Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHandleiding mediteren

Handleiding mediteren

65 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dirkjan zei:
Ik ren in ieder geval niet meer van mijn pijn weg met drugs en alcohol. Die afslag hebben we gehad, daar gaan we niet meer naar terug.
Klik om te vergroten...
Er zijn vele en subtiele manieren van wegrennen van je pijn.

Niet als oordeel bedoeld. Ik doe het zelf ook en ontdek nog steeds nieuwe.

De overduidelijke zijn relatief easy om te zien (áls je wilt). De subtiele kunnen heel lang doorgaan zonder dat je het ook maar door hebt.

Een goede test is misschien: kun je een volledige inademing doen, tot op het punt waar je ziet dat er geen echte overgang is tussen in- en uitademing? En "dan" een volledige uitademing. De inademing brengt nieuw leven, de uitademing laat al het oude los.

De kwaliteit van je ademhaling is denk ik een goede indicatie van de gradatie van je niet wegrennen van jezelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?

- the matrix
Klik om te vergroten...
Ik ben niet zo'n fan van de films, maar de metaforen zijn wel echt treffend!

Wat is er fundamenteel "echter" aan dit hier (de "realiteit"), dan aan een droom? Is het verschil niet enkel dat deze werkelijkheid meer consistent terugkomt? Is het dan niet meer een kwestie van een ander patroon? Maar bepaald dat werkelijkheid?

Imo niet. Ik heb weleens (niet vaak) lucide dromen en dan ga ik onderzoeken wat het "spul" is waar die droom van is gemaakt. En het is hetzelfde. Het is hetzelfde "spul" als wat we nu voor onze ogen zien. De natuur/aard van dat "spul" (je kunt het imo niet eens dat noemen) is imo wat de werkelijkheid bepaald, niet de vorm ervan (ruimte) en het patroon waarin het al dan niet terugkeert (tijd).
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Een goede test is misschien: kun je een volledige inademing doen, tot op het punt waar je ziet dat er geen echte overgang is tussen in- en uitademing? En "dan" een volledige uitademing. De inademing brengt nieuw leven, de uitademing laat al het oude los.
Klik om te vergroten...
Ik ben bekend met het concept ademen maar het is fijn dat je het nog even behandeld.

Gekkigheid, ik snap wat je bedoeld, en het wordt behandeld en begeleid met mijn therapie voor mijn depressie en existentiële crisis. Naast ademen, wat zijn nog meer “minder subtiele” alledaagse dingen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Ik ben bekend met het concept ademen maar het is fijn dat je het nog even behandeld.

Gekkigheid, ik snap wat je bedoeld, en het wordt behandeld en begeleid met mijn therapie voor mijn depressie en existentiële crisis. Naast ademen, wat zijn nog meer “minder subtiele” alledaagse dingen?
Klik om te vergroten...
Ademhaling is 1 van de, zoniet de beste manier om uit je hoofd en uit (psychologische) tijd eigenlijk, te stappen. Het is als een soort brug tussen tijd en eeuwigheid. Ademhaling kan voelen alsof je het doet en het kan voelen alsof ademhaling (compleet) vanzelf gaat en meer dan dat: de basis is van ons bestaan. Niet slechts vanuit het hoofd beredeneert: dat we zuurstof inademen en dat dat in onze longen opgenomen wordt, etc. Al dat, klopt op dat niveau, maar dat is een zeer oppervlakkige dimensie van ademhaling.

Ik moet even aan The Matrix denken:

"You think that's air you're breathing?"

Het hoofd denkt dat. Maar het hart heeft een veel dieper "begrip" van wat ademhaling werkelijk is.


Daarnaast zou ik zeggen: mindfulness in zijn geheel. Mindfulness van alles dat je doet. Jezelf aanwennen om er steeds weer bij stil te staan dat je bewust bent van dat wat je doet, wat je ook doet. Fouten gaan gemaakt worden, maar belangrijker dan dat, is dat je je bewust bent tijdens die fouten (en tijdens het niet maken van fouten).

Ik moet nu echt gaan slapen...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik moet nu echt gaan slapen...
Klik om te vergroten...
Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?

- the matrix
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooie handleiding, dank.
Goed idee om meditatie weer op te pakken. Ik was ooit begonnen maar kwam niet door de beginfase heen.

Even niets aan je hoofd, zonder hulpmiddelen lijkt mij een goed plan.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#7
Precies. Wat mij opvalt is dat op ten duur de verkopers wel minder hard gaan schreeuwen... Iets wat niet het doel moet zijn, maar bij mij wel een beetje het effect lijkt te zijn. De bedoeling van ACT is dat je angst en zijn effecten leert toe te laten en ermee leert te functioneren. Het doel van ACT is ook om te leren om te gaan met pijnlijke herinneringen. Alsof je iemand omhelst die je heel vies vind ruiken, en die je helemaal niet leuk vind. MAar waar je toch mee door één deur moet gaan. En meditatie is een groot onderdeel van ACT.

Gebeurt het jullie weleens dat tijdens de meditatie je soms op een plek beland waar nauwelijks nog schreeuwende verkopers/gedachten zijn, en waarbij je ook je lichaam niet meer waarneemt? Alsof ik steeds meer onderdeel lijk te worden van mijn omgeving. Ik vind dat een heerlijke ervaring, maar de ervaring is zeldzaam. De afgelopen paar weken een paar keer meegemaakt. Het valt mij op dat als ik fit ben en ik ga mediteren, dat ik in zo'n toestand kan glijden. Dit is niet het doel maar fijn als het gebeurt. Herkent iemand dit?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
PsychedelicMagic zei:
Gebeurt het jullie weleens dat tijdens de meditatie je soms op een plek beland waar nauwelijks nog schreeuwende verkopers/gedachten zijn, en waarbij je ook je lichaam niet meer waarneemt? Alsof ik steeds meer onderdeel lijk te worden van mijn omgeving. Ik vind dat een heerlijke ervaring, maar de ervaring is zeldzaam. De afgelopen paar weken een paar keer meegemaakt. Het valt mij op dat als ik fit ben en ik ga mediteren, dat ik in zo'n toestand kan glijden. Dit is niet het doel maar fijn als het gebeurt. Herkent iemand dit?
Klik om te vergroten...
Nou ja, in zekere zin is dat wel het doel, maar als je het tot het doel maakt, dan houdt dat je tegen daar te komen. :wink: Raar hoe dat werkt. De schreeuwende verkopers ( :wink: ) houden namelijk ook echt op in de mate waarin jij ze geen aandacht meer geeft. Maar ze het zwijgen opleggen kan dus niet het doel zijn, want dat werkt juist averechts.

Je bent heel goed bezig als je zo nu en dan proeft van die stilte. De stilte van de afwezigheid van gedachten. Hoe dieper je daar een duik in neemt, hoe beter je je zult voelen naderhand. Zelf heb ik door problemen met mijn slijmvliezen en dergelijke vaak dat mijn neus 's nachts dicht zit en dit verpest soms mijn hele slaap. Als ik dan 's ochtends ga mediteren en diep in die stilte ga, dan kom ik daar helemaal uitgerust uit, alsof ik uren diep heb geslapen. Meditatie is veel meer dan ontspannen, het is het herstellen van de connectie tussen jou en die hogere energie die jou beter maakt, vernieuwd, verfrist, enzovoorts. Normaal gaan we daar alleen 's nachts tijdens onze diepe slaap naar toe om te herstellen van de schade die we op hebben gelopen die dag. Met meditatie brengen we daar overdag ook een bezoek aan. En het liefste staan we daar constant mee in verbinding.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#9
Doet mij een beetje denken aan yoga nidra, wat je nu zegt. De slaap van de yogis of slaap yoga. Is ook wel een fijne manier van mediteren.

Wat ik merk als je elke dag consequent langer dan 15minuten mediteert, dat die stilte ook meer er is als je niet mediteert. En in mijn geval is dat heel erg fijn. Ik fuseer minder met mijn gedachten, en kan meer in het hier en nu zijn. Als je veelte veel nadenkt en je stemming is goed, dan kan dat positief zijn, maar als je negatieve gedachten hebt en je kan daar niet van defuseren; oh boy... Dan kan tot flink veel narigheid leiden.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had een idee in de winter. Na wat drugsgebruik. Dat de ego een schil is die jou beschermt tegen andere ego's. Toen kreeg ik het idee. Wat nou als je jezelf los maakt van de mensenwereld en je afzonder in de natuur voor een periode. Daar heb je geen prikkels behalve dan overleven. Zou je dan langzaam in een meditative status belanden?

Dat je dan een soort dier word. Ik voel me al een dier op de paddos 🤣
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik wil zoiets ongeveer een keer doen, maar dat kan niet in de natuur van NL. Wel in Duitsland, Noorwegen of het oostblok... Moet alleen even iets verzinnen hoe ik eten voor 2 weken mee ga nemen.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik had al het idee om voedsel uit de natuur te halen. Vissen en bessen eten moet rond augustus goed te doen zijn. Was vorig jaar in de alpen en daar kon je eindeloos bosbessen plukken.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vraag mij ook af in wat voor een bewustzijnds-toestand je terecht komt als je op survival tocht gaat met hooguit een zakmes. Ik weet wel dat als je door het bos loopt, mij dit wel in een andere toestand brengt. Er komen nieuwe ideeen omhoog, grappige gedachten, nieuwe inzichten. En dan hoor je geritsel en staat er een ree voor je neus of een specht dat ergens aan het kloppen is. Ik wil dit niet meditatief noemen, al bestaan er wel loopmeditaties. Denk dat het meditatiever is als je savonds met de auto een beetje doelloos rondrijdt en muziek op hebt staan.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14

Ik heb net deze even gevolgd en ondanks ik er niet te veel van verwachte raakte ik even zwaar geëmotioneerd bij het doorsnijden van het touw om mij middel waar de anker aan hing met negativiteit. Vanuit het niets moest ik even huilen en voelde ik dat ik daadwerkelijk weer een deel van het verleden hierbij van mij af heb gegooid. Voelt lekker ... voelt goed... Ik word weer wakker.....
P
PurplePowerLid
01-01-2024, 00:00
#15
super, ga komende maand flink werken aan mezelf. Denk hierbij veel baad te kunnen hebben met meditatie.
dank je!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb een beetje een vreemde relatie met mediteren.

Begin 20 ben ik er-zonder er bewust van te zijn- ingerold..lastig uit te leggen. Maar alles wat @Mindless omschreef in zijn OP ervaarde ik keer op keer op keer.
Niet als ik het plande..ik zat in de staart van een burnout dus lege dagen..en ineens voelde ik die aantrekkingskracht...dat resulteerde in meditatie naar een soort toestand wat ik na die periode nooit meer heb ervaren. Compleet los zijn.

Ik probeer nu wel gebruik te maken van geleide meditatie of muziek. Altijd liggend. Val nooit in slaap of zittend maar rustend ergens tegenaan.

Het is fijn te doen maar een geleide meditatie vind ik ergens ook storend. Het is mijn proces niet meer

Ik zal die ervaringen moeten laten zoals ze waren. Want het werkt nu dus tegen me. Logisch...ergens ga ik hopen of vergelijken..op zoek

Na m'n 1e lsd trip paar dagen terug probeer ik toch elke dag ermee bezig te zijn.

Het was geloof ik eergisteren..mijn rechterhand kan schokken, trillen etc..dit is nog een restant van een insult en het zou nog wat maanden duren voor hij weer normaal doet. Maar... tijdens een meditatie voelde ik mn arm enorm trekken.ik ben het gaan volgen, lastig te omschrijven. er gebeurde enorm veel in die hand. Een prettig vuurwerk van energie. Alsof je fijne triljoenen speldenprikjes kreeg. Zo veel tegelijk en wisselend en toch leek het 1 samenspel. Uiteindelijk doofde het uit..ik bleek 2 uur verder te zijn. Ik dacht 20 minuten ofzo. En mijn klachten zijn voor 90%.weg en nog steeds.

Ik kan weer normaal typen zonder puntjes en andere gekke dingen.

Mijn vraag
.
Wat was dat,.wat gebeurde er?
Is dit herkenbaar voor iemand?
Wederom gebeurde het alsof het me na een tijd overkwam. Niet uit een oefening etc
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mrloverdj zei:
Het was geloof ik eergisteren..mijn rechterhand kan schokken, trillen etc..dit is nog een restant van een insult en het zou nog wat maanden duren voor hij weer normaal doet. Maar... tijdens een meditatie voelde ik mn arm enorm trekken.ik ben het gaan volgen, lastig te omschrijven. er gebeurde enorm veel in die hand. Een prettig vuurwerk van energie. Alsof je fijne triljoenen speldenprikjes kreeg. Zo veel tegelijk en wisselend en toch leek het 1 samenspel. Uiteindelijk doofde het uit..ik bleek 2 uur verder te zijn. Ik dacht 20 minuten ofzo. En mijn klachten zijn voor 90%.weg en nog steeds.

Ik kan weer normaal typen zonder puntjes en andere gekke dingen.

Mijn vraag
.
Wat was dat,.wat gebeurde er?
Is dit herkenbaar voor iemand?
Wederom gebeurde het alsof het me na een tijd overkwam. Niet uit een oefening etc
Klik om te vergroten...
Wauw wat geweldig!!

Dit is zeker herkenbaar. Dit is diep bewustzijn brengen in lichaam en geest middels meditatie. Meditatie is zoooo veel meer dan wat tot rust komen. Er is een helende kracht diep in ons waar je contact mee kunt leggen en die het lichaam terug brengt naar een betere functionaliteit/gezondheid.

Ik heb het vaak ervaren, de vele "speldenprikjes" op plekken waar ik pijn had en het directe herstel van de pijn of immobiliteit.

Besef van tijd kan enorm beïnvloedt worden ja.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Wauw wat geweldig!!

Dit is zeker herkenbaar. Dit is diep bewustzijn brengen in lichaam en geest middels meditatie. Meditatie is zoooo veel meer dan wat tot rust komen. Er is een helende kracht diep in ons waar je contact mee kunt leggen en die het lichaam terug brengt naar een betere functionaliteit/gezondheid.

Ik heb het vaak ervaren, de vele "speldenprikjes" op plekken waar ik pijn had en het directe herstel van de pijn of immobiliteit.

Besef van tijd kan enorm beïnvloedt worden ja.
Klik om te vergroten...
Ja bizar die tijd. Jij hebt het vaak ervaren, overkwam dat je ook, als in..hoort het bij een meditatieve toestand? Ik heb een scala aan pijnen. En nu ik dit ervaren heb met mijn hand en jouw bericht lees, vraag ik me af of ik mijzelf op een andere pijn of klacht kan focussen..ik had het al geprobeerd, maar dat was natuurlijk het probleem.. "geprobeerd" en "ergens naar toe werken"

Ik weet niet wat het was, het voelde.echt als energie is dat onderdeel van meditatie of iets aparts? Kortom..zou ik dat zelf kunnen bepalen.. dit keer gebeurde het gewoon en ben daar zeer dankbaar voor.. maar hoe maak ik dit ongrijpbare bereikbaar?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Ja bizar die tijd. Jij hebt het vaak ervaren, overkwam dat je ook, als in..hoort het bij een meditatieve toestand? Ik heb een scala aan pijnen. En nu ik dit ervaren heb met mijn hand en jouw bericht lees, vraag ik me af of ik mijzelf op een andere pijn of klacht kan focussen..ik had het al geprobeerd, maar dat was natuurlijk het probleem.. "geprobeerd" en "ergens naar toe werken"

Ik weet niet wat het was, het voelde.echt als energie is dat onderdeel van meditatie of iets aparts? Kortom..zou ik dat zelf kunnen bepalen.. dit keer gebeurde het gewoon en ben daar zeer dankbaar voor.. maar hoe maak ik dit ongrijpbare bereikbaar?
Klik om te vergroten...
Allereerst dien je dus in die staat van relaxatie te komen. Zonder dat ben je niet ontvankelijk voor die energie. En inderdaad, het is een energie ja. Hoewel echt proberen te sturen van de meditatie de meditatie juist tegenwerkt, kun je wel een beetje je aandacht ergens op leggen. Lukt het om je inspanning los te laten en is er een bepaalde mate van ontspanning, dan kun je je bewustzijn/aandacht richten op een plek waar je pijn/last hebt. Let op de tintelingen die je voelt in je lichaam en geef daar veel aandacht aan, waardoor ze in jouw beleving sterker worden. Richt je aandacht dus op de pijnplek en houdt het daar een tijdje. De pijnsensaties kunnen hierdoor aanvankelijk toenemen zoals jij ook omschreef. Op deze manier breng je er bewustzijn in. En dan is het mogelijk dat de pijn zichzelf op die manier "opbrandt" als het ware. Of spanning die zichzelf loslaat.

Maar wees je er altijd heel bewust van dat jij dit niet stuurt. Het enige wat je kunt doen is loslaten in die relaxatie en bewustzijn brengen in je lichaam. Die energie weet zelf hoe het pijn en spanning oplost, jij moet het alleen toelaten en door de aanvankelijke toegenomen pijn heen zitten. Het heeft soms wat moed en doorzetting nodig.

Edit:

Zoals ik het nu uitleg lijkt het een heel stappenplan om te doen, maar dat is helaas het nadeel van taal: het maakt alles te complex. In werkelijkheid is het slechts loslaten in ontspanning en bewust van de energie in je lichaam zijn.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Allereerst dien je dus in die staat van relaxatie te komen. Zonder dat ben je niet ontvankelijk voor die energie. En inderdaad, het is een energie ja. Hoewel echt proberen te sturen van de meditatie de meditatie juist tegenwerkt, kun je wel een beetje je aandacht ergens op leggen. Lukt het om je inspanning los te laten en is er een bepaalde mate van ontspanning, dan kun je je bewustzijn/aandacht richten op een plek waar je pijn/last hebt. Let op de tintelingen die je voelt in je lichaam en geef daar veel aandacht aan, waardoor ze in jouw beleving sterker worden. Richt je aandacht dus op de pijnplek en houdt het daar een tijdje. De pijnsensaties kunnen hierdoor aanvankelijk toenemen zoals jij ook omschreef. Op deze manier breng je er bewustzijn in. En dan is het mogelijk dat de pijn zichzelf op die manier "opbrandt" als het ware. Of spanning die zichzelf loslaat.

Maar wees je er altijd heel bewust van dat jij dit niet stuurt. Het enige wat je kunt doen is loslaten in die relaxatie en bewustzijn brengen in je lichaam. Die energie weet zelf hoe het pijn en spanning oplost, jij moet het alleen toelaten en door de aanvankelijke toegenomen pijn heen zitten. Het heeft soms wat moed en doorzetting nodig.

Edit:

Zoals ik het nu uitleg lijkt het een heel stappenplan om te doen, maar dat is helaas het nadeel van taal: het maakt alles te complex. In werkelijkheid is het slechts loslaten in ontspanning en bewust van de energie in je lichaam zijn.
Klik om te vergroten...
Meditatie en verbale communicatie lijken vaak elkaars tegenpolen ja. Maar ik begrijp je wel.
Ik zal hierop een reactie plaatsen als ik er weer mee kennis maak.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."