Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2c-b een psychedelica of niet?

2c-b een psychedelica of niet?

45 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jmths zei:
Veel mensen die ik ken die zeer 'introspectieve' psychedelica frequent gebruiken (/misbruiken) gaan er naar mijn gevoel qua persoonlijkheid vaak niet op vooruit. Hierbij doel ik voornamelijk op dat er vaak een hoog 'snob' gehalte ontstaat waarin deze persoon zich vaak verlicht en wijzer voelt ten opzicht van andere mensen, alleen nog maar naar hun eigen waarheden luisteren en wat vaak gepaard gaat met achterdocht en pessimisme.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar. Ik moet toegeven dat ik daar ook schuldig aan ben. En hoewel ik het niet goed praat, is dit een veelvoorkomend fenomeen bij trippen voor bewustzijnsverruiming en spiritualiteit in het algemeen. Het 'spirituele ego' slaat vaak toe na het verkrijgen van zeer diepe inzichten. Je zou kunnen zeggen dat dit fout is, maar je moet ook begrijpen dat zulke mensen (waaronder ook ikzelf) dan wederom ten prooi zijn gevallen aan het ego. Het is geen pretje om dingen over jezelf en dit bestaan te weten zijn gekomen, de illusie van vele dingen te kunnen doorzien maar alsnog niet weten hoe dit toe te passen (op een liefdevolle manier) in het dagelijks leven. Meer problemen dan ooit eerder worden dan vaak ervaren met het eigen ego en dat van anderen en dat kan zorgen voor een flinke identiteitscrisis.

Ik denk dat het voor velen een overgangsfase is die zolang duurt totdat de opgedane inzichten zijn geïntegreerd in het dagelijks leven. Niet goed, niet fout, maar simpelweg hoe het gaat en natuurlijk. Dat betekent uiteraard niet dat dergelijke mensen niet op hun snobisme gewezen mogen worden. :wink:

Jmths zei:
Vooral voor deze groep mensen die 2C-B als minderwaardig bestempelen zou het gebruik van 2C-B wel eens een flinke opsteker kunnen wezen voor hun gedachtegang/persoonlijkheid. :P
Klik om te vergroten...
Misschien. :wink: Het leven heeft zo zijn eigen manieren voor iedereen. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Om het simpel te houden: ego = zelfbeeld. Het gevoel een afzonderlijke entiteit (dit lichaam gecombineerd met deze persoonlijkheid) t.o.v. andere afzonderlijke entiteiten te zijn.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zou iemand me ondertussen ook eens uit kunnen leggen wat jullie steeds bedoelen met de term Ego, indien mogelijk zonder dubbelzinnige woorden? Ik heb elke keer weer het idee dat ik ondertussen wel begrijp waar jullie die term voor gebruiken, maar daarna bewijst de volgende post mij weer ongelijk. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Maar ik ben toch ook een ander persoon dan dat jij bent?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fool zei:
Maar ik ben toch ook een ander persoon dan dat jij bent?
Klik om te vergroten...
Uiteraard heb jij een andere persoonlijkheid (en lichaam) dan mij, maar de persoonlijkheid (en lichaam) is niet de kern van wat je bent. Het is later aan je toegevoegd wanneer taal is aangeleerd. De persoonlijkheid (en lichaam :P ) "bestaat" wanneer er gedachten zijn, anders niet.

Maar ik kan niet (via taal) anderen overtuigen hiervan, dat is onmogelijk. Alleen zelf direct inzicht hierin hebben kan dat doen. Het is 1 stap naar "achteren" zetten naar waar overzicht/inzicht is en waar geen geloof is een persoon te zijn. Je ziet de wereld altijd zoals je zelf bent of denkt te zijn.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je hoeft mij ook niet te overtuigen; ik probeer alleen te gebruiken waar jullie hiermee op doelen. Vat mijn vragen dan ook vooral op als manier om jouw gedachtegang te vatten, niet om je principe af te kraken. :P

- Wat vind jij het verschil tussen een persoon en een persoonlijkheid?
- Wat bedoel je met overzicht/inzicht?
- Hoe zie jij de wereld als je je eigen gedachtegangen 'achtergelaten' hebt?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Je hoeft mij ook niet te overtuigen; ik probeer alleen te gebruiken waar jullie hiermee op doelen. Vat mijn vragen dan ook vooral op als manier om jouw gedachtegang te vatten, niet om je principe af te kraken. :P
Klik om te vergroten...
Ah zo, oké :wink:

- Wat vind jij het verschil tussen een persoon en een persoonlijkheid?
Klik om te vergroten...
Met "persoon" wordt naar mijn mening geïnsinueerd dat iemand dat is. Met "persoonlijkheid" eerder dat iemand dat heeft.

- Wat bedoel je met overzicht/inzicht?
Klik om te vergroten...
Met overzicht eigenlijk het tegenovergestelde van tunnelvisie. Dat je de bigger picture ziet. Dat je ziet dat alles uit patronen bestaat op zowel hele kleine als hele grote schaal. En bijvoorbeeld ook inzien dat bepaalde dingen die destijds absoluut slecht leken, uiteindelijk een hoger doel dienden. Met (dieper) inzicht bedoel ik inzichten die (ver) voorbij taal gaan. Dingen over (de werking van) dit universum in een fractie van een seconde inzien. Een soort directe download van informatie.

- Hoe zie jij de wereld als je je eigen gedachtegangen 'achtergelaten' hebt?
Klik om te vergroten...
Dan zie ik alleen mezelf, overal. Niet mijn persoonlijkheid natuurlijk, maar dat wat ik ben dieper dan de persoonlijkheid. En dat er alleen dat is en dat we allemaal dat zijn. Klinkt heel dramatisch, maar dat is het helemaal niet. Het is wel het mooiste wat ik ooit heb ervaren. Het is zien dat je helemaal niets bent en dat er helemaal niets is, nooit is geweest en nooit zal zijn. Maar niet het soort niets wat je je kunt voorstellen met het verstand.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat je de bigger picture ziet. Dat je ziet dat alles uit patronen bestaat op zowel hele kleine als hele grote schaal.
Klik om te vergroten...
Da's psychotisch :grin:

Wie is die "je"? fools ego?

On topic:
Met normale doseringen zie ik 2-cb als een soort LSD zonder scherpe kantjes, met daardoor enorm recreatief potentieel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
MeejheM zei:
Dat je de bigger picture ziet. Dat je ziet dat alles uit patronen bestaat op zowel hele kleine als hele grote schaal.
Klik om te vergroten...
Da's psychotisch :grin:

Wie is die "je"? fools ego?
Klik om te vergroten...
Haha! Nou dan ben ik maar psychotisch hoor. :wink:

Wat er bewust is van de bigger picture? Bewustzijn natuurlijk, wat anders kan er bewust zijn van iets? Het ego is nergens bewust van, omdat er geen ego is. Het ego "bestaat" zolang jij dat gelooft. DAT is psychotisch. :wink: (niet te serieus/persoonlijk opvatten hoor :wink: )
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Maar, bewustzijn is toch de reactie van jouw persoonlijkheid op zichzelf en de wereld om hem heen? Hoe kun je in dat geval bewustzijn hebben zonder je persoonlijkheid?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fool zei:
Maar, bewustzijn is toch de reactie van jouw persoonlijkheid op zichzelf en de wereld om hem heen? Hoe kun je in dat geval bewustzijn hebben zonder je persoonlijkheid?
Klik om te vergroten...
Dat is bewustzijn van je persoonlijkheid, wat een set van karaktereigenschappen is. Het ding om te beseffen is dat bewustzijn primair is. Zonder bewustzijn kan er geen ervaring zijn.

Wees 10 minuten zonder gedachten (en dan bedoel ik ook echt zonder gedachten) en je zult zien dat bewustzijn bewust is zonder wat dan ook. Het is namelijk niet wat het doet, maar wat het is. Ik denk dat jij met persoonlijkheid het "ik-gevoel" bedoeld? Dat is nog niet het bewustzijn waar ik het over heb. Ook dat ik-gevoel is een fenomeen in bewustzijn. Bewustzijn zelf is helemaal niets. Daarom lijkt het er ook niet te zijn. Maar wanneer je begint te zien dat elk fenomeen zich in tijd afspeelt, kun je zien dat jijzelf dat niet bent. Je staat daarbuiten als dat wat altijd hetzelfde blijft en toch ben je dat wat bewust is van fenomenen.

Het is TE overduidelijk, daarom zien we het over het hoofd. :P En 'niets' is niet interessant voor het verstand, omdat het verstand alleen concepten begrijpt. Pas wanneer je ziet dat je zelf dat niets bent, maakt niets zich bekend aan zichzelf.

Hehe ik kan het ook niet laten om er over te gaan praten he... Misschien moeten we het hier even bij laten want het gaat nogal offtopic weer.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Wees 10 minuten zonder gedachten (en dan bedoel ik ook echt zonder gedachten) en je zult zien dat bewustzijn bewust is zonder wat dan ook.
Klik om te vergroten...
Ik ben bang dat ik dit alleen maar voor elkaar krijg na een flinke dosis benzooi of opiaten, of tijdens duursporten. In geen van alle gevallen kan ik me echter voorstellen waarop je doelt met een bewustzijn zonder gedachtegangen.

Het is namelijk niet wat het doet, maar wat het is. Ik denk dat jij met persoonlijkheid het "ik-gevoel" bedoeld? Hoewel dat de "echte" ik is (niet het ego), is dat nog niet Het bewustzijn waar ik het over heb. Ook dat ik-gevoel is een fenomeen in bewustzijn. Bewustzijn zelf is helemaal niets. Daarom lijkt het er ook niet te zijn. Maar wanneer je begint te zien dat elk fenomeen zich in tijd afspeelt, kun je zien dat jijzelf dat niet bent. Je staat daarbuiten als dat wat altijd hetzelfde blijft en toch ben je dat wat bewust is van fenomenen.
Klik om te vergroten...
Mijn opvatting van de termen is op dit moment als volgt. Je persoonlijkheid is een set van karaktereigenschappen, ervaringen en dergelijke dingen waaruit je bewustzijn komt rollen. Je bewustzijn is dan de bewustheid van (de gevolgen van) je persoonlijkheid en de bewustheid van je omgeving. Hoe kom je bij het statement dat bewustzijn eigenlijk niets is?

Het is TE overduidelijk, daarom zien we het over het hoofd. :P En 'niets' is niet interessant voor het verstand, omdat het verstand alleen concepten begrijpt. Pas wanneer je ziet dat je zelf dat niets bent, maakt niets zich bekend aan zichzelf.

Hehe ik kan het ook niet laten om er over te gaan praten he... Misschien moeten we het hier even bij laten want het gaat nogal offtopic weer.
Klik om te vergroten...
Misschien wel, maar ik vind het eerlijk gezegd nog niet zo overduidelijk. :P
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nu toch mijn eigen antwoord

Is 2c-b een psychedelica of niet. Ik vind van wel. Ik heb momenten meegemaakt (verandering van ruimte, tijd, geluid en zicht) wat ongeloofelijk speciaal was.
Ook vind ik het lichtelijk bewustzijnsveruimend.

Wel moet ik erbij zeggen dat dit echt de psychedelica "light" versie is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fool zei:
Ik ben bang dat ik dit alleen maar voor elkaar krijg na een flinke dosis benzooi of opiaten, of tijdens duursporten. In geen van alle gevallen kan ik me echter voorstellen waarop je doelt met een bewustzijn zonder gedachtegangen.
Klik om te vergroten...
Ik kan ook niet zomaar even 10 minuten compleet zonder gedachten zijn hoor. :wink: Het was ook niet echt serieus bedoeld, omdat bij de gemiddelde mens gedachten constant doorgaan. Dat is ook de reden dat ik verschillende hulpmiddelen gebruik. :wink: In plaats van (enkel) te genieten van de effecten van dergelijke drugs, gebruik ik ze om die afwezigheid van gedachten bewust te observeren.

En het klopt dat je je dat niet kunt voorstellen, want je iets voorstellen is zelf een gedachte. De ervaring van niets valt dus buiten het voorstellingsvermogen.

Mijn opvatting van de termen is op dit moment als volgt. Je persoonlijkheid is een set van karaktereigenschappen, ervaringen en dergelijke dingen waaruit je bewustzijn komt rollen. Je bewustzijn is dan de bewustheid van (de gevolgen van) je persoonlijkheid en de bewustheid van je omgeving. Hoe kom je bij het statement dat bewustzijn eigenlijk niets is?
Klik om te vergroten...
Ik zie het eerder als dat ervaringen, gedachten, etc. in bewustzijn komen en daarna daar weer uit verdwijnen, dat is immers ook onze ervaring. Al klopt dat ook niet echt, het is eerder dat die dingen modulaties ván bewustzijn zijn. Je kan er vanaf verschillende standpunten naar kijken waarin elk van die standpunten valide zijn op hun eigen niveau.

Met 'niets' bedoel ik 'geen ding/geen concept'. Ondefinieerbaar. Dat wat overblijft wanneer illusies wegvallen. Let bijvoorbeeld eens op de ruimte áchter je ogen. Het is niet zwart of wit of rood, dat zijn slechts voorstellingen. Wat er echt is, is niets en dat niets vult vrijwel onze hele ervaring, met in het midden een soort raam waardoor percepties binnenkomen. Dit niets lijkt op het eerste gezicht compleet onbelangrijk, maar door het te observeren kun je in je eigen ervaring zien dat dat niets jezelf is en alle percepties, sensaties en gedachten afhankelijk zijn van dat niets om überhaupt in bestaan te komen.

Misschien wel, maar ik vind het eerlijk gezegd nog niet zo overduidelijk. :P
Klik om te vergroten...
:wink: Ik meestal ook niet. :wink: Ik zeg dit dan wel en ik meen het op een bepaald niveau volledig, maar zo simpel is het vaak niet door de dag heen.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bewustzijn is alles wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt in dit moment. Zonder dat je oordeelt over wat er binnenkomt. Als er wel een oordeel in je op komt, wat vaak in 'het begin' gebeurt, dan kun je dit oordeel veel gemakkelijker van afstand bekijken wanneer je aanwezig bent in dit moment. Het oordeel is niet van de ware jij. Het bewustzijn dat achter de waas van alle gedachten, kennis, berekeningen, emoties, angsten en verlangens etc. zit. niet zichtbaar voor het ego, maar toch overal in aanwezig.

Al deze gedachten, angsten en verlangens etc. zijn er niet zonder verleden en toekomst. Dus vallen zeautomatisch weg wanneer je bewust bent in het moment.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Daar ben ik weer! :grin:

Over twee weken weer een 2c-b trip geplant met een vriendin van me. We zitten alleen te twijfelen over de dosis. We willen 1 3/4 nemen of 2 pillen. Ze zijn getest op 16 mg per pil.
Dit zou dus inhouden dat 28/32 mg zou worden p.p.

Van verhalen gehoord dat +30 mg echt zwaar trippen is. Is dit nog te doen?

Vorige keer op 22/24 mg getript. Was heel bijzonder (na de intense misselijkheid van inkicken) maar kan het denk ik nog goed opschroeven.

Hoe groot zal het verschil hiertussen zijn? 22/24 mg op 28/32 mg.

En mensen hier wel is waar ervaring met 28/32 mg en hoe was het?

Bedankt alvast!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het verschilt heel erg hoe heftig mensen op 2cb reageren en ook hoe heftig een aantal extra miligrammen zijn.

Voor sommigen is een paar milligram extra echt een wereld van verschil. Persoonlijk ben ik helemaal niet zo gevoelig voor 2cb en vond ik het verschil tussen 25, 32 en 40mg minimaal. Alleen de bodyload werd steeds meer aanwezig, maar verder kon ik bij 40mg nog steeds niet echt van een echte trip spreken.

Maar zoals gezegd kan dit enorm per persoon verschillen en houd wel in gedachten dat 30+ voor de meesten best een zware dosering is.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn tolerantie zal wel "normaal zijn". Op 22 mg / 24 mg tripte ik hem redelijk. Extreem veel patronen op de muur. Licht rood/blauwe kleuren in de hoek van de kamer. Zelfs een "onwerkelijk" moment gehad die ik even niet kon beseffen. CEV waren ook goed aanwezig (hele lichte geometrische bloemetjes en lichte kleuren maar waren niet heel veel aanwezig...toch waren ze wel weer aanwezig. Erg apart :grin: ).

Denk zelf persoonlijk dat 28 / 32 mg heel erg veel gaat worden maar zou toch graag willen mee maken.

Mensen met ongeveer de zelfde tolerantie en ervaring met die dossisen? Hoor het maar al te graag!
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
De meeste mensen laten hun 2C-B niet testen dus weten ook niet precies hoeveel ze naar binnen werken. Dealers zijn naar mijn ervaring ook snel geneigd de dosering te overdrijven, ik heb van meerdere dealers mijn drugs wel eens laten testen (op zuiverheid) en in het overgrote deel van de gevallen kleuren ze een positiever beeld dan daadwerkelijk het geval is.

Ik heb 2C-B aardig vaak gebruikt waarvan slechts 1x alleen en ik heb nooit de indruk gehad dat de intensiteit op een gelijke dosering onder mensen erg veel verschilt.
Destijds heb ik mijn 2C-B laten testen en heb voor mijn gevoel een aardig referentiekader.
Ik heb hier bijvoorbeeld 2C-B poeder liggen die slechts zo'n 70% potentie in gewicht heeft van de 2C-B kristal die ik heb liggen, toen ik destijds van mijn 2C-B poeder een dosering nam van 33mg kreeg ik slechts de effecten equivalent aan wat ik gewent ben van zo'n 25mg 2C-B in kristalvorm. Voor de meeste mensen zal (op hogere doseringen) 8mg verschil in 2C-B een gigantisch verschil in effecten geven.

Naar mijn ervaring laten de meeste mensen hun 2C-B niet testen en bestaat hierdoor onder veel mensen een scheef beeld over hoe potent 2C-B is in gewicht.

30mg 2C-B is naar mijn ervaring wel flink wappie gaan tot op het punt dat ik geen voedsel meer kan vinden in huis, besef van tijd weg is, veel verwarring, nauwelijks in staat tot conversatie en dat mijn zelfbesef wel aardig verdwenen is.
De piek is echter vrij kort bij 2C-B en de meest heftige effecten zouden snel moeten weg ebben, mocht je het op een rustige plek uitproberen zal het wel goed gaan.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik moet dan ook wel eerlijk toegeven dat ik op 1 1/3 pil (wat geen 22/24 mg is maar rond de 21 mg was) al een aardige trip was.

Denk ook dat 28/32 mg veelste hoog is gegrepen nu als ik kijk hoe hard ik al ging op 21 mg.

Misschien dan toch maar overwegen om rond de 26 mg te zitten. 5 mg zal waarschijnlijk al een aardig verschil maken. Noch zou ik er best hard op willen gaan maar een verlies van zelfbesef klinkt misschien nog een stapje te hoog voor mij.

Denk dat het dan 26 mg gaat worden...

Mensen nog tips over must-see dingen?

Glowsticks worden zoiezo aangeschaft. Mijn liefde voor die dingen is op één of andere manier zo intens veel. Het breken er van en dan rustig bekijken hoe het lichtgevende vloeistof zich verspreid over het stickje is zo...magisch?

Hoop ook op een goed knuffelgevecht met de kussens en dekens (en misschien met haar).

tips? :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."