#1
Thanks voor de link trouwens! Erg interessant college.cheiron zei:oja, ps: intro van fadiman over microdoseren https://www.youtube.com/watch?v=pTnk3zi ... e&t=40m17s
Thanks voor de link trouwens! Erg interessant college.cheiron zei:oja, ps: intro van fadiman over microdoseren https://www.youtube.com/watch?v=pTnk3zi ... e&t=40m17s
Dit zal je vast al weten nu maar voor de anderen: Ja klopt dat het ook nootropics worden genoemd in micro dosering. Als je het strict volgt is het 30 dagen elke dag een micro dose. (Correct me if im wrong)Psychedelibee zei:Erg interessant! Je bent natuurlijk wel echt je eigen proefkonijn aangezien hier geen onderzoek naar gedaan is. Op zich is het niet eens een gek idee, aangezien psychedelica in kleine dosering ook wel nootropics worden genoemd. Maar vraag me wel af hoe effectief het op de lange termijn blijft. Hoe voel je je overigens de dagen tussen je micro LSD gebruik? En voel je je in deze micro dosering high of juist gewoon normaal maar dan net iets beter?
This year, 400,000 Americans will ingest Lysergic acid diethylamide. That's on top of the 23 million Americans who've already recreationally pumped their brains full of acid. If I can hazard the guess, scores of the initiated straight tripped their faces off--a precedent for the hundreds of thousands of first timers who'll deliberately eat heroic enough amounts of Lucy so as to go well beyond the horizons of the here and now, deep into the uncharted maw of the grand mind. Maybe you fall into one of those camps. And hey, that's great. Do your thing, if you haven't already.
For others--and there are doubtless just as many, possibly more--that's enough to steer clear. The mere thought of letting go is uninviting enough. With zero interest in confronting all the batshit crazy geometric visuals and hallucinations, to say nothing of the sounds and tastes of a rollicking trip, the tabs go denied time and again. And hey, that's cool. But what if it was possible to reap some of the reported benefits of a semisynthetic psychedelic like LSD without going all heavyminded? What if it was possible to tap acid at almost imperceptible levels as a way to heighten normal, day-to-day functioning without all the mind melt?
If that's you, wrap your head around this: Less acid is maybe more. A lot more.
That's the allure of what's known as the sub-perceptual dose. It's an idea that has been gaining traction in certain pockets of the medical community, though it's neither new nor validated by any formal research.
cheiron zei:Ik zocht op microdoseren en tot mijn verrassing vond ik helemaal niks, dus vandaar maar een topic.
Microdoseren van LSD werd, naar het scheen, door Albert Hofmann zelf gedaan, die volgens J. Fadiman gezegd heeft dat het, als het niet zo fors verboden was geweest, nu zou worden voorgeschreven vergelijkbaar als ritalin.
Microdoseren is het innemen van doseringen die echt minimaal zijn: 10-25 ug. In eerste instantie ben ik begonnen met 1/8 papertrip, maar dat was iets te sterk. Nu heb ik een trip opgelost in een druppelflesje met 40 ml water. 5 ml zou dan 1/8ste zijn, ik slik echter 3 ml wat precies goed lijkt (schijnbaar vrij sterke papertrips dus).
Ik ben hiertoe gekomen, omdat ik naar aanleiding van een ADHD diagnose methylfenidaat (ritalin) voorgeschreven kreeg. Hoewel het stimulerende effect met goed helpt bij het focussen op alledaagse dingen, heeft het veel vervelende bijwerkingen (verstoorde slaap, hoofdpijn) en soms een vreemd soort impact op mijn emotionele huishouding. Misschien dat mijn post andere mensen inspireert die met iets vergelijkbaars worstelen (ADHD medicatie) of het gewoon interessant vinden om te proberen om andere redenen.
Zoekend naar alternatieven werd ik door iemand gewezen op het microdoseren; deze persoon vertelde op reddit dat hij zijn stimulerende adhd medicatie had vervangen door microdoseren. Vandaar dat ik het besloot te proberen.
Het was mij natuurlijk wel bekend dat LSD een stimulerend effect heeft: nadat ik het een keer om 21 savonds had genomen, sliep ik pas tegen 7h in de ochtend.... Maar ik had niet gedacht dat het zou kunnen helpen met focus en aandacht.
Ik experimenteer nu met een microdosering om de 2 a 3 dagen. Ik neem deze dan tussen 7 en 8 uur sochtends. Mijn ervaringen tot nu toe:
Allereerst geeft het me veel energie. Ik heb al een paar keer in mijn leven geprobeerd om koffie te minderen, maar kom nooit onder de 1 kop per dag (en gelukkig zelden boven de 4 koppen per dag). Met een microdosis is het echter geen probleem om van de koffie af te blijven. Ik voel me actief, wakker, energiek.
Het meest interessante is echter, dat ik open ga. Ik zie veel meer. Alsof mijn ogen worden geopend, maar op een hele subtiele manier. De zon schijnt mooier, de vogels fluiter intenser. Niet heel veel, maar net genoeg om enorm te genieten van het moois dat een dag bied. Ritalin geeft me een boost van energie waarmee ik aan de slag ga; keuken vies? huppakee opruimen. Met een microdosering is dat anders. Ik voel me energiek, maar ga niet blind aan de slag. Ik bekijk de keuken, neem alles in me op. Paar vieze borden, kruimels. Ik ruim dan ook de keuken op, maar meer omdat de keuken mooier is als hij opgeruimd is.
Een ander interessant fenomeen: ik doe ineens fysieke oefeningen. Normaal weet ik wel dat het goed voor me zou zijn om te bewegen, maar ik heb er zelden zin in. Ik sport 1x in de week (vollybal) en dat vind ik lekker, maar om zo thuis iets te doen... Met een microdosis op voel ik echter dat mijn lijf die beweging nodig heeft. Ik doe het niet omdat het moet, ik doe het omdat mijn lijf het wil... Dan mijn werk: ik kan met een microdosering beter zien wat ik doe. De afleidbaarheid die met mijn ADHD meekomt maakt dat ik snel ongemerkt iets anders doe. Met een microdosering ben ik me enorm bewust van dat ik iets anders doe, en dat het eigenlijk niet zo zinnig is. De LSD geeft me meer vrijheid dan de methylfenidaat: ik ben me gewoon bewuster van wat ik doe, en waarom, en maak daarom nieuwe keuzes, andere keuzes. Met de methyl is er weinig verruimd of helderder bewustzijn, mijn focus is gewoon loeistrak dus ik word niet afgeleid.
Ook mooi is de impact op sociale contacten. met de microdosering kan ik dieper 'inloggen' op mensen. Ik voel mensen dieper aan, alsof ik me veel beter en intenser met ze verbinden kan. Grote verbetering op de methyl, waarmee ik weliswaar wat meer outgoing word in initiele contacten, maar niet echt dieper 'connect' met anderen.
Ook fijn: geen 'rebound' of kater, zoals met de methylfenidaat wel het geval is. In tegendeel, het positieve effect zindert nog een dag lang door.
Al met al: energieker, productiever, creatiever, socialer, en blijer: ik kan met een microdosering echt nog dieper genieten van het feit dat ik leef.
Een 'grote' normale dosis heeft zeker zijn mooie kanten, maar het boeiende van de microdoseringen is, dat ik het gewoon kan integreren in mijn dagelijkse leven en daardoor inzichten ontwikkel die veel dichter bij mijn normale dagelijkse patronen liggen. Ik doe en zie dingen anders, verander onbewuste patronen, waardoor het de dag erna veel makkelijker is om diezelfde 'nieuwe afslag' te nemen. Ik heb pas 3x een microdosis gedaan, dus de ervaring is nog vrij vers, en ik moet langere termijn nog beschouwen, maar tot zover ben ik erg positief over deze nieuwe manier om de LSD tool te gebruiken!
Ik kan me best vinden in het verhaal dat Bob ook hier beschrijft. Ik kan alleen niet zeggen dat ik dingen (ik had college :P ) er echt beter (of slechter) van begreep. Ik had meer energie, en een soort onrust om dingen te doen, wat Bobsacamano ook benoemde. Alleen normaal kan ik ook best motivatie opbrengen om dingen te doen, zelfs niet leuke dingen. Sporten ging ook ietsje slechter dan normaal, maar dat was waarschijnlijk toeval. Het was wel een prima (halve) dag maar ik denk absoluut niet dat ik hier een middel voor nodig heb. Trippen is geweldig, maar hier voelde ik de toegevoegde waarde niet zo van.Fool zei:Jammer dat je 2C-B trial niet beviel trouwens, wat denk je meer met een 2C-P microdosering te kunnen bereiken?
Mij heeft 2C-B tot nu toe meer gebracht dan psilocybine, maar ik heb ook niet zo heel veel ervaring mer psilocybine. Wellicht dat ervaren trippers er een wat hogere dosis van moeten proberen. Aangezien microdoseren ook goed met andere middelen (ook psilocybine bijvoorbeeld) schijnt te kunnen, leek 2C-B me ook wel aardig voor de eerste trial. Het viel me wel op dat ik min of meer hetzelfde ervaar als anderen met een microdosis LSD, alleen vond ik het verder niet zo bijzonder. Nog een trial met een geschikter middel waard dus!Mindless zei:2C-B lijkt me niet alleen qua werkingsduur niet echt geschikt, maar ook niet qua werking zelf. Alleen LSD heeft mij ooit het gevoel gegeven dat ik intellectueel verander in positieve zin: Sneller verbanden zien, dieper dingen kunnen analyseren, beter kunnen multi-tasken, beter kunnen focussen op waar je in je gedachten mee bezig bent. Dat soort dingen. Dat heb ik niet echt met andere tripmiddelen gehad en al helemaal niet met 2C-B. Maar ja, misschien dat dat bij anderen anders is(?)
Ik kan me hier wel in vinden, behalve dat 2C-B toch echt wel wat met mijn gedachten doet. Ik wordt er scherp, filosofisch en opgewekt van. Ik geloof heel goed dat LSD het meest geschikt is, alleen helaas heb ik dat niet voor handen, vandaar dit experimentje. Psilo lijkt me vanwege de versuffende werking inderdaad niet heel geschikt voor dit doel, alleen lees je daar toch ook positieve dingen over. Misschien ook een keertje proberenPsychedelibee zei:Ik denk dat alle psychedelica in zekere mate geschikt kunnen zijn ooscaar, maar hoe completer het middel hoe beter. Verder denk ik ook niet dat er een wondermiddel is wat dat betreft, ik ben ze helaas nog nooit tegen gekomen. Overigens lijken psilocybine en 2C-B mij het minst geschikt van alle bekende middelen, maargoed dat baseer ik puur op mijn gebruik in normale of hoge doseringen. Psilocybine is heel goed voor een creativiteit boost, maar verder wordt je er veel te sloom van. Ik voel me van psilocybine eerder dom dan slim, wel is het een perfect middel voor spirituele doeleinden. 2C-B vond ik op alle vlakken te weinig met mijn gedachten of geest doen, dat is voor mij met name een enorme booster qua mood. Alleen vind ik 2C-B wel weer een stuk geforceerder in het boosten van mijn mood dan LSD.
Je zult het moeten doen met wat je voor handen hebt inderdaad. Ik zeg trouwens ook niet dat 2C-B of psilo volledig ongeschikt zijn hiervoor, er zijn er immers genoeg die ook dat nootropisch gebruikt hebben. Het is altijd het proberen waard natuurlijk. Wellicht zijn 2C-E of 2C-P dan nog interessante opties, die komen qua werkingsduur ook meer overeen met een normale werkdag.ooscaar zei:Ik kan me hier wel in vinden, behalve dat 2C-B toch echt wel wat met mijn gedachten doet. Ik wordt er scherp, filosofisch en opgewekt van. Ik geloof heel goed dat LSD het meest geschikt is, alleen helaas heb ik dat niet voor handen, vandaar dit experimentje. Psilo lijkt me vanwege de versuffende werking inderdaad niet heel geschikt voor dit doel, alleen lees je daar toch ook positieve dingen over. Misschien ook een keertje proberen
Hoe was de day after eigenlijk?bobsacamano zei:Dag 2. ben benieuwd.
Psychedelibee zei:Hoe was de day after eigenlijk?bobsacamano zei:Dag 2. ben benieuwd.
bobsacamano zei:Just like any other eigenlijk. Heb wel het idee dat ik een soort van tolerantie heb. van 1/8e voelde ik niks. Toen een 2e 1/8e genomen en die voelde ik wel.
Had jij daar geen last van Fool?
Psychedelibee zei:Hoe was de day after eigenlijk?bobsacamano zei:Dag 2. ben benieuwd.
Thanks! Met name de bijgevoegde email van Fadiman met instructies is erg handig.Bobsacamano zei:
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."