#1
Herkenbaar. Ik moet toegeven dat ik daar ook schuldig aan ben. En hoewel ik het niet goed praat, is dit een veelvoorkomend fenomeen bij trippen voor bewustzijnsverruiming en spiritualiteit in het algemeen. Het 'spirituele ego' slaat vaak toe na het verkrijgen van zeer diepe inzichten. Je zou kunnen zeggen dat dit fout is, maar je moet ook begrijpen dat zulke mensen (waaronder ook ikzelf) dan wederom ten prooi zijn gevallen aan het ego. Het is geen pretje om dingen over jezelf en dit bestaan te weten zijn gekomen, de illusie van vele dingen te kunnen doorzien maar alsnog niet weten hoe dit toe te passen (op een liefdevolle manier) in het dagelijks leven. Meer problemen dan ooit eerder worden dan vaak ervaren met het eigen ego en dat van anderen en dat kan zorgen voor een flinke identiteitscrisis.Jmths zei:Veel mensen die ik ken die zeer 'introspectieve' psychedelica frequent gebruiken (/misbruiken) gaan er naar mijn gevoel qua persoonlijkheid vaak niet op vooruit. Hierbij doel ik voornamelijk op dat er vaak een hoog 'snob' gehalte ontstaat waarin deze persoon zich vaak verlicht en wijzer voelt ten opzicht van andere mensen, alleen nog maar naar hun eigen waarheden luisteren en wat vaak gepaard gaat met achterdocht en pessimisme.
Ik denk dat het voor velen een overgangsfase is die zolang duurt totdat de opgedane inzichten zijn geïntegreerd in het dagelijks leven. Niet goed, niet fout, maar simpelweg hoe het gaat en natuurlijk. Dat betekent uiteraard niet dat dergelijke mensen niet op hun snobisme gewezen mogen worden.
Misschien.Jmths zei:Vooral voor deze groep mensen die 2C-B als minderwaardig bestempelen zou het gebruik van 2C-B wel eens een flinke opsteker kunnen wezen voor hun gedachtegang/persoonlijkheid. :P