Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen verlichte meester over LSD en meditatie

Een verlichte meester over LSD en meditatie

112 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik was aan het begin van mijn psychedelische carrière nog wel gecharmeerd van het begrip Mind at Large zoals Aldous Huxley het in zijn boek The Doors of Perception opschrijft:

"Each person is at each moment capable of remembering all that has ever happened to him and of perceiving everything that is happening everywhere in the universe. The function of the brain and nervous system is to protect us from being overwhelmed and confused by this mass of largely useless and irrelevant knowledge, by shutting out most of what we should otherwise perceive or remember at any moment, and leaving only that very small and special selection which is likely to be practically useful. According to such a theory, each one of us is potentially Mind at Large."

Omdat dat citaat volgens mij goed de rol van het brein in het produceren van bewustzijn van de realiteit beschrijft. Maar inmiddels heb ik toch wat meer problemen gekregen met de premisse 'each person is capable of (..) perceiving everything that is happening everywhere in the universe'. Dan val je toch wel een beetje in de valkuil van wat Donna Harraway noemt 'The God Trick: seeing everything from nowhere'. Nou heb ik zelf ook wel een ego-dood meegemaakt, en daardoor een ervaring gehad van wat een 'singularity' eigenlijk is: een allesomvattend concept. Het punt is alleen dat ik niet geloof dat die ervaring daadwerkelijk waar was. Ik had dan misschien wel het idee dat ik versmolten was met het universum, mijn lichaam had verlaten, en contact legde met het ALLES. Mijn vrienden zagen me ongeveer een halve minuut semi-bewusteloos naast de chillout liggen. Twee verschillende perspectieven op dezelfde gebeurtenis, met radicaal verschillende verklaringen over wat er gebeurd was, simpelweg omdat het vanuit een andere positie werd bezien.

Op dezelfde manier ben ik dus kritisch t.o.v. van anderen die zo'n ervaring hebben gehad en van daaruit claims gaan doen over een hogere waarheid. Ik denk dat ik de gedachtegang wel aardig kan volgen, hoe je dan tot zo'n conclusie kan komen. Ik zie het alleen vooral als een valkuil, omdat het niet meer kritisch bevraagt of andere gezichtspunten misschien ook nog een valide verklaring zouden kunnen geven.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ik was aan het begin van mijn psychedelische carrière nog wel gecharmeerd van het begrip Mind at Large zoals Aldous Huxley het in zijn boek The Doors of Perception opschrijft:

"Each person is at each moment capable of remembering all that has ever happened to him and of perceiving everything that is happening everywhere in the universe. The function of the brain and nervous system is to protect us from being overwhelmed and confused by this mass of largely useless and irrelevant knowledge, by shutting out most of what we should otherwise perceive or remember at any moment, and leaving only that very small and special selection which is likely to be practically useful. According to such a theory, each one of us is potentially Mind at Large."

Omdat dat citaat volgens mij goed de rol van het brein in het produceren van bewustzijn van de realiteit beschrijft. Maar inmiddels heb ik toch wat meer problemen gekregen met de premisse 'each person is capable of (..) perceiving everything that is happening everywhere in the universe'. Dan val je toch wel een beetje in de valkuil van wat Donna Harraway noemt 'The God Trick: seeing everything from nowhere'. Nou heb ik zelf ook wel een ego-dood meegemaakt, en daardoor een ervaring gehad van wat een 'singularity' eigenlijk is: een allesomvattend concept. Het punt is alleen dat ik niet geloof dat die ervaring daadwerkelijk waar was. Ik had dan misschien wel het idee dat ik versmolten was met het universum, mijn lichaam had verlaten, en contact legde met het ALLES. Mijn vrienden zagen me ongeveer een halve minuut semi-bewusteloos naast de chillout liggen. Twee verschillende perspectieven op dezelfde gebeurtenis, met radicaal verschillende verklaringen over wat er gebeurd was, simpelweg omdat het vanuit een andere positie werd bezien.

Op dezelfde manier ben ik dus kritisch t.o.v. van anderen die zo'n ervaring hebben gehad en van daaruit claims gaan doen over een hogere waarheid. Ik denk dat ik de gedachtegang wel aardig kan volgen, hoe je dan tot zo'n conclusie kan komen. Ik zie het alleen vooral als een valkuil, omdat het niet meer kritisch bevraagt of andere gezichtspunten misschien ook nog een valide verklaring zouden kunnen geven.
Klik om te vergroten...
Dat eerste stuk is voor mij wel het ultieme waarheidsgevoel geweest wat ik ooit gehad heb. Ja langzamerhand ben ik ook in mijn nuchtere staat dit gaan "geloven" .....((((( al betrap ik mezelf er nu al op dat ik "inzien" wilde zeggen, wat zou suggeren dat dit het "ware" is, ik dus het ware heb gezien. Zie je hoe moeilijk?!!! ))).....

Voor mij is dit een feit maar bij verre dekt, al is dit mooi omschreven, verre van wat ik als mijn waarheid zie. Maar voor iets als woorden is het wel de goede richting op. Als je het nog kan volgen ? haha...

Maar de god trick betrapte ik mijzelf op tijdens k-holes op disso's. Waar een stemmetje dan zegt dat, dat dus het gevaar van disso's is aangezien het verdoofd en dus dit gevaar er (minder) is bij psychedelica, aangezien deze geestverruimend zijn. Ja zijn dit tricks of my own mind? tjaaah waar ik een ander voor bekritiseer, moet ik ook bij Mezelf blijven doen :wink:

Vandaar dus dat het vanuit elk perspectief er maar 1 echte waarheid kan zijn en dus nooit dezelfde is dan die van een andere welke goeroe dan ook. Ze kunnen je slecht handvaten geven maar ik kies nooit handvaten van maar 1 persoon of autoriteit. Dus blijf ik bij mijn standpunt, dat waarheid alleen in 1 vorm bestaat en dat is de MIJNE!!!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Neo-Shulginist zegt nu wel iets dat voor mij naar de kern van de zaak gaat. Je beschrijft namelijk een ervaring die ik ook heb gehad. Ik zal het niet helemaal citeren:
Neo-Shulginist zei:
Nou heb ik zelf ook wel een ego-dood meegemaakt, en daardoor een ervaring gehad van wat een 'singularity' eigenlijk is: een allesomvattend concept. Het punt is alleen dat ik niet geloof dat die ervaring daadwerkelijk waar was. Ik had dan misschien wel het idee dat ik versmolten was met het universum, mijn lichaam had verlaten, en contact legde met het ALLES.
Klik om te vergroten...
Als ik @Mezelf goed begrijp herkent hij dit ook. Ik heb zelf zo’n ervaring gehad onder invloed van LSD waar ik één werd met het hele universum en met al het bewustzijn in het heelal en dat ik tegelijk door alle ogen keek — door honderden miljoenen ogen tegelijk in het hier en nu.

En toen dacht ik: “Dit is het dus. Dit is waar de mystici het over hebben. Dit is samādhi.”

Maar toen kreeg ik een onbehaaglijk gevoel. Ergens was het toch een beetje gemaakt, een beetje geforceerd. En toen dacht ik: “Ik droom alleen maar over samādhi. Het is niet echt.” En dat is me dus bijgebleven. Dat het wel op samādhi leek maar niet echt was.

Maar waarom was het in mijn ogen dan niet echt? Eigenlijk precies omdat er nog twijfel was, omdat er een stemmetje was dat zei “Dit is ‘m niet”. Want wat ik altijd geloofde en nog steeds geloof is dat bij samādhi alles volkomen helder en duidelijk wordt. Dan is er geen gissen meer. Dan zie je alles zoals het is. Perfecte kennis dus.

Je zult dus begrijpen dat ik me daarom enorm kan vinden in dat boekje van Osho 😅 want hij zegt eigenlijk precies wat ik denk. Maar als ik nou een denkfout maak, als ik me per ongeluk overtuigd heb van iets dat haaks staat op de werkelijkheid, kunnen jullie me dat dan duidelijk maken?

Want dat hele verhaal over perspectieven gaat in mijn ogen niet op. Want als je één bent met het universele bewustzijn, dan bevat je alle perspectieven, dus op dat punt is er geen relativiteit meer, dan ben je objectief ZIJN. (Tuurlijk dat vertalen naar woorden is een heel ding en waarschijnlijk onmogelijk maar dat doet niet zoveel af aan het bewustzijn zelf.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Want als je één bent met het universele bewustzijn, dan bevat je alle perspectieven, dus op dat punt is er geen relativiteit meer, dan ben je objectief ZIJN
Klik om te vergroten...
Vrij simpel: ik denk dat zoiets niet gebeurt.

Wat kan gebeuren is dat het concept van het ego verdwijnt, waardoor je geen onderscheid meer maakt tussen jezelf en dat wat daarbuiten ligt. Dat is wat anders dan universeel bewustzijn dat alom aanwezig is. Ook al kan je ervaring het idee geven dat je overal was. Dat lijkt me een logisch gevolg van dat je niet meer weer waar de grenzen van jezelf zijn. Want hoe kan je jezelf lokaliseren als je niet weet waar je begint of eindigt?
Je zou wat mij betreft het dus beter kunnen hebben over 'veelomvattend'. Het gaat om extra-ego maar niet universeel ego.

Teruggrijpend op Huxley:
Neo-Shulginist zei:
The function of the brain and nervous system is to protect us from being overwhelmed and confused by this mass of largely useless and irrelevant knowledge
Klik om te vergroten...

Bij een ego-dood ervaar je een ongefilterde massa van informatie die je eigen perspectief overstijgt. Maar dat bevat nog niet alle perspectieven, en zeker niet een coherent begrip van alle mogelijke perspectieven tegelijkertijd. Dat is althans het deel van Mind at Large wat ik nogal ongeloofwaardig vind. Ik zou echt niet weten hoe die informatieoverdracht tussen het ik en het alles dan precies zou moeten plaatsvinden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Ik ben van mening dat juist ons nuchtere vermogen om onderscheid te maken juist vaak troebeler is zonder een hulpmiddel
Klik om te vergroten...
Ah okay, psychedelica als een hulpmiddel om helderder te kunnen zien. Dan komen we eigenlijk weer uit bij de vraag of psychedelica bewustzijnverruimend zijn. Daar heeft Osho zijn bedenkingen over, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet waar zou kunnen zijn 🙃

Mezelf zei:
Hier ben ik het dan JUIST niet mee eens want een goeroe kan nooit JOUW pad weten. Dat zijn eigen pad tot verlichting heeft geleid kan dat zelfde pad jou van die verlichting weghouden is mijn mening.
Klik om te vergroten...
Ja hier sla je de spijker op zijn kop. Osho is zich wel bewust van dit probleem, maar hij zegt dan dat sommige meesters vasthouden aan hun eigen pad (Ramana Maharshi, Krishnamurti), maar dat andere daar flexibel in zijn. Die meesters kunnen wel jouw pad zien en hij zegt zelf tot die laatste categorie te behoren. Ach ja, daar komen we waarschijnlijk niet uit 😅

Jouw passie voor de potentie van psychedelica werkt in elk geval aanstekelijk @Mezelf Ik zou bijna weer overwegen om het nog eens te doen. Effectieve oplossingen voor menselijke problemen zijn altijd aantrekkelijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Kabouters wel?
Klik om te vergroten...
Ja genoeg, maar meestal van porselein.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Die meesters kunnen wel jouw pad zien en hij zegt zelf tot die laatste categorie te behoren.
Klik om te vergroten...
Whaha ja zou raar zijn dat hij over zichzelf zegt vast te houden aan zijn eigen pad he en dus eigenlijk andere niet kan helpen :tearsofjoy: .

OtherShore zei:
Jouw passie voor de potentie van psychedelica werkt in elk geval aanstekelijk @Mezelf Ik zou bijna weer overwegen om het nog eens te doen. Effectieve oplossingen voor menselijke problemen zijn altijd aantrekkelijk.
Klik om te vergroten...
Ja wat dat betreft heb ik wel een erge passie voor psychedelica ja. Al vanaf dat ik mij kan heugen eigenlijk. Ik zat nog op de basisschool en toen was mijn kennis hierover bovengemiddeld durf ik wel te zeggen. Nou is dat wat betreft psychedelica wel makkelijker om wat meer over te weten dan een gemiddelde weet over bijvoorbeeld, ehm weet ik veel eigenlijk hahaha, computers, breien, voetbal you name it (?).

Wel had ik toen al besloten niet voor mijn 18de mijn eerste psychedelische ervaring te gaan krijgen en dus was mijn weg erheen wat dat betreft erg lang. Spiritualiteit heeft me van jongsafaan ontzettend geinteresseerd al is het woord spiritualiteit wat zijn kracht aan het verliezen (volgens mij zei @Mindless dat laatst ook ergens) . Betere benaming is misschien dat ik ontzettend geinteresseerd was naar Esotorische kennis.

En ja ben wat dat betreft bevooroordeeld aangezien ik in mijn directie ervaringen zoveel meer positieve dingen heb zien gebeuren dan negatieve. En als het negatieve verhalen betreft is het vaak (meestal, bijna altijd, in mijn ogen dan) een gevolg van een verkeerde set en sitting.

Ook spreek ik je bewust wat tegen hier en daar ( in hoeverre je hiervan kan spreken natuurlijk ) zodat het gesprek lekker op gang blijft.

Als ik het zo mag inschatten ben jij er al dusdanig mee bezig dat het voor jou weinig kwaad kan mits, en kan niet vaak genoeg gezegd worden, met de juiste voorbereidingen, intentie, set en sitting. Kennis heb je zo te merken al :wink:.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Betere benaming is misschien dat ik ontzettend geinteresseerd was naar Esotorische kennis.
Klik om te vergroten...
Esoterische kennis? Ja daar kan ik ook een boek over volschrijven. Blavatsky was altijd mij favoriet maar ook de Golden Dawn en Aleister Crowley (is dat wat je bedoelt?). Zo ben ik ook geïnteresseerd geraakt in psychedelica, omdat ik geïnteresseerd was in het occulte en in mystieke/spirituele ervaringen.

Als ik dan toch maar dat hele Osho verhaal even achterwegen laat: persoonlijk heb ik gemengde gevoelens over psychedelica. Het is bij mij begonnen met paddo’s op mijn 16de en dat is inmiddels meer dan 20 jaar geleden. Trippen op mijn kamertje in mijn ouderlijk huis. Sinds die tijd zeker 100 trips meegemaakt, uiteindelijk meestal op LSD, met zo nu en dan een uitstapje naar DMT, 5-MeO-DMT en DPT (dat ligt me eigenlijk meer dan DMT; DMT is me net te kort).

Het heeft me zeker veranderd, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of die verandering positief was, want ja, hoe moet ik voor en na nou vergelijken? Ik zou wel willen dat ik tot mijn 18de gewacht had zoals jij. 16 is toch wel erg jong. Je bent nog zo in flux.

Waar het bij mij begon te wringen was toen ik serieus aan de slag ging met meditatie. Uiteindelijk heb ik bijna twee jaar in India gezeten in een ashram. Toen werd ik geconfronteerd met het feit dat ik, ondanks alle inzichten, toch nog erg vast zat in mijn patronen. En toen heb ik ook ervaren waar Osho voor waarschuwt, namelijk dat meditatie soms een beetje saai en onbevredigend kan worden na intense ervaringen met psychedelica. Dus toen had ik wel het gevoel dat mijn LSD ervaringen me tegenhielden. Later toch weer af en toe een trip, maar na mijn ervaring in India hechte ik daar minder waarde aan.

Probleem was misschien wel dat ik niet zo bewust met LSD omging. Ik heb psychedelica nog nooit gebruikt in een therapeutische of traditionele setting (zoals een ayahuasca ceremonie). Ik had wel negatieve ervaringen, maar ik ben niet zo gevoelig voor paniek, dus het viel altijd wel mee, en ik had meestal toch het gevoel dat ik er iets van geleerd had. Daardoor gebruikte ik LSD soms ook te pas en te onpas in misschien niet ideale omstandigheden. Dus wellicht verklaart dat ook deels mijn gemengde gevoelens. Ondanks dat heb ik wel echt een paar hemelbestormende ervaringen gehad, maar daarna glipte het vaak weer uit mijn vingers.

Zo heel verhaal 🙂 maar misschien verklaart dat een beetje waar ik vandaan kom.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
psychedelica verstoren wel ons normale maar gebrekkige vermogen om onderscheid te maken, want onder invloed van psychedelica heb je maar ten dele beschikking over je cognitieve vermogens. Natuurlijk kun je er na afloop over nadenken, maar dan is het de vraag in hoeverre de input van de psychedelische ervaring en jouw herinnering daarvan betrouwbaar zijn.
Klik om te vergroten...
Dit is juist de kracht van psychedelica. Ze veroorzaken eerst verwarring, wat ruimte geeft voor creativiteit en nieuwe inzichten, en daarna ga je weer langzamerhand je perceptie op de realiteit in elkaar puzzelen.

Met de kanttekening ben ik het eens: de ervaring moet je niet té serieus nemen. want dan kom je in de valkuil van de Hogere Waarheid.

Het is gewoon een wat ander proces dan meditatie. Want daarvan raak je niet verward. Maar dat betekent nog niet dat psychedelica een valse ervaring bieden.

Ook zou ik juist zeggen dat elke claim dat een inzicht DE Diepere Waarheid zou zijn direct moet worden verworpen. Het is juist die overtuiging van een absolute waarheid die een problematische interpretatie ondersteunt. De ervaring of interpretatie wordt dan niet meer getoetst of geverifieerd, waardoor er problematische consequenties aan verbonden kunnen worden die dan niet meer worden opgelost (want de interpretatie is De Waarheid).
Zeker als een persoon de belichaming wordt van zo'n hogere interpretatie doordat hij/zij goeroe wordt is dat een risico, omdat het andere denkwijzen ondergeschikt maakt aan het denken van de goeroe. Je hebt dan automatisch een scheve machtsbalans. Als die niet gecontroleerd/gebalanceerd/geverifieerd wordt, dan is de kans op misbruik groot.

Relativisme is dus key.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Ja wat dat betreft heb ik wel een erge passie voor psychedelica ja. Al vanaf dat ik mij kan heugen eigenlijk. Ik zat nog op de basisschool en toen was mijn kennis hierover bovengemiddeld durf ik wel te zeggen
Klik om te vergroten...
Mijn interesse werd gewekt toen we drugsvoorlichting kregen op de middelbare school en een ex-verslaafde ons kwam waarschuwen met een verhaal over dat hij op een gegeven moment zo van de kaart was dat hij roze olifantjes uit het stopcontact zag komen.

Toen dacht ik "Wow, kan dat?! Vet!"

Tientallen verschillende psychedelica, honderden trips en vele jaren later heb ik nog altijd geen roze olifantjes gezien 🥲
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Blavatsky was altijd mij favoriet maar ook de Golden Dawn en Aleister Crowley (is dat wat je bedoelt?)
Klik om te vergroten...
Jazeker, ik heb ook op dit moment de twee delen van "de geheime leer" in me kast staan. Amper doorheen te komen met al die namen die sommige religies allemaal wel niet hebben voor goden, bewustzijnstaten of noem maar op. De dingen die ik daarin las waren na al vele psychedelisch ervarinen en wat mij hiervan dan juist weer het meeste bijstond is dat wat veel daarin is beschreven, ik zo ook gezien, gevoelt, ingezien had voornamelijk tijdens trips.

En grappig dat je dit zegt:
OtherShore zei:
En toen heb ik ook ervaren waar Osho voor waarschuwt, namelijk dat meditatie soms een beetje saai en onbevredigend kan worden na intense ervaringen met psychedelica. Dus toen had ik wel het gevoel dat mijn LSD ervaringen me tegenhielden.
Klik om te vergroten...
Want ik ervaar(de) dit dus precies andersom. Hoewel ik me al veel met meditaties bezig hield (als in dagelijks al niet vaker) ik juist tijdens me psychedelisch ervaring bevestigd heb gekregen voor mezelf hoe goed meditatie wel niet is en hoe mooi en fijn het is om in een hogere staat te raken (of trance). Daarom lukte de meditaties daarna vele malen beter dan voor m'n psychedelische ervaring. Natuurlijk kan ook dat een verkeerde interpratie zijn maar zo voelde het wel. Ik herkende en kon makkelijker in die hogere staten (of hoe je/men het noemen) wil raken.

Ook had ik op jongere leeftijd erg veel met depressies te maken die voornamelijk veroorzaakte werden door insomnia (slapeloosheid) die zelf bijna levensbedreigend werden als dat langer zo doorging. Door therapieen ben ik langzaam iets leren gaan slapen tot ik vanaf me 15de wiet ben gaan roken en eigenlijk is het toen al met stappen vooruit gegaan met mijn welzijn want ik kon immers weer slapen. Maar toen ik dus op me 18de me eerste goede psychedelische ervaring had meegemaakt was alles zo voor mij bewezen van wat ik over het leven dacht. Dat ik voor me zelf door de psychedelische ervaring zoveel bevestiging kreeg ik eigenlijk daarna, vanaf die dag, nooit meer écht met depressies te maken heb gehad.

Zeg 6 jaar terug wel een burn-out en laat nou precies de periode in mijn leven zijn geweest, en dit zag ik pas veel later in, dat ik juist weinig vooor mij doen me met psychedelica bezig hield.

Wil allemaal niet zeggen dat het door of dankzij psychedelica zo is gegaan, maar je brgrijpt dat het voor mij na dit wel zo aanvoelt.
OtherShore zei:
Ik heb psychedelica nog nooit gebruikt in een therapeutische of traditionele setting
Klik om te vergroten...
En ja hier ga je al natuurlijk he :wink:... Nooit in een ceremoniele setting is wel erg weinig voor iemand die zich hierin verdiept heeft en zovaak heeft getript als ik eerlijk ben :wink:. En dan ook nog durven hierover een oordeel/mening te hebben grrrrrr (grapjuh he :tonguewink:)
Wellicht had dit gesprek er dan wel heeeeeel anders uitgezien haha.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Dit is juist de kracht van psychedelica. Ze veroorzaken eerst verwarring, wat ruimte geeft voor creativiteit en nieuwe inzichten, en daarna ga je weer langzamerhand je perceptie op de realiteit in elkaar puzzelen.

Met de kanttekening ben ik het eens: de ervaring moet je niet té serieus nemen. want dan kom je in de valkuil van de Hogere Waarheid.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens dat psychedelica zo werken — Osho ook trouwens — maar Osho en ik geloven wel in een ultieme werkelijkheid, het absolute, dat niet in woorden te bevatten is maar wel ‘ervaren’ kan worden. Een claim of interpretatie kan dus nooit de hogere waarheid zijn, dat klopt, want de hogere waarheid is eigenlijk het direct ‘ervaren’ van en eenworden met het ultieme. Dat je met LSD uiteindelijk niet op dat punt kan komen doet af aan LSD, niet aan het bestaan van de hogere werkelijkheid. In mijn ogen is de valkuil dus dat LSD je een vals beeld kan geven van het ultieme.

Osho onderscheidt in de mens een onderbewustzijn, een ego en een non-ego dat in contact staat met de hogere werkelijkheid en eigenlijk de hogere werkelijkheid is (het onderscheid is niet absoluut natuurlijk). LSD verstoort in zijn ogen de grenzen die het ego normaal stelt aan het onderbewustzijn, waardoor het onderbewustzijn naar boven komt. Maar volgens Osho brengt LSD het non-ego niet naar beneden (om bij ruimtelijke metaforen te blijven). Meditatie wel.

Of jij gelooft in de ultieme werkelijkheid en de mogelijkheid om die te ervaren kan ik uit jouw bericht zo snel niet opmaken @Neo-Shulginist
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Mijn interesse werd gewekt toen we drugsvoorlichting kregen op de middelbare school en een ex-verslaafde ons kwam waarschuwen met een verhaal over dat hij op een gegeven moment zo van de kaart was dat hij roze olifantjes uit het stopcontact zag komen.

Toen dacht ik "Wow, kan dat?! Vet!"

Tientallen verschillende psychedelica, honderden trips en vele jaren later heb ik nog altijd geen roze olifantjes gezien 🥲
Klik om te vergroten...
Kabouters wel?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Mijn interesse werd gewekt toen we drugsvoorlichting kregen op de middelbare school en een ex-verslaafde ons kwam waarschuwen met een verhaal over dat hij op een gegeven moment zo van de kaart was dat hij roze olifantjes uit het stopcontact zag komen.

Toen dacht ik "Wow, kan dat?! Vet!"

Tientallen verschillende psychedelica, honderden trips en vele jaren later heb ik nog altijd geen roze olifantjes gezien 🥲
Klik om te vergroten...
Misschien wil @Roze Olifant een keer een kop koffie met je drinken? En als ze Øllie dan ook nog meeneemt heb je al twee roze olifantjes gezien! Of ze uit een stopcontact komen betwijfel ik dan weer wel.

Screenshot_2023-09-28-20-26-22-630-edit_com.android.chrome.jpg
@Mezelf laat mij er eens buiten!

Of nouja, als ze thee hebben doe ik wel mee
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Of jij gelooft in de ultieme werkelijkheid en de mogelijkheid om die te ervaren kan ik uit jouw bericht zo snel niet opmaken @Neo-Shulginist
Klik om te vergroten...
Ik ken helaas iets te veel filosofieën over allerlei verschillende waarheidsdefinities; van het realisme tot het constructivisme, idealisme, of animisme. En nouja, alleen al het bestaan van die veelheid aan verschillende definities doet vermoeden dat het onwaarschijnlijk is dat er slechts één helemaal juist is en de andere niet. Toch is dat wel wat veel aanhangers van veel waarheidsdefinities bepleiten: dat hún waarheid de echte is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Ik ken helaas iets te veel filosofieën over allerlei verschillende waarheidsdefinities; van het realisme tot het constructivisme, idealisme, of animisme. En nouja, alleen al het bestaan van die veelheid aan verschillende definities doet vermoeden dat het onwaarschijnlijk is dat er slechts één helemaal juist is en de andere niet. Toch is dat wel wat veel aanhangers van veel waarheidsdefinities bepleiten: dat hún waarheid de echte is.
Klik om te vergroten...
Wat dat betreft sluit ik me eerder aan bij een soort Nietzschiaanse opvatting dat de realiteit wel eens veel absurder zou kunnen zijn dan wij ons kunnen voorstellen, en dat het enige wat je kunt proberen is om steeds bij te leren en met het beste van je kunnen proberen het beter te doen dan voorheen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mevrouw Pløp zei:
@Mezelf laat mij er eens buiten!

Of nouja, als ze thee hebben doe ik wel mee
Klik om te vergroten...
Bepaal ik zelf wel thee Junk !! 💪

Neo-Shulginist zei:
Nietzschiaanse
Klik om te vergroten...
Is toch wat anders dan de opvatting dat de realiteit absurder is dan wou ons kunnen voorstellen. Nietzse was toch in het algemeen tegen geloof? of haal ik nu iets doorelkaar (ff niet de gelegenheid dit op te zoeken) of begrijp ik je niet? Dat bedoelde ik zojuist oook trouwens, al die stromen, benamingen, ideeen, geclaimde waarheden. Ik haal ze op een geven moment allemaal doorlkeaar hahha
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Bepaal ik zelf wel thee Junk !! 💪
Klik om te vergroten...

Mezelf zei:
Is toch wat anders dan de opvatting dat de realiteit absurder is dan wou ons kunnen voorstellen. Nietzse was toch in het algemeen tegen geloof? of haal ik nu iets doorelkaar (ff niet de gelegenheid dit op te zoeken) of begrijp ik je niet? Dat bedoelde ik zojuist oook trouwens, al die stromen, benamingen, ideeen, geclaimde waarheden. Ik haal ze op een geven moment allemaal doorlkeaar hahha
Klik om te vergroten...
Naar mijn weten was Nietzsche aanhanger van het absurdisme/perspectivisme, en was hij inderdaad tegen religie, want 'God is dood', schreef hij, en we zullen het daardoor nu zelf moeten uitzoeken. Nietzsche wordt vaak met nihilisme in verband gebracht, maar die associatie is niet correct. Hij vond dat absolute opvattingen zoals die in de kerk bestaan, maar ook in de filosofie, een manier waren om het ego te verheffen. Dus maakt hij eerst gehakt van al die opvattingen, waarna hij dus gaat betogen hoe je dan tot moraliteit kunt komen zonder dat je een absolute opvatting van waarheid aanhangt. Dat is dus juist niet nihilistisch, omdat het wel degelijk een moraliteit voorschrijft. Alleen pogingen om die moraliteit aan een waarheidsbeeld te verbinden doet hij dus af als een poging om het ego te verheffen boven anderen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Naar mijn weten was Nietzsche aanhanger van het absurdisme/perspectivisme, en was hij inderdaad tegen religie, want 'God is dood', schreef hij, en we zullen het daardoor nu zelf moeten uitzoeken. Nietzsche wordt vaak met nihilisme in verband gebracht, maar die associatie is niet correct. Hij vond dat absolute opvattingen zoals die in de kerk bestaan, maar ook in de filosofie, een manier waren om het ego te verheffen. Dus maakt hij eerst gehakt van al die opvattingen, waarna hij dus gaat betogen hoe je dan tot moraliteit kunt komen zonder dat je een absolute opvatting van waarheid aanhangt. Dat is dus juist niet nihilistisch, omdat het wel degelijk een moraliteit voorschrijft. Alleen pogingen om die moraliteit aan een waarheidsbeeld te verbinden doet hij dus af als een poging om het ego te verheffen boven anderen.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Wat dat betreft sluit ik me eerder aan bij een soort Nietzschiaanse opvatting dat de realiteit wel eens veel absurder zou kunnen zijn dan wij ons kunnen voorstellen, en dat het enige wat je kunt proberen is om steeds bij te leren en met het beste van je kunnen proberen het beter te doen dan voorheen.
Klik om te vergroten...
Om het weer terug te brengen naar LSD, kijk ik dus ook zo naar gebruik van die drug.

LSD is een middel waarmee je je perspectief kunt veranderen, volgens mij zijn we het daarover wel eens. Dat kan nuttig zijn, zolang je goed reflecteert op wat die ervaring nou precies zegt en de inzichten gebruikt om beter te doen. Anderzijds kan het nieuw vergaarde inzicht ook kwalijke keuzes informeren, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Alleen je weet nooit precies wat nou de juiste inzichten zijn en wat de correcte waarheid is. Dus het enige wat je kan proberen is om je eigen opvatting niet te serieus nemen en reflecteren op de vraag hoe je het beter kan doen.

In die zin kan LSD een middel zijn wat bruikbaar toegepast kan worden voor het verrijken van perspectieven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Toch is dat wel wat veel aanhangers van veel waarheidsdefinities bepleiten: dat hún waarheid de echte is.
Klik om te vergroten...
Hier zit denk ik een misverstand, want ik zeg dus dat je de ultieme waarheid niet kunt definiëren. Het gaat voorbij aan onze cognitieve vermogens en aan ons voorstellingsvermogen (en daarom ook voorbij aan LSD). Natuurlijk is het bestaan van het ultieme (dat eigenlijk puur bewustzijn is) ook een soort claim, maar dat is dan een metafysische claim en slechts indirect een epistemologische. Ik voel er ook wat voor om te zeggen dat het hier in het algemeen gaat om mystieke claims die niet filosofisch van aard zijn.

Osho was trouwens oorspronkelijk een filosofie professor, wist je dat?
Neo-Shulginist zei:
Dus maakt hij eerst gehakt van al die opvattingen, waarna hij dus gaat betogen hoe je dan tot moraliteit kunt komen zonder dat je een absolute opvatting van waarheid aanhangt. Dat is dus juist niet nihilistisch, omdat het wel degelijk een moraliteit voorschrijft.
Klik om te vergroten...
Dit klopt denk ik niet helemaal. De strekking van Zur Genealogie der Moral is wel dat er geen objectieve basis is voor moraliteit, maar daartegenover zet Nietzsche een soort anti-moraliteit die niets voorschrijft. Zijn doel was in elk geval niet het voorschrijven van een nieuwe moraliteit. Maar ik snap je punt — 'dat de realiteit wel eens veel absurder zou kunnen zijn dan wij ons kunnen voorstellen' — wel. Mag ik je een agnost noemen? 😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."