Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2c-b een psychedelica of niet?

2c-b een psychedelica of niet?

45 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste forum-leden,

Ik zelf ben helemaal weg van 2c-b. Met een kleine ervaring van twee trips is het ook de enige drugs die ik (nog) twee keer heb gedaan! (Buiten de 6-weken cocaine feest een jaar geleden). Toch heb ik gemerkt dat meningen verschillen of 2c-b nou een psychedelica is of niet.

Wat is jou mening hierover en graag onderbouwen!


Mijn mening komt morgen, moet nu naar werk
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, het is een psychedelicum, maar ja, het is ook een zwak psychedelicum dat niet echt mentale uitdagingen en interesante gedachtes opkweekt bij mij. :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hier lopen de meningen nogal over uiteen inderdaad, de een heeft er diepe zware trips op terwijl de ander het meer als feest middel ziet.

Persoonlijk vind ik het psychedelica Light, ik heb er lichte visuals op maar mentaal bereik ik er niet de diepe trip staat mee zoals met bijvoorbeeld psilo of LSD. Die middelen gebruik ik echt voor psychonautische en spirituele doeleinden terwijl ik 2C-B meer als entertainment of feest middel gebruik. Zelfs op een enorm hoge dosering van 40mg 2C-B base kwam ik niet verder dan een euforische mentale staat die voor mij dichter bij MDMA ligt dan de staat van psilo of LSD bijvoorbeeld. Een normale tot hoge dosering 2C-B vind ik persoonlijk ook leuk op een druk feest, maar met psilo of LSD moet ik daar echt niet aan denken.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja is zeker een psychedelica. Visueel sowieso mentaal ook wel maar heel anders. Ik trip wel mentaal maar het is echt light en met een komisch tintje. Ik heb hele gesprekken met mezelf in mijn hoofd met 2C-B op waar ik ook erg gevat ben al vind ik het zelf :P

Dus ja zeker trippen maar anders. Kinder LSD :P



Yaizer zei:
Beste forum-leden,

Ik zelf ben helemaal weg van 2c-b. Met een kleine ervaring van twee trips is het ook de enige drugs die ik (nog) twee keer heb gedaan! (Buiten de 6-weken cocaine feest een jaar geleden). Toch heb ik gemerkt dat meningen verschillen of 2c-b nou een psychedelica is of niet.

Wat is jou mening hierover en graag onderbouwen!


Mijn mening komt morgen, moet nu naar werk
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bobsacamano zei:
Kinder LSD :P
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Bobsacamano zei:
Kinder LSD :P
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Zo beschouw ik het ook in zekere zin :wink:
Sluit me aan bij bob en bee het is maar hoe je het vergelijkt.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
2C-B is voor mij een party psychedelica, als ik het met een groepje mensen gebruik resulteert dit standaard in een avond vol met keihard ouwehoeren, constant kutgrappen maken en veel gelach.
Op hogere doseringen kunnen de 2C-B visuals ook best wel zot worden, op 26mg (HCI) hallucineerde ik een schoonmaakmeisje in outfit mijn appartement die de boel aan het schoonmaken was.
Ook wel mee gemaakt dat ik me in een compleet andere omgeving waande waar een 3D bioscoop film lange na niet aan kan tippen, het wil echter nog wel eens verschillen hoe groot het uitpakt ongeacht de dosering.
Introspectief heeft 2C-B niet zo heel veel te bieden.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
hm ja ik zie het niet heel erg als een psychedelica eigenlijk. Het is meer een upper waarvan je beeld kan vervormen in mijn opinie. Ik heb nooit echt getript op 2C-B, krijg alleen wat lichte visuals en een MDMA-achtige high. Vind juist die veranderende gedachtegang heel erg kenmerkend voor een psychedelisch middel en dat heb je bij 2C-B in principe niet.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aparte view :) ik zie het dus echt niet als upper. Vooral door de zware benen niet.

SmartieAndMe zei:
hm ja ik zie het niet heel erg als een psychedelica eigenlijk. Het is meer een upper waarvan je beeld kan vervormen in mijn opinie. Ik heb nooit echt getript op 2C-B, krijg alleen wat lichte visuals en een MDMA-achtige high. Vind juist die veranderende gedachtegang heel erg kenmerkend voor een psychedelisch middel en dat heb je bij 2C-B in principe niet.
Klik om te vergroten...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bobsacamano zei:
Aparte view ik zie het dus echt niet als upper. Vooral door de zware benen niet.
Klik om te vergroten...
Ik kan ook niet zeggen dat ik nou heel energiek wordt van 2C-B, maargoed Bob en ik nemen wel aanzienlijk hogere doseringen dan gemiddeld.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#11
True...

Psychedelibee zei:
Bobsacamano zei:
Aparte view ik zie het dus echt niet als upper. Vooral door de zware benen niet.
Klik om te vergroten...
Ik kan ook niet zeggen dat ik nou heel energiek wordt van 2C-B, maargoed Bob en ik nemen wel aanzienlijk hogere doseringen dan gemiddeld.
Klik om te vergroten...
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
Bobsacamano zei:
Aparte view ik zie het dus echt niet als upper. Vooral door de zware benen niet.
Klik om te vergroten...
Ik kan ook niet zeggen dat ik nou heel energiek wordt van 2C-B, maargoed Bob en ik nemen wel aanzienlijk hogere doseringen dan gemiddeld.
Klik om te vergroten...

Tussen 17 en 40 mg gebruikt en nooit echt zin gehad om te lopen/wandelen...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vind juist die veranderende gedachtegang heel erg kenmerkend voor een psychedelisch middel en dat heb je bij 2C-B in principe niet.
Klik om te vergroten...
Ik vind 2C-B een best wel intellectuele psychedelica soms waaronder mensen hele scherpe opmerkingen kunnen maken, snel verbanden leggen en een zeer fijn gevoel voor humor ontwikkelen. Een goed gevoel voor humor (/positieve instelling) is naar mijn mening een van de belangrijkste eigenschappen die een mens kan hebben.

Veel mensen schuiven 2C-B vaak af als 'nep psychedelica' omdat het niet introspectief genoeg is. Sommige mensen zeggen ook dat 2C-B zwakke visuals geeft waar ik me totaal niet in kan vinden maar dat zal wel persoonsgebonden wezen.

Veel mensen die ik ken die zeer 'introspectieve' psychedelica frequent gebruiken (/misbruiken) gaan er naar mijn gevoel qua persoonlijkheid vaak niet op vooruit. Hierbij doel ik voornamelijk op dat er vaak een hoog 'snob' gehalte ontstaat waarin deze persoon zich vaak verlicht en wijzer voelt ten opzicht van andere mensen, alleen nog maar naar hun eigen waarheden luisteren en wat vaak gepaard gaat met achterdocht en pessimisme.

Vooral voor deze groep mensen die 2C-B als minderwaardig bestempelen zou het gebruik van 2C-B wel eens een flinke opsteker kunnen wezen voor hun gedachtegang/persoonlijkheid. :P
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jmths zei:
Veel mensen die ik ken die zeer 'introspectieve' psychedelica frequent gebruiken (/misbruiken) gaan er naar mijn gevoel qua persoonlijkheid vaak niet op vooruit. Hierbij doel ik voornamelijk op dat er vaak een hoog 'snob' gehalte ontstaat waarin deze persoon zich vaak verlicht en wijzer voelt ten opzicht van andere mensen, alleen nog maar naar hun eigen waarheden luisteren en wat vaak gepaard gaat met achterdocht en pessimisme.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar. Ik moet toegeven dat ik daar ook schuldig aan ben. En hoewel ik het niet goed praat, is dit een veelvoorkomend fenomeen bij trippen voor bewustzijnsverruiming en spiritualiteit in het algemeen. Het 'spirituele ego' slaat vaak toe na het verkrijgen van zeer diepe inzichten. Je zou kunnen zeggen dat dit fout is, maar je moet ook begrijpen dat zulke mensen (waaronder ook ikzelf) dan wederom ten prooi zijn gevallen aan het ego. Het is geen pretje om dingen over jezelf en dit bestaan te weten zijn gekomen, de illusie van vele dingen te kunnen doorzien maar alsnog niet weten hoe dit toe te passen (op een liefdevolle manier) in het dagelijks leven. Meer problemen dan ooit eerder worden dan vaak ervaren met het eigen ego en dat van anderen en dat kan zorgen voor een flinke identiteitscrisis.

Ik denk dat het voor velen een overgangsfase is die zolang duurt totdat de opgedane inzichten zijn geïntegreerd in het dagelijks leven. Niet goed, niet fout, maar simpelweg hoe het gaat en natuurlijk. Dat betekent uiteraard niet dat dergelijke mensen niet op hun snobisme gewezen mogen worden. :wink:

Jmths zei:
Vooral voor deze groep mensen die 2C-B als minderwaardig bestempelen zou het gebruik van 2C-B wel eens een flinke opsteker kunnen wezen voor hun gedachtegang/persoonlijkheid. :P
Klik om te vergroten...
Misschien. :wink: Het leven heeft zo zijn eigen manieren voor iedereen. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Om het simpel te houden: ego = zelfbeeld. Het gevoel een afzonderlijke entiteit (dit lichaam gecombineerd met deze persoonlijkheid) t.o.v. andere afzonderlijke entiteiten te zijn.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zou iemand me ondertussen ook eens uit kunnen leggen wat jullie steeds bedoelen met de term Ego, indien mogelijk zonder dubbelzinnige woorden? Ik heb elke keer weer het idee dat ik ondertussen wel begrijp waar jullie die term voor gebruiken, maar daarna bewijst de volgende post mij weer ongelijk. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Maar ik ben toch ook een ander persoon dan dat jij bent?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Fool zei:
Maar ik ben toch ook een ander persoon dan dat jij bent?
Klik om te vergroten...
Uiteraard heb jij een andere persoonlijkheid (en lichaam) dan mij, maar de persoonlijkheid (en lichaam) is niet de kern van wat je bent. Het is later aan je toegevoegd wanneer taal is aangeleerd. De persoonlijkheid (en lichaam :P ) "bestaat" wanneer er gedachten zijn, anders niet.

Maar ik kan niet (via taal) anderen overtuigen hiervan, dat is onmogelijk. Alleen zelf direct inzicht hierin hebben kan dat doen. Het is 1 stap naar "achteren" zetten naar waar overzicht/inzicht is en waar geen geloof is een persoon te zijn. Je ziet de wereld altijd zoals je zelf bent of denkt te zijn.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je hoeft mij ook niet te overtuigen; ik probeer alleen te gebruiken waar jullie hiermee op doelen. Vat mijn vragen dan ook vooral op als manier om jouw gedachtegang te vatten, niet om je principe af te kraken. :P

- Wat vind jij het verschil tussen een persoon en een persoonlijkheid?
- Wat bedoel je met overzicht/inzicht?
- Hoe zie jij de wereld als je je eigen gedachtegangen 'achtergelaten' hebt?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Fool zei:
Je hoeft mij ook niet te overtuigen; ik probeer alleen te gebruiken waar jullie hiermee op doelen. Vat mijn vragen dan ook vooral op als manier om jouw gedachtegang te vatten, niet om je principe af te kraken. :P
Klik om te vergroten...
Ah zo, oké :wink:

- Wat vind jij het verschil tussen een persoon en een persoonlijkheid?
Klik om te vergroten...
Met "persoon" wordt naar mijn mening geïnsinueerd dat iemand dat is. Met "persoonlijkheid" eerder dat iemand dat heeft.

- Wat bedoel je met overzicht/inzicht?
Klik om te vergroten...
Met overzicht eigenlijk het tegenovergestelde van tunnelvisie. Dat je de bigger picture ziet. Dat je ziet dat alles uit patronen bestaat op zowel hele kleine als hele grote schaal. En bijvoorbeeld ook inzien dat bepaalde dingen die destijds absoluut slecht leken, uiteindelijk een hoger doel dienden. Met (dieper) inzicht bedoel ik inzichten die (ver) voorbij taal gaan. Dingen over (de werking van) dit universum in een fractie van een seconde inzien. Een soort directe download van informatie.

- Hoe zie jij de wereld als je je eigen gedachtegangen 'achtergelaten' hebt?
Klik om te vergroten...
Dan zie ik alleen mezelf, overal. Niet mijn persoonlijkheid natuurlijk, maar dat wat ik ben dieper dan de persoonlijkheid. En dat er alleen dat is en dat we allemaal dat zijn. Klinkt heel dramatisch, maar dat is het helemaal niet. Het is wel het mooiste wat ik ooit heb ervaren. Het is zien dat je helemaal niets bent en dat er helemaal niets is, nooit is geweest en nooit zal zijn. Maar niet het soort niets wat je je kunt voorstellen met het verstand.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."