Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot
SmartieAndMe zei:
en dat is jouw goed recht. Ik wacht even af tot er meer duidelijk is. Ik heb niet zo veel zin in een verhoogd risico op ondraaglijke hoofdpijnen en hersenbloedingen. Dat risico is bij speed bijvoorbeeld veel minder voor zover we nu weten.. daar waarschuwen ze niet voor. Het is inderdaad kiezen welk risico voor jou acceptabel is..
Er werd ook gewaarschuwd voor PMMA, gebruik je dat ook? Vind je dat risico ook acceptabel?
En dat weten we dus juist niet, of 4-FA (normale doseringen, fatsoenlijke pauzes, niet gecombineerd met andere stimulanten) echt veel grotere risico's met zich meebrengt dan amfetamine. Iets groter zal vast wel, maar ik blijf sceptisch over zo een bericht als ik geen cijfers mag weten. Ik zou het te dom voor woorden vinden als je niet kunt bedenken dat er op deze schaal van gebruik geen sterfgevallen zijn bij 4-FA, zeker als je ziet hoe vaak het met MDMA wordt gecombineerd. Ik ben niet te dom voor woorden, naar eigen mening althans. Nu hoor ik van een aantal sterfgevallen, en ben ik niet verrast: daarom vind ik risico (nog steeds) acceptabel.
Ik heb ook geen zin in ondraaglijke hoofdpijnen en hersenbloedingen. Lijkt me niet chill. Toch gebruik ik speed en gebruik ik 4-FA, en lijkt het risico op deze gevallen me nihil. Heb het eenmaal ervaren op speed (hoofdpijn, duizeligheid, duidelijk hoge bloeddruk), en ik geloof best dat met soortgelijk 4-FA gebruik deze klachten iets sneller waren komen optreden. Ik neem de waarschuwing in acht, maar hij heeft nu niet genoeg kracht om me over de streep te trekken, mede omdat hij in feite niets toevoegt aan wat ik al wist als ze geen concrete risico's kunnen beschrijven (alleen maar 'mogelijk' en dan ook nog eens de risico's van ieder soortgelijk middel). Ook bij speed kan het ineens omslaan, zo ging het die keer bij mij ook. Nogmaals: wie zal op deze schaal van gebruik een handjevol sterfgevallen niet voorspelbaar vinden? Ook bij speed heb je op deze schaal van gebruik een handjevol sterfgevallen. Meen je dat je dat niet hebt bij speed, dan verheerlijk je speed.
Voor speed waarschuwen ze niet, omdat iedereen al goed genoeg snapt wat de risico's van speed zijn. Dat is bij 4-FA niet zo, omdat dommere mensen denken: legaal dus veilig.
Dan trek je de vergelijking met PMMA. Om je drogredenering nog meer kracht bij te zetten, had je misschien ook kunnen zeggen: er wordt gewaarschuwd voor rattengif, gebruik je dat ook? Als het nu nog niet duidelijk is, zal ik de redenatie omdraaien: er wordt gewaarschuwd dat het eten van verwerkt vlees kankerverwekkend is, eet jij dat ook nog? Met de impliciete opmerking die hier ontbreekt dat je dan dom zou zijn. Deze impliciete opmerking onbreekt hier omdat elke redenatie van deze vorm nergens op slaat, maar hier is het nog wat duidelijker dat het nergens op slaat.
En je post begon nog wel zo goed.