Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot nu

Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot nu

63 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
G
GooihiermaarinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit bericht kwam ik zojuist tegen in mijn mailbox.

Steeds meer jongvolwassenen weten de nieuwe psychoactieve stof 4-fluoramfetamine (4-FA, 4-FMP) te vinden. Recent onderzoek van het Trimbos-instituut en Jellinek laat zien dat het gebruik ervan de afgelopen jaren flink is toegenomen. De effecten van 4-FA zitten tussen die van ecstasy en amfetamine in en gebruikers omschrijven het ook wel als ecstasy-light. Recente incidenten wijzen erop dat er grote gezondheidsrisico’s zitten aan het gebruik ervan, waaronder hartproblemen en hersenbloedingen.

het hele bericht kun je lezen als je op de link hier onder klikt.
https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=2107

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
d
danielc1Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Als ik dit lees en het filmpje bekijk dan vraag ik me sterk af waar alle beweringen vandaan gehaald worden. Er wordt gezegd dat er zelfs sterfgevallen bekend zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit puur door 4-FA veroorzaakt is, dit moet wel in combinatie met een andere drug of door een gigantische overdose veroorzaakt zijn. Net zoals het me erg sterk lijkt dat je een hersenbloeding van 4-FA kunt krijgen.

Publieke opinie begint zich alweer lekker tegen 4-FA te keren zo, het bericht staat zelfs groot bovenaan nu.nl. Nog even en 4-FA wordt verboden omdat het 'te gevaarlijk' is.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

"Waarschijnlijk ook mensen aan overleden". Lijkt mij lulkoek want als dat zo zou zijn in NL, staat het echt wel groot uitgemeten in alle kranten. Net als wanneer er iemand "aan" xtc is overleden.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Ik weet nog niet zo zeker dat het helemaal onschuldig is hoor.. mijn ervaringen ermee en wat ik erover lees is dat we het misschien niet te licht moeten opnemen. Ik heb het gevoel dat 't je bloeddruk ook flink kan oppompen.. méér dan bijvoorbeeld speed of xtc.

Feit dat de sterfgevallen nog niet duidelijk zijn en niet bekend zijn betekent niet dat ze er niet geweest zijn. Eerst maar 'ns onderzoeken en dan oordelen vellen. Sowieso vind ik het onverantwoord dat mensen dit middel als snoepjes weg eten. Het is iets te populair geworden voor een RC.

Hoorde het ook op 538 vanochtend zelfs... Trimbos waarschuwt niet zomaar, maar meestal gebeurt dit ruim doordacht en onderbouwd.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Stond eigenlijk net op het punt om over te stappen van XTC naar het mildere, legalere 4FMP... maar wat is nu wijsheid?

Ergens lijkt het me sterk dat de risico's van 4FMP niet gelijk zijn aan die van andere amfetaminen.

Van de andere kant geloof ik niet dat het Trimbos een politieke agenda heeft, anders zou het natuurlijk ook een reactie vanuit de overheid kunnen zijn op de groeiende populariteit van 4FMP.

Voor wat het waard is: ik ken daadwerkelijk iemand (vaag) die onlangs is overleden aan een hersenbloeding na gebruik van "pillen", wetende dat deze groep mensen wel eens 4FMP gebruikt...
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

tsja ik heb het een paar keer gebruikt maar ik vertrouw het middel toch niet helemaal... Ik zou het in ieder geval nooit met regelmaat gaan gebruiken. Je kunt het best een keer proberen hoor... maar bijvoorbeeld maandelijks of driemaandelijks voor een paar jaar lang? Nee absoluut niet.

anhaedra zei:
Ergens lijkt het me sterk dat de risico's van 4FMP niet gelijk zijn aan die van andere amfetaminen.
Klik om te vergroten...

Tsja, maar dat blijven vermoedens tot het onderzocht is. Een molecuul kan ineens heel schadelijk zijn als ie een klein beetje anders is.

anhaedra zei:
Voor wat het waard is: ik ken daadwerkelijk iemand (vaag) die onlangs is overleden aan een hersenbloeding na gebruik van "pillen", wetende dat deze groep mensen wel eens 4FMP gebruikt...
Klik om te vergroten...

Heftig.. tsja het zou kunnen.. maar ook daar kun je weer heel lastig over oordelen. Kan zo veel oorzaken hebben. Maar ja, wie weet is het wel puur de 4-FA :confused:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Misschien net zoals de meeste xtc 'doden'? Die gaan helaas vooral dood door onkundig gebruik zoals hele hoge doseringen, watervergiftiging of combi gebruik.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

ooscaar zei:
heb ik nog nooit iets negatiefs gehoord uit persoonlijke kring of via via.
Klik om te vergroten...

Zo doet Maurice de Hond ook onderzoek, kun je wel op vertrouwen ja haha :grin:

ooscaar zei:
Met de huidige mate van gebruik van 4-FA in Nederland zou het aantal incidenten schrikbarend hoog moeten zijn als het écht veel gevaarlijker dan amfetamine zou zijn.
Klik om te vergroten...

Laten we de cijfers en meer info nou maar even afwachten. Als er meerdere incidenten in korte tijd plaatsvinden met zulke gezondheidsgevolgen en er geen vermoedens zijn dat het allemaal om onverantwoord gebruik gaat, is er genoeg aanleiding in te grijpen toch? Als er een schrikbarend hoog aantal incidenten is ben je al te laat met ingrijpen...

Trimbos is er om de drugsmarkt te monitoren en tijdig in te grijpen als er dingen gebeuren.

ooscaar zei:
Er zijn er ook genoeg die dood gaan van 100 mg MDMA. Het gebeurt zelden, maar het gebeurt wel.
Klik om te vergroten...

Als die aantallen te vergelijken waren was er geen waarschuwing uitgegaan.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Daarom zeg ik ook niet dat ik onderzoek doe. Als dat mijn intentie was had ik het ook wel anders aangepakt. Ik denk ook niet dat het Trimbos voldoende statistisch bewijs heeft om de nulhypothese dat 4-FA meer risico's met zich meebrengt dan een andere willekeurige stimulant.

Echter, persoonlijk vind ik de risico's van 4-FA acceptabel, zeker in combinatie met MDMA. Op deze schaal van gebruik vind ik een handjevol hersenbloedingen, misschien twee handjes vol, totaal niet verassend, zeker als je ziet op wat voor manier sommigen gebruiken. Een hersenbloeding is een accuut gevaar en de kans is nihil dat dat zich pas na jaren zo duidelijk uit, en dan wel ineens tijdens gebruik. Nogmaals: voor mij persoonlijk. Wat anderen doen zoeken ze zelf maar uit.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Dat is eigen ervaring. Dit middel is ook best redelijk bekend, dus er zullen zat mensen uit eigen ervaring weten wat de gevaren van dit middel zijn, en welke niet.

Mijn ervaring is dat ik er persoonlijk niks aan vind, dus dit is een risico waar ik me niet druk om hoef te maken.

Dit soort nieuwsberichten vind ik wel een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant is het natuurlijk logisch dat als een middel gevaarlijk blijkt te zijn, de betrokken instanties dat kenbaar willen maken. Aan de andere kant zijn diezelfde berichten de reden dat middelen in de opiumwet worden opgenomen.

Zelfs als het middel wanneer je het juist gebruikt niet gevaarlijk hoeft te zijn kan een gebrek aan onderzoek en voorlichting risico's opleveren. Ik ben benieuwd hoe dit topic er over een paar jaar uitziet, maar voor tijdreizen heb ik nog geen veilig middel gevonden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

ooscaar zei:
Echter, persoonlijk vind ik de risico's van 4-FA acceptabel, zeker in combinatie met MDMA. Op deze schaal van gebruik vind ik een handjevol hersenbloedingen, misschien twee handjes vol, totaal niet verassend, zeker als je ziet op wat voor manier sommigen gebruiken. Een hersenbloeding is een accuut gevaar en de kans is nihil dat dat zich pas na jaren zo duidelijk uit, en dan wel ineens tijdens gebruik. Nogmaals: voor mij persoonlijk. Wat anderen doen zoeken ze zelf maar uit.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk een risico acceptabel vinden.. :tearsofjoy: Succes met je hersenbloeding.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Uhm, dat zinsdeel 'in combinatie met MDMA' moest er niet bij, ik weet niet waarom ik dat in godsnaam op heb geschreven, ik zou deze combinatie nooit doen.

@Zero: even eerlijk: jij kent ook heus wel de risico's van de middelen die jij gebruikt. Die zul je acceptabel vinden, anders zou je niets meer gebruiken. Als ik nu zeg: succes met out gaan, fout gaan, dood gaan, whatever, vind je dat dan niet een beetje een vage redenatie? Het risico op een hersenbloeding is ook goed aanwezig bij het gebruik van andere stimulanten, en voor mij is er eerlijk gezegd niet echt aanleiding om te vermoeden dat mensen sneller op 4-FA dan op andere stimulanren een hersenbloeding/hartaanval/hartstilstand/whatever krijgen zonder aanleg. Ik heb die aanleg niet, ik ga lekker door, hou me aan de driemaandenregel, doseer normaal, combineer geen stimulanten. Is dat nou zo raar?

Ik stap ook iedere dag op de fiets. Ik kan doodgereden worden. Dat risico vind ik persoonlijk acceptabel.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Wanneer je op de fiets stapt kun je wel zelf sturen en remmen, ook zijn sommige afstanden simpelweg niet te lopen. Op de fiets ben je wel een kwetsbaarder verkeersdeelnemer, maar de snelheden liggen lager als met andere opties om naar punt b of ergens anders te komen.

Punt b staat niet op google maps, maar het moet echt daar verschrikkelijk druk zijn volgens mij.

Jezelf vervoeren is eigenlijk ook een risico waaraan je niet ontkomt. Drugsgebruik brengt risico's met zich mee die je best zou kunnen uitsluiten. Jezelf daaraan blootstellen is een risico waarvoor je (hopelijk bewust) kiest.

Een RC gebruiken waarvan de risico's nog niet helemaal begrepen worden is een mooi voorbeeld daarvan. De kans dat het middel schadelijker is, of minder schadelijk blijkt als een langer bekende tegenhanger daarvan neem je op de koop toe.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Nee, ik kan ook geschept worden door een vrachtwagen. Ik kan in plaats van gaan fietsen ook gaan lopen, of zelf in een grote SUV gaan rijden met een racepak aan en helm op.

Ik vind 4-FA leuk, en ik vind de voordelen bij normaal gebruik opwegen tegen de nadelen. Is het nou zó moeilijk? Jullie nemen ook allemaal risico's, die jullie acceptabel vinden. Dat is het leven. Trek dit niet weer uit zijn verband door te zeggen dat ik zeg dat alle risico's niet uitmaken; dat zeg ik namelijk niet. Ik zeg enkel dat ik niet voldoende aanleiding heb om te geloven dat het risico op een hersenbloeding (bij normale doseringen, niet gecombineerd) hoger ligt dan bij andere populaire stimulanten. En daar valt met de huidige gegevens niets tegen in te brengen. Er is enkel een waarschuwing zonder getallen, waarvan ik sterk vermoed dat dit gericht is op mensen die denken dat 4-FA volledig onschadelijk is omdat het legaal is. Prima boodschap van het Trimbos, maar ik ga lekker door.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

en dat is jouw goed recht. Ik wacht even af tot er meer duidelijk is. Ik heb niet zo veel zin in een verhoogd risico op ondraaglijke hoofdpijnen en hersenbloedingen. Dat risico is bij speed bijvoorbeeld veel minder voor zover we nu weten.. daar waarschuwen ze niet voor. Het is inderdaad kiezen welk risico voor jou acceptabel is..

Er werd ook gewaarschuwd voor PMMA, gebruik je dat ook? Vind je dat risico ook acceptabel?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

SmartieAndMe zei:
Er werd ook gewaarschuwd voor PMMA, gebruik je dat ook? Vind je dat risico ook acceptabel?
Klik om te vergroten...
Heeft PMMA voordelen ten opzichte van andere middelen? :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Ongetwijfeld wel een paar maar ik zou ze zo snel niet weten. het is in ieder geval goedkoper dan MDMA.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

MeejheM zei:
Ongetwijfeld wel een paar maar ik zou ze zo snel niet weten. het is in ieder geval goedkoper dan MDMA.
Klik om te vergroten...
Volgens mij gingen ze gewoon over de toonbank voor de prijs van een gewone pil, lijkt me in dat geval niet goedkoper voor de eindgebruiker?

Ja, misschien als je ze overkoopt van iemand die geen PMMA wilt, maar die 2 euro gaat het verschil toch ook niet maken?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

SmartieAndMe zei:
en dat is jouw goed recht. Ik wacht even af tot er meer duidelijk is. Ik heb niet zo veel zin in een verhoogd risico op ondraaglijke hoofdpijnen en hersenbloedingen. Dat risico is bij speed bijvoorbeeld veel minder voor zover we nu weten.. daar waarschuwen ze niet voor. Het is inderdaad kiezen welk risico voor jou acceptabel is..

Er werd ook gewaarschuwd voor PMMA, gebruik je dat ook? Vind je dat risico ook acceptabel?
Klik om te vergroten...
En dat weten we dus juist niet, of 4-FA (normale doseringen, fatsoenlijke pauzes, niet gecombineerd met andere stimulanten) echt veel grotere risico's met zich meebrengt dan amfetamine. Iets groter zal vast wel, maar ik blijf sceptisch over zo een bericht als ik geen cijfers mag weten. Ik zou het te dom voor woorden vinden als je niet kunt bedenken dat er op deze schaal van gebruik geen sterfgevallen zijn bij 4-FA, zeker als je ziet hoe vaak het met MDMA wordt gecombineerd. Ik ben niet te dom voor woorden, naar eigen mening althans. Nu hoor ik van een aantal sterfgevallen, en ben ik niet verrast: daarom vind ik risico (nog steeds) acceptabel.

Ik heb ook geen zin in ondraaglijke hoofdpijnen en hersenbloedingen. Lijkt me niet chill. Toch gebruik ik speed en gebruik ik 4-FA, en lijkt het risico op deze gevallen me nihil. Heb het eenmaal ervaren op speed (hoofdpijn, duizeligheid, duidelijk hoge bloeddruk), en ik geloof best dat met soortgelijk 4-FA gebruik deze klachten iets sneller waren komen optreden. Ik neem de waarschuwing in acht, maar hij heeft nu niet genoeg kracht om me over de streep te trekken, mede omdat hij in feite niets toevoegt aan wat ik al wist als ze geen concrete risico's kunnen beschrijven (alleen maar 'mogelijk' en dan ook nog eens de risico's van ieder soortgelijk middel). Ook bij speed kan het ineens omslaan, zo ging het die keer bij mij ook. Nogmaals: wie zal op deze schaal van gebruik een handjevol sterfgevallen niet voorspelbaar vinden? Ook bij speed heb je op deze schaal van gebruik een handjevol sterfgevallen. Meen je dat je dat niet hebt bij speed, dan verheerlijk je speed.

Voor speed waarschuwen ze niet, omdat iedereen al goed genoeg snapt wat de risico's van speed zijn. Dat is bij 4-FA niet zo, omdat dommere mensen denken: legaal dus veilig.

Dan trek je de vergelijking met PMMA. Om je drogredenering nog meer kracht bij te zetten, had je misschien ook kunnen zeggen: er wordt gewaarschuwd voor rattengif, gebruik je dat ook? Als het nu nog niet duidelijk is, zal ik de redenatie omdraaien: er wordt gewaarschuwd dat het eten van verwerkt vlees kankerverwekkend is, eet jij dat ook nog? Met de impliciete opmerking die hier ontbreekt dat je dan dom zou zijn. Deze impliciete opmerking onbreekt hier omdat elke redenatie van deze vorm nergens op slaat, maar hier is het nog wat duidelijker dat het nergens op slaat.

En je post begon nog wel zo goed.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot

Dat van dat verwerkte vlees heb ik gehoord, en ik eet het nog altijd, rauw vlees brengt ook risico's met zich mee. Ik zal niet doorredeneren, maar bedankt. Mensen hebben sterk de neiging domme dingen te doen als ze op de een of andere manier meer merken van de beloning, als de lange termijns risico's.

Ik denk dat Risico's wel echt het sleutelwoord is hier. Alle RC's hebben gemeen dat de risico's op mensen onbekend zijn. Als er duidelijk bewijs was voor grote gevaren zouden ze niet meer grijs verkocht mogen worden. Als er echter duidelijke aanwijzingen zouden zijn voor medisch potentieel zouden ze wel gepatenteerd worden.

@fool: eurocent bedoel je denk ik.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."