Ik ben nu ondertussen 4 weken bezig met meditatie, ik heb 1x per week een cursus avond van 2 uur en 15 minuten.
De eerste 2 weken stonden vooral in het teken van een full body meditatie, hierna zijn we bewegende meditatie gaan doen. De eerste waren oefeningen op de grond en deze week hebben we staande oefeningen mee gekregen.
De full body meditatie duurt 40 minuten. Wij hebben geluidsfragmenten gekregen die ons door de meditatie praten, wat ik persoonlijk erg fijn vind omdat ik dan mijn aandacht bij de stem kan houden en dan naar de stilte gaan. Door me op de stem te focussen kan ik mijn eigen gedachtes dus al dimmen/uit zetten. Dan hoef ik van daaruit alleen nog van de stilte in mijn hoofd en het horen van de stem naar stilte te gaan. Ik vind het aardig lastig om stil te blijven in mijn hoofd. Soms lukt het erg goed en soms ook niet. Soms merk ik dat ik inderdaad begin te denken: hoe lang nog, ik ben nu hier dus nog ongeveer zo lang. Maar nu denk ik ook dat het goed is, deze tijd is voor mij om de meditatie te doen en ik ben in het hier en nu bezig. Niet in de toekomst. Dat helpt ook echt wel om in de meditatie te blijven zitten. Tegen jezelf zeggen dat het oke is dat je wat ongeduld voelt, ben er maar bewust van. Daarna bedenken dat het oke is om hier te liggen en en met mijn meditatie bezig te zijn.
Ik heb een paar aparte ervaringen gehad met de full body meditatie. Een ervan was dat ik met mijn ogen dicht lag en ik kan het niet beter omschrijven dan een van de volgende 2 opties. Ik was in de droomslaap beland terwijl ik wakker was, of ik was aan het hallucineren met mijn ogen dicht. Ik weet hoe een droom is en dat was dat niet, ik zag beelden. Op het moment dat ik me bewust realiseerde dat i de beelden zag verdwenen ze ook weer.
Ik heb nu ook en paar keer het gevoel gehad alsof mijn lichaam van een solide na een energie vorm overging. Ik lag te mediteren en op een gegeven moment had ik de sensatie alsof mijn lichaam op een energie luchtstroom heen en weer aan het wiegen weg. De mate van kromming en wiegen kan mijn lichaam niet doen, plus het voelde ook niet als mijn lichaam. Maar het voelde ook weer wel als mijn lichaam. Ook hier was het zo dat op het moment dat mijn ego zich er bewust van werd dat ik mijn lichaam als energie voelde en niet als een solide verdween het ook weer.
Ik vind liggende meditatie zeker makkelijk, zittend krijg ik snel last van mijn rug. Zeker de eerste zittende meditatie was ik het er niet mee eens. Het deed pijn, ik zat niet lekker, mijn benen begonnen ook pijn te doen. Ik was vooral bezig met mijn ademhaling en de pijn voelen. Naar de pijn ademen en denken hoe kut deze oefening was en dat meditatie toch niks voor mij was. Aan het einde van de les was ik weer gemotiveerd en zen geworden. Ik kwam mezelf daar even heel hard tegen. Mij\\n ego was er duidelijk even klaar mee.
Nu thuis aan het oefenen met de zittende meditatie, die waar mijn rug pijn van doet, de staande yoga meditatie en de liggende yoga meditatie. Ik vind de yoga meditatie toch een beetje raar, want hoe kan ik mijn geest leegmaken als ik bewust bezig ben met benen bewegen. Maar daar gaat het niet om het leegmaken van de geest maar om het 1 zijn met het lichaam en het voelen van het lichaam. Ik kan de staande yoga niet met mijn ogen dicht doen, dan word ik duizelig en verlies ik mijn evenwicht.
Nog even terug na de full body. Na de meditatie merkte ik dat mijn lichaam nog makkelijk 1,5 uur daarna zwaar en tintelend aanvoelde, alsof de afvalstoffen los waren gekomen en die daar nu door de ledematen afgevoerd worden. Alsof mijn lichaam nog steeds bezig was.
Ik vind het moeilijk om te zeggen of ik echt in een meditatie kom of dat ik gewoon denk dat ik het goed an het doen ben. Ik let op mijn ademhaling, dat vind ik fijn. Die gaat regelmatig. Vaak heb ik ook dat ik inadem, uitadem en dan 2-3 seconden wacht met inademen. Want ik heb de zuurstof nog niet nodig, mijn lichaam overleeft prima zonder. Het voelt ook absoluut niet aan alsof mijn lichaam zuurstof wil. De ademhaling begint wel weer. Als astma patiënt vind ik het apart om te ervaren dat ik tijdens yoga best vaak niet hoef te ademen, dat ik genoeg zuurstof heb.
Ik vind het op het moment ook moeilijk om te zeggen of ik al positieve dingen merk van de meditatie. Ik ga er onder andere ook naartoe zodat ik beter in contact met mijn lichaam sta en het beter voel. Ik weet wel dat ik soms tijdens het mediteren echt heel oke voel. Alles is goed en sereen. Dit is het moment en niet meer of minder.
Mijn gedachtes echt stil houden is erg moeilijk, ik hoop dat ik dat ooit nog voor elkaar ga krijgen. Maar de gedachtes opmerkingen en het oke vinden en terug keren is al goed.