet te zijn. Of wel maar alleen voor mij. Maar zoals we eerder zeiden... Wat is waar of niet waar? Wat is hoger of lager bewustzijn.... Mooi he dit soort onderwerpen 🥰
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Heb je delirianten geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Nou betwijfel ik of je daarmee roze olifantjes gaat zien (sorry @Roze Olifant ), die zijn namelijk vaak veel te lief (snel goed gemaakt hé? @Roze Olifant :wink: ), voor een deliriant.

Maar hou me ten goed hoor maar begrijp je vraag denk ik wel want met delirianten kan je wel echt degelijk dingen volledig inbeelden/fantaseren en dus ook echt zien. Waar je het bij psychedelica toch vaak over vervormingen hebt van de al aanwezige externe of inwendige prikkels.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Is dat het vaak pas beoordeelbaar, bewust, of hier betekenis aan geven kan worden, NA deze ervaring. Waardoor het meteeen objectief , relatief wordt.
Klik om te vergroten...
Ja, helemaal gelijk. Het er na afloop over hebben, zoals tijdens deze discussie, zorgt ook al voor ruis en verstoringen. Om te beginnen heb je het al over een herinnering, niet de ervaring zelf, en dan moet je die ook nog omzetten in worden (!)

Maar daarom ben ik nu wel op een punt aangekomen dat ik het ‘evalueren’ van de ervaring een beetje aan het loslaten ben. En dat voelt goed. Dus daar ben ik jou en @Neo-Shulginist dankbaar voor.
Mezelf zei:
Maar doe dat ajb ook met idee dat een bijv samādhi niet alleen maar via 1 enkele weg of op 1 juiste manier of in 1 vorm bestaat. Want dat is dus ook een aanname
Klik om te vergroten...
Ja precies. Ik zag samādhi altijd als een soort eenheid met de kosmos en dat is misschien 1 form van samādhi, maar samādhi kan misschien ook een verder niet bijzonder moment zijn, dat door een bepaalde ingeving ineens transcendent wordt. Dus daar moet ik me iets meer voor openstellen door mijn ideeën over samādhi los te laten.
Mezelf zei:
Natuurlijk horen er nog wat grijze tinten in maar dan zou je het ook niet zo mooi beknopt kunnen houden.
Klik om te vergroten...
En dit snap ik heel goed ja 🙂 Ik wilde het een beetje samenvatten, maar dan gaan bepaalde nuances verloren.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Ja, helemaal gelijk. Het er na afloop over hebben, zoals tijdens deze discussie, zorgt ook al voor ruis en verstoringen. Om te beginnen heb je het al over een herinnering, niet de ervaring zelf, en dan moet je die ook nog omzetten in worden (!)

Maar daarom ben ik nu wel op een punt aangekomen dat ik het ‘evalueren’ van de ervaring een beetje aan het loslaten ben. En dat voelt goed. Dus daar ben ik jou en @Neo-Shulginist dankbaar voor.
Klik om te vergroten...
Jij bedankt voor deze geweldige discussie !!! 🙏🙏🙏
(al vind ik op 1 of andere manier het woord "discussie" te negatief beladen maar je snapt wat ik bedoel)
OtherShore zei:
En dit snap ik heel goed ja 🙂 Ik wilde het een beetje samenvatten, maar dan gaan bepaalde nuances verloren.
Klik om te vergroten...
Ik had het zelf, voor Mezelf, niet beter zo beknopt kunnen verwoorden.

Namasté !
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Nou betwijfel ik of je daarmee roze olifantjes gaat zien (sorry @Roze Olifant ), die zijn namelijk vaak veel te lief (snel goed gemaakt hé? @Roze Olifant :wink: ), voor een deliriant.

Maar hou me ten goed hoor maar begrijp je vraag denk ik wel want met delirianten kan je wel echt degelijk dingen volledig inbeelden/fantaseren en dus ook echt zien. Waar je het bij psychedelica toch vaak over vervormingen hebt van de al aanwezige externe of inwendige prikkels.
Klik om te vergroten...
Toen LSD in de mode was, neigden velen ernaar om Godsdiensten en Meditatie gebruiken gelijk te schakelen met LSD gebruik. Maar is de meditatie hallucinatie hetzelfde als die men van LSD krijgt?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Maar is de meditatie hallucinatie hetzelfde als die men van LSD krijgt?
Klik om te vergroten...
Eigenlijk was dat precies mijn vraag, alleen ging ik ervan uit dat de LSD ervaring een hallucinatie was en de meditatie ervaring echt. Maar je kan het ook omdraaien natuurlijk of ze allebei bestempelen als hallucinaties. Intelligente opmerking 🙂
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Je kunt niet 1 worden met universeel bewustzijn. Universeel bewustzijn is al alles, inclusief jezelf. Wat LSD kan doen, is je helpen los te laten van de patronen van gelimiteerde geprojecteerde projecties en terug te komen naar het standpunt van universeel bewustzijn, dat je al bent.
Klik om te vergroten...
Het gevoel dat ik had tijdens de trip die ik hierboven beschreef was dat ik alle bewustzijnen omvatte en in principe het perspectief van elk bewustzijn in kon nemen ook al kon ik niet alle bewustzijnen tegelijk aannemen in al hun specificiteit, omdat ik dan de focus verloor (ik kon er wel heel veel tegenlijk aannemen, maar zeker niet alle). De grenzen tussen mijn individuele bewustzijn en dat van anderen waren dus vervaagt en ik voelde dat we in principe één waren. Verder had ik ook het gevoel dat alle bewustzijnen in mijn bewustzijn waren en dat ik daarom op elk bewustzijn in kon zoomen als ik dat wilde. Zoiets. Moeilijk uit de drukken in woorden. Ik weet niet of universeel bewustzijn voor deze ervaring de juiste naam is. Het voelde veelomvattend.

Mooie gelijkenis trouwens van Rupert Spira.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
Toen LSD in de mode was, neigden velen ernaar om Godsdiensten en Meditatie gebruiken gelijk te schakelen met LSD gebruik. Maar is de meditatie hallucinatie hetzelfde als die men van LSD krijgt?
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Eigenlijk was dat precies mijn vraag, alleen ging ik ervan uit dat de LSD ervaring een hallucinatie was en de meditatie ervaring echt. Maar je kan het ook omdraaien natuurlijk of ze allebei bestempelen als hallucinaties. Intelligente opmerking 🙂
Klik om te vergroten...
Zoals ik hierboven al probeerde uit te leggen blijken die oude hippies daar dus best gelijk in te hebben. Wat meditatiesessies, psychedelische trips, en spiritueel-religieuze ervaringen met elkaar gemeen hebben is daling van de activiteit in het DMN, waardoor het brein het concept van 'ik' (het ego) niet meer actief handhaaft, en het brein decentraal gaat werken. Daardoor zijn er belangrijke kenmerken die overeenkomen: een tijdloze en onzegbare ervaring die gekenmerkt wordt door nieuwe inzichten, gevoelens van verbondenheid, creativiteit en een diepzinnige ervaring die als leidraad kan dienen om betekenis te geven aan het leven.
Zo'n ervaring is te bereiken via seks / tantra, trance, meditatie, hypnose, kunst, en ook psychedelica. Natuurlijk zijn er nuanceverschillen tussen die ervaringen, maar dat komt ook deels doordat het brein in een meer suggestieve staat komt waardoor iemand open staat voor invloeden van buitenaf. De setting speelt dus een belangrijke rol in de uiteindelijke ervaring :wink:
Neo-Shulginist zei:
Even over een andere boeg, want eerder werd in dit topic al opgeworpen dat er sinds het boek van Osho ook vergaande vorderinge zijn gemaakt in wetenschappelijk onderzoek naar ego-dood.

Echt fundamenteel op dit punt is de publicatie van Carhart-Harris et al. (2014) over de werking van het Default Mode Network (DMN). Dat Default Mode Network is een vrij stabiele connectie tussen verschillende hersengebieden die samen betrokken zijn bij de productie van het ego. Even in lekentermen uitgelegd zijn er natuurlijk verschillende cognitieve functies nodig om de grenzen van jezelf te herkennen. Informatie afkomstig van de ogen, het evenwicht, de huid, en het gehoor, moet met elkaar verbonden worden en geordend volgens een idee van hetgeen wat al die informatie met elkaar verbindt. Dus het DMN verbindt hersengebieden met elkaar, ordent die informatie, en geeft zo een interpretatie van welke delen van de informatie horen bij 'ik' en welke delen van de informatie bij 'daarbuiten'.

Nu blijkt dus dat tijdens psychedelische ervaringen de activiteit in dit Default Mode Network daalt.

Oftewel: de massa van binnenkomende informatie wordt niet meer geordend, waardoor je het vermogen verliest om nog onderscheid te maken tussen jezelf en het andere. Daardoor krijg je verlies van ego, en allerlei nieuwe inputs van informatie die leiden tot verwarring maar ook creativiteit (dankzij nieuwe inzichten). Op hersenscans is dit terug te herkennen omdat hersendelen (zoals bijvoorbeeld de visuele cortex) ineens zelfstandig de binnenkomende informatie moeten verwerken, en daardoor meer decentraal connectie proberen te zoeken. Je hebt dit mogelijk ook wel eens gezien in een superbekende grafiek over toegenomen hersenconnectiviteit tijdens psychedelische trips:


Bekijk bijlage 54318
Daarin zie je verschillende hersendelen met verschillende kleuren, en de strepen zijn connecties tussen die hersendelen zoals vastgesteld tijdens hersenscans.

Het blijkt ook dat dit twee verschillende 'stable states of consciousness' zijn, die elkaar kunnen afwisselen.

De theorie van Carhart-Harris et al. (2014) is dus dat de entropie (zeg maar chaos) in het brein toeneemt omdat er geen centrale sturing meer is die bepaalt welke hersendelen wanneer met welke moeten communiceren om een eenzelvig beeld te produceren (wat het DMN doet). Daardoor neemt decentrale communicatie tussen hersendelen toe, waardoor het brein op nieuwe manieren met zichzelf gaat praten. Tegenwoordig is er dus ook een booming tak van de neurofarmacologie die onderzoekt hoe dit dan via leerprocessen leidt tot duurzame veranderingen in gedrag. Want die wetenschappers zien ook wel dat fundamentele psychedelische ervaringen vaak leiden tot verschillen in gedrag en denken. Blijkt dus dat psychedelica inderdaad een proces aanwakkeren wat 'neuroplasticiteit' wordt genoemd. De bestaande neuronen in het brein blijken nieuwe verbindingen te groeien met naastgelegen neuronen, en dat soort nieuwe shortcuts maken het makkelijker om de nieuwe inzichten weer op te roepen.

Kijk, nou wil ik dit niet allemaal te plat slaan met allerlei beta-wetenschappelijke inzichten, want dat is ook slechts een perspectief. Details over biochemische processen gaat ons vermoedelijk nooit echt wat leren over hoe het is om betekenis of waarde te ervaren. Maar ik vind dit soort wetenschappelijke inzichten wel een fundamenteel begrip geven over wat nou het verschil in bewustzijn is tussen ego en extra-ego. We kunnen er namelijk onderdelen van meten.

www.frontiersin.org

Frontiers | The entropic brain: a theory of conscious states informed by neuroimaging research with psychedelic drugs

Entropy is a dimensionless quantity that is used for measuring uncertainty about the state of a system but it can also imply physical qualities, where high e...
www.frontiersin.org www.frontiersin.org
Klik om te vergroten...
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Ik ben van mening dat juist ons nuchtere vermogen om onderscheid te maken juist vaak troebeler is zonder een hulpmiddel
Klik om te vergroten...
Ah okay, psychedelica als een hulpmiddel om helderder te kunnen zien. Dan komen we eigenlijk weer uit bij de vraag of psychedelica bewustzijnverruimend zijn. Daar heeft Osho zijn bedenkingen over, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet waar zou kunnen zijn 🙃

Mezelf zei:
Hier ben ik het dan JUIST niet mee eens want een goeroe kan nooit JOUW pad weten. Dat zijn eigen pad tot verlichting heeft geleid kan dat zelfde pad jou van die verlichting weghouden is mijn mening.
Klik om te vergroten...
Ja hier sla je de spijker op zijn kop. Osho is zich wel bewust van dit probleem, maar hij zegt dan dat sommige meesters vasthouden aan hun eigen pad (Ramana Maharshi, Krishnamurti), maar dat andere daar flexibel in zijn. Die meesters kunnen wel jouw pad zien en hij zegt zelf tot die laatste categorie te behoren. Ach ja, daar komen we waarschijnlijk niet uit 😅

Jouw passie voor de potentie van psychedelica werkt in elk geval aanstekelijk @Mezelf Ik zou bijna weer overwegen om het nog eens te doen. Effectieve oplossingen voor menselijke problemen zijn altijd aantrekkelijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Kabouters wel?
Klik om te vergroten...
Ja genoeg, maar meestal van porselein.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Die meesters kunnen wel jouw pad zien en hij zegt zelf tot die laatste categorie te behoren.
Klik om te vergroten...
Whaha ja zou raar zijn dat hij over zichzelf zegt vast te houden aan zijn eigen pad he en dus eigenlijk andere niet kan helpen :tearsofjoy: .

OtherShore zei:
Jouw passie voor de potentie van psychedelica werkt in elk geval aanstekelijk @Mezelf Ik zou bijna weer overwegen om het nog eens te doen. Effectieve oplossingen voor menselijke problemen zijn altijd aantrekkelijk.
Klik om te vergroten...
Ja wat dat betreft heb ik wel een erge passie voor psychedelica ja. Al vanaf dat ik mij kan heugen eigenlijk. Ik zat nog op de basisschool en toen was mijn kennis hierover bovengemiddeld durf ik wel te zeggen. Nou is dat wat betreft psychedelica wel makkelijker om wat meer over te weten dan een gemiddelde weet over bijvoorbeeld, ehm weet ik veel eigenlijk hahaha, computers, breien, voetbal you name it (?).

Wel had ik toen al besloten niet voor mijn 18de mijn eerste psychedelische ervaring te gaan krijgen en dus was mijn weg erheen wat dat betreft erg lang. Spiritualiteit heeft me van jongsafaan ontzettend geinteresseerd al is het woord spiritualiteit wat zijn kracht aan het verliezen (volgens mij zei @Mindless dat laatst ook ergens) . Betere benaming is misschien dat ik ontzettend geinteresseerd was naar Esotorische kennis.

En ja ben wat dat betreft bevooroordeeld aangezien ik in mijn directie ervaringen zoveel meer positieve dingen heb zien gebeuren dan negatieve. En als het negatieve verhalen betreft is het vaak (meestal, bijna altijd, in mijn ogen dan) een gevolg van een verkeerde set en sitting.

Ook spreek ik je bewust wat tegen hier en daar ( in hoeverre je hiervan kan spreken natuurlijk ) zodat het gesprek lekker op gang blijft.

Als ik het zo mag inschatten ben jij er al dusdanig mee bezig dat het voor jou weinig kwaad kan mits, en kan niet vaak genoeg gezegd worden, met de juiste voorbereidingen, intentie, set en sitting. Kennis heb je zo te merken al :wink:.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Betere benaming is misschien dat ik ontzettend geinteresseerd was naar Esotorische kennis.
Klik om te vergroten...
Esoterische kennis? Ja daar kan ik ook een boek over volschrijven. Blavatsky was altijd mij favoriet maar ook de Golden Dawn en Aleister Crowley (is dat wat je bedoelt?). Zo ben ik ook geïnteresseerd geraakt in psychedelica, omdat ik geïnteresseerd was in het occulte en in mystieke/spirituele ervaringen.

Als ik dan toch maar dat hele Osho verhaal even achterwegen laat: persoonlijk heb ik gemengde gevoelens over psychedelica. Het is bij mij begonnen met paddo’s op mijn 16de en dat is inmiddels meer dan 20 jaar geleden. Trippen op mijn kamertje in mijn ouderlijk huis. Sinds die tijd zeker 100 trips meegemaakt, uiteindelijk meestal op LSD, met zo nu en dan een uitstapje naar DMT, 5-MeO-DMT en DPT (dat ligt me eigenlijk meer dan DMT; DMT is me net te kort).

Het heeft me zeker veranderd, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of die verandering positief was, want ja, hoe moet ik voor en na nou vergelijken? Ik zou wel willen dat ik tot mijn 18de gewacht had zoals jij. 16 is toch wel erg jong. Je bent nog zo in flux.

Waar het bij mij begon te wringen was toen ik serieus aan de slag ging met meditatie. Uiteindelijk heb ik bijna twee jaar in India gezeten in een ashram. Toen werd ik geconfronteerd met het feit dat ik, ondanks alle inzichten, toch nog erg vast zat in mijn patronen. En toen heb ik ook ervaren waar Osho voor waarschuwt, namelijk dat meditatie soms een beetje saai en onbevredigend kan worden na intense ervaringen met psychedelica. Dus toen had ik wel het gevoel dat mijn LSD ervaringen me tegenhielden. Later toch weer af en toe een trip, maar na mijn ervaring in India hechte ik daar minder waarde aan.

Probleem was misschien wel dat ik niet zo bewust met LSD omging. Ik heb psychedelica nog nooit gebruikt in een therapeutische of traditionele setting (zoals een ayahuasca ceremonie). Ik had wel negatieve ervaringen, maar ik ben niet zo gevoelig voor paniek, dus het viel altijd wel mee, en ik had meestal toch het gevoel dat ik er iets van geleerd had. Daardoor gebruikte ik LSD soms ook te pas en te onpas in misschien niet ideale omstandigheden. Dus wellicht verklaart dat ook deels mijn gemengde gevoelens. Ondanks dat heb ik wel echt een paar hemelbestormende ervaringen gehad, maar daarna glipte het vaak weer uit mijn vingers.

Zo heel verhaal 🙂 maar misschien verklaart dat een beetje waar ik vandaan kom.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
psychedelica verstoren wel ons normale maar gebrekkige vermogen om onderscheid te maken, want onder invloed van psychedelica heb je maar ten dele beschikking over je cognitieve vermogens. Natuurlijk kun je er na afloop over nadenken, maar dan is het de vraag in hoeverre de input van de psychedelische ervaring en jouw herinnering daarvan betrouwbaar zijn.
Klik om te vergroten...
Dit is juist de kracht van psychedelica. Ze veroorzaken eerst verwarring, wat ruimte geeft voor creativiteit en nieuwe inzichten, en daarna ga je weer langzamerhand je perceptie op de realiteit in elkaar puzzelen.

Met de kanttekening ben ik het eens: de ervaring moet je niet té serieus nemen. want dan kom je in de valkuil van de Hogere Waarheid.

Het is gewoon een wat ander proces dan meditatie. Want daarvan raak je niet verward. Maar dat betekent nog niet dat psychedelica een valse ervaring bieden.

Ook zou ik juist zeggen dat elke claim dat een inzicht DE Diepere Waarheid zou zijn direct moet worden verworpen. Het is juist die overtuiging van een absolute waarheid die een problematische interpretatie ondersteunt. De ervaring of interpretatie wordt dan niet meer getoetst of geverifieerd, waardoor er problematische consequenties aan verbonden kunnen worden die dan niet meer worden opgelost (want de interpretatie is De Waarheid).
Zeker als een persoon de belichaming wordt van zo'n hogere interpretatie doordat hij/zij goeroe wordt is dat een risico, omdat het andere denkwijzen ondergeschikt maakt aan het denken van de goeroe. Je hebt dan automatisch een scheve machtsbalans. Als die niet gecontroleerd/gebalanceerd/geverifieerd wordt, dan is de kans op misbruik groot.

Relativisme is dus key.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Ja wat dat betreft heb ik wel een erge passie voor psychedelica ja. Al vanaf dat ik mij kan heugen eigenlijk. Ik zat nog op de basisschool en toen was mijn kennis hierover bovengemiddeld durf ik wel te zeggen
Klik om te vergroten...
Mijn interesse werd gewekt toen we drugsvoorlichting kregen op de middelbare school en een ex-verslaafde ons kwam waarschuwen met een verhaal over dat hij op een gegeven moment zo van de kaart was dat hij roze olifantjes uit het stopcontact zag komen.

Toen dacht ik "Wow, kan dat?! Vet!"

Tientallen verschillende psychedelica, honderden trips en vele jaren later heb ik nog altijd geen roze olifantjes gezien 🥲
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Blavatsky was altijd mij favoriet maar ook de Golden Dawn en Aleister Crowley (is dat wat je bedoelt?)
Klik om te vergroten...
Jazeker, ik heb ook op dit moment de twee delen van "de geheime leer" in me kast staan. Amper doorheen te komen met al die namen die sommige religies allemaal wel niet hebben voor goden, bewustzijnstaten of noem maar op. De dingen die ik daarin las waren na al vele psychedelisch ervarinen en wat mij hiervan dan juist weer het meeste bijstond is dat wat veel daarin is beschreven, ik zo ook gezien, gevoelt, ingezien had voornamelijk tijdens trips.

En grappig dat je dit zegt:
OtherShore zei:
En toen heb ik ook ervaren waar Osho voor waarschuwt, namelijk dat meditatie soms een beetje saai en onbevredigend kan worden na intense ervaringen met psychedelica. Dus toen had ik wel het gevoel dat mijn LSD ervaringen me tegenhielden.
Klik om te vergroten...
Want ik ervaar(de) dit dus precies andersom. Hoewel ik me al veel met meditaties bezig hield (als in dagelijks al niet vaker) ik juist tijdens me psychedelisch ervaring bevestigd heb gekregen voor mezelf hoe goed meditatie wel niet is en hoe mooi en fijn het is om in een hogere staat te raken (of trance). Daarom lukte de meditaties daarna vele malen beter dan voor m'n psychedelische ervaring. Natuurlijk kan ook dat een verkeerde interpratie zijn maar zo voelde het wel. Ik herkende en kon makkelijker in die hogere staten (of hoe je/men het noemen) wil raken.

Ook had ik op jongere leeftijd erg veel met depressies te maken die voornamelijk veroorzaakte werden door insomnia (slapeloosheid) die zelf bijna levensbedreigend werden als dat langer zo doorging. Door therapieen ben ik langzaam iets leren gaan slapen tot ik vanaf me 15de wiet ben gaan roken en eigenlijk is het toen al met stappen vooruit gegaan met mijn welzijn want ik kon immers weer slapen. Maar toen ik dus op me 18de me eerste goede psychedelische ervaring had meegemaakt was alles zo voor mij bewezen van wat ik over het leven dacht. Dat ik voor me zelf door de psychedelische ervaring zoveel bevestiging kreeg ik eigenlijk daarna, vanaf die dag, nooit meer écht met depressies te maken heb gehad.

Zeg 6 jaar terug wel een burn-out en laat nou precies de periode in mijn leven zijn geweest, en dit zag ik pas veel later in, dat ik juist weinig vooor mij doen me met psychedelica bezig hield.

Wil allemaal niet zeggen dat het door of dankzij psychedelica zo is gegaan, maar je brgrijpt dat het voor mij na dit wel zo aanvoelt.
OtherShore zei:
Ik heb psychedelica nog nooit gebruikt in een therapeutische of traditionele setting
Klik om te vergroten...
En ja hier ga je al natuurlijk he :wink:... Nooit in een ceremoniele setting is wel erg weinig voor iemand die zich hierin verdiept heeft en zovaak heeft getript als ik eerlijk ben :wink:. En dan ook nog durven hierover een oordeel/mening te hebben grrrrrr (grapjuh he :tonguewink:)
Wellicht had dit gesprek er dan wel heeeeeel anders uitgezien haha.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Dit is juist de kracht van psychedelica. Ze veroorzaken eerst verwarring, wat ruimte geeft voor creativiteit en nieuwe inzichten, en daarna ga je weer langzamerhand je perceptie op de realiteit in elkaar puzzelen.

Met de kanttekening ben ik het eens: de ervaring moet je niet té serieus nemen. want dan kom je in de valkuil van de Hogere Waarheid.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens dat psychedelica zo werken — Osho ook trouwens — maar Osho en ik geloven wel in een ultieme werkelijkheid, het absolute, dat niet in woorden te bevatten is maar wel ‘ervaren’ kan worden. Een claim of interpretatie kan dus nooit de hogere waarheid zijn, dat klopt, want de hogere waarheid is eigenlijk het direct ‘ervaren’ van en eenworden met het ultieme. Dat je met LSD uiteindelijk niet op dat punt kan komen doet af aan LSD, niet aan het bestaan van de hogere werkelijkheid. In mijn ogen is de valkuil dus dat LSD je een vals beeld kan geven van het ultieme.

Osho onderscheidt in de mens een onderbewustzijn, een ego en een non-ego dat in contact staat met de hogere werkelijkheid en eigenlijk de hogere werkelijkheid is (het onderscheid is niet absoluut natuurlijk). LSD verstoort in zijn ogen de grenzen die het ego normaal stelt aan het onderbewustzijn, waardoor het onderbewustzijn naar boven komt. Maar volgens Osho brengt LSD het non-ego niet naar beneden (om bij ruimtelijke metaforen te blijven). Meditatie wel.

Of jij gelooft in de ultieme werkelijkheid en de mogelijkheid om die te ervaren kan ik uit jouw bericht zo snel niet opmaken @Neo-Shulginist
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Mijn interesse werd gewekt toen we drugsvoorlichting kregen op de middelbare school en een ex-verslaafde ons kwam waarschuwen met een verhaal over dat hij op een gegeven moment zo van de kaart was dat hij roze olifantjes uit het stopcontact zag komen.

Toen dacht ik "Wow, kan dat?! Vet!"

Tientallen verschillende psychedelica, honderden trips en vele jaren later heb ik nog altijd geen roze olifantjes gezien 🥲
Klik om te vergroten...
Kabouters wel?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Mijn interesse werd gewekt toen we drugsvoorlichting kregen op de middelbare school en een ex-verslaafde ons kwam waarschuwen met een verhaal over dat hij op een gegeven moment zo van de kaart was dat hij roze olifantjes uit het stopcontact zag komen.

Toen dacht ik "Wow, kan dat?! Vet!"

Tientallen verschillende psychedelica, honderden trips en vele jaren later heb ik nog altijd geen roze olifantjes gezien 🥲
Klik om te vergroten...
Misschien wil @Roze Olifant een keer een kop koffie met je drinken? En als ze Øllie dan ook nog meeneemt heb je al twee roze olifantjes gezien! Of ze uit een stopcontact komen betwijfel ik dan weer wel.

Screenshot_2023-09-28-20-26-22-630-edit_com.android.chrome.jpg
@Mezelf laat mij er eens buiten!

Of nouja, als ze thee hebben doe ik wel mee
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Of jij gelooft in de ultieme werkelijkheid en de mogelijkheid om die te ervaren kan ik uit jouw bericht zo snel niet opmaken @Neo-Shulginist
Klik om te vergroten...
Ik ken helaas iets te veel filosofieën over allerlei verschillende waarheidsdefinities; van het realisme tot het constructivisme, idealisme, of animisme. En nouja, alleen al het bestaan van die veelheid aan verschillende definities doet vermoeden dat het onwaarschijnlijk is dat er slechts één helemaal juist is en de andere niet. Toch is dat wel wat veel aanhangers van veel waarheidsdefinities bepleiten: dat hún waarheid de echte is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Ik ken helaas iets te veel filosofieën over allerlei verschillende waarheidsdefinities; van het realisme tot het constructivisme, idealisme, of animisme. En nouja, alleen al het bestaan van die veelheid aan verschillende definities doet vermoeden dat het onwaarschijnlijk is dat er slechts één helemaal juist is en de andere niet. Toch is dat wel wat veel aanhangers van veel waarheidsdefinities bepleiten: dat hún waarheid de echte is.
Klik om te vergroten...
Wat dat betreft sluit ik me eerder aan bij een soort Nietzschiaanse opvatting dat de realiteit wel eens veel absurder zou kunnen zijn dan wij ons kunnen voorstellen, en dat het enige wat je kunt proberen is om steeds bij te leren en met het beste van je kunnen proberen het beter te doen dan voorheen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."