Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHandleiding mediteren

Handleiding mediteren

65 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Wat werkt is de pijn voelen. Maar het werkt alleen als je het volledig doet, met alle remmen los.
Klik om te vergroten...
Ik ren in ieder geval niet meer van mijn pijn weg met drugs en alcohol. Die afslag hebben we gehad, daar gaan we niet meer naar terug.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Ik ren in ieder geval niet meer van mijn pijn weg met drugs en alcohol. Die afslag hebben we gehad, daar gaan we niet meer naar terug.
Klik om te vergroten...
Er zijn vele en subtiele manieren van wegrennen van je pijn.

Niet als oordeel bedoeld. Ik doe het zelf ook en ontdek nog steeds nieuwe.

De overduidelijke zijn relatief easy om te zien (áls je wilt). De subtiele kunnen heel lang doorgaan zonder dat je het ook maar door hebt.

Een goede test is misschien: kun je een volledige inademing doen, tot op het punt waar je ziet dat er geen echte overgang is tussen in- en uitademing? En "dan" een volledige uitademing. De inademing brengt nieuw leven, de uitademing laat al het oude los.

De kwaliteit van je ademhaling is denk ik een goede indicatie van de gradatie van je niet wegrennen van jezelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?

- the matrix
Klik om te vergroten...
Ik ben niet zo'n fan van de films, maar de metaforen zijn wel echt treffend!

Wat is er fundamenteel "echter" aan dit hier (de "realiteit"), dan aan een droom? Is het verschil niet enkel dat deze werkelijkheid meer consistent terugkomt? Is het dan niet meer een kwestie van een ander patroon? Maar bepaald dat werkelijkheid?

Imo niet. Ik heb weleens (niet vaak) lucide dromen en dan ga ik onderzoeken wat het "spul" is waar die droom van is gemaakt. En het is hetzelfde. Het is hetzelfde "spul" als wat we nu voor onze ogen zien. De natuur/aard van dat "spul" (je kunt het imo niet eens dat noemen) is imo wat de werkelijkheid bepaald, niet de vorm ervan (ruimte) en het patroon waarin het al dan niet terugkeert (tijd).
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Een goede test is misschien: kun je een volledige inademing doen, tot op het punt waar je ziet dat er geen echte overgang is tussen in- en uitademing? En "dan" een volledige uitademing. De inademing brengt nieuw leven, de uitademing laat al het oude los.
Klik om te vergroten...
Ik ben bekend met het concept ademen maar het is fijn dat je het nog even behandeld.

Gekkigheid, ik snap wat je bedoeld, en het wordt behandeld en begeleid met mijn therapie voor mijn depressie en existentiële crisis. Naast ademen, wat zijn nog meer “minder subtiele” alledaagse dingen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Ik ben bekend met het concept ademen maar het is fijn dat je het nog even behandeld.

Gekkigheid, ik snap wat je bedoeld, en het wordt behandeld en begeleid met mijn therapie voor mijn depressie en existentiële crisis. Naast ademen, wat zijn nog meer “minder subtiele” alledaagse dingen?
Klik om te vergroten...
Ademhaling is 1 van de, zoniet de beste manier om uit je hoofd en uit (psychologische) tijd eigenlijk, te stappen. Het is als een soort brug tussen tijd en eeuwigheid. Ademhaling kan voelen alsof je het doet en het kan voelen alsof ademhaling (compleet) vanzelf gaat en meer dan dat: de basis is van ons bestaan. Niet slechts vanuit het hoofd beredeneert: dat we zuurstof inademen en dat dat in onze longen opgenomen wordt, etc. Al dat, klopt op dat niveau, maar dat is een zeer oppervlakkige dimensie van ademhaling.

Ik moet even aan The Matrix denken:

"You think that's air you're breathing?"

Het hoofd denkt dat. Maar het hart heeft een veel dieper "begrip" van wat ademhaling werkelijk is.


Daarnaast zou ik zeggen: mindfulness in zijn geheel. Mindfulness van alles dat je doet. Jezelf aanwennen om er steeds weer bij stil te staan dat je bewust bent van dat wat je doet, wat je ook doet. Fouten gaan gemaakt worden, maar belangrijker dan dat, is dat je je bewust bent tijdens die fouten (en tijdens het niet maken van fouten).

Ik moet nu echt gaan slapen...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ik moet nu echt gaan slapen...
Klik om te vergroten...
Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?

- the matrix

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."